ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08.09.2020 Справа № 914/1093/20
За позовом:Приватного акціонерного товариства Львівобленерго , м. Львів до відповідача:Кавської сільської ради, Львівська обл., Стрийський р-н, с. Кавсько про:стягнення 30690,97 грн. вартості необлікованої електричної енергії Суддя - Крупник Р.В.
Представники сторін не викликалися
Розгляд справи здійснювався в порядку письмового провадження
ІСТОРІЯ РОЗГЛЯДУ СПРАВИ.
На розгляд Господарського суду Львівської області надійшла позовна заява ПрАТ Львівобленерго до Кавської сільської ради про стягнення 30690,97 грн. вартості необлікованої електричної енергії.
Ухвалою від 12.05.2020р. суд відкрив провадження у справі, ухвалив здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження, без проведення судового засідання та без виклику сторін.
На адресу суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву з додатками (вх. №18595/20 від 27.05.2020р.); від позивача - відповідь відзив на позовну заяву з додатками (вх. №18717/20 від 29.05.2020р.) та заява про долучення до матеріалів справи довідки про розмір боргу (№19598/20 від 12.06.2020р.).
АРГУМЕНТИ СТОРІН.
Аргументи позивача.
Позов ПрАТ Львівобленерго обґрунтований тим, що між позивачем та відповідачем 10.04.2006р. було укладено договір про постачання електричної енергії №42232, за яким позивач зобов`язався продавати відповідачу електричну енергію для забезпечення потреб електроустановок відповідача, а останній у свою чергу, оплачувати вартість використаної (купленої) електричної енергії. 29.05.2019р. представниками ПрАТ Львівобленерго при перевірці на об`єкті відповідача за адресою: Львівська обл., Стрийський р-н, с. Кавсько, було виявлено порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії, зокрема, самовільне підключення будівельного майданчика дитячого садка до електричної мережі оператора системи розподілу. За результатами перевірки складено Акт про порушення №032379 від 29.05.2019р. 12.06.2019р. комісією Стрийського РЕМ ПрАТ Львівобленерго з розгляду актів про порушення прийнято протокольне рішення №032379-а про нарахування відповідачу за період з 05.12.2018р. - 29.05.2019р. 342946,34 грн. вартості не облікованої електроенергії. 31.07.2019р. комісією ПрАТ Львівобленерго з розгляду актів про порушення змінено протокол №032379-а від 12.06.2019р., а саме проведено нарахування за період з 12.03.2019р. на суму 30690,97 грн. Так як в добровільному порядку відповідач вартості необлікованої електроенергії не сплатив, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Аргументи відповідача.
У поданому відзиві на позовну заяву відповідач проти позову заперечує та просить суд у задоволенні позовних вимог відмовити. Заперечуючи проти позову, відповідач зазначає, що на підставі рішення Стрийської РДА від 20.06.2014р. №323 на баланс та комунальну власність Кавської сільської ради був прийнятий дитячий садок. У подальшому, рішенням Кавської сільської ради від 16.08.2017р. №238, будівлю дитячого садка передано із комунальної власності територіальної громади с. Кавсько в спільну комунальну власність територіальних громад Стрийського району. 19.10.2017р. Стрийською РДА прийнято рішення №229, яким будівлю дитячого садка із комунальної власності с. Кавсько передано у спільну власність територіальних громад Стрийського району. 06.11.2017р. між Кавською сільською радою та Відділом освіти Стрийської РДА підписано Акт про передачу технічної документації та основних засобів.У подальшому прийнято рішення про реконструкцію дитячого садка, замовником робіт являвся Відділ освіти Стрийської РДА. Роботи щодо реконструкції дитячого садка по вул. Нова, 20Б у с. Кавсько фінансувалися з державного бюджету, відповідач не являвся суб`єктом відносин щодо реконструкції та оплати робіт. В укладеному між позивачем і відповідачем договорі про постачання електричної енергії №42232 від 10.04.2006р. серед переліку об`єктів і точок комерційного обліку споживача, не має такого об`єкта як дитячий садок. Крім цього, заява про приєднання електроустановок певної потужності від 05.12.2018р. та технічні умови нестандартного приєднання до електричних мереж електроустановок №222-1795 від 11.12.2018р. сільському голові с. Кавсько не надавалися і про їх існування ніким не повідомлялося, як і не було відомо відповідачеві про факт самовільного встановлення лічильника електричної енергії до будівельного майданчика дитячого садка по вул. Нова, 20Б. Також, на останньому засіданні комісії з розгляду актів про порушення в присутності сільського голови с. Кавсько, за пропозицією першого заступника голови Стрийської РДА прийнято рішення про те, що сума боргу за спожиту електроенергію буде сплачена підрядником робіт з реконструкції дитячого садка. Відтак, відповідач вважає, що підстави стягнення з нього вартості необлікованої електричної енергії відсутні.
ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ.
10.04.2006р. між ВАТ Львівобленерго (постачальником) (перейменоване у подальшому у ПАТ Львівобленерго , а згодом у ПрАТ Львівобленерго , п. 1.1. Статуту ПрАТ Львівобленерго )та Кавської сільською радою (споживачем) укладено договір про постачання електричної енергії №42232 (надалі - Договір).
Відповідно до п. 1 Договору, постачальник продає електричну енергію споживачу для забезпечення потреб електроустановок споживача з приєднаною потужністю зазначеною в додатку №9 Графік знаття показів засобів обліку електричної енергії , а споживач оплачує постачальнику вартість використаної (купленої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього договору. Точка продажу електричної енергії зазначена в додатку №6 Однолінійна схема .
Так, пп. 2.3.5. п. 2.3.Договору визначено, що споживач зобов`язується забезпечувати безперешкодний доступ уповноважених представників постачальника за пред`явлення службового посвідчення до засобів (систем) обліку електричної енергії, вимірювання потужності та контролю показників якості електроенергії.
Згідно пп. 3.1.5 п. 3.1. Договору, постачальник має право доступу до належних споживачу засобів (систем) обліку електричної енергії, вимірювання потужності, контролю показників якості електричної енергії для контролю дотримання встановлених режимів споживання енергії.
З наявних матеріалів справи судом встановлено, що 29.05.2019р. працівниками ПрАТ Львівобленерго проведено перевірку дотримання споживачем Правил роздрібного ринку електричної енергії, затв. Постановою НКРЕКП від 14.03.2018р. №312 (надалі - Правила, ПРРЕЕ), за результатами якої було складено Акт про порушення №032379. Як вбачається із зазначеного Акта, споживачем здійснене самовільне підключення будівельного майданчика дитячого садка до електричної мережі оператора систем розподілу, чим порушено п. 2.1. Методики п. 1.2.1, п. 5.5.5., п. 2.3.3., п. 7.6, п. 8.2.4., п. 8.2.5. ПРРЕЕ (підключення проведено без договору, лічильник і кола обліку не опломбовані оператором системи розподілу). До Акту додано схему підключення електроустановки споживача та матеріали фотофіксації порушення.
12.06.2019р. відбулося засідання комісії Стрийського РЕМ ПрАТ Львівобленерго з розгляду актів про порушення, зокрема, щодо Акту про порушення №032379 від 29.05.2019р. За результатами засідання, комісією прийнято рішення про нарахування споживачеві вартості недоврахованої електричної енергії та збитків (недоврахованої вартості послуг з розподілу) за порушення ПРРЕЕ та Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, за період: 05.12.2018р-29.05.2019р. у розмірі 342946,34 грн. Рішення оформлене Протоколом №032379-а від 12.06.2019р.
У зв`язку з незгодою споживача із Актом про порушення №032379 від 29.05.2019р.,останній звернувся до постачальника із заявою від 19.06.2019р. №205/02.19 про перегляд Акта про порушення №032379 від 29.05.2019р. Крім цього, у поданій постачальнику заяві від 31.07.2019р. б/н, споживач просив при розгляді Акта врахувати, що самовільне підключення електроустановки дитячого садочку в с. Кавсько Стрийського р-ну було здійснене підрядником 12.03.2019р.
Засідання комісії ПрАТ Львівобленерго з розгляду актів про порушення щодо перегляду Акта про порушення №032379 від 29.05.2019р. відкладалося з 17.07.2019р. на 24.07.2019р., з 24.07.2019р. на 31.07.2019р.
31.07.2019р. комісією ПрАТ Львівобленерго з розгляду актів про порушення прийнято рішення (оформлене Протоколом №032379 б-ЛОЕ від 31.07.2019р.), яким змінено Протокол комісії №032379-а від 12.06.2019р. та проведено нарахування споживачу за період: 12.03.2019р. - 29.05.2019р. на суму 30690,97 грн. Протокол підписаний членами комісії та представником споживача (головою Кавської сільської ради), де останній зазначив, що з Протоколом згідний.
У зв`язку з прийнятим рішенням, споживачу було виставлено до оплати рахунок за недовраховану електричну енергію та збитки (недораховану вартість послуг з розподілу) на суму 30690,97 грн. з терміном оплати до 30.08.2019р. Рахунок одержаний споживачем 31.07.2019р., про що свідчить розписка представника споживача на рахунку.
З огляду на те, що рахунок у визначений в ньому строк оплачений відповідачем не був, ПрАТ Львівобленерго звернувся з цим позовом до суду.
ОЦІНКА СУДУ.
Статтею 509 ЦК України передбачено, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу. Зобов`язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.
За приписами положень ст. 174 ГК України, однією з підстав виникнення господарського зобов`язання є господарський договір та інші угоди, передбачені законом, а також угоди не передбачені законом, але такі, які йому не суперечать.
Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (ч. 1 ст. 626 ЦК України).
Відповідно до ч. 1 ст. 275 ГК України, за договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується. Окремим видом договору енергопостачання є договір постачання електричної енергії споживачу. Особливості постачання електричної енергії споживачам та вимоги до договору постачання електричної енергії споживачу встановлюються Законом України Про ринок електричної енергії .
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) від 14.03.2018р. №312, яка набрала чинності 19.04.2018р., затверджено Правила роздрібного ринку електричної енергії (ПРРЕЕ).
Ці Правила регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами.
Учасниками роздрібного ринку є: електропостачальники, оператор системи передачі, оператори систем розподілу, у тому числі оператори малих систем розподілу, споживачі, основні споживачі, субспоживачі, виробники електричної енергії, які підпадають під визначення розподіленої генерації, та інші учасники ринку, які надають послуги, пов`язані з постачанням електричної енергії споживачу з метою використання ним електричної енергії на власні потреби.
Ці Правила є обов`язковими для виконання усіма учасниками роздрібного ринку (п. 1.1.1. ПРРЕЕ).
Згідно Постанови НКРЕКП від 23.11.2018р. №1479, ПрАТ Львівобленерго (код ЄДРПОУ 00131587) видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, яка набуває чинності з 01 січня 2019 року, у межах місць провадження господарської діяльності, а саме на території Львівської області в межах розташування системи розподілу електричної енергії, що перебуває у власності або господарському віданні (щодо державного або комунального майна) ПрАТ Львівобленерго , та електричних мереж інших власників, які приєднані до мереж ліцензіата (з якими укладені відповідні договори згідно із законодавством).
Отже, позивач є оператором системи розподілу електричної енергії.
Відповідно до пп. 2-4 п. 5.1.1. ПРРЕЕ, оператор системи має право, зокрема, на безперешкодний доступ (за пред`явленням представником службового посвідчення) до розрахункових засобів вимірювання електричної енергії, що встановлені на об`єктах споживачів та інших учасників роздрібного ринку, електроустановки яких приєднані до електричних мереж на території діяльності оператора системи; проводити (за пред`явленням представником службового посвідчення) обстеження електроустановок споживачів щодо виявлення споживання електричної енергії поза засобами вимірювання та інших порушень, що викликають неправильне вимірювання обсягів споживання електричної енергії; на безперешкодний доступ (за пред`явленням представником службового посвідчення) до електричних установок споживача для проведення технічної перевірки засобів вимірювання, контролю за рівнем споживання електричної енергії та потужності, вимірювання показників якості електричної енергії, контрольного огляду електричних мереж від межі балансової належності до точки вимірювання та/або точки обліку відповідно до умов укладених договорів, а також для виконання відключення та обмеження споживання відповідно до встановленого цими Правилами порядку та умов договору, виконання інших робіт відповідно до договору.
За приписами пп. 1, 5, 12 п. 5.5.5. ПРРЕЕ, споживач електричної енергії зобов`язаний: користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів); дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів; забезпечувати доступ представникам оператора системи (після пред`явлення ними службових посвідчень) до об`єкта споживача для проведення технічної перевірки засобу комерційного обліку (засобів вимірювальної техніки), електроустановок та електропроводки, вимірювання показників якості електричної енергії, контролю за рівнем споживання електричної енергії, а також для виконання відключення та обмеження споживання електричної енергії споживачу (субспоживачу) відповідно до встановленого цими Правилами порядку та виконувати їх обґрунтовані письмові вимоги щодо усунення виявлених порушень, якщо це обумовлено умовами договору.
Згідно п. 1.2.1. ПРРЕЕ, на роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку.
Підпунктом 2.3.3. ПРРЕЕ визначено, що електроустановки споживачів мають бути забезпечені необхідними розрахунковими засобами вимірювальної техніки для розрахунків за спожиту електричну енергію, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, а також (за бажанням споживача) суміщеними з лічильником електричної енергії або окремими засобами вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії. Підключення електроустановки споживача, яка не забезпечена розрахунковими засобами (засобом) вимірювальної техніки, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, забороняється, за винятком випадків, передбачених цими Правилами. Розрахункові засоби вимірювальної техніки електричної енергії, технічні засоби контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, засоби вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії встановлюються відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку, цих Правил та проектних рішень.
Відповідно до п. 7.6. ПРРЕЕ, у разі самовільного підключення споживачем струмоприймачів або збільшення величини потужності понад величину, визначену умовами договору з оператором системи, приєднання струмоприймачів поза розрахунковими засобами комерційного обліку, зниження показників якості електричної енергії з вини споживача до величин, які порушують нормальне функціонування електроустановок оператора системи та інших споживачів, невиконання припису уповноваженого представника відповідного органу виконавчої влади, який стосується вищенаведених порушень, оператор системи має право без попередження повністю припинити споживачу електроживлення після оформлення у встановленому цими Правилами порядку акта про порушення.
Приписами п. 2, 4, 13 ст. 77 Закону України Про ринок електричної енергії передбачено, що правопорушеннями на ринку електричної енергії є, зокрема,недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії; крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку; неукладення договорів відповідно до вимог цього Закону та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.
Так, положеннями п. 8.2.5. ПРРЕЕ (в редакції, котра діяла на момент виявлення порушень) визначено, що у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів розкрадання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача або представника споживача оформлюється акт про порушення.
В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил або методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором, та вихідні дані, необхідні для визначення обсягу необлікованої електричної енергії та/або суми завданих споживачем збитків. За необхідності в акті зазначаються заходи, яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.
Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.
Акт про порушення підписується представником оператора системи та споживачем або представником споживача.
У разі відмови споживача або представника споживача підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо він підписаний уповноваженим представником оператора системи та двома незаінтересованими особами (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення їх осіб.
Споживач має право подати пояснення і зауваження щодо змісту акта про порушення та викласти мотиви своєї відмови від його підписання, які зазначаються в акті про порушення або надаються (надсилаються) оператору системи окремим письмовим повідомленням.
Як встановлено судом, факт порушення споживачем ПРРЕЕ, зокрема, підключення будівельного майданчика до електричної мережі оператора систем розподілу без договору, відсутність пломб оператора систем розподілу на лічильнику і колі обліку, підтверджується Актом про порушення №032379 від 29.05.2019р., складеним Стрийським РЕМ ПрАТ Львівобленерго . Від підписання Акта представник споживача відмовився.
Також, як вбачається з Акта про порушення, правом на дання пояснень і зауважень стосовно Акта, викладення мотивів відмови від його підписання споживач не скористався.
Положеннями п. 8.2.6. ПРРЕЕ встановлено, зокрема, що на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення. Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу. У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором, та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.
На підставі рішення комісії ПрАТ Львівобленерго , оформленого Протоколом №032379 б-ЛОЕ від 31.07.2019р., Кавській сільській раді проведено нарахування вартості недоврахованої електричної енергії та збитків (недоврахованої вартості послуг з розподілу) за період: 12.03.2019р.-29.05.2019р. у розмірі 30690,97 грн. Представник споживача (голова Кавської сільської ради Мичко М.П.), який був присутній на засіданні комісії 31.07.2019р. погодився з прийнятим рішенням, про що свідчить його розписка на Протоколі №032379 б-ЛОЕ від 31.07.2019р.
Частиною 1 ст. 530 ЦК України передбачено, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
У відповідності із ст. 193 ГК України, положення якої є аналогічні до положень ст. 526 ЦК України, зобов`язання повинні виконуватися належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Згідно п. 6 Протоколу №032379 б-ЛОЕ від 31.07.2019р., нарахована сума повинна бути сплачена протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунку. Як свідчать наявні матеріали справи, рахунок на оплату представник споживача отримав 31.07.2019р.
Нормами ст. 612 ЦК України визначено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання свого зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
З огляду на те, що споживач погодився з рішенням комісії з розгляду актів про порушення про нарахування вартості недооблікованої електричної енергії, у нього виник обов`язок сплатити у визначений Протоколом строк 30690,97 грн. вартості недооблікованої електричної енергії. Оскільки грошові кошти сплачені в добровільному порядку не були, вартість недооблікованої електричної енергії у заявленому розмірі підлягає стягненню з відповідача в судовому порядку.
Судом відхиляються покликання відповідача на викладені у відзиві на позовну заяву, виходячи з наступного.
За змістом положень п. 5.5. ПРРЕЕ, споживач електричної енергії зобов`язаний, зокрема:
- дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів;
- узгоджувати з оператором системи нові підключення та переобладнання внутрішньої електропроводки, здійснювані з метою збільшення споживання електричної потужності;
- своєчасно вживати відповідних заходів для усунення виявлених порушень;
- не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача.
Як вбачається з матеріалів справи, з метою приєднання будівельного майданчика підрядника робіт з реконструкції дитячого садка (Львівська обл., Стрийський р-н, с. Кавсько, вул. Нова, 20Б) до електричних мереж, Кавська сільська рада в грудні 2018р. звернулася з заявою від 05.12.2018р. №25526 до ПрАТ Львівобленерго . За результатами розгляду заяви, 11.12.2018р. були розроблені та видані Технічні умови нестандартного приєднання до електричних мереж електроустановок.
Суд зазначає, що порядок та процедура приєднання до систем розподілу чітко регламентовані у Розділі IV Кодексу систем розподілу, затв. постановою НКРЕКП від 14.03.2018р. №310.
Разом з тим, звернувшись до оператора систем розподілу з заявою та отримавши Технічні умови нестандартного приєднання, відповідачем як замовником не було закінчено відповідну процедуру приєднання.
Незважаючи на законодавчі обов`язки відповідача як споживача, а також відсутність документації, одержання дозволів, проведення необхідних робіт, укладення договору, споживач допустив самовільне підключення електроустановки до електричної мережі оператора систем розподілу.
Відповідно до ч. 1 ст. 73, ч. 1 ст. 74, ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Так, ч. 1 ст. 76, ч. 1 ст. 77 ГПК України передбачено, зокрема, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Суд відхиляє покликання відповідача на те, що самовільне підключення було здійснене не Кавською сільською радою, а підрядником, котрий виконував реконструкцію дитячого садка, оскільки в матеріалах справи відсутні будь-які належні та допустимі докази того, самовільне підключення здійснене третіми особами.
Також, суд вважає безпідставними твердження відповідача про його необізнаність щодо факту подання Кавською сільською радою заяви про приєднання будівельного майданчика підрядника робіт з реконструкції дитячого садка до електричних мереж, так як така заява (від 05.12.2018р. №25526) за підписом голови сільської ради наявна у матеріалах справи.
Враховуючи те, що факт порушення споживачем ПРРЕЕ доведено наявними матеріалами справи, споживач погодився з рішенням про нарахування йому до сплати вартості недооблікованої електричної енергії, заперечення відповідача спростовані судом, відтак позов підлягає задоволенню повністю.
СУДОВІ ВИТРАТИ.
У відповідності до ч. 1 ст. 123 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Так, п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України встановлено, що судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи наведене, з відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 2102,00 грн.
Крім судових витрат у вигляді судового збору позивачем заявлено вимогу про стягнення з відповідача 3200,00 грн. витрат на професійну правничу допомогу.
У зв`язку з наведеним, суд зазначає наступне.
Статтею 16 ГПК України передбачено, що учасники справи мають право користуватися правничою допомогою. Представництво у суді, як вид правничої допомоги, здійснюється виключно адвокатом (професійна правнича допомога), крім випадків, встановлених законом.
Сторона, третя особа, а також особа, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи, може брати участь в судовому процесі особисто (самопредставництво) та (або) через представника (положення ч. 1 ст. 56 ГПК України).
До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу (положення п. 1 ч. 3 ст. 123 ГПК України).
Відповідно до ч. 1 ст. 126 ГПК України, витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
За приписами ч. 5 ст. 129 ГПК України, під час вирішення питання про розподіл судових витрат суд враховує:
1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи;
2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, з урахуванням ціни позову, значення справи для сторін, у тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес;
3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, безпідставне завищення позивачем позовних вимог тощо;
4) дії сторони щодо досудового вирішення спору та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.
Згідно з ч. 8 ст. 129 ГПК України, розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.
На підтвердження факту надання позивачеві професійної правничої допомоги адвокатом (у зв`язку з розглядом цієї справи), ПрАТ Львівобленерго додано до матеріалів справи договір про надання правничої допомоги №20/1-1 від 23.01.2020р., укладений між АО Юріс Консультус та ПрАТ Львівобленерго , ордер на надання правничої допомоги (правової) допомоги від 28.01.2020р. №1016752, рахунок на оплату з переліком наданих послуг №20/001 від 23.01.2020р. та платіжне доручення №2330 від 28.01.2020р. на суму 3200,00 грн.
Відповідно до п. 1.1.-1.2. договору про надання правничої допомоги №20/1-1, за цим договором АО приймає на себе зобов`язання Забезпечувати представництво клієнта у суді та надавати інші види правничої допомоги, а клієнт приймає на себе зобов`язання оплачувати надання правничої допомоги та фактичні витрати, необхідні для виконання доручення клієнта. Попередня інформація по справі: Господарський суд Львівської області, позивач: ПрАТ Львівобленерго , відповідач: Кавська сільська рада, предмет спору: стягнення 30690,97 грн.
Як вбачається з рахунку на оплату №20/001 від 23.01.2020р., такий містить перелік та вартість наданих послуг позивачу за договором про надання правничої допомоги №20/1-1 від 23.01.2020р., а саме:
- вивчення та аналіз матеріалів справи (1 шт.) 800,00 грн.
- аналіз законодавства та судової практики в справі (1 шт.) 800,00 грн.
- складання клопотань, заяв, заперечень та ін. процесуальних документів (1 шт.) 800,00 грн.
- участь в судовому засіданні (1 шт.) 800,00 грн.
Частиною 1-2 ст. 30 Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність передбачено, що гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту. Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги.
Водночас, підставою оплати наданої правничої допомоги клієнту за умовами договору є фактичне її надання, що має бути підтверджено належними та допустимими доказами, які б підтверджували і розкривали суть, внутрішню сторону наданих послуг, їх справжність, економічну вигоду й ділову мету. Без цього неможливо перевірити факт надання правової допомоги та встановити обґрунтованість і правомірність її оплати.
Аналогічну позицію виклав Верховний Суд у постанові від 06.02.2020р. у справі №916/1830/19.
Враховуючи те, розгляд справи суд ухвалив здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження, без проведення судового засідання та без виклику сторін, відповідно адвокат АО Юріс Консультус не міг брати участь в судовому засіданні у справі №914/1093/20, господарський суд приходить висновку, що витрати позивача на професійну правничу допомогу підлягають частковому стягненню з відповідача у розмірі 2400,00 грн.(3200,00 грн. - 800,00 грн. за участь в судовому засіданні).
Положеннями ч. 5-6 ст. 126 ГПК України встановлено, що у разі недотримання вимог частини четвертої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, які підлягають розподілу між сторонами. Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.
Суд вважає за необхідне зазначити, що в даному випадку має місце не зменшення розміру витрат на професійну правничу допомогу (яке в силу ч. 5 ст. 124 ГПК України може здійснюватися судом виключно за наявності клопотання іншої сторони), а відмова у стягненні судових витрат у зв`язку з недоведеністю позивачем факту надання адвокатським об`єднанням правничої допомоги шляхом участі адвоката в судовому засіданні.
Керуючись ст.ст. 2, 12, 16, 42, 123, 126, 129, 233, 236, 238, 240, 241, 247-248, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Кавської сільської ради (82420, Львівська обл., Стрийський р-н, с. Кавсько; код ЄДРПОУ 04371012) на користь Приватного акціонерного товариства Львівобленерго (79026, м. Львів, вул. Козельницька, буд 3; код ЄДРПОУ 00131587) 30690,97 грн. вартості необлікованої електричної енергії, 2102,00 грн. судового збору та 2400,00 грн. витрат на професійну правничу допомогу.
3. Наказ видати після набрання рішенням законної сили відповідно до ст. 327 ГПК України.
4. Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 241 ГПК України та може бути оскаржене до Західного апеляційного господарського суду в порядку і строки, передбачені ст.ст. 256, 257 ГПК України.
Рішення ухвалено 08.09.2020р. в нарадчій кімнаті.
Суддя Р.В. Крупник
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 08.09.2020 |
Оприлюднено | 09.09.2020 |
Номер документу | 91370230 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Крупник Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні