Рішення
від 02.09.2020 по справі 380/3923/20
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа№380/3923/20

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 вересня 2020 року м. Львів

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Карп`як О.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до Благодійної організації "Регіональний центр соціальної адаптації" про зупинення експлуатації будівель,-

в с т а н о в и в:

до суду надійшла позовна заява Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (79008, м. Львів, вул. Підвальна, 6) до Благодійної організації "Регіональний центр соціальної адаптації" (79010, м. Львів, вул. Личаківська, 56) про зупинення експлуатації будівель, у якій позивач просить:

- зупинити експлуатацію трьох будівель: будівлі (яка використовується як гуртожиток з котельнею), будівлі (яка використовується як кухня) та будівлі (яка використовується як адміністративний будинок) Благодійної організації "Регіональний центр соціальної адаптації" за адресою: 80600, Львівська область, Бродівський район, місто Броди, траса Київ-Чоп, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач провів позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки у будівлях Благодійної організації "Регіональний центр соціальної адаптації" за результатами якого склав акт № 30 від 14.02.2020, яким зафіксовано порушення, які загрожують життю та здоров`ю людей, які перебувають на об`єкті, що є підставою для застосування заходів реагування у сфері господарської діяльності у вигляді зупинення експлуатації будівель до повного усунення порушень.

Ухвалою суду від 17.06.2020 прийнято позовну заяву до розгляду і відкрито провадження у справі.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що станом на момент виявлення порушень та винесення припису усунути недоліки у відповідача не було можливості. У відповідача відсутні фінансові ресурси для усунення всіх недоліків, які вказані у приписі позивача. Станом на 14.07.2020 відповідачем усунуто ряд недоліків, які були зазначені в приписі позивача та були підставою позову. Зокрема позивачем зроблені наступні дії на усунення недоліків, зазначених в приписі:

- встановлено позначення пожежного водойому 50 м.куб, до якого може під`їхати 3 машини;

- пожежні щити укомплектовано протипожежним інвентарем;

- заведено журнал обліку вогнегасників;

- отримано технічний звіт по вимірах опору заземлених магістралей і електроустаткування. Виміру опору ізоляції кабелів, електропроводок, двигунів та агрегатів;

- розроблено наказ про встановлення протипожежного режиму № 17 від 18.05.2020;

- розроблена організація інструктажів працівників з питань охорони праці та безпеки і життєдіяльності;

- розроблено інструкцію щодо дій персоналу притулку соціальної адаптації (об`єкт 580) при загрозі або виникненні надзвичайних ситуацій;

- розроблено пам`ятку населенню. Правила поведінки населення при виникнення надзвичайної ситуації;

- розроблено інструкцію керівнику притулку соціальної адаптації (об`єкт 580) щодо виконання вимог техногенної безпеки та порядку дій у разі виникнення аварійної ситуації (аварії);

- відремонтовано дверці пічки на кухні;

- відремонтовано розетку на кухні;

- замінено пошкоджений електрокабель в котельні;

- для всіх будівель і приміщень виробничого і складського призначення визначено категорію Д щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки;

- щодо незабезпечення будинку та інших об`єктів адресними вказівками варто зазначити що у притулку соціальної адаптації відсутня адресна вказівка, що складається з назви вулиці, натомість присвоєно позначення об`єкт 580, саме тому виконання вимог припису щодо присвоєння адресної вказівки є неможливим;

- проведено замір опору ізоляції та перевірено спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;

- організовано захист пристроями блискавкозахисту;

- приведено у постійну готовність штучні водойми, пожежна водойма біля адміністративної будівлі наповнена водою, відремонтована друга пожежна водойма та наповнена водою;

- будівлі, приміщення забезпечено вогнегасниками;

- установлено вказівні знаки місцезнаходження вогнегасників;

- пожежні щити укомплектовані протипожежним інвентарем;

- проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників;

- організовано евакуаційний вихід;

- сигнал від системи пожежної сигналізації пожежної сигналізації неможливо вивести на пульт централізованого пожежного спостереження, тому що немає телефонного зв`язку з містом;

- всі кабелі і проводи в будівлях і приміщеннях ізольовані;

- приміщення котельні укомплектовано щитом з протипожежним інвентарем.

Відповідач зауважує, що станом на 09.07.2020 порушення, що були підставою позову в більшій мірі усунуті або перебувають на стадії усунення. Крім цього, при обранні виключного заходу реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі має враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

Частиною 1 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження здійснюється судом за правилами, встановленими цим Кодексом для розгляду справи за правилами загального позовного провадження, з особливостями, визначеними у цій главі.

Відповідно до ч. 2 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України, визначено, що розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.

Суд, з`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив наступне.

У період з 03 по 14 лютого 2020 року Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області в особі головного інспектора Бродівського РВ ГУ ДСНС України у Львівській області старшого лейтенанта служби цивільного захисту Тація М. І., у присутності керівника Благодійної організації ''Регіональний центр соціальної адаптації" ОСОБА_1. проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у будівлях Благодійної організації "Регіональний центр соціальної адаптації" за адресою: 80600, Львівська область, Бродівський район, місто Броди, траса Київ-Чоп.

Під час проведення позапланового заходу на об`єктах відповідача виявлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697, Кодексу цивільного захисту України, Правил техногенної безпеки та низки інших нормативних актів.

Значна кількість з виявлених порушень пропонувалася Благодійній організації "Регіональний центр соціальної адаптації'" до виконання попереднім приписом про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки № 281 від 26.12.2016, але станом на 14.02.2020 вони не усунуті.

Позаплановим заходом були виявлені наступні порушення (згідно з актом № 30 від 14.02.2020):

Загальні порушення:

Об`єкт не забезпечено зовнішнім протипожежним водопостачанням згідно ДБН В.2.5-74:2013 "Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування".

Відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлено протипожежний режим.

У будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.

Для всіх будівель і приміщень виробничого, складського призначення не визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В. 1.1-36:2016 Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони згідно з Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок , у тому числі для зовнішніх виробничих і складських дільниць, які необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні.

Будинки та інші об`єкти не забезпечено адресними вказівниками (назва вулиці, номер будинку), встановленими на фасадах будівель або інших видних місцях і освітлюваними у темний час доби.

В розподільчих коробках в приміщеннях об`єкту з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів та кабелів не здійснено за допомогою зварювання, опресування, паяння або затискачів.

Електрощити, групові електрощитки не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки).

Не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання.

Захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів не виконано відповідно до вимог (будівлі обладнати пристроями блискавкозахисту).

На об`єкті не заведено журнал перевірок теплових мереж, які розташовані у приміщеннях, котельні, теплогенераторів й калориферних установок, печей та інших опалювальних приладів.

Результати очищення димоходів та печей не фіксуються у відповідному журналі.

Не підтримуються у постійній готовності штучні водойми (наповнити водою пожежну водойму біля адміністративної будівлі; відремонтувати 2 пожежну водойму).

Для пожежної водойми - літерним індексом ПВ, не зазначено кількість пожежних автомобілів, котрі можуть одночасно встановлюватися на майданчику біля водойми та запасу води в кубічних метрах.

Водонапірну башту не забезпечено під`їздом з твердим покриттям і не пристосовано для відбору води пожежно-рятувальною технікою будь-якої пори року. На корпусі водонапірної башти не нанесено позначення, яке вказує на місце розташування пристрою для забирання води пожежно-рятувальною технікою.

Будівлі, приміщення не забезпечено первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками).

Для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння не установлено вказівні знаки.

Пожежні щити не укомплектовано протипожежним інвентарем згідно вимог.

Не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників.

На вогнегасники, які експлуатуються, не встановлено облікові (інвентарні) номери за прийнятою на об`єкті системою нумерації.

Не заведено журнал обліку вогнегасників.

Не розроблено інструкцію щодо порядку забезпечення техногенної безпеки та дій працівників об`єкта у разі виникнення надзвичайної ситуації.

Не проведено ідентифікацію потенційно небезпечного об`єкта.

Не розміщено інформацію про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії.

Не здійснено навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки.

Керівником не розроблено інструкцію реагування на надзвичайні ситуації.

Будівля кухні:

Допускається користування пошкодженою розеткою.

В приміщені кухні не відремонтовано піч.

Допускається зберігання дров біля печі та топкового отвору.

Приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації та системою оповіщення про пожежу).

Приміщення не забезпечено первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками).

Під час вибору первинних засобів пожежогасіння для приміщення кухні не враховано фізико-хімічні та пожежонебезпечні властивості горючих речовин і матеріалів, їх взаємодію з вогнегасними речовинами (забезпечити вогнегасниками для гасіння пожеж класу F ).

Будівля гуртожитку та котельні:

Допускається замикати на замки та інші запори, що важко відчиняються зсередини, двері на шляху евакуації та евакуаційного виходу з 2 поверху.

В приміщеннях не відремонтовано систему протипожежного захисту (систему пожежної сигналізації).

Сигнал від системи пожежної сигналізації не виведено на пульт централізованого пожежного спостереження.

Приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (системою оповіщення про пожежу).

Не заведено експлуатаційну документацію на системи протипожежного захисту (акт прийняття, договір на обслуговування, журнал обслуговування).

Приміщення котельні будівлі гуртожитку

Пожежну безпеку не забезпечено шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей (приміщення в сажі, стеля закопчена, обгорівша).

Допускається улаштування та експлуатація тимчасових електромереж.

Допускається експлуатація світильників зі знятими ковпаками

(розсіювачами) в приміщені котельні.

Допускається експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією.

Допускається вносити зміни до елементів системи опалення і вентиляції які перешкоджають поширенню пожежі (стіни в сажі, стеля закопчена та обгорівша).

Приміщення котельні не забезпечено первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

За змістом статті 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Відповідно до абзацу 2 статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон України від 05 квітня 2007 року №877-V, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Частиною 1 статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року №877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Положеннями статті 64 Кодексу цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року №5403-VI (далі у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення (частина 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України).

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи (частина 3 статті 64 Кодексу цивільного захисту України).

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16 січня 2013 року №20/2013 (далі - Положення №20/2013), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України.

ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності (абзац 2 пункту 1 Положення №20/2013).

У пункті 3 вказаного Положення визначено, що основними завданнями ДСНС України, зокрема, є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.

Згідно з частиною 2 статті 51 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника.

Забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання (частина 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України).

Так, Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417 затверджено Правила пожежної безпеки в Україні, які є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Вказані Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.

Згідно пунктів 1, 2, 3 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів.

Керівник підприємства повинен визначити обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту.

Обов`язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту передбачаються у посадових інструкціях, обов`язках, положеннях про підрозділ.

На кожному об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) повинен бути встановлений протипожежний режим.

З аналізу зазначених правових норм вбачається, що забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ, організацій покладається на їх керівників та уповноважених керівниками осіб, а також орендарів, обов`язки яких щодо дотримання правил пожежної безпеки повинні бути узгоджені умовами договору.

Всі перелічені порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначені в Акті за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 30 від 14.02.2020, призводять до загрози життю та здоров`ю людей у випадку виникнення пожежі.

Суд звертає увагу на те, що значна кількість з виявлених порушень пропонувалася відповідачу до виконання попереднім приписом про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки № 281 від 26.12.2016, але станом на 14.02.2020 вони не були усунуті.

Суд встановив, що 10.02.2020 щодо керівника Благодійної організації "Регіональний центр соціальної адаптації" ОСОБА_1. складено протокол про адміністративне правопорушення відповідно до ст. 188-8 КУпАП серія ЛВ № 013770. Керівник Благодійної організації "Регіональний центр соціальної адаптації'" ОСОБА_1. з протоколом ознайомлений. Керівник Благодійної організації "Регіональний центр соціальної адаптації" ОСОБА_1 у протоколі серія ЛВ № 013770 зазначив, що: "Порушення будуть усунуті при наявності коштів".

Окрім цього 10.02.2020 винесена постанова серія ЛВ № 013768 про накладення на керівника Благодійної організації "Регіональний центр соціальної адаптації"' ОСОБА_1 адміністративного стягнення.

Щодо твердження відповідача про часткове усунення порушень і у зв`язку з цим відмову у задоволенні позову, то суд зазначає наступне. Уповноваженими особами позивача складено Акт за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 30 від 14.02.2020. Перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки мало бути зафіксовано в Акті позапланової перевірки, проте, такий доказ в матеріалах справи відсутній.

Суд критично оцінює посилання відповідача на відсутність фінансових ресурсів, як на підставу невиконання вимог припису, оскільки це не виключає обов`язок суб`єкта господарювання дотримуватись вимог чинного законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки та не може ставити під загрозу життя та здоров`я людей.

В силу положень частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Положеннями частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання.

Згідно з частиною першою статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:

1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;

7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;

8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;

10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;

11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України).

Суд зазначає, що зі змісту вищевказаних норм законодавства вбачається, що застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей. Орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації приміщень підприємства.

Згідно зі статтею 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

У відповідності до частини 2 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Суд зазначає, що захід реагування у вигляді зупинення роботи будівлі (яка використовується як гуртожиток з котельнею), будівлі (яка використовується як кухня) та будівлі (яка використовується як адміністративний будинок) Благодійної організації "Регіональний центр соціальної адаптації" за адресою: 80600, Львівська область, Бродівський район, місто Броди, траса Київ-Чоп, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення є заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

При обранні такого заходу реагування, позивачем як суб`єктом владних повноважень, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли, та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

Позивач вказує, що порушення законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки виявлені у всіх будівлях відповідача, які перевірялися Бродівським РВ ГУ ДСНС України у Львівській області, встановлені порушення безумовно створюють загрозу для життя і здоров`я працівників, та інших людей що можуть там перебувати. Продовження експлуатації будівель Благодійної організації "Регіональний центр соціальної адаптації" без усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки становить загрозу виникнення пожежі та в подальшому перешкоджатиме її гасінню і евакуації людей з будівель Благодійної організації "Регіональний центр соціальної адаптації".

Поняття "загроза життю та/або здоров`ю людини" є оціночним поняттям, який лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері. Матеріалами справи підтверджується, що відповідачем порушені вимоги законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, що не спростовано відповідачем в процесі розгляду справи. Водночас, твердження відповідача про вжиття заходів щодо усунення недоліків, вказаних в акті, не є підставою для відмови у задоволенні заявлених позовних вимог, оскільки відновлення роботи будівель суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень. Питання щодо перевірки та встановлення факту усунення таких порушень врегульовано положеннями частини п`ятої статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності". Враховуючи, що на час розгляду справи судом відповідачем не надано суду доказів усунення усіх порушень, вказаних в акті перевірки, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

Слід зазначити, що застосування заходів реагування у вигляді опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення, є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані докази, враховуючи, що виявлені порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що зафіксовані в акті перевірки, на час розгляду справи відповідачем не усунуті, належних та допустимих доказів щодо усунення виявлених порушень відповідачем також не надано, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки матеріали справи не містять доказів понесення позивачем витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстави для стягнення з відповідача на користь позивача судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п. 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

в и р і ш и в:

позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (79008, м. Львів, вул. Підвальна, 6, ЄДРПОУ 38627339) до Благодійної організації "Регіональний центр соціальної адаптації" (79010, Львівська обл., м. Львів, вул. Личаківська, 56, ЄДРПОУ 25556431) про зупинення експлуатації будівель - задоволити повністю.

Застосувати заходи реагування у вигляді зупинення роботи трьох будівель: будівлі (яка використовується як гуртожиток з котельнею), будівлі (яка використовується як кухня) та будівлі (яка використовується як адміністративний будинок) Благодійної організації "Регіональний центр соціальної адаптації" за адресою: 80600, Львівська область, Бродівський район, місто Броди, траса Київ-Чоп, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.

Судові витрати стягненню не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 02.09.2020 року.

Суддя Карп`як Оксана Орестівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.09.2020
Оприлюднено07.09.2020
Номер документу91297164
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/3923/20

Ухвала від 22.05.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Карп'як Оксана Орестівна

Ухвала від 28.11.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Карп'як Оксана Орестівна

Рішення від 02.09.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Карп'як Оксана Орестівна

Ухвала від 17.06.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Карп'як Оксана Орестівна

Ухвала від 26.05.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Карп'як Оксана Орестівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні