Постанова
від 31.08.2021 по справі 300/1114/19
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 серпня 2021 року

м. Київ

справа № 300/1114/19

адміністративне провадження № К/9901/23821/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Тацій Л.В.,

суддів: Стрелець Т.Г., Стеценка С.Г.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області (далі-ГУ Держгеокадастру) на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24.09.2019 (головуючий-суддя Боршовський Т.І.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13.08.2020 (головуючий-суддя: Старунський Д.М., судді: Качмар В.Я., Кушнерик М.П.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) "Карпатнафтохім" до ГУ Держгеокадастру, третя особа на стороні позивача - Калуська районна рада Івано-Франківської області, треті особи на стороні відповідача: Державне підприємство "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", Кропивницька сільська рада Калуського району Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування висновку № 159 від 23.07.2018 та зобов`язання до вчинення дій, -

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У травні 2019 року ТОВ "Карпатнафтохім" (далі також- позивач) звернулось до Івано-Франківського окружного адміністративного суду із позовом до ГУ Держгеокадастру (далі також-відповідач), треті особи: Калуська районна рада Івано-Франківської області, Державне підприємство "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", Кропивницька сільська рада Калуського району Івано-Франківської області, в якому позивач просив:

-визнати протиправним та скасувати Висновок державної експертизи землевпорядної документації відповідача від 23.07.2018 № 159;

-зобов`язати ГУ Держгеокадастру повторно провести первинну державну експертизу землевпорядної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду ТОВ "Карпатнафтохім для залізничних колій (під`їзних шляхів), за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач провів з порушенням чинного законодавства обов`язкову державну експертизу землевпорядної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер: 2622884000:02:001:0511, яка надається в оренду позивачу для обслуговування залізничних колій (під`їзних шляхів), за межами населеного пункту село Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області, розробленої Державним підприємством "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" у 2018 році на замовлення Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24.09.2019, яке залишено без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13.08.2020, позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано Висновок державної експертизи землевпорядної документації Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області від 23.07.2018 № 159.

В частині зобов`язання ГУ Держгеокадастру повторно провести первинну державну експертизу землевпорядної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду ТОВ "Карпатнафтохім" для залізничних колій (під`їзних шляхів), за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області - відмовлено.

Ухвалюючи рішення про часткове задоволення позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що відповідач при проведенні державної експертизи землевпорядної документації в порушення вимог статті 33 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", не звернув увагу на порушення порядку розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду ТОВ "Карпатнафтохім" для залізничних колій (під`їзних шляхів), за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області, встановленого пунктом 4 Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.1997 №525 (далі- Методика), пунктом 2.1 Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22.08 . 2013 (далі-Порядок № 508), зокрема, врахування помилкового значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель.

Також, з огляду на те, що ТОВ "Карпатнафтохім" не є ані замовником, ані виконавцем державної експертизи землевпорядної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2622884000:02:001:0511, через що позивач не може бути ініціатором повторної державної експертизи зазначеної земельної ділянки, суди відмовили у задоволенні позову в частині зобов`язання ГУ Держгеокадастру повторно провести первинну державну експертизу .

Короткий зміст вимог касаційної скарги

У вересні 2020 року ГУ Держгеокадастру звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій заявник просить скасувати рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24.09.2019 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13.08.2020 , ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

Відповідач у доводах касаційної скарги зазначив, що суди не врахували, що ТОВ "Карпатнафтохім" звернувся до суду з пропуском строку. Крім того, заявник вказує, що позивач, який не є ані замовником, ані виконавцем державної експертизи, не наділений правом оскарження цього висновку. Право заінтересованих осіб на звернення до суду з позовом про скасування висновків державної експертизи може бути реалізоване лише у разі відмови центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин в розгляді заяви про спростування висновків державної експертизи чи окремих їх положень або незгоди з висновками повторної експертизи. Водночас, як вказує заявник, позивач звертався до Держгеокадастру з клопотанням щодо спростування висновку державної експертизи, але станом на дату звернення до суду із цим позовом (23.05.2019) відповідь на це звернення ТОВ "Карпатнафтохім" отримана не була. Відповідь на клопотання надана позивачу лише листом від 20.06.2019, у якому товариству повідомлено про відсутність підстав для спростування висновку. Після отримання цього листа ТОВ "Карпатнафтохім" не заявив позовні вимоги до центрального органу, а також не заявив клопотання у цій справі про залучення Держгеокадастру як відповідача, якого також не залучено до участі у справі й за ініціативою суду.

Поряд з наведеними доводами касаційної скарги ГУ Держгеокадастру також зазначає про правомірність застосування коефіцієнту індексації нормативно-грошової оцінки земель з дати набрання чинності Порядком нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), тобто з 2013 року.

На касаційну скаргу відповідача надійшов відзив ТОВ "Карпатнафтохім", відповідно до якого позивач заперечує проти задоволення касаційної скарги. Відзив обґрунтовує безпідставністю доводів заявника касаційної скарги про порушення позивачем строку звернення до суду. Зазначає, що ТОВ "Карпатнафтохім", як орендар земельної ділянки, є заінтересованою особою, а положення статті 37 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації передбачають порядок оскарження висновку державної експертизи саме для замовника та розробника, тому обов`язковість попереднього оскарження експертизи в адміністративному порядку (до центрального органу) перед зверненням до суду, до позивача не підлягає застосуванню.

Крім того, позивач вказує, що відповідачем помилково застосований коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки за попередні 2012-2017 роки, тоді як правильним є застосування для розрахунку коефіцієнту врахування індексу споживчих цін за рік, який передує даті проведення нормативної грошової оцінки вказаних земельних ділянок.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Верховний Суд ухвалою від 20 . 10 . 2020 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ГУ Держгеокадастру .

Ухвалою від 30 .0 8 . 2021 року по справі призначено попереднє судове засідання.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 19.04.2018 Івано-Франківська обласна державна адміністрація прийняла розпорядження № 194 Про надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" земельної ділянки в оренду , згідно пункту 1 якого надано позивачу земельну ділянку державної власності площею 7,6704 га (кадастровий номер 2622884000:02:001:0511, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення), яка розташована за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району, в оренду терміном на 5 років, для обслуговування об`єкта транспортної інфраструктури ТОВ "Карпатнафтохім" - залізничної колії (під`їзних шляхів).

28.04.2018 Кропивницька сільська рада Калуського району Івано-Франківської області прийняла рішення № 3 Про нормативну грошову оцінку земельних ділянок за межами населеного пункту , згідно якого вирішила провести нормативну грошову оцінку двох земельних ділянок розташованих за межами с. Кропивник, які орендуються позивачем, в тому числі площею 7,6704 га кадастровий номер 2622884000:02:001:0511.

Кропивницька сільська рада Калуського району Івано-Франківської області листом від 17.05.2018 № 163 звернулася до Державного підприємства "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", в якому просила розробити технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення за межами населеного пункту площею 7,6704 га кадастровий номер 2622884000:02:001:0511.

21.05.2018 між Кропивницькою сільською радою Калуського району Івано-Франківської області та Державним підприємством "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" укладено договір № 399-2018 про складання технічної документації щодо розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2622884000:02:001:0511, яка надається в оренду позивачу для обслуговування залізничних колій (під`їзних шляхів), за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області .

Державне підприємство "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" склало технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" для обслуговування залізничних колій (під`їзних шляхів) за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області.

Згідно акту приймання-передачі виконаних робіт від 19.06.2018 Кропивницька сільська рада Калуського району Івано-Франківської області прийняла технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду ТОВ "Карпатнафтохім" для обслуговування залізничних колій (під`їзних шляхів) за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області.

ГУ Держгеокадастру провело обов`язкову державну експертизу технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду ТОВ "Карпатнафтохім" для обслуговування залізничних колій (під`їзних шляхів) за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області. За результатами державної експертизи складено Висновок державної експертизи землевпорядної документації відповідача від 23.07.2018 № 159.

Відповідно до пункту 11 Висновку державної експертизи землевпорядної документації відповідача від 23.07.2018 № 159 технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду ТОВ "Карпатнафтохім" для обслуговування залізничних колій (під`їзних шляхів) за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, повертається на доопрацювання.

26.07.2018 Державне підприємство "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" листом № 677 повідомило відповідача, що зауваження зазначені у висновку державної експертизи землевпорядної документації відповідача від 23.07.2018 № 159 прийняті до уваги та виправлені, що підтверджується коректурним аркушем про усунення зауважень, викладених у висновку державної експертизи землевпорядної документації від 23.07.2018 № 159 .

02.08.2018 ГУ Держгеокадастру листом № 0-9-0.9-4697/0/2-18 направило Державному підприємству "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" висновок державної експертизи землевпорядної документації відповідача від 23.07.2018 № 159 із відміткою про усунення зауважень та оригінал технічної документації.

25.10.2018 Калуська районна рада Івано-Франківської області прийняла рішення № 252-18 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради , яким затвердила технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2622884000:02:001:0511, яка надається в оренду ТОВ "Карпатнафтохім" для обслуговування залізничних колій (під`їзних шляхів) за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області, грошова оцінка якої становить 17782265,37 грн.

ТОВ "Карпатнафтохім" листом № 40/5-66 від 04.06.2019 подало до Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру клопотання про спростування висновку державної експертизи землевпорядної документації від 23.07.2018 № 159.

20.06.2019 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру листом № 28-28-0.23-5357/2-19 Про розгляд клопотання повідомила позивача про відсутність підстав для спростування Висновку державної експертизи землевпорядної документації ГУ Держгеокадастру.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до статті 201 Земельного кодексу (далі-ЗК) України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Отже, розрахунок грошової оцінки земельних ділянок є визначенням вартості об`єкта, виходячи із очікуваного від її використання доходу . Оцінка земельних ділянок розрізняються за призначенням та порядком її проведення та застосовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку, орендної плати.

Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні визначає Закон України "Про оцінку земель" (далі-Закон №1378-IV), який спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.

Згідно з статтею 1 Закону №1378-IV (тут і надалі в редакції, чинній станом на дату виникнення спірних правовідносин), нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до статті 3 Закону №1378-IV, об`єктами оцінки земель є: територія адміністративно-територіальних одиниць або їх частин, території оціночних районів та зон, земельні ділянки чи їх частини або сукупність земельних ділянок і прав на них, у тому числі на земельні частки (паї), у межах території України.

Частиною 5 статті 5 Закону №1378-IV встановлено, що Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Підстави для проведення оцінки земель визначені статтею 15 Закону №1378-IV, якою передбачено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (частина 1 статті 15 Закону №1378-IV).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.

Підставами для проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки є договір, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом, а також рішення суду (частини 2-3 статті 15 Закону №1378-IV).

В свою чергу, порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок визначений статтею 18 Закону №1378-IV.

Так, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Правові, організаційні і фінансові основи здійснення державної експертизи землевпорядної документації та порядок її проведення визначає Закон України "Про державну експертизу землевпорядної документації" (далі - Закон №1808-IV) .

Відповідно до статті 1 Закону №1808-IV, державна експертиза землевпорядної документації - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об`єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об`єктів експертизи.

Згідно з частиною 1 статті 9 Закону №1808-IV, обов`язкові державній експертизі підлягають технічна документація з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Первинна державна експертиза передбачає проведення всіх необхідних заходів у процесі підготовки обґрунтованого висновку державної експертизи щодо об`єктів державної експертизи (стаття 13 Закону №1808-IV).

Відповідно до частини 1 статті 31 Закону №1808-IV, обов`язкова державна експертиза проводиться за клопотанням (заявами) замовників чи розробників об`єктів державної експертизи, а при вирішенні земельних спорів - також за клопотанням відповідних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.

Проведення державної експертизи регламентовано статтею 32 Закону №1808-IV, за приписами якої державна експертиза проводиться шляхом розгляду документації та матеріалів, а за необхідності - шляхом проведення обстежень у натурі (на місцевості).

При проведенні державної експертизи досліджуються, перевіряються, аналізуються та оцінюються: питання дотримання вимог законодавства та встановлених стандартів, норм і правил при прийнятті проектних рішень; відповідність передбачених документацією і матеріалами заходів завданням на проектування, вимогам раціонального використання та охорони земель, а також дотриманню законних прав та інтересів власників земельних ділянок та землекористувачів, держави і суспільства; еколого-економічна ефективність проектних рішень щодо запобігання їх негативного впливу на стан земельних ресурсів, суміжні земельні ділянки, ландшафт.

Процедура проведення державної експертизи визначена статтею 33 Закону №1808-IV, відповідно до якої проведення державної експертизи передбачає експертне дослідження, перевірку, аналіз і оцінку об`єкта державної експертизи та підготовку обґрунтованого та об`єктивного експертного висновку.

Для проведення державної експертизи замовником подаються оригінали відповідної документації та матеріалів.

Згідно з частиною 1 статті 35 Закону №1808-IV, результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи.

Організаційні засади і вимоги щодо проведення державної експертизи землевпорядної документації, ведення звітності у цій сфері, визначені Методикою проведення державної експертизи землевпорядної документації, яка затверджена наказом Держкомзему України від 03.12.2004 № 391, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 21.12.2004 за № 1618/10217 (надалі - Методика №391).

Так, згідно з пунктом 2.1 Методики №391, організацію і проведення державної експертизи здійснюють: Держгеокадастр; територіальні органи Держгеокадастру в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.

Як зазначено вище, судами попередніх інстанцій у цій справі встановлено, що у користуванні ТОВ "Карпатнафтохім" перебуває земельна ділянка державної власності площею 7,6704 га (кадастровий номер 2622884000:02:001:0511, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення), яка розташована за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району.

Кропивницька сільська рада Калуського району Івано-Франківської області звернулася до Державного підприємства "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", в якому просила розробити технічну документацію з нормативно-грошової оцінки цієї земельної ділянки, про що між сільською радою та державним підприємством 21.05.2018 укладено договір № 399-2018.

Державне підприємство "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" склало технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду ТОВ "Карпатнафтохім". Виконання умов договору про виготовлення технічної документації підтверджується відповідною технічною документацією та актом приймання-передачі виконаних робіт від 19.06.2018, підписаним сторонами договору, як замовником та виконавцем .

Відповідно до вимог пункту 12 частини 1 статті 9 Закону №1808-IV, обов`язковій державній експертизі підлягає технічна документація з бонітування фунтів, нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

ГУ Держгеокадастру проведено обов`язкову державну експертизу технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду ТОВ "Карпатнафтохім" для обслуговування залізничних колій (під`їзних шляхів) за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області.

Результати проведення державної експертизи землевпорядної документації затверджені Висновком державної експертизи землевпорядної документації від 23.07.2018 №159, згідно якого, вказана технічна документація не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, у зв`язку з чим повернута на доопрацювання.

Розробник технічної документації виконав вказані в п.10 Висновку зауваження, про що на цьому Висновку зроблено наступний запис: "Зауваження враховано та виправлено (підпис) начальник управління Р.І.Копча".

Враховуючи наявність вищевказаного запису, Калуська районна рада вважаючи даний Висновок позитивним, рішенням від 25.10.2018 №252-18 затвердила технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки .

ТОВ "Карпатнафтохім" листом № 40/5-66 від 04.06.2019 подало до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру клопотання про спростування висновку державної експертизи землевпорядної документації від 23.07.2018 № 159, на яке 20.06.2019 заявника повідомлено про відсутність підстав для спростування Висновку державної експертизи землевпорядної документації.

За приписами частини 1 статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Таким чином, умовою звернення до суду з позовом про оскарження рішення суб`єкта владних повноважень є наявнсть у позивача законного інтересу, обставин, які свідчать про існування у зв`язку з прийняттям оскаржуваного рішення правлвих наслідків для особи, що звертається до суду.

Отже, враховуючи, що розмір орендної плати повинен відповідати певним межам залежно від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, позивач, як орендар цієї земельної ділянки, хоча він і не є ані замовником, ані виконавцем державної експертизи, наділений правом оскарження цього висновку.

В свою чергру Закон №1808-IV передбачає також процедуру спростування висновків державної експертизи.

Так, відповідно до частини 1 статті 37 Закону №1808-IV, замовники або розробники об`єктів державної експертизи, заінтересовані у спростуванні висновків державної експертизи або їх окремих положень, подають обґрунтоване клопотання (заяву) про це до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Як слідує з положень частини 1 статті 37 Закону №1808-IV, правом на спростування висновків державної експертизи шляхом звернення до центрального органу (а адміністративному порядку) мають виключно замовник та розробник експертизи.

Частиною 4 статті 37 Закону №1808-IV передбачено, що в разі відмови в розгляді заяви про спростування висновків державної експертизи або незгоди з висновками повторної державної експертизи замовники або розробники об`єктів державної експертизи мають право звернутися до суду.

Тобто, замовники та розробники об`єктів державної експертизи, заінтересовані у спростуванні висновків державної експертизи або їх окремих положень, які в силу Закону наділені додатковим правом на спростування висновків експертизи, мають право на звернення до суду з позовом про скасування висновків лише в разі відмови центрального органу в розгляді заяви про спростування висновків державної експертизи чи окремих їх положень або незгоди з висновками повторної експертизи.

Правила статті 37 Закону №1808-IV є застосовними саме до суб`єктів державної експертизи, якими є замовники та розробники, тобто до тих осіб, які брали участь у процесі розробки державної експертизи.

Водночас, право третіх осіб на спростування висновків державної експертизи, навіть у разі, коли інтересів цієї особи стосується такий висновок, але така особа не брала участь у процесі розробки експертизи, статтею 37 Закону №1808-IV не передбачено.

Відсутність права інших осіб, крім суб`єктів державної експертизи, на спростування висновків експертизи шляхом звернення із відповідним клопотанням (заявою) до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, підтверджується також і положеннями статті 31 Закону № 1808-IV, яка передбачає право ініціювання проведення державної експертизи саме для замовників та розробників. Виходячи з того, що наслідком спростування висновків державної експертизи може бути призначення повторної експертизи, то, у разі спростування державної експертизи за заявою третьої особи, відбулась би фактична заміна ініціатора такої експертизи, який, в свою чергу, не був ані її замовником, ані розробником.

Отже, і правило частини 4 статті 37 Закону №1808-IV не підлягає застосуванню до позивача, який, в даному випадку, не був учасником правовідносин, пов`язаних із проведенням експертизи.

З огляду на викладене, колегія суддів погоджується із висновками судів попередніх інстанцій про те, що позивач мав право оскаржити висновок державної експертизи землевпорядної документації безпосередньо шляхом звернення з цим позовом до суду.

З приводу доводів касаційної скарги відповідача про пропуск позивачем строку звернення до суду, колегія суддів зазначає таке .

Судами попередніх інстанцій питання дотримання позивачем строку на звернення з цим позовом вирішувалось та встановлено, що про Висновок державної експертизи землевпорядної документації ГУ Держгеокадастру від 23.07.2018 №159 ТОВ "Карпатнафтохім" стало відомо після отримання листа Кропивницької сільської ради від 11.02.2019 №49/02-24 у відповідь на запит від 05.02.2019. Разом з цим листом позивачу надіслана копія технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду ТОВ "Карпатнафтохім" для залізничних колій (під`їзних шляхів), за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області, а також копія Висновку державної експертизи землевпорядної документації ГУ Держгеокадастру від 23.07.2018 №159.

Відповідно до частини 1 статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Лист Кропивницької сільської ради від 11.02.2019 № 49/02-24 ТОВ "Карпатнафтохім" вручений 12.02.2019, тому саме з цієї дати обчислюється шестимісячний строк звернення до суду з цим позовом.

При цьому, судами правильно враховано, що позивач не є ані замовником, ані розробником землевпорядної документації, через що жодним нормативним актом не встановлено обов`язку направлення йому , як зацікавленій особі , копії висновку державної експертизи.

Тому, отримавши копію Висновку 12.02.2019, позивач в межах шестимісячного строку звернувся до суду, з дня, коли останній дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів, а саме: 12.02.2019 з цим позовом.

З приводу правомірності оскаржуваного Висновку та застосування відповідачем коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель, колегія суддів зазначає таке.

Методика нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1278 (далі - Методика №1278) .

Так, згідно з пунктом 4 вказаної Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), нормативна грошова оцінка земельної ділянки (Цн) визначається за формулою:

Цн = Пд х Рд х Ск х Км х Кв х Кмц х Кі,

де Пд - площа земельної ділянки;

Рд - рентний дохід для відповідної категорії земель (у гривнях на рік);

Ск - строк капіталізації (у роках);

Км - коефіцієнт, який враховує місце розташування земель;

Кв - коефіцієнт, який враховує вид використання земельної ділянки і встановлюється залежно від складу угідь земельної ділянки відповідно до даних Державного земельного кадастру;

Кмц - коефіцієнт, який враховує належність земельної ділянки до земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення;

Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до пункту 2.1 Порядку № 508 нормативна грошова оцінка земельної ділянки (Цн) визначається за формулою: Цн = Пд х Рд х Ск х Км х Кв х Кмц х Кі,

де Пд - площа земельної ділянки, що приймається за даними Державного земельного кадастру або документації із землеустрою, кв. м;

Рд - рентний дохід на один кв. м площі для відповідної категорії земель, що визначається за нормативами рентного доходу для відповідної категорії земель згідно з додатком 1 до цього Порядку, гривень на рік;

Ск - строк капіталізації, що визначається згідно з пунктом 2.2 цього розділу, років;

Км - коефіцієнт, який враховує місце розташування земель, що визначається згідно з пунктом 2.3 цього розділу;

Кв - коефіцієнт, який враховує вид використання земельної ділянки, що визначається згідно з пунктом 2.7 цього розділу;

Кмц - коефіцієнт, який враховує належність земельної ділянки до земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення, що визначається згідно з пунктом 2.12 цього розділу;

Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, що визначається згідно із статтею 289 розділу XIII Податкового кодексу України.

Отже, формули, за якими визначається нормативна грошова оцінка земельної ділянки, зазначені в Методиці нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) та Порядку № 508, є ідентичними.

При цьому, ані Методика, ані Порядок № 508 не передбачають порядку визначення коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель.

Натомість , пункт 2.1 Порядку № 508 містить норму, в якій зазначено, що визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель проводиться згідно із статтею 289 розділу XIII Податкового кодексу України (далі - ПК України).

Так, абзацами 1 та 2 пункту 289.2 статті 289 ПК України (тут і надалі в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.

Судами встановлено, що у спірних правовідносинах датою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області є 2018 рік .

Згідно даних Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, з врахуванням індексу споживчих цін за 2017 рік в розмірі 100%, в 2018 році становило 1,0 (за формулою: Кі = І(100%):100).

Вказані обставини підтверджується копіями листів Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 11.01.2018 № 6-28-0.22-244/2-18 та від 04.01.2019 за № 22-28-0.22-125/2-19 "Про індексацію нормативної грошової оцінки земель" та копіями витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 2622884000:02:001:0511 від 14.05.2019 за № 990/0/203-19 та від 25.05.2018 за № 499/0/203-18.

В технічній документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2622884000:02:001:0511, яка надається в оренду ТОВ "Карпатнафтохім" для обслуговування залізничних колій (під`їзних шляхів) за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області, при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки в формулі застосовано коефіцієнт індексації - 1,897.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що такий показник коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель розраховано відповідачем шляхом множення показників індексації нормативної грошової оцінки земель за 2012-2018 роки, зазначених в листі Державної служби України з питань геодезії картографії та кадастру від 11.01.2018 № 6-28-0.22-244/2-18.

ГУ Держпраці вважає правильним застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення з 2013 року, тобто з дати набрання чинності Порядком № 508, яким визначено формулу розрахунку такої оцінки, і до року, в якому провведена нормативна грошова оцінка відповідної земельної ділянки несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), з метою актуалізації значень нормативів рентного доходу для відповідної категорії земель, визначених на 2013 рік.

Колегія суддів зазначає, що згідно абзацу 3 пункту 289.2 статті 289 ПК України коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки завжди застосовується ретроспективно. Тобто, кожного року, після 01 січня, для розрахунку бази оподаткування земельним податком враховується чинна нормативна грошова оцінка (яка проводиться раз на 5-7 років) з урахуванням кумулятивного (накопичувального) застосування коефіцієнтів індексації (які визначається щорічно). Визначальним є те, що саме закон встановлює, що кумулятивне застосування коефіцієнту індексації починається з дати проведення нормативної грошової оцінки. А враховуючи, що нормативна грошова оцінка проводиться раз на 5-7 років, то щорічно, після її проведення, при визначенні бази оподаткування, будуть враховуватись всі коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи від дати проведення нормативної грошової оцінки.

Тобто, можливість кумулятивного (тобто накопичувального) застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель пов`язана із датою проведення нормативної грошової оцінки земель та стосується вже проведеної нормативної грошової оцінки земель, для обрахунку конкретного розміру земельного податку чи орендної плати з метою врахування показників інфляції, які мали місце після проведення нормативної грошової оцінки земель , а не для розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки згідно порядку , встановленого пунктами 4 Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення, пункту 2.1 Порядку № 508 .

Водноча, для розрахунку нормативної грошової оцінки земель за встановленою формулою має значення лише показник коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), який , в свою чергу, визначається за формулою передбаченою в абзаці 1 пункту 289.2 статті 289 ПК України, з врахуванням особливостей визначення такого показника за наявності підстав, передбачених абзацом 2 пункту 289.2 статті 289 ПК України (тобто перевищення індексу споживчих цін за попередній рік показника 115).

Пунктом 1 наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22.08.2013 затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів); пунктом 2 наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22.08.2013 зобов`язано Департамент землеробства (Демидов О.А.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України; пунктом 3 визначено, що цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

Таким чином, наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22.08.2013 регламентує лише технічні питання, які стосуються реалізації Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів).

Однак, ані вказаний наказ, ані сам Порядок № 508 не містять положень, які б передбачали, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель визначається, починаючи з дати набрання чинності вказаним Порядком і, що даний термін - дата набрання чинності Порядку № 508 є складовою розрахунку нормативної грошової оцінки земель.

Суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку про те, що з дати набрання чинності вказаного наказу можливе лише застосування формули розрахунку нормативної грошової оцінки земель: Цн = Пд х Рд х Ск х Км х Кв х Кмц х Кі.

При цьому, Суд звертає увагу на те, що пунктом 2.1 Порядку №508 передбачено, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), як складовий елемент формули розрахунку нормативної грошової оцінки земель , визначається згідно з статтею 289 ПК України, а саме за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік.

В даному випадку, судами встановлено, що згідно вказаної формули в 2018 році Кі становив 1.

Верховний Суд звертає увагу на те, що в цій справі спірним є застосування величини коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель саме при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а не для її подальшої індексації, при якій цей коефіцієнт застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель для визначення поточних податкових зобов`язань з земельного податку та орендної плати .

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що відповідач, при проведенні державної експертизи землевпорядної документації в порушення вимог 33 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", не звернув увагу на порушення порядку розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" для залізничних колій (під`їзних шляхів), за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області, встановленого пунктами 4 Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення, 2.1 Порядку № 508, зокрема, врахування помилкового значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель.

Розглядаючи цю справу в касаційному порядку, Верховний Суд також враховує, що згідно з імперативними вимогами статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги; на підставі встановлених фактичних обставин справи лише перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального та дотримання норм процесуального права.

Враховуючи наведене, Верховний Суд не встановив неправильного застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судового рішення.

Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

З огляду на викладене, керуючись статтями 341- 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24.09.2019 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13.08.2020 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Л.В. Тацій

Судді : С.Г.Стеценко

Т.Г. Стрелець

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення31.08.2021
Оприлюднено02.09.2021
Номер документу99311664
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/1114/19

Постанова від 31.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 30.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 20.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 22.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 13.08.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Старунський Дмитро Миколайович

Ухвала від 11.08.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Старунський Дмитро Миколайович

Постанова від 02.07.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Старунський Дмитро Миколайович

Ухвала від 01.06.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Старунський Дмитро Миколайович

Ухвала від 04.05.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Старунський Дмитро Миколайович

Постанова від 26.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Саприкіна І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні