Постанова
від 18.08.2020 по справі 426/15669/19
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 серпня 2020 року справа №426/15669/19

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Сіваченка І.В., суддів: Компанієць І.Д., Гаврищук Т.Г., секретар судового засідання Антонюк А.С., за участі позивача ОСОБА_1 , розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги ОСОБА_1 , Управління соціального захисту населення Сватівської районної державної адміністрації, Сватівської районної державної адміністрації Луганської області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 02 червня 2020 року (повне судове рішення складено 02 червня 2020 року в м. Сєвєродонецьку) у справі № 426/15669/19 (суддя в І інстанції Захарова О.В.) за позовом ОСОБА_1 до Сватівської районної державної адміністрації, Управління соціального захисту населення Сватівської районної державної адміністрації, Комісії з розгляду неординарних питань для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, субсидій, пільг Сватівської районної державної адміністрації Луганської області про визнання протиправними дій і бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Сватівської райдержадміністрації Управління соціального захисту населення, в якому позивач просив суд:

1) скасувати, як протиправні рішення відповідача;

2) визнати протиправними дії УСЗН Сватівської райдержадміністрації щодо припинення виплати йому субсидії з 01 жовтня 2018 року;

3) зобов`язати УСЗН Сватівської райдержадміністрації відновити виплату субсидії ОСОБА_1 , виплатити компенсацію за 2018 опалювальний сезон, та розпочати виплату з 01 жовтня 2019 року.

Позивач 11 лютого 2020 року надав до суду уточнений адміністративний позов (арк. спр. 19-23), в якому як відповідача визначив - Управління соціального захисту населення Сватівської районної державної адміністрації (далі - УСЗН Сватівської РДА). З урахуванням уточнених позовних вимог позивач просив:

- скасувати, як протиправне рішення відповідача - УСЗН Сватівської райдержадміністрації, щодо припинення виплат субсидії ОСОБА_1 з 01 жовтня 2018 року;

- зобов`язати УСЗН Сватівської райдержадміністрації, відновити виплату субсидії ОСОБА_1 , з 01 жовтня 2019 року.

12 лютого 2020 року позивачем надано заяву про уточнення позовних вимог (арк. спр. 34), з урахуванням якого позивач просив:

- визнати протиправним рішення (листа УСЗН від 21.01.2018) і бездіяльність відповідача - УСЗН Сватівської райдержадміністрації щодо припинення виплат субсидії ОСОБА_1 з 01 жовтня 2018 року;

- визнати протиправним і скасувати рішення районної комісії - протокол від 29 листопада 2020 року № 41 - з розгляду неординарних питань для призначення соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям субсидій, пільг про відмову в наданні субсидії ОСОБА_1

24 лютого 2020 року від позивача до суду надійшов уточнений адміністративний позов з такими уточненими позовними вимогами (арк. спр. 40-43):

- визнати протиправними дії і бездіяльність відповідача, щодо припинення субсидійних виплат ОСОБА_1 з 1 жовтня 2018 року;

- зобов`язати УСЗН Сватівської РДА відшкодувати невиплачені субсидійні кошти ОСОБА_1 з розрахунку попереднього 2017 - 2018 років опалювального сезону - 4815,79 грн, відповідно на 2018 - 2019 роки і 2019-2020 року в сумі 9631,58 грн.

В обґрунтування уточнених позовних вимог зазначено, що позивач є пенсіонером. Як малозабезпечена особа всі роки, відколи стала надаватися субсидія, був субсидієотримувачем, при цьому донька, так як від неї вимагалася постійна прописка, зареєструвалася у позивача 24.05.2016, хоча в м. Сватове не проживає вже більше 20 років, а за місцем реєстрації ніколи і не проживала, при цьому весь цей час позивачем здавалися до УСЗН довідки про її не проживання і отримував субсидію. В повідомленнях про призначення субсидії відповідачем зазначалося - на фактичну кількість проживаючих . Так з жовтня 2016 року по квітень 2017 року вона складала щомісячно - 913,51 грн, а в останній період (2017-2018 роки) - жовтень 2017 року - 328,25 грн, листопад - грудень 2017 року - по 847,52 грн, січень - березень 2018 року - по 829,52 грн, квітень 2018 року - 303,94 грн, в сумі - 4815,79 грн. З жовтня 2018 року, на думку позивача, відповідач протизаконно припинив виплату субсидії протиправно, в супереч абзацу 2 статті 65 Постанови Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 Про спрощення порядку надання субсидій . Не зважаючи на неодноразові звернення позивача, його право на отримання субсидії відповідачем не поновлено.

Ухвалою суду першої інстанції від 12 травня 2020 року залучено до участі у справі № 426/15669/19 як відповідачів - районну комісію з розгляду неординарних питань для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, субсидій, пільг (далі - ІІ-ий Відповідач) та Сватівську районну державну адміністрацію Луганської області (далі - ІІІ-ій Відповідач) (арк. спр. 94-95).

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 02 червня 2020 року позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення районної комісії з розгляду неординарних питань для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, субсидій, пільг, викладене в протоколі від 29.11.2019 № 41 щодо відмови у призначенні ОСОБА_1 житлової субсидії, прийнятого за результатами розгляду заяви про призначення житлової субсидії від 23.10.2019.

Визнано протиправним та скасовано рішення Управління праці та соціального захисту населення Сватівської районної державної адміністрації від 13.12.2019, яким не призначено ОСОБА_1 житлову субсидію з 01 жовтня 2019 року.

Зобов`язано Управління праці та соціального захисту населення Сватівської районної державної адміністрації повторно розглянути заяву ОСОБА_1 на отримання житлової субсидії на оплату житлово-комунальних послуг від 23.10.2019, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

У задоволенні позовних вимог про визнання протиправними дії і бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Сватівської районної державної адміністрації щодо припинення субсидійних виплат ОСОБА_1 з 1 жовтня 2018 року; зобов`язання УСЗН Сватівської РДА відшкодувати невиплачені субсидійні кошти ОСОБА_1 з розрахунку попереднього 2017 - 2018 років опалювального сезону - 4815,79 грн, відповідно на 2018 - 2019 роки і 2019-2020 року в сумі 9631,58 грн - відмовлено.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Сватівської районної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 210,20 гривень.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Сватівської районної державної адміністрації Луганської області на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 210,20 гривень.

Не погодившись з таким судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення місцевого суду в частині відмови в задоволенні позовних вимог, прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.

В обґрунтування апеляційної скарги наведено практично ті самі доводи, якими вмотивовано позовну заяву.

У відзивах на апеляційну скаргу позивача Управлінням соціального захисту населення Сватівської районної державної адміністрації та Сватівською районною державною адміністрацією Луганської області висловлено згоду з висновками місцевого суду та прохання залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Управління соціального захисту населення Сватівської районної державної адміністрації та Сватівська районна державна адміністрація Луганської області також подали апеляційні скарги, в яких, стверджуючи про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просять скасувати рішення місцевого суду в частині задоволених позовних вимог, прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.

В обґрунтування апеляційних скарг стверджується про відповідність дій та рішень відповідачів при розгляді заяв ОСОБА_1 діючому законодавству.

В судовому засіданні позивач підтримав доводи своєї апеляційної скарги та просив її задовольнити, заперечуючи проти задоволення апеляційних скарг відповідачів. Інші особи, які беруть участь в справі, до апеляційного суду не прибули.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне вимоги, викладені в апеляційній скарзі, задовольнити частково, з наступних підстав.

Судами першої та апеляційної інстанції встановлено наступне.

Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстроване місце мешкання: АДРЕСА_1 , що підтверджено копіями виданих на ім`я позивача паспорта громадянина України (арк. спр. 25), довідки про присвоєння ідентифікаційного номера (арк. спр. 25 зв.).

З особової справи отримувача житлової субсидії, копію якої надано відповідачем до матеріалів справи, встановлено таке.

Згідно з інформацією, зазначеною в заявах від 19.10.2016, від 11.09.2017 (арк. спр. 58, 61) та рішеннях відповідача від 19.12.2016, від 10.03.2017, від 20.09.2017, 27.09.2017, від 19.10.2017, від 14.11.2017, від 03.01.2018, від 02.04.2018, позивачу призначалась житлова субсидія на фактичну кількість проживаючих з жовтня 2016 року по квітень 2017 року, з травня 2017 року по квітень 2018 року, з жовтня 2017 року по квітень 2018 року (арк. спр. 62, 63, 70, 71, 73, 74, 75, 76, 77).

Звернення про призначення субсидії в 2018 році.

24 жовтня 2018 року позивач звернувся до відповідача із заявою про призначення житлової субсидії (арк. спр. 81), до якої додав довідку Сватівської міської ради від 18.10.2018 № 7901 про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщені, відповідно до якої до складу сім`ї входять сам позивач та донька - ОСОБА_2 (арк. спр. 71), заяву від 24.10.2018 про неврахування до складу сім`ї доньки - ОСОБА_2 , так як вона мешкає окремо і від неї позивач ніяких доходів не має (арк. спр. 79).

Згідно з інформації, зазначеної в розписці, ОСОБА_1 повідомлено, що 14.10.2018 Управлінням праці соціального захисту населення Сватівської райдержадміністрації запропоновано йому для оформлення субсидії та розгляду на комісії надати у 30-денний термін додаткові документи відомості про зятя і декларацію, не прийнято акт про не проживання (арк. спр. 129).

15 листопада 2018 року на ім`я начальника Управління соціального захисту від адвоката Ю.О. Борисенко надійшов супровідний лист від 15.11.2018 № 7 про направлення документів, до листа зокрема було декларацію ОСОБА_1 ; заяву ОСОБА_1 про розгляд на комісії питань про нарахування субсидії на фактичну кількість сім`ї і чоловік за довідкою міськвиконкому та актом адвоката Про проживання меншої кількості ніж прописано ; довідки голови квартального комітету, завіреної печаткою міськвиконкому, що сім`я ОСОБА_1 , як і його господарство - це він один; акт претензія складена адвокатом про проживання у будинку складу сім`ї з одного субсидієотримувача, тобто меншої кількості громадян ніж прописано; адвокатське повідомлення - запит; свідоцтво про право на адвокатську діяльність (арк. спр. 141 - 148).

У відповідь на лист адвоката Ю.О. Борисенко від 15.11.2018 № 7 УСЗН Сватівської РДА листом від 20.11.2018 № 06/0-21/4091 повідомило, що інформація про Ю.О. Борисенко як адвоката станом на 16.11.2018 в Єдиному реєстрі адвокатів відсутня. У відповідності до абзаців першого - другого пункту 13 Постанови Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива , якою затверджено Положення про порядок призначення житлової субсидії (далі - Положення № 848), заява та декларація можуть бути надіслані структурному підрозділу соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання заявника (орендатора внутрішньо переміщеної особи - за фактичним місцем проживання) поштою або в електронній формі через офіційний веб-портал Мінсоцполітики або інтегровані з ним інформаційної системи органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з накладенням електронного цифрового підпису, створеного шляхом додавання до заяви в електронній формі ідентифікаційних даних декларанта, підтверджених у процесі автентифікації з використанням електронної системи ідентифікації, що використовує база клієнтських даних банків. Запропоновано ОСОБА_1 особисто звернутись до управління та надати декларацію із зазначенням фактичного місця проживання доньки (арк. спр. 140).

Рішенням від 26.11.2018 про відмову в наданні субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг уповноваженому представнику сім`ї ОСОБА_1 за повторним зверненням допомога не призначено з таких підстав: неповний пакет документів: декларація про доходи та витрати осіб, які звернулись за призначенням житлової субсидії, відповідно до абзацу 9 пункту 13 та абзацу 22 пункту 14 Положення № 848 (арк. спр. 80).

На звернення позивача на особистому прийомі начальника управління соціального захисту населення Сватівської райдержадміністрації листом від 21.01.2019 № 06/0-21/221 позивачу повідомлено, що за інформацією управління соціального захисту населення Сватівської райдержадміністрації 24.10.2018 позивач надав до управління заяву та декларацію для призначенням субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг. У розділі II декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, позивачем не було вказано фактичне місце проживання доньки. Відповідно до абзацу 9 пункту 13 Положення № 848 (із змінами), заява і декларація вважаються не поданими у разі, коли не внесені у повному обсязі відомості про членів сім`ї осіб із складу домогосподарства, доходи яких враховуються під час призначення субсидії (прізвище, ім`я та по батькові, сімейний зв`язок з особою із складу домогосподарства, число, місяць і рік народження, серія та/або номер паспорта, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за його серією та номером). Відповідно до абзацу 13 пункту 13 Положення № 848, у разі виявлення помилки у зазначених даних структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє громадянину про необхідність протягом 30 календарних днів виправлення помилки. Якщо протягом визначеного строку громадянин не виправив помилки у заяві та/або декларації, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення відмовляє у призначенні житлової субсидії. Зазначений строк може бути продовжено на час хвороби заявника, що підтверджується документально. Виходячи з вищевикладеного, оскільки протягом 30 календарних днів позивач не надав до управління виправлену декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, управлінням було прийнято рішення про відмову у наданні житлової субсидії (арк. спр. 139).

22 січня 2019 року адвокат Борисенко Ю.О. звернувся до Міністерства соціальної політики України, Департаменту соціального захисту населення зі скаргою від 22.01.2018 № 7/2 на незаконне, злочинне повідомлення Про відмову у наданні субсидії , в якому зазначив, що ОСОБА_1 двічі звертався до УСЗН Сватівської РДА за призначенням субсидії, а саме: 24.10.2018 шляхом особистого звернення, 15.11.2018 - через адвоката. Однак листом від 20.11.2018 № 06/0-21/4091 відповідач запропонував ОСОБА_1 звернутись особисто, вказавши фактичне місце проживання доньки, ігноруючи, що таке особисте звернення уже зроблено двічі 24.10.2018, 15.11.2018. Адвокат Борисенко Ю.О. зауважує, що 21.01.2019 знову звертався за припиненням ігноруванням прав свого клієнта, однак 21.01.2019 ОСОБА_1 видано лист про відмову у призначенні субсидії (арк. спр. 137-139).

На лист заступника директора Департаменту соціального захисту населення УСЗН Сватівської РДА стосовно скарги Борисенка Юрія Олексійовича щодо відмови у наданні субсидії громадянину ОСОБА_1 , УСЗ Сватівської РДА листом від 19.01.2019 № 10-13/355 повідомило, що 24 жовтня 2018 року громадянин ОСОБА_1 звернувся до управління з заявою про призначення житлової субсидії, але декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, не було подано. Громадянину ОСОБА_1 було запропоновано заповнити вищезазначену декларацію під час прийому документів, але він категорично відмовився це робити. Заявника в день подачі документів було проінформовано про необхідність надання до управління вищезазначеного документу в 30-денний термін, а саме до 24.11.2018. Керуючись абзацом 22 пункту 14 Положення № 848, якщо документи, передбачені пунктом 13 цього Положення, протягом 30 днів з дня подання заяви не додані громадянином, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення приймає рішення про відмову в призначенні житлової субсидії, про що інформує заявника в порядку, встановленому цим пунктом. Зазначений строк може бути продовжено на час хвороби заявника, що підтверджується документально. На підставі вищевикладеного, 26.11.2018 управлінням прийнято рішення про відмову в призначенні субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг ОСОБА_1 (арк. спр. 135).

Звернення про призначення субсидії в 2019 році.

23 жовтня 2019 року позивач звернувся з заявою про призначення та надання житлової субсидії у грошовій формі через АТ Ощадбанк (арк. спр. 86), до якої додав декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням житлової субсидії, від 23.10.2019, в якій зазначив відносно ОСОБА_2 , що вона не проживає у будинку, а мешкає в АДРЕСА_2 (арк. спр. 83-84), довідку від 23.10.2019 № 1394 про відсутність заборгованості з вивозу ТБО (арк. спр. 82), довідку Сватівської міської ради від 17.10.2019 № 8373 про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщені, відповідно до якої до складу сім`ї входять сам позивач та донька - ОСОБА_2 (арк. спр. 85), заяву від 23.10.2018 про неврахування до складу сім`ї доньки - ОСОБА_2 , так як вона мешкає окремо і від неї позивач ніяких доходів не має (арк. спр. 88), акт від 23.10.2019 про не проживання особи за місцем реєстрації, складеного депутатом Сватівської міської ради, відповідно до якого встановлено, що за вищевказаною адресою, починаючи з 24.05.2016 фактично не проживає громадянка ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , що додатково засвідчують сусіди (арк. спр. 77).

13 листопада 2019 року Управління соціального захисту населення Сватівської районної державної адміністрації здійснено запит від 13.11.2019 № 08-13 до Головного центру обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України стосовно отримання інформації про перетин державного кордону за період з 01.01.2018 по 01.11.2019, зокрема, ОСОБА_2 (арк. спр. 119).

Головним центром обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України надано відповідь від 12.12.2019 № 0.184-42395/0/15-19-Вих, згідно з якою інформація про перетин державного кордону за період з 01.01.2018 по 01.11.2019 стосовно ОСОБА_2 відсутня (арк. спр. 120).

Згідно з актом обстеження матеріально-побутових умов сім`ї від 27.11.2019 № 1015 ОСОБА_1 проживає один у приватному будинку, який опалюється газом (форсунка), нових меблів та нової побутової техніки не має, дохід пенсія за віком, інших доходів не виявлено, також у будинку зареєстрована донька заявника - ОСОБА_2 , але на момент проведення перевірки її у будинку не було, за словами заявника донька близько 5 років проживає за межами України, факт не проживання засвідчується актом депутата Сватівської міської ради (арк. спр. 89).

Згідно з випискою з протоколу засідання комісії з розгляду неординарних питань для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, субсидій, пільг від 29.11.2019 № 41, ухвалено відповідно до п. 20 Положення № 848 (зі змінами та доповненнями) - відмовити ОСОБА_1 в призначенні субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг громадянам, що звернулися із заявою про неврахування до складу зареєстрованих осіб, особи, яка фактично не проживає у житловому приміщені, а саме: у зв`язку з тим, що ОСОБА_2 перебуває за кордоном сукупно понад 60 днів протягом періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії (арк. спр. 90).

Рішенням відповідача від 13 грудня 2019 року не призначено житлову субсидію з 01 жовтня згідно з рішенням комісії: протокол від 29.11.2019 № 41 - перебування за кордоном сукупно понад 60 днів (арк. спр. 91).

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, визначаються Законом України від 05.10.2000 № 2017-III Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії (далі - Закон № 2017-III).

Відповідно до статті 5 Закону № 2017-III державні соціальні стандарти і нормативи формуються, встановлюються та затверджуються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за участю та погодженням з іншими сторонами соціального партнерства, якщо інше не передбачено Конституцією України та законами України.

Згідно із статтею 9 Закону № 2017-III до державних соціальних нормативів належать, в тому числі, соціальна норма житла та соціальні нормативи користування комунальними послугами, з оплати яких держава надає пільги та встановлює субсидії громадянам.

Приписами пункту 7 частини першої статті 4 Закону України від 19.11.2017 № 2189-VIII Про житлово-комунальні послуги встановлено, що до повноважень Кабінету Міністрів України належать, зокрема, встановлення порядку надання пільг та житлових субсидій населенню в частині забезпечення надання житлових субсидій як частки вартості житлово-комунальних послуг, у тому числі їх виплати у грошовій формі.

Порядок призначення та надання населенню житлових субсидій визначений Положенням № 848.

Житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком. Суми призначеної, але не виплаченої у зв`язку із смертю одержувача житлової субсидії виплачуються одному із членів домогосподарства, з урахуванням яких призначалася субсидія. Отримання житлових субсидій не пов`язане і не тягне за собою зміни форми власності житла (пункт 3 Положення № 848).

Право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках) (пункт 4 Положення № 848).

Відповідно до пункту 9 Положення № 848 призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення.

У сільській місцевості заяви громадян з необхідними документами для призначення житлових субсидій приймаються уповноваженими особами, визначеними виконавчими комітетами селищних і сільських рад, та передаються відповідним органам соціального захисту населення. У разі утворення об`єднаної територіальної громади заяви з необхідними документами для призначення житлових субсидій приймаються уповноваженими особами, що визначені виконавчими органами ради об`єднаної територіальної громади, та передаються відповідним органам соціального захисту населення. Інформація про призначені житлові субсидії вноситься структурним підрозділом з питань соціального захисту населення до Єдиного державного реєстру отримувачів житлових субсидій.

Згідно з пунктом 10 Положення № 848 в окремих випадках за рішеннями комісій, утворених районними, районними у мм. Києві та Севастополі держадміністраціями, виконавчими органами міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - комісії), житлові субсидії непрацездатним непрацюючим особам, які проживають самі, а також дитячим будинкам сімейного типу можуть призначатися на норму, яка перевищує встановлену законодавством соціальну норму житла (далі - понаднормова площа житла).

Рішення про призначення (відмову в призначенні) житлових субсидій на понаднормову площу житла приймається комісією на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства і переглядається у разі зміни складу осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку), складу сім`ї члена домогосподарства, працевлаштування таких осіб або виникнення у них інших джерел доходів.

Положення про комісії затверджують органи, які їх утворили.

Слід зазначити, що до Положення № 848 багаторазово вносилися зміни, тому в тексті судового рішення зазначається редакція відповідних пунктів, чинних на час виникнення спірних правовідносин.

Щодо позовних вимог, які стосуються опалювального періоду 2018 рік - 2019 рік, суд зазначає таке.

Призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення) (пункт 3 Положення № 848 в редакції, чинній станом на 24.10.2018 (дату подання позивачем заяви про призначення субсидії).

Житлові субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги та/або скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, внеску/платежу об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла, соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, витрат на управління багатоквартирним будинком (далі - соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування) і розміром обов`язкового відсотка платежу, визначеного в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (пункт 4 Положення № 848 в редакції, чинній станом на 24.10.2018).

У разі коли у складі домогосподарства кількість фактично проживаючих зареєстрованих членів домогосподарства є меншою за кількість членів домогосподарства, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку), за рішенням комісії соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування розраховуються на фактично проживаючих зареєстрованих за даною адресою членів домогосподарства. Рішення комісії в такому випадку приймається з урахуванням норм, зазначених в абзаці одинадцятому пункту 7 цього Положення (абзац шостий пункту 9 Положення № 848 в редакції, чинній станом на 24.10.2018).

За рішенням комісії доходи членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично за даною адресою не проживають, в сукупний дохід домогосподарства не враховуються. Рішення комісії в такому випадку приймається з урахуванням норм, зазначених в абзаці одинадцятому пункту 7 цього Положення, і не може поширюватися на випадок, визначений в абзаці третьому цього пункту (абзац сьомий пункту 9 Положення № 848 в редакції, чинній станом на 24.10.2018).

Згідно з пунктом 13 Положення № 848 (в редакції, чинній станом на 24.10.2018) для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання):

- заяву про призначення житлової субсидії за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - заява);

- декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація);

- довідки про доходи - у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення у порядку, встановленому цим Положенням. У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру;

- договір найму (оренди) житла (у разі наявності).

Заява та декларація можуть бути надіслані структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання заявника (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання) поштою або в електронній формі через офіційний веб-портал Мінсоцполітики або інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з накладенням електронного цифрового або електронного підпису, створеного шляхом додавання до заяви в електронній формі ідентифікаційних даних декларанта, підтверджених у процесі автентифікації з використанням електронної системи ідентифікації, що використовує базу клієнтських даних банків.

У разі отримання надісланих з використанням засобів телекомунікаційних систем заяви та декларації, в яких відсутній електронний цифровий або електронний підпис із застосуванням електронної системи ідентифікації, що використовує базу клієнтських даних банків, житлова субсидія призначається лише після підписання заявником зазначених документів у паперовій формі протягом місяця з дня подання заяви та декларації в електронній формі, зокрема під час складання акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства. У разі коли заяву та декларацію в зазначений строк не підписано незалежно від причин відсутності підпису заявника, громадянин (у разі бажання отримати житлову субсидію) зобов`язаний подати нові заяву та декларацію.

Заява і декларація вважаються не поданими у разі, коли:

- не внесені у повному обсязі відомості про членів домогосподарства (прізвище, ім`я та по батькові, сімейний стан, число, місяць і рік народження, серія та/або номер паспорта, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за його серією та номером);

- не внесені у повному обсязі відомості про членів сім`ї осіб із складу домогосподарства, доходи яких враховуються під час призначення субсидії (прізвище, ім`я та по батькові, сімейний зв`язок з особою із складу домогосподарства, число, місяць і рік народження, серія та/або номер паспорта, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за його серією та номером);

- не зазначені відомості про адресу домогосподарства та номери особових рахунків;

- відсутня згода на обробку персональних даних про членів домогосподарства та членів сім`ї осіб із складу домогосподарства, доходи яких враховуються під час призначення субсидії, даних про доходи та майно.

У разі виявлення помилки у зазначених даних структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє громадянину про необхідність протягом 30 календарних днів виправлення помилки. Якщо протягом визначеного строку громадянин не виправив помилки у заяві та/або декларації, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення відмовляє у призначенні житлової субсидії. Зазначений строк може бути продовжено на час хвороби заявника, що підтверджується документально.

Під час прийому документів для призначення житлової субсидії забороняється вимагати від громадян документи, подання яких не передбачено цим Положенням.

Для розгляду питань, що належать до компетенції комісії, у випадках, передбачених цим Положенням, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення може запропонувати громадянину подати додаткові документи, які не передбачені цим Положенням, але необхідні для розгляду комісією питань.

Громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру.

Відмовляючи в цій частині в задоволенні позову, суд першої інстанції зазначив, що з матеріалів справи вбачається, що позивачем 24.10.2018 при зверненні за призначенням субсидії подано не повний пакет документів, про що позивача повідомлено в той же день, що підтверджується його особистим підписом в розписці - повідомленні про необхідність у тридцяти денний термін подати додаткові документи (арк. спр. 129).

Тобто, з огляду на норми Положення № 848 в редакції, яка діяла на час спірних правовідносин, додаткові документи мали бути подані ОСОБА_1 до 26 листопада 2018 року включно (24 та 25 листопада 2018 року вихідні дні).

Однак, з огляду на матеріали справи, додаткові документи позивачем до УСЗН Сватівської РДА у строк, передбачений Положенням № 848, не були подані.

Щодо посилання позивача, що документи, яких не вистачало при подані заяви від 24.10.2018, подані ним через адвоката, суд зазначає таке.

У відповідності до частин першої та другої статті 26 Закону України від 05.07.2012 № 5076-VI Про адвокатуру та адвокатську діяльність адвокатська діяльність здійснюється на підставі договору про надання правової допомоги. Документами, що посвідчують повноваження адвоката на надання правової допомоги, можуть бути:

1) договір про надання правової допомоги;

2) довіреність;

3) ордер;

4) доручення органу (установи), уповноваженого законом на надання безоплатної правової допомоги.

Ордер - письмовий документ, що у випадках, встановлених цим Законом та іншими законами України, посвідчує повноваження адвоката на надання правової допомоги. Ордер видається адвокатом, адвокатським бюро або адвокатським об`єднанням та повинен містити підпис адвоката. Рада адвокатів України затверджує типову форму ордера.

Оглядом листа від 15 листопада 2018 року № 7, скерованого на ім`я начальника Управління соціального захисту адвокатом Ю.О. Борисенком, та доданих до нього документів вбачається, що до листа, зокрема, було подано декларацію ОСОБА_1 ; заяву ОСОБА_1 про розгляд на комісії питань про нарахування субсидії на фактичну кількість сім`ї 1 чоловік за довідкою міськвиконкому та актом адвоката Про проживання меншої кількості ніж прописано ; довідки голови квартального комітету, завіреної печаткою міськвиконкому, що сім`я ОСОБА_1 , як і його господарство - це він один; акт-претензія, складена адвокатом, про проживання у будинку складу сім`ї з одного субсидієотримувача, тобто меншої кількості громадян, ніж прописано; адвокатське повідомлення-запит; свідоцтво про право на адвокатську діяльність (арк. спр. 141 - 148).

При цьому жодного документа на підтвердження повноважень Ю.О. Борисенка діяти від імені та в інтересах ОСОБА_1 , як то договір про надання правової допомоги, довіреність, ордер або доручення відповідного органу (установи), адвокатом до листа від 15.11.2018 № 7 не додано.

Суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідач правомірно не прийняв документи, надані адвокатом Борисенком Ю.О., а надав відповідь на зазначене звернення в межах Закону України Про звернення громадян .

В той же час, суд першої інстанції не повно з`ясував фактичні обставини справи, внаслідок чого дійшов помилкового висновку про відмову в задоволенні позову в цій частині.

Так, Положення № 848 передбачає, що заява і декларація вважаються не поданими у разі, коли:

- не внесені у повному обсязі відомості про членів домогосподарства (прізвище, ім`я та по батькові, сімейний стан, число, місяць і рік народження, серія та/або номер паспорта, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за його серією та номером);

- не внесені у повному обсязі відомості про членів сім`ї осіб із складу домогосподарства, доходи яких враховуються під час призначення субсидії (прізвище, ім`я та по батькові, сімейний зв`язок з особою із складу домогосподарства, число, місяць і рік народження, серія та/або номер паспорта, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за його серією та номером);

- не зазначені відомості про адресу домогосподарства та номери особових рахунків;

- відсутня згода на обробку персональних даних про членів домогосподарства та членів сім`ї осіб із складу домогосподарства, доходи яких враховуються під час призначення субсидії, даних про доходи та майно.

Тобто, не зазначення фактичного місця проживання доньки ОСОБА_1 не визначено законодавством як підстава вважати декларацію не поданою.

Позивач наполягав на тому, що 24.10.2018, тобто, в день подачі заяви про призначення житлової субсидії (факт її подання відповідачами ніколи не заперечувався) разом з такою заявою було подано декларацію.

УСЗН Сватівської РДА не заперечувало у відповіді від 21.01.2018 (рік очевидно зазначено з опискою, - слід читати 2019) № 06/10-21/221 (а.с. 6, 134), що 24.10.2018 ОСОБА_1 було подано декларацію для призначення субсидії, проте у ІІ її розділі ним не було вказано фактичне місце проживання його доньки.

В матеріалах справи (а.с.142) міститься декларація ОСОБА_1 від 24.10.2018, в якій зазначена в Розділі І донька ОСОБА_1 - ОСОБА_2 , щодо якої здійснено запис про непроживання, місце знаходження не відоме.

Саме в декларації (а не в заяві) зазначаються відомості про членів сім`ї.

Повідомлення (а.с.129) містить пропозицію ОСОБА_1 надати відомості про зятя (тобто, відповідач з`ясовував відомості декларації 24.10.2018) і декларацію. З огляду на це апеляційний суд вважає доведеним факт подання ОСОБА_1 декларації 24.10.2018, яку відповідач протиправно не прийняв та за законодавством не мав права або повертати ОСОБА_1 або вважати її не поданою.

З огляду на викладене, місцевий суд дійшов хибного висновку, що рішення від 26.11.2018 про відмову в наданні субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг уповноваженому представнику сім`ї ОСОБА_1 за повторним зверненням є правомірним та підстави для його скасування відсутні.

Навпаки, з огляду на доведеність подання позивачем декларації відповідачеві, його відмова в призначенні субсидії з підстав не подання декларації є протиправною, тому відповідне рішення підлягає скасуванню.

В той же час, позовні вимоги в цій частині ОСОБА_1 не підлягають повному задоволенню, оскільки за обставинами справи відповідач взагалі не розглядав подані ним документи, тому позов підлягає частковому задоволенню, а Управління праці та соціального захисту населення Сватівської районної державної адміністрації слід зобов`язати повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення житлової субсидії на оплату житлово-комунальних послуг від 24.10.2018, взявши до уваги факт подання позивачем 24.10.2018 декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії.

Щодо позовних вимог, які стосуються опалювального періоду 2019 рік - 2020 рік, суд зазначає таке.

У відповідності до підпункту 3 пункту 14 Положення № 848 житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо:

у складі домогосподарства або у складі сім`ї члена домогосподарства є особи, що досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії (далі - особи, доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії), і в цьому періоді:

за інформацією ДПС, Пенсійного фонду України, у них взагалі відсутні доходи, які враховуються під час призначення житлової субсидії; або

нарахований середньомісячний сукупний дохід менший, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії; та/або

ними або за них не сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії (крім військовослужбовців, а також осіб, щодо яких наявна заборгованість роботодавця із виплати заробітної плати та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування).

Житлові субсидії у випадках, передбачених абзацами другим - четвертим цього підпункту, призначаються, якщо особи, доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії, протягом такого періоду:

навчалися за денною формою навчання у закладах загальної середньої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, фахової передвищої освіти, вищої освіти або зареєстровані у службі зайнятості як безробітні і в цей період навчалися в центрах професійно-технічної освіти Державної служби зайнятості;

отримували хоча б один із таких видів доходу, як пенсію, стипендію, допомогу при народженні (усиновленні) дитини, допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, допомогу по догляду за особами з інвалідністю I і II групи внаслідок психічного розладу, допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, тимчасову державну соціальну допомогу непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, допомогу по безробіттю.

Відповідно до пункту 20 Положення № 848 (в редакції, чинній станом на 23.10.2019) житлову субсидію за рішенням комісії не може бути призначено у разі, коли у члена домогосподарства або у члена сім`ї особи із складу домогосподарства доходи, які враховуються під час призначення житлової субсидії, були такими, що зазначені в абзацах другому - четвертому підпункту 3 пункту 14 цього Положення, і такі особи перебували за кордоном сукупно більше 60 днів протягом періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії (крім випадків, зазначених в абзацах другому - четвертому пункту 16 цього Положення, а також якщо працездатні особи в період, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, документально підтвердили шляхом надання легалізованих в Україні документів набуття страхового стажу в інших країнах, з якими укладено договори про соціальне забезпечення, перелік яких розміщується на офіційному веб-сайті Мінсоцполітики).

До 60-денного періоду перебування за кордоном не включаються дні службового відрядження, лікування або навчання за кордоном, що підтверджується відповідними документами.

У разі коли у складі домогосподарства кількість фактично проживаючих зареєстрованих членів домогосподарства є меншою за кількість членів домогосподарства, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку), за рішенням комісії соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування розраховуються на фактично проживаючих зареєстрованих за даною адресою членів домогосподарства. Рішення комісії в такому разі приймається з урахуванням норм, зазначених в абзаці першому пункту 20 цього Положення. За рішенням комісії доходи членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично за даною адресою не проживають, в сукупний дохід домогосподарства не враховуються. Рішення комісії в такому разі приймається з урахуванням норм, зазначених в абзаці першому пункту 20 цього Положення, і не може поширюватися на випадок, визначений в абзаці третьому пункту 24 цього Положення (за винятком осіб, які вважаються безвісно відсутніми за рішенням суду або мають правовий статус осіб, зниклих безвісти) (пункт 25 Положення № 848).

У відповідності до пункту 43 Положення № 848 для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання):

заяву про призначення та надання житлової субсидії у грошовій формі за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - заява);

декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація);

довідки про доходи - у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня у ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення у порядку, встановленому цим Положенням. У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру;

копію договору про реструктуризацію заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг (у разі наявності);

договір наймання (оренди) житла (у разі наявності).

Під час прийому документів для призначення житлової субсидії забороняється вимагати від громадян документи, подання яких не передбачено цим Положенням (пункт 48 Положення № 848).

Аналізуючи пункти 14, 20 Положення № 848, суд першої інстанції дійшов висновку, що субсидія не може бути призначена, коли одночасно виконуються дві вимоги: перша - коли у особи доходи, які враховуються під час призначення житлової субсидії, були такими, що зазначені в абзацах другому - четвертому підпункту 3 пункту 14 цього Положення, а друга - такі особи перебували за кордоном сукупно більше 60 днів протягом періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, крім випадку, зокрема, якщо працездатні особи в період, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, документально підтвердили шляхом надання легалізованих в Україні документів набуття страхового стажу в інших країнах, з якими укладено договори про соціальне забезпечення, перелік яких розміщується на офіційному веб-сайті Мінсоцполітики.

Отже, у разі якщо працездатний член домогосподарства, тобто особа, яка прописана у квартирі, перебували за кордоном сукупно більше 60 днів протягом періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, і не мала доходів, які враховуються під час призначення житлової субсидії, або дохід яких був меншим ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, або ними або за них не сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, житлова субсидія не призначається.

Винятком є випадок, коли такі працездатні особи в період, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, документально підтвердили шляхом надання легалізованих в Україні документів набуття ними страхового стажу в інших країнах, з якими укладено договори про соціальне забезпечення, перелік яких розміщується на офіційному сайті Мінсоцполітики.

Разом з тим, для застосування вказаної норми, яка дозволяє не призначати субсидію, необхідним є не лише встановлення факту перебування особи за кордоном сукупно більше 60 днів протягом періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії.

Необхідним також є і встановлення (підтвердження) того, що доходи такої особи, які враховуються під час призначення житлової субсидії, були такими, що зазначені в абзацах другому - четвертому підпункту 3 пункту 14 цього Положення, а саме:

- за інформацією ДФС, Пенсійного фонду України, у них взагалі відсутні доходи, які враховуються під час призначення житлової субсидії; або

- нарахований середньомісячний сукупний дохід менший, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії; та/або

- ними або за них не сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії.

Відтак, суд першої інстанції звернув увагу, що факт відсутності члена домоволодіння за зареєстрованим місцем проживання не міг бути єдиною та достатньою підставою для прийняття рішення про відмову у призначенні субсидії, оскільки для вирішення зазначеного питання Положення передбачає необхідність підтвердження доходів такої особи.

Для розгляду питань, що належать до компетенції комісії, у випадках, передбачених цим Положенням, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення може запропонувати громадянину подати додаткові документи, які не передбачені цим Положенням, але необхідні для розгляду комісією питань. Громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру (пункт 49 Положення № 848).

Проте з матеріалів справи вбачається, що ні УСЗН Сватівської РДА, ні комісією під час призначення субсидії не було запропоновано позивачу надати документи щодо набуття ОСОБА_2 страхового стажу в інших країнах, з якими укладено договори про соціальне забезпечення та при прийнятті оскаржуваного рішення дані обставини не досліджували.

Положення покладає на структурні підрозділи з питань соціального захисту населення повноваження щодо збору, перевірки та опрацювання повідомлених заявниками відомостей стосовно отриманих доходів громадян, які враховуються для призначення субсидій, сплати ними страхових внесків, трудової зайнятості, наявного майна та пільг, тощо.

У відповідності до пункту 50 Положення № 848 для призначення житлових субсидій на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення у п`ятиденний строк з дня його отримання подаються відомості про:

доходи осіб та сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування Пенсійним фондом України у порядку, встановленому Пенсійним фондом України та Мінсоцполітики;

доходи осіб з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, а також групу платників єдиного податку, до якої належить фізична особа - підприємець, що обрала спрощену систему оподаткування, - ДПС у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном;

перетин державного кордону особами, у яких обов`язково зазначаються дати перетину державного кордону, - Держприкордонслужбою;

наявність в осіб транспортних засобів - уповноваженими органами МВС у порядку, встановленому Мінсоцполітики та МВС;

реквізити документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство або право іноземця або особи без громадянства на законних підставах перебувати на території України, - ДМС у порядку, встановленому Мінсоцполітики та МВС;

наявність у осіб заборгованості за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів з Єдиного реєстру боржників - Мін`юстом у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мін`юстом;

склад зареєстрованих у житлових приміщеннях (будинках) осіб - органами місцевого самоврядування або уповноваженими ними органами;

забезпеченість громадян житловою площею та комунальними послугами - управителями, об`єднаннями, виконавцями комунальних послуг, у яких зазначається:

- розмір цін і тарифів на житлово-комунальні послуги і платежів за такі послуги;

- розмір внесків/платежів об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком;

- сума простроченої понад один місяць (на дату подання такої інформації) заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, а також сума простроченої понад один місяць (на дату подання такої інформації) заборгованості з оплати внеску за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами.

До суми такої заборгованості за послугу з постачання та розподілу природного газу не включається заборгованість, що нарахована виконавцем комунальної послуги з посиланням на рішення суду щодо норм споживання природного газу побутовими споживачами у разі відсутності лічильників газу та у зв`язку з приведенням об`ємів використаного природного газу побутовими споживачами у відповідність із стандартними умовами.

Відомості, зазначені в пункті 50 цього Положення, можуть надаватися структурному підрозділу з питань соціального захисту населення у вигляді довідок, даних на електронних носіях інформації тощо (пункт 51 Положення № 848).

Відповідно до пункту 3 Положення про комісію з розгляду неординарних питань для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, субсидій, пільг, затвердженого розпорядженням голови райдержадміністрації 23.06.2015 № 343 (арк. спр. 117-118), комісія має право:

- робити запити до установ, організацій та підприємств, незалежно від форм їх власності та підпорядкування, безкоштовно отримувати від них інформацію, необхідну для здійснення своїх повноважень (підпункт 3.3);

- вимагати від громадян, які звертаються до Комісії, документи, відомості, довідки, які необхідні для розгляду заяв, звернень та прийняття рішень. Уповноважені особи управління соціального захисту населення (державні соціальні інспектори) мають право обстежувати матеріально побутові умови проживання заявників, перевіряти їх майновий стан та складати відповідні акти, які передаються разом з комплектом документів на розгляд комісії (підпункт 3.4);

- заслуховувати на своїх засіданнях пояснення заявників щодо виняткових обставин, в яких опинилась сім`я (підпункт 3.5);

- комісія при розгляді спірних питань, пов`язаних з призначенням житлових субсидій та державних соціальних допомог може в межах чинного законодавства рекомендувати заявникам надати додаткові відомості про доходи та майновий стан членів сім`ї, які зможуть вплинути на прийняття остаточного рішення комісії (пункт 3.6).

З матеріалів справи встановлено, що Управлінням соціального захисту населення Сватівської районної державної адміністрації направлявся запит до Головного центру обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України з метою отримання інформації про перетин державного кордону за період з 01.01.2018 по 01.11.2019 ОСОБА_2 , однак інформація про наявність або відсутність доходів осіб та сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з реєстру ОСОБА_2 запитана не була.

Також відповідачами не доведено відмову позивача в наданні документів щодо набуття ОСОБА_2 страхового стажу в інших країнах, з якими укладено договори про соціальне забезпечення, та взагалі не надано суду інформацію чи пропонувалось таке позивачу, та чи досліджувались взагалі ці обставини при прийнятті оскаржуваного рішення.

З огляду на викладене, місцевий суд дійшов вірного висновку, що з метою вирішення питання про призначення житлової субсидії Управління соціального захисту населення Сватівської районної державної адміністрації не вчинило всіх необхідних дій, передбачених Положенням № 848.

Стосовно доводів апеляційної скарги відповідачів, колегія суддів не заперечує, що подання довідки про доходи є обов`язком заявника, проте, якщо відповідні документи не подані, відповідач мав запропонувати їх надати, надавши відповідний термін, як то передбачено вимогами Положення № 848.

Отже, апеляційні скарги відповідачів задоволенню не підлягають.

Відтак, суд першої інстанції правильно вважав прийняте рішення від 13.12.2019, яким не призначено ОСОБА_1 житлову субсидію з 01 жовтня 2019 року за заявою від 23.10.2019, необґрунтованим та таким, що прийняте не на підставі з`ясування всіх обставин, без урахування усіх встановлених законом та Положенням № 848 вимог до рішень стосовно призначення субсидій, відтак підлягає скасуванню.

Доводи апеляційної скарги ОСОБА_1 про те, що його дочка не є членом його сім`ї, не заслуговують на увагу, з огляду на наступне.

Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг регулює Закон України від 9 листопада 2017 року № 2189-VIII Про житлово-комунальні послуги .

Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 4 вищевказаного Закону, до повноважень Кабінету Міністрів України належить, зокрема, встановлення порядку надання пільг та житлових субсидій населенню в частині забезпечення надання житлових субсидій як частки вартості житлово-комунальних послуг, у тому числі їх виплати у грошовій формі.

Отже, з аналізу наведених норм спеціального Закону, яким врегульовано правові відносини у сфері надання житлово-комунальних послуг, вбачається, що єдиним органом який може визначати умови призначення та порядок надання громадянам житлових субсидій є Кабінет Міністрів України.

Аналогічні висновки викладено в постанові Верховного Суду від 25 червня 2020 року в справа № 520/3363/19 (пункти 20-22).

Отже, посилання ОСОБА_1 в апеляційній скарзі на інші нормативно-правові акти, є необґрунтованими.

Згідно пункту 24 Положення № 848 житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства. До складу домогосподарства включаються всі особи, що зареєстровані в житловому приміщенні (будинку) (для орендарів, внутрішньо переміщених осіб - особи, які фактично проживають). На таких осіб розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і їх доходи враховуються під час призначення житлової субсидії.

Відтак, апеляційна скарга ОСОБА_1 в цій частині задоволенню не підлягає.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Частинами першою та другою статті 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до частини шостої статті 139 КАС України якщо суд апеляційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

З огляду за те, що вимоги позивача фактично задоволені, частковість їх задоволення не впливає на сутність вирішення питання про розподіл судових витрат, тому витрати позивача по сплаті судового збору за подачу позову в сумі 840,80 грн. підлягають стягненню в повному обсязі, отже, стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань І-го відповідача підлягає сплачений позивачем судовий збір у загальному розмірі 630,60 грн., тому в абзаці шостому резолютивної частини рішення Луганського окружного адміністративного суду від 02 червня 2020 року у справі № 426/15669/19 слова і цифри 210 (двісті десять) гривень 20 копійок слід замінити словами і цифрами 630 (шістсот тридцять) гривень 60 копійок .

Та обставина, що суд першої інстанції в резолютивній частині свого рішення зазначив про задоволення позову повністю, хоча фактично задовольнив позов частково (що чітко простежується як з мотивувальної, так і з резолютивної частин судового рішення), є опискою, яка може бути виправлена судом самостійно або за заявою зацікавленої сторони. Ця обставина не може слугувати підставою для скасування такого судового рішення.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення допустив часткове порушення норм матеріального і процесуального права, у зв`язку з чим апеляційна скарга позивача підлягає частковому задоволенню, а рішення місцевого суду - частковому скасуванню.

Відповідно до положень ч.1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового судового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального та процесуального права.

Керуючись статтями 250, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги Управління соціального захисту населення Сватівської районної державної адміністрації та Сватівської районної державної адміністрації Луганської області - залишити без задоволення.

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити частково.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 02 червня 2020 року у справі № 426/15669/19 в частині відмови у задоволенні позовних вимог про визнання протиправними дії і бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Сватівської районної державної адміністрації щодо припинення субсидійних виплат ОСОБА_1 з 1 жовтня 2018 року; зобов`язання УСЗН Сватівської РДА відшкодувати невиплачені субсидійні кошти ОСОБА_1 з розрахунку попереднього 2017 - 2018 років опалювального сезону - 4815,79 грн, відповідно на 2018 - 2019 роки і 2019-2020 року в сумі 9631,58 грн - скасувати.

Прийняти в цій частині нову постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління праці та соціального захисту населення Сватівської районної державної адміністрації від 26.11.2018 № 1526 про відмову в наданні субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг ОСОБА_1 .

Зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Сватівської районної державної адміністрації повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення житлової субсидії на оплату житлово-комунальних послуг від 24.10.2018, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

В іншій частині позовних вимог про визнання протиправними дії і бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Сватівської районної державної адміністрації щодо припинення субсидійних виплат ОСОБА_1 з 1 жовтня 2018 року; зобов`язання УСЗН Сватівської РДА відшкодувати невиплачені субсидійні кошти ОСОБА_1 з розрахунку попереднього 2017 - 2018 років опалювального сезону - 4815,79 грн, відповідно на 2018 - 2019 роки і 2019-2020 року в сумі 9631,58 грн - відмовити.

Змінити розподіл судових витрат.

В абзаці шостому резолютивної частини рішення Луганського окружного адміністративного суду від 02 червня 2020 року у справі № 426/15669/19 слова і цифри 210 (двісті десять) гривень 20 копійок замінити слова і цифри 630 (шістсот тридцять) гривень 60 копійок .

В іншій частині рішення Луганського окружного адміністративного суду від 02 червня 2020 року у справі № 426/15669/19 - залишити без змін.

Повне судове рішення - 19 серпня 2020 року.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому статтею 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя І. В. Сіваченко

Судді І. Д. Компанієць

Т. Г. Гаврищук

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.08.2020
Оприлюднено20.08.2020
Номер документу91045141
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —426/15669/19

Постанова від 07.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 06.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 01.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 12.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 05.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 12.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 12.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 18.08.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Постанова від 18.08.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 28.07.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні