ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"01" вересня 2020 р. Справа№ 910/16533/19
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Пашкіної С.А.
суддів: Алданової С.О.
Зубець Л.П.
За участю секретаря судового засідання : Кулачок О.А.
За участю представників:
Від позивача: Мельниченко К.Г. ( самопредставництво);
Від відповідача: Танасійчук Т.Б. (ордер серія КВ №784421 від 12.12.2019);
розглянувши апеляційну скаргу Департамента економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
на рішення Господарського суду міста Києва від 20.05.2020
у справі № 910/16533/19 (суддя Літвінова М.Є.)
за позовом Департамента економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Селена - Плюс"
про визнання договору укладеним
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду міста Києва від 20.05.2020 у справі №910/16533/19 в задоволенні позовних вимог Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) відмовлено.
Рішення місцевого господарського суду ґрунтується на тому, що:
- у самому спірному договору, доданому до позовної заяви та викладеному у позовній заяві, позивачем визначено розмір пайового внеску на рівні 4 295 442,60грн., що не відповідає загальній кошторисній вартості об`єкта будівництва, зазначеній у Декларації про готовність об`єкта до експлуатації № КВ143143560167 від 22.12.2014 та положенням ч. 6 ст. 40 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності" (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин); тобто існує розбіжність між вартістю об`єкта реконструкції (кошторисна вартість), що зазначені у Декларації про готовність об`єкта до експлуатації №КВ143143560167 за адресою: м.Київ, вул.Червоноткацька, 78 та зазначеною у проекті договору;
- до позовної заяви позивачем не долучено доказів звернення до відповідача із проектом договору пайової участі у створенні і розвитку інфраструктури соціальної та інженерно - транспортної інфраструктури м. Києва, яку позивач просить визнати укладеною.
Не погоджуючись з рішенням, позивач звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду міста Києва від 20.05.2020 скасувати та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
В апеляційній скарзі позивач зазначає про те, що:
- у зв`язку з тим, що Департаменту не надано Кошторисного розрахунку, який підтверджується експертним звітом (оцінкою) державної експертної організації і актуальність цін в якій не перевищує 3 (три) місяці на дату подання документів, Департаментом економіки та інвестицій був підготовлений проект договору пайової участі з розрахунком розміру пайової участі на підставі Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та п.6.5 Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва, що є правомірним;
- листом від 28.09.2018 №050/08-6715 представнику відповідача під час прийому у Департаменті був наданий для розгляду та підписання примірник договору пайової участі з відповідним розрахунком, про що свідчить підпис Яковина М.І. від 30.10.2018 на примірнику проекту Департаменту;
- вищезазначений проект договору пайової участі залишився не підписаний відповідачем.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 18.08.2020 колегією суддів у складі головуючого судді Пашкіної С.А., судді Алданова С.О., Зубець Л.П. відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Департамента економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), справу №910/16533/19 призначено на 01.09.2020.
Від відповідача (04.08.2020) надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому відповідач просить відмовити позивачу у задоволенні апеляційної скарги.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач зазначає про те, що:
- відповідач двічі звертався до апелянта із заявами про надання проекту договору про сплату пайової участі з розрахунком ;
- позивачем не виконано п.8 та п.9 ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , що підтверджує відсутність відповідних доказів у матеріалах справи.
Дослідивши доводи апеляційної скарги, наявні матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін судовою колегією встановлено.
25.07.2014 Державною архітектурно - будівельною інспекцією України було зареєстровано та видано ТОВ "Селена - Плюс" декларацію про початок виконання будівельних робіт - "Реконструкції нежилої будівлі (в літ. СХХVІІ) під лабораторний комплекс по вул. Червоноткацькій, 78 у Деснянському районі м. Києва".
22.12.2014 Державною архітектурно - будівельною інспекцією України було зареєстровано та видано Декларацію про готовність об`єкта до експлуатації № КВ143143560167, з якої вбачається що замовником об`єкта будівництва реконструкції нежитлової будівлі (в літ.СХХVІІ) під лабораторний комплекс по вул. Червоноткацькій, 78 у Деснянському районі м. Києва є ТОВ "Селена-Плюс", загальна площа будівлі 8043,9кв.м., дата закінчення будівництва 07.08.2014, строк зведення об`єкта в експлуатацію IV квартал 2014.
Листом від 22.11.2017 №61 (вх. №050/13457 від 24.11.2017) Товариство з обмеженою відповідальністю Селена - Плюс звернулось до Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо надання висновку необхідності вирішення пайової участі у створенні інфраструктури міста Києва у зв`язку з проектом Реконструкція нежитлової будівлі під лабораторний комплекс за адресою вул.Червоноткацька, 78 у Деснянському районі м.Києва та надання проекту договору пайової участі з відповідним розрахунком.
Звертаючись з позовом до суду, позивач зазначає про те, що за результатом розгляду вищезазначеної заяви ТОВ Селена-Плоюс та доданих документів, зокрема Декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 22.12.2014 №КВ143560167, Департаментом був встановлений факт введення об`єкту будівництва в експлуатацію без пайової участі.
Пунктом 6 рішення Київської міської ради від 15.11.2016 №411/1415 Про затвердження Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва , передбачено, що у разі встановлення факту прийняття об`єкта будівництва, або реконструкції в експлуатацію, або присвоєння адреси новозбудованим, реконструйованим об`єктам без наявності довідки про виконання умов пайової участі, Департамент економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) зобов`язаний звернутися до особи, що порушила умови Порядку, з вимогою про укладення договору про пайову участь та, за наявності обґрунтованих підстав, звернутися до правоохоронних органів або до суду.
Згідно з підпунктом 3.1 пункту III Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва (далі Порядку) пайова участь є обов`язкові внеском, який замовник має сплатити до бюджету міста Києва, крім випадків, передбачених законами України та цим порядком.
Підпунктом 4.3 пункту IV Порядку передбачено, кошти пайової участі сплачуються замовником в повному обсязі до прийняття об`єкта будівництва/реконструкції в експлуатацію єдиним платежем або частинами за графіком, що визначається договором про пайову участь.
Прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію без сплати пайової участі в повному обсязі не звільняє замовника від обов`язку її сплати.
Абзацом 2 пп.4.3 п.IV Порядку зазначено, прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію без сплати пайової участі в повному обсязі не звільняє замовника від обов`язку її сплати.
Позивачем на адресу ТОВ Селена-Плюс була направлена вимога про укладення договору пайової участі у розвитку інфраструктури міста Києва від 22.08.2018 №050/08-5900 та необхідності надати копії неподаних документів, зокрема документів на право власності вищезазначеного об`єкта та висновку державної будівельної експертизи кошторису (за наявності) для укладення договору.
Листом від 28.09.2018 №050/08-6715 у зв`язку із реконструкцією нежитлової будівлі під лабораторний комплекс літ CXXVII загальною площею 8043,90кв.м. (за даними технічної інвентаризації КП Київське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації права власності на об`єкти нерухомого майна від 30.07.2014) по вул. Червоноткацька, 78 у м.Києві, Департаментом підготовлено та надано для погодження представнику ТОВ Селена-Плюс проект договору пайової участі у створенні і розвитку інфраструктури соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м.Києва із розрахунком, про що свідчить підпис представника ТОВ Селена-Плюс від 30.10.2018.
Як зазначає позивач, на сьогодні зазначений проект договору пайової участі у створенні і розвитку інфраструктури соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м.Києва на реєстрацію до Департаменту не надходив, що свідчить про порушення ТОВ Селена-Плюс норм Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , Рішення Київської міської ради від 15.11.2016 №411/1415 Про затвердження Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва (далі Порядок) та норм ст.144 Конституції України.
Причиною виникнення спору стало питання щодо наявності чи відсутності підстав для задоволення позовних вимог Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання договору про пайову участь укладеним в редакції Департаменту.
Стаття 15 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України ) передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Відповідно до частини першої статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого особистого немайнового права або майнового права та інтересу у визначені цією статтею способи.
Право на звернення за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів за визначеною законом юрисдикцією господарського суду передбачено нормами статей 2 , 4 ГПК України .
Отже, передумовами та матеріальними підставами для захисту права у судовому порядку є наявність підтвердженого належними доказами права особи, за захистом якого вона звернулась до суду, а також підтверджений належним доказами факт порушення (невизнання або оспорювання) цього права.
Зазначений в частині другій статті 16 ЦК України перелік способів захисту цивільних прав чи інтересів не є вичерпним.
Згідно з абзацом другим частини другої статті 16 ЦК України суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
У разі невизнання стороною договору, укладення якого є обов`язком в силу вимог закону, права іншої сторони на укладення такого договору підлягають захисту судом на підставі пункту 1 частини другої статті 16 ЦК України шляхом визнання договору укладеним на умовах, передбачених нормативним актом обов`язкової дії.
Отже, обраний позивачем спосіб захисту передбачений статтею 16 ЦК України та відповідає предмету спору у цій справі.
Правовідносини з укладання господарських договорів у примусовому порядку за рішенням суду регулюється статтею 187 Господарського кодексу України (далі - ГК України ).
Стаття 187 ГК України встановлює, що спори, які виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов`язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору. День набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше.
Відповідно до частини третьої статті 179 ГК України укладання господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
Відповідно до частини першої статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Правовідносини щодо підстав та порядку для пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, у тому числі щодо підстав для укладення відповідного договору, щодо його умов та щодо обов`язку сторін укласти цей договір, врегульовані, зокрема нормами статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Закон № 3038-VI).
Відповідно до статті 1 Закону №3038-VI :
замовник - це фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву;
містобудівна документація - це затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій;
містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - це документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією;
проектна документація - це затверджені текстові та графічні матеріали, якими визначаються містобудівні, об`ємно-планувальні, архітектурні, конструктивні, технічні, технологічні вирішення, а також кошториси об`єктів будівництва.
У частині 1 статті 2 цього Закону № 3038-VI вказано, що плануванням і забудовою територій є діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб, яка передбачає, зокрема: розроблення містобудівної та проектної документації, будівництво об`єктів; реконструкцію існуючої забудови та територій; збереження, створення та відновлення рекреаційних, природоохоронних, оздоровчих територій та об`єктів, ландшафтів, лісів, парків, скверів, окремих зелених насаджень; створення та розвиток інженерно-транспортної інфраструктури.
Відповідно до статті 26 Закону №3038-VI забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва. Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів. Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону . Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Відповідно до частин першої - третьої статті 40 Закону №3038-VI порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону .
Замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.
Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником, до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію, до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.
Частиною п`ятою статті 40 Закону №3038-VI передбачено, що величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій.
У разі якщо загальна кошторисна вартість будівництва об`єкта не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами, вона визначається на основі встановлених органом місцевого самоврядування нормативів для одиниці створеної потужності.
Встановлений органом місцевого самоврядування для замовника розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту не може перевищувати граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту (частина шоста статті 40 Закону №3038-VI ).
Відповідно до частини дев`ятої статті 40 Закону №3038-VI договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію.
Зі змісту статті 40 Закону № 3038-VI слідує, що у наведених у цьому законі випадках перерахування замовником об`єкта будівництва до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку інфраструктури населеного пункту є обов`язком, а не правом замовника. Тому укладення в таких випадках договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту, який опосередковує відповідний платіж, є обов`язковим на підставі закону.
Отже, обов`язок укласти договір виникає у особи, зокрема в силу прямої вказівки закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування, а спонукання до укладення договору в судовому порядку можливе, відповідно, за наявності прямої вказівки закону про обов`язковість укладення такого договору (зокрема, пункт 8.5 постанови Верховного Суду від 09.04.2019 у справі №911/169/18, пункт 7.4 постанови Верховного Суду від 30.07.2019 у справі № 915/1122/18).
Судова колегія, з урахуванням правової природи цих спірних правовідносин, у контексті обставин даної справи та фактів, на які посилаються сторони, дійшла висновку, що обов`язок укласти договір виникає у особи у силу прямої вказівки закону (станом на момент виникнення правовідносин та до моменту звернення до суду).
Строк, визначений Законом № 3038-VI для укладення договору пайової участі, - протягом 15 днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію, встановлено саме для добровільного виконання стороною такого обов`язку, і закінчення цього строку не припиняє цього обов`язку замовника та не звільняє замовника від обов`язку укласти договір. Адже невиконання особою положень законодавства не повинно призводити до настання бажаного для неї внаслідок такого невиконання результату у вигляді звільнення від платежу та надавати майнові переваги порівняно із законослухняною особою.
При цьому слід врахувати те, що при зверненні замовника, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, щодо укладення договору про пайову участь у розвитку інфраструктури цього населеного пункту, у органа місцевого самоврядування виникає обов`язок укласти цей договір не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення (абзац перший частини дев`ятої статті 40 Закону №3038-VI ).
У той же час Закон № 3038-VI обмежує замовника у праві у будь-який час укласти договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту шляхом встановлення обов`язку для замовника укласти цей договір до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію (абзац перший частини дев`ятої статті 40 Закону № 3038-VI ), закріплюючи цей обов`язок також обов`язком замовника сплатити кошти пайової участі (розмір якої визначається саме в договорі про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту) в повному обсязі (єдиним платежем або частинами за графіком) до прийняття об`єкта будівництва (абзац четвертий частини дев`ятої статті 40 Закону №3038-VI ).
Вказаному обов`язку замовника укласти договір про пайову участь та сплатити кошти пайової участі у відповідному розмірі, за змістом статті 40 Закону №3038-VI та виходячи з наведених приписів частини третьої статті 178 ГК України , кореспондує право органа місцевого самоврядування вимагати від замовника укласти договір про пайову участь у розвитку інфраструктури цього населеного пункту та вимагати від замовника сплатити на підставі цього договору кошти пайової участі у розвитку інфраструктури відповідного населеного пункту.
Порушення наведених вимог статті 40 Закону № 3038-VI та невиконання замовником вимог органу місцевого самоврядування (як щодо укладення договору про пайову участь, так і щодо сплати коштів пайової участі) відповідно до частини першої статті 187 ГК України та виходячи з положень статей 15 , 16 ЦК України надає органу місцевого самоврядування право звернутись за захистом порушеного права шляхом визнання укладеним договору про пайову участь як такого, обов`язковість укладення якого передбачена законом (стаття 40 Закону №3038-VI ).
Відповідно до декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 22.12.2014 №КВ143143560167 вбачається, що замовником об`єкта будівництва реконструкції нежитлової будівлі (в літ.CXXVII) під лабораторний комплекс по вул. Червоноткацькій, 78 у Деснянському районі м.Києва є ТОВ Селена-Плюс , загальна площа будівлі 8043,9кв.м., дата закінчення будівництва 07.08.2014, строк введення об`єкта в експлуатацію IV квартал 2014.
Таким чином, об`єкт будівництва реконструкції нежитлової будівлі (в літ.CXXVII) під лабораторний комплекс по вул. Червоноткацькій, 78 у Деснянському районі м.Києва був прийнятий в експлуатацію 22.12.2014 на підставі декларації про готовність об`єкта до експлуатації №КВ 143143560167.
Відповідно до даних технічного паспорту від 30.07.2014, загальна площа приміщень об`єкту будівництва по вул.Червоноткацькій, 78 у Деснянському районі м.Києва складає 8043,9кв.м. ( яка складається з 4543,2кв.м. основної площі приміщень та 3 500,7кв.м. допоміжної площі).
Листом від 17.09.2018 №050/8897 ТОВ Селена-Плюс повідомило позивача, що кошторисна документація не розроблялась, державна будівельна експертиза не проводилась.
Підпунктом 5.1.1 пункту 5 Порядку зазначено, що підставою для розрахунку розміру пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту є звернення замовника до Департаменту про укладення договору про пайову участь. Таке звернення подається щодо кожного об`єкта будівництва окремо.
Разом із зверненням замовник подає завірені належним чином зі свого боку копії таких документів:
- про затвердження в установленому порядку проектної документації;
- затвердженої в установленому порядку проектної документації в частині техніко-економічних показників об`єкта будівництва та кошторису (за наявності);
- позитивного висновку державної будівельної експертизи кошторису (за наявності кошторису);
- технічного паспорта об`єкта або довідки щодо показників на житловий, громадський чи виробничий будинок, господарські будівлі, захисні споруди (за наявності на дату подачі заяви);
- документи, що підтверджують техніко-економічні показники об`єкта до проведення реконструкції (у випадку реконструкції): документи на право власності (договір купівлі-продажу або свідоцтво на право власності) або технічний паспорт об`єкта;
- пропозицій щодо строків (графік) сплати пайової участі, викладені у тексті звернення.
На вимогу Департаменту замовник повинен пред`явити оригінали документів, передбачені цим пунктом.
Відповідно до підпункту 6.1 пункту 6 Порядок, розрахунок розміру пайової участі є невід`ємною частиною договору про пайову участь.
Відповідно до підпункту 6.3 пункту 6 Порядку, розмір пайової участі замовника при новому будівництві або реконструкції об`єктів визначається Департаментом відповідно до цього Порядку із урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва або реконструкції об`єкта, типу об`єкта будівництва, реконструкції (житлового та/або нежитлового), що підтверджена позитивним висновком державної будівельної експертизи і актуальність якої не перевищує 3 (три) місяці на дату подання документів до Департаменту відповідно до підпункту 5.1.1 з урахуванням підпункту 5.1.8 (на дату подання повного переліку документів відповідно до вимог цього Порядку).
Згідно з п.6.5 Порядку, у разі якщо загальна кошторисна вартість не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами (не подано замовником затвердженої в установленому порядку проектної документації в частині кошторису відповідно до підпункту 5.1.1 та пункту 6.3 цього Порядку), вона визначається на основі затверджених Київською міською радою нормативів для одиниці створеної потужності (1 (одного)кв.м. житлової та нежитлової площі) шляхом їх множення на відповідні площі об`єкта, що були створені внаслідок будівництва/ реконструкції.
У такому випадку розрахунок розміру пайової участі при новому будівництві, реконструкції визначається за формулою:
РПУ = Sжитл х Кжитл х І х 4 % + Sнежитл х Кнежитл х I х 4 %, де
РПУ - розмір пайової участі об`єкта (грн);
Sжитл - загальна площа новозбудованих квартир або створених нових площ квартир/житла внаслідок реконструкції (м 2 );
Sнежитл - загальна площа об`єкта будівництва нежитлової частини будинку новоствореного або збудованого додатково внаслідок реконструкції (м 2 );
Кжитл - спеціальний норматив одиниці створеної потужності для будівництва житлових будинків та житлових комплексів (грн/м 2 );
Кнежитл - спеціальний норматив одиниці створеної потужності для будівництва або реконструкції об`єктів нежитлового призначення (грн/м 2 ).
Нормативи для одиниці створеної потужності (1 (одного)кв.м. житлової та нежитлової площі) визначені в додатку до цього Порядку і затверджуються рішенням Київської міської ради за поданням Департаменту.
I - індекс інфляції від місяця, в якому було затверджено відповідний норматив, діючий на момент розрахунку, до місяця, що передує тому, в якому здійснюється розрахунок пайової участі (включно). Якщо індекс інфляції менше 100 %, то до розрахунку береться показник 1,0. Для розрахунку застосовується індекс споживчих цін, що встановлюється Державною службою статистики України (Індекс інфляції).
Таким чином, використовуючи формулу, передбачену п.6.5 Порядку, розмір пайової участі для реконструкції нежитлових приміщень, площею 8043,90кв.м., з урахуванням індексу інфляції, позивачем здійснено розрахунок обсягу пайової участі (внеску) у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста (який є додатком №1 до договору пайової участі). Розмір пайового внеску складає 4 295 442,60 грн.
30.10.2018 представником ТОВ Селена-Плюс отримано проект договору пайової участі з розрахунком пайової участі для розгляду та погодження.
Відповідно до ст.173 Господарського кодексу України господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Згідно до ст.174 Господарського кодексу України господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акта, що регулює господарську діяльність; з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать; у результаті створення об`єктів інтелектуальної власності та інших дій суб`єктів, а також внаслідок подій, з якими закон пов`язує настання правових наслідків у сфері господарювання.
Укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування (ч.3 ст.179 Господарського кодексу України).
Згідно з абзацом другим частини другої статті 16 ЦК України суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
У разі невизнання стороною договору, укладення якого є обов`язком в силу вимог закону, права іншої сторони на укладення такого договору підлягають захисту судом на підставі пункту 1 частини другої статті 16 ЦК України шляхом визнання договору укладеним на умовах, передбачених нормативним актом обов`язкової дії.
Відповідно до частини першої статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Як зазначає Верховний Суд в постанові від 30.07.2020 № 909/1135/19 переддоговірним є спір, який виникає у разі, якщо сторона ухиляється або відмовляється від укладення договору в цілому або не погоджує окремі його умови. При цьому передати переддоговірний спір на вирішення суду можливо лише тоді, коли хоча б одна із сторін є зобов`язаною його укласти через пряму вказівку закону, або на підставі обов`язкового для виконання акта планування. В інших випадках спір про укладення договору чи з умов договору може бути розглянутий господарським судом тільки за взаємною згодою сторін або якщо сторони зв`язані зобов`язанням укласти договір на підставі існуючого між ними попереднього договору.
Ухвалюючи оскаржуване рішення місцевий господарський суд не врахував висновків щодо застосування норми права, а саме статті 40 Закону № 3038-VI , викладених у постановах Верховного Суду від 09.04.2019 у справі №911/169/18, від 29.05.2019 у справі № 911/150/18, від 04.06.2019 у справі №924/952/17, а саме того, що право на спонукання до укладення договору в судовому порядку можливе з моменту виникненням у замовника обов`язку з укладення договору про пайову участь та невиконання стороною свого обов`язку у добровільному порядку у строк, визначений Законом № 3038-VI , а саме до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію.
Враховуючи викладене, Північний апеляційний господарський суд дійшов висновку про те, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, рішення Господарського суду міста Києва від 20.05.2020 підлягає скасуванню.
Керуючись ст.ст. 269, 270, 273-279, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд,
ПОСТАНОВИВ:
1.Апеляційну скаргу Департамента економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) задовольнити.
2. Рішення Господарського суду міста Києва від 20.05.2020 у справі № 910/16533/скасувати.
3. Позовні вимоги задовольнити.
Визнати укладеним договір пайової участі у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва між Департаментом економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (01044, м.Київ, вул.Хрещатик, 26, Код ЄДРПОУ 04633423) та Товариством з обмеженою відповідальністю Селена-Плюс (02094, м.Київ, вул.Червоноткацька, 78, код ЄДРПОУ 32736402) у наступній редакції:
ДОГОВІР №
пайової участі у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва
місто Київ ____
Цей договір укладається відповідно до рішення Київської міської ради від 15.11.2016 № 411/1415 (із змінами) та розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 30.09.2013 №1717 (в редакції розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 20.10.2017 № 1310).
Департамент економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в особі директора Мельник Наталії Олегівни, яка діє на підставі Положення, надалі Департамент економіки та інвестицій , з однієї сторони, та Товариство з обмеженою відповідальністю Селена-плюс , в особі директора Цурка Юрія Анатолійовича; який діє на підставі Статуту, надалі Замовник , з другої сторони, далі разом Сторони , а кожна окремо Сторона , клали цей договір (далі - Договір ) про наступне.
1. ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ
1.1. Предметом цього договору є сплата Замовником пайової участі (внесків) на створення соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Києва (далі - Пайовий внесок ) у зв`язку із:
Тип робіт: реконструкція (зміна площі кв. м)
Назва об`єкта: Реконструкція нежитлової будівлі, під лабораторний комплекс літ. СХХУІІ загальною площею 8043,90 кв. м (за даними технічної інвентаризації Комунального підприємства Київське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації власності на об`єкти нерухомого майна ).
Підстава: Технічний паспорт Комунального підприємства Київське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації права власності на об`єкти нерухомого майна від 30.07.2014 (інвентаризаційна справа № 17209).
Адреса об`єкта: вул. Червоноткацька, 78 у Деснянському районі м. Києва (далі - Об`єкт будівництва/реконструкції ).
1.2 Розмір пайового внеску становить 4 295 442,60 грн. (чотири мільйони двісті дев`яносто п`ять тисяч чотириста сорок дві гривні 60 копійок) (без ПДВ) згідно з розрахунком від 18.11.2019, що наданий в Додатку 1 і є невід`ємною частиною цього Договору.
2. ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ ДОГОВОРУ
2.1 . Пайовий внесок відповідно п. 1.2 цього Договору сплачується Замовником в термін, який не перевищує 30 днів, з дня набрання рішення суду законної сили.
2.2. Замовник сплачує Пайовий внесок у сумі, вказаній у п. 1.2 з врахуванням пп.2.2, цього договору, у строк визначений п. 1.3 Договору, на бюджетний рахунок бюджету розвитку спеціального фонду міського бюджету за наступними реквізитами: 2.2. Замовник сплачує пайовий внесок на бюджетний рахунок бюджету розвитку спеціального фонду міського бюджету за наступними реквізитами:
Одержувач: ГУК у м.Києві; Банк одержувача: Казначейство України (ЕАП);
Код доходів: 24170000; Код ЄДРПОУ: 37993783;
Рахунок IBAN: UA9089999800000315139210260001.
Призначення платежу: Пайовий внесок згідно з договором №
від
2.3. У випадку збільшення загальної площі, зміни інших характеристик Об`єкту будівництва/реконструкції, вказаного у п.1.1 цього Договору, Замовник зобов`язаний письмово повідомити ці обставини Департаменту економіки та інвестицій не пізніше ніж через 30 днів з моменту, коли ці обставини стали відомі або мали статі відомими Замовнику .
Моментом подання повідомлення є момент його надходження до Департаменту економіки та інвестицій та реєстрації відповідно до правил, встановлених в Департаменті економіки та інвестицій.
2.4. Після визначення додаткової суми Пайового внеску, що підлягає сплаті у зв`язку із збільшенням загальної площі чи в інших випадках, передбачених у п. 2.3 цього Договору, Замовник укладає із Департаментом економіки та інвестицій додаткову угоду до цього Договору, на підставі якої Замовник сплачує відповідні додатково визначені кошти.
2.5. Після сплати повної суми Пайового внеску, визначеної в п. 1.2, п. 2.4 та інших можливих платежів, визначених в п.п. 4.1, 4.2, 4.3 цього Договору, замовнику видається Довідка про виконання умов пайової участі в порядку та на умовах, визначених цим Договором.
2 . 6. Довідка про виконання умов пайової участі видається Замовнику або його представнику особисто під розписку або із відміткою про отримання на копії довідки, яка залишається у Департаменті економіки та інвестицій.
2.7. Замовник зобов`язаний виконати своє зобов`язання по сплаті Пайового внеску особисто. Покладання Замовником своїх обов`язків, що випливають з цього Договору на іншу особу (або заміна сторони у договорі) допускається виключно за згоди Департаменту економіки та інвестицій, на підставі відповідних підтверджуючих документів та/або шляхом укладення Додаткової угоди до цього Договору.
2.8 . Замовник має право здійснювати оплату Пайового внеску та/або його частин достроково будь-якими частинами.
2.9. Підтвердженням виконання Замовником зобов`язань за цим Договором є надання Департаментом економіки та інвестицій Замовнику Довідки про виконання умов пайової участі.
3. ОБОВ`ЯЗКИ СТОРІН
3.1 Замовник зобов`язаний перерахувати Пайовий внесок на умовах та в порядку, визначених цим Договором.
3.2. Департамент економіки та інвестицій за умови належного виконання замовником своїх обов`язків, що встановлені цим Договором, зобов`язаний в порядку, визначеному цим Договором, видати Замовнику Довідку про виконання умов пайової участі.
2. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ УМОВ ДОГОВОРУ
4.1. У випадку порушення зазначених в п. 2.1 цього Договору строків сплати пайового внеску розмір несплаченої частки пайової участі Замовника коригується на Індекс інфляції від дати розрахунку пайового внеску та на величину штрафних санкції, передбачених п. 4.2, п. 4.3 Договору. У випадку, якщо індекс інфляції є меншим за 100%, вання суми платежу не відбувається.
4.2. У випадку порушення зазначених в п. 2.1 цього Договору строків сплати Пайового внеску Замовник сплачує пеню в розмірі 0,1 % в день, що нараховується на суму строченої заборгованості.
Пеня, що передбачена даним пунктом Договору, нараховується протягом усього строку прострочення без будь-яких обмежень строків нарахування.
4.3. За порушення Замовником умов цього Договору можуть бути застосовані такі заходи відповідальності, як відшкодування додаткових витрат (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесених Департаментом економіки та інвестицій, внаслідок порушення зобов`язання Замовником, а також інші заходи відповідальності, передбачені чинним законодавством України.
4.4. У разі недостатності суми проведеного платежу для виконання грошового зобов`язання у повному обсязі ця сума погашає вимоги Департаменту економіки та інвестицій у такій черговості:
1) у першу чергу сплачуються витрати, визначені в п. 4.3 Договору;
2) у другу чергу сплачується неустойка (пеня), визначена в п. 4.2 Договору;
3) у третю чергу сплачується сума боргу за Пайовим внеском з урахуванням п.п. 4.1 (з початку платежі, строк яких настав раніше).
5. ФОРС-МАЖОР
5.1. Жодна із Сторін не буде нести відповідальність за повне або часткове невиконання будь-яких із своїх зобов`язань, якщо їх невиконання буде зумовлено обставинами непереборної сили (паводок, землетрус, пожежа, військові дії, введення надзвичайного тощо), що виникли після укладання Договору.
5.2. Сторона, яка посилається на неможливість виконання умов Договору з причин настання обставин, в т.ч. зазначених в п. 5.1 цього Договору, повинна надати іншій стороні підтвердження фактів, що визначаються лише Торгово - промисловою палатою України.
5.3. Якщо будь-які з таких обставин безпосередньо вплинули на виконання зобов`язань в строки, встановлені Договором, то ці строки відповідно відкладаються на час дії відповідних обставин.
5.4. Сторона, для якої склалась неможливість виконання зобов`язань по Договору, зобов`язана після виникнення і припинення вищезазначених обставин негайно, але не раніше 3 робочих днів з їх початку, в письмовій формі попередити другу Сторону.
5.5. Несвоєчасне попередження про обставини непереборної сили позбавляє відповідну Сторону права посилатися на них в майбутньому.
6.ПОРЯДОК ЗМІНИ ТА РОЗІРВАННЯ ДОГОВОР
6.1.і Договір може бути змінено за згодою сторін, шляхом укладення відповідної додаткової угоди.
6.2. У разі порушення Замовником умов Договору або виникнення заборгованості за договором у сумі, що становить понад 50% від суми зазначеної в п.1.2, простроченням терміну сплати відповідно до п. 2.1 більш ніж на 6 місяців, передбаченого цим Договором, Департамент економіки та інвестицій має право в односторонньому порядку розірвати цей Договір шляхом направлення Замовнику відповідного письмового повідомлення або публічного оприлюднення відповідної інформації.
6.3. Рішення щодо розірвання Договору Департамент економіки та інвестицій приймає протягом 10 (десяти) робочих днів з моменту подання Замовником відповідної заяви та необхідних документів.
6.4. У разі розірвання Договору кошти, сплачені Замовником відповідно до такого договору, не повертаються.
7.НАБРАННЯ ЧИННОСТІ ТА ПРИПИНЕННЯ ДОГОВОРУ
7.1. Цей Договір набирає чинності з моменту реєстрації в Департаменті економіки та інвестицій.
7.2. Цей Договір припиняється в наступних випадках:
7.2.1. Виконанням - з дати надходження останнього платежу з урахуванням п.п. 1.2, 2.1,4.1, 4.2, 4.3 цього Договору.
7.2.2. Припиненням з підстав, зазначених у п. 6.2 цього Договору - через 10 днів після відправлення Замовнику письмового повідомлення або публічного оприлюднення відповідної інформації про розірвання цього Договору.
7.2.3. У зв`язку з ліквідацією сторони цього Договору - з дати виключення сторони з відповідного державного реєстру.
8.НАДСИЛАННЯ КОРЕСПОНДЕНЦІЇ ЗА ДОГОВОРОМ ТА ЗМІНА АДРЕС
8.1. У разі зміни Сторонами своїх адрес, електронних адрес, телефонів, така Сторона повинна попередити іншу Сторону за 10 днів до відповідної зміни.
8.2. У випадку зміни будь-якою стороною цього Договору своєї адреси після підписання Договору, якщо у іншої сторони відсутня інформація щодо місцезнаходження, листи надсилаються на адресу, яка міститься щодо такої сторони в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
9.ВИРІШЕННЯ СПОРІВ
9.1 У разі недосягнення Сторонами згоди, спори (розбіжності), що виникають при укладенні, зміні, розірванні, виконанні цього Договору вирішуються в судовому порядку згідно правил підвідомчості і підсудності, встановлених законодавством України.
10.ІНШІ УМОВИ
10.1. Сторони погоджуються, що Департамент економіки та інвестицій має право
поширювати у засобах масової інформації, оприлюднювати в інший спосіб, а також надавати органам державної влади, місцевого самоврядування та іншим зацікавленим особам інформацію щодо умов цього Договору.
10.2. Проекти додаткових угод готує Департамент економіки та інвестицій та надсилає Замовнику листом у двох примірниках, підписаних директором Департаменту економіки та інвестицій або уповноваженою ним особою без відбитку печатки.
Замовник протягом 5 робочих днів з дня отримання від Департаменту економіки та інвестицій Додаткових угод до цього Договору надсилає підписані з відбитком печатки (у разі наявності) Додаткові угоди до Департаменту економіки та інвестицій.
У разі не отримання Департаментом економіки та інвестицій, протягом 10 днів від дня надсилання, підписаних із відбитком печатки (у разі наявності) зі сторони Замовника Додаткових угод, вважається що Замовник погоджується з умовами отриманих Додаткових угод та вони вступають в силу на 11 день від дня надсилання їх Замовнику , якщо інше не передбачено Департаментом економіки та інвестицій в супроводжуючому лист.
10.3. Замовник визнає здійснені відповідно до п.п. 1.2, 2.4, 4.1, 4.2, 4.3 Департаментом економіки та інвестицій розрахунки та зобов`язання по його сплаті як безумовне зобов`язання.
10.4. Замовник несе відповідальність відповідно до законодавства України за повноту і достовірність поданих до Департаменту економіки та інвестицій даних та документів, в тому числі на підставі яких укладено цей Договір, здійснені розрахунки Пайової участі та графік оплати.
10.5. Договір складено українською мовою в двох примірниках, кожний з яких має однакову юридичну силу.
10.6. В усьому іншому, що не передбачено цим Договором, Сторони керуються чинним законодавством України.
ЮРИДИЧНІ АДРЕСИ І ПІДПИСИ СТОРІН
Департамент економіки та інвестицій
ЄДРПОУ 04633423
Адреса: 01044, Київ, вул. Хрещатик, 36
Директор Н.О.Мельник
Товариство з обмеженою відповідальністю
Селена-Плюс
ЄДРПОУ: 32736402
Адреса: 02094, м.Київ, вул. Червоноткацька, 78
Директор Ю.А.Цурка
Додаток 1 до Договору пайової участі
від №
Розрахунок
обсягу пайової участі (внеску) у створенні і розвитку соціальної та
інженерно-транспортної інфраструктури міста
Замовник : Товариство з обмеженою відповідальністю Селена-плюс
Тип робіт: реконструкція (зміна площі кв. м)
Назва об`єкта: Реконструкція нежитлової будівлі під лабораторний комплекс літ. CXXVII загальною площею 8043,90 кв. м (за даними технічної інвентаризації Комунального підприємства Київське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації права власності на об`єкти нерухомого майна ).
Адреса об`єкта: вул. Червоноткацька, 78 у Деснянському районі м. Києва
Розрахунок Пайової участі станом на: 18.11.2019
Розрахунок Пайової участі виконано відповідно пункту 6.5 Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури міста Києва
Функціональне призначенняПлоща, м 2Індекс інфляціїНорматив, грнСтавка, %Розрахункова сума, грн Загальна, в т.ч. 8 043,90 - - - - Нежитлова до реконструкції* 0,00 - - - - -нежитлова після реконструкції** 8 043,90 - - - - До нарахування 8 043,90 1,335 10 000 4 4 295 442,60 Всього розмір пайового внеску 4 295 442,60
* Згідно договору купівлі-продажу майнового комплексу від 25.12.2003 (зареєстрований в реєстрі за № 4374) право власності на об`єкт до реконструкції зареєстровано на підставі рішення суду; відомості щодо вирішення питання пайової участі у зв`язку із будівництвом нежитлової будівлі в літ. CXXVII по вул. Червоноткацькій, 78 деснянському районі м. Києва відсутні.
** Технічний паспорт Комунального підприємства Київське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації права власності на об`єкти нерухомого майна від 30.07.2014 (інвентаризаційна справа №17209).
Департамент економіки та інвестицій
ЄДРПОУ 04633423
Адреса: 01044, Київ-44, вул. Хрещатик, 36
Директор Н.О. Мельник
Товариство з обмеженою відповідальністю -Селена-плюс
ЄДРПОУ: 32736402
Адреса: 02094, м. Київ, вул. Червоноткацька, 78
Директор Ю.А.Цурка
4. Стягнути з ТОВ Селена-Плюс (02094, м.Київ, вул..Червоноткацька, буд. 78; ідентифікаційний код 32736402) на користь Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) ( 01044, м.Київ, вул..Хрещатик, 36; ідентифікаційний код 04633423) судовий збір в розмірі 1921,00 грн.
5. Стягнути з ТОВ Селена-Плюс (02094, м.Київ, вул..Червоноткацька, буд. 78; ідентифікаційний код 32736402) на користь Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) судовий збір в розмірі 2881,50грн. за розгляд апеляційної скарги.
6. Видачу наказів на виконання даної постанови доручити Господарському суду міста Києва.
7. Матеріали справи №910/16533/19 повернути до Господарського суду міста Києва.
8. Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня її проголошення.
В разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови суду апеляційної інстанції зазначений строк обчислюється з дня складення повного тексту постанови.
Повний текст постанови складено та підписано 10.09.2020
Головуючий суддя С.А. Пашкіна
Судді С.О. Алданова
Л.П. Зубець
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 01.09.2020 |
Оприлюднено | 14.09.2020 |
Номер документу | 91464088 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Пашкіна С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні