СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"26" серпня 2020 р. Справа № 913/82/20
Колегія суддів у складі:
головуючий суддя Ільїн О.В., суддя Россолов В.В., суддя Хачатрян В.С.
за участю секретаря судового засідання Ярош В.В.
за участю представників:
позивач - не з`явився;
відповідач - не з`явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу позивача - Фермерського господарства «Легас» (вх.№1807Л/1) на рішення Господарського суду Луганської області від 03 липня 2020 року (повний текст рішення складено 03.07.2020, суддя Смола С.В.) у справі №913/82/20
за позовом Фермерського господарства «Легас» , с.Троїцьке, Попаснянського району, Луганської області,
до Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області, с.Троїцьке, Попаснянського району, Луганської області,
про скасування розпорядження та зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИЛА:
Фермерське господарство «Легас» 11.02.2020 звернулось до Господарського суду Луганської області з позовом до Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області про:
- визнання протиправним та скасування розпорядження керівника ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. від 29.11.2019 №107 «Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік;
- зобов`язання керівника ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. шляхом видання відповідного розпорядження укласти з ФГ «Легас» на строк не менше семи років договори оренди трьох земельних ділянок загальною площею 47,4023 га у вигляді ріллі та поліпшених пасовищ, які відповідно до Проекту організації території земельних ділянок (паїв) знаходяться на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області за межами населених пунктів та відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП «Попаснянський» .
Рішенням Господарського суду Луганської області від 03 липня 2020 року (повний текст рішення складено 03.07.20, суддя Смола С.В.) по справі №913/82/20 у позові відмовлено повністю.
Фермерське господарство «Легас» подало апеляційну скаргу, в якій просить рішення Господарського суду Луганської області від 03 липня 2020 року скасувати та задовольнити позов в повному обсязі.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 29.07.2020 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Фермерського господарства «Легас» на рішення Господарського суду Луганської області від 03 липня 2020 року у справі №913/82/20. Відповідачу встановлено строк для подання відзиву на апеляційну скаргу (з урахуванням вимог ст. 263 ГПК України) протягом 5 днів з дня вручення даної ухвали, а також докази надсилання (надання) копії відзиву та доданих до нього документів позивачу. Запропоновано учасникам справи у випадку надіслання відзивів, клопотань та документів засобами поштового зв`язку, направити їх на офіційну адресу електронної пошти суду (inbox@eag.court.gov.ua) із засвідченням електронним цифровим підписом уповноваженої особи. Призначено справу до розгляду на 26 серпня 2020 року о 10:00 год. у приміщенні Східного апеляційного господарського суду за адресою: 61058, місто Харків, проспект Незалежності, 13, 1-й поверх, в залі засідань № 132.
Відзиву на апеляційну скаргу відповідач не надіслав.
У судове засідання учасники справи не з`явились.
Колегія суддів, з огляду на передбачений ст. 273 Господарського процесуального кодексу України строк розгляду апеляційної скарги, враховуючи те, що явка представників не була визнана обов`язковою і їх неявка не перешкоджає розгляду апеляційної скарги, враховуючи принцип ефективності судового процесу, який діє у господарському судочинстві і направлений на недопущення затягування процесу, а також положення ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, якою передбачено, що справа має бути розглянута судом у розумний строк, колегія суддів дійшла висновку про розгляд справи за відсутністю позивача і відповідача, за наявними у справі матеріалами.
Відповідно до ч.1 ст. 269 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Колегія суддів, розглянувши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, встановила, що рішення Господарського суду відповідає в повній мірі нормам матеріального та процесуального права, враховуючи таке.
Матеріали справи свідчать, що ФГ «Легас» 19.11.2019 року звернулося до керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області з клопотанням від 19.11.2019 року №13, у якому просило передати в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 10 років, до дня державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки, а саме: земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:005:0013, загальною площею 26,9259 га (контур №101 колишнього КСП «Попаснянський» ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:005:0014, загальною площею 10,8964 га (контур №41 колишнього КСП «Попаснянський» ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:006:0037, загальною площею 9,5800 га (контур №69 колишнього КСП «Попаснянський» ), які сформовані за технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж нерозподіленої (невитребуваної) земельної ділянки в натурі на місцевості, розробленої КП «Попаснянське РБТІ» , що розташовані за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.
Керівником військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області 29.11.2019 року прийнято розпорядження №107 «Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» , згідно з яким вирішено передати в оренду ФГ «Легас» нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки загальною площею 47,4023 га, в т.ч. 37,8223 га - пасовища поліпшені, 9,58 га - рілля, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 1 рік до дня державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки, а саме: земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:005:0013, загальною площею 26,9259 га - пасовища поліпшені (контур №101 колишнього КСП «Попаснянський» ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:005:0014, загальною площею 10,8964 га - пасовища поліпшені (контур №41 колишнього КСП «Попаснянський» ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:006:0037, загальною площею 9,5800 га - рілля (контур №69 колишнього КСП «Попаснянський» ), які відповідно до Проекту організації території земельних ділянок (паїв), розташовані за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області (п.1 розпорядження). Зобов`язано у встановлений термін зареєструвати речове право нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок відповідно до порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (п.4 розпорядження).
Листом №148 від 29.11.2019 керівник військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області повідомив ФГ «Легас» про те, що законом заборонено передачу в оренду земельних ділянок на строк понад один рік, з посиланням на приписи ч. 1 ст. 1, п. 27 ст. 24 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» , ч.11 ст.93 Земельного кодексу України.
Між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області (орендодавець) та ФГ «Легас» (орендар) 02.12.2019 року укладений договір оренди землі №15, за умовами якого орендодавець згідно з розпорядженням керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області №107 «Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель - пасовища поліпшені, яка розташована у контурі №101 за кадастровим номером 4423885200:09:005:0013, згідно Проекту організації території земельних ділянок (паїв) КСП «Попаснянський» знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.
Відповідно до п.2 договору №15 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 26,9259 га із земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель КСП «Попаснянський» ) (кадастровий номер 4423885200:09:005:0013).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно з п.5 договору №15, на дату укладення договору становить 164 659 грн 11 коп. згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019 року.
Згідно з п.8 договору №15 він укладається на 1 рік, з 01.12.2019 року по 02.12.2020 року. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.
У відповідності до п. 9 договору №15 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в сумі 6 586 грн 36 коп. за рік, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
Між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області як орендодавцем та ФГ «Легас» (орендар) 02.12.2019 року укладений договір оренди землі №16, за умовами якого орендодавець згідно розпорядження керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області прийнято розпорядження №107 «Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель - пасовища поліпшені, яка розташована у контурі №41 за кадастровим номером 4423885200:09:005:0014, згідно Проекту організації території земельних ділянок (паїв) КСП «Попаснянський» знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.
Відповідно до п. 2 договору №16 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 10,8964 га із земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель КСП «Попаснянський» ) (кадастровий номер 4423885200:09:005:0014).
Згідно з п. 5 договору №16 нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 43 771 грн 33 коп. згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019.
Згідно з п.8 договору №16 він укладається на 1 рік, з 01.12.2019 року по 02.12.2020 року. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.
У відповідності до п.9 договору №16 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в сумі 1 750 грн 85 коп. за рік, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
02.12.2019 між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області як орендодавцем та ФГ «Легас» як орендарем укладений договір оренди землі №17, за умовами якого орендодавець згідно розпорядження керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області прийнято розпорядження №107 «Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель - рілля, яка розташована у контурі №69 за кадастровим номером 4423885200:09:006:0037, згідно Проекту організації території земельних ділянок (паїв) КСП «Попаснянський» знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області (п.1 договору).
Відповідно до п.2 договору №17 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 9,5800 га із земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель КСП «Попаснянський» ) (кадастровий номер 4423885200:09:006:0037).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 277 032 грн 04 коп. згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019 (п.5 договору №17).
Згідно з п.8 договору №17 він укладається на 1 рік, з 01.12.2019 по 02.12.2020. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.
У відповідності до п.9 договору №17 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в сумі 11 081 грн 28 коп. за рік, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
20.12.2019 позивач звернувся до Відділу надання адміністративних послуг Попаснянської районної державної адміністрації з заявою про державну реєстрацію договорів оренди землі.
Рішенням від 24.12.2019 №50434494 державний реєстратор відмовив у державній реєстрації прав та їх обтяжень, посилаючись на невідповідність наданих для державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок вимогам ст. 19 Закону України «Про оренду землі» та ч.11 ст. 93 Земельного кодексу України в частині строків дії договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
У зв`язку з чим, ФГ Легас звернувся з даними позовом до суду.
Відмовляючи у задоволенні позову, господарський суд виходив з наступного.
Відносно вимоги позивача про визнання протиправним та скасування розпорядження керівника ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. від 29.11.2019 №107 «Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік слід зазначити наступне.
Відповідно до ст. 14 Конституції України, ст.1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Статтею 792 Цивільного кодексу України передбачено, що за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Згідно з ч. 1 ст. 22 Земельного кодексу України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Частиною 3 вказаної статті передбачено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування, зокрема, громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства; сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
За змістом ст. 116 вказаного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно з ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та ст.12 Земельного Кодексу України, до виключних повноважень міських рад у галузі земельних відносин належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу, організація землеустрою, здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Абзацом 16 ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України передбачено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі поновлення договорів оренди землі, укладення договорів оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря.
Як зазначив позивач, і це не оспорюється відповідачем, ФГ «Легас» до 2019 року використовувало земельні ділянки, які є предметом договорів оренди №15, №16, №17, на підставі відповідних договорів оренди землі, тобто має переважне право на укладення нових договорів оренди землі.
Згідно зі ст. 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.
Як зазначив позивач та вбачається із договорів оренди землі №15, №16, №17 від 02.12.2019, об`єктом оренди за зазначеними договорами є три земельні ділянки, які відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП «Попаснянський» та знаходяться за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області та за своїм призначенням є землями сільськогосподарського призначення.92
Як уже зазначалось вище, ФГ «Легас» 19.11.2019 звернулося до керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області з клопотанням від 19.11.2019 №13, у якому просило передати в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 10 років, до дня державної реєстрації права власності на земельні ділянки, які сформовані за технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж нерозподіленої (невитребуваної) земельної ділянки в натурі на місцевості, розробленої КП «Попаснянське РБТІ» , що розташовані за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.
Водночас, Закон України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» визначає організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками, особливості розпорядження землями та використання земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв).
Частинами 1-5 ст. 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного розпорядження відповідача) передбачено, що нерозподіленою земельною ділянкою є земельна ділянка, яка відповідно до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) увійшла до площі земель, що підлягають розподілу, але відповідно до протоколу про розподіл земельних ділянок не була виділена власнику земельної частки (паю). Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості). Нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження. У разі якщо до 1 січня 2025 року власник невитребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємець не оформив право власності на земельну ділянку, він вважається таким, що відмовився від одержання земельної ділянки. Така невитребувана земельна частка (пай) після формування її у земельну ділянку за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради (у разі необхідності формування) за заявою відповідної ради на підставі рішення суду передається у комунальну власність територіальної громади, на території якої вона розташована, у порядку визнання майна безхазяйним.
Ст.3 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» передбачено, що військово-цивільні адміністрації утворюються у разі потреби за рішенням Президента України. У день набрання чинності актом Президента України про утворення військово-цивільної адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження обласної ради, її виконавчого апарату, посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах, - у разі утворення військово-цивільної адміністрації області.
Згідно з абз. 3 ст. 1 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» військово-цивільні адміністрації району, області - це тимчасові державні органи, що здійснюють на відповідній території повноваження районних, обласних рад, державних адміністрацій та інші повноваження, визначені цим Законом.
Відповідно до ч. 3 ст. 3 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» у разі прийняття рішення про утворення районних, обласних військово-цивільних адміністрацій їх статусу набувають відповідні районні, обласні державні адміністрації, а голови районних, обласних державних адміністрацій набувають статусу керівників відповідних військово-цивільних адміністрацій.
Указом Президента України №123/2015 від 05.03.2015 «Про утворення військово-цивільних адміністрацій» , зокрема, утворено Військово-цивільну адміністрацію сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
Отже, наразі повноваження щодо розпорядження нерозподіленими та невитребуваними земельними ділянками покладені на Військово-цивільну адміністрацію сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
Керівником військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області 29.11.2019 року прийнято розпорядження №107 «Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» , згідно з яким вирішено передати в оренду ФГ «Легас» нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки загальною площею 47,4023 га, в т.ч.37,8223 га - пасовища поліпшені, 9,58 га - рілля, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 1 рік до дня державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки: земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:005:0013, загальною площею 26,9259 га - пасовища поліпшені (контур №101 колишнього КСП «Попаснянський» ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:005:0014, загальною площею 10,8964 га - пасовища поліпшені (контур №41 колишнього КСП «Попаснянський» ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:006:0037, загальною площею 9,5800 га - рілля (контур №69 колишнього КСП «Попаснянський» ), які відповідно до Проекту організації території земельних ділянок (паїв), розташовані за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області (п.1 розпорядження). Зобов`язано у встановлений термін зареєструвати речове право нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок відповідно до порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (п.4 розпорядження).
Згідно із ч. ч. 1, 4 ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, установлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Цивільні права та інтереси суд може захистити в спосіб визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (п. 10 ч. 2 ст. 16 ЦК України).
Частиною 2 ст. 20 Господарського кодексу України (далі - ГК України) передбачено, що кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються шляхом, зокрема, визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб`єктів, що суперечать законодавству, ущемляють права та законні інтереси суб`єкта господарювання або споживачів.
Таким чином, рішення суб`єкта владних повноважень у сфері земельних відносин може оспорюватися з погляду його законності, а вимога про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку господарського судочинства, якщо за результатами реалізації рішення у юридичної особи виникло право цивільне й спірні правовідносини, на яких ґрунтується позов, мають приватноправовий характер.
У такому випадку вимогу про визнання рішення незаконним можна розглядати як спосіб захисту порушеного цивільного права за ст.16 ЦК України та пред`являти до суду для розгляду в порядку господарського судочинства, якщо фактично підґрунтям і метою пред`явлення такої позовної вимоги є оспорювання цивільного права особи (зокрема, права власності на землю), що виникло в результаті та після реалізації рішення суб`єкта владних повноважень.
Прийняття органом державної влади або місцевого самоврядування ненормативного акта породжує виникнення правовідносин, пов`язаних з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів у сфері земельних правовідносин. Тобто таке рішення є підставою виникнення, зміни або припинення прав та обов`язків фізичних та юридичних осіб.
У такому разі вимога про визнання рішення незаконним може розглядатись як спосіб захисту порушеного цивільного права згідно зі ст.16 ЦК України, якщо фактично підставою пред`явлення позовної вимоги є оспорювання прав особи, що виникли в результаті та після реалізації рішення суб`єкта владних повноважень.
Відтак рішення органу державної влади або місцевого самоврядування у сфері земельних відносин, яке має ознаки ненормативного акта, може оспорюватися з погляду його законності, а вимога про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку господарського судочинства.
Підставами для визнання недійсним (незаконним) акта (рішення) є невідповідність його вимогам законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, і водночас порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі. Викладене відповідає висновкам Верховного Суду, наведеним у постановах від 05.12.2019 у справі №914/73/18, від 14.01.2020 у справі №910/21404/17, які в силу положень ч.4 ст.236 ГПК України враховуються при виборі і застосуванні норм права.
Особа, законний інтерес або право якої порушено, може скористатися способом захисту, прямо передбаченим нормою матеріального права.
Право на звернення до господарського суду в установленому порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням (ч.ч.1, 2 ст.4 ГПК України).
Як захист права розуміють державно-примусову діяльність, спрямовану на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин і забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною. Спосіб захисту може бути визначений як концентрований вираз змісту (суті) міри державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату. Спосіб захисту втілює безпосередню мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинено порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.
Надаючи правову оцінку належності обраного зацікавленою особою способу захисту, необхідно зважати і на його ефективність з точки зору положень ст.13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція). Так, у рішенні від 15.11.1996 у справі «Чахал проти Об`єднаного Королівства» Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) наголосив, що зазначена норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, передбачених Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені у правовій системі тієї чи іншої країни. Суть цієї статті зводиться до вимоги надати людині такі міри правового захисту на національному рівні, що дали би змогу компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції та надавати відповідний судовий захист, хоча держави-учасниці Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов`язань. Крім того, ЄСПЛ акцентував, що за деяких обставин вимоги ст.13 Конвенції можуть забезпечуватися всією сукупністю засобів, передбачених національним правом.
Стаття 13 вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності «небезпідставної заяви» за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згідно із цією статтею, повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, зокрема його застосування не повинно бути ускладнено діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п.75 рішення ЄСПЛ у справі «Афанасьєв проти України» від 05.04.2005).
Отже, зрештою ефективний засіб повинен забезпечити поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.
Позовом у процесуальному сенсі є звернення до суду з вимогою про захист своїх прав та інтересів, який складається із двох елементів: предмета і підстави позову.
Предметом позову є певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, а підставою позову - факти, які обґрунтовують вимогу про захист права чи законного інтересу. При цьому особа, яка звертається до суду з позовом, самостійно визначає у позовній заяві, яке її право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред`явлено позов, та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права. У свою чергу, суд має перевірити доводи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, у тому числі щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах, і у разі встановлення порушеного права з`ясувати, чи буде воно відновлено у заявлений спосіб.
Для визначення предмета позову як способу захисту права чи інтересу важливим є перелік способів захисту цивільного права та інтересу, наведений у ст.16 ЦК України, за змістом якої способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, визнання права, припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, тощо. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Оцінюючи належність обраного позивачем способу захисту та обґрунтовуючи відповідний висновок, судам необхідно виходити із його ефективності, а це означає, що вимога на захист цивільного права має відповідати змісту порушеного права та характеру правопорушення, забезпечувати поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.
Викладене відповідає висновкам Верховного Суду, наведеним у постановах від 22.08.2018 у справі №925/1265/16, від 12.12.2018 у справі №570/3439/16-ц, від 27.11.2018 у справі №905/2260/17, які в силу положень ч.4 ст.236 ГПК України враховуються при виборі і застосуванні норм права.
Розпорядження від 29.11.2019 №107 керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області прийнято «Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» було реалізоване позивачем та у результаті укладено договори оренди землі від 02.12.2019 №15, №16, №17, тобто вичерпало свою дію.
Указані договори є укладеними і недійсними не визнавались.
Отже, в даному випадку вимога про визнання протиправним та скасування розпорядження від 29.11.2019 №107 керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області прийнято «Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» не є ефективним способом захисту прав та інтересів позивача у цій справі, адже задоволення такої вимоги не призведе до відновлення його прав та інтересів, оскільки таке рішення за умови його невідповідності закону не тягне правових наслідків, на які воно спрямоване.
Відповідно до ст.13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Як вже зазначалось судом, об`єктом оренди за договорами оренди землі від 02.12.2019 є три земельні ділянки, які, як вказав позивач, відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП «Попаснянський» та знаходяться за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області та за своїм призначенням є землями сільськогосподарського призначення.
Ураховуючи приписи ст.13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» нерозподілені та невитребувані земельні ділянки є різними поняттями.
Відповідно до ч.ч.1, 4 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.
Частиною 1 ст.77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Позивачем доказів на підтвердження належності земельних ділянок площею 26,9259 га, площею 10,8964 га, площею 9,5800 га, які надавалися в оренду ФГ «Легас» за відповідними договорами оренди землі №15, №16, №17, до невитребуваних чи нерозподілених земельних ділянок не надано.
У той же час з наданих відповідачем доказів, а саме: копії протоколу від 05.12.1994 №1, технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, списку власників часток (паїв) із земель КСП «Попаснянський» на території Троїцької сільської ради, які виявили бажання одержати належну їм земельну частку (пай) ріллі, витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку неможливо достеменно встановити належність земельних ділянок площею 26,9259 га, площею 10,8964 га, площею 9,5800 га до невитребуваних чи нерозподілених.
Крім того, відповідно до протоколу загальних зборів членів трудового колективу радгоспу «Попаснянський» кількість працюючих вказана 324 чоловіки, у той час як список власників часток (паїв) із земель КСП «Попаснянський» на території Троїцької сільської ради, які виявили бажання одержати належну їм земельну частку (пай) ріллі налічує всього 122 особи.
Також сторонами не надано доказів, що земельні ділянки площею 26,9259 га, площею 10,8964 га взагалі належали до складу земель КСП «Попаснянський» .
З Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 26,9259 га вбачається, що державна реєстрація цієї земельної ділянки відбулась на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 20.10.2011, а не на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж нерозподіленої (невитребуваної) земельної ділянки на місцевості, як про це зазначено у клопотанні позивача про надання в оренду земельної ділянки від 19.11.2019 №13.
Стосовно строку дії договорів оренди землі слід зазначити наступне.
Частинами 4, 11 ст. 93 Земельного кодексу України передбачено, що строк оренди земельної ділянки не може перевищувати 50 років. Строк оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства не може бути меншим як 7 років.
Згідно з ч. 3 ст.19 Закону України «Про оренду землі» при передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим як 7 років.
Відтак, строк оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва не може бути меншим як 7 років.
Відносно посилань відповідача на приписи п.27 ч.4 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» та неможливість передачі земельних ділянок в оренду на строк понад один рік суд зазначає наступне.
Згідно з п. 27 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» Військово-цивільні адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження із вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад один рік).
Відповідно до витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки на земельні ділянки площею 26,9259 га, площею 10,8964 га, площею 9,5800 га в графі «Форма власності» вказано, що «Інформація про зареєстроване право в Державному кадастрі відсутня» .
Відтак, за оцінкою суду першої інстанції, відповідач помилково відносить зазначені земельні ділянки до земель комунальної власності та посилається на неможливість їх передачі в установленому законом порядку в оренду на строк понад один рік.
Суд у рішенні зауважив, що на земельні ділянки площею 26,9259 га, площею 10,8964 га, площею 9,5800 га розповсюджується правовий режим, визначений спеціальним законом - ст.13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» .
Отже, доводи позивача в цій частині є обґрунтованими, але не впливають на висновок суду через недоведеність належності спірних земельних ділянок до складу земель колишнього КСП «Попаснянський» та обраний позивачем спосіб захисту свого порушеного права.
На підставі наведеного, колегія суддів погоджується з висновком місцевого суду про відмову у задоволенні позову в частині вимог про визнання протиправним та скасування розпорядження керівника ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. від 29.11.2019 №107 «Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» .
Відносно вимоги позивача про зобов`язання керівника ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. шляхом видання відповідного розпорядження укласти з ФГ «Легас» на строк не менше семи років договори оренди трьох земельних ділянок загальною площею 47,4023 га у вигляді ріллі та поліпшених пасовищ, які відповідно до Проекту організації території земельних ділянок (паїв) знаходяться на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області за межами населених пунктів та відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП «Попаснянський» суд зазначає наступне.
Згідно ст.11 ЦК України підставою виникнення цивільних прав і обов`язків (зобов`язань) є, зокрема, договір.
Згідно ч.1 ст.638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.
Відповідно до ч.1 ст.639 ЦК України договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом.
Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом (ч.2 ст.792 ЦК). Це положення кореспондується із ч.8 ст.93 Земельного кодексу України, яка передбачає, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Згідно ст.629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області вже розпорядилася земельними ділянками площею 26,9259 га, площею 10,8964 га, площею 9,5800 га, надавши їх в оренду ФГ «Легас» .
Зважаючи на укладення між сторонами 02.12.2019 договорів оренди землі №15, №16, №17, які позивач не просить визнати недійсними повністю чи частково, або внести до них зміни, зазначена позовна вимога є необґрунтованою.
На підставі викладеного суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позову.
У зв`язку з відмовою в позові, відповідно до п. 2 ч. 4 ст. 129 ГПК України суд першої інстанції правомірно відмовив у задоволенні заявлених вимог на правничу допомогу.
З огляду на викладене, враховуючи, що місцевий господарський суд забезпечив дотримання вимог чинного законодавства щодо всебічного, повного та об`єктивного дослідження усіх фактичних обставин справи та дав належну правову оцінку наявним у матеріалах справи доказам, а доводи апелянта не є підставою для скасування рішення суду, ухваленого з дотриманням норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, а оскаржуване рішення господарського суду слід залишити без змін.
Враховуючи, що колегія суддів дійшла висновку про відмову в задоволенні апеляційної скарги, судові витрати понесені за подання апеляційної скарги відшкодуванню не підлягають в силу приписів статті 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст. ст. 256, 269, 270, 273, п. 1 ч. 1 ст. 275, 276, 282-284 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду,
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу позивача - Фермерського господарства «Легас» у справі №913/82/20 залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Луганської області від 03 липня 2020 року у справі №913/82/20 залишити без змін.
Дана постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок і строки її оскарження передбачено ст. 286 - 289 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови складено 31.08.2020 року.
Головуючий суддя Ільїн О.В.
Суддя Россолов В.В.
Суддя Хачатрян В.С.
Суд | Східний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 26.08.2020 |
Оприлюднено | 07.09.2020 |
Номер документу | 91318224 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Ільїн Олег Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні