ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
23 вересня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/2887/20
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Ірметова О.В., розглянувши в порядку письмового провадження (без виклику сторін) справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Луганське енергетичне об`єднання до Управління Державної казначейської служби України у Станично-Луганському районі Луганської області про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
30 липня 2020 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Луганське енергетичне об`єднання (далі - позивач, ТОВ ЛЕО ) до Управління Державної казначейської служби України у Станично-Луганському районі Луганської області (далі - відповідач, УДКСУ у Станично-Луганському районі Луганської області) в якому просить суд:
- визнати дії управління Державної казначейської служби України у Станично-Луганському районі Луганської області, пов`язані з невиконанням та поверненням без виконання наказу Господарського суду Луганської області від 08.10.2019 у справі № 913/353/19 про стягнення з Станично-Луганського районного територіального медичного об`єднання на користь ТОВ Луганське енергетичне об`єднання інфляційних нарахувань у сумі 8927 грн 15 коп., 3% річних у сумі 5633 грн 15 коп. та витрат по оплаті судового збору в сумі 1921 грн 00 коп. протиправною;
- зобов`язати управління Державної казначейської служби України у Станично- Луганському районі Луганської області виконати наказ Господарського суду Луганської області від 08.10.2019 у справі № 913/353/19 про стягнення з Станично-Луганського районного
територіального медичного об`єднання на користь ТОВ Луганське енергетичне об`єднання інфляційних нарахувань у сумі 8927 грн 15 коп., 3% річних у сумі 5633 грн 15 коп. та витрат по оплаті судового збору в сумі 1921 грн. 00 коп.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням Господарського суду Луганської області від 09.09.2019 у справі № 913/353/19 за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Луганське енергетичне об`єднання до Станично-Луганського районного територіального медичного об`єднання позовні вимоги ТОВ Луганське енергетичне об`єднання задоволено в повному обсязі, з відповідача на користь позивача присуджено до стягнення інфляційні нарахування у сумі 8927 грн 15 коп., 3% річних у сумі 5633 грн. 15 коп., витрати по оплаті судового збору в сумі 1921 грн. 00 коп.
На виконання рішення суду видано наказ від 08.10.2019 у справі № 913/353/19 про стягнення з Станично-Луганського районного територіального медичного об`єднання на користь ТОВ Луганське енергетичне об`єднання інфляційних нарахувань у сумі 8927 грн 15 коп., 3% річних у сумі 5633 грн 15 коп. та витрат по оплаті судового збору в сумі 1921 грн 00 коп.
11.02.2020 ТОВ Луганське енергетичне об`єднання на адресу управління Державної казначейської служби України у Станично-Луганському районі Луганської області разом з оригіналом судового наказу направлено заяву про виконання рішення суду.
27.02.2020 на адресу ТОВ Луганське енергетичне об`єднання надійшов лист УДКСУ у Станично-Луганському районі від 21.02.2020 № 02-27-06/214, в якому останній просить надати додаткові відомості для виконання рішення суду по справі № 913/353/19 в частині перерахування інфляційних нарахувань, 3% річних, судового збору, а саме відомості зазначені у п.12 Тимчасового порядку фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей із наданням підтвердних документів.
31.03.2020 листом № 01-54-06/350 УДКСУ у Станично-Луганському районі повернуто без виконання на адресу ТОВ Луганське енергетичне об`єднання вищезазначений наказ Господарського суду Луганської області на підставі п.п. 9 п. 9 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2011 року N 845.
ТОВ ЛЕО вважає дії УДКСУ у Станично-Луганському районі, пов`язані з невиконанням та поверненням без виконання наказу суду протиправними, що стало підставою для звернення до суду.
Ухвалою суду від 04.08.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, справу визначено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Ухвалою суду від 25.08.2020 у задоволенні клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю Луганське енергетичне об`єднання щодо призначення справи до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін відмовлено.
25.08.2020 від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву (а.с. 49-54), в якому останній заперечував проти позовних вимог з огляду на наступне.
Після отримання 19.02.2020 від стягувача ТОВ Луганське енергетичне об`єднання документів, зазначених у пунктах 6 і 7 Порядку № 845, а саме: заяви про виконання рішення суду від 11.02.2020 № 46 та наказу Господарського суду Луганської області від 08 жовтня 2019 року по справі № 913/353/19, Управлінням відповідно до пункту 8 Порядку № 845 було здійснено попередній розгляд документів, за результатами якого визначено необхідність отримання від стягувача інших відомостей для виконання рішення про стягнення коштів, з огляду на наступне.
Наказом суду від 08 жовтня 2019 року по справі № 913/353/19 з урахуванням ухвали суду від 19.12.2019 постановлено стягнути з Комунального некомерційного підприємства Станично-Луганське районне територіальне медичне об`єднання на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Луганське енергетичне об`єднання на р/р № НОМЕР_1 у філії ЛОУ АТ Ощадбанк , м. Сєвєродонецьк, МФО 304665, код 31443937 інфляційні нарахування у сумі 8 927,15 грн, 3% річних у сумі 5 633,15 грн та витрати по оплаті судового збору в сумі 1 921,00 грн.
Відповідач звернув увагу суду, що за інформацією Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань місцезнаходженням юридичної особи ТОВ Луганське енергетичне об`єднання є Луганська обл., м. Луганськ, Артемівський район, кв. Гайового, б. 35 А, тобто територія непідконтрольна владі України, водночас органи Казначейства України здійснюють видатки лише на території, підконтрольній українській владі, згідно з вимогами Указу Президента України від 24.09.2014 № 744/2014 Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 28 серпня 2014 року Про невідкладні заходи щодо захисту України та зміцнення її обороноздатності , постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 595 Деякі питання фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей та від 25.02.2015 №68 Про затвердження Порядку перерахування між бюджетних трансфертів за місцевими бюджетами у населених пунктах Донецької та Луганської областей, що розташовані на території проведення антитерористичної операції, та населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення .
06.07.2016 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 447 Питання проведення розрахунків за спожиту електричну енергію з постачальником електричної енергії товариством з обмеженою відповідальністю "Луганське енергетичне об`єднання", відповідно до якої під час проведення розрахунків за спожиту електричну енергію з ТОВ ЛЕО бюджетні кошти перераховуються через відкритий товариством в установленому порядку небюджетний рахунок в органі Державної казначейської служби на поточний рахунок із спеціальним режимом використання товариства, відкритий в уповноваженому банку, для подальшого спрямування їх на поточний рахунок із спеціальним режимом використання державного підприємства Енергоринок . 30.08.2017 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 664 Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 6 липня 2016 № 447 , яка набрала чинності 01.09.2017, згідно якої внесено зміни до постанови КМУ № 447, у тому числі, вирішено питання щодо проведення розрахунків з TOB ЛЕО за перетікання реактивної електричної енергії.
При цьому, питання проведення інших платежів на користь ТОВ ЛЕО - інфляційних нарахувань, річних, судового збору тощо, вищезазначеними постановами не врегульовано.
21.04.2017 внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2014 р. № 595 (постанова КМУ від 19.04.2017 № 270), згідно яких Тимчасовий порядок фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей (далі - Тимчасовий порядок) доповнено пунктом 12 наступного змісту платежі з рахунків, відкритих в органах Казначейства, установам, які провадять діяльність на тимчасово неконтрольованій території, крім випадків, установлених законодавством, здійснюються, зокрема з метою виконання рішення суду та відшкодування податку на додану вартість, у разі, коли: установа зареєстрована на контрольованій території; орган управління установи перебуває на контрольованій території; рахунки установи відкриті в банківських установах (органах Казначейства), розташованих на контрольованій території; установа сплачує податки та збори до державного бюджету та/або місцевих бюджетів".
Зважаючи на викладене, Управління звернулось до стягувача ТОВ Луганське енергетичне об`єднання листом від 21.02.2020 № 02-27-06/214 з проханням протягом місяця з дня отримання цього листа надати додаткові відомості для виконання рішення суду по справі № 913/353/19 в частині перерахування інфляційних нарахувань, 3% річних, судового збору, а саме відомості зазначені у пункті 12 Тимчасового порядку із наданням підтвердних документів.
Відповідно до пункту 11 Порядку № 845 на час отримання від стягувача додаткових відомостей для виконання рішення про стягнення коштів виконання рішення суду по справі № 913/353/19 згідно наказу суду перебувало у відкладенні.
Станом на 26.03.2020 відповідь Управлінням не отримано. З огляду на викладене, наказ Господарського суду Луганської області виданий 08.10.2019 по справі № 913/353/19 було повернуто стягувачу листом від 26.03.2020 № 01-54-06/350 на підставі підпункту 9 пункту 9 Порядку № 845, а саме: протягом місяця з дня звернення до стягувана для отримання додаткових відомостей для виконання рішення про стягнення коштів ним не надано таких відомостей органу Казначейства. Управління використало усі наявні правомірні заходи для сприяння виконанню виконавчого документа (в межах повноважень), надаючи стягувану можливість надати додаткові відомості для виконання рішення суду.
Натомість, жодної відповіді від стягувача не отримано, у зв`язку з чим Управління діяло в рамках, встановлених законодавством.
Крім того, відповідач звернув увагу суду, що відповідно до частини 4 статті 6 Закону України Про виконавче провадження органи, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів не є органами примусового виконання у зв`язку з чим матеріально-правові відносини, що виникають під час виконання судових рішень органами казначейства, не є виконавчим провадженням, а отже доводи позивача щодо використання аналогії права є недоцільними.
На підставі викладеного, відповідач просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
02.09.2020 від представника позивача надійшла відповідь на відзив (а.с. 71-74), в якій зазначено наступне.
Згідно із пунктом 3 Порядку N 845, рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Міністерства фінансів України, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій). Відповідно до пункту 4 наведеного Порядку на органи Казначейства покладено, зокрема, обов`язок із вжиття заходів до виконання виконавчих документів протягом установленого строку та розгляд письмових звернень (вимог) щодо виконання виконавчих документів осіб, які беруть участь у справі, державних виконавців, а також прокурорів - учасників виконавчого провадження.
Пунктом 6 цього ж Порядку передбачено, що у разі прийняття рішення про стягнення коштів стягувач подає органу Казначейства в установлений зазначеним органом спосіб: заяву про виконання такого рішення із зазначенням реквізитів банківського рахунка (у разі наявності - довідку банку), назви банку, його МФО та коду ЄДРПОУ, номера рахунка (поточний, транзитний, картковий), прізвища, імені, по батькові (повне найменування - для юридичної особи) власника рахунка, на який слід перерахувати кошти, або даних для пересилання коштів через підприємства поштового зв`язку, що здійснюється за рахунок стягувана (прізвище, ім`я, по батькові адресата, його поштова адреса (найменування вулиці, номер будинку, квартири, найменування населеного пункту, поштовий індекс), реквізити банківського рахунка поштового відділення);оригінал виконавчого документа; судові рішення про стягнення коштів (у разі наявності); оригінал або копію розрахункового документа (платіжного доручення, квитанції тощо), який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету (у судових рішеннях про стягнення коштів з відповідного бюджету).
Так, ТОВ Луганське енергетичне об`єднання надало УДКСУ у Станично-Луганському районі Луганської області всі документи, передбачені п. 6 вищезазначеного Порядку.
Вимога відповідача надати відомості, передбачені п. 12 Тимчасового порядку фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей, а також інших платежів з рахунків, відкритих в органах Казначейства затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 №595, є безпідставною, оскільки, дія вказаної постанови не розповсюджується на Товариство з обмеженою відповідальністю Луганське енергетичне об`єднання , так як воно не відноситься ані до бюджетних установ, підприємств та організацій, ані не належить до сфери управління міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій. Вказаний правовий висновок зазначений у рішенні Господарського суду Луганської області від 12.04.2016 у справі № 913/393/16. Вказаним пунктом Тимчасового порядку передбачено здійснення платежів установам, які провадять діяльність на тимчасово неконтрольованій території, а ТОВ Луганське енергетичне об`єднання не здійснює свою господарську діяльність на тимчасово неконтрольованій території Луганської області.
Відомості щодо юридичної особи - ТОВ Луганське енергетичне об`єднання , містяться в Єдиному державному реєстрі підприємств, організацій установ, отже, неотримання додаткових відомостей, які на думку відповідача необхідні для виконання рішення суду, не можна вважати підставою, для невиконання рішення суду.
Фактичним місцем ведення діяльності ТОВ Луганське енергетичне об`єднання є контрольована територія, що передбачено ліцензією. Зареєстрованою адресою місцезнаходження ТОВ Луганське енергетичне об`єднання є неконтрольована на цей час територія: місто Луганськ, квартал Гайового, 35А. Фактичним місцем знаходження керівництва цієї енергетичної компанії з початку проведення антитерористичної операції є адміністративна будівля, яка знаходиться на контрольованій території в місті Старобільськ. Цивільний кодекс України надає право юридичній особі самостійно визначати місцезнаходження керівного органу та не містить вимог щодо реєстрації її місцезнаходження за певних умов, зокрема й щодо реєстрації за адресою на контрольованій території. Порядок державної реєстрації юридичних осіб визначений Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань . ТОВ Луганське енергетичне об`єднання не порушувало цей Закон. Також він не містить вимог щодо зміни місцезнаходження юридичної особи, яка зареєстрована на неконтрольованій території, а здійснює ліцензовану діяльність на контрольованій території.
На підставі викладеного, позивач просив задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст. 72-77,90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов наступного.
Товариство з обмеженою відповідальністю Луганське енергетичне об`єднання , ідентифікаційний код 31443937, місцезнаходження: 91021, Луганська обл., м. Луганськ, Артемівський район, кв. Гайового, б. 35А, зареєстроване у якості юридичної особи 02.04.2001, 05.08.2004 за № 13821200000000206 (а.с. 20-26).
Рішенням Господарського суду Луганської області від 09.09.2019 у справі № 913/353/19 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Луганське енергетичне об`єднання задоволено повністю. Стягнуто з Станично-Луганського районного територіального медичного об`єднання на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Луганське енергетичне об`єднання інфляційні нарахування у сумі 8927,15 грн, 3% річних у сумі 5633,15 грн, витрати по оплаті судового збору в сумі 1921 грн (а.с. 9-14).
08.10.2019 Господарським судом Луганської області у справі № 913/353/19 видано наказ про примусове виконання рішення про стягнення з Станично-Луганського районного територіального медичного об`єднання на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Луганське енергетичне об`єднання інфляційні нарахування у сумі 8927,15 грн, 3% річних у сумі 5633,15 грн, витрати по оплаті судового збору в сумі 1921 грн (а.с. 14 зв. бік).
Ухвалою Господарського суду Луганського області від 19.12.2019 у справі № 913/353/19 замінено сторону (боржника) Станично-Луганське районне територіальне медичне об`єднання у процедурі виконання Управлінням Державної казначейської служби України у Станично-Луганському районі Луганської області рішення Господарського суду Луганської області від 09.09.2019 у справі № 913/353/19 на правонаступника - Комунальне некомерційне підприємство Станично-Луганське районне територіальне медичне об`єднання (а.с. 15-16).
11.02.2020 за № 46 позивач направив до управління Державної казначейської служби України в Станично-Луганському районі Луганської області наказ Господарського суду Луганської області від 08.10.2019 та заяву про виконання рішення суду, в якій просив прийняти до виконання наказ господарського суду Луганської області від 08.10.2019 у справі № 913/353/19, перерахувати інфляційні нарахування у сумі 8927,15 грн, 3% річних у сумі 5633 грн 15 коп. та витрати по оплаті судового збору у сумі 1921 грн (а.с. 18).
Листом від 21.02.2020 № 02-27-06/214 УДКСУ у Станично-Луганському районі Луганської області повідомило, що 21.04.2017 набрали чинності зміни, що вносяться до постанови КМУ від 07.11.2014 № 595, згідно яких Тимчасовий порядок фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей доповнено пунктом 12 наступного змісту платежі з рахунків, відкритих в органах Казначейства, установам, які провадять діяльність на тимчасово неконтрольованій території, крім випадків, установлених законодавством, здійснюються зокрема з метою виконання рішення суду та відшкодування податку на додану вартість, у разі коли: установа зареєстрована на контрольованій території; орган управління установи перебуває на контрольованій території; рахунки установи відкриті в банківських установах (органах Казначейства), розташованих на контрольованій території; установа сплачує податки та збори до державного бюджету та/або місцевих бюджетів . Зважаючи на викладене, відповідач просив надати додаткові відомості для виконання рішення суду у справі № 913/353/19 (а.с. 19).
Листом від 26.03.2020 № 01-54-06/350 відповідач повернув наказ Господарського суду Луганської області від 08.10.2019 з тих підстав, що протягом місяця з дня звернення до стягувача для отримання додаткових відомостей для виконання рішення про стягнення коштів ним не надано таких відомостей до органу Казначейства (а.с. 17).
Вирішуючи спірні правовідносини, що склалися між сторонами, суд вказує наступне.
Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Конституційний Суд України неодноразово зазначав, що обов`язковість рішень суду є однією з основних засад судочинства. Виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, визначений у законі комплекс дій, спрямованих на захист і поновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (рішення КСУ від 13.12.2012 №18-рп/2012, від 26.06.2013 №5-рп/2013).
Відповідно до ч.2 ст. 6 Закону України від 02.06.2016 №1404-VIII Про виконавче провадження рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Гарантії держави щодо виконання судових рішень та виконавчих документів, визначених Законом України "Про виконавче провадження", та особливості їх виконання визначені у Законі України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" від 05.06.2012 № 4901-VI (далі - Закон № 4901-VI).
Відповідно до статті 2 Закону № 4901-VI держава гарантує виконання рішення суду про стягнення коштів та зобов`язання вчинити певні дії щодо майна, боржником за яким є державний орган, державні підприємство, установа, організація, юридична особа, примусова реалізація майна якої забороняється відповідно до законодавства.
Частиною 1 статті 3 Закону № 4901-VI передбачено, що виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.
Відповідно до частини 2 статті 3 Закону № 4901-VI стягувач за рішенням суду про стягнення коштів з державного органу звертається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у строки, встановлені Законом України "Про виконавче провадження", із заявою про виконання рішення суду.
Разом із заявою стягувач подає до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, документи та відомості, необхідні для перерахування коштів, згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України.
Згідно з частиною 4 статті 3 Закону № 4901-VI перерахування коштів стягувачу здійснюється у тримісячний строк з дня надходження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, необхідних для цього документів та відомостей.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 5 Закону № 4901-VI у разі якщо центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, протягом трьох місяців не перерахував кошти за рішенням суду про стягнення коштів, крім випадку, зазначеного в частині четвертій статті 4 цього Закону, стягувачу виплачується компенсація в розмірі трьох відсотків річних від несплаченої суми за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.
Компенсація за порушення строку перерахування коштів за рішенням суду про стягнення коштів з державного органу нараховується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.
Згідно з положеннями п. 3 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону №4901-VI заборгованість погашається в такій черговості: у першу чергу погашається заборгованість за рішеннями суду щодо пенсійних та соціальних виплат, про стягнення аліментів, відшкодування збитків та шкоди, завданих внаслідок злочину або адміністративного правопорушення, каліцтва або іншого ушкодження здоров`я, а також у зв`язку з втратою годувальника; у другу чергу погашається заборгованість за рішеннями суду, пов`язаними з трудовими правовідносинами; у третю чергу погашається заборгованість за всіма іншими рішеннями суду.
Бюджетні асигнування на погашення заборгованості визначаються законом про Державний бюджет України на відповідний рік.
Отже, Україна гарантує виконання будь-яких рішень суду майнового характеру, боржником за яким є державний орган шляхом проведення безумовного списання з рахунків такого органу коштів, в обсязі, достатньому для задоволення вимог стягувача, а у випадку відсутності у державного органа - боржника коштів на рахунках - шляхом списання коштів з Державного бюджету України, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.
Таким чином, відмова у виконанні рішення суду, боржником за яким є державний орган, з підстав відсутності у такого органу коштів є незаконною.
Механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів визначений у Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 (далі - Порядок № 845).
У розумінні зазначеного порядку безспірне списання - це операції з коштами державного та місцевих бюджетів, що здійснюються з метою виконання Казначейством та його територіальними органами (далі - органи Казначейства) рішень про стягнення коштів без згоди (подання) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, боржників, органів місцевого самоврядування та/або державних органів на підставі виконавчих документів.
Відповідно до пункту 3 Порядку № 845 рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів до органів Казначейства (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).
Порядок безспірного списання коштів з рахунків боржника визначено у пунктах 24-34 Порядку № 845.
Відповідно до пункту 24 Порядку № 845 стягувачі, на користь яких прийняті рішення про стягнення коштів з рахунків боржника, подають до органу Казначейства, в якому обслуговується боржник (відкриті рахунки), або за його місцезнаходженням документи, зазначені у пункті 6 цього Порядку.
Пунктом 6 цього ж Порядку передбачено, що у разі прийняття рішення про стягнення коштів стягувач подає органу Казначейства в установлений зазначеним органом спосіб: заяву про виконання такого рішення із зазначенням реквізитів банківського рахунка (у разі наявності - довідку банку), назви банку, його МФО та коду ЄДРПОУ, номера рахунка (поточний, транзитний, картковий), прізвища, імені, по батькові (повне найменування - для юридичної особи) власника рахунка, на який слід перерахувати кошти, або даних для пересилання коштів через підприємства поштового зв`язку, що здійснюється за рахунок стягувача (прізвище, ім`я, по батькові адресата, його поштова адреса (найменування вулиці, номер будинку, квартири, найменування населеного пункту, поштовий індекс), реквізити банківського рахунка поштового відділення);оригінал виконавчого документа; судові рішення про стягнення коштів (у разі наявності); оригінал або копію розрахункового документа (платіжного доручення, квитанції тощо), який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету (у судових рішеннях про стягнення коштів з відповідного бюджету).
Згідно з пунктом 25 Порядку № 845 безспірне списання коштів з рахунка боржника здійснюється в першочерговому порядку. Проведення платежів з рахунка боржника здійснюється після безспірного списання у разі наявності коштів на рахунку.
Відповідно до пункту 28 Порядку № 845 орган Казначейства не пізніше двох робочих днів з наступного робочого дня після надходження виконавчого документа на підставі документів, поданих стягувачем, визначає коди класифікації видатків бюджету і рахунки, з яких проводиться безспірне списання коштів.
З аналізу наведених правових норм вбачається, що Законом України Про гарантії держави щодо виконання судових рішень №4901-VI впроваджено спеціальну процедуру виконання рішень судів про стягнення коштів, боржником за якими є держава, зокрема державний орган, та встановлено державну гарантію щодо їх виконання. Ця гарантія передбачає автоматичне виконання рішень за рахунок коштів, передбачених бюджетною програмою, у разі невиконання зобов`язань відповідною юридичною особою-боржником. Разом з тим, ця гарантія обмежується коштами, передбаченими Законом про бюджет на кожний рік.
Встановлений ч.4 ст. 3 Закону №4901-VI строк перерахування коштів стягувачу є імперативним, а його недодержання є порушенням гарантій держави щодо виконання судових рішень. Передбачена ст.5 Закону №4901-VI виплата в розмірі трьох відсотків річних за порушення такого строку має компенсаційний характер та не дає підстав тлумачити наявність такої компенсації як законну можливість недодержання тримісячного строку перерахування коштів стягувачу.
Відповідно до визначеної законодавцем правової процедури безспірне списання коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) за рішеннями судів здійснюється виключно органами Казначейства у порядку черговості та у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань.
При цьому, безспірне списання коштів за рішенням судів здійснюється в першочерговому порядку з рахунків боржника.
У разі неможливості виконання боржником судового рішення протягом двох місяців з моменту надходження відповідних документів від стягувача, зокрема в разі відсутності відповідних бюджетних призначень у боржника, виконавчий документ та інші відомості передаються до Державної казначейської служби України для подальшого виконання за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.
Процедура безспірного списання коштів з державного бюджету за бюджетною програмою для забезпечення виконання судових рішень та виконавчих документів визначена пунктами 47-52 Порядку №845.
Відповідно до Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 15.04.2015 №215, Державна казначейська служба України (Казначейство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, бухгалтерського обліку виконання бюджетів (п.1). Казначейство відповідно до покладених на нього завдань та в установленому законодавством порядку здійснює безспірне списання коштів державного та місцевих бюджетів або боржників на підставі рішення суду (пп.3 п.4). Казначейство здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи (п. 9 Положення).
Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ ЛЕО звернулось до відповідача із заявою про виконання рішення суду в якій просило прийняти до виконання наказ Господарського суду Луганської області від 08.10.2019 у справі № 913/353/19, в заяві вказані реквізити для перерахування коштів, а саме розрахунковий рахунок, назва банку його МФО, код ЄДРПОУ. До заяви було додано оригінал наказу Господарського суду Луганського області від 08.10.2019, копія рішення Господарського суду Луганського області від 09.09.2019 у справі № 913/353/19, копія ухвали Господарського суду Луганського області від 19.12.2019 у справі № 913/353/19 (а.с. 18).
Втім, Управління ДКСУ в Станично-Луганському районі Луганської області листом від 21.02.2020 № 02-27-06/214 відклало безспірне списання коштів на підставі п. 11 Порядку № 845 та просило ТОВ ЛЕО надати додаткові відомості, зазначені у п. 12 Тимчасового порядку для виконання рішення суду у справі № 913/353/19, а листом від 26.03.2020 № 01-54-06/350 повернуло наказ Господарського суду Луганської області від 08.10.2019 без виконання у зв`язку з ненаданням додаткових відомостей (а.с. 17,19).
Суд зазначає, що згідно із пунктом 12 Тимчасового порядку фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей, а також інших платежів з рахунків, відкритих в органах Казначейства, затвердженого постановою КМУ від 07.11.2014 № 595 платежі з рахунків, відкритих в органах Казначейства, установам, які провадять діяльність на тимчасово неконтрольованій території, крім випадків, установлених законодавством, здійснюються, зокрема з метою виконання рішення суду та відшкодування податку на додану вартість, у разі, коли:
установа зареєстрована на контрольованій території;
орган управління установи перебуває на контрольованій території;
рахунки установи відкриті в банківських установах (органах Казначейства), розташованих на контрольованій території;
установа сплачує податки та збори до державного бюджету та/або місцевих бюджетів.
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань місце знаходження юридичної особи ТОВ Луганське енергетичне об`єднання - 91021, Луганська обл., м. Луганськ, Артемівський район, кв. Гайового, б. 35А, за організаційно-правовою формою є товариством з обмеженою відповідальністю (а.с. 20-26).
До 01.01.2019 ТОВ Луганське енергетичне об`єднання здійснювало господарську діяльність на території Луганської області з постачання електричної енергії, з 01.01.2019, згідно постанови НКРЕКП від 30.11.2018 №1587, ТОВ ЛЕО здійснює діяльність з розподілу електричної енергії на території Луганської області.
Суд зауважує, що Закон України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції і наказ Міністерства юстиції України від 05.11.2014 №1849/5 Про врегулювання відносин, пов`язаних із державною реєстрацією юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців і громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, у межах декількох адміністративно-територіальних одиниць (Наказ №1849/5) не зобов`язують юридичних осіб, місцезнаходженням яких є територія проведення антитерористичної операції, провести реєстраційні дії щодо зміни їхнього місцезнаходження і перереєстрації на підконтрольну державним органам України територію.
Ці нормативні та законодавчі акти встановлюють лише порядок проведення реєстраційних дій і визначають територіальні органи, на які покладено обов`язок перереєстрації таких осіб, у разі їхнього бажання вчинити такі дії.
Також Закон України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції не містить обмежень у здійсненні розрахунків з підприємствами, які мають юридичну адресу на неконтрольованій території. У відповідності до ст. 5 зазначеного Закону ліцензії та документи дозвільного характеру, видані суб`єктам господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, строк дії яких закінчився у період її проведення, вважаються такими, що продовжили свою дію на період проведення антитерористичної операції.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1275 було затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, до якого входять і населені пункти Луганської області. Ці населені пункти входять у сферу ліцензованої діяльності ТОВ Луганське енергетичне об`єднання .
Будь-яких заборон на здійснення діяльності цієї енергетичної компанії на території населених пунктів, що включені до переліку, законодавством України не встановлювалось.
Суд зазначає, що п. 12 Тимчасового порядку фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей, а також інших платежів з рахунків, відкритих в органах Казначейства затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 №595, визначено, що платежі з рахунків, відкритих в органах Казначейства, установам, які провадять діяльність на тимчасово неконтрольованій території, крім випадків, установлених законодавством, здійснюються, зокрема з метою виконання рішення суду та відшкодування податку на додану вартість, у разі, коли:
установа зареєстрована на контрольованій території;
орган управління установи перебуває на контрольованій території;
рахунки установи відкриті в банківських установах (органах Казначейства), розташованих на контрольованій території;
установа сплачує податки та збори до державного бюджету та/або місцевих бюджетів.
З аналізу зазначеної норми вбачається, що органи Казначейства, здійснює платежі з відкритих в органах Казначейства рахунків, установам, які провадять діяльність на тимчасово неконтрольованій території, крім випадків, установлених законодавством, зокрема з метою виконання рішення суду та відшкодування податку на додану вартість за відповідних умов, визначених цим пунктом, а саме:
установа зареєстрована на контрольованій території;
орган управління установи перебуває на контрольованій території;
рахунки установи відкриті в банківських установах (органах Казначейства), розташованих на контрольованій території;
установа сплачує податки та збори до державного бюджету та/або місцевих бюджетів.
Суд не погоджується з доводами ТОВ ЛЕО про безпідставність посилання відповідача на п. 12 Тимчасового порядку, оскільки матеріалами справи підтверджено, що ТОВ ЛЕО зареєстровано на непідконтрольній Україні території.
З огляду на зазначене суд дійшов висновку, що у зв`язку з державною реєстрацією ТОВ ЛЕО на непідконтрольній Україні території, відповідач з метою встановлення відповідності Товариства критеріям, встановлених п. 12 Тимчасового порядку, правомірно просив надати позивача додаткові відомості для виконання рішення суду (лист від 21.02.2020 № 02-27-06/214).
Суд зазначає, що при зверненні до Управління Державної казначейської служби України у Станично-Луганському районі Луганської області з заявою про виконання судового рішення, позивачем не надано ані постанови НКРЕП від 30.11.2018 № 1587, яка на думку позивача підтверджує припинення господарської діяльності на тимчасово неконтрольованій території, ані доказів на підтвердження перебування органу управління установи на контрольованій території, які мали бути враховані відповідачем під час виконання судового рішення.
З огляду на зазначене, беручи до уваги докази, наявні у матеріалах справи у їх сукупності, суд дійшов висновку щодо правомірності дії Управління Державної казначейської служби України у Станично-Луганському районі Луганської області щодо повернення без виконання наказу Господарського суду Луганської області від 08.10.2019 у справі № 913/353/19 про стягнення з Станично-Луганського районного територіального медичного об`єднання на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Луганське енергетичне об`єднання інфляційних нарахувань у сумі 8927,15 грн, 3% річних у сумі 5633,15 грн та витрат по оплаті судового збору в сумі 1921,00 грн, та як наслідок не обґрунтованості позовних вимог та відсутності підстав для їх задоволення.
З урахуванням вимог ст. 139 КАС України питання щодо розподілу судових витрат не вирішується через відмовлення у задоволенні вимог.
Керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 9, 77, 90, 139, 241-246, 255, 262, 263, 295, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю Луганське енергетичне об`єднання до Управління Державної казначейської служби України у Станично-Луганському районі Луганської області про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.В. Ірметова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.09.2020 |
Оприлюднено | 24.09.2020 |
Номер документу | 91715922 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
О.В. Ірметова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні