Постанова
від 13.08.2020 по справі 300/1114/19
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 серпня 2020 рокуЛьвівСправа № 300/1114/19 пров. № СК-857/11884/19

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Старунського Д.М.,

суддів Качмара В.Я., Кушнерика М.П.,

за участю секретаря судового засідання Кітраль Х.І.,

представника позивача Кайдан Д.С.-Т.

представника відповідача Романишин К.В.,

розглянувши у судовому засіданні в режимі відео конференції в місті Львові апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24 вересня 2019 року у справі № 300/1114/19 (рішення ухвалено в м. Івано-Франківську, головуючий суддя Боршовський Т.І., рішення складено в повному обсязі 30.09.2019) за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім", третя особа на стороні позивача Калуська районна рада Івано-Франківської області до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, треті особи на стороні відповідача Державне підприємство "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", Кропивницька сільська рада Калуського району Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування висновку № 159 від 23.07.2018 та зобов`язання до вчинення дій,

в с т а н о в и в:

ТзОВ "Карпатнафтохім" 23.05.2019 звернулося в суд із адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, треті особи Калуська районна рада Івано-Франківської області, Державне підприємство "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", Кропивницька сільська рада Калуського району Івано-Франківської області, в якому просило:

-визнати протиправним та скасувати Висновок державної експертизи землевпорядної документації відповідача від 23.07.2018 № 159;

-зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області повторно провести первинну державну експертизу землевпорядної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду ТзОВ "Карпатнафтохім для залізничних колій (під`їзних шляхів), за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області.

В обґрунтування позову зазначає, що відповідач провів з порушенням чинного законодавства обов`язкову державну експертизу землевпорядної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2622884000:02:001:0511, яка надається в оренду позивачу для обслуговування залізничних колій (під`їзних шляхів), за межами населеного пункту село Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області, розробленої Державним підприємством «Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» у 2018 році на замовлення Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області.

Вказує, що землевпорядна документація щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2622884000:02:001:0511 не містить всіх обов`язкових документів, які передбачені Порядком нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення. Також на титульній сторінці технічної документації вказано, що вона розроблена відповідно до договору про розроблення технічної документації від 19.06.2018 № 399-18, однак в пункті 9 Висновку державної експертизи землевпорядної документації відповідача від 23.07.2018 № 159 зазначено іншу дату договору - 21.05.2018. Окрім цього, на думку представника позивача, в землевпорядній документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2622884000:02:001:0511 при розрахунку коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки в порушення статті 289 Податкового кодексу України, пункту 4 Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 року № 1278, безпідставно застосовано кумулятивно коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки за попередні 2012-2017 роки.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24 вересня 2019 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано Висновок державної експертизи землевпорядної документації Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області від 23.07.2018 № 159.

В частині зобов`язання Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області повторно провести первинну державну експертизу землевпорядної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду ТзОВ "Карпатнафтохім" для залізничних колій (під`їзних шляхів), за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області - відмовлено.

Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції, Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області оскаржило його в апеляційному порядку. В апеляційній скарзі просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити.

Апеляційну скаргу обгрунтовує тим, що судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення порушено норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильно вирішення справи. Апелянт зазначає, що оскільки законодавець чітко визначив коло осіб, які мають право звертатися в судовому порядку про спростування висновків державної експертизи землевпорядної документації, тому ТзОВ "Карпатнафтохім" не мало права в даному випадку на звернення до суду, так як таке право належить виключно замовнику або розробнику технічної документації.

Апелянт вважає, що нормативно грошова оцінка земель несільськогосподарського призначення проведена в порядку, в межах та спосіб передбачений законодавством, а тому висновок державної експертизи землевпорядної документації Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області від 23.07.2018 №159 є правомірним. Крім того, вважають, що позивач пропустив строк звернення до суду із зазначеним позовом.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому заперечив вимоги наведені в апеляційній скарзі та просив залишити її без задоволення.

У судовому засіданні представник позивача просив залишити рішення суду першої інстанції без змін.

Представник відповідача у судовому засіданні просив задовольнити апеляційну скаргу.

Інші учасники справи в судове засідання не прибули, про дату, час і місце апеляційного розгляду були повідомлені належним чином, тому колегія суддів, у відповідності до ч. 2 ст. 313 КАС України, вважає за можливе розглядати справу за їх відсутності.

Заслухавши суддю - доповідача, представників сторін, перевіривши підстави для апеляційного перегляду відповідно до доводів апеляційної скарги та відзиву на неї, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, що 19.04.2018 Івано-Франківська обласна державна адміністрація прийняла розпорядження № 194 «Про надання товариству з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" земельної ділянки в оренду» , згідно пункту 1 якого надано позивачу земельну ділянку державної власності площею 7,6704 га (кадастровий номер 2622884000:02:001:0511, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення), яка розташована за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району, в оренду терміном на 5 років, для обслуговування об`єкта транспортної інфраструктури Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" - залізничної колії (під`їзних шляхів).

28.04.2018 Кропивницька сільська рада Калуського району Івано-Франківської області прийняла рішення № 3 «Про нормативну грошову оцінку земельних ділянок за межами населеного пункту» , згідно якого вирішила провести нормативну грошову оцінку двох земельних ділянок розташованих за межами с. Кропивник, які орендуються позивачем, в тому числі площею 7,6704 га кадастровий номер 2622884000:02:001:0511 (т. 1, а.с.238).

Кропивницька сільська рада Калуського району Івано-Франківської області листом від 17.05.2018 № 163 звернулася до Державного підприємства «Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» , в якому просила розробити технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення за межами населеного пункту площею 7,6704 га кадастровий номер 2622884000:02:001:0511 (т. 1, а.с.36).

21.05.2018 між Кропивницькою сільською радою Калуського району Івано-Франківської області та Державним підприємством «Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» укладено договір № 399-2018 про складання технічної документації щодо розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2622884000:02:001:0511, яка надається в оренду позивачу для обслуговування залізничних колій (під`їзних шляхів), за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області (т. 1, а.с.101-102).

Державне підприємство «Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» склало технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" для обслуговування залізничних колій (під`їзних шляхів) за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області (т. 1, а.с.16-35).

Згідно акту приймання-передачі виконаних робіт від 19.06.2018 Кропивницька сільська рада Калуського району Івано-Франківської області прийняла технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" для обслуговування залізничних колій (під`їзних шляхів) за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області (т. 1, а.с.105).

Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області провело обов`язкову державну експертизу технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «КАРПАТНАФТОХІМ» для обслуговування залізничних колій (під`їзних шляхів) за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області.

За результатами державної експертизи складено Висновок державної експертизи землевпорядної документації відповідача від 23.07.2018 № 159 ( т.1 а.с.14-15).

Відповідно до пункту 11 Висновку державної експертизи землевпорядної документації відповідача від 23.07.2018 № 159 технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" для обслуговування залізничних колій (під`їзних шляхів) за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, повертається на доопрацювання.

26.07.2018 Державне підприємство «Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» листом № 677 повідомило відповідача, що зауваження зазначені у висновку державної експертизи землевпорядної документації відповідача від 23.07.2018 № 159 прийняті до уваги та виправлені, що підтверджується коректурним аркушем про усунення зауважень, викладених у висновку державної експертизи землевпорядної документації від 23.07.2018 № 159 (т. 1, а.с.116-117).

02.08.2018 Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області листом № 0-9-0.9-4697/0/2-18 направило Державному підприємству «Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» висновок державної експертизи землевпорядної документації відповідача від 23.07.2018 № 159 із відміткою про усунення зауважень та оригінал технічної документації (т. 1, а.с.104).

25.10.2018 Калуська районна рада Івано-Франківської області прийняла рішення № 252-18 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради» , яким затвердила технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2622884000:02:001:0511, яка надається в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" для обслуговування залізничних колій (під`їзних шляхів) за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області, грошова оцінка якої становить 17 782 265,37 грн. (т. 1, а.с.13).

Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" листом № 40/5-66 від 04.06.2019 подало до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру клопотання про спростування висновку державної експертизи землевпорядної документації від 23.07.2018 № 159 (т. 1, а.с.155-162).

20.06.2019 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру листом № 28-28-0.23-5357/2-19 «Про розгляд клопотання» повідомила позивача про відсутність підстав для спростування Висновку державної експертизи землевпорядної документації Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області від 23.07.2018 № 159 (т. 1, а.с.163).

Не погоджуючись із правомірністю Висновку державної експертизи землевпорядної документації відповідача від 23.07.2018 № 159 позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи частково адміністративний позов суд першої інстанції виходив з того, що відповідач, при проведенні державної експертизи землевпорядної документації в порушення вимог 33 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» , не звернув увагу на порушення порядку розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" для залізничних колій (під`їзних шляхів), за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області, встановленого пунктами 4 Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення, 2.1 Порядку № 508, зокрема, врахування помилкового значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель.

Також, з огляду на те, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" не є ні замовником, ні виконавцем державної експертизи землевпорядної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2622884000:02:001:0511, а тому позивач не може бути ініціатором повторної державної експертизи зазначеної земельної ділянки.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Грошова оцінка земельних ділянок регламентована статтею 201 Земельного кодексу України. Так, відповідно до частини 1 статті 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі.

Згідно частини 3 статті 201 Земельного кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

При цьому, частиною 5 статті 201 Земельного кодексу України встановлено, що грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні визначає Закон України «Про оцінку земель» , який спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.

Згідно з статтею 1 Закону України «Про оцінку земель» , нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до статті 3 Закону України «Про оцінку земель» , об`єктами оцінки земель є: територія адміністративно-територіальних одиниць або їх частин, території оціночних районів та зон, земельні ділянки чи їх частини або сукупність земельних ділянок і прав на них, у тому числі на земельні частки (паї), у межах території України.

Частиною 5 статті 5 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Підстави для проведення оцінки земель визначені статтею 15 Закону України «Про оцінку земель» . Так, підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (частина 1 статті 15 Закону України «Про оцінку земель» ).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.

Підставами для проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки є договір, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом, а також рішення суду (частини 2-3 статті 15 Закону України «Про оцінку земель» ).

Порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок визначений статтею 18 Закону України «Про оцінку земель» . Так, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Відповідно до частини 1 статті 20 Закону України «Про оцінку земель» , за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.

Статтею 21 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності у разі їх продажу підлягають державній експертизі відповідно до закону.

В свою чергу, правові, організаційні і фінансові основи здійснення державної експертизи землевпорядної документації та порядок її проведення визначає Закон України «Про державну експертизу землевпорядної документації» .

Відповідно до статті 1 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» , державна експертиза землевпорядної документації - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об`єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об`єктів експертизи.

Згідно з частиною 1 статті 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» , обов`язкові державній експертизі підлягають технічна документація з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Первинна державна експертиза передбачає проведення всіх необхідних заходів у процесі підготовки обґрунтованого висновку державної експертизи щодо об`єктів державної експертизи (стаття 13 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» ).

Відповідно до частини 1 статті 31 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» , обов`язкова державна експертиза проводиться за клопотанням (заявами) замовників чи розробників об`єктів державної експертизи, а при вирішенні земельних спорів - також за клопотанням відповідних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.

Проведення державної експертизи регламентовано статтею 32 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» . Так, державна експертиза проводиться шляхом розгляду документації та матеріалів, а за необхідності - шляхом проведення обстежень у натурі (на місцевості).

При проведенні державної експертизи досліджуються, перевіряються, аналізуються та оцінюються: питання дотримання вимог законодавства та встановлених стандартів, норм і правил при прийнятті проектних рішень; відповідність передбачених документацією і матеріалами заходів завданням на проектування, вимогам раціонального використання та охорони земель, а також дотриманню законних прав та інтересів власників земельних ділянок та землекористувачів, держави і суспільства; еколого-економічна ефективність проектних рішень щодо запобігання їх негативного впливу на стан земельних ресурсів, суміжні земельні ділянки, ландшафт.

В свою чергу, процедура проведення державної експертизи визначена статтею 33 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» . Так, проведення державної експертизи передбачає експертне дослідження, перевірку, аналіз і оцінку об`єкта державної експертизи та підготовку обґрунтованого та об`єктивного експертного висновку.

Для проведення державної експертизи замовником подаються оригінали відповідної документації та матеріалів.

Процедура проведення державної експертизи включає: перевірку наявності та повноти необхідних документів і матеріалів щодо об`єктів державної експертизи та їх реєстрацію (підготовча стадія); аналітичне опрацювання документів чи матеріалів щодо об`єктів державної експертизи, а в разі необхідності - проведення обстежень у натурі (на місцевості) та проведення на їх основі аналізу їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам (основна стадія); узагальнення окремих експертних досліджень, одержаної інформації, підготовку висновку державної експертизи та видачу його замовникам об`єктів державної експертизи (заключна стадія).

Згідно з частиною 1 статті 35 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» , результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи.

При цьому, суд звертає увагу на те, що організаційні засади і вимоги щодо організації та проведення державної експертизи землевпорядної документації, ведення звітності у цій сфері, визначає Методика проведення державної експертизи землевпорядної документації, яка затверджена наказом Держкомзему України від 03.12.2004 № 391, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 21.12.2004 за № 1618/10217 (надалі - Методика).

Так, згідно з пунктом 2.1 Методики, організацію і проведення державної експертизи здійснюють: Держгеокадастр; територіальні органи Держгеокадастру в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.

Відповідно до частин 2-3 статті 35 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» , висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об`єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки. Якщо об`єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. У разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок.

Частиною 6 статті 35 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» , передбачено, що в разі якщо об`єкт державної експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, він повертається на доопрацювання. При цьому вказуються конкретні вимоги, відповідно до яких необхідно внести зміни і доповнення до об`єкта державної експертизи.

Відповідно до пункту 3.5.8 Методики, усунення зауважень та внесення виправлень, виявлених в результаті державної експертизи, здійснюють розробники землевпорядної документації та інші суб`єкти, що допустили порушення вимог чинного законодавства України, встановлених норм і правил при підготовці об`єкта державної експертизи або його окремих складових частин.

Згідно з пунктом 3.5.9 Методики, контроль за усуненням зауважень державної експертизи здійснюють виконавці експертизи (експерти) чи, за їх дорученням, керівники територіальних органів Держгеокадастру. Факт внесення виправлень, врахування зазначених у висновку зауважень та пропозицій посвідчується відповідним записом на висновку експертизи керівника експертного підрозділу або керівника територіального органу Держгеокадастру, на якого покладено контроль за усуненням зауважень державної експертизи.

Судом встановлено, що у користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" перебуває земельна ділянка державної власності площею 7,6704 га (кадастровий номер 2622884000:02:001:0511, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення), яка розташована за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району.

Кропивницька сільська рада Калуського району Івано-Франківської області листом від 17.05.2018 № 163 звернулася до Державного підприємства «Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» , в якому просила розробити технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення за межами населеного пункту площею 7,6704 га кадастровий номер 2622884000:02:001:0511 (т. 1, а.с.36).

21.05.2018 між Кропивницькою сільською радою Калуського району Івано-Франківської області та Державним підприємством «Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» укладено договір № 399-2018 про складання технічної документації щодо розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2622884000:02:001:0511, яка надається в оренду позивачу для обслуговування залізничних колій (під`їзних шляхів), за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області (т. 1, а.с.101-102).

Державне підприємство «Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» склало технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «КАРПАТНАФТОХІМ» для обслуговування залізничних колій (під`їзних шляхів) за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області (т. 1, а.с.16-35), що підтверджується відповідною технічною документацією та актом приймання-передачі виконаних робіт від 19.06.2018 (т. 1, а.с.105).

Відповідно до вимог пункту 12 частини 1 статті 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» , обов`язковій державній експертизі підлягає технічна документація з бонітування фунтів, нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Головним управлінням Держгеокадастру в Івано-Франківській області проведено обов`язкову державну експертизу технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" для обслуговування залізничних колій (під`їзних шляхів) за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області.

Так, результати проведення державної експертизи землевпорядної документації відповідач затвердив Висновком державної експертизи землевпорядної документації від 23.07.2018 року №159, згідно якого, вказана технічна документація не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, у зв`язку з чим повернута на доопрацювання.

Зокрема, зауваження та пропозиції щодо технічної документації відповідач вказав в п.10 Висновку. В подальшому, розробник технічної документації виконав вказані в п.10 Висновку зауваження, і як наслідок, на даному Висновку зроблено наступний запис: «Зауваження враховано та виправлено (підпис) начальник управління Р.І.Копча» .

Враховуючи наявність вищевказаного запису, Калуська районна рада вважаючи даний Висновок позитивним, рішенням від 25.10.2018 №252-18 затвердила вказану технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок (т. 1 а.с. 13).

Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" листом № 40/5-66 від 04.06.2019 подало до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру клопотання про спростування висновку державної експертизи землевпорядної документації від 23.07.2018 № 159 (т. 1, а.с.155-162).

20.06.2019 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру листом № 28-28-0.23-5357/2-19 «Про розгляд клопотання» повідомила позивача про відсутність підстав для спростування Висновку державної експертизи землевпорядної документації Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області від 23.07.2018 № 159 (т. 1, а.с.163).

Відповідно до частини 1 статті 37 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» , замовники або розробники об`єктів державної експертизи, заінтересовані у спростуванні висновків державної експертизи або їх окремих положень, подають обґрунтоване клопотання (заяву) про це до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Частиною 4 статті 37 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» передбачено, що в разі відмови в розгляді заяви про спростування висновків державної експертизи або незгоди з висновками повторної державної експертизи замовники або розробники об`єктів державної експертизи мають право звернутися до суду.

При цьому, частиною 2 статті 7 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» визначено, що замовниками державної експертизи є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, землевласники, землекористувачі, підприємства, установи, організації і громадяни, заінтересовані у проведенні такої експертизи, а також розробники об`єктів державної експертизи.

Виконавцями державної експертизи є експерти, які працюють у складі спеціально уповноваженого органу виконавчої влади у сфері державної експертизи і мають високу кваліфікацію та спеціальні знання, а також висококваліфіковані спеціалісти або наукові працівники, які залучаються цими органами до її проведення відповідно до закону (частина 3 статті 7 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» ).

Методика нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1278.

Так, згідно з пунктом 4 вказаної Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), нормативна грошова оцінка земельної ділянки (Цн) визначається за формулою:

Цн = Пд х Рд х Ск х Км х Кв х Кмц х Кі,

де Пд - площа земельної ділянки;

Рд - рентний дохід для відповідної категорії земель (у гривнях на рік);

Ск - строк капіталізації (у роках);

Км - коефіцієнт, який враховує місце розташування земель;

Кв - коефіцієнт, який враховує вид використання земельної ділянки і встановлюється залежно від складу угідь земельної ділянки відповідно до даних Державного земельного кадастру;

Кмц - коефіцієнт, який враховує належність земельної ділянки до земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення;

Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до пункту 2.1 Порядку № 508 нормативна грошова оцінка земельної ділянки (Цн) визначається за формулою: Цн = Пд х Рд х Ск х Км х Кв х Кмц х Кі,

де Пд - площа земельної ділянки, що приймається за даними Державного земельного кадастру або документації із землеустрою, кв. м;

Рд - рентний дохід на один кв. м площі для відповідної категорії земель, що визначається за нормативами рентного доходу для відповідної категорії земель згідно з додатком 1 до цього Порядку, гривень на рік;

Ск - строк капіталізації, що визначається згідно з пунктом 2.2 цього розділу, років;

Км - коефіцієнт, який враховує місце розташування земель, що визначається згідно з пунктом 2.3 цього розділу;

Кв - коефіцієнт, який враховує вид використання земельної ділянки, що визначається згідно з пунктом 2.7 цього розділу;

Кмц - коефіцієнт, який враховує належність земельної ділянки до земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення, що визначається згідно з пунктом 2.12 цього розділу;

Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, що визначається згідно із статтею 289 розділу XIII Податкового кодексу України.

Таким чином, формули, за якими визначається нормативна грошова оцінка земельної ділянки, зазначені в Методиці нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) та Порядку № 508, є ідентичними. При цьому, ні Методика нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), ні Порядок № 508 не містить норм, які б визначали порядок визначення коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель. Натомість пункт 2.1 Порядку № 508 має норму, в якій зазначено, що визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель проводиться згідно із статтею 289 розділу XIII Податкового кодексу України.

При цьому, пунктом 289.2 статті 289 Податкового кодексу України встановлено порядок визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель. Так, вказаною нормою закону передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік (абзац 1). У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115 (абзац 2). Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель (абзац 3).

Таким чином, пункт 289.2 статті 289 Податкового кодексу України містить чітку формулу визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік.

Судом встановлено, що у спірних правовідносинах датою проведення нормативно грошової оцінки земельних ділянок за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області, є 2018 рік, що підтверджено матеріалами справи та сторонами не заперечується.

Згідно даних Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, з врахуванням індексу споживчих цін за 2017 рік в розмірі 100%, в 2018 році становило 1,0 (за формулою: Кі = І(100%):100).

Вказані обставини підтверджується копіями листів Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 11.01.2018 № 6-28-0.22-244/2-18 та від 04.01.2019 за № 22-28-0.22-125/2-19 «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель» , що є у відкритому доступі.

Також вказані обставини підтверджуються копіями витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 2622884000:02:001:0511 від 14.05.2019 за № 990/0/203-19 та від 25.05.2018 за № 499/0/203-18 (т. 2, а.с.70-71).

Проте в технічній документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2622884000:02:001:0511, яка надається в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" для обслуговування залізничних колій (під`їзних шляхів) за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області, при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки в формулі застосовано коефіцієнт індексації - 1,897.

Судом встановлено, що такий показник коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель визначено шляхом множення показників індексації нормативної грошової оцінки земель за 2012-2018 роки, зазначених в листі Державної служби України з питань геодезії картографії та кадастру від 11.01.2018 № 6-28-0.22-244/2-18.

Відповідач вважає правильним застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення з 2013 року у зв`язку з тим, що Порядок № 508, яким визначено формулу розрахунку такої оцінки, застосовується з дати набрання чинності Порядку № 508 і до року, в якому проводиться нормативна грошова оцінка відповідної земельної ділянки несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), з метою актуалізації значень нормативів рентного доходу для відповідної категорії земель, визначених на 2013 рік.

З огляду на вищевказані доводи представників сторін, суд звертає увагу на те, що єдиним нормативно-правовим актом, який встановлює порядок накопичувального застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель, є Податковий кодекс України.

Так, згідно абзацу 3 пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України встановлено, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Поряд з цим, можливість кумулятивного (тобто накопичувального) застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель пов`язано із датою проведення нормативної грошової оцінки земель, а отже, стосується вже проведеної нормативної грошової оцінки земель, для обрахунку конкретного розміру земельного податку чи орендної плати з метою врахування показників інфляції, які мали місце після проведення нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що дата оцінки земельної ділянки - це дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.

З огляду на те, що Державне підприємство «Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» склало технічну документацію з нормативної грошової оцінки вищезазначених земельних ділянок в 2018 році, датою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є 2018 рік.

Таким чином, накопичувальне застосування щорічних коефіцієнтів індексації пов`язане саме з датою проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка в даному випадку мала місце в 2018 рік. Таке кумулятивне застосування щорічних коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки можливе лише для вже проведеної нормативної оцінки конкретної земельної ділянки, а не для розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки згідно порядку встановленого пунктами 4 Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення, 2.1 Порядку № 508.

В даному випадку, з огляду на системний аналіз, зміст абзаців 1, 2 пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України, пунктів 4 Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення, 2.1 Порядку № 508, для розрахунку нормативної грошової оцінки земель за встановленою вказаними підзаконними нормативними актами формулою, має значення лише показник коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), який визначається за формулою встановленою в абзаці 1 пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України, з врахуванням особливостей визначення такого показника за наявності підстав, передбачених абзацом 2 пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України (тобто перевищення індексу споживчих цін за попередній рік показника 115).

Пунктом 1 наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22.08.2013 затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів); пунктом 2 наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22.08.2013 зобов`язано Департамент землеробства (Демидов О.А.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України; пунктом 3 визначено, що цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

Таким чином, наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22.08.2013 регламентує лише технічні питання, які стосуються реалізації Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів).

Однак, ні вказаний наказ, ні сам Порядок № 508 не містить жодних положень, які б передбачали, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель визначається, починаючи з дати набрання чинності вказаним Порядком і, що даний термін - дата набрання чинності Порядку № 508 є складовою розрахунку нормативної грошової оцінки земель. На переконання суду, з дати набрання чинності вказаного наказу, можливе лише застосування формули розрахунку нормативної грошової оцінки земель: Цн = Пд х Рд х Ск х Км х Кв х Кмц х Кі.

При цьому, суд звертає увагу на те, що пунктом 2.1 Порядку №508 передбачено, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), як складовий елемент формули розрахунку нормативної грошової оцінки земель визначається згідно з статтею 289 Податкового кодексу України, а саме за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. В даному випадку, як встановлено судом, згідно вказаної формули в 2018 році Кі становив 1.

Колегія судів вважає вірними висновки суду першої інстанції, що безпідставними доводи Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області про необхідність застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки за попередні 2012-2017 роки з метою актуалізації значень нормативів рентного доходу для відповідної категорії земель, визначених на 2013 рік, оскільки такі доводи не відповідають встановленому в пункті 4 Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення, пункті 2.1 Порядку № 508 механізму розрахунку нормативної грошової оцінки земель.

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що відповідач, при проведенні державної експертизи землевпорядної документації в порушення вимог 33 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» , не звернув увагу на порушення порядку розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" для залізничних колій (під`їзних шляхів), за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області, встановленого пунктами 4 Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення, 2.1 Порядку № 508, зокрема, врахування помилкового значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель.

Щодо права Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" на звернення до суду з цим позовом.

Статтею 37 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» регламентовано порядок спростування висновків державної експертизи.

Так, відповідно до частини 1 статті 37 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» замовники або розробники об`єктів державної експертизи, заінтересовані у спростуванні висновків державної експертизи або їх окремих положень, подають обґрунтоване клопотання (заяву) про це до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Частиною 4 статті 37 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» передбачено, що в разі відмови в розгляді заяви про спростування висновків державної експертизи або незгоди з висновками повторної державної експертизи замовники або розробники об`єктів державної експертизи мають право звернутися до суду.

Частиною 2 статті 7 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» визначено, що замовниками державної експертизи є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, землевласники, землекористувачі, підприємства, установи, організації і громадяни, заінтересовані у проведенні такої експертизи, а також розробники об`єктів державної експертизи.

Виконавцями державної експертизи є експерти, які працюють у складі спеціально уповноваженого органу виконавчої влади у сфері державної експертизи і мають високу кваліфікацію та спеціальні знання, а також висококваліфіковані спеціалісти або наукові працівники, які залучаються цими органами до її проведення відповідно до закону (частина 3 статті 7 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» ).

В даному випадку, замовником державної експертизи землевпорядної документації є Кропивницька сільська рада, а розробником - Державне підприємство «Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» .

Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" не є ні замовником, ні виконавцем державної експертизи землевпорядної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2622884000:02:001:0511.

На переконання колегії суддів, з огляду на зміст статті 37 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» , позивач, як заінтересована у спростуванні висновків державної експертизи або їх окремих положень особа, не позбавлена можливості подавати обґрунтоване клопотання (заяву) про спростування висновків державної експертизи.

При цьому, колегія суддів зауважує, що відповідно до частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Таким чином, Конституція України надає особам право безпосередньо звертатися до суду із скаргою на рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

У цьому відношенні не може бути будь-яких винятків щодо здійснення громадянами України конституційного права безпосередньо звертатися до суду зі скаргами на рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади, в даному випадку, Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області.

Згідно з частиною 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що позивач вправі був звернутися з цим адміністративним позовом до суду, вважаючи Висновок державної експертизи землевпорядної документації відповідача від 23.07.2018 № 159 протиправним та таким, що порушує права Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім".

Колегія суддів зазначає, що заінтересовані особи, не згідні з висновком експертизи, мають подати обґрунтоване клопотання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який відповідно до Закону уповноважений розглядати такі клопотання.

Право заінтересованих осіб на звернення до суду з позовом про скасування висновків державної експертизи може бути реалізоване лише у разі відмови центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин в розгляді заяви про спростування висновків державної експертизи чи окремих їх положень або незгоди з висновками повторної експертизи.

Судом вірно враховано, отримання позивачем від Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру в порядку процедури, передбаченої статтею 37 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» , листа № 28-28-0.23-5357/2-19 «Про розгляд клопотання» , в якому позивача повідомлено про відсутність підстав для спростування Висновку державної експертизи землевпорядної документації Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області від 23.07.2018 № 159.

Тобто, на погляд колегії суддів позивачем вичерпано адміністративний порядок оскарження вище вказаного висновку.

Щодо покликання відповідача на пропуск позивачем строку звернення до суду, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Судом встановлено, що про Висновок державної експертизи землевпорядної документації Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області від 23.07.2018 № 159 Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" дізналось після отримання листа Кропивницької сільської ради від 11.02.2019 №49/02-24 у відповідь на запит від 05.02.2019, яким позивачу було надіслано копію технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім"для залізничних колій (під`їзних шляхів), за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області, та копію Висновку державної експертизи землевпорядної документації Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області від 23.07.2018 № 159 (т. 1, а.с.86).

Відповідно до частини 1 статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Згідно відмітки в листі Кропивницької сільської ради від 11.02.2019 № 49/02-24, Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" отримало зазначений лист 12.02.2019, а тому саме з цієї дати обчислюється шестимісячний строк звернення до суду з цим позовом.

При цьому, колегія суддів зауважує, що позивач не є ні замовником, ні розробником землевпорядної документації, та жодним нормативним актом не встановлено обов`язку направлення йому як зацікавленій особі копій такої документації та висновку державної експертизи.

Таким чином, колегія суддів зазначає, що позивач в межах шестимісячного строку звернувся до суду, з дня, коли останній дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів, а саме: 12.02.2019 з даним позовом.

З огляду на те, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" не є ні замовником, ні виконавцем державної експертизи землевпорядної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2622884000:02:001:0511, а тому суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що останній не може бути ініціатором повторної державної експертизи зазначеної земельної ділянки, а відтак в задоволенні позову в частині зобов`язання Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області повторно провести первинну державну експертизу землевпорядної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" для залізничних колій (під`їзних шляхів), за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області, відмовив вірно.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на викладене колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку, доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні не спростовуються і підстав для його скасування немає.

Керуючись статтями 243, 308, 310, 313, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24 вересня 2019 року у справі № 300/1114/19 - без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Д. М. Старунський судді В. Я. Качмар М. П. Кушнерик Повне судове рішення складено 18.08.2020

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.08.2020
Оприлюднено21.08.2020
Номер документу91048975
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/1114/19

Постанова від 31.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 30.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 20.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 22.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 13.08.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Старунський Дмитро Миколайович

Ухвала від 11.08.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Старунський Дмитро Миколайович

Постанова від 02.07.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Старунський Дмитро Миколайович

Ухвала від 01.06.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Старунський Дмитро Миколайович

Ухвала від 04.05.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Старунський Дмитро Миколайович

Постанова від 26.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Саприкіна І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні