Рішення
від 17.08.2020 по справі 360/1496/20
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

17 серпня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/1496/20

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Свергун І.О., розглянувши в в порядку письмового провадження справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Рубіжанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 4 Рубіжанської міської ради Луганської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),

ВСТАНОВИВ:

10.04.2020 до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (далі - позивач, ГУ ДСНС у Луганській області) до Рубіжанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 4 Рубіжанської міської ради Луганської області (далі - відповідач, Рубіжанська ЗОШ № 4), в якому позивач просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Рубіжанської ЗОШ № 4 у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: вул. Чехова, 3, м. Рубіжне, Луганська область, 93001, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в акті перевірки.

В обґрунтування позовних вимог позивач послався на те, що в період з 10.01.2020 по 14.01.2020 здійснено позапланову перевірку Рубіжанської ЗОШ № 4, з метою перевірки виконання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, за результатами якої складено акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 14.01.2020 № 4. Актом перевірки виявлено 29 порушень вимог законодавства, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Подальша експлуатація будівель та приміщень Рубіжанської ЗОШ № 4, розташованих за адресою: 93001, Луганська область, м. Рубіжне, вул. Чехова, буд. 3, з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей, їх невиконання та неусунення прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки при використанні та експлуатації будівель та приміщень відповідача, його вихованців, відвідувачів, співробітників у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі чи аварії; на ліквідацію пожежі, аварії, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, аварії, надзвичайної ситуації, на забезпечення всіх осіб, що знаходяться в будівлі індивідуальними засобами захисту органів дихання і шкіри, тощо.

Вихованці, співробітники та відвідувачі Рубіжанської ЗОШ № 4 постійно перебувають під реальною загрозою втрати життя та отримання травм чи шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки.

Ухвалою суду від 14.04.2020 відкрито провадження в справі, визначено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

08.05.2020 від відповідача на адресу суду надійшов відзив на позов (арк. спр. 29-35), в обґрунтування якого останній послався на таке. Рубіжанська ЗОШ № 4 діє на підставі статуту, не є розпорядником бюджетних коштів та не є прибутковою організацією.

Серед зазначених порушень вимог законодавства були такі, які пропонувались до виконання вперше і частина з них була усунена відразу, виконання більшості пунктів припису залежить від фінансування з місцевого бюджету.

Щодо порушення вимог законодавства:

1. працівників об`єкта не забезпечено засобами індивідуального захисту - директором школи було направлено лист № 01-24/8 від 15.01.2020 з проханням виділити кошти для придбання засобів індивідуального захисту до управління освіти Рубіжанської міської ради Луганської області; надавались бюджетні запити управління освіти Рубіжанської міської ради Луганської області на 2019 рік;

2. не всі приміщення школи обладнані системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації) відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 - директором школи надавались бюджетні запити до управління освіти на 2018, 2019, 2020 роки. Управлінням освіти Рубіжанської міської ради Луганської області оголошена тендерна закупівля на встановлення системи протипожежного захисту UA-2020-04-002740-b; аукціон відбудеться 14.05.2020;

3. не всі приміщення школи обладнані системою протипожежного захисту (системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей) відповідно до ДБНВ.2.5-56:2014 - директором школи надавались бюджетні запити до управління освіти на 2018, 2019, 2020 роки. Управлінням освіти Рубіжанської міської ради Луганської області оголошена тендерна закупівля на встановлення системи протипожежного захисту UA-2020-04-002740-b; аукціон відбудеться 14.05.2020;

4. дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) 3-х поверхової частини школи не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності - директором школи надавались бюджетні запити до управління освіти на 2018, 2019, 2020 роки. Управлінням освіти Рубіжанської міської ради Луганської області укладено Договір №89 від 27.03.2020 про закупівлю послуг за державні кошти (обробка дерев`яних елементів горищних покриттів засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності). Календарний план виконання послуг з 15.04.2020 по 30.05.2020;

5. Мережа внутрішнього протипожежного водопроводу не відповідає вимогам пункту 13.6 ДБН В.2.5- 64:2012 "Внутрішній водопровід та каналізація" (запірну арматуру на обвідній лінії лічильника води не обладнано електроприводом, із запуском від кнопок, які розміщуються в шафках кран-комплектів) - пропонується до виконання вперше, так як вода подається до закладу централізовано та при наявності фінансування, виконання робіт потребує узгодження з управлінням освіти Рубіжанської міської ради та Рубіжанським ВУВКГ. Управлінням освіти Рубіжанської міської ради Луганської області планується проведення тендерної закупівлі;

6. в кабінетах № 21, 23, пов`язаних з перебуванням дітей, килими не прикріплені до підлоги - виконано, у каб. 21 килим прибрано, у каб.23 прикріплений до підлоги;

7. з`єднання жил проводів в приміщеннях школи здійснено не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів - пропонується до виконання вперше. Директором школи було направлено лист до управління освіти Рубіжанської міської ради Луганської області з проханням виділити кошти для придбання матеріалів для з`єднання жил проводів в приміщеннях школи за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, лист № 01-24/8 від 15.01.2020;

8. сходові клітки, зовнішні сходи, коридори, проходи не мають евакуаційного освітлення - пропонується до виконання вперше. Директором школи було направлено лист до управління освіти Рубіжанської міської ради Луганської області з проханням виділити кошти для обладнання евакуаційного освітлення на сходових клітках, зовнішніх сходах, коридорах, проходах, лист № 01-24/8 від 15.01.2020;

9. двері сходових кліток не мають пристрої для самозачинення - пропонується до виконання вперше. Директором школи було направлено лист до управління освіти Рубіжанської міської ради Луганської області з проханням виділити кошти для обладнання дверей сходових кліток пристроями для самозачинення, лист № 01-24/8 від 15.01.2020. Будівля школи 1967 року введена до експлуатації, двері сходових кліток ніколи не мали пристроїв самозачинення. Для виконання зазначеної вимоги необхідна заміна дверей. Складається проектно- кошторисний документ.

10. пожежний кран-комплект №1 двоповерхової частини школи не укомплектований пожежним стволом - директором школи була направлена заявка на придбання засобів пожежогасіння до управління освіти Рубіжанської міської ради лист № 01- 24/49 від 25.02.2020. Надавались бюджетні запити управління освіти Рубіжанської міської ради Луганської області на 2018, 2019, 2020 роки;

11. пожежний кран-комплект №1 двоповерхової частини школи не доступний для використання (на пожежному кран-комплекті зламана напірна з`єднувальна головка) - директором школи була направлена заявка на придбання засобів пожежогасіння до управління освіти Рубіжанської міської ради лист № 01-24/49 від 25.02.2020. Надавались бюджетні запити управління освіти Рубіжанської міської ради Луганської області на 2018, 2019, 2020 роки;

12. пожежні кран-комплекти №3 №6 трьохповерхової частини школи не укомплектовані пожежними стволами - директором школи була направлена заявка на придбання засобів пожежогасіння до управління освіти Рубіжанської міської ради лист № 01-24/49 від 25.02.2020. Надавались бюджетні запити управління освіти Рубіжанської міської ради Луганської області на 2018, 2019, 2020 роки;

13. полки стелажів в бібліотеці виготовлено 3 горючих матеріалів - пропонується до виконання вперше. Директором школи було направлено лист з проханням виділити кошти на виконання обробки засобами вогнезахисту дерев`яних конструкцій до управління освіти Рубіжанської міської ради Луганської області, лист № 01-24/85 від 24.04.2020. Управлінням освіти Рубіжанської міської ради Луганської області оголошена тендерна закупівля на послуги з нанесення вогнезахисного покриття на полиці стелажів бібліотеки та книгосховищ № UA-2020-05-05-000002-b. Аукціон відбудеться 15.05.2020;

14. стелажі в книгосховищі виготовлено з горючих матеріалів - пропонується до виконання вперше. Директором школи було направлено лист до управління освіти Рубіжанської міської ради Луганської області з проханням виділити кошти на виконання обробки засобами вогнезахисту дерев`яних конструкцій, лист № 01-24/85 від 24.04.2020. Управлінням освіти Рубіжанської міської ради Луганської області оголошена тендерна закупівля на послуги з нанесення вогнезахисного покриття на полиці стелажів бібліотеки та книгосховищ № UA-2020-05-05-000002-b. Аукціон відбудеться 15.05.2020;

15. відсутні документи що підтверджують пожежну небезпеку (не вище ніж Г2, В2, Д2, Т2) матеріалів (пластикові панелі), якими оздоблено стіни та сцену приміщення актової зали - пропонується до виконання вперше. Всі пластикові панелі демонтовано;

16. відсутні документи що підтверджують пожежну небезпеку (не вище ніж Г2, В2, Д2, Т2) матеріалів (деревина), якими оздоблено стіни приміщення їдальні - пропонується до виконання вперше. Директором школи було направлено лист до управління освіти Рубіжанської міської ради Луганської області з проханням виділити кошти на виконання обробки засобами вогнезахисту дерев`яних конструкцій, лист № 01-24/85 від 24.04.2020;

17. стільці в актовій залі у рядах не з`єднання між собою - виконано;

18. світильники в роздягальнях біля спортивної зали розміщені на відстані менше 0,5 м від горючих матеріалів (шафи для одягу) - виконано;

19. у вікнах горищ замість скла використовується інші матеріали (залізо, деревина) - пропонується до виконання вперше. Директором школи було направлено лист з проханням виділити кошти для заміни вікон горищ на склопакети до управління освіти Рубіжанської міської ради Луганської області, лист № 01-24/8 від 15.01.2020;

20. приямки віконних прорізів підвального поверху закладено - пропонується до виконання вперше - зараз проводяться роботи щодо розбору цегляної кладки, розчищення приямків підвального поверху. Виконання пункту припису заплановано до 15.08.2020;

21. не надано документів, що підтверджують проведення щорічної перевірки всіх пристроїв блискавкозахисту двоповерхової частини школи відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5- 38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд - пропонується до виконання вперше. ТОВ Пожзащита-Сервис надано Технічний звіт по замірах опору заземлення блискавкозахисту;

22. не надано документи що підтверджують приймання в експлуатацію, робочою комісією, блискавкозахисні пристрої двоповерхової частини школи, після закінчення будівництва (реконструкції) - ТОВ Пожзащита-Сервис надано Технічний звіт по замірах опору заземлення блискавкозахисту;

23. не виконано захист будівлі трьохповерхової частини школи від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів - надавались бюджетні запити управління освіти на 2018, 2019, 2020 роки;

24. зняті двері переходу між двоповерховою та трьохповерховою частиною школи - пропонується до виконання вперше. Директором школи було направлено лист до управління освіти Рубіжанської міської ради Луганської області з проханням виділити кошти для вставлення відсутніх дверей між двохповерховим та триповерховим приміщенням на переході, лист № 01-24/8 від 15.01.2020. Двері переходу між двоповерховою та трьохповерховою частиною школи були зняті, давно через те, що травмувалися діти. Перехід має схильну поверхню, сходинку; рух дітей зустрічний;

25. ширина евакуаційного виходу з приміщення жіночої роздягальні біля спортивної зали менше 0,8 метра - пропонується до виконання вперше. Ширина дверей становить 0,70 м. Виконання робіт передбачено до 01.08.2020;

26. відсутні документи, які підтверджують проведення вогнезахисного обробляння дерев`яних елементів горищного покриття двоповерхової частини школи - Управління освіти Рубіжанської міської ради Луганської області укладено Договір №89 від 27.03.2020 про закупівлю послуг за державні кошти (обробка дерев`яних елементів горищних покриттів засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності). Календарний план виконання послуг з 15.04.2020 по 30.05.2020;

27. відсутні документи, які підтверджують строк експлуатації вогнезахисного просочення дерев`яних елементів горищного покриття двоповерхової частини школи - Управління освіти Рубіжанської міської ради Луганської області укладено Договір №89 від 27.03.2020 про закупівлю послуг за державні кошти (обробка дерев`яних елементів горищних покриттів засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності). Календарний план виконання послуг з 15.04.2020 по 30.05.2020;

28. відсутні акти перевірки технічного стану вогнезахисного просочення дерев`яних елементів горищного покриття двоповерхової частини школи - Управління освіти Рубіжанської міської ради Луганської області укладено Договір №89 від 27.03.2020 про закупівлю послуг за державні кошти (обробка дерев`яних елементів горищних покриттів засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності). Календарний план виконання послуг з 15.04.2020 по 30.05.2020;

29. відсутні документи, які підтверджують проведення заміру опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання - наявні.

Ухвалою суду від 12.05.2020 провадження у справі було зупинено за клопотаннями сторін про надання їм часу для примирення.

Ухвалою суду від 13.07.2020 поновлено провадження у справі.

Представник позивача в судове засідання не прибув, просив розглядати справу без його участі.

Представник відповідача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином, надав клопотання про відкладення розгляду справи.

Зважаючи, що позивачем надано заяву про розгляд справи без його участі, а відповідачем не надано до суду доказів поважності причин неприбуття в судове засідання, суд вважає за можливе розглянути справу на підставі частини дев`ятої статті 205 КАС України в письмовому провадженні.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов такого.

Судом установлено, що Рубіжанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 4 Рубіжанської міської ради Луганської області зареєстрована у якості юридичної особи 01.09.1922, 10.12.2004, № запису 1 390 120 0000 000125, підписантом та керівником є Кривущенко Тетяна Олександрівна, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 13.04.2020 за № 1006545379 (арк. спр. 20-22).

На підставі наказу ГУ ДСНС України в Луганській області від 13.12.2019 № 405-НО Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) (арк. спр. 6) та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 10.01.2020 № 6 (арк. спр. 8) посадовими особами відповідача проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) Рубіжанської ЗОШ № 4 за адресою: 93010, Луганська область, м. Рубіжне, вул. Чехова, буд. 3, за наслідками якої складено акт від 14.01.2020 № 4 за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (арк. спр. 9-15).

Вищезазначеним актом перевірки виявлено наступні порушення:

1. Кодекс цивільного захисту України пункт 2 частини першої статті 20 - працівників об`єкта не забезпечено засобами індивідуального захисту;

2. Правила пожежної безпеки в Україні (далі - ППБУ) Розділ V глава 1 п.1.2. - не всі приміщення школи обладнані системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації) відповідно до ДБН В.2.5-56:2014;

3. ППБУ Розділ V глава 1 п.1.2. - не всі приміщення школи обладнані системою протипожежного захисту (системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей) відповідно до ДБН В.2.5-56:2014;

4. ППБУ Розділ ІІІ глава 2 пункт 2.5. - дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) 3-х поверхової частини школи не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

5. Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України Розділ VІ пункт 3 - мережа внутрішнього протипожежного водопроводу не відповідає вимогам пункту 13.6 ДБН В.2.5-64:2012 "Внутрішній водопровід та каналізація" (запірну арматуру на обвідній лінії лічильника води не обладнано електроприводом, із запуском від кнопок, які розміщуються в шафках кран-комплектів);

6. ППБУ Розділ VI глава 1 п.1.2. - в кабінетах № 21, 23, пов`язаних з перебуванням дітей килими не прикріплені до підлоги;

7. ППБУ Розділ ІV глава 1 п.1.6. - з`єднання жил проводів в приміщеннях школи здійснено не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;

8. ППБУ Розділ ІІІ глава 2 п. 2.31. - сходові клітки, зовнішні сходи, коридори, проходи не мають евакуаційного освітлення;

9. ППБУ Розділ ІІІ глава 2 п. 2.37. - двері сходових кліток не мають пристрої для самозачинення;

10. ППБУ Розділ V глава 2 п. 2.2. підпункт 2 - пожежний кран-комплект №1 двоповерхової частини школи не укомплектований пожежним стволом;

11. ППБУ Розділ V глава 2 п. 2.2. підпункт 9 - пожежний кран-комплект №1 двоповерхової частини школи не доступний для використання (на пожежному кран-комплекті зламана напірна з`єднувальна головка);

12. ППБУ Розділ V глава 2 п. 2.2. підпункт 2 - пожежні кран-комплекти №3 №6 трьохповерхової частини школи не укомплектовані пожежними стволами;

13. Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України Розділ VІІІ пункт 6 підпункт 6 - полки стелажів в бібліотеці виготовлено з горючих матеріалів;

14. Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України Розділ VІІІ пункт 6 підпункт 6 - стелажі в книгосховищі виготовлено з горючих матеріалів;

15. ППБУ Розділ ІІІ глава 2 п. 2.12. - відсутні документи що підтверджують пожежну небезпеку (не вище ніж Г2, В2, Д2,Т2) матеріалів (пластикові панелі), якими оздоблено стіни та сцену приміщення актової зали;

16. ППБУ Розділ ІІІ глава 2 п. 2.17. - відсутні документи що підтверджують пожежну небезпеку (не вище ніж Г2, В2, Д2,Т2) матеріалів (деревина), якими оздоблено стіни приміщення їдальні;

17. Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України Розділ VІІІ пункт 4 підпункт 6 - стільці в актовій залі у рядах не з`єднання між собою;

18. ППБУ Розділ ІV глава 1 п. 1.10. - світильники в роздягальнях біля спортивної зали розміщенні на відстані менше 0,5 м від горючих матеріалів (шафи для одягу);

19. ППБУ Розділ ІІІ глава 2 п. 2.12. - у вікнах горищ замість скла використовується інші матеріали (залізо, деревина);

20. ППБУ Розділ ІІІ глава 2 п. 2.13. - приямки віконних прорізів підвального поверху закладено;

21. ППБУ Розділ ІV глава 1 п. 1.21. - не надано документів що підтверджують проведення щорічної перевірки всіх пристроїв блискавкозахисту двоповерхової частини школи відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд ;

22. ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд . Пункт 9.2.1 - не надано документи, що підтверджують приймання в експлуатацію, робочою комісією, блискавкозахисні пристрої двоповерхової частини школи, після закінчення будівництва (реконструкції);

23. ППБУ Розділ ІV глава 1 п.1.21. - не виконано захист будівлі трьохповерхової частини школи від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів;

24. ППБУ Розділ ІV глава 2 п. 2.37. - зняті двері переходу між двоповерховою та трьохповерховою частиною школи;

25. ППБУ Розділ ІІІ глава 2 п. 2.23. - ширина евакуаційного виходу з приміщення жіночої роздягальні біля спортивної зали менше 0,8 метра;

26. ППБУ Розділ ІІІ глава 2 пункт 2.5. - відсутні документи які підтверджують проведення вогнезахисного обробляння дерев`яних елементів горищного покриття двоповерхової частини школи;

27. ППБУ Розділ ІІІ глава 2 пункт 2.7. - відсутні документи які підтверджують строк експлуатації вогнезахисного просочення дерев`яних елементів горищного покриття двоповерхової частини школи;

28. ППБУ Розділ ІІІ глава 2 пункт 2.8. - відсутні акти перевірки технічного стану вогнезахисного просочення дерев`яних елементів горищного покриття двоповерхової частини школи;

29. ППБУ розділ ІV глава 1 Пункт 1.20 - відсутні документи які підтверджують проведення заміру опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання.

Акт позапланової перевірки підписано директором Рубіжанської ЗОШ № 4 Кривущенко Т.О. з зауваженням, що через відсутність фінансування частину пунктів припису виконати неможливо. Примірник акта відповідачем отримано 14.01.2020.

Станом на дату розгляду справи заходи державного нагляду (контролю) з метою перевірки усунення порушень, зазначених в Акті не проводилися, відповідачем визнається, що порушення повністю не усунуті.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Згідно з частиною першою статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

В силу статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Приписами статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.

Відповідно до частин першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Відповідно до пункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Підстави для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені частиною першою статті 70 Кодексу цивільного захисту України та полягають у:

1) недотриманні вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушенні вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуску і реалізації вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійсненні заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутності на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

6) невідповідності кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;

7) порушенні правил поводження з небезпечними речовинами;

8) відсутності або непридатності до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутності на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовності до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;

10) неготовності до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;

11) проведенні робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).

Визначення небезпечного чинника міститься у пункті 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Надаючи оцінку встановленим Актом порушенням та можливим наслідкам їх неусунення позивачем, суд зазначає таке.

Відповідно до пункту другого частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту.

Пунктом 1.2. глави 1 розділу V ППБУ визначено, що будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .

Відповідно до пункту 2.5 глави 2 розділу ІІІ ППБУ у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.

Згідно з пунктом 3 розділу VІ Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 № 974, зареєстрованих в Міністерства юстиції України 08.09.2016 за № 1229/29359 (далі - ППБНЗ) мережа внутрішнього протипожежного водопроводу повинна відповідати вимогам ДБН В.2.5-64:2012 "Внутрішній водопровід та каналізація" та підпункту 2.2 пункту 2 розділу V Правил пожежної безпеки.

Пунктом 1.2 глави 1 розділу VІ ППБУ визначено, що у приміщеннях, пов`язаних з перебуванням дітей, килими, паласи, килимові доріжки та інші покриття необхідно прикріплювати до підлоги.

Пунктом 1.6 глави 1 розділу IV ППБУ передбачено, що з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів мають здійснюватися за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів. Місця з`єднання жил проводів і кабелів, а також з`єднувальні та відгалужувальні затискачі повинні мати мінімальний перехідний опір, щоб уникнути їх перегрівання і пошкодження ізоляції стиків. Втрати опору ізоляції на стиках повинні бути не більше втрат опору ізоляції на цілих жилах цих проводів і кабелів.

Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації мають бути забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей (розділ ІІІ глава 2 пункт 2.31 ППБУ).

Пунктом 2.37 глави 2 розділу IIІ ППБУ визначено, що не допускається: улаштовувати на шляхах евакуації пороги, виступи, турнікети, двері розсувні, підйомні, такі, що обертаються, та інші пристрої, які перешкоджають вільній евакуації людей; захаращувати шляхи евакуації меблями, обладнанням, різними матеріалами; забивати, заварювати, замикати на замки, болтові з`єднання та інші запори, що важко відчиняються зсередини, двері на шляхах евакуації та евакуаційних виходах; розташовувати у тамбурах виходів, за винятком квартир та індивідуальних житлових будинків, гардероби, вішалки для одягу, сушарні, пристосовувати їх для торгівлі, а також зберігання, у тому числі тимчасового, будь-якого інвентарю та матеріалу; захаращувати меблями, устаткуванням та іншими предметами двері, люки на балконах і лоджіях, переходи в суміжні секції та виходи на зовнішні евакуаційні драбини, евакуаційні площадки квартир житлових будинків; знімати встановлені на балконах (лоджіях) драбини; улаштовувати у сходових клітках приміщення будь-якого призначення (кіоски), обладнання; улаштовувати у загальних коридорах комори і вбудовані шафи, за винятком шаф для інженерних комунікацій; зберігати в шафах (нішах) для інженерних комунікацій горючі матеріали; розташовувати в ліфтових холах приміщення різного призначення; робити засклення або закладання жалюзі і отворів повітряних зон у незадимлюваних сходових клітках; знімати двері вестибюлів, холів, тамбурів і сходових кліток; заміняти скло, що не дає скалок при руйнуванні, на звичайне у дверях; знімати пристрої для самозачинення дверей сходових кліток, коридорів, холів, тамбурів, а також фіксувати самозакривні двері у відчиненому положенні; зменшувати нормативну площу фрамуг у зовнішніх стінах сходових кліток або закладати їх; розвішувати у сходових клітках на стінах дзеркала, стенди, панно, інші горючі матеріали.

Пунктом 2.2 глави 2 розділу V ППБУ визначено, що система внутрішнього протипожежного водопроводу повинна відповідати таким вимогам:

1) внутрішні пожежні кран-комплекти слід установлювати в доступних місцях. При цьому їх розміщення не повинно заважати евакуації людей;

2) кожен пожежний кран-комплект має бути укомплектований пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за наявності таких насосів), а також важелем для полегшення відкривання вентиля. Елементи з`єднання пожежного крана, рукавів та ручного пожежного ствола мають бути однотипними;

3) пожежний плоскоскладальний рукав необхідно утримувати сухим, складеним в гармошку або подвійну скатку, приєднаним до крана та ствола і не рідше одного разу на шість місяців розгортати та згортати наново;

4) використання пожежних рукавів для господарських та інших потреб, не пов`язаних з пожежогасінням, не допускається;

5) у вибухопожежонебезпечних приміщеннях за наявності пилу пожежні крани повинні бути укомплектовані пожежними стволами, що подають воду як суцільним струменем, так і розпиленим;

6) пожежні кран-комплекти повинні розміщуватись у вбудованих або навісних шафках, які мають отвори для провітрювання і пристосовані для опломбування та візуального огляду їх без розкривання. При виготовленні шаф рекомендується передбачати в них місце для зберігання двох вогнегасників. На дверцята шаф, в яких знаходяться вогнегасники, мають бути нанесені відповідні покажчики за ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности ;

7) спосіб установлення пожежного кран-комплекту повинен забезпечувати зручність повертання вентиля та приєднання рукава. Напрямок осі вихідного отвору патрубка пожежного крана повинен виключати різкий залом пожежного рукава у місці його приєднання;

8) на дверцятах пожежних шафок із зовнішнього боку повинні бути вказані після літерного індексу ПК порядковий номер крана та номер телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів;

9) пожежні кран-комплекти не рідше одного разу на рік підлягають технічному обслуговуванню і перевірці на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування. Пожежні кран-комплекти повинні постійно бути справними і доступними для використання;

10) зовнішні патрубки з приєднуваними головками, засувки, зворотні клапани для приєднання рукавів пожежних машин повинні утримуватись у справному стані;

11) у неопалюваних приміщеннях узимку вода з внутрішнього протипожежного водопроводу повинна зливатись. При цьому біля пожежних кранів-комплектів повинні бути написи (таблички) про місце розташування і порядок відкривання відповідної засувки або пуску насоса. З порядком відкривання засувки або пуску насоса необхідно ознайомити всіх працівників цього об`єкта;

12) за наявності в неопалюваному приміщенні (будинку) трьох і більше пожежних кранів-комплектів на сухотрубній мережі внутрішнього протипожежного водопроводу в утепленому місці на вводі необхідно встановлювати засувку з електроприводом. Її відкриття та пуск насоса слід здійснювати дистанційно від пускових кнопок, установлених всередині шафок пожежних кран-комплектів.

Згідно з підпунктом 6 пункту 6 розділу VІІІ ППБНЗ вимоги пожежної безпеки до бібліотек, архівів, музеїв, виставок, зокрема, передбачають, що стелажі у сховищах повинні виготовлятися із негорючих матеріалів.

Забороняється використовувати горища, технічні поверхи й приміщення (у тому числі вентиляційні камери, електрощитові) не за призначенням, розміщувати в них виробничі і складські дільниці, засмічувати та захаращувати їх сторонніми предметами. Двері горищ, технічних поверхів, вентиляційних камер, електрощитових, підвалів повинні утримуватися зачиненими. На дверях слід вказувати місце зберігання ключів. Вікна горищ, технічних поверхів, підвалів повинні бути засклені (пункт 2.12 глави 2 розділу ІІІ ППБУ).

Відповідно до п. 2.17 глави 2 розділу ІІІ ППБУ у приміщеннях громадського призначення (крім приміщень, розташованих у будинках V ступеня вогнестійкості), в яких можливе перебування 50 та більше осіб, опорядження (облицювання) стін та стель забороняється з матеріалів з вищою пожежною небезпекою, ніж:

Г2, В2, Д2, Т2 - для приміщень, у яких можливе перебування до 1500 осіб;

Г1, В1, Д1, Т2 - для приміщень, у яких можливе перебування 1500 та більше осіб.

Згідно з підпунктом 6 пункту 4 розділу VІІІ ППБНЗ вимоги пожежної безпеки до конференц-залів, лекторіїв, актових залів та інших приміщень для проведення культурно-масових заходів, зокрема, передбачають, що розміщення крісел у залах для глядачів здійснюється відповідно до вимог ДБН В.2.2-16-2005 "Культурно-видовищні та дозвіллєві заклади". За місткості залів не більше 200 місць допускається передбачати встановлення крісел, стільців і лав чи їх ланок без кріплення до підлоги, за умови з`єднання їх у рядах між собою.

Пунктом 1.10 глави 1 розділу ІV ППБУ визначено, що відстань між світильниками з лампами розжарювання та предметами (конструкціями та конструктивними елементами будинків) з горючих матеріалів, за винятком груп Г1, Г2, повинна бути не менше таких значень: номінальна потужність (Р, Вт): 100, 300, 500 - мінімальна відстань, (м): 0,5, 0,8, 1,0 відповідно.

Інші види світильників повинні розміщуватися від горючих матеріалів та предметів на відстані не менше 0,5 м, від будівельних конструкцій, що містять горючі матеріали груп горючості Г3, Г4, - не менше 0,2 м, а від конструкцій із горючих матеріалів груп горючості Г1, Г2 - не менше 0,1 м.

У разі неможливості дотримання вказаних відстаней до зазначених матеріалів та предметів (конструкцій та конструктивних елементів будинків) вони повинні бути захищені негорючими теплоізоляційними матеріалами.

Відповідно до пункту 2.13 глави 2 розділу ІІІ приямки віконних прорізів підвальних і цокольних поверхів треба регулярно очищати від горючих матеріалів. Не допускається їх захаращувати або закладати віконні прорізи.

Захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку необхідно виконувати відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд (пункт 1.21 глави 1 розділу ІV ППБУ).

Пунктом 9.2.1 ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд визначено, що блискавкозахисні пристрої об`єктів після закінчення будівництва (реконструкції) приймаються в експлуатацію робочою комісією і передаються в експлуатацію замовнику до початку монтажу технологічного устаткування, завезення і завантаження в будівлі і споруди устаткування і цінного майна.

Відповідно до пункту 2.23 глави 2 розділу ІІІ ППБУ забороняється зменшувати кількість та розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосовувати будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки, змінювати інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою.

У будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків (пункт 2.5 глави 2 розділу ІІІ ППБУ).

Згідно з пунктом 2.7 глави 2 розділу IІІ ППБУ упродовж строку експлуатації вогнезахисного покриву (просочення) повинні здійснюватись заходи щодо підтримання його у відповідному технічному стані. Для цього наказом керівника господарчого органу підприємства, що експлуатує об`єкт, на якому виконано вогнезахисне обробляння, призначається посадова особа, відповідальна за утримання вогнезахисного покриву. Ця особа здійснює нагляд за технічним станом вогнезахисного покриву (просочення) у порядку, визначеному регламентом робіт з вогнезахисту.

Відповідно до пункту 2.8 глави 2 розділу IІІ ППБУ не менше одного разу на рік комісією господарчого органу здійснюється перевірка стану вогнезахисного покриву (просочення), за результатами якої складається акт перевірки технічного стану вогнезахисного покриву (просочення). У разі виявлення пошкоджень вогнезахисного покриву (просочення) господарчий орган повинен ужити заходів щодо його відновлення (ремонту або заміни). Ремонт вогнезахисного покриву (просочення) здійснюється в порядку, визначеному Регламентом та проектом проведення робіт. Якщо пошкоджений вогнезахисний покрив (просочення) не підлягає ремонту або закінчився строк його експлуатації, господарчий орган повинен забезпечити заміну вогнезахисного засобу або проведення повторного вогнезахисного обробляння. Заміна та повторне вогнезахисне обробляння здійснюються в порядку, визначеному для виконання робіт з вогнезахисного обробляння.

Згідно з пунктом 1.20 розділу IV ППБУ замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання мають проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ.

Частиною третьою статті 55 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Суд враховує ту обставину, що відповідачем вживаються заходи, спрямовані на усунення порушень пожежної та техногенної безпеки, встановлені актом від 14.01.2020 № 4, зокрема, було направлено лист до управління освіти Рубіжанської міської ради Луганської області № 01-24/8 від 15.01.2020 з проханням виділити кошти для придбання засобів індивідуального захисту, для придбання матеріалів для з`єднання жил проводів в приміщеннях школи за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, для обладнання евакуаційного освітлення на сходових клітках, зовнішніх сходах, коридорах, проходах, для обладнання дверей сходових кліток пристроями для самозачинення, для вставлення відсутніх дверей між двохповерховим та триповерховим приміщенням на переході; надавались бюджетні запити до управління освіти на 2018, 2019, 2020 роки; Управлінням освіти Рубіжанської міської ради Луганської області оголошена тендерна закупівля на встановлення системи протипожежного захисту UA-2020-04-002740-b; Управлінням освіти Рубіжанської міської ради Луганської області укладено Договір №89 від 27.03.2020 про закупівлю послуг за державні кошти (обробка дерев`яних елементів горищних покриттів засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності); у каб. 21 килим прибрано, у каб. 23 прикріплений до підлоги; направлена заявка на придбання засобів пожежогасіння до управління освіти Рубіжанської міської ради лист № 01-24/49 від 25.02.2020; направлено лист з проханням виділити кошти на виконання обробки засобами вогнезахисту дерев`яних конструкцій до управління освіти Рубіжанської міської ради Луганської області, лист № 01-24/85 від 24.04.2020; Управлінням освіти Рубіжанської міської ради Луганської області оголошена тендерна закупівля на послуги з нанесення вогнезахисного покриття на полиці стелажів бібліотеки та книгосховищ № UA-2020-05-05-000002-b; всі пластикові панелі демонтовано; стільці в актовій залі у рядах з`єднання між собою; світильники в роздягальнях біля спортивної зали розміщені на відстані більше 0,5 м від горючих матеріалів (шафи для одягу); проводяться роботи щодо розбору цегляної кладки, розчищення приямків підвального поверху; ТОВ Пожзащита-Сервис надано Технічний звіт по замірах опору заземлення блискавкозахисту; Управлінням освіти Рубіжанської міської ради Луганської області укладено Договір №89 від 27.03.2020 про закупівлю послуг за державні кошти (обробка дерев`яних елементів горищних покриттів засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності); наявні документи, які підтверджують проведення заміру опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, на підтвердження чого надано відповідні копії документів та фото таблиць (арк. спр. 37-115).

Всі вищенаведені факти свідчать про те, що директором Рубіжанської ЗОШ № 4 Кривущенко Т.О. та управлінням освіти Рубіжанської міської ради вживаються заходи щодо створення безпечних умов функціонування Рубіжанської ЗОШ № 4. Встановлені в ході судового розгляду справи обставини свідчать про те, що порушення пожежної та техногенної безпеки пов`язані, насамперед, з відсутністю належного фінансування.

Суд зазначає, що в межах даної справи розглядається не питання наявності підстав для притягнення директора Рубіжанської ЗОШ № 4 до будь-якого виду відповідальності, а наявність підстав для вжиття визначених законом заходів реагування з метою запобігання настанню негативних наслідків для життя та здоров`я людей, зокрема, дітей, які можуть бути спричинені внаслідок експлуатації приміщень та будівель, які не в повній мірі відповідають встановленим нормам та правилам пожежної безпеки.

З наданих відповідачем документів вбачається, що порушення під номерами 6, 15, 17, 18 та 29 усувалися, проте позивачем перевірка повторно не проводилася, а встановити усунення виявлених в ході перевірки порушень може виключно позивач шляхом проведення нової перевірки та оформлення її результатів. Натомість повторна перевірка позивачем не проводилася.

Такий правовий висновок зроблено Верховним Судом у постанові від 26.06.2018 у справі № 823/589/16.

Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов: 1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей; 2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду; 3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні. Забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ, організацій покладається на їх керівників та уповноважених керівниками осіб, а також орендарів, обов`язки яких щодо дотримання правил пожежної безпеки повинні бути узгоджені умовами договору.

Встановлені позивачем порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначені в акті від 14.01.2020 № 4, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, призводять до загрози життю та здоров`ю людей у випадку виникнення пожежі. Тобто, вони є суттєвими, адже можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для людей та навколишнього природного середовища. Тобто, виявленні порушення можуть створювати і небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі.

Визначення небезпечного чинника міститься у пункті 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Також згідно з визначенням ДСТУ 2272-06 Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опіків, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, травмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.

Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення.

Відповідно до першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.

Недодержання суб`єктами господарювання вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

При цьому, суд враховує, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень.

Крім того, застосований до Рубіжанської ЗОШ № 4 захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки в закладі освіти. Цей захід не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 16.05.2019 у справі № 812/1296/18 (реєстраційний № рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень 81759628).

Враховуючи приписи частини 5 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності відновлення експлуатації будівлі, споруд та приміщень скаржника можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Суд зауважує, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівель, споруд, приміщень є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. При цьому, поняття загроза життю та/або здоров`ю людини є оціночним поняттям, яке існує у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.

З огляду на наведене, враховуючи встановлені судом під час розгляду справи порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, а також не надання відповідачем доказів усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 14.01.2020 № 4, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, суд дійшов висновку про застосування до Рубіжанської ЗОШ № 4 заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: вул. Чехова, буд. 3, м. Рубіжне, Луганська область, 93001, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в акті перевірки від 14.01.2020 № 4.

Зважаючи на вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, які слід задовольнити.

За приписами статті 139 КАС України судові витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.

Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Рубіжанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 4 Рубіжанської міської ради Луганської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Рубіжанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 4 Рубіжанської міської ради Луганської області (93001, Луганська область, м. Рубіжне, вул. Чехова, буд. 3, код ЄДРПОУ 33264615) у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: Луганська область, м. Рубіжне, вул. Чехова, буд. 3, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в акті перевірки від 14.01.2020 № 4.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Суддя І.О. Свергун

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.08.2020
Оприлюднено18.08.2020
Номер документу90999146
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/1496/20

Ухвала від 11.10.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 30.08.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 05.07.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 05.07.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 18.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 22.09.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 22.09.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Рішення від 17.08.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Ухвала від 13.07.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні