Рішення
від 15.04.2021 по справі 913/82/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

просп. Науки, 5 м. Харків, 61022, тел./факс (057)702-10-79, inbox@lg.arbitr.gov.ua


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 квітня 2021 року м.Харків Справа № 913/82/20

Провадження №16/913/29/21

За позовом Фермерського господарства "Легас ", с.Троїцьке Попаснянського району Луганської області

до Попаснянської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, м. Попасна Попаснянського району Луганської області,

про визнання протиправним та скасування розпорядження

Суддя Шеліхіна Р.М.,

Секретар судового засідання - Соколенко Ю.О.,

представники сторін у судове засідання не прибув,

в с т а н о в и в:

Суть спору: Фермерське господарство "Легас" (далі - ФГ "Легас") 11.02.2020 звернулося до Господарського суду Луганської області з позовом до Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області (далі - ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області) про:

- визнання протиправним та скасування розпорядження керівника ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. від 29.11.2019 №107 "Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок" в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік.

- зобов`язання керівника ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. шляхом видання відповідного розпорядження укласти з ФГ Легас на строк не менше семи років договори оренди трьох земельних ділянок загальною площею 47,4023 га у вигляді ріллі та поліпшених пасовищ, які відповідно до Проекту організації території земельних ділянок (паїв) знаходяться на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області за межами населених пунктів та відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП Попаснянський.

Рішенням господарського суду Луганської області від 03.07.2020 у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю (суддя Смола С.В.).

Постановою Східного апеляційного господарського суду від 26.08.2020 рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Постановою Верховного суду від 25.11.2020 рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції скасовано частково.

В частині вирішення спору про визнання протиправним та скасування розпорядження керівника ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. від 29.11.2019 №107 "Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок" справу передано на новий розгляд до суду першої інстанції.

В частині зобов`язання керівника ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. вчинити певні дії шляхом видання відповідного розпорядження про укладення договору оренди трьох земельних ділянок загальною площею 47,4023 га з ФГ "Легас" на строк не менше семи років - рішення першої інстанції від 03.07.2020 та постанову апеляційної інстанції від 26.08.2020 Верховним судом залишено без змін.

Справу передано на новий розгляд до господарського суду Луганської області в частині вирішення спору про визнання протиправним та скасування розпорядження керівника ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. від 29.11.2019 №107 "Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок".

На адресу господарського суду Луганської області справа надійшла 11.01.2021.

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, у відповідності до ст.32 ГПК України справа передана на розгляд судді Шеліхіній Р.М..

Ухвалою господарського суду Луганської області від 15.01.2021 справу прийнято до провадження, вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження та підготовче засідання призначено на 09.02.2021.

У судове засідання 09.02.2021 представники сторін не прибули. Ухвалою господарського суду Луганської області від 09.02.2021 підготовче засідання було відкладено на 02.03.2021.

У судове засідання 02.03.2021 представники сторін не прибули. Ухвалою господарського суду Луганської області від 02.03.2021 підготовче засідання було відкладено на 16.03.2021.

У судове засідання 16.03.2021 представники сторін не прибули. Ухвалою господарського суду Луганської області від 16.03.2021 продовжено строк підготовчого провадження на 30 (тридцять) днів, з 16.03.2021 до 15.04.2021 (включно) та відкладено підготовче судове засідання на 06.04.2021.

У судове засідання 06.04.2021 представники сторін не прибули, про день та час розгляду справи повідомлені своєчасно та належним чином. Ухвалою господарського суду Луганської області від 06.04.2021 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 15.04.2021.

Представники сторін у судове засідання 15.04.2021 не прибули.

Під час розгляду справи, суд з`ясував, що Указом Президента України від 19.02.2021 року №62/2021 Про утворення та реорганізацію військово-цивільних адміністрацій у Луганській області утворено Попаснянську міську військово-цивільну адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області, у зв`язку з чим військово-цивільну адміністрацію сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області реорганізовано шляхом приєднання до Попаснянської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області.

Відповідно до п. 3 ч. 1, ч. 5 ст. 78 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради можуть бути достроково припинені у випадках, передбачених законами України Про військово-цивільні адміністрації . Повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради за наявності підстав, передбачених пунктом 3 частини першої цієї статті, достроково припиняються з дня набрання чинності актом Президента України про утворення відповідної військово-цивільної, військової адміністрації.

Частиною 11 статті 3 Закону України Про військово-цивільні адміністрації передбачено, що повноваження військово-цивільних адміністрацій населених пунктів починаються з дня внесення запису про їх державну реєстрацію як юридичних осіб до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань і припиняються у день відкриття першої сесії новообраної відповідної ради.

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Попаснянську міську військово-цивільну адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області зареєстровано як юридичну особу 09.04.2021 та внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №1009371020000000582, код ЄДРПОУ 44238131.

Таким чином, з утворенням Попаснянської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, повноваження військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області припиняються. Правонаступником є Попаснянська міська військово-цивільна адміністрація Сєвєродонецького району Луганської області.

Відповідно до ч. 1 ст. 52 ГПК України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу.

На підставі викладеного, суд з власної ініціативи здійснює заміну на підставі ст. 52 ГПК України та замінює військово-цивільну адміністрацію сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської (93354, Луганська обл., Попаснянський р-н, с.Троїцьке, пров.Оборонної 1, код ЄДРПОУ 39805974), її правонаступником - Попаснянською міською військово-цивільною адміністрацією Сєвєродонецького району Луганської області (93300, Луганська обл., Попаснянський р-н, м.Попасна, пл. Миру, буд.2, код ЄДРПОУ 44238131).

Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступні обставини.

ФГ Легас 19.11.2019 року звернулося до керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області з клопотанням від 19.11.2019 року №13, у якому просило передати в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 10 років, до дня державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки, а саме: земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:005:0013, загальною площею 26,9259 га (контур №101 колишнього КСП Попаснянський), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:005:0014, загальною площею 10,8964 га (контур №41 колишнього КСП Попаснянський), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:006:0037, загальною площею 9,5800 га (контур №69 колишнього КСП Попаснянський), які сформовані за технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж нерозподіленої (невитребуваної) земельної ділянки в натурі на місцевості, розробленої КП Попаснянське РБТІ, що розташовані за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.

Керівником військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області 29.11.2019 року прийнято розпорядження №107 Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок , згідно з яким зобов`язано:

1. Передати в оренду ФГ Легас нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки загальною площею 47,4023 га, в т.ч. 37,8223 га - пасовища поліпшені, 9,58 га - рілля, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 1 рік до дня державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки, а саме: земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:005:0013, загальною площею 26,9259 га пасовища поліпшені (контур №101 колишнього КСП Попаснянський), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:005:0014, загальною площею 10,8964 га пасовища поліпшені (контур №41 колишнього КСП Попаснянський), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:006:0037, загальною площею 9,5800 га рілля (контур №69 колишнього КСП Попаснянський), які відповідно до Проекту організації території земельних ділянок (паїв), розташовані за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.

2. Встановити річну орендну плату за використання нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок ФГ Легас у розмірі 4% від їх нормативно грошової оцінки.

3. Затвердити розрахунок орендної плати за використання нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок ФГ Легас (додаток № 1 до розпорядження).

4. ФГ Легас у встановлений термін зареєструвати речове право нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок відповідно до порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Листом №148 від 29.11.2019 керівник військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області повідомив ФГ Легас про те, що законом заборонено передачу в оренду земельних ділянок на строк понад один рік, з посиланням на приписи ч. 1 ст. 1, п. 27 ст. 24 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації, ч.11 ст.93 Земельного кодексу України.

Між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області (орендодавець) та ФГ Легас (орендар) 02.12.2019 року укладений договір оренди землі №15, за умовами якого орендодавець згідно з розпорядженням керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області №107 Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення нерозподілених (невитребуваних) земель пасовища поліпшені, яка розташована у контурі №101 за кадастровим номером 4423885200:09:005:0013, згідно Проекту організації території земельних ділянок (паїв) КСП Попаснянський знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.

Відповідно до п.2 договору №15 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 26,9259 га із земель сільськогосподарського призначення нерозподілених (невитребуваних) земель КСП Попаснянський) (кадастровий номер 4423885200:09:005:0013).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно з п.5 договору №15, на дату укладення договору становить 164 659 грн 11 коп. згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019 року.

Згідно з п.8 договору №15 він укладається на 1 рік, з 01.12.2019 року по 02.12.2020 року. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.

У відповідності до п. 9 договору №15 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в сумі 6 586 грн 36 коп. за рік, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.

Пунктом 14 договору №15 встановлено, що земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва після державної реєстрації договору та підписання акту приймання передачі об`єкта оренди.

Між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області як орендодавцем та ФГ Легас (орендар) 02.12.2019 року укладений договір оренди землі №16, за умовами якого орендодавець згідно розпорядження керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області прийнято розпорядження №107 Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення нерозподілених (невитребуваних) земель пасовища поліпшені, яка розташована у контурі №41 за кадастровим номером 4423885200:09:005:0014, згідно Проекту організації території земельних ділянок (паїв) КСП Попаснянський знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.

Відповідно до п. 2 договору №16 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 10,8964 га із земель сільськогосподарського призначення нерозподілених (невитребуваних) земель КСП Попаснянський) (кадастровий номер 4423885200:09:005:0014).

Згідно з п. 5 договору №16 нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 43 771 грн 33 коп. згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019.

Згідно з п.8 договору №16 він укладається на 1 рік, з 01.12.2019 року по 02.12.2020 року. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.

У відповідності до п.9 договору №16 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в сумі 1 750 грн 85 коп. за рік, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.

Пунктом 14 договору №16 встановлено, що земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва після державної реєстрації договору та підписання акту приймання передачі об`єкта оренди.

Між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області як орендодавцем та ФГ Легас як орендарем 02.12.2019 укладений договір оренди землі №17, за умовами якого орендодавець згідно розпорядження керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області прийнято розпорядження №107 Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення нерозподілених (невитребуваних) земель рілля, яка розташована у контурі №69 за кадастровим номером 4423885200:09:006:0037, згідно Проекту організації території земельних ділянок (паїв) КСП Попаснянський знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області (п.1 договору).

Відповідно до п.2 договору №17 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 9,5800 га із земель сільськогосподарського призначення нерозподілених (невитребуваних) земель КСП Попаснянський) (кадастровий номер 4423885200:09:006:0037).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 277 032 грн 04 коп. згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019 (п.5 договору №17).

Згідно з п.8 договору №17 він укладається на 1 рік, з 01.12.2019 по 02.12.2020. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.

У відповідності до п.9 договору №17 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в сумі 11 081 грн 28 коп. за рік, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.

Пунктом 14 договору №17 встановлено, що земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва після державної реєстрації договору та підписання акту приймання передачі об`єкта оренди.

На виконання умов вказаних договорів оренди землі Військово-цивільна адміністрація сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області передала, а ФГ Легас прийняло земельні ділянки (кадастрові номери 4423885200:09:005:0013, 4423885200:09:005:0014, 4423885200:09:006:0037) із земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель - пасовищ поліпшених та рілля, загальною площею 47,4023 га, які знаходяться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховуються в межах Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області, про що свідчать акти приймання-передачі земельних ділянок від 02.12.2019.

Як вбачається з матеріалів справи, ФГ Легас 20.12.2019 звернулося до Відділу надання адміністративних послуг Попаснянської районної державної адміністрації з заявою про державну реєстрацію договорів оренди землі.

Рішеннями від 24.12.2019 №№50434494, 50433422, 50433113 державний реєстратор відмовив у державній реєстрації прав та їх обтяжень, посилаючись на невідповідність наданих для державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок вимогам ст. 19 Закону України Про оренду землі та ч.11 ст. 93 Земельного кодексу України в частині строків дії договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення. Вказані обставини стали підставою для звернення позивача з даними позовом до суду.

Дослідивши наявні у справі докази, всебічно, повно й об`єктивно встановивши обставини справи суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.

Предметом спору у даній справі, після розгляду в апеляційній та касаційній інстанції, є визнання протиправним та скасування розпорядження керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області від 29.11.2019 №107 "Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок" в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з приписами частин 1,4 статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування.

Згідно з частиною 1 статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

У статті 16 Цивільного кодексу України визначені способи захисту цивільних прав та інтересів. Так, відповідно до п.10 частини 2 вказаної статті способам захисту цивільних прав та інтересів є визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Нормами ч.2 Господарського кодексу України передбачено, що кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються шляхом, зокрема, визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб`єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб`єкта господарювання або споживачів.

Частиною першою ст.21 Цивільного кодексу України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що в разі звернення з вимогами про визнання незаконним та скасування, зокрема, правового акта індивідуальної дії, виданого органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, встановленню та доведенню підлягають як обставини, що оскаржуваний акт суперечить актам цивільного законодавства (не відповідає закону), так і обставини, що цей акт порушує цивільні права або інтереси особи, яка звернулась із відповідними позовними вимогами, а метою захисту порушеного або оспорюваного права є відповідні наслідки у вигляді відновлення порушеного права або охоронюваного інтересу саме особи, яка звернулась за їх захистом. Наведена правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 23.10.2018 у справі №903/857/18, від 20.08.2019 у справі №911/714/18.

Отже, підставами для визнання недійсним (незаконним) акта (рішення) є невідповідність його вимогам законодавства та/або визначеному законом компетенції органу, який видав цей акт, і водночас порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.

Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 05.12.2019 у справі № 914/73/18.

Згідно з приписами абз. 4 ч. 1 статті 1 Закону України Про військово-цивільні адміністрації військово-цивільні адміністрації населених пунктів - це тимчасові державні органи, що здійснюють на відповідній території повноваження сільських, селищних, міських рад, районних у містах рад, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах рад та голів та інші повноваження, визначені цим Законом.

Відповідно до ч. 2 статті 1 Закону України Про військово-цивільні адміністрації військово-цивільні адміністрації є юридичними особами публічного права і наділяються цим та іншими законами повноваженнями, у межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. Військово-цивільні адміністрації населених пунктів набувають прав та обов`язків з дня внесення запису про їх державну реєстрацію як юридичних осіб до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Статтею 3 Закону України Про військово-цивільні адміністрації передбачено, що військово-цивільні адміністрації утворюються у разі потреби за рішенням Президента України. У день набрання чинності актом Президента України про утворення військово-цивільної адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження, зокрема, обласної ради, її виконавчого апарату, посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах, - у разі утворення військово-цивільної адміністрації області.

Указом Президента України від 05.03.2015 №123/2015 Про утворення військово-цивільних адміністрацій , зокрема, утворено Військово-цивільну адміністрацію сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.

Указом Президента України від 19.02.2021 №62/2021 Про утворення та реорганізацію військово-цивільних адміністрацій у Луганській області утворено Попаснянську міську військово-цивільну адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області; реорганізовано військово-цивільну адміністрацію сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області шляхом приєднання до Попаснянської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області.

В обґрунтування правових підстав для визнання протиправним та скасування розпорядження від 29.11.2019 № 107 позивач посилається на порушення відповідачем при його постановленні приписів статті 19 Закону України Про оренду землі та статті 93 Земельного Кодексу України щодо строку надання в оренду земельних ділянок, що призвело до порушення його прав в частині обмеження строку оренди земельних ділянок одним роком, та унеможливило реалізувати право користування земельними ділянками, щодо яких укладені договори оренди, з підстав відмови державним реєстратором в реєстрації права оренди.

Згідно зі статтею 13 Конституції України земля є об`єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ч.1 статті 84 Земельного кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

Статтею 792 ЦК України передбачено, що за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Згідно зі статтею 1 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до статті 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно з ч.1 статті 15 Закону України Про оренду землі істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно з ч.1 статті 22 Земельного кодексу України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

Частиною 3 статті 22 Земельного кодексу України встановлено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування, зокрема, громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства; сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Відповідно до ч.11 статті 93 Земельного кодексу України строк оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства не може бути меншим як 7 років.

Аналогічні вимоги щодо строку оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення передбачені ч.3 статті 19 Закону України Про оренду землі , відповідно до якої при передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим як 7 років.

Згідно з п.27 ч.1 статті 4 Закону України Про військово-цивільні адміністрації (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) військово-цивільні адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження із вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад один рік).

Частиною 2 статті 3 Закону України Про військово-цивільні адміністрації унормовано, що повноваження військово-цивільних адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

Отже, Військова-цивільна адміністрація сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області, в порядку, визначеному чинним законодавством, наділена повноваженнями відповідного органу місцевого самоврядування, у тому числі, щодо передачі земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в оренду.

Як зазначено в наявних в матеріалах справи документах, земельні ділянки, визначені у спірному розпорядженні, є нерозподіленими (невитребуваними) земельними ділянками колишнього КСП Попаснянський, знаходяться за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області, та за своїм призначенням є землями сільськогосподарського призначення. Вказана обставина не заперечується та визнається учасниками справи, а суд не має обґрунтованих підстав вважати її недостовірною, а отже вказані обставини в силу приписів частини 1 статті 75 ГПК не підлягають доказуванню.

Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками, особливості розпорядження землями та використання земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), врегульовані Законом України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) .

Частинами 1, 2 статті 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного розпорядження) передбачено, що нерозподіленою земельною ділянкою є земельна ділянка, яка відповідно до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) увійшла до площі земель, що підлягають розподілу, але відповідно до протоколу про розподіл земельних ділянок не була виділена власнику земельної частки (паю). Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості).

Відповідно до ч.3 статті 13 вказаного закону нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження.

Частинами 4,5 вказаної статті передбачено, що у разі якщо до 1 січня 2025 року власник невитребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємець не оформив право власності на земельну ділянку, він вважається таким, що відмовився від одержання земельної ділянки. Така невитребувана земельна частка (пай) після формування її у земельну ділянку за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради (у разі необхідності формування) за заявою відповідної ради на підставі рішення суду передається у комунальну власність територіальної громади, на території якої вона розташована, у порядку визнання майна безхазяйним.

Отже, враховуючи, що земельні ділянки, які є об`єктами договорів оренди землі від 02.12.2019 №№15,16,17 укладених між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області та ФГ Легас , не належать до складу земель комунальної власності територіальної громади села Троїцького Попаснянського району, а належать до невитребуваних земельних часток (паїв) земель сільськогосподарського призначення, застосування відповідачем обмежень, встановлених п.27 ч.1 ст.4 Закону України Про військово-цивільні адміністрації стосовно строку надання в оренду земельних ділянок комунальної власності є необґрунтованим.

Стосовно обраного позивачем способу захисту права, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.5 статті 6 Закону України Про оренду землі право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Згідно зі статтею 17 вказаного Закону об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст.125 ЗК України).

У статті 126 Земельного кодексу України зазначено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державній реєстрації прав підлягають речові права на нерухоме майно, похідні від права власності: право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки.

Таким чином, реалізувати свої суб`єктивні права та обов`язки сторони договору оренди земельної ділянки можуть лише після державної реєстрації такого договору оренди.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.01.2020 у справі №322/1178/17 зазначено, що момент укладення договору передбачений у статті 640 ЦК України і пов`язується з досягненням сторонами згоди з усіх його істотних умов та дотриманням певних вимог, якими є передання майна або вчинення іншої дії, нотаріальне посвідчення договору або його державна реєстрація, якщо таке передбачено актами цивільного законодавства.

Як свідчать матеріали справи, рішеннями від 24.12.2019 державним реєстратором прав на нерухоме майно Відділу надання адміністративних послуг Попаснянської районної державної адміністрації відмовлено у державній реєстрації договорів з посиланням на невідповідність наданих для державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок вимогам ст. 19 Закону України Про оренду землі та ч. 11 ст. 93 Земельного кодексу України в частині строків дії договорів.

За таких обставин, за укладеними між сторонами спору договорами оренди фактично речове право на земельні ділянки у позивача не виникло через відсутність державної реєстрації цих договорів в порядку, встановленому чинним законодавством.

Отже, невідповідність закону розпорядження керівника ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. від 29.11.2019 №107 "Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок" в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок призвело до порушення прав ФГ Легас та неможливості останнього користуватися об`єктами оренди, а отже позовні вимоги в частині визнання протиправним та скасування розпорядження керівника ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. від 29.11.2019 №107 "Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок" в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік, є обґрунтованими і такими, що відповідають змісту порушеного права, у зв`язку з чим позовні вимоги підлягають задоволенню.

Крім того, ФГ Легас у позовній заяві просить стягнути з відповідача усі понесені ним у справі судові витрати.

Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.

Згідно з ч.1 ст.124 ГПК України разом з першою заявою по суті спору кожна сторона подає до суду попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які вона понесла і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи.

Частинами 1-4 ст.126 ГПК України передбачено, що витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

За результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами.

Для цілей розподілу судових витрат:

1) розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;

2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із:

1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг);

2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг);

3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт;

4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Відповідно до ч.8 ст.129 ГПК України розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. У разі неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.

До позовної заяви позивачем додано договір про надання правової допомоги від 27.01.2020 №06-01/20, укладений між ФГ Легас в особі Голови Легкової Ніни Пилипівни (клієнтом) та Закопайло Віталієм Анатолійовичем (адвокатом), у відповідності до якого, адвокат зобов`язується надавати необхідну правничу допомогу клієнту та здійснювати представництво клієнта, що вказане в цьому договорі, на умовах і в порядку, що визначені цим договором, а клієнт зобов`язався оплатити надання правничої допомоги та фактичні витрати, необхідні для виконання цього договору.

Безпосередній зміст правничої допомоги адвоката за цим договором полягає в тому, що клієнт доручає, а адвокат бере на себе зобов`язання, яке надалі іменується доручення, під час строку дії цього договору здійснити надання клієнту правової інформації, консультацій і роз`яснень з правових питань, правового супроводу захисту інтересів, а також складення заяв, скарг, заперечень, процесуальних та інших документів правового характеру, спрямованих на забезпечення реалізації прав, свобод і законних інтересів клієнта, недопущення їх порушень, а також на сприяння їх відновленню в разі порушення, представництво інтересів клієнта в господарському суді, в тому числі й в судах апеляційної та касаційної інстанцій, у справі щодо оскарження розпорядження №107 від 29 листопада 2019 керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцького та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.

За надання адвокатом правничої допомоги за цим договором, що вказана в пункті 1 договору, клієнт зобов`язаний виплатити адвокату гонорар (винагороду) та оплатити фактичні витрати, необхідні для виконання цього договору в розмірі та на умовах, визначених в додатку до цього договору (пункт 3 договору).

Договір підписаний представником клієнта Легковою Н.П. та адвокатом Закопайло В.А..

Умовами п.2 додатку від 27.01.2020 №1 до договору про надання правової допомоги №06-01/20 сторонами узгоджена вартість послуг у сумі 5000,00грн, а саме:

-зустріч та усна консультація клієнта для з`ясування обставин справи 200,00 грн;

-правовий аналіз наданих клієнтом документів 600,00 грн;

-складання позовної заяви до господарського суду Луганської області щодо оскарження розпорядження від 29.11.2019 №107 керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області 4000,00 грн;

-підготовка додатків до позовної заяви 200,00 грн.

Позивачем в якості доказів понесення витрат на оплату послуг адвоката надані акт здачі-приймання наданих послуг від 28.01.2020 №1, рахунок-фактуру від 28.01.2020 №3 на суму 5000,00 грн, платіжне доручення від 28.01.2020 №273 на суму 5000,00 грн.

Отже, зважаючи на понесення позивачем витрат на правову допомогу у розмірі 5000,00 грн, що підтверджено належними доказами, за відсутності клопотання відповідача про зменшення розміру витрат на професійну правничу допомогу адвоката у зв`язку з їх неспівмірністю, суд з урахуванням приписів статті 129 ГПК України дійшов висновку про стягнення з відповідача витрат на правничу допомогу у розмірі 2500,00 грн пропорційно розміру задоволених вимог. Витрати по сплаті судового збору за подання позовної заяви покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених вимог.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

в и р і ш и в:

1. Позовні вимоги в частині визнання протиправним та скасування розпорядження від 29.11.2019 №107 "Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок" керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області, правонаступником якої є Попаснянська міська військово-цивільна адміністрація Сєвєродонецького району Луганської області щодо визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок протягом одного року задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати розпорядження від 29.11.2019 №107 "Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок" керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області, правонаступником якої є Попаснянська міська військово-цивільна адміністрація Сєвєродонецького району Луганської області в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок протягом одного року.

3 . Стягнути з Попаснянської міської військово-цивільною адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області (93300, Луганська обл., Попаснянський р-н, місто Попасна, пл. Миру, буд.2, код ЄДРПОУ 44238131) на користь Фермерського господарства Легас (93354, Луганська обл., Попаснянський р-н, село Троїцьке, вул. Соборна, 27; код ЄДРПОУ 31791420) 2500,00 грн витрат на професійну правничу допомогу, 2102,00 грн витрат по сплаті судового збору за подання позовної заяви, видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції у строки, передбачені ст.256 Господарського процесуального кодексу України та порядку, визначеному п.17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено і підписано 26.04.2021.

Суддя Р.М.Шеліхіна

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення15.04.2021
Оприлюднено26.04.2021
Номер документу96500468
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/82/20

Рішення від 15.04.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 06.04.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 16.03.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 02.03.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 09.02.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 15.01.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Постанова від 25.11.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 29.10.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Постанова від 26.08.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Ільїн Олег Володимирович

Постанова від 26.08.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Ільїн Олег Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні