Рішення
від 13.08.2020 по справі 826/4551/17
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 серпня 2020 року м. Київ № 826/4551/17

Окружний адміністративний суд міста Києва в складі: судді Добрянської Я.І., розглянувши у спрощеному провадженні адміністративну справу

за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві

до Державного підприємства Центр сертифікації та експертизи насіння і садивного матеріалу ,

про стягнення заборгованості,

в с т а н о в и в:

у березні 2017 року Центральне об`єднане управління Пенсійного фонду України в м. Києві (далі- Управління) звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Державного підприємства Центр сертифікації та експертизи насіння і садивного матеріалу ,в якому просить стягнути з відповідача заборгованість в сумі 25086,97 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідач перебуває на обліку в Управлінні як платник страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування. На даний час за відповідачем обліковується заборгованість по відшкодуванню фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за Списком № 2 за період з 01.03.2017 по 26.07.2017 в розмірі 8 215,13 грн., яка станом на момент розгляду справи не сплачена.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 03.04.2017 року відкрито скорочене провадження в адміністративній справі.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.05.2017 року справу призначено до судового розгляду.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва здійснено заміну позивача з Центрального об`єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Києві на правонаступника - Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві.

Відповідач Державне підприємство Центр сертифікації та експертизи насіння і садивного матеріалу , направив до суду письмові заперечення на адміністративний позов, згідно яких позовні вимоги не визнає, вважає їх безпідставними. Зокрема зауважили, що державне підприємство "Центр сертифікації та експертизи насіння і садивного матеріалу" не надавало до управлінь Пенсійного фонду України документів щодо призначення пенсій ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ОСОБА_3 а також гарантійних листів про перерахування коштів на рахунок управлінь ПФУ для покриття витрат, пов`язаних з виплатою пенсій. Зазначені особи були працівниками Любешівської державної сортодослідної станції, Луцької державної сортодослідної станції та Івано-Франківського обласного державного центру експертизи сортів рослин з державною інспекцією з охорони прав на сорти рослин Івано-Франківської області, які перебувають у стадії припинення та фактично не приєднані до відповідача. Вважають, що у них відсутня заборгованість перед Центральним об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України в м. Києві по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пільгових пенсій. З цих підстав просять відмовити у позові.

Дослідивши наявні у справі докази, проаналізувавши матеріали справи, суд дійшов до висновку про відмову в задоволенні позовних вимог , зважаючи на наступне.

Судом встановлено, що Державне підприємство Центр сертифікації та експертизи насіння і садивного матеріалу перебуває на обліку в Центральному об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України в м. Києві як платник страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Як вбачається з матеріалів справи, за державним підприємством "Центр сертифікації та експертизи насіння і садивного матеріалу" обліковуються особи, які отримують пенсію, відповідно до частини другої Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

У направлених Центральним об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України в м. Києві відповідачу розрахунках визначено до сплати розмір фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за період з 01липня 2016 по 28 лютого 2017 року за списком № 2 в розмірі 25086,97 грн, що підтверджується листами від 15.02.2017 №8950/10, 18.01.2017 № 3041/10, 12.12.2016 № 40268/10, 08.11.2016 № 32496/10, 07.10.2017 № 26214/10, 12.09.2016 №22119/10 (а.с.13-20).

Факт отримання згаданих розрахунків та листів представник відповідача в судовому засіданні не заперечував. Водночас зазначив, що ці розрахунки оскаржувались відповідачем в адміністративному порядку. Однак відповіді на ці скарги відповідач не одержав.

У зв`язку з несплатою відповідачем заборгованості за період з 01липня 2016 по 28 лютого 2017 року в сумі 25086,97 грн. у добровільному порядку, позивачем було подано даний позов до суду.

Спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються Конституцією України, Законом України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 №1788-ХІІ (далі Закон № 1788-ХІІ), Законом України Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування від 26.06.1997 №400/97-ВР (далі - Закон №400/97), Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 №1058-ІV (далі - Закон №1058-ІV).

Відповідно до статті 1 Закону №400/97-ВР платниками збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, є, зокрема, суб`єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об`єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об`єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників.

Для вказаних платників збору, крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку, згідно пункту 1 статті 2 Закону №400/97-ВР, об`єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону №1788-ХІІ до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону №1058-ІV).

Статтею 13 Закону №1788-ХІІ визначено категорії працівників, які мають право на пенсію за віком на пільгових умовах. Так, на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи:

- п."б"- "з", зокрема працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць тощо.

Відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах зі шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.

До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди: особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України "Про пенсійне забезпечення". У цьому випадку розміри пенсій визначаються відповідно до ст. 27 та з урахуванням норм ст. 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.

Згідно із пунктом 16 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом закони України та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.

Положення Закону України "Про пенсійне забезпечення" застосовуються в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах і за вислугу років.

Згідно із п. "б" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи: працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 25 років, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах; жінки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

Процедура стягнення заборгованості зі сплати внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій та інших платежів до бюджету Пенсійного фонду України, нарахування і сплати фінансових санкцій та пені, а також відшкодування підприємствами витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах визначена в Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.03р. №21-1.

Відповідно до п. 6.1 Інструкції відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до ч. 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" в таких розмірах: для платників, зазначених у пп. 2.1.1 п. 2.1 цієї Інструкції (крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку), - також 100 відсотків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до абз. 1 ч. 2 Прикінцевих положень Закону застрахованим особам, які працювали або працюють на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

Згідно з абзацом першим пункту 6.7 Інструкції підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства у розрахунку, який направляється підприємству в місячний строк з дня прийняття рішення про зміну розміру пенсії або про припинення виплати пенсії. Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до ч. 2 "Прикінцевих положень" Закону, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць .

У разі призначення пенсій на пільгових умовах особам, які мають необхідний стаж роботи не за місцем призначення цієї пенсії, орган Пенсійного фонду за місцем призначення пенсії надсилає повідомлення згідно з додатками, зазначеними у пункті 6.4 цієї Інструкції для зазначених підприємств, у двох примірниках через орган Пенсійного фонду за місцезнаходженням цього підприємства.

Відшкодування сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, у таких випадках здійснюється підприємством на рахунки органу Пенсійного фонду за місцем його реєстрації.

Пільгова пенсія призначається при досягненні віку, передбаченого аб. 1 пп. 2 п. 2 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Рішення про призначення пільгової пенсії приймається управлінням Пенсійного фонду України у районі, місті і районі у місті за місцем розташування підприємства, організації на підставі документів, що подаються у порядку, встановленому правлінням Пенсійного фонду України за погодженням з Мінпраці, та гарантійного листа підприємства або організації про перерахування коштів на рахунок зазначеного управління для покриття витрат, пов`язаних з виплатою пенсій.

Виплата пільгової пенсії здійснюється після надходження у повному обсязі коштів від підприємства, організації до органу, що призначає пенсію, у строки, передбачені Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Перерахування коштів підприємством, організацією здійснюється до дня досягнення особою пенсійного віку, передбаченого ст. 26 зазначеного Закону .

Кошти на виплату пільгової пенсії та витрати, пов`язані з доставкою пенсій, перераховуються підприємством, організацією у порядку та строки, визначені правлінням Пенсійного фонду України.

Зміст наведених норм закону дає підстави для висновку, що підприємства зобов`язані в безумовному порядку відшкодувати витрачені органом Пенсійного фонду кошти, спрямовані на виплату і доставку пільгових пенсій, призначених колишнім працівникам цього підприємства до досягнення ними пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону № 1058-IV.

Можливості звільнення страхувальника від обов`язку відшкодувати витрати на виплату та доставку пільгових пенсій за наявності такої заборгованості чинне законодавство не передбачає.

З наявних у матеріалах справи копій пенсійних справ пенсіонерів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 вбачається, що стосовно ОСОБА_1 розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій надходили з УПФУ в Любешівському районі, Волинської області; стосовно ОСОБА_3 з УПФУ в Луцькому районі, Волинської області, а стосовно ОСОБА_2 з Тлумацького обєднаного управління ПФУ в Івано-Франківській області.

Вказані пенсіонери мають відповідний пільговий стаж роботи: ОСОБА_3 на Луцькій державній сортодослідній станції (код ЄДРПОУ13350670), ОСОБА_2 в Івано-Франківському обласному державному центрі експертизи сортів рослин з державною інспекцію з охорони прав на сорти рослин Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 00490240), ОСОБА_1 в Любешівській державній сортодослідній станції.

Обставини призначення ОСОБА_2 пільгової пенсії були предметом дослідження по справі Тлумацького районного суду Івано-Франківської області №353/383/16-а за позовом ОСОБА_4 до Тлумацького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії.

Постановою у вказаній справі від 15.07.16 р. зобов`язано Тлумацьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області призначити ОСОБА_4 з 15.01.2016 року пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 2, відповідно до п. "б" ч. 1 ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", зарахувавши у пільговий трудовий стаж період його роботи в Тлумацькій державній сортовипробувальній ділянці (Тлумацькій сортовипробувальній станції) з 22.08.1992 року по 27.03.2001 року включно на посаді електрозварника та період його роботи в Івано-Франківському обласному державному центрі експертизи сортів рослин з державною інспекцією охорони прав на сорти рослин Івано-Франківської області з 05.03.2007 року по 26.11.2007 року включно на посаді електрогазозварника.

Постанова набула законної сили 03.10.16 р. пенсіонеру ОСОБА_4 призначено пільгову пенсію.

Як вбачається з наказів Міністерства аграрної політики та продовольства України від 30.12.2011 № 807 "Про реорганізацію державних сортодослідних станцій" та від 19.04.2012 року № 210 Про реорганізацію державних центрів експертизи сортів рослин з державними інспекціями з охорони прав на сорти рослин , таким затверджено вичерпний список установ Міністерства аграрної політики та продовольства України, які підлягають реорганізації.

Відповідно до частини першої статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов`язків іншим юридичним особам - правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або в результаті ліквідації.

За загальним визначенням, правонаступництво - це перехід прав і обов`язків від одного суб`єкта до іншого. Правонаступництво може бути універсальним або частковим. За універсального правонаступництва до правонаступника (фізичної або юридичної особи) переходять усі права і обов`язки того суб`єкта, якому вони належали раніше. За часткового правонаступництва від одного до іншого суб`єкта переходять лише окремі права і обов`язки.

Правонаступництво, як правило, зазначається в установчих документах суб`єкта господарювання.

Відповідно до пункту 6 постанови Кабінету Міністрів України від 22 січня 1996 року №118 Про створення Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України у разі перетворення юридичної особи, крім центральних органів виконавчої влади, за правонаступником зберігається її ідентифікаційний код.

У разі припинення юридичної особи шляхом приєднання до іншої юридичної особи та створення на базі юридичної особи, що припинилася, відокремленого підрозділу ідентифікаційний код такої юридичної особи залишається за відокремленим підрозділом.

В інших випадках припинення юридичної особи присвоєння її ідентифікаційного коду новоствореним суб`єктам забороняється.

Отже, факт правонаступництва може бути підтверджений установчими документами, витягом Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України або судовим рішенням, яким встановлені обставини щодо правонаступництва.

Вказана відповідачем інформація, отримана з загальнодоступних джерел, не дає підстав для суду встановити, чи мав місце факт правонаступництва майнових прав і обов`язків реорганізованих державних центрів експертизи сортів рослин з державними інспекціями з охорони прав на сорти рослин, та державних сортодослідних станцій.

В порядку ч. 1 ст. 77 КАС України тягар доказування покладається на позивача, який і має довести обґрунтованість своїх вимог, зокрема, щодо визначення саме відповідача в якості особи, на яку покладається обов`язок відшкодуванню фактичних витрат на виплату і доставку пенсії за Списком № 2, призначеної на пільгових умовах.

Разом з тим, передача саме відповідачу майнових обов`язків щодо ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ОСОБА_3 позивачем не підтверджена.

Позивачем не надано правовстановлюючих документів, які підтверджують, що Державне підприємство Центр сертифікації та експертизи насіння і садивного матеріалу є правонаступником підприємств, де набули пільговий стаж особи, по яким Центральне об`єднане управління Пенсійного фонду України в м. Києві пред`явило розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів б - з статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення .

Отже, з урахуванням заведеного вище, суд приходить до переконання про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 2, 4, 5, 9, 12, 77, 90, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

Відмовити у задоволенні позову.

Строк і порядок набрання судовим рішенням законної сили встановлені у статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо інше не встановлено цим Кодексом.

Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України.

Суддя Я.І. Добрянська

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення13.08.2020
Оприлюднено17.08.2020
Номер документу90979232
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/4551/17

Ухвала від 28.01.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 21.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 21.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 13.08.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрянська Я.І.

Рішення від 13.08.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрянська Я.І.

Ухвала від 29.09.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрянська Я.І.

Ухвала від 31.07.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрянська Я.І.

Ухвала від 12.05.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрянська Я.І.

Ухвала від 03.04.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрянська Я.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні