Рішення
від 27.08.2020 по справі 420/2550/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/2550/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 серпня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Глуханчука О.В.,

секретар судового засідання - Чернецька О.А.

за участі сторін:

представник позивача - не з`явився

представника відповідача - Кусяк А.І. (самопредставництво юридичної особи на підстав наказу про призначення т.в.о. директора школи Колесниченко О.В., яка є керівником згідно Витягу Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань)

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),

ВСТАНОВИВ:

25 березня 2020 року до суду надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області, у якому позивач просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області, код ЄДРПОУ 34254435, юридична адреса: 67721, Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Руськоіванівка, вул. Шкільна, 19, а саме:

у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області, код ЄДРПОУ 34254435, юридична адреса: 67721, Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Руськоіванівка, вул. Шкільна, 19;

у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій будівель Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків, наданих в акті перевірки № 758 від 24.12.2019 року, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки № 758 від 24.12.2019 року за номерами: 1-6, 8-14, 16, 17.

Із цим адміністративним позовом позивач звернувся до суду шляхом надіслання позову службою кур`єрської доставки 23 березня 2020 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого наказом ДСНС України № 3 від 04.02.2013 року (у редакції наказу ДСНС України від 12.11.2018 №661) ГУ ДСНС України в Одеській області, відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання.

19-24 грудня 2019 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 420 від 11.12.2019 року "Про проведення позапланових перевірок", на підставі посвідчення на проведення позапланової перевірки №784 від 17.12.2019 року, головним інспектором Білгород-Дністровського MPC ГУ ДСНС України в Одеській області здійснено позапланову перевірку Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області, яка розташована за адресою: 67721, Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Руськоіванівка, вул. Шкільна, 19.

Як вказує позивач, під час цієї перевірки перевірено будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а за її результатами складений Акт № 758 від 24.12.2019 року.

Актом перевірки № 758 від 24.12.2019 року встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 року, та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки. Таких порушень встановлено 17, згідно наведеного в акті переліку

Позивач зазначив, що порушення, зазначені в акті перевірки за 1-6, 8-14, 16, 17 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей. Будь-яких скарг під час проведення позапланового заходу, чи заперечень на Акт № 758 від 24.12.2019 року, який 24.12.2019 року вручено директору школи, не надходило.

Водночас, як вказує позивач, подальша експлуатація Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. Неусунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки експлуатації об`єкту, безпеки людей у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.

При такому становищі діти та обслуговуючий персонал постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки.

Вказані обставини стали підставою звернення позивача до суду з даним позовом щодо повного зупинення експлуатації будівель Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області, за адресою: 67721, Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Руськоіванівка, вул. Шкільна, 19, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей.

Підставою звернення до суду позивач зазначив нормативні положення ч. 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, згідно яких повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Ухвалою суду від 21 квітня 2020 року, після усунення недоліків, позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито загальне позовне провадження у справі.

Ухвалою суду від 22 червня 2020 року продовжено шістдесятидений строк проведення підготовчого провадження у справі №420/2550/20 на тридцять днів.

Відповідач відзив на адміністративний позов не надав, з клопотаннями/заявами щодо продовження строку на подання відзиву до суду не звертався.

Відповідно до ч. 5 ст. 162 КАС України, відзив подається в строк, встановлений судом, який не може бути меншим п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі. Суд має встановити такий строк подання відзиву, який дасть змогу відповідачу підготувати його та відповідні докази, а іншим учасникам справи - отримати відзив до початку першого підготовчого засідання у справі.

Згідно вимог ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Під час підготовчого провадження представником відповідача залучено до матеріалів справи письмові докази на підтвердження усунення порушень, визначених в акті перевірки № 758 від 24.12.2019 року. Відповідачем наданий наступний перелік документів:

- Зведений кошторисний розрахунок вартості об`єкта будівництва: вогнезахисна обробка дерев`яних конструкцій горищ будівлі літ. А , Б та Г Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області, за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Руськоіванівка, вул. Шкільна, 19, (а.с. 89-90);

- Договір № 32 з вогнезахисту від 15.06.2020 року, за яким відділ освіти Білгород-Дністровської районної державної адміністрації (Замовник) доручає ФОП ОСОБА_1 (Підрядник) надати послуги щодо проведення вогнезахисної обробки деревяних конструкцій горищ будівлі літ. А , Б та Г Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області, , за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Руськоіванівка, вул. Шкільна, 19 (а.с. 91-94);

- Договірна ціна на будівництво: вогнезахисна обробка деревяних конструкцій горищ будівлі літ. А , Б та Г Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області, за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Руськоіванівка, вул. Шкільна, 19, (а.с. 95-96);

- Дефектний акт з вогнезахисної обробки дерев`яних конструкцій від 12.06.2020 року (а.с. 97);

- Локальний кошторис №2-1-1 на будівельні роботи: вогнезахисна обробка дерев`яних конструкцій горищ будівлі літ. А , Б та Г Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області (а.с. 98-99);

- Акт визначення вологості деревини від 18.06.2020 року №1 (а.с. 100);

- Акт № 1 від 22.06.2020 року приймання виконаних будівельних робіт за червень 2020 року (найменування робіт: вогнезахисна обробка дерев`яних конструкцій) (а.с. 101-104);

- Довідка про вартість виконаних будівельних робіт за червень 2020 року (найменування робіт: вогнезахисна обробка дерев`яних конструкцій) (а.с. 105-107);

- Акт перевірки відповідності вогнезахисту від 22.06.2020 року № 2 (а.с. 108-109);

- Договір № 33 від 17.06.2020 року, за умовами якого відділ освіти Білгород-Дністровської районної державної адміністрації (Замовник) замовив у ТОВ ФАРРО-101 послуги (Виконавець) з розробки проекту системи блискавкозахисту на об`єкті: будівлі літ. А , Б Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області, за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Руськоіванівка, вул. Шкільна, 19, (а.с. 110-112);

- Кошторис на виконання робіт: блискавкозахист будівлі літ. А , Б Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області, за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Руськоіванівка, вул. Шкільна, 19, (а.с. 113).

Вказані письмові докази залучені до матеріалів справи та прийняті судом до розгляду.

Інші заяви по суті справи сторонами не надавались, клопотання та додаткові докази не надходили.

Ухвалою суду від 20 липня 2020 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

У судове засідання, призначене для розгляду справи по суті на 17 серпня 2020 року, з`явився представник відповідача, який у своїх поясненнях проти задоволення позову заперечував.

Представник позивача у судове засідання не з`явився, про місце, дату і час судового засідання повідомлені належним чином та своєчасно.

Водночас, до початку судового засідання 17 серпня 2020 року представником позивача через канцелярію суду засобами електронної пошти подано клопотання про розгляд справи за його відсутності за наявними матеріалами, обґрунтоване тим, що представники Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області перебувають на самоізоляції у зв`язку з виявленням коронавірусної хвороби у контактної особи Головного управління.

Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України, учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Згідно з ч. 1 ст. 205 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

З урахуванням вищенаведеного, суд ухвалив рішення розглянути справу за відсутності представника позивача.

Розглянувши подані сторонами заяви по суті справи і докази на їх обґрунтування, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, судом встановлено наступне.

Відповідач - комунальна організація - Руськоіванівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області, зареєстрована та обліковується в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, код ЄДРПОУ 34254435, заснована Білгород-Дністровською районною радою, код КВЕД 85.31 - Загальна середня освіта, місцезнаходження: 67721, Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Руськоіванівка, вул. Шкільна, 19 (а.с. 69-72).

11 грудня 2019 року на виконання доручення Прем`єр-Міністра України від 11 грудня 2019 року № 44205/1/1-19 та доручення ДСНС України від 11.12.2019 року № 02-17767/261 Про позапланові перевірки у зв`язку з ситуацією, яка склалась внаслідок пожежі в державному ВНЗ Одеський коледж економіки, права та готельно-ресторанного бізнесу , з метою здійснення контролю за виконанням Кодексу цивільного захисту України, інших законодавчих, нормативних і нормативно-правових актів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, та вимог абз. 7 ч. 1 ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", - Головним управлінням ДСНС в Одеській області прийнято наказ № 420 (з основної діяльності), яким наказано здійснити позапланові заходи державного нагляду (контролю) за додержанням (виконанням) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки закладів, установ та організацій з масовим перебуванням людей - дитячих садочків, шкіл, професійно-технічних та вищих навчальних закладів, гуртожитків, установ охорони здоров`я та соціального захисту, державних об`єктів критичної і транспортної інфраструктури, у т.ч. торговельно-розважальних закладів, віднесених до СС-2 та СС-3 класів наслідків (відповідальності) будівель або споруд у визначені терміни посадовими особами ГУ ДСНС в Одеській області (а.с. 10).

17 грудня 2019 року начальником Білгород-Дністровського МРС ГУ ДСНС України в Одеській області видано посвідчення № 784 на проведення заходу державного нагляду (контролю) - позапланової перевірки у період з 19 грудня по 25 грудня 2019 року Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області, за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Руськоіванівка, вул. Шкільна, 19, (а.с. 11).

За результатами проведеної перевірки дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, Білгород-Дністровським МРС ГУ ДСНС України в Одеській області складено Акт № 758 від 24 грудня 2019 року, примірник якого отримано директором ЗОШ Колесниченко О.В. , про що свідчить підпис останньої на останньому аркуші в акті з позначкою про те, що пояснення, зауваження або заперечення щодо проведеного заходу та складеного акту відсутні (а.с. 12-19).

Відповідно до Акту № 758 від 24 грудня 2019 року, перевіркою встановлено 17 порушень вимог законодавства.

У зв`язку з виявленням цих порушень та з метою їх усунення, відповідно до ст. 69 Кодексу цивільного захисту України, ч. 8 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", п. 48 Положення про ДСНС України, Білгород-Дністровським МРС ГУ ДСНС України в Одеській області складений Припис від 24 грудня 2019 року №477 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, який вручено відповідачу в особі директора ЗОШ Колесниченко О.В. під особистий підпис, з вимогою щодо вжиття передбачених цим приписом заходів (а.с. 20-22).

Таких порушень та заходів встановлено 17, згідно наведеного в приписі переліку.

18 травня 2020 року Білгород-Дністровським МРС ГУ ДСНС України в Одеській області за результатом проведення повторної позапланової перевірки Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області, за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Руськоіванівка, вул. Шкільна, 19, на предмет дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у тому числі щодо усунення порушень, зафіксованих в Акті № 758 від 24 грудня 2019 року, складено Акт № 79 (а.с. 73-79).

Перевірка проводилась у період з 15.05.2020 року по 18.05.2020 року у присутності директора ЗОШ Колесниченко О.В .

За наслідками повторної позапланової перевірки Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів виявлено та зафіксовано 7 порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а директору ЗОШ Колесниченко О.В. вручено Припис від 18 травня 2020 року № 60 з вимогою щодо вжиття передбачених цим приписом заходів з метою усунення виявлених (а.с. 80-81).

Судом встановлено, що підставою даного адміністративного позову стало виявлення позивачем за результатами перевірки Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів порушень, зазначених в акті перевірки № 758 від 24.12.2019 року за номерами: 1-6, 8-14, 16, 17, водночас під час судового розгляду за результатами повторної перевірки, відповідно до акту від 18 травня 2020 року № 60, виявлено 7 порушень.

Отже, за результатами перевірки відповідача встановлено наступні порушення, зокрема:

1) Розділ V п.1, п.п. 1.2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС № 1417 від 30.12.2014 року; ДБН В.2.5- 56:2014 пункт 7, а саме: Для раннього виявлення пожежі та подавання сигналу тривоги для вжиття необхідних заходів, приміщення та споруди об`єкту не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту";

2) Розділ ІІІ п.2, п. п. 2.5, 2.6 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС № 1417 від 30.12.2014 року, а саме: Дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) будівель не піддались оброблянню засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності суб`єктами господарювання, які мають відповідну ліцензію на такий вид робіт;

3) Розділ IV п.1, п. п. 1.21 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС № 1417 від 30.12.2014 року, а саме: Захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, не виконано відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд";

4) Розділ IV п.1, п. п. 1.20 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС № 1417 від 30.12.2014 року, а саме: не проведені заміри опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;

5) Статті 20 пункт 2 Кодексу цивільного захисту України, а саме: Не забезпечено відповідно до законодавства працівників навчального закладу засобами колективного та індивідуального захисту;

6) Розділ V п.2.1, ч. 10 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС № 1417 від 30.12.2014 року, а саме: Водонапірну башту не пристосовано для відбору води пожежно-рятувальною технікою будь-якої пори року. На корпус водонапірної башти слід наносити позначення, яке вказує на місце розташування пристрою для забирання води пожежно-рятувальною технікою;

7) Розділ V п. 3.17 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС № 1417 від 30.12.2014 року, а саме: Не проведено та не надано копію акту проведення технічного обслуговування вогнегасників відповідно до правил експлуатації.

З огляду виявлені порушення та керуючись положеннями Кодексу цивільного захисту України, позивач звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області до повного усунення порушень.

Вирішуючи спірні правовідносини в межах заявлених позовних вимог, надаючи юридичну кваліфікацію встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.

Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює та визначає Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403.

Отже, дія Кодексу цивільного захисту України поширюється та визначає права та обов`язки, зокрема підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Крім того, згідно з положеннями Кодексу цивільного захисту України можливість застосування заходів реагування не ставиться в залежність від суб`єкта, який допустив порушення, а виключно до об`єкта, який експлуатується з порушеннями норм пожежної і техногенної безпеки.

Відповідно до ст. 47 Кодексу цивільного захисту України, державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Отже, державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки здійснюється, зокрема, відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-У, який визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Відповідно до ст. 1 цього Закону, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Згідно з приписами ст. 3 Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" до основних принципів державного нагляду (контролю) належить, зокрема, пріоритетність безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) лише за наявності підстав та в порядку, визначених законом.

Відповідно до ч.ч. 1-3 ст. 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 р. №1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (далі - ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Одним із основним завдань ДСНС, передбачених пп.2 п.3 вищезазначеного Положення, є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Пункт 7 Положення регламентує, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого наказом ДСНС України №175 від 13.04.2016 року, Головне управління ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.

Згідно зі ст. 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Отже, Головне управління ДСНС в Одеській області як територіальний орган ДСНС наділене повноваженнями щодо проведення перевірок у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Підстави здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) визначені частиною першою статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Так, відповідно до абз. 7 ч. 1 ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", підставою для здійснення позапланових заходів є доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.

Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

З матеріалів справи судом встановлено, що за дорученням Прем`єр-міністр України від 11 грудня 2019 року № 44205/1/1-19 та доручення ДСНС України від 11.12.2019 року № 02-17767/261 Про позапланові перевірки у зв`язку з ситуацією, яка склалась внаслідок пожежі в державному ВНЗ Одеський коледж економіки, права та готельно-ресторанного бізнесу , Головним управлінням ДСНС в Одеській області прийнято наказ від 11 грудня 2019 року № 420 (з основної діяльності), яким наказано здійснити позапланові заходи державного нагляду (контролю) за додержанням (виконанням) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зокрема, закладів, установ та організацій з масовим перебуванням людей - дитячих садочків, шкіл, професійно-технічних та вищих навчальних закладів за додержанням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Відповідно до ч. 2 ст.7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", на підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

17 грудня 2019 року начальником Білгород-Дністровського МРС ГУ ДСНС України в Одеській області видано посвідчення № 784 на проведення заходу державного нагляду (контролю) - позапланової перевірки у період з 19 грудня по 25 грудня 2019 року Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області, за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Руськоіванівка, вул. Шкільна, 19, (а.с. 11).

Відповідно до ч. 6 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).

У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.

Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

Судом встановлено, що позивачем дотримані вищенаведені вимоги Закону.

Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно з ч. 8 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Що стосується виконання відповідачем виявлених позивачем порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, суд зазначає наступне.

Щодо першого порушення - відсутність системи протипожежного захисту, судом встановлено, що вказане порушення відповідачем не усунуто.

Відповідно до пункту 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказ Міністерства внутрішніх справ України 30.12.2014 № 1417, будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .

З приводу вказаного порушення відповідач лише надав до суду лист відділу освіти Білгород-Дністровської районної державної адміністрації від 14 серпня 2020 року № 1-16/573, у якому зазначено проте, що з метою усунення виявлених позивачем порушень вжито таких заходів: розроблений проект автоматичної пожежної сигналізації, системи оповіщення про пожежу та управління системою евакуації людей, проведена експертна оцінка цього проекту.

Також в листі повідомлено про зупинення тендерної процедури, оголошеної 12 травня 2020 року, щодо закупівлі послуги зі встановлення автоматичної пожежної сигналізації, системи оповіщення про пожежу та управління системою евакуації людей, у зв`язку зі скаргою учасника тендеру до Антимонопольного комітету України.

Водночас, дослідивши зміст цього листа, суд зазначає, що порушення щодо відсутності системи протипожежного захисту відповідачем не усунуто, оскільки Систему протипожежного захисту в Руськоіванівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області не обладнано.

Щодо другого порушення - відсутність вогнезахисної обробки дерев`яних конструкцій.

Відповідно до пунктів 2.5, 2.6 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказ Міністерства внутрішніх справ України 30.12.2014 № 1417, у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.

Роботи, пов`язані з проектуванням вогнезахисту та вогнезахисним оброблянням, виконуються суб`єктами господарювання, які мають відповідну ліцензію на такий вид робіт.

На підтвердження усунення вказаного порушення, відповідачем наданий наступний перелік документів:

- Зведений кошторисний розрахунок вартості об`єкта будівництва: вогнезахисна обробка дерев`яних конструкцій горищ будівлі літ. А , Б та Г Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області, за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Руськоіванівка, вул. Шкільна, 19, (а.с. 89-90);

- Договір № 32 з вогнезахисту від 15.06.2020 року, за яким відділ освіти Білгород-Дністровської районної державної адміністрації (Замовник) доручає ФОП ОСОБА_1 (Підрядник) надати послуги щодо проведення вогнезахисної обробки дерев`яних конструкцій горищ будівлі літ. А , Б та Г Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області, , за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Руськоіванівка, вул. Шкільна, 19 (а.с. 91-94);

- Договірна ціна на будівництво: вогнезахисна обробка дерев`яних конструкцій горищ будівлі літ. А , Б та Г Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області, за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Руськоіванівка, вул. Шкільна, 19, (а.с. 95-96);

- Дефектний акт з вогнезахисної обробки дерев`яних конструкцій від 12.06.2020 року (а.с. 97);

- Локальний кошторис №2-1-1 на будівельні роботи: вогнезахисна обробка деревяних конструкцій горищ будівлі літ. А , Б та Г Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області (а.с. 98-99);

- Акт визначення вологості деревини від 18.06.2020 року №1 (а.с. 100);

- Акт № 1 від 22.06.2020 року приймання виконаних будівельних робіт за червень 2020 року (найменування робіт: вогнезахисна обробка дерев`яних конструкцій) (а.с. 101-104);

- Довідка про вартість виконаних будівельних робіт за червень 2020 року (найменування робіт: вогнезахисна обробка дерев`яних конструкцій) (а.с. 105-107);

- Акт перевірки відповідності вогнезахисту від 22.06.2020 року № 2 (а.с. 108-109).

Отже, вказане порушення відповідачем усунуто - виконані роботи з вогнезахисної обробки деревяних конструкцій.

Щодо третього порушення - відсутність блискавкозахисту.

Відповідно до пункту 1.21 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказ Міністерства внутрішніх справ України 30.12.2014 № 1417, захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку необхідно виконувати відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд .

З приводу вказаного порушення відповідач надав до суду лист відділу освіти Білгород-Дністровської районної державної адміністрації від 14 серпня 2020 року № 1-16/573, у якому зазначено про те, що розроблений проект блискавкозахисту Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області.

Також відповідачем надано до суду: Договір № 33 від 17.06.2020 року, за умовами якого відділ освіти Білгород-Дністровської районної державної адміністрації (Замовник) замовив у ТОВ ФАРРО-101 послуги (Виконавець) послуги з розробки проекту системи блискавкозахисту на об`єкті: будівлі літ. А , Б Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області, за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Руськоіванівка, вул. Шкільна, 19, (а.с. 110-112); а також Кошторис на виконання робіт: блискавкозахист будівлі літ. А , Б Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області, за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Руськоіванівка, вул. Шкільна, 19, (а.с. 113).

Однак, доказів улаштування блискавкозахисту Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області до суду не надано.

Отже, вказане порушення відповідачем не усунуто, оскільки блискавкозахистом будівлі школи не обладнано.

Щодо четвертого порушення - не проведення замірів опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання.

Відповідно до пункту 1.20 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказ Міністерства внутрішніх справ України 30.12.2014 № 1417, замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання мають проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ.

Відповідачем вказане порушення не усунуто та не надано до суду жодних доказів вжиття заходів щодо його усунення.

Щодо п`ятого порушення - не забезпечення відповідно до законодавства працівників навчального закладу засобами колективного та індивідуального захисту.

Відповідачем не надано до суду жодних доказів усунення вказаного порушення.

Водночас, згідно п. 2 ч.1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України, до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту.

Щодо шостого порушення - водонапірну башту не пристосовано для відбору води пожежно-рятувальною технікою.

Відповідно до підпункту 1 пункту 2.1 глави 2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказ Міністерства внутрішніх справ України 30.12.2014 № 1417, зовнішній протипожежний водопровід повинен відповідати таким вимогам - водонапірні башти повинні бути забезпечені під`їздом з твердим покриттям і пристосовані для відбору води пожежно-рятувальною технікою будь-якої пори року. На корпус водонапірної башти слід наносити позначення, яке вказує на місце розташування пристрою для забирання води пожежно-рятувальною технікою.

У підготовчому засіданні представник відповідача зазначав, що вказане порушення усунуто, однак доказів усунення вказаного порушення до суду не надано.

Щодо сьомого порушення - не проведено та не надано акт проведення технічного обслуговування вогнегасників відповідно до правил експлуатації.

Відповідно до пунктів 3.17, 3.18, 3.19 глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказ Міністерства внутрішніх справ України 30.12.2014 № 1417, технічне обслуговування вогнегасників повинно здійснюватися відповідно до Правил експлуатації вогнегасників, затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 02 квітня 2004 року № 152, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 29 квітня 2004 року за № 555/9154, а також ДСТУ 4297-2004 Технічне обслуговування вогнегасників. Загальні технічні вимоги .

Вогнегасники, які експлуатуються, повинні мати: облікові (інвентарні) номери за прийнятою на об`єкті системою нумерації; пломби на пристроях ручного пуску; бирки та маркувальні написи на корпусі, червоне сигнальне пофарбування згідно з державними стандартами.

Використані вогнегасники, а також вогнегасники із зірваними пломбами необхідно негайно направляти на технічне обслуговування.

Відповідачем не надано до суду жодних доказів усунення вказаного порушення.

Відповідно до ч.1 ст.20 Кодексу цивільного захисту України, до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: 1) забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; 2) забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; 3) розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; 4) організація та здійснення під час виникнення надзвичайних ситуацій евакуаційних заходів щодо працівників та майна суб`єкта господарювання; 5) створення об`єктових формувань цивільного захисту відповідно до цього Кодексу та інших законодавчих актів, необхідної для їх функціонування матеріально-технічної бази і забезпечення готовності таких формувань до дій за призначенням; 6) створення диспетчерських служб відповідно до цього Кодексу та інших законів, необхідних для забезпечення безпеки об`єктів підвищеної небезпеки; 7) проведення оцінки ризиків виникнення надзвичайних ситуацій на об`єктах суб`єкта господарювання, здійснення заходів щодо неперевищення прийнятних рівнів таких ризиків; 8) здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; 9) декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки; 10) розроблення планів локалізації та ліквідації наслідків аварій на об`єктах підвищеної небезпеки; 11) проведення об`єктових тренувань і навчань з питань цивільного захисту; 12) забезпечення аварійно-рятувального обслуговування суб`єктів господарювання відповідно до вимог статті 133 цього Кодексу; 13) здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; 14) забезпечення безперешкодного доступу посадових осіб органів державного нагляду, працівників аварійно-рятувальних служб, з якими укладені угоди про аварійно-рятувальне обслуговування суб`єктів господарювання, для проведення обстежень на відповідність протиаварійних заходів планам локалізації і ліквідації наслідків аварій на об`єктах підвищеної небезпеки та потенційно небезпечних об`єктах, сил цивільного захисту - для проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт у разі виникнення надзвичайних ситуацій; 15) забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту; 16) здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні); 17) дотримання протиепідемічного, протиепізоотичного та протиепіфітотичного режиму; 18) створення і використання матеріальних резервів для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій; 19) розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; 20) розроблення і затвердження інструкцій та видання наказів з питань пожежної безпеки, здійснення постійного контролю за їх виконанням; 21) забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; 22) утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; 23) здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики; 24) своєчасне інформування відповідних органів та підрозділів цивільного захисту про несправність протипожежної техніки, систем протипожежного захисту, водопостачання, а також про закриття доріг і проїздів на відповідній території; 25) виконання інших завдань і заходів у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.

Таким чином, враховуючи усе вищевикладене, судом виявлено, що порушення, зафіксовані в акті перевірки від 18 травня 2020 року № 79 за номерами 1, 3, 4, 5, 6, 7 відповідачем не усунуті.

Згідно з п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до ч. 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у т.ч. невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

У відповідності з ч. 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

За приписами ч. 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Із системного аналізу зазначених норм законодавства слідує, що підставою для застосування заходів реагування є встановлення порушення вимог законодавства сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей.

Як установлено судом, адміністрацією Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області фактично не заперечується та не спростовується наявність виявлених перевіркою порушень.

Суд зазначає, що порушення, визначені в акті перевірки від 18 травня 2020 року № 79 за номерами 1, 3, 4, 5, 6, 7, як то необладнання приміщень закладу системою протипожежного захисту, незабезпечення приміщення системою оповіщення людей про пожежу, незабезпечення цих приміщень захистом від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів та внутрішнім протипожежним водопостачанням; незабезпечення працівників придатними до застосування засобами індивідуального захисту органів дихання; за об`єктивним критерієм є такими, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, оскільки стосуються, зокрема, протипожежних норм.

Тобто, ці порушення впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.

За таких обставин, школярі та працівники Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза їх життю та здоров`ю через невиконання вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.

Відповідно до ч.ч. 2, 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України, діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях. Забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

З наведеного слідує, що на відповідача покладений обов`язок із забезпечення пожежної безпеки.

Крім того, згідно з положеннями Кодексу цивільного захисту України можливість застосування заходів реагування не ставиться в залежність від суб`єкта, який допустив порушення, а виключно до об`єкта, який експлуатується з порушеннями норм пожежної і техногенної безпеки.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 27 червня 2019 року у справі №814/2356/17.

Відсутність доказів усунення відповідачем порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, свідчить про обґрунтованість необхідності застосування до Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації її об`єктів. Застосування такого заходу є цілком співрозмірним з характером порушень законодавства щодо забезпечення пожежної безпеки.

Положеннями ст. 3 Конституції України передбачено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Водночас, відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З огляду на зазначене, оцінюючи докази, які є у справі, в їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області, код ЄДРПОУ 34254435, за адресою: 67721, Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Руськоіванівка, вул. Шкільна, 19, - шляхом відключення будівель Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки від 18 травня 2020 року № 79.

Враховуючи, що відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, розподіл судових витрат зі сплати судового збору на користь позивача не здійснюється. Інші судові витрати не заявлені.

Керуючись ст.ст. 2, 5-9, 72, 74, 76-77, 90, 139, 243-246, 250, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - задовольнити.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області, код ЄДРПОУ 34254435, за адресою: 67721, Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Руськоіванівка, вул. Шкільна, 19, - шляхом відключення будівель Руськоіванівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області, код ЄДРПОУ 34254435, за адресою: 67721, Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Руськоіванівка, вул. Шкільна, 19, від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків, - до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки від 18 травня 2020 року № 79.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (код ЄДРПОУ 38643633; 65091, м. Одеса, вул. Прохорівська, 6).

Відповідач - Руськоіванівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області (код ЄДРПОУ 34254435; 67721, Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Руськоіванівка, вул. Шкільна, 19).

Повний текст рішення складено та підписано судом 27 серпня 2020 року.

Суддя О.В. Глуханчук

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.08.2020
Оприлюднено28.08.2020
Номер документу91169441
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/2550/20

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 28.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Рішення від 27.08.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

Ухвала від 20.07.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

Ухвала від 22.06.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

Ухвала від 21.04.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

Ухвала від 30.03.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні