Постанова
від 09.09.2020 по справі 200/1784/20-а
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 вересня 2020 року справа №200/1784/20-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача Геращенка І.В., суддів: Компанієць І.Д., Міронової Г.М.,

секретар судового засідання - Мирошниченко О.Л.

за участю: позивача - ОСОБА_1 ,

представника позивача - Наумової О.М., згідно ордеру серія ДН № 114111,

представника відповідача - не з`явився,

третьої особи - Федорченка А.В.,

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 20 травня 2020 року у справі № 200/1784/20-а (головуючий І інстанції Голуб В.А., повний текст складений у м. Слов`янську Донецької області) за позовом ОСОБА_1 до Слов`янської міської виборчої комісії Донецької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_2 про визнання незаконною, протиправною та скасування постанови,-

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Слов`янської міської виборчої комісії Донецької області (далі - відповідач), в якому просив визнати незаконною, протиправною та скасувати постанову від 12.02.2020 року № 03/2020 Про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата щодо відкликання депутата Слов`янської міської ради ОСОБА_1 за народної ініціативою (а.с. 1-6).

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 20.05.2020 року у задоволенні позову відмовлено (а.с. 128-134).

Позивачем подано апеляційну скаргу на рішення суду, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та задовольнити позов, посилаючись на порушення норм матеріального, процесуального права (а.с. 141-147).

В обгрунтування доводів посилався на те, що в Єдиному державному реєстрі судових рішень відсутня ухвала суду першої інстанції від 12.03.2020 року у справі № 200/1784/20-а про залучення до участі у справі третьої особи, також не зазначено які порушені права чи обов`язки такої особи та яким чином може вплинути на рішення суду. Крім того, зазначену ухвалу судом постановлено без виходу до нарадчої кімнати.

Суд задовольнив клопотання Сільченко О.В. та не звернув увагу на скасування довіреності представника відповідача - Сільченко О.В., який не мав повноважень з представництва відповідача станом на 12.03.2020 року.

Крім того, посилання голови зборів - ОСОБА_2 в протоколі зборів виборців з розгляду питання про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутатів Слов`янської міської ради від 18.01.2020 року на те, що ОСОБА_1 не виконує обов`язки, передбачені ст. 37 Закону № 93 не відповідає нормам цього закону.

В доповнення до апеляційної скарги посилався на незапрошення відповідачем позивача на засідання виборчої комісії (а.с. 153-157).

Позивач та його представник в судовому засіданні підтримали доводи апеляційної скарги, проти чого заперечувала третя особа.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, пояснення сторін, вивчив доводи апеляційної скарги, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

ОСОБА_1 обрано депутатом Слов`янської міської ради на чергових місцевих виборах 25.10.2015 року шляхом висування від Слов`янської міської партійної організації політичної партії Наш Край (а.с. 12).

18 січня 2020 року відбулися збори виборців, на яких розглядалося питання щодо внесення пропозиції про відкликання депутатів Слов`янської міської ради за народною ініціативою, в тому числі, депутата виборчого округу № 36 Слов`янської міської ради ОСОБА_1 , якого обрано від місцевої організації партії Наш край .

На вказаних зборах було присутньо 346 осіб. За результатами голосування ( За - 346, Проти - 0, Утрималися - 0) утворено керівні органи зборів, затверджено порядок денний, зокрема: повідомлення про звернення виборців щодо відкликання депутатів Слов`янської міської ради, розгляд питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата виборчого округу № 36 Слов`янської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою; створенння ініціативної групи для збирання підписів на підтримку пропозицій про відкликання депутатів Слов`янської міської ради за народною ініціативою та затвердження її кількісного та персонального складу, визначення офіційного представника ініціативної групи, а також затвердження форми підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутатів.

Згідно протоколу зборів виборців за рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата виборчого округу № 36 Слов`янської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою проголосувало 346 громадян, проти - 0, утрималися - 0.

За результатом голосування на зборах виборців утворили ініціативну групу для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання даного депутата за народною ініціативою, затвердили її персональний склад і визначили ОСОБА_2 як особу, уповноважену бути офіційним представником ініціативної групи.

Голосами 346 громадян, присутніх на зборах виборців, затверджено форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутатів міської ради (а.с. 25-31).

21.01.2020 року офіційним представником ініціативної групи ОСОБА_2 повідомлено Слов`янську міську виборчу комісію Донецької області про те, що 18.01.2020 року відбулися збори виборців виборчого округу з виборів депутатів Слов`янської міської ради, на яких прийнято рішення про відкликання, зокрема, депутата виборчого округу № 36 Слов`янської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою на підставі статті 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад . До вказаного повідомлення було додано витяг з протоколу зборів від 18.01.2020 року (а.с. 24).

Вищевказане повідомлення від 21.01.2020 року та витяг з протоколу зборів виборців від 18.01.2020 року зареєстровані у журналах вхідної (вихідної) документації виборчої комісії (вх. № 847а та №01-/01).

Позивач був обізнаний про існування документів, наданих офіційним представником ініціативної групи, про що свідчать його заяви від 21.01.2020 року та від 22.01.2020 року (а.с. 67-68).

22.01.2020 року представниками відповідача письмово на адресу позивача та телефонограмою за номером НОМЕР_1 повідомлено ОСОБА_1 , що 18.01.2020 року відбулись збори виборців, на яких було прийнято рішення щодо відкликання останнього як депутата виборчого округу № 36 Слов`янської міської ради за народною ініціативою (а.с. 62-63).

24.01.2020 року до Слов`янської міської виборчої комісії Донецької області офіційним представником ініціативної групи Федорченком А.В. направлено витяг з протоколу зборів виборців, який зареєстрований у журналі вхідної (вихідної) документації виборчої комісії (вх. № 862) (а.с. 64-66).

10.02.2020 року до Слов`янської міської виборчої комісії Донецької області офіційним представником ініціативної групи Федорченком А.В. подано протокол зборів виборців від 18.01.2020 року. До протоколу було долучено: підписні листи з підписами виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Слов`янської міської ради ОСОБА_1 у кількості 96 одиниць; перелік учасників зборів виборців; 64 письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмові заяви про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи; 6 форм підписних листів для збирання підписів виборців (а.с. 61).

Згідно протоколу засідання від 11.02.2020 року Слов`янською міською виборчою комісією Донецької області скликано засідання з метою організації перевірки отриманих матеріалів (а.с. 16-23).

Згідно реєстру присутніх на засіданні від 11.02.2020 року позивач був присутній за засіданні (а.с. 72).

11.02.2020 року відповідач звернувся до відділу ведення Державного реєстру виборців Слов`янської міської ради з метою організації перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться у підписних листах та до Слов`янського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області з метою організації вибіркової перевірки підписів виборців на підписних листах. У зв`язку з цим на засіданні Слов`янської міської виборчої комісії Донецької області оголошено перерву до 12.02.2020 року (а.с. 70-71). .

Листом від 12.02.2020 року відділ ведення Державного реєстру виборців Слов`янської міської ради листом № 18-38/30 повідомив, що у зв`язку з відсутністю правових підстав, органи ведення Державного реєстру виборців Слов`янської міської ради не можуть взяти участь у здійсненні перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах про відкликання депутатів Слов`янської міської ради за народною ініціативою (а.с. 14).

Листом № 1338/303/01-20 від 12.02.2020 року начальник Слов`янського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області повідомив про відмову у проведенні вибіркової перевірки підписів, оскільки відповідачем не дотримано вимог ч. 2 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місмцевих рад (а.с. 15).

На засіданні 12.02.2020 року Слов`янською міською виборчою комісією Донецької області встановлено дотримання вимог Закону України Про статус депутатів місцевих рад при проведенні зборів виборців з питань відкликання депутатів за народною ініціативою та ухвалено прийняти рішення Про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата Слов`янської міської ради ОСОБА_1 за народної ініціативою . При цьому, у ході аналізу підписних листів та документів проведених зборів на відповідність їх оформлення вимогам цього Закону не поставлено питання щодо вибіркової перевірки достовірності підписів громадян України у підписних листах з урахуванням зауважень територіального органу поліції (а.с. 13, 16-23).

14.02.2020 року о 14 годині на офіційному інформаційному стенді Слов`янської міської виборчої комісії Донецької області було оприлюднено рішення № 2 XXVII з`їзду Політичної партії Наш край , зареєстроване за вх. № 893 від 14.02.2020 року, в резолютивній частині якого вирішено відкликати депутата Слов`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою, обраного на чергових місцевих виборах 25.10.2015 року шляхом висування від Слов`янської міської партійної організації політичної партії Наш Край (а.с. 36).

Відповідно до ст. 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад від 11.07.2002 року № 93-IV (далі - Закон № 93) підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

В якості доказів підтвердження повідомлення засобів масової інформації третьою особою надані суду повідомлення від 13.01.2020 року щодо проведення 18.01.2020 року об 11 год 00 хв у приміщенні КЗ Центр культури та довкілля м. Слов`янська (м. Слов`янськ, вул. Вокзальна, 77) зборів виборців з розгляду питання про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутатів Слов`янської міської ради. Вказані повідомлення адресовані ТОВ Видавництво АСНА , ТОВ Телерадіокомпанія САТ - плюс , ФОП ОСОБА_4 (Інтернет-видання ІНФОРМАЦІЯ_1 ), ФОП ОСОБА_5 (Інтернет-видання ІНФОРМАЦІЯ_2 ), ТОВ Наш край-Донбас (газета Наш край-Донбас ) (а.с. 112-116).

Сторонами не надано доказів в підтвердження отримання таких повідомлень організаціями засобів масової інформації.

Водночас, збори виборців, де був ініційований відклик шістьох депутатів місцевої ради м. Слов`янська висвітлювались у новинах, тобто ЗМІ були повідомлені про проведення зборів виборців.

Відповідно до ч. 1 ст. 38 Закону № 93 право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше: 1) 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради; 2) 100 осіб для відкликання депутата міської ради міста районного значення; 3) 300 осіб для відкликання депутата міської ради міста обласного значення та районної у місті ради; 4) 150 осіб для відкликання депутата районної ради; 5) 400 осіб для відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради (ч. 2 ст. 38 Закону № 93).

Відповідно до ч. 3 ст. 38 Закону № 93 не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою. У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити: 1) сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - не менше 10 осіб; 2) районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - не менше 50 осіб; 3) обласної, Київської, Севастопольської міської ради - не менше 100 осіб.

У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів (ч. 4 ст. 38 Закону № 93).

До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов`язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов`язково містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв`язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи (ч. 5 ст. 38 Закону № 93).

Бути офіційним представником ініціативної групи, входити до її складу не можуть посадові та службові особи органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, військовослужбовці, судді, працівники судів та правоохоронних органів (ч. 6 ст. 38 Закону № 93).

На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом (абз. 3 ч. 1 ст. 40 Закону № 93).

З дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки: 1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - десять днів; 2) у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - двадцять днів; 3) у разі відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради - тридцять днів (ч. 2 ст. 40 Закону № 93).

Форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб`єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання). Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця (ч. 3 ст. 40 Закону № 93).

Як встановлено матеріалами справи за результатами голосування ( За - 346, Проти - 0, Утрималися - 0), зокрема, затверджено форми підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутатів, а також персональний склад ініціативної групи.

Згідно ст. 39 Закону № 93 у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.

Як встановлено вище, офіційний представник ініціативної групи ОСОБА_2 повідомив територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів з наданням до Слов`янської міської виборчої комісії Донецької області витягу з протоколу зборів виборців від 18.01.2020 року.

Реєстрація вхідної документації у міських виборчих комісіях здійснюється відповідно до Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 5 вересня 2015 року № 228.

Згідно пунктів 13.1, 13.4 розділу 13 Порядку № 228 при реєстрації та розгляді документів і звернень, що надходять до виборчої комісії, комісія керується Законом, іншими актами законодавства України, постановами Центральної виборчої комісії та цим Порядком. Документи, звернення реєструються в день їх надходження в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії (додаток 5).

ОСОБА_1 в позовній заяві зазначив, що протокол зборів виборців від 18.01.2020 року зареєстрований під двома вхідними номерами. В свою чергу, представник відповідача пояснив, що два різні вхідні номери свідчать про реєстрацію в двох різних журналах реєстрації документів.

Суд першої інстанції вірно зазначив, що подвійна реєстрація не суперечить приписам чинного законодавства та не порушує права позивача.

Відповідачем було повідомлено ОСОБА_1 телефонограмою та листом про те, що 18.01.2020 року відбулися збори виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання його як депутата Слов`янської міської ради поточного скликання за народною ініціативою, що підтверджується матеріалами справи.

21.01.2020 року позивач особисто ознайомився з протоколом зборів виборців від 18.01.2020 року в приміщенні Слов`янської міської виборчої комісії Донецької області, що вказує про обізнаність позивача з приводу вищевказаного рішення, тому є безпідставними посилання позивача на неналежне повідомлення його про прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання його як депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Згідно ч. 1 ст. 41 Закону № 93 після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другою статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.

Відповідно статті 32 Виборчого кодексу в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів. До виборчих комісій належать: Центральна виборча комісія; окружні виборчі комісії; територіальні виборчі комісії; дільничні виборчі комісії. Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Згідно ч. 1 ст. 33 Виборчого кодексу виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Відповідно до ч. 4 статті 33 Виборчого кодексу територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Згідно ч. 2 ст. 41 Закону № 93 голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.

Відповідно до ч. 1 статті 36 Виборчого кодексу основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги.

В свою чергу, засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу.

Згідно ч. 8 статті 36 Виборчого кодексу на засіданнях виборчої комісії, у тому числі при підрахунку голосів та встановленні результатів голосування, на виборчій дільниці в день виборів чи в день повторного голосування у приміщенні, де проводиться голосування, мають право бути присутніми без дозволу чи запрошення відповідної комісії лише члени Центральної виборчої комісії, працівники Секретаріату Центральної виборчої комісії та Служби розпорядника Державного реєстру виборців, посадові особи відповідного територіального та регіонального представництва Центральної виборчої комісії, члени виборчих комісій вищого рівня, кандидати на відповідних виборах, їх довірені особи, уповноважені особи партій (організацій партій) - суб`єктів відповідного виборчого процесу, офіційні спостерігачі від кандидатів, партій (організацій партій) (не більше однієї особи від одного кандидата, однієї партії (організації партії), офіційні спостерігачі від громадських організацій, які отримали дозвіл мати офіційних спостерігачів на відповідних виборах (не більше ніж двох осіб від однієї громадської організації), а також офіційні спостерігачі від іноземних держав і міжнародних організацій, представники засобів масової інформації (не більше двох осіб від одного засобу масової інформації).

У разі одночасного проведення декількох видів виборів на засіданнях дільничної виборчої комісії, у тому числі при підрахунку голосів та встановленні результатів голосування, на виборчій дільниці в день виборів у приміщенні, де проводиться голосування, мають право бути присутніми без дозволу чи запрошення відповідної комісії кандидати, партії (організації партій) - суб`єкти виборчих процесів відповідних виборів, що проводяться одночасно, їх довірені особи, уповноважені особи партій (організацій партій), офіційні спостерігачі.

На засіданнях виборчих комісій також мають право бути присутні особи, які супроводжують осіб, зазначених у цій частині, які мають інвалідність.

Інші особи, крім зазначених у частині восьмій цієї статті, можуть бути присутніми на засіданні виборчої комісії тільки з дозволу або на запрошення цієї комісії, про що приймається рішення на засіданні комісії.

Згідно ч. 4 ст. 41 Закону № 93 за результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

Відповідно до ч. 5 ст. 41 Закону № 93, якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Згідно ч. 6 ст. 93 Закону № 93, якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

Суд апеляційної інстанції погоджує висновок суду першої інстанції щодо необгрунтованості доводів позивача про непідтвердження наявності підстав для відкликання депутата місцевої ради, визначених статтею 37 Закону № 93, оскільки положення цієї статті не встановлюють обов`язку територіальної виборчої комісії здійснювати перевірку підстав, згідно яких відкликається депутат. Відповідач не є органом, який може давати оцінку певним обставинам і подіям, що мали чи могли мати місце під час виконання депутатом своїх повноважень.

Територіальна виборча комісія перевіряє дотримання процедури відкликання депутата, а не наявність у виборців підстав для такого відкликання. Відповідач зобов`язаний перевірити тільки те, чи була внесена така пропозиція належним суб`єктом, тобто громадянами України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

У Законі України Про статус депутатів місцевих рад не врегульовано механізм проведення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, а також їхніх підписів із залученням органів ведення Державного реєстру виборців і правоохоронних органів.

Відсутність відповідного механізму є прогалиною в законодавчому регулюванні й не може бути перешкодою до реалізації права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою. Без усунення відповідних прогалин в правозастосуванні реалізація вказаного права була б фактично неможливою.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25 квітня 2018 року у справі № 803/1159/17 і від 13 березня 2019 року у справі № 804/176/18.

Крім того, у разі встановлення таких прогалин у законодавстві суд повинен враховувати обставини кожної справи й перевіряти чи відповідає рішення суб`єкта владних повноважень критеріям, закріпленим у статті 2 КАС України, в кожному окремому випадку.

У цій справі суд апеляційної інстанції звертає особливу увагу на дотримання необхідного балансу між несприятливими наслідками для позивача та цілями, на досягнення яких спрямовані спірне рішення відповідача, як і на добросовісність, обґрунтованість і розсудливість Слов`янської МВК під час прийняття спірного рішення та зазначає, що відповідач зі свого боку не вчинив усі необхідні та залежні від нього дії для того, щоб здійснити перевірки достовірності відомостей про громадян та їхні підписи.

Як встановлено вище, листом від 12.02.2020 року відділ ведення Державного реєстру виборців Слов`янської міської ради листом № 18-38/30 повідомив, що у зв`язку з відсутністю правових підстав, органи ведення Державного реєстру виборців Слов`янської міської ради не можуть взяти участь у здійсненні перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах про відкликання депутатів Слов`янської міської ради за народною ініціативою (а.с. 14).

Листом № 1338/303/01-20 від 12.02.2020 року начальник Слов`янського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області повідомив про відмову у проведенні вибіркової перевірки підписів, оскільки відповідачем не надано протокол засідання виборчої комісії про проведення перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону № 93 та підписних листів щодо кожного депутата міської ради окремо. Також, повідомлено, що перевірка достовірності підписів у підписних листах ініціативної групи про відкликання депутатів Слов`янської міської ради, працівниками Слов`янського відділу поліції у відповідності до ч. 2 ст. 41 Закону № 93 буде здійснюватися суворо з дотриманням законодавства України, тобто після проведення засідання територіальної виборчої комісії щодо дотримання вимог статей 38-40 Закону № 93 про ініціювання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, перевірки правильності оформлення підписних листів та після отримання належним чином завірених підписних листів щодо кожного депутата окремо та відповідного протоколу засідання виборчої комісії (а.с. 15).

Таким чином, відповідачем не дотримано процедуру звернення до правоохоронних органів, і відповідач не скористався своїм правом повторного звернення до правоохоронних органів після усунення недоліків в запиті, виявлених Слов`янським відділом поліції.

Тобто, відповідач формально поставився до виконання своїх обов`язів щодо перевірки підписів виборців та надіслав запит до відділення поліції з порушенням вимог, про що зазначено в листі поліції та не відреагував на зауваженя, зазначенні в листі Слов`янського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області 1338/303/01-20 від 12.02.2020 року.

При цьому, орган ведення Державного реєстру виборців повідомив про відсутність правових підстав для перевірки відомостей про громадня та їх підписи.

Як зазначено вище, такий порядок повністю не врегульований.

Водночас, апеляційний суд зазначає, що відповідач не скористався своїм правом з метою перевірки підписів виборців щодо розміщення оголошення в місцевих ЗМІ, про запрошення виборців прийти до Слов`янської МВК для підтвердження дійсності власних підписів на підписних листах, тобто відповідач не вжив всіх залежних від нього заходів для завершення процедури, яка передбачена для реалізації гарантованого громадянам права на відкликання депутата за народною ініціативою.

Судом враховано правову позицію, викладену Верховним Судом в постанові від 8 жовтня 2019 року у справі № 1740/2415/18.

Щодо доводів апелянта про відсутність в Єдиному державному реєстрі судових рішень ухвали суду першої інстанції від 12.03.2020 року у справі № 200/1784/20-а про залучення до участі у справі третьої особи та незазначення які права чи обов`язки такої особи та яким чином може вплинути на рішення суду.

Відповідно до ч. 2 ст. 49 КАС України треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого засідання або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права, свободи, інтереси або обов`язки. Вони можуть бути залучені до участі у справі також за клопотанням учасників справи. Якщо адміністративний суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до судового розгляду встановить, що судове рішення може вплинути на права та обов`язки осіб, які не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі в справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору. Вступ третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, не має наслідком розгляд адміністративної справи спочатку.

Про залучення третіх осіб до участі у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначає, на які права чи обов`язки такої особи та яким чином може вплинути рішення суду у справі. Ухвала за наслідками розгляду питання про вступ у справу третіх осіб окремо не оскаржується. Заперечення проти такої ухвали може бути включено до апеляційної чи касаційної скарги на рішення суду, прийняте за результатами розгляду справи (ч. 5 ст. 49 КАС України).

В порушення вимог ч. 5 ст. 49 КАС України судом першої інстанції залучено до участі у справі третю особу без постановлення ухвали та без зазначення на які права чи обов`язки такої особи та яким чином може вплинути рішення суду у справі.

Водночас, ці порушення норм процесуального права не вплинули на результат розгляду справи, а тому такі порушення не можуть бути підставою для скасування рішення суду з цих підстав..

Щодо визнання відповідачем позову.

Згідно ч. 6 ст. 47 КАС України суд не приймає відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем і не визнає умов примирення сторін, якщо ці дії суперечать закону або порушують чиї-небудь права, свободи чи інтереси.

Відповідно до ч. 1 ст. 189 КАС України позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.

Відповідно до ч. 3 ст. 189 КАС України про прийняття відмови від позову суд постановляє ухвалу, якою закриває провадження у справі. У разі часткової відмови позивача від позову суд постановляє ухвалу, якою закриває провадження у справі щодо частини позовних вимог.

Згіжно ч. 4 ст. 189 КАС України у разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.

Суд першої інстанції проігнорував вимоги вищенаведених статтей КАС України та залишив поза увагою визнання відповідачем позову.

На підставі викладеного, суд апеляційної інстацнії дійшов висновку про часткове задоволення позову шляхом визнання протиправною та скасування постанови відповідача від 12.02.2020 року № 03/2020 Про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата щодо відкликання депутата Слов`янської міської ради ОСОБА_1 за народної ініціативою .

Щодо позовної вимоги про визнання спірного рішення незаконним, колегія суддів вважає, що визнання вказаного рішення протиправним і його скасування повністю поновлює порушені права позивача там не вимагає додатково визнання рішення незаконним, що є різними словесними формами вираження одного й того способу захисту порушеного првва позивача, а саме, визнання рішення протиправним.

Отже, суд першої інстанції порушив норми матеріального та процесуального права, неправильно вирішив справу, внаслідок чого апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, постанова суду першої інстанції - скасуванню з прийняттям нової постанови про часткове задоволення позову.

Щодо інших доводів апеляційної скарги суд звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах Проніна проти України (пункт 23) та Серявін та інші проти України (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Щодо розподілу судових витрат.

Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При частковому задоволенні позову, у випадку покладення судових витрат на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, суд може зобов`язати сторону, на яку покладено більшу суму судових витрат, сплатити різницю іншій стороні. У такому випадку сторони звільняються від обов`язку сплачувати одна одній іншу частину судових витрат (ч. 4 ст. 139 КАС України).

Враховуючи те, що позивачем заявлено одну позовну вимогу, яку задоволено частково в частині формулювання, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача підлягають стягненню всі судові витрати зі сплати судового збору в загальній сумі 2102 грн. (а.с. 7, 158).

Керуючись ст.ст. 250, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити частково.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 20 травня 2020 року у справі № 200/1784/20-а за позовом ОСОБА_1 до Слов`янської міської виборчої комісії Донецької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_2 про визнання незаконною, протиправною та скасування постанови - скасувати.

Прийняти нову постанову.

Позов ОСОБА_1 до Слов`янської міської виборчої комісії Донецької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_2 про визнання незаконною, протиправною та скасування постанови - задовольнити частково

Визнати протиправною та скасувати постанову Слов`янської міської виборчої комісії Донецької області від 12.02.2020 року № 03/2020 Про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата щодо відкликання депутата Слов`янської міської ради ОСОБА_1 за народної ініціативою .

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Слов`янської міської виборчої комісії Донецької області на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2102 грн (дві тисячі сто дві гривні 00 копійок).

Повний текст постанови складений 9 вересня 2020 року.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий І.В. Геращенко

Судді: І.Д. Компанієць

Г.М. Міронова

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.09.2020
Оприлюднено14.09.2020
Номер документу91412631
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/1784/20-а

Постанова від 09.09.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Постанова від 09.09.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 28.07.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 28.07.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 30.06.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Рішення від 20.05.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голуб В.А.

Ухвала від 28.04.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голуб В.А.

Ухвала від 31.03.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голуб В.А.

Ухвала від 24.02.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голуб В.А.

Ухвала від 18.02.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голуб В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні