Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 вересня 2020 р. Справа№200/7404/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Логойди Т.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження (за правилами спрощеного позовного провадження) адміністративну справу за позовом Автогаражного споживчого кооперативу Автолюбитель-25 до Департаменту по роботі з активами Маріупольської міської ради про протиправною та скасування вказівки (попередження),
в с т а н о в и в:
У серпні 2020 року Автогаражний споживчий кооператив Автолюбитель-25 (далі - АСК Автолюбитель-25 ) звернувся до суду з вказаним адміністративним позовом, в якому просив визнати протиправною та скасувати вказівку (попередження) Департаменту по роботі з активами Маріупольської міської ради від 09.07.2020 року №15.
Позов обґрунтовував тим, що по пошті отримав від відповідача акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 09.07.2020 року та копію оскарженої вказівки (попередження) від 09.07.2020 року №15, в якій запропоновано усунути виявленні порушення вимог земельного законодавства у тридцятиденний строк та зазначено, що дана вказівка (попередження) підлягає обов`язковому виконанню.
Вважав цю вказівку протиправною, оскільки в порушення вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності його не було повідомлено про проведення перевірки, голові кооперативу не пред`явлено направлення на проведення перевірки та посвідчення, перевірка проведена не в присутності голови кооперативу або уповноважених керівником осіб.
Відповідно до висновку Верховного Суду, викладеного в постанові від 10.07.2018 року у справі №818/1511/17, порядок проведення перевірок суб`єктів господарювання у сфері дотримання законодавства щодо охорони та використання земель має здійснюватись відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
Зазначена в акті перевірки земельна ділянка не ідентифікована, не містить прив`язки до місця знаходження, а саме відсутні відомості координат, відсутня прив`язка до будь-яких об`єктів на місцевості, відсутній кадастровий номер тощо.
В акті та оскаржуваній вказівці визначено, що АСК Автолюбитель-25 зайняті та використовуються дві земельні ділянки площею 0,0134 га та 0,0066 га. Однак такі данні не відповідають дійсності, оскільки на час проведення перевірки позивачем була зайнята земельна ділянка за адресою: Донецька обл., м.Маріуполь, вул. Флотська, 125-а орієнтовним розміром 6,8077 га з цільовим призначенням для колективного гаражного будівництва.
Право користування земельною ділянкою за місцезнаходженням кооперативу не оформлено відповідно до вимог ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України не з вини АСК Автолюбитель-25 , а у зв`язку із систематичним порушенням земельного законодавства Маріупольською міською радою.
Так, 09.03.2019 року АСК Автолюбитель-25 звернувся до Маріупольської міської ради з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 1412337200:01:004:0763 для передачі її в оренду в порядку, визначеному ст.ст. 122, 123, 124 Земельного кодексу України. Однак у встановлений ст.123 Земельного кодексу України місячний строк клопотання розглянуто не було. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 19.11.2019 року у справі №200/9754/19-а позовні вимоги АСК Автолюбитель-25 задоволені частково: визнано протиправною бездіяльність Маріупольської міської ради щодо не розгляду клопотання від 09.03.2019 року. В іншій частині позовних вимог - відмовлено, оскільки місцевою радою після відкриття судового провадження прийнято рішення від 25.09.2019 року №7/45-4456 про надання дозволу АСК Автолюбитель-25 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
12.12.2019 року - після розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 1412337200:01:004:0763 позивач звернувся до Маріупольської міської ради (через Центр надання адміністративних послуг) із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 1412337200:01:004:0763 для передачі її в оренду в порядку, визначеному ст.ст. 122, 123, 124 Земельного кодексу України. Однак у встановлений ч. 6 ст. 123 Земельного кодексу України двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки рішення про надання земельної ділянки у користування прийнято не було. У зв`язку із чим кооператив був змушений повторно звернутися до суду з позовом про визнання бездіяльності протиправної та зобов`язання розглянути заяву АСК Автолюбитель-25 від 12.12.2019 року № 056-01.02-03165 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим №1412337200:01:004:0763 для передачі її в оренду, і ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 02.03.2020 року в адміністративній справі №200/2105/20-а відкрито провадження.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 26.08.2020 року витребувано у Автогаражного споживчого кооперативу Автолюбитель-25 письмові пояснення (з додаванням доказів в разі наявності таких) щодо того, чи входять дві земельні ділянки площею 0,0134 га та 0,0066 га, розташовані за адресою: Донецька обл., м.Маріуполь, вул. Флотська, 125-а, про які йдеться в акті Департаменту по роботі з активами Маріупольської міської ради від 09.07.2020 року №15 та які відображені в план-схемі земельної ділянки, що міститься у вказаному акті, в зайняту позивачем на час перевірки (як зазначено в позові) земельну ділянку розміром 6,8077 га з цільовим призначенням для колективного гаражного будівництва, що розташована за адресою: Донецька обл., м.Маріуполь, вул. Флотська, 125-а, щодо якої 09.03.2019 року АСК Автолюбитель-25 звернувся до Маріупольської міської ради з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою про відведення земельної ділянки з кадастровим номером 1412337200:01:004:0763 для передачі її в оренду (щодо останнього спірного питання ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 02.03.2020 року відкрито провадження в адміністративній справі №200/2105/20-а).
На виконання ухвали суду позивач подав письмові пояснення, в яких зазначав, що на земельних ділянках площею 0,0134 та 0,0066 га, які розташовані за адресою: Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Флотська, 125-а, розташовані гаражні бокси, та вони знаходяться на земельній ділянці розміром 6,8077 га з цільовим призначенням для колективного гаражного будівництва з кадастровим номером 1412337200:01:004:0763.
07.11.2017 року позивач отримав витяг №НВ-402909572017 з Державного земельного кадастру, в додатку до якого розміщено кадастровий план земельної ділянки, на якому, крім іншого, зазначена план-схема земельної ділянки з вказаним кадастровим номером, на якій розміщені гаражі та відсутні будь-які ознаки порушення з приводу забудови вказаної земельної ділянки.
Відповідно до п. 2.2 Статуту АСК Автолюбитель-25 основним видом діяльності Кооперативу є створення умов для утримання і збереження в гаражах/боксах автотранспортних засобів; будівництво гаражів/боксів за рахунок коштів членів Кооперативу на виділеній території.
Кооператив було створено в 1988 році і жодного разу за час його існування міською радою не висувалося вимог щодо наявності порушень законодавства з приводу цільового використання вказаної земельної ділянки.
Крім того, відповідно до ст. 3 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції тимчасово забороняється проведення планових та позапланових перевірок суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність у зоні проведення антитерористичної операції.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 року №1275-р м. Маріуполь відноситься до населених пунктів, де проводилася антитерористична операція.
Позивач перевірки Департаменту по роботі з активами Маріупольської міської ради пов`язує із намаганням позивача у законний спосіб вирішити питання щодо оформлення оренди земельної ділянки шляхом затвердження проекту землеустрою та оформлення відповідного договору оренди. АСК Автолюбитель-25 змушений відстоювати свою законну позицію у судових інстанціях, зокрема в Донецькому окружному адміністративному суді в межах адміністративної справи №200/2105/20-а.
Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому (з урахуванням доповнень до відзиву) зазначав, що Департамент по роботі з активами Маріупольської міської ради наділений повноваженнями на території міста Маріуполь вживати заходи самоврядного контролю за використанням та охороною земель.
Так, рішенням Маріупольської міської ради від 26.02.2020 року № 7/50-4988 затверджено Положення про Департамент по роботі з активами Маріупольської міської ради в новій редакції. Рішенням Маріупольської міської ради від 14.04.2009 року №5/31-5221 (з подальшими змінами та доповненнями) затверджено Порядок здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель у м. Маріуполі.
У складі Департаменту по роботі з активами Маріупольської міської ради створено відділ контролю за використанням активів. Пунктом 3.9. посадової інструкції начальника відділу контролю за використанням активів Департаменту по роботі з активами передбачено право брати участь у проведенні контролю за використанням активів комунальної власності. Згідно з пп.2.1, 2.2, 2.3 розд. 2 посадової інструкції головного спеціаліста відділу контролю за використанням активів Департаменту по роботі з активами головний спеціаліст відділу здійснює перевірки дотримання вимог законодавства у сфері використання активів міської ради на території міста Маріуполя; за результатами перевірок дотримання вимог законодавства у сфері використання активі міської ради складає акти обстежень, перевірок та вказівки на усунення порушень, у разі їх виявлення; контролює виконання вказівок, здійснює заходи щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері використання активів.
Підставою для проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства 09.07.2020 року позивачем стало комісійне обстеження території, яку займає позивач, проведене 19.02.2020 року спільно представниками структурних підрозділів Маріупольської міської ради та комунальних підприємств, а також повторна колективна заява членів АСК Автолюбитель-25 про порушення позивачем діючого законодавства України. Тож, самі члени кооперативу (позивача) просили про зазначену перевірку.
Відповідач, діючи виключно у межах законодавства України, проводив перевірку відповідно до рішення Маріупольської міської ради від 14.04.2009 року №5/31-5221 (зі змінами та доповненнями), яким встановлено Порядок здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель у м. Маріуполі, тому й склав документи, які передбачені саме цим нормативним актом.
Розпорядчі документи органів державного нагляду (контролю), передбачені ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , відповідачем не видавалися та не складалися, оскільки відповідач не уповноважений законодавством України на проведення такого виду нагляду (контролю) як державний нагляд (контроль).
Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 09.07.2020 року встановлено, що позивач самовільно займає земельні ділянки, що є порушенням земельного законодавства України.
Вважав, що, фахівці Департаменту по роботі з активами Маріупольської міської ради при складанні акта перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 09.07.2020 року, а також вказівки (попередження) від 09.07.2020 року № 15 діяли відповідно до вимог законодавства України та локальних нормативних актів.
Оскаржена вказівка (попередження) від 09.07.2020 року №15 не передбачає застосування санкцій (тобто, правових наслідків), а вимагає усунути порушення шляхом вчинення певних дій. Тож, вказівка не змінює обсягу прав та інтересів позивача.
Просив в задоволенні позову відмовити.
Судом встановлено, що Департаментом по роботі з активами Маріупольської міської ради (посадовими особами т.в.о. начальника відділу контролю за використанням активів департаменту по роботі з активами Гавриловим Д.В. та головним спеціалістом відділу контролю за використанням активі департаменту по роботі з активами Кузнецовою Н.О.) відповідно до ст.ст. 12, 189 Земельного кодексу України, ст. 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні проведено самоврядний контроль у виді перевірки дотримання вимог земельного законодавства АСК Автолюбитель-25 (місцезнаходження: 87555, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Флотська, 125а), за результатами якої складено акт від 09.07.2020 року.
Актом перевірки встановлено, що АСК Автолюбитель-25 зайнята та використовується земельна ділянка за адресою: вул. Флотська, 125а, орієнтовною площею 134 кв.м та земельна ділянка за тією ж адресою площею 66 кв.м під розміщення самовільних забудов - капітальних гаражів без правовстановлювальних документів, що є порушенням ст.ст. 125, 126, 211 Земельного кодексу України.
У зв`язку з наведеним в цей же день Департаментом по роботі з активами Маріупольської міської ради щодо позивача винесено вказівку (попередження) від 09.07.2020 року №15, якою на підставі ст.ст. 12, 189 Земельного кодексу України, ст. 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні запропоновано усунути виявленні порушення вимог земельного законодавства у тридцятиденний строк. Також зазначено, що дана вказівка (попередження) підлягає обов`язковому виконанню; у разі її невиконання у зазначений строк порушення земельного законодавства буде усунуто у встановленому діючим законодавством порядку.
Вказані акт та вказівка (попередження) отримані позивачем по пошті.
Судом також встановлено, що дві земельні ділянки площею 0,0134 га та 0,0066 га, розташовані за адресою: Донецька обл., м.Маріуполь, вул. Флотська, 125-а, про які йдеться в акті Департаменту по роботі з активами Маріупольської міської ради від 09.07.2020 року №15 та які відображені в план-схемі земельної ділянки, що міститься у вказаному акті, входять в зайняту позивачем на час перевірки (як зазначено в позові) земельну ділянку розміром 6,8077 га з цільовим призначенням для колективного гаражного будівництва (кадастровий номер 1412337200:01:004:0763), що розташована за адресою: Донецька обл., м.Маріуполь, вул. Флотська, 125-а, щодо якої 09.03.2019 року АСК Автолюбитель-25 звернувся до Маріупольської міської ради з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою про відведення земельної ділянки з кадастровим номером 1412337200:01:004:0763 для передачі її в оренду (щодо останнього спірного питання ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 02.03.2020 року відкрито провадження в адміністративній справі №200/2105/20-а).
Дослідивши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, які правові норми належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов висновку про те, що позов не підлягає задоволенню з таких підстав.
Правові, економічні та соціальні основи охорони земель з метою забезпечення їх раціонального використання, відтворення та підвищення родючості ґрунтів, інших корисних властивостей землі, збереження екологічних функцій ґрунтового покриву та охорони довкілля визначає Закон України Про охорону земель .
Закон України Про охорону земель визначає такі види контролю за використанням та охороною земель як державний (ст. 19), самоврядний (ст. 20), громадський (ст. 21).
Статтею 19 вказаного Закону визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Державний контроль за додержанням вимог законодавства про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Таким законом є Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель .
Державний нагляд (контроль) здійснюється також на підставі Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
Відповідно до ст. 20 Закону України Про охорону земель самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюють сільські, селищні, міські, районні та обласні ради.
Аналогічні положення містяться в ст. 189 Земельного кодексу України.
Відповідач здійснював самоврядний контроль за використанням та охороною земель, керуючись ст.ст. 12, 189 Земельного кодексу України, ст. 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та прийнятими на їх виконання актами.
З огляду на наведене посилання позивача на Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності є неприйнятними, оскільки відповідач не уповноважений законодавством України на проведення такого виду нагляду (контролю) як державний нагляд (контроль).
З цих же підстав неприйнятними є посилання на ст. 3 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції .
Відповідно до ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить:
а) розпорядження землями територіальних громад;
є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства (п. а та є ч. 1 ст. 12).
Частиною 2 ст. 12 вказаного Кодексу визначено, що до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належать: 1) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; 2) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Як вже зазначалося, відповідно до ст. 189 Земельного кодексу України, ст. 20 Закону України Про охорону земель самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами.
Згідно з п. б ч. 1 ст. 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження, зокрема здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів.
Делеговані повноваження - повноваження органів виконавчої влади, надані органам місцевого самоврядування законом, а також повноваження органів місцевого самоврядування, які передаються відповідним місцевим державним адміністраціям за рішенням районних, обласних рад (ст. 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ).
Частиною 3 ст. 18 Закону України Про місцеве самоврядування визначено, що органи місцевого самоврядування з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади можуть виступати з ініціативою щодо перевірок, організовувати їх проведення, а при здійсненні повноважень у сфері контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення проводити перевірки на підприємствах, в установах та організаціях, що не перебувають у комунальній власності, а також фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників.
Разом з тим, ч. 1 ст. 18 цього Закону визначено, що відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на договірній і податковій основі та на засадах підконтрольності у межах повноважень, наданих органам місцевого самоврядування законом.
Відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Департамент по роботі з активами Маріупольської міської ради є органом місцевого самоврядування (код ЄДРПОУ 42014230, дата запису в Єдиному державному реєстрі про проведення державної реєстрації юридичної особи - 22.03.2018 року).
Рішенням Маріупольської міської ради від 26.02.2020 року № 7/50-4988 затверджено Положення про Департамент по роботі з активами Маріупольської міської ради (в новій редакції).
Відповідно до п.п. 1.1, 1.9 вказаного Положення Департамент по роботі з активами Маріупольської міської ради є виконавчим органом міської ради, юридичною особою.
Пунктом 1.10. Положення визначено, що Департамент є органом, уповноваженим управляти майном міської комунальної власності, органом приватизації майна міської комунальної власності, в тому числі забезпечувати виконання повноважень органів місцевого самоврядування в галузі земельних відносин.
Згідно з п.п. 2.1, 2.3, 2,5 Положення серед основних напрямків роботи наявні: здійснення за дорученням та на підставі рішень міської ради повноважень по володінню, користуванню та розпорядженню об`єктами права комунальної власності; здійснення організаційних заходів щодо розпорядження землями в межах міста; здійснення, відповідно до чинного законодавства України, організаційних заходів щодо забезпечення прав громадян в сфері земельних відносин.
Пунктом 3.15 Положення визначено, що однією з функцій Департаменту є здійснення перевірок суб`єктів міської комунальної власності щодо ефективності використання матеріальних і фінансових ресурсів, організація роботи з контролю за охороною та раціональним використанням земель комунальної власності.
Згідно з п. 3.23 Положення Департамент забезпечує: реалізацію повноважень Маріупольської міської ради у сфері охорони та раціонального використання земель; дотримання фізичними та юридичними особами вимог земельного законодавств; запобігання порушень законодавства у сфері використання і охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень та здійснення відповідних дій по їх усуненню в межах своїх повноважень.
Рішенням Маріупольської міської ради від 14.04.2009 року №5/31-5221 (з подальшими змінами та доповненнями, що внесені, зокрема рішенням від 26.04.2019 року №7/41-3967) затверджено Порядок здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель у м. Маріуполі.
Підпунктом 3.3 п. 3 Порядку (з урахуванням внесених до нього змін) передбачено, що Департамент по роботі з активами Маріупольської міської ради має право давати у межах своєї компетенції обов`язкові для виконання володільцями землі та землекористувачами вказівки (попередження) з питань використання та охорони земель з метою усунення порушень земельного законодавства; складати акти перевірок у сфері використання та охорони земель та подавати у встановленому порядку матеріали перевірок до відповідних органів для вирішення питання про притягнення осіб до відповідальності згідно з діючим законодавством у випадку виявлення порушень. Порядком затверджено форми документів, що складаються в ході здійснення самоврядного контролю.
Пунктом 4.2 Порядку визначено два методи самоврядного контролю: перевірка, спостереження (моніторинг).
Згідно з п. 4.3 Порядку перевірка як метод самоврядного контролю полягає в отриманні інформації про стан безпосередніх та факультативних об`єктів контролю (стан використання земель, стан виконання природоохоронних заходів власниками земель чи землекористувачами, стан документації, що підтверджує право на землю). Під час перевірки встановлюються факти порушень вимог земельного законодавства та фактори, які викликали ці порушення.
Згідно з пп. 4.3.1 п. 4.3 Порядку перевірка проводиться за наявності наступних обставин: отримання заяв, скарг чи звернень громадян, поданих у встановленому законом порядку, у яких міститься інформація про порушення земельного законодавства чи можливості виникнення аварійних ситуацій, які можуть негативно вплинути на стан земельних ресурсів; виникнення сумнівів стосовно достовірності даних, наданих юридичними чи фізичними особами; за наявності інформації стосовно самовільного зайняття земельної ділянки чи використання його без правовстановлювальних документів; за ініціативою Департаменту по роботі з активами Маріупольської міської ради, якщо виявлені факти, що свідчать про порушення земельного законодавства.
Розділом 6 Порядку визначені безпосередні дії фахівців Департаменту по роботі з активами при проведенні перевірки; розділом 7 передбачено складання певних документів за результатами перевірки (акту з приведенням план-схеми розташування земельної ділянки, другий екземпляр якого вручається або направляється керівнику юридичної особи або фізичній особі, які були перевірені).
Додатками №1 та №2 до Порядку здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель у м. Маріуполі є бланки акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства, вказівки (попередження).
У складі Департаменту по роботі з активами Маріупольської міської ради створено відділ контролю за використанням активів; затверджено Положення про відділ, згідно з п. 1.7 якого зазначений відділ створений з метою запобігання порушенням земельного законодавства, законодавства у сфері нерухомого майна і орендних відносин у м. Маріуполі, своєчасного їх виявлення та усунення, удосконалення процедур здійснення контролю за використанням активів (самоврядного контролю за використанням і охороною земель, контролю за використанням майна міської комунальної власності). Пунктами 1, 5, 7 розд. 3 Положення на відділ контролю покладено, зокрема, функції організації і здійснення самоврядного контролю за використанням земель, відвідування землекористувачів для перевірки стану земельних ділянок та відповідних документів щодо їх використання, складання актів за результатами обстежень і перевірок у сфері використання і охорони активів та вжиття заходів, необхідних для усунення виявлених порушень.
Розпорядженням Маріупольського міського голови від 28.04.2020 року №284ос ОСОБА_1 призначено на посаду т.в.о. начальника відділу контролю за використанням активів департаменту по роботі з активами, а розпорядженням Маріупольського міського голови від 03.01.2020 року №12ос ОСОБА_2 призначено на посаду головного спеціаліста відділу контролю за використанням активі департаменту по роботі з активами.
Пунктом 3.9. посадової інструкції начальника відділу контролю за використанням активів Департаменту по роботі з активами передбачено право брати участь у проведенні контролю за використанням активів комунальної власності.
Згідно з пп.2.1, 2.2, 2.3 розд. 2 посадової інструкції головного спеціаліста відділу контролю за використанням активів Департаменту по роботі з активами головний спеціаліст відділу здійснює перевірки дотримання вимог законодавства у сфері використання активів міської ради на території міста Маріуполя; за результатами перевірок дотримання вимог законодавства у сфері використання активі міської ради складає акти обстежень, перевірок та вказівки на усунення порушень, у разі їх виявлення; контролює виконання вказівок, здійснює заходи щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері використання активів.
Отже, Департамент по роботі з активами Маріупольської міської ради наділений повноваженнями на території міста Маріуполь вживати заходи самоврядного контролю за використанням та охороною земель, зокрема шляхом обстеження стану земельних ділянок, перевірок у сфері використання та охорони земель. В тому числі має право складати акти перевірок та вказівки (попередження) щодо усунення порушень, у разі їх виявлення.
Як встановлено судом, підставою для проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства 09.07.2020 року позивачем стало комісійне обстеження території, яку займає позивач, проведене 19.02.2020 року спільно представниками структурних підрозділів Маріупольської міської ради та комунальних підприємств, а також повторна колективна заява членів АСК Автолюбитель-25 про порушення позивачем, зокрема земельного законодавства України.
Отже, самоврядний контроль у виді перевірки відповідачем проведений за наявності встановлених законодавством підстав, в тому числі, передбачених пп. 4.3.1 п. 4.3 Порядку здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель у м. Маріуполі, що затверджений рішенням Маріупольської міської ради від 14.04.2009 року №5/31-5221.
Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Статтею 125 Земельного кодексу України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно зі ст. 126 вказаного Кодексу право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Згідно зі ст. 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Статтею 211 Земельного кодексу України встановлена відповідальність за порушення земельного законодавства.
Відповідно до ст. 211 вказаного Кодексу громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення, як, зокрема самовільне зайняття земельних ділянок (п. б ч. 1 ст. 211).
Як встановлено судом, дві земельні ділянки площею 0,0134 га та 0,0066 га, розташовані за адресою: Донецька обл., м.Маріуполь, вул. Флотська, 125-а, про які йдеться в акті Департаменту по роботі з активами Маріупольської міської ради від 09.07.2020 року №15 (щодо яких встановлені порушення) та які відображені в план-схемі земельної ділянки, що міститься у вказаному акті, входять в зайняту позивачем на час перевірки (як зазначено в позові) земельну ділянку розміром 6,8077 га з цільовим призначенням для колективного гаражного будівництва (кадастровий номер 1412337200:01:004:0763), що розташована за адресою: Донецька обл., м.Маріуполь, вул. Флотська, 125-а, щодо якої 09.03.2019 року АСК Автолюбитель-25 звернувся до Маріупольської міської ради з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою про відведення земельної ділянки з кадастровим номером 1412337200:01:004:0763 для передачі її в оренду.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 17.09.2020 року в справі №200/2105/20-а позовні вимоги Атогаражного споживчого кооперативу Автолюбитель-25 до Маріупольської міської ради Донецької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задоволено: визнано протиправною бездіяльність Маріупольської міської ради Донецької області щодо не розгляду питання щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим №1412337200:01:004:0763 для передачі її в оренду на підставі заяви Атогаражного споживчого кооперативу Автолюбитель-25 , зареєстрованої у Маріупольській міській раді Донецької області 12.12.2020 року за № 056-01.02-03165; зобов`язано Маріупольську міську раду Донецької області розглянути заяву Атогаражного споживчого кооперативу Автолюбитель-25 від 12.12.2019 року № 056-01.02-03165 стосовно затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим №1412337200:01:004:0763 для передачі її в оренду.
Вказане судове рішення законної сили не набрало, на час виникнення спірних правовідносин його не існувало.
Позивач не заперечував проти того, що на час здійснення самоврядного контролю та винесення оскарженої вказівки (попередження) право користування земельною ділянкою за місцезнаходженням АСК Автолюбитель-25 не оформлено, про що сам зазначав в позові.
Тобто, позивач самовільно займав земельні ділянки, що є порушенням вимог земельного законодавства України, що і було виявлено відповідачем.
З огляду на наведене суб`єкт владних повноважень правомірно склав щодо позивача вказівку (попередження), якою запропонував усунути виявленні порушення вимог земельного законодавства.
Разом з тим, з тексту оскарженої вказівки (попередження) вбачається, що вона містить пропозицію суб`єкта владних повноважень, і не зобов`язує його вчинити певні дії, а отже не породжує у позивача права та обов`язки.
Аналогічні пояснення щодо вказівки (попередження) надані відповідачем, який зазначив, що вказівка не змінює обсягу прав та інтересів позивача.
Отже, вказівка (попередження) жодним чином не порушує права позивача, а винесена як спосіб реагування суб`єкта владних повноважень на виявлені порушення та необхідність їх усунення.
З огляду на наведене правові підстави для задоволення позову із зазначених в ньому підстав - відсутні.
Посилання позивача на постанову Верховного Суду від 10.07.2018 року у справі №818/1511/17 є неприйнятними, оскільки обставини і правовідносин в ній не є тотожними тим, що в даній справі, адже в тій справі спірні правовідносини виникли щодо перевірки, яка була проведена службовими особами Держгеокадастру, тобто іншим суб`єктом владних повноважень (з іншими функціями), ніж в даній справі.
Виходячи з вимог ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при відмові в задоволенні позову понесені позивачем судові витрати стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - суб`єкта владних повноважень не підлягають.
Керуючись статтями 32, 139, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
В задоволенні позову Автогаражного споживчого кооперативу Автолюбитель-25 (87500, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Червонофлотська, 125а, код ЄДРПОУ 23184787) до Департаменту по роботі з активами Маріупольської міської ради (87500, Донецька обл., м. Маріуполь, пр-т Миру, 70, код ЄДРПОУ 42014230) про протиправною та скасування вказівки (попередження) відмовити.
Рішення набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 255 КАС України, і може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції шляхом подання апеляційної скарги через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення судом складено 28 вересня 2020 року.
Суддя Т.В. Логойда
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2020 |
Оприлюднено | 28.09.2020 |
Номер документу | 91809556 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Логойда Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні