Ухвала
від 03.09.2020 по справі 540/1470/19
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

У Х В А Л А

03 вересня 2020 р.м.ОдесаСправа № 540/1470/19

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Шляхтицький О.І.

суддів: Семенюк Г.В., Домусчі С.Д.

розглянувши можливість відкриття апеляційного провадження за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2019 року по справі № 540/1470/19 за позовом Приватного підприємства "ЕНЕРГОАВЕРС" до Головного управління ДПС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

В С Т А Н О В И В :

Херсонський окружний адміністративний суд рішенням від 12.11.2019 позов Приватного підприємства "ЕНЕРГОАВЕРС" до Головного управління ДФС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м.Севастополі про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнив частково.

На зазначене рішення суду, Головне управління ДФС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі подало апеляційну скаргу.

П`ятий апеляційний адміністративний суд ухвалою від 09.04.2020 апеляційну скаргу Головного управління ДФС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м.Севастополі залишив без руху.

Визнав вказані Головним управлінням ДФС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі підстави поновлення строку - відсутність та/або обмежене фінансування установи неповажними.

Запропонував Головному управлінню ДФС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі у десятиденний строк з моменту отримання ухвали про залишення апеляційної скарги без руху надати заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 12.11.2019 та навести інші підстави поновлення строку на апеляційне оскарження вказаного рішення.

У разі, якщо 10-денний строк для усунення недоліків апеляційної скарги є меншим ніж строк дії карантину, пов`язаного із запобіганням поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строк усунення недоліків апеляційний скарги є таким, що продовжений на строк дії такого карантину.

Роз`яснив Головному управлінню ДФС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі , що у разі не виконання вимог зазначеної ухвали, у відкритті апеляційного провадження буде відмовлено, відповідно до статті 299 КАС України.

02.04.2020 набрав чинності Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) № 540-ІХ від 30.03.2020, яким розділ VI Прикінцеві положення КАС України доповнено пунктом 3 такого змісту:

Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) строки, визначені статтями 47, 79, 80, 114, 122, 162, 163, 164, 165, 169, 177, 193, 261, 295, 304, 309, 329, 338, 342, 363 цього Кодексу, а також інші процесуальні строки щодо, зокрема, залишення позовної заяви без руху продовжуються на строк дії такого карантину. Строк, який встановлює суд у своєму рішенні, не може бути меншим, ніж строк дії карантину, пов`язаного із запобіганням поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) .

Згідно поштового повідомлення про вручення поштового відправлення, копію ухвали П`ятого апеляційного адміністративного суду від 09.04.2020 отримано апелянтом 21.04.2020.

Відповідно до частини 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) від 18 червня 2020 року № 731-IX процесуальні строки, які були продовжені відповідно до, зокрема, пункту 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" № 540-IX від 30 березня 2020 року, закінчуються через 20 днів після набрання чинності цим Законом. Протягом цього 20-денного строку учасники справи та особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цими кодексами), мають право на продовження процесуальних строків з підстав, встановлених цим Законом.

Враховуючи, що Закон України № 731-IX опубліковано в газеті Голос України №№ 119-120 16 липня 2020 року, відповідно до частини 1 Прикінцевих та перехідних положень даного закону, датою набрання ним чинності є 17 липня 2020 року.

З огляду на Закон України № 731-IX процесуальні строки закінчуються через 20 днів після набрання чинності цим Законом, суд вважає строк усунення недоліків закінчується 06.08.2020 включно.

Відповідно до вимог частини 3 статті 298 КАС України апеляційна скарга залишається без руху також у випадку, якщо вона подана після закінчення строків, установлених статтею 295 цього Кодексу, і особа, яка її подала, не порушує питання про поновлення цього строку, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані неповажними.

Згідно частини 1 статті 299 КАС України суд апеляційної інстанції відмовляє у відкритті апеляційного провадження у справі, якщо скаржником у строк, визначений судом, не подано заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження або наведені підстави для поновлення строку на апеляційне оскарження визнані судом неповажними.

08.05.2020 до суду надійшло клопотання апелянта за вхід.№ 9196/20 щодо усунення недоліків та щодо заміни відповідача у справі, а саме: Головне управління ДФС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі замінити її правонаступником Головним управлінням ДПС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі.

Зазначене клопотання вмотивоване тим, що відповідно до постанов Кабінету Міністрів України № 1200 від 18.12.2018, № 537 від 19.06.2019 Головне управління ДПС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі (ЄДРПОУ 43143201), зареєстроване 31.07.2019, та розпочала свою діяльність, а також є правонаступником усіх прав та обов`язків Головного управління ДФС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі, яка перебуває в стані припинення.

Відповідно до статті 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.

Доводи, наведені про заміну відповідача в клопотанні апелянта, підтверджені належними та допустимими доказами.

Отже, клопотання про заміну відповідача у справі може бути задоволено.

Проте вказане клопотання не містить підстав для поновлення процесуального строку, які б були достатніми для визнання причин його пропуску поважними.

Відтак, у випадку пропуску строку на апеляційне оскарження підставою для його поновлення є лише наявність поважних причин (підтверджених належними доказами), тобто обставин, які є об`єктивно непереборними, не залежать від волевиявлення особи та пов`язані з дійсними істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення відповідних дій.

Відповідно до правових висновків Європейського Суду з прав людини, право на суд, одним з аспектів якого є право доступу до суду, не є абсолютним і може підлягати дозволеним за змістом обмеженням, зокрема, щодо умов прийнятності скарг. Такі обмеження не можуть зашкоджувати самій суті права доступу до суду, мають переслідувати легітимну мету, а також має бути обґрунтована пропорційність між застосованими засобами та поставленою метою (пункт 33 рішення у справі Перетяка та Шереметьєв проти України від 21.12.2010, заява № 45783/05). Норми, що регулюють строки подачі скарг, безсумнівно, спрямовані на забезпечення належного здійснення правосуддя і юридичної визначеності. Зацікавлені особи мають розраховувати на те, що ці норми будуть застосовані (пункти 22-23 рішення у справі Мельник проти України від 28.03.2006, заява № 23436/03).

Отже, встановлення процесуальних строків законом передбачено з метою дисциплінування учасників адміністративного судочинства та своєчасного виконання ними передбачених Кодексом адміністративного судочинства України певних процесуальних дій.

При вирішенні питання про поновлення строку суд надає оцінку обставинам, які слугували перешкодою для своєчасного звернення до суду, у взаємозв`язку інтервалів часу: з моменту закінчення встановленого КАС України строку апеляційного оскарження до дати звернення з апеляційною скаргою вперше; з моменту повернення вперше поданої апеляційної скарги/відмови у відкритті апеляційного провадження за вперше поданою апеляційною скаргою до дати повторного звернення з апеляційною скаргою і так далі.

Відповідно до рішення Європейського суду з прав людини від 19.06.2001 у справі Креуз проти Польщі право на суд не є абсолютним, воно може обмежуватися державою різноманітними засобами, в тому числі фінансовими. Вимога сплатити судовий збір не обмежує право заявників на доступ до правосуддя.

Згідно з положеннями Закону України Про судовий збір від 08 липня 2011 року № 3674-VІ податковим органам не надано пільг щодо сплати судового збору.

Податкові органи є державними органами, що здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, тобто суб`єктами, що реалізують свою владну компетенцію.

Фінансування витрат на оплату судового збору для державних органів із державного бюджету передбачено за кодом економічної класифікації 2800 Інші поточні платежі , розмір яких щорічно затверджується відповідним кошторисом.

Таким чином, особа, яка має намір подати апеляційну скаргу, повинна вчиняти усі можливі та залежні від неї дії для виконання процесуального обов`язку дотримання вимог процесуального закону стосовно форми і змісту апеляційної скарги, в тому числі щодо оплати судового збору.

Крім того, у пункті 74 рішення Європейського Суду з прав людини Лелас проти Хорватії суд звернув увагу на те, що держава, чиї органи влади не дотримувалися своїх власних внутрішніх правил та процедур, не повинна отримувати вигоду від своїх правопорушень та уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки, зробленої органами державної влади, повинна нести держава, а помилки не повинні виправлятися за рахунок зацікавленої особи, особливо якщо при цьому немає жодного іншого приватного інтересу .

У справі Рисовський проти України Європейський Суд з прав людини підкреслює особливу важливість принципу належного урядування . Він передбачає, що …у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб… .

Тобто, виходячи з принципу належного урядування , державні органи загалом, і орган доходів і зборів зокрема, зобов`язані діяти в належний спосіб, а держава не повинна отримувати вигоду у вигляді поновлення судами строку на оскарження судових рішень та виправляти допущені органами державної влади помилки за рахунок приватної особи, яка діяла добросовісно.

Отже, відсутність коштів для сплати судового збору, довготривала процедура погодження та сплати судового збору не може бути визнана поважною причиною пропуску строку на апеляційне оскарження та, як наслідок, не є підставою для порушення принципу правової визначеності щодо остаточного судового рішення.

Аналогічного висновку дотримується Верховний Суд в постанові від 07.02.2018, № судового рішення в ЄДРСРУ 72088989 та в постанові від 01.09.2020, № судового рішення в ЄДРСРУ 91252314.

Зазначеним обставинам вже була надана правова оцінка в ухвалі П`ятого апеляційного адміністративного суду від 09.04.2020.

Головне управління ДПС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі не виконало вимоги ухвали П`ятого апеляційного адміністративного суду 07 квітня 2020 року до 06.08.2020 включно, а тому є підстави для відмови у відкритті апеляційного провадження.

Разом з тим, згідно платіжного доручення від 23 березня 2020 року № 382 Головне управління ДФС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі сплатило судовий збір на суму 13 354,38 грн (а.с.153, т.2), що свідчить про наявність факту внесення апелянтом судового збору.

На підставі пункту 3 частини 1 статті 7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі відмови у відкритті провадження у справі в суді першої інстанції, апеляційного та касаційного провадження у справі.

Згідно з пунктом 5 Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 № 787, повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за ухвалою суду, яка набрала законної сили.

З огляду на вищезазначене, суд приходить до висновку, що сплачений Головним управлінням ДПС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі (ЄДРПОУ: 43143201) судовий збір за подачу апеляційної скарги в сумі 13 354,38 грн, згідно платіжного доручення від 23 березня 2020 року № 382, підлягає поверненню з Державного бюджету України.

Враховуючи вищевикладене та керуючись статтями 52, 248, 298, 299, 321, 325, 328 КАС України, -

У Х В А Л И В :

У задоволені клопотання Головного управління ДПС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі про поновлення строку на апеляційне оскарження відмовити.

Клопотання Головного управління ДПС в Одеській області про заміну відповідача у справі - задовольнити.

Замінити відповідача - Головне управління ДФС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі його правонаступником Головним управлінням ДПС ДФС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі.

Відмовити у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2019 року по справі № 540/1470/19 за позовом Приватного підприємства "ЕНЕРГОАВЕРС" до Головного управління ДФС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.

Повернути з Державного бюджету України сплачений Головним управлінням ДПС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі (ЄДРПОУ: 43143201) судовий збір за подачу апеляційної скарги в сумі 13 354,38 грн (тринадцять тисяч триста п`ятдесят гривень, 38 копійок) згідно платіжного доручення від 23 березня 2020 року № 382.

Ухвала набирає законної сили з моменту підписання та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів до Верховного Суду.

Суддя-доповідач Шляхтицький О.І. Судді Домусчі С.Д. Семенюк Г.В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.09.2020
Оприлюднено07.09.2020
Номер документу91302612
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/1470/19

Ухвала від 03.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 09.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 23.03.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 17.03.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 10.02.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 09.01.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Рішення від 12.11.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 25.11.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 18.10.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 09.10.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні