ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 серпня 2020 року Справа № 160/5733/20 Суддя Дніпропетровського окружного адміністративного суду Кучма К.С., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю ДМС-К до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Дніпровська міська рада про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ :
У травні 2020 року позивач звернувся до адміністративного суду з вищевказаною позовною заявою, в якій просить:
- визнати протиправними дії Відділу м.Дніпра Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровської області щодо індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розташованої за адресою: м.Дніпро, пр.Богдана Хмельницького, 122, кадастровий номер 1210100000:02:162:0026, площею 105485 кв.м. із застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки, а саме: за 2013 рік - 1,0, за 2014 рік - 1,249, за 2015 рік - 1,433 при формуванні витягу №1442/0/197-19 від 14.12.2019 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та зобов`язати відділ м.Дніпра Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровської області провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки за адресою: м.Дніпро, пр.Богдана Хмельницького, 122, кадастровий номер 1210100000:02:162:0026, площею 105485 кв.м., цільове призначення якої є 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості без застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2013 рік (1,0), за 2014 рік (1,249) та 2015 рік (1,433);
- визнати протиправними дії Відділу м.Дніпра Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровської області щодо індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1210100000:02:162:0014, площею 4491 кв.м. із застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки, а саме: за 2013 рік - 1,0, за 2014 рік - 1,249, за 2015 рік - 1,433 при формуванні Витягу №1441/0/197-19 від 14.12.2019 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та зобов`язати відділ м.Дніпра Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровської області провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки за адресою: м.Дніпро, пр.Богдана Хмельницького, 122, кадастровий номер 1210100000:02:162:0014, площею 4491 кв.м., цільове призначення якої є 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості без застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2013 рік (1,0), за 2014 рік (1,249) та 2015 рік (1,433);
- визнати протиправними дії Відділу м.Дніпра Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровської області щодо індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розташованої за адресою: м.Дніпро, пр.Богдана Хмельницького, 122, кадастровий номер 1210100000:02:162:0060, площею 13425 кв.м. із застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки, а саме: за 2013 рік - 1,0, за 2014 рік - 1,249, за 2015 рік - 1,433 при формуванні Витягу №1440/0/197-19 від 14.12.2019 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та зобов`язати Відділ м.Дніпра Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровської області провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки за адресою: м.Дніпро, пр.Богдана Хмельницького, 122, кадастровий номер 1210100000:02:162:0060, площею 13425 кв.м., цільове призначення якої є 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості без застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2013 рік (1,0), за 2014 рік (1,249) та 2015 рік (1,433).
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивачем зазначено, що ТОВ ДМС-К є власником нерухомого майна, а саме: будівель та споруд за адресою: м.Дніпро, пр.Богдана Хмельницького, 122, на підставі акту приймання передачі майна від 08.10.2019 року. 18.12.2019 року позивачем було отримано витяги про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. 13.02.2020 року ТОВ ДМС-К звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області з листом, в якому зазначило про неправомірність застосування коефіцієнтів індексації нормативно грошової оцінки та просило провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки за адресою: м.Дніпро, пр.Богдана Хмельницького, 122. Відповідач своєю відповіддю зазначив, що при формуванні вказаних витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 14.12.2019 року за №1440/0/197-19, №1441/0/197-19 та №1442/0/197-19 було правомірно застосовано коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель за 2013 рік (1,0), за 2014 рік (1,249) та 2015 рік (1,433), посилаючись на абз.5 ч.1 ст.1 Закону України Про оцінку земель , відповідно до якого дата оцінки земельної ділянки - дата (число, місяць, рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки дата, вказана в технічній документації, а саме 01.01.2013 року, тому і є датою проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, тому з цією датою пов`язується початок кумулятивного застосування щорічних коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.05.2020 року позовна заява була залишена без руху через невідповідність ч.2 ст.122 КАС України.
Ухвалою суду від 11.06.2020 року було відкрито провадження по даній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, після усунення позивачем недоліків своєї позовної заяви.
На виконання вимог ухвали суду 09.07.2020 року відповідачем було подано відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що станом на 06.07.2020 р. за даними Державного земельного кадастру на земельні ділянки з кадастровими номерами 1210100000:02:162:0026, 1210100000:02:162:0014, 1210100000:02:162:0060 право оренди не зареєстровано. Разом з тим, до затвердженої станом на 01.01.2013 року базової вартості 1 кв.м. землі - 306,35 грн. застосовуються коефіцієнти індексації: за 2013 рік - 1,0; за 2014 рік - 1,249; за 2015 рік - 1,433; після затвердження індекси інфляції складають: за 2016 рік - 1,06; за 2017 рік - 1,0; за 2018 рік - 1,0, що складає станом на 01.01.2019 р. - 581,21 грн. Отже, за наявності розрахованого коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення станом на 2013 рік - 1,0, 2014 рік - 1,249, на 2015 рік - 1,433, який має застосуватися при визначенні середньої (базової) вартості земельної ділянки, Відділом у м.Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області при формуванні Витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14.12.2019 р. №1442/0/197-19, №1441/0/197-19, №1440/0/197-19 було правомірно застосовано коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки за 2013 рік (1,0), 2014 рік (1,249) та 2015 рік (1,433).
Крім того, датою проведення нормативної грошової оцінки землі міста є дата визначення вартості землі, тобто - розробки Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Дніпропетровська з визначенням середньої (базової) оцінки земель станом на 01.01.2013 року. Так, на виконання вимог п.289.2 ст.289 ПК України відповідач при видачі довідок (Витягів) з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки проводить індексацію кумулятивно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, застосовує коефіцієнти індексації за: 2013 рік - 1,0; 2014 рік - 1,249; 2015 рік - 1,433. Всі ці висновки були підтверджені листами Міністерства фінансів України від 04.11.2016 р. №31-06130-02-21/31207, Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 14.11.2016 р. №18-28-0.22-17876/2-16, які були направлені до Дніпропетровської міської ради на запит міської ради до Верховної ради України. Враховуючи викладене, відповідач просив суд у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
До суду 09.07.2020 року від третьої особи надійшли пояснення, в яких зазначено, що на відповідача як суб`єкта владних повноважень покладені обов`язки щодо видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок на основі затвердженої рішенням органу місцевого самоврядування технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м.Дніпропетровська розроблена станом на 01.01.2013 р., що свідчить про необхідність врахування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначенця, які застосовуються кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, за 2013 рік - 1,0, 2014 рік - 1,249, 2015 рік - 1,433, при проведенні грошової оцінки земельної ділянки у 2016 році. Дії при проведенні індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки на праві постійного користування, введеної в дію з 01.01.2016 р., із застосуванням коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2013 (1,0), 2014 (1,249), 2015 (1,433), 2016 (1,06), 2017 (1) 2018 (1), 2019 (1) роки при формуванні оспорюваних витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, були правомірними, та в межах наданих повноважень, а позовні вимоги у цій частині є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню. Тобто, в даному випадку відсутні підстави для визнання протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо застосування коефіцієнтів індексації за 2013 рік - 1,0, за 2014 рік - 1,249 та за 2015 рік - 1,433, бо витяги Управлінням були сформовані законно та в межах компетенції. Відтак, суд не вправі втручатися в діяльність державних органів, що застосовують наданих їм у межах закону повноваження на власний розсуд, без необхідності узгодження в будь-якій формі своїх дій з іншими суб`єктами. Враховуючи викладене, третя особа просила суд у задоволенні позову відмовити повністю.
До суду 17.07.2020 року від позивача надійшла відповідь на відзив відповідача, в якій зазначено, що 28.10.2019 року позивач ставши власником нерухомого майна, а саме: будівель та споруд за адресою: м.Дніпро, пр.Богдана Хмельницького, 122, звернувся до Дніпровської міської ради 24.12.2019 року вх.№ 36/6144 з заявою про передачу в оренду ТОВ ДМС-К вказаних земельних ділянок кадастровий номер - 1210100000:02:162:0014, площею 0,4491 га; кадастровий номер - 1210100000:02:162:0026, площею 10,5485 га, кадастровий номер - 1210100000:02:162:0060, площею 1,3425 га - з цільовим призначенням код 11.02 та з проханням укласти відповідні договори оренди землі. 14.07.2020 року ТОВ ДМС-К повторно звернулося до Дніпровської міської ради з проханням укласти у найкоротший термін відповідні договори оренди земельних ділянок, оскільки позивач з 28.10.2019 року з моменту придбання нерухомого майна сплачує плату за землю у вигляді земельного податку у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки землі, який встановлений у п.2.2 Додатку 1 до Рішення Дніпропетровської міської ради Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста від 06.12.2017 р. №13/27, у редакції із змінами внесеними рішеннями Дніпровської міської ради від 21.02.2018 р. № 8/30, від 23.05.2018 р. № 5/32, від 27.11.2019 р. № 6/50, що на 0,7% більше, ніж при наявності укладених договорів оренди.
Так, рішення Дніпропетровської міської ради Про затвердження нормативної грошової оцінки земель у м.Дніпропетровську від 15.07.2015 р. №4/65 введено в дію з 01.01.2016 р. (п.2 Рішення № 4/65), базова вартість 1 кв.м. якої була визначена на рівні 306,35 грн. - не є предметом розгляду у даній справі та позивачем не оскаржується. Предметом спору у цій справі є правомірність застосування відповідачем коефіцієнтів індексації за 2013 - 2015 роки під час формування витягів з технічної документації, що вплине на кінцевий результат нормативної грошової оцінки земельних ділянок, які використовує позивач у 2020 році та призведе до невірних даних під час розрахунку орендної плати у договорах оренди земельних ділянок і до безпідставного підвищення плати за землю. У зв`язку з чим, неможливо застосовувати до 01.01.2016 року ніякі індекси інфляції заднім числом (2013, 2014, 2015 роки) до нормативної грошової оцінки землі базовою вартістю 306,25 грн., оскільки вона отримала статус документа лише з 01.01.2016 року. Та коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно вже з дати введення в дію з 01.01.2016 року нормативної грошової оцінки земель м.Дніпропетровська та коли технічна документація, затверджена у порядку ст.18 Закону № 1378-ІV, набула статусу технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Дніпропетровська, яка є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру відносно земель м.Дніпропетровська, а саме з 01.01.2016 року, а ніяк не за минулі періоди.
Разом з тим позивач зазначив, що Дніпровською міською радою своєчасно не затверджено нормативну грошову оцінку земель у м.Дніпропетровську, а коефіцієнти індексації за 2013 рік - 1,0, за 2014 рік - 1,249, за 2015 рік - 1,433 відповідачем вже застосовувалися до нормативної грошової оцінки земель м.Дніпропетровська, що діяла з 01.01.2008 р. (Рішення Дніпропетровської міської ради № 5/16 від 26.12.2007 р. з базовою вартості 1 кв.м. землі - 237,36 грн.) по 01.01.2016 р. (п.8 Рішення № 4/65, яким скасовано дію Рішення № 5/16 від 26.12.2007 р. з 01.01.2016 р.) та не підлягають повторному застосуванню. Коефіцієнт індексації застосовується залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки, а оскільки з 01.01.2016 р. діє нова нормативна грошова оцінка земель міста, то лише починаючи з 01.01.2017 р. така нормативна грошова оцінка підлягає застосуванню з відповідним коефіцієнтом індексації, який буде відомо до 15.01.2017 р. Нова нормативна грошова оцінка земель м.Дніпропетровська діє з 01.01.2016 р., а індексація здійснюється щорічно один раз на рік, а тому відповідно така нормативна грошова оцінка підлягає щорічній індексації відповідно до вимог законодавства починаючи з 01.01.2017 р. на коефіцієнти індексації, які будуть відомі до 15.01.2017 р. Крім того, коефіцієнт індексації застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки, тобто на майбутнє, а не заднім числом. При цьому не приймаються до уваги старі спірні коефіцієнти індексації за 2013, 2014, 2015 роки, які розраховувались та діяли до 31.12.2015 р. Звернення Дніпровської міської ради з листами до комітету з питань бюджету Верховної Ради України, комітету з питань аграрної політики та земельних відносин Верховної Ради України та комітету з питань податкової та митної політики Верховної ради України - конкретної відповіді на поставлені питання комітетами Верховної Ради України не надано, більш того, у своїх же відповідях зазначають, що листи не є нормативно-правовими актами, а лише мають інформаційний характер, не встановлюють правових норм . За таких обставин, позивач просив суд позов задовольнити повністю з викладених у ньому підстав.
До суду 17.07.2020 року від позивача надійшла відповідь на пояснення третьої особи, в якій зазначено, що доводи Дніпровської міської ради не узгоджуються з діючим законодавством. Так, з 01.01.2016 р. відповідач безпідставно за відсутності законних підстав та повноважень на проведення таких дій, застосовує до затвердженої рішенням Дніпровської міської ради Про затвердження нормативної грошової оцінки земель у м.Дніпропетровську від 15.07.2015 р. №4/65 нормативної грошової оцінки земель м.Дніпропетровська базовою вартістю 1 кв.м. - 306,35 грн. коефіцієнти індексації за 2013 рік - 1,0, за 2014 рік - 1,249, за 2015 рік - 1,433 під час формування витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок для землекористувачів земель м.Дніпропетровська, чим автоматично змінює до розміру 548,31 грн., вже затверджену нормативну грошову оцінку земель м.Дніпропетровська базовою вартістю 1 кв.м. - 306,35 грн. застосування до введеної з 01.01.2016 р. нормативної грошової оцінки земель м.Дніпропетровська коефіцієнтів індексації за 2013-2015 років порушує принцип стабільності податкового законодавства, закріплений у статті 4 ПК України, оскільки таким чином зміни до елементів податку на майно (плата за землю) вводились не у строки, закріплені Податковим кодексом України.
Початок процедури нормативної грошової оцінки земель та складання відповідної технічної документації у 2012-2013 роках не може бути підставою для застосування нормативної грошової оцінки з більш раннього строку, ніж час її затвердження та введення в дію у встановленому законом порядку, тому позивач вважає помилковим твердження відповідача і третьої особи, що саме дата, вказана в технічній документації 01.01.2013 року є датою проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а тому саме з цією датою пов`язується початок кумулятивного застосування щорічних коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки. Відповідач і третя особа помилково намагаються ототожнювати дату оцінки земельної ділянки, тлумачення якої визначено у абз.5 ч.1 ст.1 Закону № 1378-IV, з датою проведення нормативної грошової оцінки земель, про яку йдеться у п.289.2 ст.289 ПК України, але ці дати мають різне призначення. Крім того, в період складання Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст Дніпромісто ім. Ю.М. Білоконя, технічної документації діяла Методика нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, (затвердженої постановою Кабінету Міністрів України №213 від 23.03.1995 року (зі змінами), Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (затверджений наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 р. №18/15/21/11 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 р. за №388/12262.
Ухвалою суду від 05.08.2020 року було відмовлено третій особі про перехід до розгляду даної справи в порядку загального позовного провадження в судовому засіданні.
В силу ч.1 ст.257 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.
Згідно з ст.258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Частинами 5, 8 ст.262 КАС України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
За викладених обставин, відповідно до вимог статей 258, 262 КАС України, справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що ТОВ ДМС-К (код ЄДРПОУ 42283004) є власником нерухомого майна, а саме: будівель та споруд за адресою: м.Дніпро, пр.Богдана Хмельницького, 122, що підтверджується актом приймання передачі майна від 08.10.2019 року, копією витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності за №186393301 від 28.10.2019 року.
18.12.2019 року ТОВ ДМС-К отримало через Центр надання адміністративних послуг м.Дніпра сформований Відділом м.Дніпра Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області:
- витяг №1442/0/197-19 від 14.12.2019 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за адресою: м.Дніпро, пр.Богдана Хмельницького, 122, кадастровий номер 1210100000:02:162:0026, площею 105485 кв.м., цільове призначення якої є 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. Згідно з даним витягом середня (базова) вартість земель населеного пункту зазначена 306,35 грн./кв.м., коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки зазначений 1,89720602;
- витяг №1441/0/197-19 від 14.12.2019 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за адресою: м.Дніпро, пр.Богдана Хмельницького, 122, кадастровий номер 1210100000:02:162:0014, площею 4491 кв.м., цільове призначення якої є 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. Згідно з даним витягом середня (базова) вартість земель населеного пункту зазначена 306,35 грн./кв.м., коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки зазначений 1,89720602;
- витяг №1440/0/197-19 від 14.12.2019 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за адресою: м.Дніпро, пр.Богдана Хмельницького, 122, кадастровий номер 1210100000:02:162:0060, площею 13425 кв.м., цільове призначення якої є 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. Згідно з даним витягом середня (базова) вартість земель населеного пункту зазначена 306,35 грн/кв.м., коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки зазначений 1,89720602.
Після отримання вищевказаних витягів, 13.02.2020 року ТОВ ДМС-К звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області з листом, в якому зазначило про неправомірність застосування коефіцієнтів індексації нормативно грошової оцінки, а саме: за 2013 рік - 1,0, за 2014 рік - 1,249, за 2015 рік -1,433, що вплинуло на кінцевий результат нормативної грошової оцінки земельної ділянки та призвело до безпідставного підвищення плати за землю в 1,789817 разів (1,0 x 1,249 x 1,433) та просило:
- провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1210100000:02:162:0026, площею 105485 кв.м., цільове призначення якої є 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості без застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2013 рік (1,0), за 2014 рік (1,249) та 2015 рік (1,433) та видати землекористувачу ТОВ ДМС-К новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за адресою: м.Дніпро, пр.Богдана Хмельницького, 122, кадастровий номер 1210100000:02:162:0026;
- провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1210100000:02:162:0060, площею 13425 кв.м., цільове призначення якої є 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості без застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2013 рік (1,0), за 2014 рік (1,249) та 2015 рік (1,433) та видати землекористувачу ТОВ ДМС-К новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за адресою: м.Дніпро, пр.Богдана Хмельницького, 122, кадастровий номер 1210100000:02:162:0060;
- провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки за адресою: м.Дніпро, пр. Богдана Хмельницького, 122, кадастровий номер 1210100000:02:162:0014, площею 4491 кв.м., цільове призначення якої є 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості без застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2013 рік (1,0), за 2014 рік (1,249) та 2015 рік (1,433) та видати землекористувачу ТОВ ДМС-К новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за адресою: м.Дніпро, пр.Богдана Хмельницького, 122, кадастровий номер 1210100000:02:162:0014.
08.04.2020 року позивач отримав від Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області відповідь, згідно якої на думку відповідача при формуванні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 14.12.2019 року за №№1440/0/197-19, 1441/0/197-19 та 1442/0/197-19 було правомірно застосовано коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель за 2013 рік (1,0), за 2014 рік (1,249) та 2015 рік (1,433) , посилаючись на абз.5 ч.1 ст.1 Закону України Про оцінку земель , відповідно до якого дата оцінки земельної ділянки - дата (число, місяць, рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації, а саме 01.01.2013 року, тому і є датою проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, саме з цією датою пов`язується початок кумулятивного застосування щорічних коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Згідно ст.1 Закону України Про оцінку земель , в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Відповідно до частини першої статті 15 Закону України Про оцінку земель підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
В силу статті 18 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться на землях, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України Про землеустрій .
Згідно з частинами 1, 2 статті 20 Закону України Про оцінку земель за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до частини 4 статті 23 цього Закону рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.
Підпунктом 271.1.1 статті 271 ПК України, в редакції на час виникнення спірних правовідносин, передбачено, що базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
В силу пункту 271.2 статті 271 цього Кодексу рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Згідно з пунктом 289.2 статті 289 цього Кодексу центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кі = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Рішенням Дніпропетровської міської ради від 26.06.2013 р. №103/36 погоджено проект Нормативна грошова оцінка земель м.Дніпропетровська з середньою (базовою) вартістю земель м.Дніпропетровська, розраховану в межах міста - 306,35 грн. за 1 кв.м.
Рішенням Дніпропетровської міської ради від 15.07.2015 р. №4/65 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Дніпропетровська, розроблену ДП науково-дослідного інституту проектування міст Діпромісто ім. Ю.М. Білоконя; введено в дію з 01.01.2016 р. нову нормативну грошову оцінку земель м.Дніпропетровська базовою вартістю 1 кв.м. землі - 306,35 грн. та відзначено, що нормативна грошова оцінка земель м.Дніпропетровська підлягає щорічній індексації відповідно до вимог чинного законодавства.
В пунктах 7, 8 цього рішення передбачено продовження дії актів органів місцевого самоврядування, прийнятих до набрання чинності цього рішення в частині, що не суперечить цьому рішенню та чинному законодавству, та про втрату чинності з 01.01.2016 р. рішення Дніпропетровської міської ради від 26.12.2007 р. №5/26 Про затвердження проекту Нормативна грошова оцінка земель м.Дніпропетровська .
Листом від 11.01.2016 р. №6-28-0.22-201/2-16 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру повідомила Головні управління Держгеокадастру в областях і м.Києві про те, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
При цьому вказано про те, що коефіцієнт індексації за 2013 рік становить 1,0, за 2014 рік - 1,249, за 2015 рік - 1,433.
Судом встановлено, що розміри коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель, які застосовані відповідачем, сторонами у справі не оспорюються, а предметом спору у цій справі є правомірність застосування відповідачем цих коефіцієнтів до введеної з 01.01.2016 р. нормативної грошової оцінки земель м.Дніпропетровська в розмірі 306,35 грн. за кв.м.
Так, датою проведення нормативно грошової оцінки земель є дата введення їх в дію, а не дата їх розроблення.
Суд доходить висновку, що застосування до введеної з 01.01.2016 р. нормативної грошової оцінки земель м.Дніпропетровська коефіцієнтів індексації 01.01.2013 р. порушує принцип стабільності податкового законодавства, закріплений у статті 4 ПК України, оскільки таким чином зміни до одного з елементів податку на землю вводились не у строки, закріплені Податковим кодексом України.
Суд виходить із необхідності застосування принципу верховенства права, закріпленого у статті 8 КАС України, який передбачає неможливість ретроспективного застосування законодавства, та прийшов до висновку, що рішення Дніпропетровської міської ради від 15.07.2015 р. №4/65 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м.Дніпропетровська є регуляторним актом, а тому застосування запроваджених ним норм з більш раннього часу буде суперечити принципу юридичної визначеності, як одному з елементів верховенства права.
Крім того, початок процедури нормативної грошової оцінки земель та складання відповідної технічної документації у 2012-2013 роках не може бути підставою для застосування нормативної грошової оцінки з більш раннього строку, ніж час її затвердження та введення в дію у встановленому законом порядку.
Посилання третьої особи в обґрунтування своїх доводів на те, що рішення про затвердження нормативної грошової оцінки земель від 15.07.2015 р. доповнено в частині застосування оцінки з 01.01.2013 р. також є безпідставним, оскільки такі доповнення прийняті міською радою в квітні 2016 року - уже після затвердження відповідачем витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок та звернення позивача з даним позовом до суду.
Аналогічних висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах дійшов Верховний Суд у постанові від 22.11.2018 р. у справі №804/979/16.
Аналізуючи викладене суд доходить висновку, що нормативну грошову оцінку земель затверджено Дніпропетровською міською радою в липні 2015 року і введено в дію з січня 2016 року, за правилами статей 271.2, 289.2 ПК України кумулятивне застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель залежить від дати проведення такої оцінки та набрання чинності відповідним рішенням міської ради про її затвердження, застосування відповідачем коефіцієнту індексації на підставі рішення міської ради від 15.07.2015 р. з 2013 року суперечить закону.
В силу ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27 вересня 2001 року, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
Згідно з пунктом 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі Ruiz Torija v.Spain від 9 грудня 1994 року, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи
В силу пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
А отже відповідачем в порушення норм чинного законодавства було проведено індексацію нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за адресою м.Дніпро, пр.Богдана Хмельницького, 122, кадастровий номер 1210100000:02:162:0026, кадастровий номер 1210100000:02:162:0014, кадастровий номер 1210100000:02:162:0060, із застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки, а саме: за 2013 рік - 1,0, за 2014 рік - 1,249, за 2015 рік - 1,433 при формуванні витягів №1442/0/197-19, №1441/0/197-19, №1440/0/197-19 від 14.12.2019 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.
За викладених обставин, для належного захисту порушеного права позивача суд вважає за можливе зобов`язати саме відповідача, а не відділ м.Дніпра Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровської області, провести перерахунок нормативної грошової оцінки вказаних земельних ділянок за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1210100000:02:162:0026, кадастровий номер 1210100000:02:162:0014, кадастровий номер 1210100000:02:162:0060.
У задоволенні решти позову відмовити, оскільки резолютивна частина рішення викладена з урахуванням висновків Верховного Суду у зазначеній постанові від 22.11.2018 р. у справі №804/979/16 та заявлених позивачем позовних вимог.
Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частиною 1 ст.9 КАС України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.3 ст.90 КАС України, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що дана позовна заява підлягає частковому задоволенню, з викладених вище підстав.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з ч.3 ст.139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи, що позовну заяву задоволено частково, слід повернути позивачу частину судових витрат по справі в розмірі 3 153 грн. (6 306 грн. : 2).
На підставі викладеного, та керуючись ст.ст.8, 9, 72, 77, 132, 139, 241 - 246, 250, 262 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Відділу м.Дніпра Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровської області щодо індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1210100000:02:162:0026, кадастровий номер 1210100000:02:162:0014, кадастровий номер 1210100000:02:162:0060, із застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки, а саме: за 2013 рік - 1,0, за 2014 рік - 1,249, за 2015 рік - 1,433 при формуванні витягів №1442/0/197-19, №1441/0/197-19, №1440/0/197-19 від 14.12.2019 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.
Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровської області провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельних ділянок за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1210100000:02:162:0026, кадастровий номер 1210100000:02:162:0014, кадастровий номер 1210100000:02:162:0060.
У задоволенні решти позовної заяви - відмовити.
Присудити за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (пр.О.Поля, 2, м.Дніпро, 49004, код ЄДРПОУ 39835428) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ДМС-К (пр.Богдана Хмельницького, 122, корп.П-5, кімн.5-6, м.Дніпро, 49033, код ЄДРПОУ 42283004) судові витрати по справі у розмірі 3 153 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 КАС України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень КАС України.
Суддя К.С. Кучма
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.08.2020 |
Оприлюднено | 11.09.2020 |
Номер документу | 91437166 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні