Герб України

Постанова від 01.02.2021 по справі 520/14424/19

Другий апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 лютого 2021 р.Справа № 520/14424/19 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: П`янової Я.В.,

Суддів: Перцової Т.С. , Русанової В.Б. ,

за участю секретаря судового засідання Мироненко А.А.

представника позивача: Степанишеної А.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ЕЛЕФАНТ" на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 10.08.2020 року, головуючий суддя І інстанції: Мороко А.С., м. Харків, повний текст складено 12.08.20 року по справі № 520/14424/19

за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ЕЛЕФАНТ"

до Харківської міської ради , Департаменту інфраструктури Харківської міської ради , Департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради , Управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції

треті особи: Комунальне підприємство "Харків-Сигнал" , Головне управління Національної поліції в Харківській області

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ЕЛЕФАНТ" (далі за текстом також - позивач, ОСББ "ЕЛЕФАНТ") звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Харківської міської ради, Департаменту інфраструктури Харківської міської ради, Департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради, Управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції (далі за текстом також - відповідачі), треті особи: Комунальне підприємство "Харків-Сигнал", Головне управління Національної поліції в Харківській області, в якому, з урахуванням заяви про зміну предмету позову, просило:

- визнати протиправними дії Департаменту інфраструктури Харківської міської ради, Департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради, Управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Харківській області щодо погодження схеми організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької;

- визнати протиправними дії Департаменту інфраструктури Харківської міської ради, а саме: надання доручення КП "Харків-Сигнал" встановити дорожні знаки (3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличок 7.3.1 та 7.3.2 до дорожніх знаків) згідно зі схемою організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької, що оформлено листом № 2994/0/78-19 від 24.09.2019;

- зобов`язати Харківську міську раду Харківської області звільнити територію міста Харкова від встановлених згідно зі схемою організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької дорожніх знаків 3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличок 7.3.1 та 7.3.2 до дорожніх знаків та технічного засобу регулювання (організації) дорожнього руху (шлагбауму), який встановлено на внутрішньоквартальному проїзді до житлових будинків з вулиці Дерев`янка в місті Харкові.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2020 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ЕЛЕФАНТ" подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове судове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач посилається на те, що судове рішення ухвалено з порушенням норм матеріального і процесуального права, з неправильним та неповним дослідженням доказів і обставин, що мають значення для справи. Зазначає, що суд першої інстанції не мав права приймати та брати до уваги в якості доказу фрагмент генерального плану міста Харкова, який надано представником Департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради та Департаменту інфраструктури Харківської міської ради 10.08.2020 під час судового засідання без відповідного клопотання про приєднання до матеріалів справи, за відсутності доказів направлення копії нового доказу всім учасникам справи, а також за відсутності обґрунтування неможливості подання вказаного доказу у встановлений строк з причин, що не залежали від волі відповідачів. Указує, що висновки суду ґрунтуються на припущеннях, які не підтверджуються матеріалами справи. З посиланням на рішення Конституційного Суду України від 01 грудня 2004 року № 18-рп/2004 та висновки Великої Палати Верховного Суду, сформовані у постанові від 11 вересня 2019 року у справі № 520/12022/17, просить врахувати, що право на звернення до суду із позовом про оскарження рішення, дій та/або бездіяльності у сфері дорожнього руху прямо встановлене Законом України Про дорожній рух . Зазначає, що у порушення приписів ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України відповідачами не доведено ані необхідність та обґрунтованість розміщення дорожніх знаків 3.2 Рух механічних транспортних засобів заборонено , табличок 7.3.1 та 7.3.2 до дорожніх знаків, шлагбауму згідно зі схемою організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижня Сокільницька; ані дотримання процедури прийняття та оприлюднення відповідних рішень про погодження схеми та встановлення таких знаків та шлагбауму; не доведено взагалі наявність відповідних рішень органів місцевого самоврядування про погодження схеми, встановлення дорожніх знаків тощо; не надано ані документів, ані інформації ким та коли здійснено ініціювання та погодження схеми організації дорожнього руху; не надано інформації та підтверджень щодо наявності повноважень у відповідних осіб на погодження схеми. Просить врахувати висновки Верховного Суду, сформовані у постановах від 22.10.2019 у справі № 820/3498/18 та від 14.11.2018 у справі № 604/476/17. Водночас, зазначає, що висновки та встановлені судом обставини є суперечливими, оскільки, як вбачається зі змісту рішення, з однієї сторони судом установлено, що у вересні 2019 року надійшла колективна скарга мешканців будинку № 34 по вул. Професорська у м. Харкові щодо встановлення спірних дорожніх знаків та шлагбауму; що 18 вересня 2019 року проведено позачергове засідання, на якому розглядалася скарга; 19.09.2019 вже були подані адвокатські запити щодо питання встановлених знаків та шлагбауму, а з іншого боку в рішенні суд зазначає, що з наданих КП Харків-Сигнал документів вбачається, що встановлення спірних знаків здійснено в жовтні 2019 року.

У поясненнях ОСББ "ЕЛЕФАНТ" наводить положення Правил благоустрою території міста Харкова, затверджених рішенням Харківської міської ради від 16.11.2011, на підтвердження правомірності позовних вимог про зобов`язання Харківської міської ради Харківської області звільнити територію міста Харкова від встановлених згідно схеми організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької дорожніх знаків 3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличок 7.3.1 та 7.3.2 до дорожніх знаків та технічного засобу регулювання (організації) дорожнього руху (шлагбауму), який встановлено на внутрішньоквартальному проїзді до житлових будинків з вулиці Дерев`янка в місті Харкові.

У відзиві на апеляційну скаргу Харківська міська рада зазначає, що у рішенні суд першої інстанції зробив правильний висновок про необґрунтованість позовних вимог ОСББ "ЕЛЕФАНТ". Наводить нормативно - правове обґрунтування, викладене ним у відзиві на позовну заяву. Вважає рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим, а тому апеляційну скаргу просить залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Від Департаменту інфраструктури Харківської міської ради надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому він зазначає, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, рішення ухвалене з додержанням норм матеріального та процесуального права, з повним з`ясуванням обставин, які мають значення для справи. Вважає апеляційну скаргу позивача безпідставною та такою, що не підлягає задоволенню. Просить оскаржуване рішення залишити без змін.

У поясненнях до апеляційної скарги КП Харків-Сигнал вказало, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, рішення ухвалене з додержанням норм матеріального та процесуального права, з дослідженням усіх доказів та встановленням усіх обставин у справі. Звертає увагу, що твердження відповідача, наведені в апеляційній скарзі, ґрунтуються на припущеннях позивача та спростовуються положеннями чинного законодавства України. Вважає рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим, а тому апеляційну скаргу просить залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Головне управління Національної поліції в Харківській області у поданій заяві зазначило, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, а тому апеляційну скаргу просить залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Інші учасники правом на висловлення свого ставлення до апеляційної скарги не скористалися.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників справи, переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що у вересні 2019 року на адресу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ЕЛЕФАНТ" надійшла колективна скарга від мешканців будинку АДРЕСА_1 , в якій зазначалось, що поблизу багатоквартирного житлового будинку № 34 по вул. Професорській в місті Харкові знаходиться сектор приватних будинків приватної форми забудови, де нещодавно незаконно встановлено шлагбаум при в`їзді зі сторони вулиці Дерев`янка, який повністю блокує і паралізує рух не тільки автотранспорту, але й пішоходів, та перешкоджає вільному проходу і проїзду до багатоквартирного житлового будинку № 34 по вулиці Професорській в місті Харкові. У вказаній колективній скарзі зазначалося, що раніше до вказаного багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_1 можливо було проїхати як зі сторони вулиці Комітетської, так і зі сторони вулиці Дерев`янка через приватний сектор забудови. Однак, після встановлення зазначеного вище шлагбауму на проїжджій частині дороги та відповідних забороняючих рух усіх без виключення транспортних засобів дорожніх знаків, проїхати до свого житлового будинку мешканці можуть лише значно віддаленою дорогою зі сторони вулиці Комітетської, на якій дорожнє покриття знаходиться у незадовільному технічному стані. Так само тепер мешканці цього району не можуть безпосередньо проїхати до школи, училища чи лісопарку, оскільки прямий проїзд наразі загороджений шлагбаумом, а тому всі мешканці міста вимушені їхати в об`їзд через вулицю Комітетську. Проїзд від будинку № 34 по вулиці Професорській в бік вулиці Дерев`янка тепер перекритий шлагбаумом та заборонними дорожніми знаками. У зв`язку з цим, ініціативна група мешканців житлового будинку вимагала провести відповідну перевірку і вжити визначених чинним законодавством заходів задля демонтажу незаконно встановлених шлагбауму та забороняючих дорожніх знаків, ураховуючи, що ОСББ "ЕЛЕФАНТ" діє виключно задля захисту спільних прав та представлення колективних інтересів співвласників багатоквартирного житлового будинку АДРЕСА_1 (т. 1 а. с. 30, 31).

18 вересня 2019 року правлінням ОСББ "ЕЛЕФАНТ" проведено позачергове засідання, на якому розглянуто колективну скаргу мешканців будинку щодо протиправного встановлення шлагбауму і заборонних дорожніх знаків, за результатами якого прийнято рішення створити комісію із числа присутніх на засіданні членів правління ОСББ "ЕЛЕФАНТ" з покладенням на неї обов`язків проведення перевірки, викладених в колективній скарзі мешканців будинку фактів і з`ясування питання правомірності встановлення шлагбауму та заборонних дорожніх знаків, які повністю блокують вільний прохід і проїзд до багатоквартирного житлового будинку АДРЕСА_2 , № 34 по вулиці Професорській в місті Харкові, а також до інших, поблизу розташованих багатоквартирних житлових будинків, навчально-виховного закладу "школи Бойко", училища, церкви, спортивного майданчику, регіонально-ландшафтного парку "Сокольники-Помірки» тощо. Результати проведення вказаного позачергового засідання правління ОСББ "ЕЛЕФАНТ" оформлено протоколом позачергового засідання правління № 01-18/09-19 від 18.09.2019 (т. 1 а. с. 32, 33).

19.09.2019 адвокатом позивача подано адвокатський запит за № 01-19-09-19 до Харківської міської ради, в якому викладено прохання: призначити і фактично провести перевірку законності встановлення шлагбауму та заборонного дорожнього знаку 3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", які перекривають проїжджу частину дороги по вулиці Дерев`янка в місті Харкові біля багатоквартирних житлових будинків по вулиці Професорській № 30/1, № 34; повідомити про результати такої перевірки та встановлені в ході її проведення факти, що мають суттєве значення; відновити вільний доступ, прохід та проїзд до багатоквартирних житлових будинків, школи, регіонального ландшафтного парку шляхом вжиття ефективних і дієвих засобів по демонтажу незаконно і самовільно встановлених шлагбауму та заборонного дорожнього знаку 3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено" (т. 1 а. с. 34-36).

У відповіді за № 14662/0/226-19 від 26.09.2019 Департамент територіального контролю Харківської міської ради повідомив адвоката ОСББ "ЕЛЕФАНТ" про те, що спеціалістом Департаменту під час виїзду на місце встановлено, що поблизу житлових будинків № 29, № 31 по вул. Олексія Дерев`янка у м. Харкові встановлені елементи благоустрою вулично-дорожньої мережі, а саме: автоматичний шлагбаум та заборонні дорожні знаки 3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличка 7.3.1 до дорожніх знаків. Згідно з інформацією Департаменту інфраструктури Харківської міської ради від 24.09.2019 щодо питання встановлення вищевказаних заборонних дорожніх знаків зазначено, що у серпні місяці поточного року Комунальним підприємством "Харків-Сигнал", яке здійснює експлуатаційне утримання, ремонт та встановлення нових технічних засобів організації дорожнього руху, які належать до комунальної власності територіальної громади м. Харкова, виконані роботи з установлення дорожніх знаків 3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено" в зазначеному місці на підставі схеми організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижня Сокільницька, яка була погоджена у 2017 році в установленому діючим законодавством України порядку. Вказаною схемою також передбачено встановлення шлагбауму (т. 1 а. с. 37, 38).

09.10.2019 комісією ОСББ "ЕЛЕФАНТ" складено акт про встановлення об`єктів організації дорожнього руху та благоустрою, які порушують права мешканців житлового будинку, в якому комісія дійшла висновку про необхідність надання членам правління ОСББ "ЕЛЕФАНТ" рекомендацій щодо доцільності вжиття заходів судового захисту прав та законних інтересів мешканців житлового будинку АДРЕСА_1 на вільний прохід і проїзд до їхніх постійних місць проживання шляхом звернення до адміністративного суду з відповідним позовом (т. 1 а. с. 39-48).

Протоколом позачергового засідання правління ОСББ "ЕЛЕФАНТ" № 01-11/11-19 від 11.11.2019 вирішено затвердити результати проведеної комісією ОСББ "ЕЛЕФАНТ" результати перевірки щодо правомірності встановлення об`єктів організації дорожнього руху та благоустрою, які порушують права мешканців житлового будинку, оформлених актом № 01 від 09.10.2019, та звернутись до адміністративного суду з відповідним позовом (т. 1 а. с. 49, 50).

Вважаючи дії відповідачів у спірних правовідносинах протиправними, позивач, діючи в інтересах мешканців будинку АДРЕСА_1 , звернувся до суду.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачі в спірних правовідносинах діяли на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені законами України; схема організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької складена та затверджена відповідно до норм чинного законодавства України, а тому підстави для визнання протиправними дій Департаменту інфраструктури Харківської міської ради, Департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради, Управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Харківській області щодо погодження схеми організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької та визнання протиправними дій Департаменту інфраструктури Харківської міської ради, а саме: надання доручення КП "Харків-Сигнал" встановити дорожні знаки (3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличок 7.3.1 та 7.3.2 до дорожніх знаків) згідно схеми організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької, що оформлено листом № 2994/0/78-19 від 24.09.2019, відсутні.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та доводам учасників справи, колегія суддів зазначає таке.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 1 Закону України Про дорожній рух від 30 червня 1993 року № 3353-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 3353-XII) вказаний нормативний акт регулює суспільні відносини у сфері дорожнього руху та його безпеки, визначає права, обов`язки і відповідальність суб`єктів - учасників дорожнього руху, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, об`єднань, підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності та господарювання (далі - міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та об`єднань).

Відповідно до частини 1 статті 6 Закону № 3353-XII до компетенції міських рад та їх виконавчих органів, районних рад та районних державних адміністрацій у сфері дорожнього руху належить, у тому числі, організація дорожнього руху на території міста і району згідно з відповідними генеральними планами, проектами детального планування та забудови населених пунктів, автоматизованих систем керування дорожнім рухом, комплексних транспортних схем і схем організації дорожнього руху та з екологічно безпечними умовами.

За приписами статті 9 Закону № 3353-XII до компетенції власників автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів або уповноважених ними органів у сфері дорожнього руху належить:

розробка програм та здійснення заходів щодо розвитку, удосконалення, ремонту та утримання у безпечному для дорожнього руху стані доріг, вулиць та залізничних переїздів, зон відчуження;

визначення структур управління, проектування, будівництва та утримання доріг, вулиць та залізничних переїздів;

участь у розробці положень про спеціальні структури управління дорожнім рухом;

компенсація витрат власникам транспортних засобів, якщо дорожньо-транспортні пригоди сталися з причин незадовільного експлуатаційного утримання автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів, за рішеннями судових органів;

забезпечення безпечних, економічних та комфортних умов дорожнього руху;

організація і здійснення заходів, спрямованих на захист навколишнього природного середовища;

забезпечення учасників дорожнього руху інформацією з питань стану аварійності та дорожнього покриття, гідрометеорологічних та інших умов;

вирішення питань експлуатації автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів у надзвичайних ситуаціях;

передача права на експлуатаційне утримання доріг, вулиць та залізничних переїздів іншим юридичним особам;

визначення нормативів та виділення необхідних коштів на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів;

передача права на будівництво комунальних та інших споруд, прокладання комунікацій, на захисні роботи і споруди, сервісні споруди та обладнання відповідно до чинного законодавства;

проведення робіт по створенню і утриманню придорожніх зелених насаджень та інше;

термінове усунення пошкоджень на автомобільних дорогах, вулицях та залізничних переїздах;

влаштування місць для зупинок транспортних засобів, стоянок і відпочинку учасників дорожнього руху та створення інших об`єктів дорожнього сервісу;

розробка та облаштування автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів системами термінового зв`язку для виклику Національної поліції, екстреної медичної допомоги та технічної допомоги;

обладнання доріг, вулиць та залізничних переїздів технічними засобами регулювання дорожнього руху та їх утримання;

проведення лінійного аналізу аварійності на підвідомчих автомобільних дорогах, вулицях та залізничних переїздах;

виявлення аварійно-небезпечних ділянок та місць концентрації дорожньо-транспортних пригод і впровадження у таких місцях відповідних заходів щодо удосконалення організації дорожнього руху;

забезпечення роботи спеціалізованих служб по здійсненню заходів щодо організації дорожнього руху;

своєчасне виявлення перешкод дорожньому руху та їх усунення, а у разі неможливості - невідкладне позначення дорожніми знаками, огороджувальними і направляючими засобами;

організація виконання встановлених вимог щодо забезпечення безпеки дорожнього руху;

вирішення інших питань дорожнього руху згідно з чинним законодавством.

За частиною 1 статті 24 Закону № 3353-XII власники доріг, вулиць та залізничних переїздів або уповноважені ними органи несуть відповідальність за створення безпечних умов руху на дорогах, вулицях та залізничних переїздах, що знаходяться у їх віданні.

Частиною 1 статті 27 Закону № 3353-XII визначено, що організація дорожнього руху на автомобільних дорогах, вулицях та залізничних переїздах здійснюється із застосуванням технічних засобів, інформаційно-телекомунікаційних та автоматизованих систем керування та нагляду за дорожнім рухом відповідно до правил і стандартів, а також на основі проектів і схем організації дорожнього руху, погоджених із відповідними підрозділами Національної поліції. До вказаних проектів і схем за приписами відповідних підрозділів Національної поліції можуть бути внесені зміни та доповнення.

Відповідно до частини 2 статті 27 Закону № 3353-XII організація дорожнього руху здійснюється спеціалізованими службами, що створюються відповідними органами: на автомобільних дорогах, що перебувають у власності територіальних громад, - органами місцевого самоврядування.

За статтею 52 Закону № 3353-XII контроль у сфері безпеки дорожнього руху здійснюється Кабінетом Міністрів України, місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, Міністерством внутрішніх справ України, іншими спеціально уповноваженими на те державними органами (державний контроль), а також міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади (відомчий контроль).

Згідно з частиною 1 статті 52-3 Закону № 3353-XII до повноважень Національної поліції у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху належать: участь у реалізації в межах своїх повноважень державної політики у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху; забезпечення безпеки дорожнього руху; організація супроводження і забезпечення безпечного руху транспортних засобів спеціального призначення; погодження відповідно до вимог цього Закону, інших законодавчих актів проектів на будівництво, реконструкцію і ремонт автомобільних доріг, залізничних переїздів, комплексів дорожнього сервісу та інших споруд у межах відведення автомобільних доріг або червоних ліній міських вулиць і доріг; погодження поданих у встановленому порядку пропозицій стосовно обладнання засобами організації дорожнього руху місць виконання дорожніх робіт, проектів та схем організації дорожнього руху, маршрутів руху пасажирського транспорту, маршрутів організованого руху громадян і місць їх збору, порядку проведення спортивних та інших масових заходів, які можуть створити перешкоди дорожньому руху; видача в установленому порядку у випадках, передбачених законом, дозволів на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні; здійснення контролю за безпекою дорожнього руху під час надання послуг з перевезення пасажирів чи вантажів, у тому числі небезпечних, додержанням законодавства у зазначеній сфері, розробленням і видачею в установленому порядку документів щодо погодження маршрутів руху транспортних засобів під час дорожнього перевезення небезпечних вантажів; інформування учасників дорожнього руху про фіксацію фактів правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі.

Закон України Про місцеве самоврядування в Україні визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Відповідно до п. п. 44 п. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить вирішення виключно на пленарних засіданнях питання встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.

За приписами частини 1 пункту 1 статті 30 Закону України Про місцеве самоврядування до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління об`єктами житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв`язку, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню.

Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 16 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" на об`єктах благоустрою забороняється встановлювати технічні засоби регулювання дорожнього руху без погодження з відповідними органами Національної поліції.

Згідно із частиною 1 статті 10 Закону України Про благоустрій населених пунктів до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить: затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів; затвердження правил благоустрою територій населених пунктів; створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб`єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб); визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об`єктів благоустрою.

Пунктом 1 частини 1 статті 19 Закону України Про автомобільні дороги від 8 вересня 2005 року № 2862-IV (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що основними обов`язками органів місцевого самоврядування у частині управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів є забезпечення безперервних, безпечних, економічних та зручних умов руху транспортних засобів і пішоходів вулицями і дорогами міст та інших населених пунктів.

Статтею 20 Закону України Про автомобільні дороги від 8 вересня 2005 року, № 2862-IV визначені основні права органів місцевого самоврядування щодо управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів. Зокрема, органи місцевого самоврядування в частині управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів мають право встановлювати за погодженням з відповідними державними органами з безпеки дорожнього руху тимчасові обмеження на рух транспортних засобів при проведенні ремонтних та інших робіт на вулицях і дорогах міст та інших населених пунктів; обмежувати або забороняти рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, визначені для них державними стандартами, у разі відсутності відповідного спеціального погодження.

За частиною 1 статті 16 Закону України Про автомобільні дороги вулиці і дороги міст та інших населених пунктів знаходяться у віданні органів місцевого самоврядування і є комунальною власністю.

Відповідно до статті 17 Закону України Про автомобільні дороги управління функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів здійснюється відповідними органами місцевого самоврядування, у віданні яких вони знаходяться.

За пунктом 1 частини 1 статті 21 Закону України Про автомобільні дороги органи місцевого самоврядування, що управляють функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, відповідають за стан вулиць і доріг міст та інших населених пунктів відповідно до діючих норм, у тому числі щодо безпеки руху транспортних засобів і пішоходів.

Відповідно до п. 8. Правил дорожнього руху, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 за № 1306 регулювання дорожнього руху здійснюється за допомогою дорожніх знаків, дорожньої розмітки, дорожнього обладнання, світлофорів, а також регулювальниками.

Порядок встановлення на території міста Харкова технічних засобів регулювання (організації) дорожнього руху врегульовано Правилами благоустрою території міста Харкова, затвердженими рішенням Харківської міської ради від 16.11.2011 за № 504/11, зі змінами (далі - Правила).

Відповідно до пункту 5.7.1.15 Правил на об`єктах благоустрою забороняється встановлювати технічні засоби регулювання (організації) дорожнього руху без погодження з Департаментом інфраструктури Харківської міської ради та відповідними органами Національної поліції.

Згідно з п. 5.12.1 Правил встановлення технічного засобу регулювання (організації) дорожнього руху на вулично-дорожній мережі міста Харкова здійснюється на підставі погодження з Департаментом інфраструктури Харківської міської ради та відповідними підрозділами Національної поліції схеми організації дорожнього руху із позначенням розташування технічного засобу регулювання (організації) дорожнього руху на вулично-дорожній мережі міста з прив`язкою до місцевості.

Параграфом 5.10. Правил встановлено Порядок звільнення території міста Харкова від самовільно (незаконно) встановлених малих архітектурних форм та тимчасових споруд, елементів телекомунікаційної мережі, елементів благоустрою вулично-дорожньої мережі.

Пунктом 5.10.3. Правил передбачено, що самовільно (незаконно) встановлені об`єкти - об`єкти, розміщені на земельній ділянці комунальної власності без документів, що посвідчують право власності або право користування такою земельною ділянкою, та/або без отримання документа, який відповідно до вимог чинного законодавства, рішень Харківської міської ради, її виконавчого комітету дає право на встановлення на території міста Харкова такого об`єкта, та/або без відповідного договору, необхідність укладення якого визначено актами чинного законодавства, рішеннями Харківської міської ради, її виконавчого комітету.

Згідно з параграфом 5.10. Правил виявлення випадків самовільного (незаконного) встановлення об`єктів, складання акту обстеження технічного засобу регулювання (організації) дорожнього руху, винесення припису та, у разі його не виконання, підготовка проекту рішення виконавчого комітету Харківської міської ради про звільнення території міста Харкова від самовільно (незаконно) встановлених об`єктів здійснюються Департаментом територіального контролю Харківської міської ради.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про автомобільні дороги":

- автомобільна дорога - лінійний комплекс інженерних споруд, призначений для безперервного, безпечного та зручного руху транспортних засобів;

- безпека автомобільних доріг - сукупність засобів, конструкцій, пристроїв, споруд, характеристик та показників (у тому числі інженерних, конструкторських, технічних, проектних, архітектурних, технологічних та інших рішень), при врахуванні та застосуванні яких забезпечується запобігання та зменшення кількості дорожньо-транспортних пригод та тяжкості їх наслідків;

- вулиця - автомобільна дорога, призначена для руху транспорту і пішоходів, прокладання наземних і підземних інженерних мереж у межах населених пунктів;

- дорожнє покриття - укріплені верхні шари дороги, що сприймають навантаження від транспортних засобів;

- проїзна частина - частина автомобільної дороги, безпосередньо призначена для руху транспортних засобів.

Згідно зі статтею 5 зазначеного Закону автомобільні дороги поділяються на: автомобільні дороги загального користування; вулиці і дороги міст та інших населених пунктів; відомчі (технологічні) автомобільні дороги; автомобільні дороги на приватних територіях.

За ч. 1 ст. 16 Закону України "Про автомобільні дороги" вулиці і дороги міст та інших населених пунктів знаходяться у віданні органів місцевого самоврядування і є комунальною власністю.

Складовими вулиць і доріг міст та інших населених пунктів є: проїзна частина вулиць і доріг, трамвайне полотно, дорожнє покриття, штучні споруди, споруди дорожнього водовідводу, технічні засоби організації дорожнього руху, зупинки міського транспорту, стоянки таксі, тротуари, пішохідні та велосипедні доріжки, зелені насадження, наземні та підземні мережі, майданчики для паркування (ч. 1 ст. 18 Закону України "Про автомобільні дороги").

Спірним у межах доводів і вимог апеляційної скарги, що є предметом розгляду, є питання щодо того, чи діяли правомірно Департамент інфраструктури Харківської міської ради, Департамент будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради, Управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Харківській області, погоджуючи схему організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької, а також чи діяв в межах своєї компетенції Департамент інфраструктури Харківської міської ради, надаючи доручення КП "Харків-Сигнал" встановити дорожні знаки (3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличок 7.3.1 та 7.3.2 до дорожніх знаків) згідно зі схемою організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької, яке оформлено листом № 2994/0/78-19 від 24.09.2019.

Аналіз наведених вище положень норм Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , Закону України Про автомобільні дороги , Закону України Про дорожній рух дає підстави для висновку, що вулиці і дороги міст та інших населених пунктів знаходяться у віданні органів місцевого самоврядування і є комунальною власністю. Управління функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів здійснюється відповідними органами місцевого самоврядування, у віданні яких вони знаходяться. Органи місцевого самоврядування, що управляють функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, відповідають за стан вулиць і доріг міст та інших населених пунктів відповідно до діючих норм, у тому числі щодо безпеки руху транспортних засобів і пішоходів.

Разом з цим, за приписами Закону України Про дорожній рух дорожні знаки встановлюються відповідно до Правил дорожнього руху та повинні відповідати проекту та схемі організації дорожнього руху, які погоджені із відповідними підрозділами Національної поліції. До вказаних проектів і схем за приписами відповідних підрозділів Національної поліції можуть бути внесені зміни та доповнення.

Отже, встановлення дорожніх знаків органом місцевого самоврядування здійснюється на підставі схеми організації дорожнього руху, погодженої із відповідними підрозділами Національної поліції.

З матеріалів справи вбачається, що схема організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижня Сокільницька погоджена у 2017 році з Управлінням превентивної діяльності ГУ Національної поліції в Харківській області, Департаментом інфраструктури Харківської міської ради та Департаментом будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради та містить печатки відповідних органів (т. 1 а. с. 225).

Тобто, спірна схема організації дорожнього руху затверджена суб`єктами, уповноваженими на ці дії чинним законодавством та не містить порушень, що спростовує твердження позивача про незаконність її прийняття (погодження).

Організація дорожнього руху здійснена на земельній ділянці комунальної власності територіальної громади м. Харкова, що позивачем не спростовано.

Посилання позивача на невідповідність схеми дорожнього руху вимогам законодавства як регуляторного акту не є обґрунтованим, оскільки схема дорожнього руху не є регуляторним актом, погоджується з урахуванням приписів ч. ч. 1, 2 ст. 27 Закону України "Про дорожній рух" та не потребує винесення відповідного рішення.

Елементи благоустрою вулично-дорожньої мережі, визначені спірною схемою, забезпечують безпеку дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької, що узгоджується із обов`язками органів місцевого самоврядування, встановленими ст. 24 Закону № 3353-XI та іншими, вищезазначеними приписами нормативно-правових актів, що спростовує посилання апелянта щодо недоведеності необхідності (доцільності) встановлення заборонних знаків.

Окрім того, ухвалами Харківського окружного адміністративного суду від 01.06.2019 витребовувалися від Управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції пояснення щодо наявності необхідності встановлення дорожніх знаків (3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличок 7.3.1 та 7.3.2 до дорожніх знаків) згідно зі схемою організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької та матеріали проведеної перевірки за адвокатським запитом представника об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ЕЛЕФАНТ" з питань встановлення дорожніх знаків та шлагбауму на внутрішньоквартальному проїзді до житлових будинків з вул. Дерев`янка в м. Харкові.

На виконання вказаних ухвал суду в поясненнях від 03.07.2020 представник Управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції зазначив, що згідно з інформацією, наданою Департаментом інфраструктури Харківської міської ради, спірна схема організації дорожнього руху погоджена у встановленому порядку у серпні 2017 році Відділом безпеки дорожнього руху управлінням превентивної діяльності ГУ НП в Харківській області (діючим на час погодження), а не Управлінням патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції та/або його територіальним (відокремленим) підрозділом (діючим після реформування поліції). Спеціалістом Департаменту інфраструктури Харківської міської ради під час виїзду на місце встановлено, що поблизу житлових будинків № 29, № 31 по вул. Олексія Дерев`яна у м. Харкові встановлені елементи благоустрою вулично-дорожньої мережі, а саме: автоматичний шлагбаум, заборонні дорожні знаки 3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено" та табличка 7.3.1 до дорожніх знаків. Щодо встановлення вказаних заборонних дорожніх знаків Департаментом інфраструктури Харківської міської ради зазначено, що у серпні 2019 року Комунальним підприємством "Харків-Сигнал", яке здійснює експлуатаційне утримання, ремонт та встановлення нових технічних засобів організації дорожнього руху, що належать до комунальної власності територіальної громади міста Харкова, виконані роботи зі встановлення дорожніх знаків 3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличок 7.3.1 до дорожніх знаків та автоматичного шлагбауму в зазначеному місці на підставі погодженої Відділом безпеки дорожнього руху Управління превентивної діяльності ГУ НП в Харківській області схеми організації дорожнього руху по вул. Олексія Дерев`янка в районі вул. Нижня Сокільницька в місті Харкові. На час розгляду справи, Управлінням патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції голові правління ОСББ "ЕЛЕФАНТ" Юрію Білошенку направлено інформацію (вихідний № 3275/41/14/01-2020 від 23.03.2020) щодо необхідності надання до Управління патрульної поліції в Харківській області погодженої у встановленому законодавством порядку схеми організації дорожнього руху по об`єкту за адресою: м. Харків, вул. Професорська, 34. Зазначену інформацію 23.03.2020 отримано головою правління ОСББ "ЕЛЕФАНТ" Юрієм Білошенко під підпис. Станом на 01.07.2020 відповідь від голови правління ОСББ "ЕЛЕФАНТ" Юрія Білошенко та відповідна схема організації дорожнього руху по об`єкту за адресою: м. Харків, вул. Професорська, 34, за якою розташований ОСББ "ЕЛЕФАНТ", до Управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції надано не було. Зазначений факт унеможливлює проведення перевірки щодо дотримання вимог чинного законодавства України в частині забезпечення безпеки дорожнього руху мешканцями та відвідувачами ОСББ "ЕЛЕФАНТ".

Разом з тим, колегія суддів зазначає, що з наданих представником позивача фотографій земельної ділянки не можливо встановити, що місцевість поблизу багатоквартирного житлового будинку № 34 по вул. Професорській в місті Харкові (де знаходяться приватні будинки) є чи була автомобільною дорогою з проїзною частиною. Більш того, з наданих фотографій вбачається частина земельної ділянки без будь-якого улаштування для проїзду автомобільним транспортом, часткове дорожнє покриття якої є під`їздом до приватних будинків та не проходить повз багатоквартирний будинок № 34 по вулиці Професорській в м. Харкові, а також не є безпечною для руху транспортних засобів з огляду на відсутність улаштування для проїзду автомобільним транспортом (т. 3 а. с. 5-10).

Крім того, представником Департаменту інфраструктури Харківської міської ради та Департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради до матеріалів справи надано фрагмент генерального плану міста Харкова, з якого вбачається, що місцевість, яка означена позивачем як дорога, не визначена на плані ні як вулиця, ні як дорога, проїзд тощо (т. 3 а. с. 149).

Водночас, із роздруківок Публічної кадастрової карти України, наданої позивачем до матеріалів справи, також не вбачається відповідного позначення дороги у місцевості, означеній позивачем (т. 3 а. с. 126-128).

Щодо посилання апелянта на те, що фрагмент генерального плану міста Харкова було надано представником Департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради та Департаменту інфраструктури Харківської міської ради без відповідного клопотання про приєднання до матеріалів справи та за відсутності доказів направлення копії нового доказу всім учасникам справи, колегія суддів зазначає, що, як вбачається з матеріалів справи, вказаний фрагмент генерального плану міста Харкова надано представником Департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради та Департаменту інфраструктури Харківської міської ради під час судового засідання, долученим судом першої інстанції до матеріалів справи, у порядку, визначеному КАС України, що не позбавило позивача можливості ознайомитися з таким письмовим доказом.

За таких умов, колегія суддів погоджується із судом першої інстанції, що право позивача на пересування автомобільним транспортом до свого будинку або від нього у напрямку до вулиці Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької не могло бути належним чином реалізоване і до затвердження спірної схеми дорожнього руху в зв`язку з відсутністю за приватним сектором автомобільної дороги як такої у розумінні чинного законодавства України.

Отже, позивачем не доведено факт порушення своїх прав шляхом прийняття спірної схеми організації дорожнього руху, як і не надано відповідних доказів.

Водночас, колегія суддів звертає увагу, що встановлені спірні дорожні знаки та шлагбаум не позбавляють права мешканців будинку "ЕЛЕФАНТ" реалізувати право вільного пересування вулицями міста, зокрема, за наявності дороги зі сторони вулиці Комітетської, що позивачем не заперечується.

Незгода окремих мешканців мікрорайону зі встановленими дорожніми знаками (3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличок 7.3.1 та 7.3.2 до дорожніх знаків), без урахування думок інших осіб, зокрема, думки власників приватних будинків, поблизу яких встановлено такі знаки та шлагбаум, не є обставиною, що підтверджує правомірність вимог позивача.

Отже, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що Департамент інфраструктури Харківської міської ради, Департамент будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради, Управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Харківській області, погоджуючи схему організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької діяли правомірно, в межах своєї компетенції, та, відповідно, про відсутність підстав для задоволення відповідної частини позовних вимог.

Щодо позовних вимог про визнання протиправними дій Департаменту інфраструктури Харківської міської ради з надання доручення КП "Харків-Сигнал" встановити дорожні знаки (3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличок 7.3.1 та 7.3.2 до дорожніх знаків) згідно зі схемою організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької, оформленого листом № 2994/0/78-19 від 24.09.2019, колегія суддів зазначає таке.

Листом за № 14662/0/226-19 від 26.09.2019 Департамент територіального контролю Харківської міської ради повідомив ОСББ "ЕЛЕФАНТ" про те, що згідно з інформацією Департаменту інфраструктури Харківської міської ради від 24.09.2019 щодо питання встановлення вищевказаних заборонних дорожніх знаків зазначено, що у серпні місяці поточного року Комунальним підприємством "Харків-Сигнал", яке здійснює експлуатаційне утримання, ремонт та встановлення нових технічних засобів організації дорожнього руху, які належать до комунальної власності територіальної громади м. Харкова, виконані роботи з встановлення дорожніх знаків 3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено" в зазначеному місці на підставі схеми організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижня Сокільницька, яка була погоджена у 2017 році в установленому діючим законодавством України. Вказаною схемою також було передбачено встановлення шлагбауму.

Колегія суддів зазначає, що оскільки надання доручення КП "Харків-Сигнал" встановити дорожні знаки (3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличок 7.3.1 та 7.3.2 до дорожніх знаків) здійснювалося на підставі схеми, затвердженої суб`єктами, уповноваженими на ці дії чинним законодавством, оформлюючи лист № 2994/0/78-19 від 24.09.2019, Департамент інфраструктури Харківської міської ради діяв правомірно.

Ухвалою суду від 01.06.2020 витребувано від Комунального підприємства "Харків-Сигнал" документи на підтвердження виконання робіт зі встановленню дорожніх знаків (3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличок 7.3.1 та 7.3.2 до дорожніх знаків) згідно зі схемою організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької, зокрема, акти виконаних робіт тощо.

На виконання вказаної ухвали Комунальне підприємство "Харків-Сигнал" надало до суду витяги з відомості установки дорожніх знаків та з акту № 7 наданих послуг за формою КБ-2в.

Водночас, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне зауважити на те, що питання виконання КП Харків-Сигнал робіт зі встановлення дорожніх знаків 3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено" та табличок 7.3.1 та 7.3.2 до дорожніх знаків на підставі схеми організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижня Сокільницька, зокрема, час встановлення зазначених дорожніх знаків, які, на думку позивача, відбувалися з порушеннями, не є предметом судового розгляду та на спірні правовідносини не впливає.

Отже, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідачі в спірних правовідносинах діяли на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені законами України; схема організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької складена та затверджена відповідно до норм чинного законодавства України, а тому підстави для визнання протиправними дій Департаменту інфраструктури Харківської міської ради, Департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міської ради, Управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Харківській області щодо погодження схеми організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької, відсутні.

Враховуючи те, що надання доручення КП "Харків-Сигнал" встановити дорожні знаки (3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличок 7.3.1 та 7.3.2 до дорожніх знаків) здійснювалося на підставі схеми, затвердженої суб`єктами, уповноваженими на ці дії чинним законодавством, вимоги про визнання протиправними дій Департаменту інфраструктури Харківської міської ради щодо надання доручення КП "Харків-Сигнал" встановити дорожні знаки згідно зі схемою організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької, що оформлено листом № 2994/0/78-19 від 24.09.2019, також не підлягають задоволенню.

З огляду на правомірність дій відповідачів щодо погодження схеми організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької та встановлення дорожніх знаків (3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличок 7.3.1 та 7.3.2 до дорожніх знаків) відсутні підстави для задоволення позовної вимоги про зобов`язання Харківської міської ради Харківської області звільнити територію міста Харкова від встановлених згідно зі схемою організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вул. Нижньої Сокільницької дорожніх знаків 3.2 "Рух механічних транспортних засобів заборонено", табличок 7.3.1 та 7.3.2 до дорожніх знаків та технічного засобу регулювання (організації) дорожнього руху (шлагбауму), який встановлено на внутрішньоквартальному проїзді до житлових будинків з вулиці Дерев`янка в місті Харкові.

Приймаючи до уваги викладене вище, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Доводи апеляційної скарги не спростовують правильності висновків, якими мотивоване рішення суду першої інстанції, та не дають підстав вважати висновки суду першої інстанції помилковими, а застосування судом норм матеріального права - неправильним.

Посилання позивача на висновки Верховного Суду, сформовані у постановах від 22.10.2019 у справі № 820/3498/18 та від 14.11.2018 у справі № 604/476/17, колегія суддів не бере до уваги, оскільки такі сформовані у справах, предметом яких було оскарження рішення органу місцевого самоврядування, прийнятого на реалізацію повноважень щодо тимчасового обмеження руху транспортних засобів, визначених ст. 20 Закону України від 08 вересня 2005 року № 2862-IV Про автомобільні дороги , а у справі, що розглядається, спірною є схема організації дорожнього руху, погоджена з урахуванням приписів ч. ч. 1, 2 ст. 27 Закону України "Про дорожній рух".

Разом з тим, колегія суддів вважає за необхідне звернути увагу на те, що позивач вправі реалізувати своє право на участь в організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вулиці Нижньої Сокільницької у спосіб, визначений Законами України Про місцеве самоврядування та Про доступ до публічної інформації , з урахуванням п. 3.1.3. Правил благоустрою території міста Харкова, затверджених рішенням Харківської міської ради від 16.11.2011 за № 504/11, за яким громадяни у сфері благоустрою міста мають право вносити на розгляд органів місцевого самоврядування, уповноважених ними підприємств, установ та організацій пропозиції з питань благоустрою міста.

Водночас, колегія суддів зауважує, що організація дорожнього руху на зазначеній території стосується не тільки прав позивача (мешканців багатоквартирного житлового будинку № 34 по вул. Професорській в м. Харкові) як користувача автомобільними дорогами, а й прав інших мешканців м. Харкова, які, зокрема, проживають у межах такої території.

На час розгляду справи позивачем не реалізовано своє право на участь в організації дорожнього руху по вул. Дерев`янка в районі вулиці Нижньої Сокільницької шляхом звернення до Харківської міської ради з відповідними пропозиціями, зауваженнями чи запереченнями.

Зокрема, Управлінням патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції голові правління ОСББ "ЕЛЕФАНТ" Юрію Білошенку направлено інформацію (вихідний № 3275/41/14/01-2020 від 23.03.2020) щодо необхідності надання до Управління патрульної поліції в Харківській області погодженої у встановленому законодавством порядку схеми організації дорожнього руху по об`єкту за адресою: м. Харків, вул. Професорська, 34. Зазначену інформацію 23.03.2020 отримано головою правління ОСББ "ЕЛЕФАНТ" ОСОБА_1 під підпис. Станом на 01.07.2020 відповідь від голови правління ОСББ "ЕЛЕФАНТ" Юрія Білошенко та відповідна схема організації дорожнього руху по об`єкту за адресою: м. Харків, вул. Професорська, 34, за якою розташований ОСББ "ЕЛЕФАНТ", до Управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції надані не були.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Згідно зі статтею 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення із додержанням норм матеріального і процесуального права.

Оскільки доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.

Враховуючи положення статті 139 КАС України, підстави для зміни розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ЕЛЕФАНТ" залишити без задоволення.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 10.08.2020 року по справі № 520/14424/19 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя Я.В. П`янова Судді Т.С. Перцова В.Б. Русанова Повний текст постанови складено 11.02.2021 року

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.02.2021
Оприлюднено15.02.2021
Номер документу94838880
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/14424/19

Ухвала від 28.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 20.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 10.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 20.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 21.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 01.02.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Постанова від 01.02.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Рішення від 10.08.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні