Рішення
від 18.09.2020 по справі 640/14595/20
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 вересня 2020 року м. Київ № 640/14595/20

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Смолія І.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Атіс Фарма до Київської митниці Держмитслужби, третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю Укрвіпсервіс про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

До Окружного адміністративного суду м.Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Атіс Фарма" (надалі також - позивач) з позовом до Київської митниці Держмитслужби (надалі також - відповідач), третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю Укрвіпсеравіс (надалі також - третя особа), в якому просить суд:

визнати протиправними та скасувати рішення Київської митниці Держмитслужби від 26.05.2020 №7.8.-1/15/11/10443 щодо відмови ТОВ Атіс Фарма у внесені змін до митної декларації та повернення суми митних платежів;

зобов`язати Київську митницю Держмитслужби здійснити коригування показників, зазначених у розділі 47 Нарахування платежів вантажної митної декларації № UA100290/2020/310248, а саме: застосування звільнення від нарахування мита на товар, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання (020) та Податку на додану вартість з товарів, ввезених на територію України суб`єктами господарювання (028) ;

зобов`язати Київську митницю Держмитслужби на підставі зави ТОВ Атіс Фарма від 27.04.2020 та підготувати висновок про повернення ТОВ Атіс Фарма надмірну сплачених митних платежів та подати його у встановленому порядку для виконання відповідному органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Позовні вимоги мотивовані тим, позивачем сформовано та направлено на адресу відповідача лист в якому просив здійснити коригування показників, зазначених у розділі 47 Нарахування платежів вантажної митної декларації № UA100290/2020/310248, а саме: застосувати звільнення від нарахування мита на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання (020) та Податку на додану вартість з товарів, ввезених на територію України суб`єктами господарювання (028) та здійснити повернення помилково сплачених митних платежів у розмірі сум: ввізного мита 1 074 446,74 грн., що складає 6,3 % від митної вартості Товару; податку на додану вартість 3 625 831,37 грн., що складає 20 % від митної вартості Товару на поточний рахунок ТОВ Атіс Фарма та повернути помилково сплачені митні платежі у розмірі сум: ввізного мита 1 074 446,74 грн., що складає 6,3 % від митної вартості Товару; податку на додану вартість 3 625 831,37 грн., що складає 20 % від митної вартості Товару на поточний рахунок ТОВ Атіс Фарма . Однак, листом відповідача від 26.05.2020 №7.8.-1/15/11/10443 відмовлено позивачеві у внесенні змін до митної декларації.

Відповідач на адресу суду подав відзив на адміністративний позов в якому зазначив, що позивачем самостійно було заповнено гр.36 Преференція без застосування податкових пільг, самостійно внесено відомості про нарахування митних платежів, які останнім сплачено у повному обсязі та встановлено невідповідність задекларованого товару за позицією назви товару (медичного виробу) - медична маска, підрозділу Засоби індивідуального захисту розділу Медичне обладнання для закладів охорони здоров`я, що надають допомогу хворим COVID-19 , а тому вимоги позивача є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва зазначає наступне.

ТОВ Атіс Фарма , 23.03.2020 укладено договір поставки товару з Tonton Sportswear (Honkong) Co, Limited, щодо поставки товару - маски медичні у кількості 2000000 штук за код УКТЗЕД 6307909800.

На виконання процедури розмитнення товару, позивачем укладено договір на брокерське обслуговування №МБ2703-20 від 27.03.2020 з ТОВ Укрвіпсервіс .

01.04.2020 позивачем розпочато процедуру декларування та митного оформлення товару шляхом подання документів до відповідача, за кодом УКТЗЕД 6307909800.

До митного оформлення позивачем надано документи, визначені в гр.44 митної декларації №UA100290/2020/310248 від 02.04.2020, зокрема: рахунок-фактура №012603 від 23.03.2020; авіаційна накладна №501-0712-0956 від 27.03.2020; декларація про походження (інвойс оригінал) від 23.03.2020; свіфт №1 про сплату за товар від 25.03.2020; свіфт №2 про сплату транспортних послуг від 25.03.2020; рахунок фактура на транспортно-експедиційні послуги від 23.03.2020; довідка про транспортні витрати від 26.03.2020; контракт №1 від 23.03.2020; брокерський договір №МБ2703-20 від 27.03.2020; гарантійний лист №27032020-4 від 27.03.2020, лист Держпраці №11/1/20/4676 від 30.03.2020.

Позивачем в гр.33 Митної декларації № UA100290/2020/310248 від 02.04.2020 визначено код товару УКТЗЕД 6307909800. Визначено митну вартість товару за основним методом, а саме ціною договору.

Платіжним дорученням №122 від 02.04.2020 позивачем сплачено ввізне мито та податок на додану вартість.

Позивачем зазначено, що станом на 02.04.2020 у базі знаходилась митна декларація № UA100290/2020/310248 від 02.04.2020, без преференції 203 в гр.36.

02.04.2020 відповідачем завершено процедуру митного оформлення товару за наступними ознаками: № митної декларації UA100290/2020/310248, дата закриття митної декларації 02.04.2020, УКТЗЕД 6307909800, митна вартість (USD) 614500,00$ (17054710,10грн.), мито (020) 1074446,74грн., ПДВ (028) 3625831,37грн., дата сплати митних платежів 02.04.2020.

Позивачем з урахуванням вимог Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження переліку лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), які звільняються від сплати ввізного мита та операції з ввезення яких на мигну територію України звільняються від оподаткування податком на додану вартість від 20.03.2020 №224, подано відповідачу пакет документів на підтвердження застосування преференції по коду 203 на Товар, заявлена Позивачем митна вартість товару з преференцією 203 відповідає вимогам пункту 9-6 Розділу XXI Митного кодексу України.

Відповідач відмовив позивачеві у внесені змін до митної декларації та повернення суми митних платежів, та надано відповідну відповідь листом від 26.05.2020 №7.8.-1/15/11/10443.

За таких обставин позивач звернувся до суду з даним позовом та просить його задовольнити.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню з наступних підстав.

Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) в частині внесення змін до Податкового Кодексу України доповнити пунктом 71 такого змісту: "71. Тимчасово, для здійснення заходів щодо запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з ввезення на митну територію України лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України" та в частині внесення змін у розділ XXI "Прикінцеві та перехідні положення" Митного кодексу України, який доповнений пунктом 9-6 такого змісту: "9-6.Тимчасово, для здійснення заходів щодо запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19): звільняються від сплати ввізного мита лікарські засоби, медичні вироби та/або медичне обладнання, необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України; митне оформлення товарів, зазначених в абзаці другому цього пункту, здійснюється першочергово; на товари, зазначені в абзаці другому цього пункту, допускається подання попередньої або тимчасової декларації за правилами, встановленими цим Кодексом.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.08.2008 №761 "Про затвердження Технічного регламенту засобів індивідуального захисту" доповнити пунктом 11 такого змісту: "11. Установити, що на час дії пунктів 4 і 5 розділу І Закону України від 17.03.2020 №530-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" дія затвердженого цією постановою Технічного регламенту не поширюється на засоби індивідуального захисту, включені до переліку лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), які звільняються від сплати ввізного мита та операції з ввезення яких на митну територію України звільняються від оподаткування податком на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 №224. Для введення в обіг засобів індивідуального захисту, включених до зазначеного переліку, заявник подає до Державної служби з питань праці заяву із зазначенням мети ввезення, інформації щодо виробника, назви виробів, номера партії або серійного номера, обсягу партії, а також дані щодо призначення виробу та способу дії. За результатами опрацювання поданих документів Державна служба з питань праці видає заявнику повідомлення про введення в обіг окремих засобів індивідуального захисту, стосовно яких не виконані вимоги технічних регламентів, але використання яких необхідне в інтересах охорони здоров`я. Розгляд документів та видача повідомлення здійснюються на безоплатній основі".

Постановою Кабінету Міністрів України №224 від 20.03.2020 Про затвердження переліку лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), які звільняються від сплати ввізного мита та операції з ввезення яких на мигну територію України звільняються від оподаткування податком на додану вартість , якою затверджений перелік лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19). Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування та діє протягом строку дії пункту 71 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України та пункту 96 розділу XXI "Прикінцеві та перехідні положення" Митного кодексу України.

Відповідно до затвердженого Постановою Переліку, включено у розділ засоби індивідуального захисту медичні маски (6307 90 98 00), які ввезено позивачем.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечені і я додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 02.04.2020 №540-ІХ внесено зміни до Податкового Кодексу України, зокрема, у розділі XX Перехідні положення підрозділ 2 пункт 71, про тимчасове, на період, що закінчується останнім календарним днем місяця, в якому завершується дія карантину, звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з ввезення на митну територію України та/або операцій з постачання на митній території України товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України.

Постачання на митній території України товарів (в тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України.

Перелік товарів (утому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненою коронавірусом Sars-CoV-2, які звільняються від сплати ввізного мита та операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 №224, із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 08.04.2020 № 271.У разі здійснення операцій, звільнених відповідно до пункту 71 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, положення пункту 198.5 статті 198 розділу V 1ІКУ та положення статті 199 розділу V ПКУ не застосовуються щодо таких операцій.

Норми пункту 71 підрозділу 2 розділу XX ПКУ застосовуються до операцій з постачання товарів (в тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), включених до Переліку №224, здійснених в період, починаючи з 17 березня 2020 року, і до останнього числа місяця, в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

Кабінетом Міністрів України 16.04.2020 Постановою №271 розширено Перелік товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом Sars-CoV-2, які звільняються від сплати ввізного мита та операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком па додану вартість, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 № 224, із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 08.04.2020 № 271.

У визначеному Переліку, присутній розмитнений товар позивача згідно МД UA/100290/2020/310248 від 02.04.2020 за кодом УКТЗЕД 6307 90 98 00.

В зв`язку з чим, позивач направлено на адресу відповідача лист щодо здійснення коригування показників, зазначених у розділі 47 Нарахування платежів вантажної митної декларації № UA100290/2020/310248, а саме: застосувати звільнення від нарахування мита на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання (020) та Податку на додану вартість з товарів, ввезених на територію України суб`єктами господарювання (028) та здійснити повернення помилково сплачених митних платежів у розмірі сум: ввізного мита 1074 446,74 грн., що складає 6,3 % від митної вартості Товару: податку на додану вартість 3625831,37 грн., що складає 20 % від митної вартості Товару на поточний рахунок позивача.

Відповідачем листом від 26.05.2020 №7.8.-1/15/11/10443 відмовлено позивачеві щодо повернення митних платежів з підстав відсутність у позивача, на момент подання митної декларації, відповідного документу, що свідчить про цільове використання Товару закладами здоров`я з посиланням на лист Державної митної служби від 26.03.2020 №08-1/16-03-01/7/3189, відповідно до якого, критеріями для застосування пільги при розмитненні Товару є надання декларантом додаткових документів, що свідчать про постачання товару для закладів здоров`я.

Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникнення і поширення короновірусної хвороби (COVID-19) № 533-ІХ та Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19) №530-ІХ внесення змін до Податкового Кодексу України та доповнено пунктом 71 наступним змістом: "71. Тимчасово, для здійснення заходів щодо запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з ввезення на митну територію України лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України". В частині внесення змін у розділ XXI "Прикінцеві та перехідні положення" Митного кодексу України, який доповнений пунктом 9-6 такого змісту: "9-6. Тимчасово, для здійснення заходів щодо запобігання виникненню поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19): звільняються від сплати ввізного мита лікарські засоби, медичні вироби та/або медичне обладнання, необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України; митне оформлення товарів, зазначених в абзаці другому цього пункту, здійснюється першочергово; на товари, зазначені в абзаці другому цього пункту, допускається подання попередньої або тимчасової декларації за правилами, встановленими цим Кодексом.

Постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 №224 Про затвердження переліку лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), які звільняються від сплати ввізного мита та операції з ввезення яких на митну територію України звільняються від оподаткування податком на додану вартість затверджений перелік лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19).

Відповідно до затвердженого Переліку, включено у розділ засоби індивідуального захисту медичні маски ( 6307909800 ) - Товар, який ввезено позивачем згідно МД № UA/100290/2020/310248.

Засоби індивідуального захисту, визначені Технічним регламентом засобів індивідуального захисту, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.08.2008 №761 є медичними виробами та відповідно до колонки 2 Переліку: Назва товару (медичного виробу), код згідно з УКТЗЕД 6307909800 Медична маска, респіратор FFP2 або FFP3, маски, не оснащені змінними фільтрами

Судом встановлено, що позивачем в гр.31 МД UA/100290/2020/310248 зазначено: інші готові текстильні вироби: засіб індивідуального захисту: маска, що являє собою тришаровий нетканий бар`єр з гумовими петлями, забезпечує щільне прилягання до обличчя та забезпечує фільтрувальну ефективність по відношенню до повітря, що вдихається та видихається класу FFP2 NR згідно стандарту EN 149:2001+А1:2008 нестерильна, 50 піт в упаковці, модель ВМ-011 (FFP2 NR) номер партії 20200304, всього 2000000 шт., країна виробництва - CN, торговельна марка TONTON.

Суд звертає увагу, що Постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 №226 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України Кабінет Міністрів України зокрема до Постанови Кабінету Міністрів України від 27.08.2008 №761 "Про затвердження Технічного регламенту засобів індивідуального захисту" та доповнено пункт 11 таким змістом: "11. Установити, що на час дії пунктів 4 і 5 розділу І Закону України від 17.03.2020 №530- IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих па запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" дія затвердженого цією постановою Технічного регламенту не поширюється на засоби індивідуального захисту, включені до переліку лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, 10 епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), які звільняються від сплати ввізного мита та операції з ввезення яких на митну територію України звільняються від оподаткування податком на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 №224. Для введення в обіг засобів індивідуального захисту, включених до зазначеного переліку, заявник подає до Державної служби з питань праці заяву із зазначенням мети ввезення, інформації щодо виробника, назви виробів, номера партії або серійного номера, обсягу партії, а також дані щодо призначення виробу та способу дії. За результатами опрацювання поданих документів Державна служба з питань праці видає заявнику повідомлення про введення в обіг окремих засобів індивідуального захисту, стосовно яких не виконані вимоги технічних регламентів, але використання яких необхідне в інтересах охорони здоров`я. Розгляд документів та видача повідомлення здійснюються на безоплатній основі.".

Листом Головного управління Держпраці у Київської області від 30.03.2020 №11\1\20\4676 повідомлено позивача про введення в обіг засобів індивідуального захисту - Інші готові текстильні вироби: засіб індивідуального захисту: маска, шо являє собою тришаровий нетканий бар`єр з гумовими петлями, забезпечує щільне прилягання до обличчя та забезпечує фільтрувальну ефективність по відношенню до повітря, що вдихається та видихається класу FFP2 NR згідно стандарту EN 149:2001+А1:2008 нестерильна, 50 шт. в упаковці, модель ВМ-011 (FFP2 NR) номер партії 20200304, всього 000000 шт., країна виробництва - CN, торговельна марка - TONTON ;

Державною митною службою України інформаційним листом від 19.05.2020 №15/15-01-02/7/620 щодо застосування кодів (зміни ) до Класифікатора звільнень від сплати митних платежів при ввезенні товарів на митну територію України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.09.2012 №1011 при митному оформленні у режимі імпорту лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), має наводитись код звільнення від салати податку на додану вартість та ввізного мита - "203"; Департаменту інформаційних технологій та митної статистика просимо унести відповідні зміна до програмного забезпечення.

Законом про внесення змін до Податкового Кодексу України, у розділі XX Перехідні положення : підрозділ 2: пункт 71, викладено у наступній редакції: "71. Тимчасово, на період, що закінчується останнім календарним днем місяця, в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з мстою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID- 19), звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з ввезення на митну територію України та/або операції з постачання на митній території України товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України.

Суд звертає увагу, що норми даного пункту застосовуються до операцій, здійснених починаючи з 17.03.2020

Пункт 9-6 розділу XXI "Прикінцеві та перехідні положення" Митного кодексу України викладено в такій редакції: тимчасово, до 30.06.2020, для здійснення заходів щодо запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (СОУШ-19): звільняються від сплати ввізного мита товари (в тому числі лікарські засоби, медичні вироби, медичне обладнання), необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України; митне оформлення товарів, зазначених в абзаці другому цього пункту, здійснюється першочергово; плата за виконання митних формальностей поза місцем розташування митних органів або поза робочим часом, установленим для них, щодо товарів, зазначених в абзаці другому цього пункту, не справляється. З урахуванням наведених законодавчих приписів вбачається, що державою запроваджено податкові пільги по переліку 224 для операцій з постачання на митну територію України після 17 березня 2020 року ввезених товарів (медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України. Вказані операції звільняються від оподаткування податком на додану вартість, починаючи з 17.03.2020, тому операціям з постачання на територію України медичних виробів з переліку ПДВ не нараховується, ввізне мито не сплачується.

Тобто, товар ввезений позивачем згідно МД № UA/100290/2020/310248 відповідає на дату розмитнення 02.04.2020 ознакам пільгового розмитнення за кодом 203.

Враховуючи чинне митне законодавство, суд зазначає, що воно передбачає можливість виникнення правової ситуації, пов`язаної з помилковою та/або надмірною сплатою митних платежів, однак у Митному кодексі України розуміння помилкового та/або надмірно сплаченого митного платежу, відсутнє, однак міститься в податковому законодавстві.

Згідно з підпунктом 14.1.1 15 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, правила якого застосовуються до відносин, пов`язаних зі справлянням митних платежів, як надміру сплачені грошові зобов`язання розуміють суму коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Податкові пільги, визначені статтею 197 розділу V Податкового кодексу України та окремими пунктами підрозділу 2 розділу XX Кодексу, надаються не окремим платникам податків, а застосовуються при здійсненні операцій з постачання тих чи інших товарів чи надання тих чи інших послуг. Тому платники ПДВ не мають права ні відмовитися, ні зупинити використання режиму звільнення від оподаткування на один чи декілька звітних періодів, якщо дію пільги прямо не зупинено чи не обмежено відповідними нормами Кодексу.

Отже, вартість товарів, що включені до Переліку №224, повинна визначатися без ПДВ з настання дати запровадження цієї пільги, відповідно до змін, внесених Законом.

Приписи пп. 43.1-43.5 ст.43 Податкового кодексу України визначають, що помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу. Обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Наказом Міністерства фінансів України від 18.07.2017 №643 затверджено Порядок повернення авансових платежів (передоплати) і помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів.

Відповідно до пункту 1 розділу III Порядку №643, повернення з державного бюджету помилково та/або надміру сплаченої суми митних, інших платежів та пені здійснюється за заявою платника податків протягом 1095 днів від дня її виникнення. Повернення сум відповідних митних платежів у випадках, передбачених частиною п`ятою статті 301 Митного кодексу, здійснюється за умови, що заява подається не пізніше одного року з дня, наступного за днем виникнення обставин, що тягнуть за собою повернення сплачених сум митних платежів.

Платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.

Заява на повернення митних платежів подана позивачем 27.04.2020 з доданими копіями підтверджуючих документів, що підтверджується матеріалами справи.

Контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику. Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

У разі якщо заявником не виконано вимоги пункту 3 цього розділу, надано недостовірні дані та/або за наявності у нього податкового боргу (крім випадків визначення у заяві напряму перерахування коштів па погашення податкового боргу), готується та надсилається заявнику письмова обґрунтована відмова.

Повернення надмірно сплачених сум митних платежів, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами відбувається при наявності наступних чинників: наявність факту надмірної сплати коштів, звернення до митного органу платника податків з відповідною заявою, та документами протягом строку 1095 днів від дня їх виникнення.

Згідно п.9-10 Порядку оформлення аркушу коригування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.11.2012 №1145, після оформлення аркуша коригування його електронний примірник вноситься до локальних баз даних митного органу і Єдиної автоматизованої інформаційної системи мін них органів України посадовою особою митного органу, що його оформила. Декларанту під підпис видається другий примірник аркушу коригування.

Оформлений митним органом аркуш коригування є невід`ємною частиною відповідної митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа.

Аркуш коригування заповнюється та оформлюється митним органом у разі: необхідності виправлення відомостей, пов`язаних з доплатою або поверненням митних платежів, у тому числі у зв`язку із скасуванням рішення митного органу (Абзац пункту 37 в редакції Постанови KM № 27 від 11.01.2017).

Аркуш коригування є тим документом, згідно якого у інформаційних системах відображаються (обліковуються) суми митних платежів, що підлягають поверненню, оскільки відповідно до п. 12-13 Порядку №1145: у разі складання аркуша коригування у випадку повернення митних у розділі II аркуша коригування відображається розрахунок сум митних платежів за новими відомостями (графа 47 МД па бланку єдиного адміністративного документа); до розділу III аркуша коригування вносяться фактичні відомості про повернення митних платежів: у колонці Код виду платежу зазначаються коди видів митних платежів відповідно до класифікатора видів надходжень бюджету, що контролюються митними органами, у колонці Сума зазначається повернута сума відповідних митних платежів, у колонці Підстава зазначається код підстави здійснення повернення суми таких платежів згідно з класифікатором підстав здійснення повернення сум митних платежів.

Згідно п.37 Положення про митні декларації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 №450 після завершення митного оформлення зміни до митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа можуть вноситися шляхом заповнення та оформлення митним органом аркуша коригування за формою згідно з додатком 4.

Аркуші коригування до митних декларацій оформлюються митницею самостійно і є частиною дій по поверненню платникам податку надмірно або помилково перерахованих коштів.

Відповідно до пункту 43.5 статті 43 Податкового кодексу України та розділу III Порядку, положення яких перекликаються між собою, контролюючий орган готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Наведені обставини у своїй сукупності вказують на те, що відмова Відповідача щодо здійснення коригування показників, зазначених у розділі 47 Нарахування платежів вантажної митної декларації № UA100290/2020/310248, а саме: застосувати звільнення від нарахування мита на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання (020) та Податку на додану вартість з товарів, ввезених на територію України суб`єктами господарювання (028) та здійснення повернення помилково сплачених митних платежів у розмірі сум.

Разом з тим, аналіз наведених вище норм в контексті спірних правовідносин дає змогу дійти висновку про те, що підставою для виплати органами Державного казначейства України надмірно сплачених позивачем коштів є висновок митного органу про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів.

Таким чином, відповідно до положень Порядку №643, у випадку необґрунтованої відмови митного органу у вчиненні дій, спрямованих на повернення платнику податків надміру сплачених коштів, належним способом захисту порушеного права є зобов`язання митниці скласти та надати управлінню Державної казначейської служби України висновок про повернення надмірно сплачених платежів.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в Постанові від 12.12.2019 по справі № 804/15022/15.

За таких обставин суд приходить до висновку про наявність підстав для зобов`язання підготувати Висновок про повернення з Державного бюджету України митних та інших платежів, надмірно сплачених до бюджету ТОВ Атіс Фарма у сумі 10474446,74 грн. (ввізне мито 6,3%) та 3625381,37грн. (ПДВ 20%) та направити його Головному управлінню Державної казначейської служби України у м. Києві.

Частиною 2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ст.72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 2 ст.7 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, Окружний адміністративний суд міста Києва, з урахуванням вимог встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, виходячи з системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, вважає, що адміністративний позов підлягає задоволенню повністю.

Відповідно до ч. 1 ст. 132 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Згідно п. 1 ч. 3 ст. 132 КАС України встановлено, що до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.

Так, відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 134 КАС України, витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

Пунктом пп.3 п.3 ст.132 КАС України передбачено, що до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз.

За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката та витрати на проведення експертизи підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

При цьому даною статтею передбачено цілі розподілу, визначення розміру та розмір судових витрат.

Зокрема, згідно ч. 3 ст. 134 КАС України, для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Відповідно до ч. ч. 4, 5 ст. 134 КАС України, встановлено, що для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Окрім зазначеного вище суд звертає увагу на положення ч. 6 та ч. 7 КАС України, відповідно до яких, визначено, що у разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами.

Обов`язок доведення не співмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.

Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до ч. 7 ст. 139 КАС України, розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).

Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.

За відсутності відповідної заяви або неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.

Суд приймає до уваги те, що до зазначеної вище заяви для підтвердження понесених витрат на професійну правничу допомогу ти витрати на проведення експертизи надано до суду документи (завірені копії), а саме: оригінал ордеру серії КВ №100448 від 10.04.2020, копія посвідчення адвоката №2606 від 08.06.2006, квитанція до прибуткового касового ордера №03/28-Ю від 10.04.2020, попередній розрахунок суми судових витрат.

Враховуючи викладене та керуючись статтями 2, 6, 72-77, 90, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

1. Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю Атіс Фарма задовольнити повністю.

2. Визнати протиправними та скасувати рішення Київської митниці Держмитслужби від 26.05.2020 №7.8.-1/15/11/10443 щодо відмови ТОВ Атіс Фарма у внесені змін до митної декларації та повернення суми митних платежів.

3. Зобов`язати Київську митницю Держмитслужби здійснити коригування показників, зазначених у розділі 47 Нарахування платежів вантажної митної декларації № UA100290/2020/310248, а саме: застосування звільнення від нарахування мита на товар, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання (020) та Податку на додану вартість з товарів, ввезених на територію України суб`єктами господарювання (028) .

4. Зобов`язати Київську митницю Держмитслужби на підставі зави ТОВ Атіс Фарма від 27.04.2020 та підготувати висновок про повернення ТОВ Атіс Фарма надмірну сплачених митних платежів та подати його у встановленому порядку для виконання відповідному органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

5. Стягнути судові витрати з проведення судово-економічної експертизи в сумі 8408,00грн.на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Атіс Фарма (код ЄДРПОУ 43430046) за рахунок бюджетних асигнувань Київської митниці Держмитслужби (код ЄДРПОУ 43337359).

6. Стягнути судові витрати на професійну правничу допомогу в сумі 25000,00грн. на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Атіс Фарма (код ЄДРПОУ 43430046) за рахунок бюджетних асигнувань Київської митниці Держмитслужби (код ЄДРПОУ 43337359).

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю Атіс Фарма (03022, м.Київ, вул.Козацька, 122, офіс 100, код ЄДРПОУ 43430046).

Відповідач: Київська митниця Держмитслужби (03124, м.Київ, вул.Гавела Вацлава, 8-А, код ЄДРПОУ 43337359).

Третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Укрвіпсервіс" (03062, м.Київ, просп.Перемоги, 65, код ЄДРПОУ 37687219).

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Суддя І.В. Смолій

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення18.09.2020
Оприлюднено25.09.2020
Номер документу91750387
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/14595/20

Постанова від 09.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 12.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 02.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 28.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 16.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Постанова від 16.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 01.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 30.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Рішення від 18.09.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Смолій І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні