Рішення
від 02.09.2020 по справі 640/22459/19
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 вересня 2020 року м. Київ № 640/22459/19

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Балась Т.П., за участю секретаря судового засідання Кузьмич М.Б.,

за участі представників сторін:

від позивача: Матвійчук Д.В.,

від відповідача: Ясніцька Т.С.,

від третіх осіб: не з`явилися,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Києві за правилами загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Старокостянтинівцукор

до Державної податкової служби України

треті особи Головне управління ДПС у Хмельницькій області, Товариство з обмеженою відповідальністю Легал Фін Груп

про зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю Старокостянтинівцукор (далі - позивач або ТОВ Старокостянтинівцукор ) з позовом до Державної податкової служби України (далі - відповідач) за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору Головного управління ДПС у Хмельницькій області (далі - третя особа -1), Товариства з обмеженою відповідальністю Легал Фін Груп (третя особа-2), в якому просить суд:

- зобов`язати Державну податкову службу України скасувати в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію податкових накладних № 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228 від 30.01.2017, неправомірно зареєстрованих від імені Товариства з обмеженою відповідальністю Старокостянтинівцукор 10.02.2017 на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Легал Фін Груп та виключити зазначені податкові накладні з Єдиного реєстру податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України відновити на рахунку ТОВ Старокостянтинівцукор у системі електронного адміністрування податку на додану вартість суму реєстраційного ліміту у розмірі 3 333 333,33 грн., на яку платник податків має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач протиправно не вчиняє дії щодо скасування реєстрації податкових накладних, складених та зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних від імені ТОВ Старокостянтинівцукор на адресу ТОВ Легал Фін Груп , оскільки останні позивачем не подавались.

Позивач вказує, що у січні 2017 року невідомими особами від імені ТОВ Старокостянтинівцукор здійснено реєстрацію фіктивних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у кількості восьми штук на загальну суму ПДВ 3 333 333,33 грн. Внаслідок протиправних дій стало фактичне списання з електронного рахунку ТОВ Старокостянтинівцукор 3 333 333,33 грн.

Також, позивач зазначив, що він не здійснював жодних господарських операцій з ТОВ Легал Фін Груп , та не перебуває й не перебував у жодних господарських відносинах із цією юридичною особою, що підтверджується перевіркою ГУ ДПС у Хмельницькій області.

Позивач зауважує, що ТОВ Старокостянтинівцукор подано заяву про вчинення кримінального правопорушення до Старокостянтинівського ВП ГУ Національної поліції в Хмельницькій області.

Відповідач позов не визнав, у відзиві на позовну заяву зазначив, що приймаючи спірні податкові накладні та дійшовши висновку про їх відповідність вимогам податкового законодавства ДФС України діяло у межах та у спосіб, встановлений законодавством.

Відповідач вказав, що покликання позивача на наявність кримінального провадження № 12017240220000106, а також матеріали податкових перевірок ТОВ Старокостянтинівцукор не спростовують правомірних дій відповідача у реєстрації податкових накладних, а відтак необхідність скасування їх реєстрації, та як наслідок відновлення на рахунку в СЕА реєстраційного ліміту.

Позивач надав відповідь на відзив, а відповідач додаткові пояснення до відзиву, зміст яких в цілому відповідає змісту позовної заяви та відзиву на позов відповідно.

Третя особа - 1 надала письмові пояснення, у яких зазначила, що реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та формування реєстраційного ліміту здійснюється на рівні ДПС України.

Третя особа -2 правом надати пояснення по суті спору не скористалась.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.11.2019 відкрито загальне позовне провадження у справі № 640/22459/19 та призначено підготовче засідання.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.01.2020 закрито підготовче провадження та призначено судове засідання для розгляду справи по суті.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 27.05.2020 відмовлено у задоволенні клопотання ДПС України про залишення позовної заяви без розгляду.

Протокольною ухвалою суду від 27.05.2020 залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору ТОВ Легал Фін Груп .

У судовому засіданні 02.09.2020 було проголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Заслухавши учасників справи, розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю Старокостянтинівцукор як юридична особа зареєстроване 23.04.2009 (номер запису: 1 677 102 0000 000421), що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.32-33).

Видами діяльності ТОВ Старокостянтинівцукор є: 10.81 Виробництво цукру (основний); 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 46.36 Оптова торгівля цукром, шоколадом і кондитерськими виробами; 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт.

За даними системи електронного адміністрування ПДВ станом на 10.02.2017 сума податку, на яку ТОВ Старокостянтинівцукор має право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних складає 10 366 163,40 грн. (а.с.36)

Як убачається з матеріалів справи, Товариством з обмеженою відповідальністю Старокостянтинівцукор у січні 2017 року було направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні:

- № 221 від 30.01.2017 р. на загальну суму 2 000 000 грн., в тому числі ПДВ 333 333,33 грн. (а.с.80-81);

- № 222 від 30.01.2017 р. на загальну суму 2 000 000 грн., в тому числі ПДВ 333 333,33 грн.(а.с.82-83);

- № 223 від 30.01.2017 р. на загальну суму 2 000 000 грн., в тому числі ПДВ 333 333,33 грн.(а.с.84-85);

- № 224 від 30.01.2017 р. на загальну суму 2 000 000 грн., в тому числі ПДВ 333 333,33 грн.(а.с.86-87);

- № 225 від 30.01.2017 р. на загальну суму 2 000 000 грн., в тому числі ПДВ 333 333,33 грн.(а.с.88-89);

- № 226 від 30.01.2017 р. на загальну суму 2 000 000 грн., в тому числі ПДВ 333 333,33 грн.(а.с.90-91);

- № 227 від 30.01.2017 р. на загальну суму 3 000 000 грн., в тому числі ПДВ 500 000,00 грн.(а.с.92-93);

- № 228 від 30.01.2017 р. на загальну суму 5 000 000 грн., в тому числі ПДВ 8333 333,33 грн.(а.с.94).

Вказані обставини призвели до фактичного списання з електронного рахунку ТОВ Старокостянтинівцукор коштів в сумі 3 333 333,33 грн., що підтверджується витягом з системи електронного адміністрування ПДВ № 13310692 від 13.02.2017 (а.с.37).

Як зазначає позивач у позовній заяві, реєстрація зазначених вище податкових накладних відбулась без волі та згоди ТОВ Старокостянтинівцукор в результаті несанкціонованого втручання в програмне забезпечення M.E.DOC , за допомогою якого товариство здійснює реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, на користь контрагента, з яким позивач ніколи не мав жодних фінансово-господарських відносин.

Судом з`ясовано, що реєстрація податкових накладних була здійснена на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Легал Фін Груп (код ЄДРПОУ 40918690) щодо виконання комплексу монтажних та пусконалагоджувальних робіт з влаштуванням Обладнання автоматизованої системи моніторингу та управління (АСМУ), комплексної системи безпеки (КСБ) на об`єкті будівництва : Житловий квартал з об`єктами соціально-господарського призначення та підземними паркінгами за адресою: вул. Професора Підвисоцького (територія військового містечка №2) в Печерському районі м. Києва Черга будівництва 2.3.3. Паркінг за ГП №81. Згідно з договором №16/01/17-1 від 16.01.2017 та будівельно-монтажні роботи на суму ПДВ 3 333 333,33 грн. (вісім податкових накладних).

За фактом звернення ТОВ Старокостянтинівцукор до СВ Старокостянтинівського ВП ГУНП в Хмельницькій області розпочато досудове розслідування № 12017240220000106 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 191, ч.3 ст. 361, ч. 1 ст. 366 Кримінального кодексу України.

Відповідно до постанови Старокостянтинівського ВП ГУ НП в Хмельницькій області від 14.02.2017 ТОВ Старокостянтинівцукор визнано потерпілим у кримінальному провадженні № 12017240220000106 (а.с.75).

24.09.2019 ТОВ Старокостянтинівцукор звернулося із заявою № 24/1-09 до ДПС України щодо скасування реєстрації податкових накладних у ЄРПН та відновлення на рахунку ТОВ Старокостянтинівцукор суми реєстраційного ліміту ПДВ у розмірі 3 333 333,33 грн. (а.с.63-65).

Листом ДПС України від 30.10.2019 №7539/6/99-00-04-02-04-15 відмовлено позивачу у поверненні суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування (а.с.69-71).

Не погоджуючись з діями податкового органу з реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з наступного.

Згідно з підпунктом 14.1.181 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.

Пунктом 198.1 статті 198 Податкового кодексу України передбачено, що до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з:

а) придбання або виготовлення товарів та послуг;

б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності);

в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України;

г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу;

ґ) ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Відповідно до пункту 198.3 статті 198 Податкового кодексу України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з:

- придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг;

- придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи);

- ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Положеннями пункту 198.6 статті 198 Податкового кодексу України передбачено, що не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

Відповідно до пункту 44.1 статті 44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначено у Законі України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 № 996-XIV (далі - Закон № 996-XIV).

Відповідно до статті 1 Закону № 996-XIV бухгалтерський облік - процес виявлення, вимірювання, реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про діяльність підприємства зовнішнім та внутрішнім користувачам для прийняття рішень.

Частиною 1 статті 9 Закону № 996-XIV передбачено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Відповідно до статті 1 Закону № 996-XIV первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію.

Згідно з частиною 2 статті 9 Закону № 996-XIV первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Окрім цього, порядок створення, прийняття і відображення у бухгалтерському обліку, а також зберігання первинних документів, облікових регістрів, бухгалтерської та іншої звітності, що ґрунтується на даних бухгалтерського обліку, підприємствами, їх об`єднаннями та госпрозрахунковими організаціями (крім банків) незалежно від форм власності, установ та організацій, основна діяльність яких фінансується за рахунок коштів бюджету, встановлює Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Міністерством фінансів України від 24.05.1995 №88.

Згідно з пунктом 2.1 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, які містять відомості про господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення. Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов`язань і фінансових результатів.

Відповідно до пункту 2.7 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку первинні документи складаються на бланках типових і спеціалізованих форм, затверджених відповідним органом державної влади. Документування господарських операцій може здійснюватись із використанням виготовлених самостійно бланків, які повинні містити обов`язкові реквізити чи реквізити типових або спеціалізованих форм.

Умовами реалізації права платника на податковий кредит є фактичне придбання товарів (робіт, послуг) та наявність первинних документів (зокрема, податкових накладних), оформлених у відповідності з вимогами чинного законодавства.

При цьому, наслідки в податковому обліку платника створюють лише реально вчинені господарські операції, тобто такі, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають змісту, відображеному в укладених платником податку договорах.

Визначальною ознакою господарської операції є те, що вона має спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків. Здійснення господарської операції і власне її результат підлягають відображенню в бухгалтерському обліку, при цьому для бухгалтерського обліку мають значення лише ті документи, які підтверджують фактичне здійснення господарських операцій.

Судом встановлено, що Товариством з обмеженою відповідальністю Старокостянтинівцукор зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Легал Фін Груп податкові накладні: № 221 від 30.01.2017 р. на загальну суму 2 000 000 грн., в тому числі ПДВ 333 333,33 грн. (а.с.80-81); № 222 від 30.01.2017 р. на загальну суму 2 000 000 грн., в тому числі ПДВ 333 333,33 грн.(а.с.82-83); № 223 від 30.01.2017 р. на загальну суму 2 000 000 грн., в тому числі ПДВ 333 333,33 грн.(а.с.84-85); № 224 від 30.01.2017 р. на загальну суму 2 000 000 грн., в тому числі ПДВ 333 333,33 грн.(а.с.86-87); № 225 від 30.01.2017 р. на загальну суму 2 000 000 грн., в тому числі ПДВ 333 333,33 грн.(а.с.88-89); № 226 від 30.01.2017 р. на загальну суму 2 000 000 грн., в тому числі ПДВ 333 333,33 грн.(а.с.90-91); № 227 від 30.01.2017 р. на загальну суму 3 000 000 грн., в тому числі ПДВ 500 000,00 грн.(а.с.92-93); № 228 від 30.01.2017 р. на загальну суму 5 000 000 грн., в тому числі ПДВ 8333 333,33 грн. (а.с.94).

Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно із пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до приписів пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Отже, підставою для складення податкової накладної та її направлення на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних є саме здійснення господарських операцій з постачання товарів/послуг між продавцем та покупцем.

Як вбачається з вищезазначених податкових накладних, реєстрація яких оскаржується, вони виписані ТОВ Старокостянтинівцукор (продавець) на адресу ТОВ Легал Фін Груп (покупець) у зв`язку зі здійсненням господарських операцій з виконання будівельно-монтажних робіт.

Проте, позивач заперечує факт здійснення господарських операцій з постачання товарів/послуг на адресу ТОВ Легал Фін Груп , обґрунтовуючи вчиненням шахрайських дій третіми особами від імені підприємства з метою неправомірного формування податкового кредиту з податку на додану вартість на користь ТОВ Легал Фін Груп .

Суд зазначає, що відповідачем не надано суду жодних доказів на підтвердження перебування ТОВ Старокостянтинівцукор у договірних відносинах з ТОВ Легал Фін Груп .

З матеріалів справи установлено, що у травні 2017 року Головним управлінням ДФС в Хмельницькій області проведено дослідження від 23.05.2017 № 13/16-15/36397241 (далі - дослідження) фінансово-господарської діяльності ТОВ Старокостянтинівцукор з питань взаємовідносин з ТОВ Укрінвест-Трейдінг та ТОВ Легал Фін Груп у січні 2017 року.

В ході проведення дослідження встановлено, що в період 2017 року невстановлені особи, підробивши електроні податкові накладні від імені ТОВ Сгарокостянтинівцукор , можливо незаконно заволоділи бюджетними коштами в розмірі 245 157 грн.

Так, згідно з результатами опрацювання зібраної податкової інформації щодо ТОВ Старокостянтинівцукор (ГІН 36397241) за період декларування ПДВ: січень 2017 року встановлено нереальність здійснення господарських операцій з постачання товарів/послуг на адресу ТОВ Легал Фін Груп у січні 2017 року за відсутністю підтвердження 'ГОВ Старокостянтинівцукор фінансово-господарських відносин з ТОВ Легал Фін Груп .

У дослідженні зазначено, що продавцем - ТОВ Старокостянтинівцукор не визнано здійснення господарських операцій з контрагентом-покупцем ТОВ Легал Фін Груп у січні 2017 року у сумі ПДВ 3 333 333,33 грн., згідно з даними ЄРПН, листа ТОВ Старокостянтинівцукор від 15.02.2017 № 15/2-02 (вхідний номер 1214/10 від 17.02.2017). іншою податковою інформацією. Податкові зобов`язання по господарським операціям з контрагентом-покупцем ТОВ Легал Фін Груп у січні 2017 року у сумі ПДВ 3 333 333,33 грн. ТОВ Старокостянтинівцукор не задекларовано.

Однак, згідно з електронним реєстром виданих податкових накладних ТОВ Легал Фін Груп за січень 2017 року встановлено віднесення до складу податкових зобов`язань податкові накладні виписані ТОВ Легал Фін Груп на адресу ТОВ Шевель Гранд (ПН 39481393) на загальну суму ПДВ 3 333 333,33 грн., номенклатура товару - комплекс монтажних, пусконалагоджувальних робіт з влаштування Обладнання автоматизованої системи моніторингу та управління (АСМУ), комплексної системи безпеки (КСБ) на Об`єкті будівництва: Житловий квартал з об`єктами соціально-громадського призначення та підземними паркінгами за адресою: вул. Професора Підвисоцького (територія військового містечка №2) в Печерському районі м. Києва Черга будівництва 2.3.3. Паркінг за ГП №81. Згідно з договором №16/01/17-1 від 16.01.2017.

Відповідно до електронного реєстру виданих податкових накладних ТОВ Шевель Гранд за січень 2017 року встановлено віднесення до складу податкового кредиту наступні податкову накладні, надані ТОВ Легал Фін Груп на загальну суму ПДВ 3 333 333,33 грн., номенклатура товару - комплекс монтажних, пусконалагоджувальних робіт з влаштування Обладнання автоматизованої системи моніторингу та управління (АСМУ), комплексної системи безпеки (КСБ) на Об`єкті будівництва: Житловий квартал з об`єктами соціально-громадського призначення та підземними паркінгами за адресою: вул. Професора Підвисоцького (територія військового містечка №2) в Печерському районі м. Києва Черга будівництва 2.3.3. Паркінг за ГП №81. Згідно з договором №16/01/17-1 від 16.01.2017.

Згідно з електронним реєстром виданих податкових накладних ТОВ Шевель Гранд за січень 2017 року встановлено віднесення до складу податкових зобов`язань податкові накладні виписані ТОВ Шевель Гранд на адресу ТОВ Білгороденерго на загальну суму ПДВ 3 333 333,33 грн., номенклатура товару - комплекс монтажних, пусконалагоджувальних робіт з влаштування Обладнання автоматизованої системи моніторингу та управління (АСМУ), комплексної системи безпеки (КСБ) на Об`єкті будівництва: Житловий квартал з об`єктами соціально-громадського призначення та підземними паркінгами за адресою: вул. Професора Підвисоцького (територія військового містечка №2) в Печерському районі м. Києва Черга будівництва 2.3.3. Паркінг за ГП №81. Згідно з договором №16/01/17-1 від 16.01.2017.

Відповідно до електронного реєстру виданих податкових накладних ТОВ Білгороденерго за січень 2017 року встановлено віднесення до складу податкового кредиту наступні податкову накладні, видані ТОВ Шевель Гранд на загальну суму ПДВ 3 333 333,33 грн., номенклатура товару - комплекс монтажних, пусконалагоджувальних робіт з влаштування Обладнання автоматизованої системи моніторингу та управління (АСМУ), комплексної системи безпеки (КСБ) на Об`єкті будівництва: Житловий квартал з об`єктами соціально-громадського призначення та підземними паркінгами за адресою: вул. Професора Підвисоцького (територія військового містечка №2) в Печерському районі м. Києва Черга будівництва 2.3.3. Паркінг за ГП №81. Згідно з договором №16/01/17-1 від 16.01.2017.

Згідно з електронним реєстром виданих податкових накладних ТОВ Білгороденерго за січень 2017 року встановлено віднесення до складу податкових зобов`язань податкові накладні виписані ТОВ Білгороденерго на адресу ТОВ Апт-Україна на загальну суму ПДВ 3 333 333,33 грн., номенклатура товару - комплекс монтажних, пусконалагоджувальних робіт з влаштування Обладнання автоматизованої системи моніторингу та управління (АСМУ), комплексної системи безпеки (КСБ) на Об`єкті будівництва: Житловий квартал з об`єктами соціально-громадського призначення та підземними паркінгами за адресою: вул. Професора Підвисоцького (територія військового містечка №2) в Печерському районі м. Києва Черга будівництва 2.3.3. Паркінг за ГП №81. Згідно з договором №16/01/17-1 від 16.01.2017, в тому числі: за лютий 2017 року сума ПДВ 3 333 333,33 грн., які в цьому ж місяці відкореговано; за квітень 2017 року, сума ПДВ 194 765,42 грн.

Відповідно до електронного реєстру виданих податкових накладних ТОВ Апт-Україна за січень 2017 року встановлено віднесення до складу податкового кредиту березня-квітня 2017 року наступні податкову накладні, видані ТОВ Білгороденерго на загальну суму ПДВ 245 157,20 грн., номенклатура товару - комплекс монтажних, пусконалагоджувальних робіт з влаштування Обладнання автоматизованої системи моніторингу та управління (АСМУ), комплексної системи безпеки (КСБ) на Об`єкті будівництва: Житловий квартал з об`єктами соціально-громадського призначення та підземними паркінгами за адресою: вул. Професора Підвисоцького (територія військового містечка №2) в Печерському районі м. Києва Черга будівництва 2.3.3. Паркінг за ГП №81. Згідно з договором №16/01/17-1 від 16.01.2017.

За результатами дослідження встановлено, що ТОВ Легал Фін Груп підробивши електронні податкові накладні від імені ТОВ Старокостянтинівцукор завищено суму податкового кредиту, яку в подальшому як транзитер передано ТОВ Апт-Україна у сумі 245 157,20 грн.

Також, з матеріалів справи вбачається, що у період з 06.02.2018 по 12.02.2018 Головним управлінням ДФС у Хмельницькій області було проведено документальну позапланову виїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю Старокостягнтинівцукор з питань дотримання вимог податкового законодавства по взаємовідносинах з ТОВ Легал Фін Груп за період з 01.12.2016 по 28.02.2017.

Результати перевірки оформлені актом від 16.02.2018 №0379/22-01-14-06/36397241, у якому встановлено відсутність взаємовідносин ТОВ Старокостянтинівцукор з ТОВ Легал Фін Груп за період з 01.12.2016 по 28.02.2017, а також неправомірність реєстрації податкових накладних на користь ТОВ Легал Фін Груп на загальну суму ПДВ 3 333 333,33 грн. (а.с. 38-48).

В акті перевірки зазначено, що відповідно до наданої оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 Розрахунки з вітчизняними покупцями взаємовідносини між ТОВ Старокостянтинівцукор та ТОВ Легал Фін Груп відсутні.

Згідно з банківськими довідками акціонерного банку Південний , ПАТ Райффайзен Банк Аваль , ПАТ Платинум Банк та ПАТ КБ Приватбанк , розрахунки між ТОВ Старокостянтинівцукор та ТОВ Легал Фін Груп не проводилися.

Відповідно до акта перевірки, проведеним аналізом матеріалів кримінальної справи, наданої Старокостянтинівським відділенням поліції ГУ НП у Хмельницькій області від 27.12.2017 та аналізом наявної податкової інформації по TOB Легал Фін Груп встановлено наступне:

1. Листом Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 02.10.2017 №40-402-14/8304 повідомлено, що інформація про видачу ліцензій на провадження господарської діяльності, пов`язаної із створенням об`єктів архітектури ТOB Легал Фін Груп , відсутня.

2. Податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма 1-ДФ), до контролюючого органу не подавались.

3. Звіти про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів (форма Д4) ж контролюючого органу не подавались.

4. Встановлено, що на момент реєстрації податкових накладних від імені ТОВ Старокостянтинівцукор засновником та керівником TOB Легал Фін груп являлась ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 .

5. Згідно наданих свідчень громадянкою ОСОБА_1 , реєстрацію ТОВ Легал Фін груп здійснював її однокурсник по МАУП - ОСОБА_2 .

6. У податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, зазначені електронні цифрові підписи відповідальної особи за підписання податкових накладних - бухгалтера готової продукції ОСОБА_3 .

Згідно з протоколом допиту свідка від 04.10.2017 року, громадянка ОСОБА_3 , яка на момент опитування працювала бухгалтером готової продукції на ТОВ Старокостянтинівцукор , заперечила реєстрацію податкових накладних від імені TOB Старокостянтинівцукор на адресу TOB Легал Фін Груп та повідомила, що жодного відношення до TOB Легал Фін Груп не має, про таке товариство жодного разу не чула.

В акті перевірки також вказано, що відповідно до поданої TOB Старокостянтинівдукор до Старокостянтинівського відділення Красилівської ОДПІ ГУ ДФС у Хмельницькій області декларації з ПДВ за січень 2017 року (дата подання 17.02.2017, вх.№9022563554) та додатку 5 Розшифровки додаткових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (Д5) за січень 2017 року (дата подання 17.02.2017, вх.№9022563627) податкові зобов`язання по контрагенту ТОВ Легал Фін Груп на суму ПДВ - 3 333 333,31 грн. не задекларовано.

Згідно з системою автоматизованого співставлення податкових зобов`язань і податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДФС України, між сумами податкових зобов`язань та/або податкового кредиту з податку на додану вартість, станом на дату подання акту відсутня інформація щодо взаємовідносин між ТОВ Старокостянтинівцукор та TOB Легал Фін Груп за період 01.12.2016 по 28.02.2017.

Наведене дає підстави зробити висновок про те, що ТОВ Старокостянтинівцукор на користь ТОВ Легал Фін Груп жодних господарських операцій щодо поставки товарів (виконання робіт, надання послуг) у січні 2017 року не вчиняло.

Крім того, як установлено судом вище, у провадженні слідчого відділення Старокостянтинівського ВП ГУ ПН України в Хмельницькій області перебуває кримінальне провадження № 12017240220000106 від 14.02.2017 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 361, ч. 3 ст. 191, ч. 1 ст. 366 КК України.

Так, з листа Старокостянтинівського ВП ГУ НП в Хмельницькій області від 02.10.2019 № 9405115 (а.с.72-74) убачається, що в ході досудового розслідування та проведення оперативно-розшукових заходів встановлено, що за допомогою комп`ютерної програми Anyplace control , яка при невідомих органом досудового розслідування обставинах несанкціоновано була попередньо встановлена на комп`ютер, яким здійснюється ведення бухгалтерського обліку TOB Старокостянтинівцукор , за допомогою електронного підпису в програмному забезпеченні M.E.DOC. , в режимі реального часу, через мережу Інтернет, з використанням вказаної комп`ютерної програми Anyplace Control , яка дозволяє віддалено працювати з комп`ютером, було проведено несанкціоноване втручання в роботу автоматизованої системи реєстрації податкових накладних в ЄДРПН, віл імені TOB Старокостянтинівцукор протягом 22:37-22:49 год. 10.02.2017 зареєстровано вісім податкових накладних про надання будівельно-монтажних робіт TOB Легал Фін Груп (код ЄДРПОУ 40918690), загальну суму 20 000 000 грн., внаслідок чого сталося зменшення реєстраційного ліміту ПДВ TOB Старокостянтинівцукор на загальну суму 333 333,33 грн.

Під час втручання до програмного забезпечення використовувалась російська ІР-адреса НОМЕР_2 (адреса - Москва, Росія), провайдер ООО H1 .

Встановлено, що накопичений податковий кредит ПДВ в сумі 3,3 млн. було виведено по ланцюгу (схема):

TOB Старокостянтинівцукор -> TOB Легал Фін Груп -> TOB Шеваль Гранд -> TOB Білгороденерго -> TOB Мактуб плюс -> TOB Агфін буд ЛТД -> TOB Апт-Україна (2 млн. 321,9 тис.);

ТOB Старокостянтинівцукор -> TOB Легал Фін груп -> TOB Шеваль Гранд -> TОB Білгороденерго -> кінцеві вигодонабувачі: TOB Апт-Україна - 194,8 тис. грн., TOB Євро Інвест плюс - 560,7 тис. грн., TOB Спецтрансбуд-1 - 272,6 тис. грн.

При реєстрації податкових накладних використовувались електронні скриньки ІНФОРМАЦІЯ_3, ІНФОРМАЦІЯ_4 та ІНФОРМАЦІЯ_5 з однаковою ІР-адресою ІНФОРМАЦІЯ_2 (фізична адреса - StephanstraЯe 10, 60313 Frsnkfurt am Main, Німеччина, готель Lux Island Resorts, провайдер Digital Inc., США).

Пунктом 1 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок №1246, у редакції, чинній на момент реєстрації податкових накладних) визначено, що цей Порядок визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї (далі - податкова накладна та/або розрахунок коригування), до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр), звіряння даних, що містяться у виданих платникам податку на додану вартість - отримувачам (покупцям) товарів (послуг) податковій накладній та/або розрахунку коригування, з відомостями, які містяться у Реєстрі.

Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку №1246 внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування, до Реєстру (далі - реєстрація) здійснюється шляхом подання протягом операційного дня зазначених документів в електронній формі ДФС з використанням електронного цифрового підпису та внесення відповідних відомостей до Реєстру.

Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не видаються отримувачу (покупцю) товарів (послуг) та залишаються у їх постачальника (продавця); складені під час отримання послуг від нерезидента, місцем постачання яких визначено митну територію України; складені в межах виконання угод про розподіл продукції; складені за операціями з постачання товарів (послуг), які звільнені від оподаткування) незалежно від суми податку на додану вартість, зазначеної в одній податковій накладній та/або розрахунку коригування.

Згідно з пунктом 5 Порядку № 1246 постачальник (продавець) складає податкову накладну та/або розрахунок коригування у форматі (відповідно до стандарту), затвердженому в установленому порядку, з використанням спеціалізованого програмного забезпечення.

Після складення податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі на них накладається електронний цифровий підпис посадових осіб постачальника (продавця) у такому порядку: першим - електронний цифровий підпис головного бухгалтера (бухгалтера) або електронний цифровий підпис керівника; другим - електронний цифровий підпис, що є аналогом відбитка печатки постачальника (продавця) (за наявності).

За відсутності у постачальника (продавця) посади бухгалтера електронні цифрові підписи посадових осіб платника податку накладаються у такому порядку: першим - електронний цифровий підпис керівника; другим - електронний цифровий підпис, що є аналогом відбитка печатки постачальника (продавця) (за наявності).

Пунктом 6 Порядку № 1246 установлено, що після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС засобами телекомунікаційного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис та Про електронні документи та електронний документообіг . Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Відповідно до пункту 7 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі до ДФС здійснюється їх розшифрування, перевіряється електронний цифровий підпис, визначається відповідність електронного документа формату (стандарту), затвердженому в установленому порядку, та у разі відсутності причин для відмови проводиться їх реєстрація.

Згідно з пунктом 9 Порядку № 1246 причиною відмови у прийнятті податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації є:

1) наявність помилок під час заповнення податкової накладної;

2) відсутність в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

3) факт реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

4) порушення вимог щодо наявності суми податку, обчисленої відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

5) порушення вимог, установлених пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 Податкового кодексу України.

Квитанція, на яку накладається електронний цифровий підпис ДФС, підлягає шифруванню та надсилається протягом операційного дня платникові податку засобами телекомунікаційного зв`язку. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

Частиною 10 Порядку № 1246 установлено, що датою та часом подання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі ДФС є дата та час, зазначені у квитанції про їх прийняття (підтвердження реєстрації) або неприйняття.

Згідно з пунктом 11 Порядку № 1246 квитанція, що підтверджує факт реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, надсилається протягом операційного дня платникові податку.

Якщо протягом операційного дня платникові податку не надіслано квитанцію, що підтверджує прийняття (підтвердження реєстрації) або неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування, такі податкова накладна та/або розрахунок коригування вважаються зареєстрованими.

Аналіз наведених норм законодавства свідчить, що прийняття та реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється Державною фіскальною службою України. Під час реєстрації податкових накладних на контролюючий орган покладено такі обов`язкові дії, як розшифрування податкових накладних, перевірка електронного цифрового підпису, визначення відповідності електронного документа встановленому формату електронного документу звітності суб`єктів господарювання, перевірка податкових накладних на наявність підстав для відмови у їх реєстрації.

При цьому, відповідачем не надано під час розгляду справи доказів на підтвердження виконання відповідачем положень вищезазначених норм права щодо здійснення перевірки податкових накладних, зареєстрованих 30.01.2017 від імені ТОВ Старокостянтинівцукор , складені за операціями з постачання товарів/послуг з ТОВ Легал Фін Груп .

Згідно з п.20 Порядку № 1246, у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Враховуючи неможливість підтвердження реальності господарських операцій, а саме виконання будівельно-монтажних робіт на користь ТОВ Легал Фін Груп , реєстрація вищезазначених податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних підлягає скасуванню, оскільки вони зареєстровані без реального здійснення господарських операцій щодо придбання товарів/надання послуг.

Водночас, суд акцентує увагу, що Податковим кодексом України не передбачено можливості вилучення з ЄРПН зареєстрованих податкових накладних, що були складені/ зареєстровані внаслідок незаконних дій або помилково направлені засобами електронного зв`язку.

З огляду на наведене позовні вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України виключити податкові накладні № 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228 від 30.01.2017 з Єдиного реєстру податкових накладних задоволенню не підлягають.

Щодо вимоги позивача про зобов`язання Державної податкової служби України відновити на рахунку ТОВ Старокостянтинівцукор у системі електронного адміністрування податку на додану вартість суму реєстраційного ліміту у розмірі 3 333 333,33 грн., на яку платник податків має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд зазначає наступне.

Основні принципи функціонування системи електронного адміністрування податку на додану вартість визначено статтею 200-1 Податкового кодексу України.

Відповідно до статті 200-1 Податкового кодексу України система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку:

- суми податку, що містяться у виданих та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України;

- суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість;

- суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.

Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 200-1.2 статті 200-1 Податкового кодексу України платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Для відкриття рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію податкової та митної політики, надсилає центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстр платників, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника.

Механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, особливості складення податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних (далі - розрахунки коригування) у такій системі, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків визначений Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 569 Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість (далі - Порядок №569).

Згідно з пунктом 4 Порядку № 569 рахунок у системі електронного адміністрування податку (далі - електронний рахунок) - рахунок, відкритий платнику податку в Казначействі, на який таким платником перераховуються кошти у сумі, необхідній для досягнення розміру суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), а також у сумі, необхідній для сплати узгоджених податкових зобов`язань з податку.

Пунктом 9 Порядку №569 передбачено, що платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі на суму податку (У Накл), обчислену за такою формулою:

У Накл = У НаклОтр + У Митн + У ПопРах + У Овердрафт - У НаклВид - У Відшкод - У Перевищ,

Де У НаклОтр - загальна сума податку за отриманими платником податку податковими накладними та розрахунками коригування, зареєстрованими в Реєстрі, яка визначається на підставі даних таких податкових накладних, складених за операціями, дата виникнення податкових зобов`язань за якими припадає на податковий період починаючи з 01 липня 2015 року, а також розрахунків коригування, складених починаючи з 01 липня 2015 року та зареєстрованих в Реєстрі, до податкових накладних, складених до 01 липня 2015 року, що підлягали наданню покупцям - платникам податку;

У Митн- загальна сума податку, сплаченого платником податку безпосередньо або через уповноважену особу під час ввезення товарів на митну територію України, що визначається на підставі даних митних декларацій з урахуванням змін, внесених відповідно до аркушів коригування та додаткових декларацій, оформлених згідно із статтею 261 Митного кодексу України, виходячи із сум податку, сплачених починаючи з 01 липня 2015 року під час ввезення товарів на митну територію України.

У ПопРах - загальна сума поповнення з поточного рахунка платника його електронного рахунка, в тому числі з електронних рахунків, що були додатково відкриті відповідно до пункту 200-1.2 статті 200-1 Кодексу платникам податку - сільськогосподарським підприємствам, що до 1 січня 2017 р. застосовували спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 Кодексу.

У Овердрафт - сума середньомісячного розміру сум податку, які за останні 12 звітних (податкових) місяців були задекларовані платником до сплати до бюджету та погашені (розстрочені, відстрочені), а також задекларовані платником податку - сільськогосподарським підприємством, що до 01 січня 2017 р. застосовував спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 Кодексу.

У НаклВид - загальна сума податку за виданими платником податку податковими накладними та розрахунками коригування, зареєстрованими у Реєстрі, яка визначається на підставі даних таких податкових накладних за операціями, дата виникнення податкових зобов`язань за якими припадає на податковий період починаючи з 01 липня 2015 року, а також розрахунків коригування, складених починаючи з 01 липня 2015 року та зареєстрованих в Реєстрі, до податкових накладних, складених до 01 липня 2015 року, що підлягали наданню покупцям - платникам податку;

У Відшкод - загальна сума податку, заявлена платником податку до бюджетного відшкодування, що визначається на підставі задекларованих до відшкодування сум від`ємного значення податку, розрахованих за операціями, здійсненими після 01 липня 2015 року, згідно з податковими деклараціями з податку та уточнюючими розрахунками до них, поданими контролюючому органу, починаючи з податкової звітності за: липень 2015 р. - для платників податку, що застосовують місячний звітний період; III квартал 2015 р. - для платників податку, що застосовують квартальний звітний період.

У Перевищ - загальна сума перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником податку у поданих контролюючому органу податкових деклараціях з податку, суми податку, зазначеної у складених таким платником податкових накладних, зареєстрованих у Реєстрі, яка визначається як різниця між:

- сумами податкових зобов`язань за операціями з постачання/надання товарів/послуг та отримання послуг від нерезидента, місцем постачання яких визначено митну територію України, здійсненими після 01 липня 2015 року, та їх подальшого коригування згідно із статтею 192 Кодексу, задекларованими платником у податкових деклараціях з податку (поданих контролюючому органу починаючи з податкової звітності за липень 2015 року для платників податку, що застосовують місячний звітний період, за III квартал 2015 року - для платників податку, що застосовують квартальний звітний період) з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до них;

- сумами податку, зазначеними платником податку в податкових накладних, що складені за такими операціями (в тому числі податкових накладних, які не видаються отримувачу, а також складених під час отримання послуг від нерезидента, місцем постачання яких визначено митну територію України), здійсненими після 1 липня 2015 р., та розрахунків коригування, складених починаючи з 1 липня 2015 р. та зареєстрованих в Реєстрі, до податкових накладних, складених до 1 липня 2015 року.

Відповідно до пункту 9-1 Порядку №569, якщо у платника податку загальна сума податкових зобов`язань, зазначених ним у поданих податкових деклараціях з урахуванням уточнюючих розрахунків, перевищує суму податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Реєстрі (У Перевищ), а сума податку (У Накл), визначена відповідно до пункту 9 цього Порядку, є недостатньою для реєстрації таким платником податкової накладної або розрахунку коригування до такої податкової накладної за звітні (податкові) періоди виникнення зазначеного перевищення, платник податку має право зареєструвати податкову накладну або розрахунок коригування в Реєстрі на суму податку, що дорівнює значенню показника У Перевищ, зменшеного на суму задекларованих до сплати податкових зобов`язань за періоди починаючи з 01 липня 2015 року (включаючи податкові зобов`язання, які були сплачені платником податку, та податкові зобов`язання, які не були сплачені платником податку) та збільшеного на значення показника У ПопРах незалежно від значення показника У Накл, визначеного відповідно до пункту 9 цього Порядку.

Платник податку має право зареєструвати в порядку, визначеному абзацом першим цього пункту, тільки податкові накладні за звітні (податкові) періоди, в яких виникло перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником податку у поданих податкових деклараціях з урахуванням уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Реєстрі (У Перевищ).

Згідно з пунктом 13 Порядку №569, ДФС автоматично обчислює суму податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі.

Платник податку має право отримувати у ДФС інформацію про стан свого електронного рахунка, а також суму податку, на яку він має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі.

Відповідно до пункту 15 Порядку №569, якщо після постачання/надання товарів/послуг змінюється сума компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у разі повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або під час повернення постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань і податкового кредиту постачальника та отримувача товарів/послуг підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування, зареєстрованого в Реєстрі.

Розрахунок коригування складається постачальником/надавачем товарів/послуг у порядку, встановленому для податкових накладних.

З аналізу вище викладеного вбачається, що система електронного адміністрування податку на додану вартість організована на централізованому рівні ДФС України, на цьому ж рівні відбувається і автоматичне обчислення реєстраційної суми щоразу при зміні значення будь-якого з показників формули.

Як встановлено судом, спір щодо реєстраційного ліміту виник з підстав реєстрації Державною фіскальною службою України податкових накладних по не існуючим господарським операціям.

Вказане призвело до того, що дані зареєстрованих ДФС України спірних податкових накладних віднесено до системи електронного адміністрування ПДВ та автоматично списано і як наслідок зменшено суму, на яку позивач може зареєструвати податкові накладні.

Натомість, підставою для зменшення ліміту ПДВ в системі електронного адміністрування стали причини, які не відповідали волі позивача.

Разом з тим, відповідно до ч. 1 ст. 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Практика Європейського суду з прав людини свідчить на користь висновку, що в контексті податкових спорів позбавлення права отримати податкову вигоду (податковий кредит чи бюджетне відшкодування ПДВ обмежень, що не ґрунтуються на вимогах закону у праві вільно розпоряджатись накопиченим за наслідками розрахунків з бюджетом від`ємним значенням з податку на додану вартість) розглядається як позбавлення власності: "…Мирне володіння [майном] означає, що порушення принципу, встановленого у першому реченні [статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, може мати місце і за відсутності прямого або фізичного втручання у право власності. Так, наприклад, порушення може мати форму позбавлення можливості використати власність, ненадання дозволів, або інших форм перешкоджання реалізації права власності, що є наслідком застосування законодавства або заходів органів державної влади (Рішення Європейського суду з прав людини у справі Wiggins v. Unated Kingdom Appl. 7456/76 (1976))".

При цьому, суд враховує, що згідно з положеннями податкового законодавства система електронного адміністрування податку на додану вартість організована на централізованому рівні Держаної фіскальної служби України, а відтак на цьому ж рівні відбувається і автоматичне обчислення реєстраційної суми при зміні значення будь-якого з показників формули, тобто на Державну фіскальну службу України покладається обов`язок щодо забезпечення автоматичного збільшення у системі електронного адміністрування податку на додану вартість суми, на яку платник податків має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Таким чином, з метою повного захисту порушених прав позивача, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для зобов`язання Державної податкової служби України збільшити Товариству з обмеженою відповідальністю Старокостянтинівцукор в Системі електронного адміністрування податку на додану вартість реєстраційний ліміт для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму 3 333 333,33 грн. та відобразити відповідне збільшення у витягу з Системи електронного адміністрування податку на додану вартість. В той же час у задоволенні позовних вимог щодо виключення зазначених податкових накладних з Єдиного реєстру податкових накладних суд відмовляє з огляду на те, що коригування реєстраційного ліміту в системі електронного адміністрування здійснюється із застосуанням спеціальної формули, яка не підлягає коригуванню в ручному режимі.

За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню частково.

Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні з адміністративним позовом до суду було сплачено судовий збір в розмірі 5763,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 12654 від 04.11.2019 (а.с.4).

Враховуючи задоволення позовних вимог, сплачений позивачем за звернення з позовною заявою судовий збір у сумі 5763,00 грн. підлягає стягненню на користь позивача за рахунок ДПС України.

Керуючись ст.ст. 2, 5-11, 19, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Товариство з обмеженою відповідальністю Старокостянтинівцукор задовольнити частково.

2. Зобов`язати Державну податкову службу України скасувати в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію податкових накладних № 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228 від 30.01.2017, зареєстрованих від імені Товариства з обмеженою відповідальністю Старокостянтинівцукор 10.02.2017 на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Легал Фін Груп .

3. Зобов`язати Державну податкову службу України збільшити Товариству з обмеженою відповідальністю Старокостянтинівцукор в Системі електронного адміністрування податку на додану вартість реєстраційний ліміт для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму 3 333 333,33 грн. та відобразити відповідне збільшення у витягу з Системи електронного адміністрування податку на додану вартість.

4. В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

5.Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Старокостянтинівцукор (ідентифікаційний код 36397241, місцезнаходження: 31102, Хмельницька обл., м. Старокостянтинів, провул. Гольдфадена, 10) за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (ідентифікаційний код 43005393, місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8) судові витрати по сплаті судового збору 5763,00 (п`ять тисяч сімсот шістдесят три гривні 00 копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Окружний адміністративний суд міста Києва.

Суддя Т.П. Балась

Повний текст рішення складено та підписано - 04.09.2020.

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення02.09.2020
Оприлюднено09.09.2020
Номер документу91335473
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/22459/19

Ухвала від 25.10.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Жук Р.В.

Ухвала від 16.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Ухвала від 30.11.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 21.11.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 09.11.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Балась Т.П.

Ухвала від 26.06.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Балась Т.П.

Ухвала від 07.08.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 28.01.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Балась Т.П.

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чумаченко Т.А.

Ухвала від 01.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чумаченко Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні