Рішення
від 05.08.2020 по справі 1.380.2019.006811
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №1.380.2019.006811

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 серпня 2020 року

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

Головуючого - судді Хоми О.П.,

з участю секретаря судового засідання Павлішевського М.В.,

з участю представників: позивача Шміда О.Е., Кравчика О.Р., відповідача Галевич Н.Р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові адміністративну справу за позовом Львівського комунального підприємства Інститут просторового розвитку до Державної архітектурно-будівельної інспекції України в особі Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області про скасування постанови про накладення штрафу,

в с т а н о в и в :

Львівське комунальне підприємство Інститут просторового розвитку (далі-позивач, ЛКП Інститут просторового розвитку ) звернулося до суду з позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України в особі Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області (далі - відповідач, ДАБІ України), в якому, з урахуванням ухвали про об`єднання в одне провадження від 19.02.2020, просить скасувати:

- припис від 08.10.2019 №663/19-1 про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, виданий головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Горохом Назарієм Стефановичем, головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Максимом Андрієм Михайловичем (далі - припис від 08.10.2019 №663/19-1);

- постанову від 04.12.2019 №40пз/1з/1013-6/5614-19 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, складену головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу департаменту Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України Якимець Ганною Володимирівною (далі - постанова від 04.12.2019 №40пз/1з/1013-6/5614-19);

- припис від 06.12.2019 №861/19-пз про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних від 06.12.2019 №861/19-пз норм, стандартів і правил, виданий головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Горохом Назарієм Стефановичем, головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Максимом Андрієм Михайловичем (далі - припис від 06.12.2019 №861/19-пз);

- постанову від 20.12.2019 №46пз/1з/1013-6/5944-19 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, складену головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області, Державної архітектурно-будівельної інспекції України Онищак Христиною Романівною (далі - постанова від 20.12.2019 №46пз/1з/1013-6/5944-19).

Позов мотивовано тим, що висновки відповідача про порушення ЛКП Інститут просторового розвитку державних будівельних норм, стандартів і правил при розробці проектної документації стадія Проект Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові є помилковими. Спірні рішення винесено за порушення ЛКП Інститут просторового розвитку абз. 2 п. 5.13 ДБН В.2.2-17:2006 Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення , примітки п. 7.46* ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень . Заперечує порушення вказаних вимог державних будівельних норм і стверджує про передбачення у проекті Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові розміщення місць для особистого автотранспорту осіб з інвалідністю на відстані 39,7 метри від одного із входів до будівлі, який облаштовано ліфтом на посадкову платформу вокзалу №1 та, приблизно, 27 метрів до самої будівлі. Згідно з технічним паспортом будівлі головного вокзалу станції Львів частиною будівлі є 1-ша платформа. Проект Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові отримав позитивний висновок експертизи, в якому серед іншого, зазначено, що зазначена документація розроблена відповідно до вихідних даних на проектування з дотриманням вимог до міцності, надійності та довговічності об`єкта будівництва, його експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, в тому числі щодо доступності осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення ... . Оскільки припис від 06.12.2019 №861/19-пз та постанова від 20.12.2019 №46пз/1з/1013-6/5944-19 є взаємопов`язаними документами з приписом від 08.10.2019 №663/19-1, то підстави для скасування такого припису є підставами для скасування припису від 06.12.2019 №861/19-пз та постанови від 20.12.2019 №46пз/1з/1013-6/5944-19.

Відповідачем позову не визнано з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву, суть якого полягає у законності оскаржених приписів і постанов. Позапланова перевірка з питань додержання норм містобудівного законодавства ЛКП Інститут просторового розвитку проведена на підставі, в порядку та у спосіб, визначені чинним законодавством України. За результатами перевірки встановлено порушення будівельних норм, містобудівних умов та обмежень, державних стандартів і правил, архітектурних вимог, затвердженого проекту або будівельного паспорту забудови земельної ділянки, у зв`язку з чим позивачу правомірно винесено припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил та накладено штраф за правопорушення у сфері містобудівної діяльності. Окрім того, відповідачем проведено повторну перевірку виконання вимог припис від 08.10.2019 №663/19-1, якою встановлено,що ЛКП Інститут просторового розвитку вимоги припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил не виконано, у зв`язку з чим відповідачем винесено новий припис і винесено постанову про накладення штрафу.

Ухвалою від 18.07.2020 позовна заява, подана без додержання вимог встановлених Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), була залишена без руху. Вимоги ухвали позивачем виконано.

Ухвалою від 29.12.2019 відкрито провадження у справі №1.380.2019.006811 та призначено до підготовчого засідання.

Відповідачем 20.01.2020 (вх.№3136) подано відзив на позовну заяву у №1.380.2019.006811 .

Ухвалою від 22.01.2020 відкрито провадження у справі №1.380.2019.007080 та призначено до підготовчого засідання .

Відповідачем 12.02.2020 (вх.№7809) подано відзив на позовну заяву у справі №1.380.2019.007080.

Ухвалою суду від 19.02.2020 (головуючий суддя Кравців О.Р.) справу №1.380.2019.007080 за позовом ЛКП Інститут просторового розвитку до ДАБІ України про скасування приписів та постанови про накладення штрафу та справу №1.380.2019.006811 об`єднано в одне провадження.

Представником позивача 26.02.2020 (вх.№10866) подано заяву про забезпечення позову.

Ухвалою суду від 27.02.2020 заяву ЛКП Інститут просторового розвитку про забезпечення позову задоволено повністю.

Представником відповідача 23.03.2020 (вх.№15935) подано клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку з запровадженням карантину, пов`язаного із запобігання поширенню корона вірусної хвороби (COVID-19).

Судом відкладено підготовче засідання до 14.04.2020.

Представником відповідача 13.04.2020 (вх.№2669ел) подано клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку з запровадженням карантину, пов`язаного із запобігання поширенню корона вірусної хвороби (COVID-19).

Судом відкладено підготовче засідання до 06.05.2020.

ЛКП Інститут просторового розвитку 21.04.2020 (вх.№20690) та 05.05.2020 (вх.№3792ел) подано клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку з запровадженням карантину, пов`язаного із запобігання поширенню корона вірусної хвороби (COVID-19).

Судом відкладено підготовче засідання до 15.07.2020.

Ухвалою від 15.07.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 05.08.2020.

Суд, з`ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.

Посадовими особами Департаменту ДАБІ у Львівській області з 23.09.2019 по 08.10.2019 проведено позапланову перевірку на об`єкті Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові .

Підставою позапланової перевірки стало звернення Громадської спілки Всеукраїнське громадське об`єднання Національна Асамблея людей з інвалідністю України

Перевіркою встановлено, що ЛКП Інститут просторового розвитку передано замовнику проект Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові , розроблену з порушенням будівельних норм, а саме місця для паркування автомобілів маломобільних груп населення запроектовано в зоні біля ліфту для виходу на 1-й перон залізничного вокзалу, однак на відстані близько 100 м від центрального входу в будівлю залізничного вокзалу та близько 130 м від входу в будівлю залізничного вокзалу, доступного для інвалідів (обладнаного пандусом). Вказане є порушенням абз. 2 п. 5.13 ДБН В.2.2-17:2006 Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення , примітки п. 7.46* ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень (чинний на час проектування та затвердження проекту), абз. 2 ч. 1 ст. 26 Закону України Про архітектурну діяльність .

За результатами перевірки 08.10.2019 складено:

- акт перевірки №663/19;

- протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 663/19-1.

Також видано припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 08.10.2019 № 663/19-1 , відповідно до якого відповідач вимагав в ЛКП Інститут просторового розвитку в місячний термін усунути виявлені при перевірці порушення затвердженої проектної документації та будівельних норм. Про виконання вимог припису зобов`язано повідомити Департамент ДАБІ у Львівській області до 09.11.2019.

Вказані документи підписані директором ЛКП Інститут просторового розвитку без застереження, що підтверджується його особистим підписом на таких документах.

За результатами розгляду справи за вчинення правопорушення у сфері містобудівної діяльності згідно з протоколом про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 08.10.2019 № 663/19-1 , постановою від 04.12.2019 № 40пз/1з/1013-6/5614-19 позивача визнано винним у вчинені правопорушення, передбаченого абзацом 2 частини 1 статті 2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності на накладено штраф у сумі 189 180 грн.

Примірник постанови від 04.12.2019 № 40пз/1з/1013-6/5614-19 вручено директору ЛКП Інститут просторового розвитку 06.12.2019, що підтверджується його особистим підписом на примірнику такої постанови.

Відповідно до витягу з проектної документації по об`єкту Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові , наявного у матеріалах справи, розміщення місць для особистого автотранспорту осіб з інвалідністю здійснено на відстані 39,7 метрів від одного із входів до будівлі, зокрема до ліфту для підйому на перший перон вокзалу та 27 метрів до самої будівлі.

ЛКП Інститут просторового розвитку вживалися заходи, спрямовані на з`ясування обставин щодо відповідності вимогам державних будівельних норм, чинних на час проектування, рішень проектної документації з реконструкції площі Двірцевої у місті Львові шляхом звернення до:

- Міністерство розвитку громад та територій України від 20.11.2019 №383 щодо застосування ДБН В.2.2-17:2006 Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для мало мобільних груп населення , як до одного із видавців та розробників будівельних норм щодо відповідності проектної документації по об`єкту Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові вимогам ДБН В.2.2-17:2006 Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для мало мобільних груп населення .

- начальника відокремленого структурного підрозділу Вокзал станція Львів від 08.11.2019 №373, з проханням підтвердити правильність рішення залишити стоянку для тимчасового зберігання автомобілів мало мобільних груп населення біля багажного відділення вокзалу, де працює ліфт для підйому мало мобільних груп населення на першу залізничну платформу. При прийнятті такого рішення малося на увазі, що вся необхідна інфраструктура для їх обслуговування (квиткові каси, туалети, зал очікування тощо) є або буде розміщена в безпосередній доступності з цієї платформи, згідно з діючими будівельними нормами. У зв`язку з чим просило і надати текстові та/або графічні матеріали для використання в проектній документації.

На вказані звернення отримано відповіді, відповідно до яких:

- Міністерство розвитку громад та територій України листом від 03.12.2019 №7/14.3/19383-19 підтвердило, що відстань у 46 метрів від місць для паркування особистого транспорту осіб з інвалідністю біля лівого крила вокзалу до входу , обладнаного ліфтом, що забезпечує сполучення з усіма перонами вокзалу, не суперечить гранично допустимим параметрам, встановленим ДБН В.2. 2-17:2006;

-АТ Українська залізниця філія Пасажирська компанія виробничий підрозділ вокзал станція Львів листом від 03.12.2019 №2/856 не заперечило щодо залишення стоянки для тимчасового паркування автомобілів мало мобільних груп населення поруч з багажним відділенням, де функціонує ліфт для доступності на перший пасажирський перон, а також запевнило про вжиття ним заходів щодо покращення умов пересування для осіб з інвалідністю.

Проект Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові пройшов експертизу у ДП Західний Екпертно-технічний центр держпраці , про що складено експертний звіт від 26.06.2018 №421.2867.18/3739 .

Згідно до вказаного звіту, за результатами розгляду проекту на відповідність вихідних даних на проектування встановлено, що така документація розроблена відповідно до вихідних даних на проектування з дотриманням вимог міцності, надійності та довговічночності об`єкта будівництва, його експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, у тому числі щодо доступності осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших мало мобільних груп населення.

Посадовими особами Департаменту ДАБІ у Львівській області з 25.11.2019 по 06.12.2019 на об`єкті Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові проведено позапланову перевірку виконання вимог припису від 08.10.2019 № 663/19-1

Перевіркою встановлено, що припис від 08.10.2019 № 663/19-1 позивачем не виконано: не усунуто порушення будівельних норм в проекті Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові , не подано до Департаменту відповідної інформації, чим порушено абз. 3 п. 14 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553.

За результатами перевірки 06.12.2019 складено:

- акт перевірки від №861/19-пз;

- протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності №861/19-пз.

Також видано припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 06.12.2019 №861/19-пз, яким вимагав в місячний термін з дня отримання даного припису усунути виявлені вищевказане порушення будівельних норм в проекті Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові . Про виконання припису зобов`язано повідомити Департамент ДАБІ у Львівській області до 06.01.2020.

Вказані документи надісланні позивачу 12.12.2019 рекомендованим листом з повідомленням про врученням та отримані 17.12.2019, що підтверджується копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення.

За результатами розгляду справи за вчинення правопорушення у сфері містобудівної діяльності згідно з протоколом про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 08.10.2019 № 663/19-1 постановою від 20.12.2019 №46пз/1з/1013-6/5944-19 позивача визнано винним у вчинені правопорушення, передбаченого абзацом 2 пункту 1 частини 6 статті 2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності та накладено штраф у сумі 31 530 грн.

Постанова від 20.12.2019 №46пз/1з/1013-6/5944-19 надіслана позивачу 21.12.2019 рекомендованим листом з повідомленням про врученням та отримана 24.12.2019, що підтверджується копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення.

Приписи від 08.10.2019 №663/19-1, від 06.12.2019 №861/19-пз і постанови від 04.12.2019 №40пз/1з/1013-6/5614-19 та від 20.12.2019 №46пз/1з/1013-6/5944-19 є предметом оскарження у справі з підстав помилковості висновків відповідача про порушення ЛКП Інститут просторового розвитку вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності .

При вирішенні справи суд керувався наступним.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини, що виникли між сторонами, регулюються Законом України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 № 3038-VI (далі-Закон -№3038-VI), Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553 (далі - Порядок №553).

Згідно з абзацом 1 частини1 статті 41 Закону №3038-VI, державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з абзацом 3 частини 1 статті 41 Закону №3038-VI, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об`єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 Порядку №533 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється, зокрема за дотриманням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, технічних умов, інших нормативних документів під час виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень, застосування будівельної продукції.

Відповідно до пункту 5 Порядку №533 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється Держархбудінспекцією та її територіальними органами за територіальним принципом.

У відповідності до підпункту 3 пункту 11 Порядку №553 посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час проведення перевірки мають право, зокрема:

у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо:

усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил;

зупинення підготовчих та будівельних робіт.

Аналогічні положення містить стаття 41 Закону №3038-VI .

Пунктами 15-18 Порядку № 553 встановлено, що форми актів та інших документів, які складаються під час або за результатами здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затверджуються Мінрегіоном. За результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком. У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, крім акта перевірки, складається протокол, видається припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил або припис про зупинення підготовчих та/або будівельних робіт (далі - припис). У приписі обов`язково встановлюється строк для усунення виявлених порушень згідно з додатком.

Керівникові кожного суб`єкта містобудування, щодо якого складений акт перевірки, або його уповноваженій особі надається по одному примірнику такого акта. Один примірник акта перевірки залишається в органі державного архітектурно-будівельного контролю.

Акт перевірки підписується посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю, яка провела перевірку, та керівником суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, або його уповноваженою особою, в останній день перевірки.

Завірена належним чином копія акта, складеного посадовими особами органу державного архітектурно-будівельного контролю за результатами проведеної на об`єкті будівництва перевірки, щодо невиконання приписів, виданих органом державного архітектурно-будівельного контролю генеральному підряднику (підряднику), стосовно порушень вимог нормативно-правових актів, будівельних норм та нормативних документів у сфері містобудівної діяльності, затверджених проектних рішень під час будівництва об`єктів та/або зупинення підготовчих та будівельних робіт надсилається до апарату Держархбудінспекції як органу ліцензування для прийняття відповідного рішення.

Згідно з пунктом 20 Порядку № 553 протокол разом з усіма матеріалами перевірки протягом трьох днів після його складення подається посадовій особі органу державного архітектурно-будівельного контролю, до повноважень якої належить розгляд справ про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Відповідно пункту 22 Порядку №533 постанова про накладення штрафу складається у трьох примірниках. Перший примірник постанови у триденний строк після її прийняття вручається під розписку суб`єкту містобудування (керівнику або уповноваженому представнику суб`єкта містобудування) або надсилається рекомендованим листом з повідомленням, про що робиться запис у справі. Два примірники залишаються в органі державного архітектурно-будівельного контролю, який наклав штраф.

Згідно з пунктом 1 Порядку накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1995 №244 (далі - Порядок №244), цей Порядок визначає процедуру накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності (далі - штрафи), що передбачені Законом України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності .

Згідно з пунктом 2 цього ж Порядку №244 справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності відповідно до повноважень, визначених статтею 7 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності, розглядаються такими органами державного архітектурно-будівельного контролю:

1) виконавчими органами з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад;

2) структурними підрозділами з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських держадміністрацій;

3) Держархбудінспекцією.

Накладати штраф від імені органів, визначених в абзацах другому-четвертому пункту 2, мають право:

керівники виконавчих органів з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад;

керівники структурних підрозділів з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських держадміністрацій;

головні інспектори будівельного нагляду.

Притягнення суб`єктів містобудування до відповідальності не звільняє їх від відшкодування заподіяної внаслідок правопорушення шкоди.

Відповідальність юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (суб`єктів містобудування) за правопорушення у сфері містобудівної діяльності встановлює Закон України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 14.10.1994 №208/94-ВР (далі - Закон № 208/94-ВР).

Згідно з абзацом 2 частини 1 статті 2 Закону № 208/94-ВР суб`єкти містобудування, які здійснюють проектування об`єктів, експертизу проектів будівництва, несуть відповідальність у вигляді штрафу за передачу замовнику проектної документації для виконання будівельних робіт на об`єкті будівництва, розробленої з порушенням вимог законодавства, містобудівної документації, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, будівельних норм, державних стандартів і правил, у тому числі за нестворення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення, незабезпечення приладами обліку води і теплової енергії, а також за заниження класу наслідків (відповідальності) об`єкта будівництва: проектна організація - у розмірі дев`яноста прожиткових мінімумів для працездатних осіб.

Відповідно до абзацу 2 пункту 1 частини 6 статті 2 Закону № 208/94-ВР суб`єкти містобудування несуть відповідальність у вигляді штрафу за невиконання приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю щодо: усунення за порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил - у розмірі п`ятнадцяти прожиткових мінімумів для працездатних осіб.

Як встановлено судом, підставою для прийняття припису від 08.10.2019 № 663/19-1 стали висновки відповідача про порушення ЛКП Інститут просторового розвитку абз. 2 п. 5.13 ДБН В.2.2-17:2006 Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення , примітка п. 7.46* ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень .

Такі висновки зумовили притягнення позивача до відповідальності у вигляді штрафу за абзацом 2 частини 1 статті 2 Закону № 208/94-ВР постановою від 04.12.2019 40пз/1з/1013-6/5614-19 .

Позивач ствердив про помилковість висновків ДАБІ України, що в подальшому призвело до прийняття припису від 08.10.2019 № 663/19-1 та постанови від 20.12.2019 №46пз/1з/1013-6/5944-19, а також стало підставою оскарження вказаних двох приписів і двох постанов.

Даючи оцінку висновкам ДАБІ України про порушення ЛКП Інститут просторового розвитку абз. 2 п. 5.13 ДБН В.2.2-17:2006 Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення , примітка п. 7.46* ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень , суд виходить із такого.

Як вказано в акті перевірки від 08.09.2019 від №663/19, до висновку про порушення позивачем державних будівельних норм при розташуванні автостоянки для інвалідів відповідач дійшов, обраховуючи відстань розташування місць паркування до центрального входу в будівлю вокзалу, обладнаного пандусом .

Проектною документацією по об`єкту Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові , витяг з якої наявний у матеріалах справи, розміщення місць для особистого автотранспорту осіб з інвалідністю здійснено на відстані 39,7 метрів від одного із входів до будівлі ( яка є багажним відділенням вокзалу), зокрема до ліфту для підйому на перший перон вокзалу та 27 метрів до самої будівлі.

Відповідно пункту п. 5.13 ДБН В.2.2-17:2006 Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення місця для особистого автотранспорту інвалідів бажано розміщувати поблизу входу, доступного для інвалідів, але не далі 50 м, а при житлових будинках - не далі 100 м. Ширина зони для паркування автомобіля інваліда повинна бути не менше 3,5 м.

Згідно з приміткою пункту 7.46* ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень відстань автостоянок і гаражів для інвалідів від житлових будинків, а також розміщення автостоянок для інвалідів біля громадських будинків і споруд, біля входів на територію підприємств, на яких використовується їх праця, не повинна перевищувати 50 м.

Аналіз в сукупності змісту вищенаведених норм ДБН В.2.2-17:2006 Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення та ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень свідчить, що такими встановлено гранично допустима відстань розміщення автостоянок для інвалідів, яка не повинна бути більшою за 50 м від громадських будинків і споруд, без визначення конкретної відстані. При цьому, вказані норми не встановлюють прив`язки місць розміщення автостоянок для інвалідів до головного входу будівлі.

Позивач обґрунтовує правильність свого рішення про розташування стоянки для тимчасового зберігання автомобілів мало мобільних груп населення біля багажного відділення вокзалу, де працює ліфт для підйому вказаних груп населення на першу залізничну платформу, посилаючись також на лист Міністерства розвитку громад та територій України від 03.12.2019 №7/14.3/19383-19 та експертний звіт ДП Західний Екпертно-технічний центр держпраці від 26.06.2018 №421.2867.18/3739 проекту Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові .

Так, Міністерство розвитку громад та територій України листом від 03.12.2019 №7/14.3/19383-19 підтвердило, що відстань у 46 метрів від місць для паркування особистого транспорту осіб з інвалідністю біля лівого крила вокзалу до входу, обладнаного ліфтом, що забезпечує сполучення з усіма перонами вокзалу, не суперечить гранично допустимим параметрам, встановленим ДБН В.2. 2-17:2006.

Розбіжності у відстані розташування автостоянки осіб з інвалідністю у проектній документації та у листі зумовлені у вимірюванні відстані від різних паркомісць до входу, обладнаного ліфтом

Однак, така відстань не суперечить гранично допустимим параметрам, встановленим ДБН В.2. 2-17:2006, у 50 м.

Відповідно до пункту 3 положення про Міністерство розвитку громад та територій України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.04.2014 №197 основними завданнями Мінрегіону, зокрема є забезпечення формування та реалізація […] державної політики у сфері будівництва, містобудування, просторового планування територій та архітектури, державної політики у сфері технічного регулювання у будівництві […].

Окрім того, Міністерство розвитку громад та територій України здійснює повноваження центрального органу виконавчої влади з нормування у будівництві; управління у сфері містобудування шляхом планування територій на державному рівні, визначення державних інтересів для їх урахування під час розроблення містобудівної документації та проведення моніторингу за дотриманням законодавства у сфері містобудування; заходи щодо інженерного захисту територій населених пунктів від небезпечних геологічних процесів, прогнозування і запобігання їх розвитку, створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення; затверджує будівельні норми; інформує та надає роз`яснення щодо реалізації державної політики у відповідних сферах.

Таким чином, Міністерство розвитку громад та територій України є органом, до повноважень якого входять функції щодо затвердження та роз`яснення державних будівельних норм, а лист від 03.12.2019 №7/14.3/19383-19 - належним доказом того, що проектна документація стадія Проект Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові відповідає чинним на час розробки такої документації нормам законодавства.

Ураховуючи викладене, доводи відповідача про неналежність вказаного листа як доказу у справі, є безпідставними.

Експертним звітом ДП Західний Екпертно-технічний центр держпраці від 26.06.2018 №421.2867.18/3739 за результатами розгляду проекту Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові на відповідність вихідних даних на проектування встановлено, що така документація розроблена відповідно до вихідних даних на проектування з дотриманням вимог міцності, надійності та довговічночності об`єкта будівництва, його експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, у тому числі щодо доступності осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших мало мобільних груп населення.

Доводи відповідача про те, що вказаний експертний звіт не може братись судом до уваги є помилковими, оскільки відповідно до пункту 6 Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.05.2011 № 560 (далі - Порядок №560) метою проведення експертизи проектів будівництва (далі - експертиза) є визначення якості проектних рішень шляхом виявлення відхилень від вимог до міцності, надійності та довговічності будинків і споруд, їх експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, у тому числі щодо додержання нормативів з питань створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, санітарного і епідеміологічного благополуччя населення, охорони праці, екології, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки, енергозбереження, кошторисної частини проекту будівництва. Експертиза є завершальним етапом розроблення проектів будівництва.

Виходячи з мети проведення такої експертизи, суд дійшов висновку, експертний звіт від 26.06.2018 №421.2867.18/3739 є належним доказом визначення додержання нормативів з питань створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.

Ураховуючи викладене в сукупності, суд дійшов висновку, що ЛКП Інститут просторового розвитку у проектній документація стадія Проект Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові місця для особистого автотранспорту інвалідів розміщено у відповідності до чинних будівельних норм, а тому висновки акту перевірки про порушення позивачем державних будівельних норм не відповідають вимогам чинного законодавства.

За встановлених судом фактичних обставин у відповідача не було правових підстав для видачі припису від 08.10.2019 №663/19-1 і притягнення ЛКП Інститут просторового розвитку до відповідальності за порушення у сфері містобудівної діяльності.

Тому припис від 08.10.2019 №663/19-1 та постанова від 04.12.2019 №40пз/1з/1013-6/5614-19 є протиправними і підлягають скасуванню, а позовні вимоги в частині іх оскарження - задоволенню.

Підставою видачі відповідачем припису від 06.12.2019 №861/19-пз і притягнення позивача до відповідальності за невиконання припису постановою від 20.12.2019 №46пз/1з/1013-6/5944-19 були зумовлені наявністю припису від 08.10.2019 №663/19-1.

Оскільки суд дійшов висновку про протиправність припису від 08.10.2019 №663/19-1, підлягають визнанню протиправними і скасуванню припис від 06.12.2019 №861/19-пз та постанова від 20.12.2019 №46пз/1з/1013-6/5944-19.

Відповідно підлягають задоволенню позовні вимоги в частині оскарження припису від 06.12.2019 №861/19-пз та постанови від 20.12.2019 №46пз/1з/1013-6/5944-19, які є похідними від перших позовних вимог.

Відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідачем вказаного обов`язку не виконано.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Перевіривши оскаржувані рішення, суд дійшов переконання, що такі прийнято відповідачем без урахування вимог чинного законодавства та з порушенням передбачених статтею 2 КАС України принципів до такого роду рішень, тому їх слід визнати протиправними та скасувати, задовольнивши позовні вимоги повністю.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України понесені позивачем судові витрати у вигляді судового збору в сумі 8 600 грн 70 к.

Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 139, 159, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в :

Позов Львівського комунального підприємства Інститут просторового розвитку (вул. Смольського, 4, м. Львів, 79008, код ЄДРПОУ 30051908) до Державної архітектурно-будівельної інспекції України в особі Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області (бул. Лесі Українки, 26, м. Київ, 01133, код ЄДРПОУ 37471912) про скасування постанови про накладення штрафу, - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати припис Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 08.10.2019 №663/19-1 про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил.

Визнати протиправною та скасувати постанову Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 04.12.2019 №40пз/1з/1013-6/5614-19 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Визнати протиправним та скасувати припис Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 06.12.2019 №861/19-пз про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил.

Визнати протиправною та скасувати постанову Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 20.12.2019 №46пз/1з/1013-6/5944-19 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Скасувати заходи забезпечення позову, вжиті ухвалою суду від 27.02.2020.

Стягнути з Державної архітектурно-будівельної інспекції України (бул. Лесі Українки, 26, м. Київ, 01133, код ЄДРПОУ 37471912) за рахунок бюджетних асигнувань в користь Львівського комунального підприємства Інститут просторового розвитку (вул. Смольського, 4, м. Львів, 79008, код ЄДРПОУ 30051908) 8 600 (вісім тисяч шістсот) грн 70 к. судових витрат у вигляді судового збору.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне судове рішення складено 13 серпня 2020 року.

Суддя О.П. Хома

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.08.2020
Оприлюднено17.08.2020
Номер документу90941205
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1.380.2019.006811

Ухвала від 22.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 13.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 03.12.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 20.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 20.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 28.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Рішення від 05.08.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Постанова від 27.07.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 15.07.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 01.07.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні