ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 серпня 2020 року справа №200/14721/19-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді доповідача Ястребової Л. В., суддів Казначеєва Е.Г., Компанієць І.Д.,
секретар Сізонов Є.С.,
за участі представника відповідача Сенникова А.А.,
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 17 січня 2020 року у справі № 200/14721/19-а (головуючий І інстанції Смагар С.В., складене в повному обсязі 17 січня 2020 року в м. Слов`янськ Донецької області) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Архітектурно-будівельне об`єднання Промстрой до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
УСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області, в якому просив визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення № 0016551504 та № 0016541504 від 04 грудня 2014 року, № 008181504 від 25 грудня 2015 року, № 0058451203, №0058501203, № 0058781203 від 06 червня 2018 року.
В обґрунтування позову посилається на дію Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02 вересня 2014 року № 1669-VII, Указ Президента України від 14 квітня 2014 року № 405/2014, яким введене в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України та розпочате проведення антитерористичної операції на території Донецької і Луганської областей.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 17 січня 2020 року позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 04 грудня 2014 року № 0016551504, відповідно до якого зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю Архітектурно-будівельне об`єднання Промстрой сплатити штраф у сумі 513 грн. 62 коп. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 04 грудня 2014 року № 0016541504, відповідно до якого зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю Архітектурно-будівельне об`єднання Промстрой сплатити штраф у сумі 12 грн. 24 коп. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 25 грудня 2015 року № 0008181504, відповідно до якого зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю Архітектурно-будівельне об`єднання Промстрой сплатити штраф у сумі 2611 грн. 86 коп. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 06 червня 2018 року № 0058781203, відповідно до якого зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю Архітектурно-будівельне об`єднання Промстрой сплатити штраф у сумі 774 грн. 11 коп. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 06 червня 2018 року №0058501203, відповідно до якого зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю Архітектурно-будівельне об`єднання Промстрой сплатити штраф у сумі 37885 грн. 66 коп. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 06 червня 2018 року №0058451203, відповідно до якого зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю Архітектурно-будівельне об`єднання Промстрой сплатити штраф у сумі 253 грн. 04 коп. Стягнуто з Головного управління ДФС у Донецькій області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Архітектурно-будівельне об`єднання Промстрой по сплаті судового збору у розмірі 1921 грн.
В апеляційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги відповідач, посилаючись на ст. 75 п. 75.1, ст. 126 п. 126.1, ст. 286 п. 286.1, ст. 287 п. 287.1 Податкового кодексу України, п.п. 38.7п. 38 підрозділу 10 Перехідних положень, зазначає, що норми Закону Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02.09.2014 № 1669-VІІ не розповсюджуються на господарську діяльність позивача.
Під час апеляційного розгляду представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги, представник позивача до суду не прибув.
Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника відповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю Архітектурно-будівельне об`єднання Промстрой є юридичною особою, включене до ЄДРПОУ за номером 32321247, перебуває на податковому обліку у Головному управління ДФС України у Донецькій області.
30 вересня 2013 року між позивачем та Маріупольською міською радою Донецької області було укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого товариству у строкове платне користування до 21 серпня 2022 року була надана земельна ділянка площею 0,2833 га за адресою: вул. Торгова, 81, м. Маріуполь (а.с. 32-36).
06 листопада 2014 року податковим органом була проведена невиїзна документальна перевірка позивача з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 30 липня 2014 року по 16 вересня 2014 року, за результатами якої був складений акт перевірки від 06 листопада 2014 року №152/05-81-15-04-11-1/32321247 (а.с. 72-74).
Перевіркою своєчасності сплати до Місцевого бюджету встановлена несвоєчасна сплата самостійно задекларованої суми узгодженого податкового зобов`язання по орендній платі за землю за липень 2014 року в сумі 5136 грн. 20 коп. Перевіркою встановлено порушення пункту 287.3 статті 287 ПК України, пункту 126.1 статті 126 ПК України. Даний акт було отримано позивачем 20 листопада 2014 року, про що свідчить поштове повідомлення (а.с. 75-76).
Відповідно до акту перевірки від 06 листопада 2014 року податковим органом 04 грудня 2014 року на підставі пункту 126.1 статті 126 ПК України були винесені податкові повідомлення-рішення № 0016551504, яким до позивача застосовано штраф у розмірі 10% грошового зобов`язання погашеного із затримкою у сумі 513 грн. 62 коп. за платежем орендна плата з юридичних осіб та № 0016541504, яким до позивача застосовано штраф у розмірі 20% грошового зобов`язання погашеного із затримкою у сумі 12 грн. 24 коп. за платежем орендна плата з юридичних осіб. Дані рішення були отримані позивачем 12 грудня 2014 року, про що свідчить поштове повідомлення (а.с. 77-78).
27 листопада 215 року податковим органом була проведена документальна позапланова невиїзна перевірка позивача з питання дотримання вимог податкового законодавства по орендній платі за землю за період з 30 листопада 2014 року по 30 вересня 2015 року, за результатами якої було складено акт від 27 листопада 2015 року № 338/05-81-15-04-11-1/32321247 (а.с. 79-81).
Перевіркою своєчасності сплати до бюджету належної суми узгодженого податкового зобов`язання по орендній платі за землю за грудень 2014 року встановлена несвоєчасна сплата самостійно задекларованої суми узгодженого податкового зобов`язання у сумі 2792 грн. 27 коп. Перевіркою встановлено порушення пункту 287.3 статті 287 ПК України, пункту 126.1 статті 126 ПК України. Даний акт було отримано позивачем 11 грудня 2015 року, про що свідчить поштове повідомлення (а.с. 82).
Відповідно до акту перевірки від 27 листопада 2015 року податковим органом 25 грудня 2015 року на підставі пункту 126.1 статті 126 ПК України було винесено податкове повідомлення-рішення № 0008181504, яким до позивача застосовано штраф у розмірі 20% грошового зобов`язання погашеного із затримкою у сумі 2611 грн. 86 коп. за платежем орендна плата з юридичних осіб. Дане рішення було направлене позивачу 30 грудня 2015 року та повернуто до податкового органу через закінчення терміну зберігання (а.с. 83-84).
19 квітня 2018 року податковим органом була проведена камеральна перевірка позивача з питань своєчасності сплати узгодженого податкового зобов`язання з орендної плати за землю за грудень 2014 року, за 2015 рік, за 2017 рік, за результатами якої складено акт перевірки від 19 квітня 2018 року № 185/05-99-46-05/05-581/32321247 (а.с. 85-93).
У висновках Акту перевірки зазначено, що дані перевірки свідчать про несвоєчасну сплату самостійно визначеного грошового зобов`язання з орендної плати на загальну в сумі 195829 грн. 25 коп. Відповідальність платника передбачена пунктом 126.1 ст. 126 розділу ІІ Податкового кодексу України. Акт перевірки повернуто до податкового органу через закінчення терміну зберігання (а.с. 95).
На підставі акту перевірки від 19 квітня 2018 року податковим органом на підставі статті 126 ПК України були прийняті податкові повідомлення-рішення від 06 червня 2018 року № 0058781203, яким за затримку на 56 календарних днів слати грошового зобов`язання у сумі 3870 грн. 55 коп. було зобов`язано позивача сплатити штраф у розмірі 20% у сумі 774 грн. 11 коп., № 0058501203, яким за затримку слати грошового зобов`язання у сумі 189428 грн. 30 коп. було зобов`язано позивача сплатити штраф у розмірі 20% у сумі 37885 грн. 66 коп., № 0058451203, яким за затримку слати грошового зобов`язання у сумі 2530 грн. 40 коп. було зобов`язано позивача сплатити штраф у розмірі 10% у сумі 253 грн. 04 коп. (а.с. 96-98).
Податкові повідомлення-рішення направлені позивачу 07.06.2018 року та повернуті до податкового органу через закінчення терміну зберігання. (а.с. 99-100).
Суд першої інстанції задовольняючи позов дійшов висновку про те, що на позивача розповсюджується пільга щодо звільнення від сплати орендної плати за користування земельними ділянками, зокрема, у м. Маріуполь Донецької області, на підставі норм Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції № 1669-VII в період з 14 квітня 2014 року на період проведення АТО. Тому нарахування штрафних санкцій за несвоєчасну сплату грошового зобов`язання з орендної плати в цей період є протиправним.
Статтею 269 Податкового кодексу України визначено, що платниками плати за землю є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.
Згідно з положеннями пунктів 288.4 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
За пунктом 288.7 статті 288 Податкового кодексу України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 Податкового кодексу України.
У відповідності до вимог статті 285 Податкового кодексу України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік. Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв`язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).
Відповідно до пункту 286.2 статті 286 Податкового кодексу України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Нормою пункту 287.3 статті 287 Податкового кодексу України передбачено, що податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Як встановлено судом першої інстанції та не є спірним у справі, позивачем самостійно до податкового органу були подані податкові декларації з орендної плати за землю з юридичних осіб за 2014 рік №9006751274 від 14 лютого 2014 року (звітна) з річним нарахуванням 61634 грн. 75 коп., за 2015 рік № 9016907070 від 17 лютого 2015 року (звітна) з річним нарахуванням 76981 грн. 39 коп., за 2015 рік № 9275794188 від 17 лютого 2016 року (уточнююча) з сумою 76981 грн. 39 коп. до зменшення, за 2017 рік № 9024328242 від 20 лютого 2017 року (звітна) з річним нарахуванням орендної плати 65332 грн. 66 коп., за 2017 рік № 9025961454 від 22 лютого 2017 року (уточнююча) з сумою 51600 грн. 83 коп. до збільшення, за 2018 рік № 9020575810 від 14 лютого 2018 року (звітна) з річним нарахуванням 116933 грн. 49 коп.
Указом Президента України № 405/2014 від 14 квітня 2014 року введено в дію рішення РНБО України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України та розпочато проведення Антитерористичної операції (далі - АТО) на території Донецької і Луганської областей.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02 вересня 2014 року № 1669-VII (надалі Закон №1669) період проведення антитерористичної операції це час між датою набрання чинності Указом Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.
Виходячи з наведених приписів, датою початку періоду проведення антитерористичної операції є 14.04.2014 року. На час вирішення справи Президентом України Указ про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України не приймався, тобто, період проведення АТО триває.
На виконання Закону №1669 розпорядженнями Кабінету Міністрів України № 1053-р від 30 жовтня 2014 року та від 02.12.2015р. №1275-р затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція, до якого включено, зокрема, м. Маріуполь, Донецької області.
Статтею 6 Закону №1669 (в редакції, чинної до 08.06.2016р.) встановлено, що під час проведення антитерористичної операції звільнено суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.
Таким чином, суб`єкти господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, в силу норм ст. 6 Закону №1669 (чинної до 08.06.2016р.) були звільнені безпосередньо від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.
Отже, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 04.12.2014 року № 0016551504, від 04.12.2014 року № 0016541504, від 25.12.2015 року № 0008181504.
З 08.06.2016р. статтею 6 Закону №1669 (з урахуванням змін, внесених Законом № 1365-VIII від 17.05.2016) передбачено звільнення суб`єктів господарювання від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності в населених пунктах згідно з переліками, передбаченими частиною четвертою статті 4 цього Закону, а саме - перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджені Кабінетом Міністрів України.
Статтею 7 Закону №1669 (в редакції, чинній з 08.06.2016 року) передбачено скасування суб`єктам господарювання орендної плати за користування державним та комунальним майном, розташованим в населених пунктах, згідно з переліками, передбаченими частиною четвертою статті 4 цього Закону.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2014 р. №1085-р (в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 р. № 1276-р) затверджено Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та Перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення , до яких місто Маріуполь Донецької області не віднесено.
Пунктом 38.7 Прикінцевих Положень Податкового Кодексу України (в редакції, чинної на дату прийняття спірних рішень) також передбачено , що звільнення від нарахування та сплати за землю (земельний податок та орендна плата за землю за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, які розташовані на тимчасово окупованій території та/або території населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення.
Позивач зареєстрований на території м. Маріуполь Донецької області. Земельна ділянка, яка належить позивачу на праві користування, також розташована на території Маріуполь Донецької області. Тобто, спірна земельні ділянка не розташована на тимчасово окупованій території та/або території населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що з 08.06.2016р. позивач не звільнений від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.
З урахуванням викладеного, висновок суду першої інстанції про те, що на позивача розповсюджується пільга щодо звільнення від сплати орендної плати за користування земельними ділянками, зокрема, у м. Маріуполь Донецької області, починаючи з 08.06.2016 року, колегія суддів вважає помилковим.
Отже, податкове повідомлення-рішення від 06 червня 2018 року №0058781203, відповідно до якого зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю Архітектурно-будівельне об`єднання Промстрой сплатити штраф у сумі 774 грн. 11 коп. за затримку сплати грошового зобов`язання згідно податкової декларації № 9025961454 від 22.02.2017 прийнято податковим органом правомірно.
Податкові повідомлення-рішення від 06.06.2018 року № 0058501203 та № 0058451203 підлягають задоволенню частково за 2015 рік.
Так, податкове повідомлення-рішення № 0058501203 підлягає скасуванню в частині 15424,26 грн. (грошове зобов`язання 189428,30-77121,30 (2015 рік).
Податкове повідомлення-рішення №0058451203 підлягає скасуванню в частині 220,40 грн. (2530,40-2204,00 (за 2015 рік).
В іншій частині позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Застосування судом першої інстанції до спірних правовідносин правових висновків, викладених в постанові Верховного Суду від 05 червня 2018 року в справі № 805/5110/16-а, колегія суддів вважає безпідставним, оскільки предметом розгляду у наведеній справі було нарахування штрафних санкцій за несвоєчасну сплату податку за податковими деклараціями з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2014 рік, за 2015 рік та січень-квітень2016 рік , тобто за період до 08.06.2016р.
В матеріалах справи відсутні докази на підтвердження неможливості виконати позивачем свого обов`язку щодо своєчасної сплати самостійно узгодженої суми грошового зобов`язання зі сплати плати за землю за 2017-2018 року згідно поданих податкових декларацій, зокрема наявність у вказаний період активних бойових дій в зоні проведення антитерористичної операції, зокрема в місці знаходження позивача, тимчасове призупинення прийому поштових відправлень у відділеннях поштового зв`язку, надзвичайний режим роботи банківської системи у зазначений період в зоні АТО, неналежна робота Інтернет-зв`язку тощо.
Колегія суддів вважає, що судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення помилково застосовано норми матеріального права, тому оскаржуване рішення підлягає скасуванню в частині задоволення в повному обсязі позовних вимог про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 06 червня 2018 року № 0058501203, №0058451203, 0058781203 з прийняттям нового рішення в цій частині.
Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області задовольнити частково.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 17 січня 2020 року по справі № 200/14721/19-а скасувати в частині задоволення позовних вимог про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 06 червня 2018 року № 0058501203, №0058451203, № 0058781203 та в цій частині прийняти нову постанову по часткове задоволення позовних вимог.
Податкове повідомлення-рішення від 06 червня 2018 року №0058501203, яким зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю Архітектурно-будівельне об`єднання Промстрой сплатити штраф у сумі 37885 грн. 66 коп. скасувати в частині 15424,26 грн.
Податкове повідомлення-рішення від 06 червня 2018 року №0058451203, яким зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю Архітектурно-будівельне об`єднання Промстрой сплатити штраф у сумі 253 грн. 04 коп. скасувати в частині 220,40 грн.
У задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення 06 червня 2018 року №0058781203, відповідно до якого зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю Архітектурно-будівельне об`єднання Промстрой сплатити штраф у сумі 774 грн. 11 коп. відмовити.
В іншій частині рішення Донецького окружного адміністративного суду від 17 січня 2020 року у справі № 200/14721/19-а залишити без змін.
Повне судове рішення складено 18 серпня 2020 року.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя Л.В. Ястребова
Судді Е.Г. Казначеєв
І.Д. Компанієць
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.08.2020 |
Оприлюднено | 21.08.2020 |
Номер документу | 91045015 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні