ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/1073/20
26 серпня 2020 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючої судді Дерех Н.В.
розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області до Рогачинського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Бережанської районної ради Тернопільської області про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю),
ВСТАНОВИВ:
Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області (надалі, позивач, Управління ДСНС у Тернопільській області) звернулось до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Рогачинського навчально - виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад "Бережанської районної ради Тернопільської області (надалі, відповідач), в якому просило застосувати захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Рогачинського навчально - виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Бережанської районної ради Тернопільської області за адресою: 47520, Тернопільська області, Бережанський район, с.Рогачин шляхом повного знеструмлення.
Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що під час перевірки відповідача виявлено ряд порушень вимог нормативних актів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, наявність яких створює потенційну загрозу життю та здоров`ю людей, а тому до відповідача необхідно застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Ухвалою суду від 12.05.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Судове засідання у справі призначено на 04.06.2020 о 12:30 год. Даною ухвалою відповідачу встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.
У встановлений судом строк відзиву на позовну заяву до суду не надходило.
04.06.2020 у відкритому судовому засіданні оголошено перерву до 06.07.2020 о 10:00 год.06.07.2020 у відкритому судовому засіданні оголошено перерву до 16.07.2020 о 12:00 год. Ухвалою суду від 16.07.2020 розгляд даної справи відкладено до 26.08.2020 о 10:15 год.
26.08.2020 представник позивача не прибув, подав письмову клопотання, в якому просив розгляд даної справи провести в порядку письмового провадження.
Представник відповідача не прибув, хоча належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду справи, причин неприбуття суду не повідомив.
Враховуючи положення частини третьої ст.194, частини дев`ятої ст.205 та частини четвертої ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі, КАС України), суд дійшов висновку про наявність підстав розгляду справи у порядку письмового провадження без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Крім цього, частиною шостою ст.162 КАС України передбачено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Розглянувши повно та всебічно матеріали даної справи у їх сукупності, судом встановлено наступне.
На підставі посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №11 від 24.01.2020, на виконання наказу Управління ДСНС України у Тернопільській області від 11.12.2019 №591, у період з 24.01.2020 по 06.02.2020 провідним інспектором Бережанського РВ Управління ДСНС України у Тернопільській області Кузівим А.І. проведено перевірку додержання (виконання) законодавства з питань цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки.
За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Бережанським відділом Управління ДСНС у Тернопільській області складено Акт №11 від 06.02.2020, яким виявлені порушення вимог нормативно-правових актів у сфері пожежної та техногенної безпеки, зокрема: 1.Дерев`яні елементи горищного покриття (крокви, лати) будівлі навчального закладу не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; 2.Відсутні паспорти пристроїв захисту від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів, в тому числі паспорти заземлюючих пристроїв блискавкозахисту; 3.Приміщення навчального закладу не обладнано системою пожежної сигналізації та системою управління евакуюванням людей в частині систем оповіщення та покажчиків напрямку евакуювання; 4.Горище захаращено сторонніми предметами. На дверях не вказано місце зберігання ключів; 5.Сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації в будівлі навчального закладу, не забезпечено евакуаційним освітленням; 6.Зовнішні сходи, протипожежне обладнання та входи до будівлі навчального закладу не забезпечені освітленням;7.З другого поверху навчального закладу відсутній другий евакуаційний вихід та шлях евакуації по сходовій клітці типу СК 1; 8.Допускається використання зовнішніх відкритих сходів, як другого евакуаційного виходу, з другого поверху будівлі навчального закладу;9.Із першого поверху будівлі навчального закладу відсутній другий евакуаційний вихід; 10.Висота сходової клітки на шляху евакуації з другого на перший поверх становить менше 2 м; 11.З приміщень дошкільної освіти не влаштовано окремий евакуаційний вихід назовні, та не відокремлено ці приміщення протипожежними стінами 1-го типу та перекриттям І -го типу;12.На вікнах класу трудового навчання встановлено глухі грати;13.Пожежний щит не доукомплектовано засобами пожежогасіння відповідно до встановлених норм, а саме: вогнегасники - 3 шт.; ящик з піском - 1 шт.; протипожежне покривало - 1 шт.; багор або лом та гак - 1 шт.; лопати - 2 шт.; сокири - 2 шт.;14.Наявні плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі не відкориговані, не доповнені інструкціями, що визначають дії персоналу щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей, на основі яких не рідше одного разу на півроку повинні проводитись практичні тренування;15.Навчальний заклад не забезпечений витратами води для цілей зовнішнього протипожежного водопостачанн;16.В приміщенні бібліотеки з`єднання відгалуження та окінцювання жил проводів здійснено за допомогою методу скрутки;17.Не проведено ідентифікацію об`єкта щодо виявлення джерел та чинників небезпеки.
Примірник вказаного Акту отримано директором Рогачинського навчально - виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад "Бережанської районної ради Тернопільської області 06.02.2020 під підпис.
Після цього, 06.02.2020 Бережанським районним відділом Управління ДСНС у Тернопільській області винесено припис №10 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, який отримано директором Рогачинського навчально - виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад "Бережанської районної ради Тернопільської області 06.02.2020 під підпис. В подальшому, державним інспектором з нагляду у сфері пожежної та техногенної безпеки Бережанського району капітаном служби цивільного захисту Кузів А.І. 06.02.2020 складено Протокол ТЕ №011110 про адміністративне правопорушення відповідно до статті 175 КУпАП та винесено Постанову ТЕ №011110 про накладення адміністративного стягнення стосовно директора Рогачинського навчально - виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад "Бережанської районної ради Тернопільської області ОСОБА_1 .
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що відповідно до частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області, що затверджено наказом ДСНС України від 04.02.2013 № 3 (у редакції наказу ДСНС України від 12.11.2018 №661) Управління ДСНС України у Тернопільській області здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи на відповідній території державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання.
Статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що "державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища".
Відповідно до частини другої ст. 51 та частини третьої ст. 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб`єктів господарювання.
Відповідно до частини другої ст. 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Київ та Севастополь, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення". Зазначена законодавча норма дублюється в Положенні про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052.
Відповідно до пп. 12 частини першої ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей".
Відповідно до частини першої ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
Згідно з частиною другою ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем 15.05.2020 подано до суду лист, у відповідності до якого повідомлено, що відносно виявлених порушень у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю, здоров`ю людей виконано, зокрема: 1.Горище прибрано від сторонніх предметів, на дверях до горища вказано місце зберігання ключів; 2.пожежний щит доукомплектований засобами пожежогасіння відповідно до встановлених норм; на вікнах класу трудового навчання глухі грати ліквідовано; 4.Плани евакуації людей на випадок пожежі відкориговані, доповнено інструкціями, що визначають дію персоналу щодо забезпечення та швидкої евакуації; 5.В приміщенні бібліотеки ліквідовано недоліки у з`єднанні відгалуження та окінцювання жил проводів; 6.Прибрано двері до евакуаційного входу. Також, у вказаному листі зазначено, що на даний момент інші недоліки не ліквідовано у зв`язку з відсутністю коштів; для ліквідації недоліків щодо пожежної безпеки неодноразово зверталися у відділ освіти Бережанської РДА з відповідними листами №49 від 21.06.2018, №35/01-33 від 05.04.2019, №19/01-33 від 12.03.2020, №38/01-33 від 15.05.2020 та голови Нараївської сільської ради №38/01-33 від 15.05.2020.
Також, в ході розгляду даної справи судом встановлено, що Управлінням ДСНС у Тернопільській області з 13.07.2020 по 14.07.2020 проведено позапланову перевірку виконання Рогачинським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 06.02.2020 №10.
За результатами даної перевірки встановлено, що 11 порушень у сфері пожежної та техногенної безпеки з 17 запропонованих до виконання залишились не виконаними, що підтверджується наказом Управління ДСНС у Тернопільській області від 09.07.2020 №09.07.2020 № НС-305/64, посвідченням на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 09.07.2020 №662, Актом від 14.07.2020 №58, приписом від 14.07.2020 №50.
Суд вважає, що порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які виявленні під час перевірки посадовими особами позивача у відповідача створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Водночас, при вирішенні даної справи по суті спору, судом не здобуто та учасниками справи не подано до суду належних доказів, що підтверджують усунення виявлених позивачем порушень.
Суд звертає увагу також на те, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень, є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. При цьому, поняття "загроза життю та/або здоров`ю людини" є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
З огляду на наведені обставини, суд вважає, що позивачем доведено обґрунтованість заявлених вимог, в той час як відповідач допустив порушення вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до частини першої та другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві вимоги позивача підлягають задоволенню.
Згідно з частиною другою статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, а тому витрати позивача - суб`єкта владних повноважень зі сплати судового збору за звернення до суду із даним позовом із відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1.Позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області до Рогачинського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Бережанської районної ради Тернопільської області про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) - задовольнити повністю.
2. Застосувати захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Рогачинського навчально - виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Бережанської районної ради Тернопільської області за адресою: 47520, Тернопільська області, Бережанський район, с.Рогачин шляхом повного знеструмлення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Копію рішення надіслати учасникам справи.
Повне судове рішення складено 26 серпня 2020 року.
Реквізити учасників справи:
позивач - Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Лесі Українки,6, м.Тернопіль,46011, ЄДРПОУ: 38535547);
відповідач - Рогачинський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад" Бережанської районної ради Тернопільської області (місцезнаходження: вул. Шкільна, 4, с.Рогачин, Бережанський район, Тернопільська область,47520, ЄДРПОУ: 41565168).
Головуюча суддя Дерех Н.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.08.2020 |
Оприлюднено | 28.08.2020 |
Номер документу | 91169657 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні