Рішення
від 10.08.2020 по справі 520/14424/19
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 серпня 2020 р. № 520/14424/19

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Мороко А.С.,

за участю секретаря судового засідання - Рубіної Я.О.,

представника позивача - Заворотнього А.В.,

представника відповідача, Харківської міської ради - Горобинської Н.М.,

представника відповідачів, Департаменту інфраструктури Харківської міської ради та Департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради - Жилка С.Е.,

представника третьої особи, Головного управління Національної поліції в Харківській області - Синюшка С.О.,

розглянувши в порядку загального провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду у м. Харкові адміністративну справу № 520/14424/19 за позовом об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ЕЛЕФАНТ" до Харківської міської ради, Департаменту інфраструктури Харківської міської ради, Департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради, Управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції, треті особи: комунальне підприємство "Харків-Сигнал", Головне управління Національної поліції в Харківській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В :

Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ЕЛЕФАНТ" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому з урахуванням заяви про зміну предмету позову, просить суд:

- визнати протиправними дії Департаменту інфраструктури Харківської міської ради, Департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради, управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Харківській області щодо погодження схеми організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької;

- визнати протиправними дії Департаменту інфраструктури Харківської міської ради, а саме: надання доручення КП "Харків-Сигнал" встановити дорожні знаки (3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличок 7.3.1 та 7.3.2 до дорожніх знаків) згідно схеми організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької, що оформлено листом № 2994/0/78-19 від 24.09.2019;

- зобов`язати Харківську міську раду Харківської області звільнити територію міста Харкова від встановлених згідно схеми організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької дорожніх знаків 3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличок 7.3.1 та 7.3.2 до дорожніх знаків та технічного засобу регулювання (організації) дорожнього руху (шлагбауму), який встановлено на внутрішньоквартальному проїзді до житлових будинків з вулиці Дерев`янка в місті Харкові.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що дії Департаменту інфраструктури Харківської міської ради, Департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради, управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Харківській області щодо погодження схеми організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької та дії Департаменту інфраструктури Харківської міської ради щодо надання доручення КП "Харків-Сигнал" встановити дорожні знаки (3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличок 7.3.1 та 7.3.2 до дорожніх знаків) є протиправними. Вказані обставини слугували підставою для звернення до суду з вказаним позовом.

Представник позивача в судове засідання прибув, просив задовольнити позовні вимоги.

Представник відповідача, Харківської міської ради, в судове засідання прибув, просив відмовити в задоволенні позову, оскільки право позивача ніяким чином не порушено, позовні вимоги заявлені на майбутнє.

Представник відповідачів, Департаменту інфраструктури Харківської міської ради та Департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради в судове засідання прибув, просив відмовити в задоволенні позову, у зв`язку з тим, що відповідачі у спірних правовідносинах діяли у межах, спосіб, встановлені чинним законодавством України.

Представник відповідача, Управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції, в судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином.

Представник третьої особи, Головного управління Національної поліції в Харківській області в судове засідання прибув, просив відмовити у задоволенні позову.

Представник третьої особи, комунального підприємства "Харків-Сигнал", в судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні докази, судом встановлено наступне.

У вересні 2019 року на адресу об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ЕЛЕФАНТ" надійшла колективна скарга від мешканців будинку в„– 34 по вулиці Професорській в м. Харкові , в якій зазначалось, що поблизу багатоквартирного житлового будинку № 34 по вул. Професорській в місті Харкові знаходиться сектор приватних будинків приватної форми забудови, де нещодавно незаконно встановлено шлагбаум при в`їзді зі сторони вулиці Дерев`янка, який повністю блокує і паралізує рух не тільки автотранспорту, але й пішоходів, та перешкоджає вільному проходу і пройду до багатоквартирного житлового будинку № 34 по вулиці Професорській в місті Харкові. У вказаній колективній скарзі вказувалось, що раніше до вказаних багатоквартирних житлових будинків по вулиці Професорській в місті Харкові можливо було проїхати як зі сторони вулиці Комітетської, так і зі сторони вулиці Дерев`янка через приватний сектор забудови. Однак, після того, як було встановлено зазначений вище шлагбаум на проїжджій частині дороги та відповідні йому забороняючі рух всіх без виключення транспортних засобів дорожні знаки, проїхати до свого житлового будинку мешканці можуть лише значно віддаленою дорогою зі сторони вулиці Комітетської, на якій дорожче покриття знаходиться у незадовільному технічному стані. Так само тепер мешканці цього району не можуть безпосередньо проїхати до школи, училища чи лісопарку, оскільки прямий проїзд наразі загороджений шлагбаумом, а тому, всі мешканці міста вимушені їхати в об`їзд через вулицю Комітетську. Проїзд від будинку № 31 по вулиці Професорській в бік вулиці Дерев`янка тепер перекритий шлагбаумом та забороняючими дорожніми знаками. У зв`язку з цим, ініціативна група мешканців житлового будинку вимагала провести відповідну перевірку і вжити визначених чинним законодавством заходів задля демонтажу незаконно встановлених шлагбауму та забороняючих дорожніх знаків, враховуючи, що ОСББ "ЕЛЕФАНТ" діє виключно задля захисту спільних прав та представлення колективних інтересів співвласників багатоквартирного житлового будинку в„– 34 по вулиці Професорській в місті Харкові .

18 вересня 2019 року правління ОСББ "ЕЛЕФАІІТ" проведено позачергове засідання, на якому розглянуто колективну скаргу мешканців будинку на протиправне встановлення шлагбауму і забороняючих дорожніх знаків, за результати якого прийнято рішення створити комісію із числа присутніх на засіданні членів правління ОСББ "ЕЛЕФАНТ", на яку покласти обов`язки провесні перевірку викладених в колективній скарзі мешканців будинку факти і з`ясувати питання про правомірність встановлення шлагбауму та забороняючих дорожніх знаків, які повністю блокують вільний прохід і проїзд до багатоквартирного житлового будинку № 30/1, 34 по вулиці Професорській в місті Харкові , а також до інших поблизу розташованих багатоквартирних житлових будинків, навчально-виховного закладу "школи Бойко", училища, церкви, спортивного майданчику, регіонально-ландшафтного парку "Сокольники-Помірки" тощо. Результати проведення вказаного позачергового засідання правління ОСББ "ЕЛЕФАНТ" оформлено протоколом позачергового засідання правління № 01-18/09-19 від 18.09.2019..

19.09.2019 адвокатом позивача подано адвокатський запит № 01-19-09-19 до Харківської міської ради, в якому просив: призначити і фактично провести перевірку законності встановлення шлагбауму та забороняючого дорожнього знаку 3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", які перекривають проїжджу частину дороги по вулиці Дерев`янко в місті Харкові біля багатоквартирних житлових будинків по вулиці Професорській 30/1.34; повідомити про результати такої перевірки та встановлені в ході її проведення факти, що мають суттєве значення; відновити вільний доступ, прохід та проїзд до багатоквартирних житлових будинків, школи, регіонального ландшафтного парку шляхом вжиття ефективних і дієвих засобів по демонтажу незаконно і самовільно встановлених шлагбауму та забороняючого дорожнього знаку 3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено".

У відповіді № 14662/0/226-19 від 26.09.2019 Департамент територіального контролю Харківської міської ради повідомив адвоката ОСББ "ЕЛЕФАНТ" про те, що спеціалістом Департаменту під час виїзду на місце встановлено, що поблизу житлових будинків № 29, № 31 по вул. Олексія Дерев`янка у м. Харкові встановлені елементи благоустрою вулично-дорожньої мережі, а саме: автоматичний шлагбаум та заборонні дорожні знаки 3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличка 7.3.1 до дорожніх знаків. Згідно з інформацією Департаменту інфраструктури Харківської міської ради від 24.09.2019 щодо питання встановлення вищевказаних заборонних дорожніх знаків зазначено, що у серпні місяці поточного року комунальним підприємством "Харків-Сигнал", яке здійснює експлуатаційне утримання, ремонт та встановлення нових технічних засобів організації дорожнього руху, які належать до комунальної власності територіальної громади м. Харкова, виконані роботи з встановлення дорожніх знаків 3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено" в зазначеному місці на підставі схеми організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижня Сокільницька, яка була погоджена у 2017 році в установленому діючим законодавством України. Вказаною схемою також було передбачено встановлення шлагбауму.

09.10.2019 комісією ОСББ "ЕЛЕФАНТ" складено акт про встановлення об`єктів організації дорожнього руху та благоустрою, які порушують права мешканців житлового будинку, в якому комісія дійшла до висновку про необхідність надання членам правління ОСББ "ЕЛЕФАНТ" рекомендацій щодо доцільності вжиття заходів судового захисту прав та законних інтересів мешканців житлового будинку в„– 34 по вул. Професорській в м. Харкові на вільний прохід і проїзд до їхніх постійних місць проживання, шляхом звернення до адміністративного суду з відповідним позовом.

Протоколом позачергового засідання правління ОСББ "ЕЛЕФАНТ" № 01-11\11-19 від 11.11.2019 вирішено затвердити результати проведеної комісією ОСББ "ЕЛЕФАНТ" результати перевірки щодо правомірності встановлення об`єктів організації дорожнього руху та благоустрою, які порушують права мешканців житлового будинку, оформлених актом № 01 від 09.10.2019 та звернутись до адміністративного суду з відповідним позовом.

Щодо вирішення справи по суті, суд вказує наступне.

Закон України "Про дорожній рух" визначає правові та соціальні основи дорожнього руху з метою захисту життя та здоров`я громадян, створення безпечних і комфортних умов для учасників руху та охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до ст. 6 Закону України "Про дорожній рух" до компетенції міських рад та їх виконавчих органів, районних рад та районних державних адміністрацій у сфері дорожнього руху належить: виконання вимог законодавства та рішень органів виконавчої влади про дорожній рух і його безпеку; розробка, затвердження та реалізація міських і районних програм розвитку дорожнього руху та його безпеки; формування міських і районних фондів, у тому числі позабюджетних, для фінансування програм і окремих заходів, спрямованих на розвиток дорожнього руху та його безпеки; контроль за організацією навчання різних соціально-вікових груп населення Правил дорожнього руху, планування заходів, пов`язаних із профілактикою його безпеки, та контроль за їх виконанням; контроль за підготовкою і підвищенням кваліфікації водіїв, технічним обслуговуванням і ремонтом транспортних засобів, забезпеченням розвитку сфери цих послуг; організація дорожнього руху на території міста і району згідно з відповідними генеральними планами, проектами детального планування та забудови населених пунктів, автоматизованих систем керування дорожнім рухом, комплексних транспортних схем і схем організації дорожнього руху та з екологічно безпечними умовами; здійснення та фінансування заходів, пов`язаних із профілактикою дитячого дорожньо-транспортного травматизму; проведення роботи по пропаганді безпеки дорожнього руху; організація будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів; встановлення порядку і здійснення заходів щодо забезпечення охорони транспортних засобів на платних стоянках та в колективних гаражах; прийняття рішень про розміщення, обладнання та функціонування майданчиків для паркування транспортних засобів та стоянок таксі на вулицях і дорогах населених пунктів, здійснення контролю за дотриманням визначених правилами паркування транспортних засобів вимог щодо розміщення, обладнання та функціонування майданчиків для паркування; керівництво та контроль за діяльністю підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності та господарювання за виконанням вимог законодавства, рішень органів державної виконавчої влади про дорожній рух і його безпеку; контроль за виявленням дорожньо-транспортних пригод та впровадженням заходів у місцях їх концентрації, на аварійно-небезпечних ділянках вулиць, доріг та залізничних переїздах; організація системи заходів щодо медичного забезпечення безпеки дорожнього руху та контроль за їх реалізацією; накладання у межах своєї компетенції адміністративних стягнень за порушення законодавства у сфері дорожнього руху та його безпеки; керівництво роботою по справлянню податків, зборів та інших обов`язкових платежів у сфері дорожнього руху. До компетенції міських рад та їх виконавчих органів у сфері дорожнього руху також належить: затвердження вимог до облаштування майданчиків для паркування транспортних засобів з урахуванням норм, нормативів, стандартів у сфері благоустрою населених пунктів, державних будівельних норм, технічних умов, Правил дорожнього руху та інших нормативних документів; впровадження в межах відповідного населеного пункту автоматизованої системи контролю оплати вартості послуг з паркування, затвердження технічних вимог та завдання до цієї системи; уповноваження інспекторів з паркування здійснювати у випадках, визначених законом, розгляд справ про адміністративні правопорушення та проводити тимчасове затримання транспортних засобів; визначення шляхів стимулювання користування електромобілями та іншими екологічними видами транспорту. Органи, визначені частиною першою цієї статті, мають право розглядати і вирішувати інші питання, які відповідно до чинного законодавства належать до їх відання.

Згідно з ч.1, 2 ст. 27 Закону України "Про дорожній рух" організація дорожнього руху на автомобільних дорогах, вулицях та залізничних переїздах здійснюється із застосуванням технічних засобів інформаційно-телекомунікаційних та автоматизованих систем керування та нагляду за дорожнім рухом відповідно до правил і стандартів, а також на основі проектів і схем організації дорожнього руху, погоджених із відповідними підрозділами Національної поліції. До вказаних проектів і схем за приписами відповідних підрозділів Національної поліції можуть бути внесені зміни та доповнення. Організація дорожнього руху здійснюється спеціалізованими службами, що створюються відповідними органами: на автомобільних дорогах, що перебувають у власності територіальних громад, - органами місцевого самоврядування; на інших автомобільних дорогах - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами; на залізничних переїздах - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпеки на залізничному транспорті.

Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 16 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" на об`єктах благоустрою забороняється встановлювати технічні засоби регулювання дорожнього руху без погодження з відповідними органами Національної поліції.

Порядок встановлення на території міста Харкова технічних засобів регулювання (організації) дорожнього руху врегульовано Правилами благоустрою території міста Харкова, затвердженими рішенням Харківської міської ради від 16.11.2011 № 504/11, зі змінами, (далі - Правила).

Відповідно до пункту 5.7.1.15 Правил на об`єктах благоустрою забороняється встановлювати технічні засоби регулювання (організації) дорожнього руху без погодження з Департаментом інфраструктури Харківської міської ради та відповідними органами Національної поліції.

Згідно з п. 5.12.1 Правил встановлення технічного засобу регулювання (організації) дорожнього руху на вулично-дорожній мережі міста Харкова здійснюється на підставі погодження з Департаментом інфраструктури Харківської міської ради та відповідними підрозділами Національної поліції схеми організації дорожнього руху із позначенням розташування технічного засобу регулювання (організації) дорожнього руху на вулично-дорожній мережі міста з прив`язкою до місцевості.

Параграфом 5.10. Правил встановлено Порядок звільнення території міста Харкова від самовільно (незаконно) встановлених малих архітектурних форм та тимчасових споруд, елементів телекомунікаційної мережі, елементів благоустрою вулично-дорожньої мережі.

Пунктом 5.10.3. Правил передбачено, що самовільно (незаконно) встановлені об`єкти - об`єкти, розміщені на земельній ділянці комунальної власності без документів, що посвідчують право власності або право користування такою земельною ділянкою, та/або без отримання документа, який відповідно до вимог чинного законодавства, рішень Харківської міської ради, її виконавчого комітету дає право на встановлення на території міста Харкова такого об`єкта, та/або без відповідного договору, необхідність укладення якого визначено актами чинного законодавства, рішеннями Харківської міської ради, її виконавчого комітету.

Відповідно до параграфу 5.10. Правил виявлення випадків самовільного (незаконного) встановлення об`єктів, складання акту обстеження технічного засобу регулювання (організації) дорожнього руху, винесення припису та, у разі його не виконання, підготовка проекту рішення виконавчого комітету Харківської міської ради про звільнення території міста Харкова від самовільно (незаконно) встановлених об`єктів здійснюються Департаментом територіального контролю Харківської міської ради.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про автомобільні дороги":

- автомобільна дорога - лінійний комплекс інженерних споруд, призначений для безперервного, безпечного та зручного руху транспортних засобів;

- безпека автомобільних доріг - сукупність засобів, конструкцій, пристроїв, споруд, характеристик та показників (у тому числі інженерних, конструкторських, технічних, проектних, архітектурних, технологічних та інших рішень), при врахуванні та застосуванні яких забезпечується запобігання та зменшення кількості дорожньо-транспортних пригод та тяжкості їх наслідків;

- вулиця - автомобільна дорога, призначена для руху транспорту і пішоходів, прокладання наземних і підземних інженерних мереж у межах населених пунктів;

- проїзна частина - частина автомобільної дороги, безпосередньо призначена для руху транспортних засобів.

Згідно статті 5 зазначеного Закону автомобільні дороги поділяються на: автомобільні дороги загального користування; вулиці і дороги міст та інших населених пунктів; відомчі (технологічні) автомобільні дороги; автомобільні дороги на приватних територіях.

Складовими автомобільної дороги загального користування у межах смуги відведення є: земляне полотно; проїзна частина; дорожнє покриття; смуга руху; споруди дорожнього водовідводу та водоочисні споруди; споруди шумозахисні; штучні споруди; засоби технологічного зв`язку; інженерне облаштування: спеціальні споруди та засоби, призначені для забезпечення безпечних та зручних умов руху (освітлення, стаціонарні комплекси вимірювання вагових і габаритних параметрів транспортних засобів, примусового зниження швидкості руху); архітектурне облаштування: архітектурні споруди та декоративні насадження, призначені для забезпечення естетичного вигляду автомобільних доріг; технічні засоби організації дорожнього руху, автопавільйони, лінійні споруди і комплекси, що забезпечують функціонування і збереження доріг; елементи санітарного облаштування; зелені насадження; спеціально облаштовані місця для зупинки маршрутних транспортних засобів.

З матеріалів справи вбачається, що листом № 14662/0/226-19 від 26.09.2019 Департамент територіального контролю Харківської міської ради повідомив ОСББ "ЕЛЕФАНТ" про те, що згідно з інформацією Департаменту інфраструктури Харківської міської ради від 24.09.2019 щодо питання встановлення вищевказаних заборонних дорожніх знаків зазначено, що у серпні місяці поточного року комунальним підприємством "Харків-Сигнал", яке здійснює експлуатаційне утримання, ремонт та встановлення нових технічних засобів організації дорожнього руху, які належать до комунальної власності територіальної громади м. Харкова, виконані роботи з встановлення дорожніх знаків 3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено" в зазначеному місці на підставі схеми організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижня Сокільницька, яка була погоджена у 2017 році в установленому діючим законодавством України. Вказаною схемою також було передбачено встановлення шлагбауму.

Ухвалою суду від 01.06.2019 витребувано від управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції пояснення щодо наявності необхідності встановлення дорожніх знаків (3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличок 7.3.1 та 7.3.2 до дорожніх знаків) згідно схеми організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької та матеріали проведеної перевірки за адвокатським запитом представника об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ЕЛЕФАНТ" з питань встановлення дорожніх знаків та шлагбауму на внутрішньо квартальному проїзді до житлових будинків з вул. Дерев`янка в м. Харкові.

У зв`язку із ненаданням пояснень у встановлений судом строк, ухвалою суду від 17.06.2020 повторно витребувано від управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції пояснення щодо наявності необхідності встановлення дорожніх знаків (3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличок 7.3.1 та 7.3.2 до дорожніх знаків) згідно схеми організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької та матеріали проведеної перевірки за адвокатським запитом представника об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ЕЛЕФАНТ" з питань встановлення дорожніх знаків та шлагбауму на внутрішньо квартальному проїзді до житлових будинків з вул. Дерев`янка в м. Харкові.

Так, на виконання вказаних ухвал суду в поясненнях від 03.07.2020 представник управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції зазначив, що згідно з інформації, що надана Департаментом інфраструктури Харківської міської ради - схема організації дорожнього руху була погоджена у встановленому порядку у серпні 2017 році відділом безпеки дорожнього руху управлінням превентивної діяльності ГУ НП в Харківській області, а не управлінням патрульної поліції в Харківській області Департаментом патрульної поліції та/або його територіальним (відокремленим) підрозділом. Спеціалістом Департаменту інфраструктури Харківської міської ради під час виїзду на місце було встановлено, що поблизу житлових будинків № 29, № 31 по вул. Олексія Дерев`яна у м. Харкові встановлені елементи благоустрою вулично-дорожньої мережі, а саме: автоматичний шлагбаум, заборонні дорожні знаки 3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено" та табличка 7.3.1 до дорожніх знаків. Щодо питання встановлення вищевказаних заборонних дорожніх знаків, Департамент інфраструктури Харківської міської ради зазначив, що у серпні 2019 року комунальним підприємством "Харків-Сигнал", яке здійснює експлуатаційне утримання, ремонт та встановлення нових технічних засобів організації дорожнього руху, які належать до комунальної власності територіальної громади міста Харкова, були виконані роботи з встановлення дорожніх знаків 3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличок 7.3.1 до дорожніх знаків та автоматичного шлагбауму в зазначеному місці на підставі погодженої відділом безпеки дорожнього руху Управління превентивної діяльності ГУ НП в Харківській області схеми організації дорожнього руху по вул. Олексія Дерев`янка в районі вул. Нижня Сокільницька в місті Харкові. Управлінням патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції не погоджувалась схема організації дорожнього руху при встановленні технічного засобу регулювання (оргазізації) дорожнього руху (автоматичного шлагбауму) на внутрішньоквартальному проїзді до житлових будинків з вул. Дерев`янка в м. Харків. Управлінням патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції голові правління ОСББ "Елефант" Юрію Білошенку направлено інформацію (вихідний від 23.03.2020 № 3275/41/14/01-2020) з питань необхідності надання до управління патрульної поліції в Харківській області погодженої у встановленому законодавством порядку схеми організації дорожнього руху по об`єкту за адресою: м. Харків, вул. Професорська, 34. Зазначену інформацію було особисто отримано головою правління ОСББ "Елефант" Юрієм Білошенко 23.03.2020 під особистий підпис. Станом на 01.07.2020 відповідь від голови правління ОСББ "Елефант" Юрія Білошенко та відповідна схема організації дорожнього руху по об`єкту за адресою: м. Харків, вул. Професорська, 34, за якою розташований ОСББ "Елефант", до управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції надано не було. Зазначений факт унеможливлює проведення перевірки щодо дотримання вимог чинного законодавства України в частині забезпечення безпеки дорожнього руху мешканцями та відвідувачами ОСББ "Елефант".

Також, ухвалою суду від 01.06.2020 витребувано від комунального підприємства "Харків-Сигнал" документи на підтвердження виконання робіт по встановленню дорожніх знаків (3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличок 7.3.1 та 7.3.2 до дорожніх знаків) згідно схеми організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької, зокрема, акти виконаних робіт, тощо.

На виконання вказаної ухвали суду представником КП "Харків-Сигнал" надано до суду витяг з відомості установки дорожніх знаків за жовтень 2019 року та витяг з акту № 7 наданих послуг за лютий 2020 за формою КБ-2в, з яких вбачається, що виконання робіт по встановленню дорожніх знаків (3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличок 7.3.1 та 7.3.2 до дорожніх знаків) згідно схеми організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької здійснювалось комунальним підприємством в жовтні 2019 року.

Суд звертає увагу на те, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених права чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.

Наведені положення не дозволяють скаржитися щодо законодавства або певних обставин абстрактно, лише тому, що заявник вважає начебто певні положення норм законодавства впливають на його правове становище.

Представник позивача під час судового розгляду, обґрунтовуючи порушене право, неодноразово посилався на право вільного пересування та зазначав, що мешканці будинку "ЕЛЕФАНТ" позбавлені цього права в зв`язку із встановленням спірних дорожніх знаків та шлагбауму, що не дає можливості діставатися до свого будинку з вулиці Дерев`янка та навпаки. При цьому представник позивача наголошував, що земельна ділянка, яка розташована за приватним сектором, є дорогою у розумінні законодавства України.

Поряд з цим, представником Департаменту інфраструктури Харківської міської ради та Департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради в судовому засіданні долучено фрагмент генерального плану міста Харкова, з якого вбачається, що місцевість, яка означена позивачем як дорога, не визначена на плані ні як вулиця, ні як дорога, проїзд, тощо.

Також з наданих представником позивача фотографій земельної ділянки не вбачається можливим встановити, що дана місцевість є чи була автомобільною дорогою з проїзною частиною. Більш того, з наданих фотографій вбачається частина земельної ділянки без будь-якого улаштування для проїзду автомобільним транспортом.

Таким чином позивачем не доведено факт наявності самого права та його порушення шляхом прийняття спірної схеми організації дорожнього руху, як і не надано відповідних доказів.

Отже, під час судового розгляду, суд дійшов висновку, що встановлені спірні дорожні знаки та шлагбаум не позбавляють права мешканців будинку "ЕЛЕФАНТ" реалізувати право вільного пересування вулицями міста, а щодо відсутності можливості пересування автомобільним транспортом до свого будинку або від нього, суд зазначає, що це право не могло бути належним чином реалізованим і до затвердження схеми дорожнього руху, в зв`язку з відсутністю за приватним сектором автомобільної дороги як такої у розумінні чинного законодавства України.

Крім того, посилання позивача на невідповідність схеми дорожнього руху вимогам Закону як регуляторного акту не є обґрунтованим, оскільки схема дорожнього руху, не є регуляторним актом.

Одночасно й посилання позивача на невідповідність вимогам діловодства самої схеми організації дорожнього руху, суд, оцінюючи законність прийняття вказаної схеми та можливого порушення прав позивача, вважає їх необґрунтованими, з огляду на те, що спірна схема затверджена суб`єктами, уповноваженими на ці дії чинним законодавством.

Враховуючи викладене, суд зазначає, що схема організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької складена та затверджена у відповідності до норм чинного законодавства України, а тому, підстави для визнання протиправними дій Департаменту інфраструктури Харківської міської ради, Департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради, управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Харківській області щодо погодження схеми організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької та визнання протиправними дій Департаменту інфраструктури Харківської міської ради, а саме: надання доручення КП "Харків-Сигнал" встановити дорожні знаки (3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличок 7.3.1 та 7.3.2 до дорожніх знаків) згідно схеми організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької, що оформлено листом № 2994/0/78-19 від 24.09.2019, відсутні.

Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Таким чином, позовні вимоги об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ЕЛЕФАНТ" є необґрунтованими, а тому, задоволенню не підлягають.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ЕЛЕФАНТ" (місцезнаходження: вул. О. Яроша, буд. 18, оф. 301, м. Харків, 61045, ідентифікаційний код - 38385945) до Харківської міської ради (місцезнаходження: майдан Конституції, буд. 7, м. Харків, 61003, ідентифікаційний код - 04059243), Департаменту інфраструктури Харківської міської ради (місцезнаходження: майдан Конституції, 7, Харків, 61003, ідентифікаційний код - 34468231), Департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради (місцезнаходження: провулок Подільський, 19, м. Харків, ідентифікаційний код - 34861610), Управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції (місцезнаходження: 61033, м. Харків, вул. Шевченка, 315-А), треті особи: комунальне підприємство "Харків-Сигнал" (місцезнаходження: вул. Чоботарська, буд 6, м. Харків, 61012, ідентифікаційний код - 35586054), Головне управління Національної поліції в Харківській області (місцезнаходження: вул. Жон Мироносиць, буд. 5, м. Харків, 61002, ідентифікаційний код - 40108599) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено 12 серпня 2020 року.

Суддя А.С. Мороко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.08.2020
Оприлюднено14.08.2020
Номер документу90941800
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/14424/19

Ухвала від 28.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 20.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 10.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 20.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 21.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 01.02.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Постанова від 01.02.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Рішення від 10.08.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні