ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
15 вересня 2020 року м. Дніпросправа № 280/2404/20
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Головко О.В. (доповідач),
суддів: Ясенової Т.І., Суховарова А.В.,
за участю секретаря судового засідання Троянова А.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Дніпрі апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ЗАПОРОЖГРАДТРАНС-1
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 22 травня 2020 року (суддя Лазаренко М.С., повний текст рішення складений 22 травня 2020 року) в адміністративній справі
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ЗАПОРОЖГРАДТРАНС-1
до Запорізької обласної державної адміністрації
третя особа Конкурсний комітет з визначення автомобільних перевізників на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області Запорізької обласної державної адміністрації, Товариство з обмеженою відповідальністю АВТО-КІЧКАС-1 , Товариство з обмеженою відповідальністю СІГМАТРАНС , Товариство з обмеженою відповідальністю АЛЬФА ТРАНС
про визнання протиправними та скасування розпоряджень, -
в с т а н о в и в :
ТОВ ЗАПОРОЖГРАДТРАНС-1 у квітні 2020 року звернулося до суду з позовом, в якому просило: визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Запорізької обласної державної адміністрації № 17 від 17.01.2020 Про недопущення перевізника-претендента до участі в конкурсах з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області ; визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Запорізької обласної державної адміністрації № 40 від 04.02.2020 Про визначення переможців конкурсів з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області, а також тих, хто зайняв друге місце .
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 22 травня 2020 року у задоволені позову відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове судове рішення, яким позов задовольнити. Апеляційна скарга ґрунтується на тому, що судом першої інстанції не надано належної оцінки обставинам справи та нормам чинного законодавства, що призвело до прийняття невірного рішення.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Судом встановлено, матеріалами справи підтверджується, що головою Запорізької обласної державної адміністрації винесено розпорядження № 17 від 17.01.2020 Про недопущення перевізника-претендента до участі в конкурсах з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області , яким зобов`язано не допустити ТОВ ЗАПОРОЖГРАДТРАНС-1 до участі в конкурсі з перевезення пасажирів на міжміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області за об`єктами конкурсу № 9, № 27, № 30.
Розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації № 40 від 04.02.2020 зобов`язано визначити переможців конкурсів з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області, а також тих, хто зайняв друге місце за кожним об`єктом конкурсу, зокрема: № 9 переможець ТОВ АВТО-КІЧКАС-1 , № 27 переможець ТОВ СІГМАТРАНС , № 30 переможець ТОВ АЛЬФА ТРАНС .
Позивач вважає вказані розпорядження протиправними, такими, що порушують його законні права та інтереси, що стало підставою для звернення з відповідним позовом до суду.
Надаючи оцінку обґрунтованості висновків суду першої інстанції та правомірності оскаржуваних розпоряджень в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів зазначає, що відповідно до статті 43 Закону України Про автомобільний транспорт визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах.
Згідно з приписами статті 44 Закону організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
До обов`язкових умов конкурсу на перевезення пасажирів належать: визначена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками; державні соціальні нормативи у сфері транспортного обслуговування населення.
Порядок проведення конкурсів визначає Кабінет Міністрів України.
Відповідно до пункту 2 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008 року № 1081, умови конкурсу - встановлені організатором (обов`язкові та додаткові) умови перевезень пасажирів, які повинні виконувати автомобільні перевізники, визначені на відповідному об`єкті конкурсу.
Пунктом 10 Порядку визначено, що організатор перевезень затверджує умови конкурсу, в тому числі обов`язкові, відповідно до статті 44 Закону України Про автомобільний транспорт . Крім обов`язкових організатор може затверджувати додаткові умови конкурсу (наявність у перевізника GPS-системи, встановленої на транспортних засобах, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті, тощо).
Згідно з п. 12 Порядку організатор перевезень приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі перевізника-претендента, який, зокрема: не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, затвердженої обов`язковими умовами конкурсу, та перевезень, які повинні виконуватися відповідно до чинних договорів (дозволів). Достатня кількість транспортних засобів визначається як кількість автобусів, необхідних для виконання перевезень, та кількість резервних транспортних засобів, яка становить 10 відсотків необхідної кількості автобусів для виконання перевезень (пп. 4 п. 12 Порядку); подав конкурсну пропозицію, що не відповідає обов`язковим та додатковим умовам конкурсу, крім випадків, передбачених частиною третьою статті 44 Закону України Про автомобільний транспорт (пп. 6 п. 12 Порядку).
Умови проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області, затверджено розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації № 207 від 07.05.2012, зареєстрованим в Головному управлінні юстиції у Запорізькій області 23.05.2012 за № 26/1551.
Згідно з вказаними умовами, які кореспондуються з умовами конкурсу, оприлюдненими на офіційному сайті відповідача, обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, має відповідати таким критеріям:
1) для забезпечення належної якості та безпеки перевезень пасажирів на внутрішньообласних автобусних маршрутах, згідно з Порядком визначення класу комфортності автобусів, сфери їхнього використання за видами сполучень та режимами руху, затвердженим наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 12.04.2007 № 285, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.05.2007 за № 499/13766, на міжміських маршрутах протяжністю до 150 км допускається використання автобусів категорій М2 (повна маса не більше ніж 5 т) та М3 (повна маса понад 5 т), а на маршрутах протяжністю більше 150 км - автобусів тільки категорії М3, на приміських маршрутах - автобусів категорій М2 та М3. Клас автобусів: на міжміських маршрутах до 150 км - А, В, ІІ, ІІІ; понад 150 км - В, ІІ, ІІІ; на приміських маршрутах - А, В, І, ІІ, ІІІ;
2) рухомий склад, що пропонується перевізником-претендентом для перевезення пасажирів на маршрутах, повинен за технічними та екологічними показниками, пасажиромісткістю відповідати вимогам чинного законодавства у сфері автомобільного транспорту.
Перевезення пасажирів на маршрутах здійснюються відповідно до державних соціальних нормативів у сфері транспортного обслуговування населення.
Для участі у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області, перевізник-претендент повинен мати достатню кількість транспортних засобів, необхідних для виконання перевезень, та достатню кількість резервних транспортних засобів, яка становить 10 відсотків необхідної кількості автобусів для виконання перевезень.
Автотранспортні засоби, які пропонуються перевізниками-претендентами для резерву, повинні бути не нижче за показниками категорії, класу, комфортності основних автотранспортних засобів, які пропонуються для обслуговування маршруту.
Судом встановлено, що згідно з оскаржуваним розпорядженням № 17 від 17.01.2020 позивача не допущено до участі у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області за об`єктом № 9, на підставі пп. 6 п. 12 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, оскільки основний автобус Богдан А-09201 не відповідає Умовам проведення конкурсу, адже на маршруті Запоріжжя (АС-1) - Мелітополь (АС-1), ч/з Василівську АС повинні використовуватися автобуси класів А, В, ІІ, ІІІ, до яких зазначений автобус не відноситься.
За об`єктом конкурсу № 27 ТОВ ЗАПОРОЖГРАДТРАНС-1 не допущене до участі в конкурсі з підстав, передбачених пп. 4 п. 12 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, оскільки перевізник-претендент не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, затвердженої обов`язковими Умовами проведення конкурсу, а саме кількість резервних транспортних засобів становить менше 10% необхідної кількості автобусів для виконання перевезень (на об`єкті згідно з Умовами проведення конкурсу необхідно 11 основних автобусів і 2 резервних, натомість подано 11 основних автобусів і 1 резервний). Крім того, запропонований основний автобус Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI ( НОМЕР_1 ) на маршрут Запоріжжя (АС-1) - Приморськ (АС), ч/з Мелітопольську АС-1 , протяжність якого складає 200 км, не відповідає за категорією Умовам проведення конкурсу та вимогам Порядку визначення класу комфортності автобусів, сфери їх використання за видами сполучень та режимами руху, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 12.04.2007 № 285, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.05.2007 за № 499/13766. На автобусних маршрутах з протяжністю понад 150 км використовуються автобуси виключно категорії М3, максимальна маса яких перевищує 5 т. Максимальна маса зазначеного автобуса - 5 т, автобус відноситься до категорії М2 та не може використовуватися на маршруті протяжністю більше 150 км.
За об`єктом конкурсу № 30 позивача не допущено до участі в конкурсі на підставі пп. 6 п. 12 Порядку, оскільки автобуси Богдан А-091 ( НОМЕР_2 ), MAN А12 ( НОМЕР_3 ), які запропоновані в якості резервних, не відповідають характеристикам об`єкта конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області, за класом у режимі маршрутного таксі та вимогам Порядку визначення класу комфортності автобусів. Зазначені автобуси не мають права працювати на маршруті Запоріжжя (АС-2) - Біленьке у режимі маршрутного таксі, оскільки вони не відносяться до класів А, В. З матеріалів справи вбачається, що ТОВ ЗАПОРОЖГРАДТРАНС-1 на об`єкт конкурсу № 9 було запропоновано основний автобус Богдан А-09201.
Апелянт зазначає, що вказаний автобус відповідає наступним класам комфортності: категорія М3, клас А, клас II.
Разом з тим суд встановив, що відповідно до пп. 4.1.1 - 4.1.3 Порядку визначення класу комфортності автобусів, сфери їхнього використання за видами сполучень та режимами руху, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 285 від 12.04.2007, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14 травня 2007 року за № 499/13766, автобуси за максимальною масою поділяються на дві категорії: категорія М2 - автобуси, які призначені для перевезення пасажирів і мають більше ніж 8 місць, не враховуючи місця водія, і максимальну масу не більше ніж 5 тон; категорія М3 - автобуси, які призначені для перевезення пасажирів і мають більше ніж 8 місць, не враховуючи місця водія, і максимальну масу, що перевищує 5 тон.
Автобуси місткістю не більше 22 пасажирів, крім водія, поділяються на два класи: клас А: автобуси, призначені для перевезення сидячих пасажирів та мають місця для стоячих пасажирів; клас В: автобуси, призначені для перевезення виключно сидячих пасажирів.
Автобуси місткістю понад 22 пасажири, крім водія, поділяються на три класи: клас I: автобуси, призначені для перевезення сидячих і стоячих пасажирів, конструкція яких дає змогу пасажирам безперешкодно переміщуватись по салону; клас II: автобуси, призначені для перевезення головним чином сидячих пасажирів, а також стоячих пасажирів у проході проміж рядами та (або) на площадці для стоячих пасажирів, розмір якої не перевищує 1,5 кв.м; клас III: автобуси, призначені для перевезення виключно сидячих пасажирів.
Відповідно до технічного паспорту на транспортний засіб Богдан А-09201: повна маса 5300, кількість сидячих місць з місцем водія 23, кількість стоячих місць 23.
Також судом встановлено, що згідно з інформацією, яка розміщена на офіційному сайті ПАТ Черкаський автобус (виробника вказаної моделі автобусу), автобус Богдан А-09201 відноситься до категорії М3, клас I.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції щодо обґрунтованості недопущення позивача до участі в конкурсі на об`єкті № 9, оскільки запропонований автобус не відноситься до класів А, В, ІІ, ІІІ, тобто не відповідає Умовам проведення конкурсу.
Доводи апелянта, що суд першої інстанції при вирішенні спору мав керуватися даними технічних паспортів транспортних засобів, а не інформацією з сайту ПАТ Черкаський автобус , суд апеляційної інстанції не вважає обґрунтованими, адже інформація виробника є офіційною і ґрунтується на технічних можливостях транспортного засобу, виходячи з критеріїв забезпечення безпечного перевезення пасажирів.
Також, за об`єктом конкурсу № 27 ТОВ ЗАПОРОЖГРАДТРАНС-1 було запропоновано 11 основних автобусів та один резервний.
Умовами проведення конкурсу передбачено, що перевізник-претендент повинен мати достатню кількість резервних транспортних засобів, яка становить 10 відсотків необхідної кількості автобусів для виконання перевезень.
Враховуючи, що для виконання перевезень на об`єкті № 27 передбачено 11 основних транспортних засобів, кількість резервних становить 1,1, а тому необхідна кількість резервних автобусів має становити 2 транспортні засоби - по одному резервному на кожні 10 основних автобусів.
Також позивач зазначає, що запропонований основний автобус Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI ( НОМЕР_1 ) на маршрут Запоріжжя (АС-1) - Приморськ (АС), ч/з Мелітопольську АС-1 відповідає критеріям, встановленим відповідачем для перевізника-претендента, оскільки відповідає наступним класам комфортності: категорія М2 та М3, клас В, клас ІІІ.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що за умовами конкурсу на автобусних маршрутах з протяжністю понад 150 км використовуються автобуси виключно категорії М3, клас автобусів: на міжміських маршрутах понад 150 км - В, ІІ, ІІІ.
Протяжність маршруту Запоріжжя (АС-1) - Приморськ (АС), ч/з Мелітопольську АС-1 складає понад 150 км.
Згідно з тимчасовим реєстраційним талоном та свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI ( НОМЕР_1 ), повна маса складає 5 т, кількість сидячих місць 23.
Як зазначалося судом, відповідно до Порядку визначення класу комфортності автобусів, сфери їхнього використання за видами сполучень та режимами руху, до категорія М3 відносяться автобуси, які призначені для перевезення пасажирів і мають більше ніж 8 місць, не враховуючи місця водія, і максимальну масу, що перевищує 5 тон.
Таким чином, запропонований позивачем автобус відноситься до категорії М2 та не може використовуватися на маршруті протяжністю більше 150 км, що свідчить про обґрунтованість висновків відповідача.
Також апелянта зазначає про відсутність підстав для недопущення до конкурсу на об`єкті № 30, адже запропоновані автобуси Богдан А-091 та MAN A12 віднесено до категорії М3, клас А, клас І.
Суд апеляційної інстанції встановив, що відповідач не допустив ТОВ ЗАПОРОЖГРАДТРАНС-1 до участі у конкурсі, оскільки запропоновані резервні автобуси не мають права працювати на маршруті Запоріжжя (АС-2) - Біленьке у режимі маршрутного таксі, оскільки вони не відносяться до класів А, В.
В матеріалах справи містяться тимчасовий реєстраційний талон та свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу Богдан А-091 , відповідно до яких повна маса становить 4600 кг, кількість сидячих місць з місцем водія 22, кількість стоячих місць 24.
Згідно зі свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу MAN A12, повна маса становить 18000 кг, кількість сидячих місць з місцем водія 36, кількість стоячих місць 60.
Відповідно до пп. 4.1.2 Порядку визначення класу комфортності автобусів, сфери їхнього використання за видами сполучень та режимами руху, на класи А та В поділяються лише автобуси місткістю не більше 22 пасажирів, крім водія.
Таким чином, автобуси Богдан А-091 та MAN A12 не можуть бути віднесені до класів А та В з огляду на те, що їх місткість перевищує 22 пасажири.
Враховуючи сукупність викладених обставин, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що розпорядження голови Запорізької обласної державної адміністрації № 17 від 17.01.2020 Про недопущення перевізника-претендента до участі в конкурсах з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області є обґрунтованим та законним, підстави для його скасування відсутні.
Жодних доводів та обґрунтувань в чому полягає протиправність розпорядження голови Запорізької обласної державної адміністрації № 40 від 04.02.2020 Про визначення переможців конкурсів з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області, а також тих, хто зайняв друге місце , а також чим порушено права та законні інтереси позивача внаслідок прийняття вказаного розпорядження, в апеляційній скарзі не наведено, судом не встановлено.
Враховуючи сукупність викладених обставин, колегія суддів доходить висновку, що суд першої інстанції вірно встановив обставини справи та ухвалив рішення з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, підстави для скасування судового рішення відсутні.
Керуючись ст.ст. 243, 316, 322 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ЗАПОРОЖГРАДТРАНС-1 залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 22 травня 2020 року в адміністративній справі № 280/2404/20 залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з 15 вересня 2020 року та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови.
Повна постанова складена 15 вересня 2020 року.
Головуючий - суддя О.В. Головко
суддя Т.І. Ясенова
суддя А.В. Суховаров
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.09.2020 |
Оприлюднено | 16.09.2020 |
Номер документу | 91533794 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Головко О.В.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні