РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 вересня 2020 року справа № 580/4137/20
м. Черкаси
15 год. 19 хв.
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Паламаря П.Г.,
суддів: Тимошенко В.П., Трофімової Л.В.,
за участю:
секретаря судового засідання - Трегулова Б.Л,
позивача - ОСОБА_1 (особисто) ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального провадження у залі суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області про визнання протиправною бездіяльності, скасування постанови та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
26.09.2020 до Черкаського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 )(далі - позивач) з позовом до Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області (Черкаська область, Звенигородський район, с. Матусів, вул. Кравченка, 9, код ЄДРПОУ 43797499)(далі -Матусівська СТВК), в якому з урахуванням уточнень просить:
- визнати дії посадових осіб Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області щодо відмови в прийнятті, реєстрації заяви від 24.09.2020 року та СД-носія з електронною версією автобіографії та фото ОСОБА_1 незаконними та скасувати постанову № 41 від 24.09.2020 року.
- зобов`язати Матусівську сільську територіальну виборчу комісію Звенигородського району Черкаської області прийняти від ОСОБА_1 заяву від 24.09.2020 року та СД-носія з електронною версією автобіографії, фото та прийняти рішення про реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом в депутати Матусівської сільської ради Звенигородського району Черкаської області.
- вирішити питання з судовими витратами.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що відповідачем з порушенням вимог виборчого законодавства України вчинено бездіяльність - не долучено до заяви позивача СД-носій електронної версії автобіографії та фото кандидата та протиправно відмовлено у реєстрації, як кандидата в депутати ОСОБА_1 , на підставі п.1 ч.2 ст. 230 Виборчого кодексу України до настання граничного строку.
Позивач в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю.
Ухвалою суду від 27.09.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі.
Відповідач належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи в судове засідання представника не направив, відзив на адміністративний позов не подав.
На вимогу ухвали суду відповідачем надано копії документів, які подавались позивачем до Матусівської СТВК.
Згідно ч. 3 ст. 268 Кодексу адміністративного судочинства України неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.
Заслухавши пояснення позивача, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у сукупно, суд зазначає таке.
Верховна Рада України постановою від 15.07.2020 року №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
Центральна виборча комісія постановою від 8 серпня 2020 року №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14 серпня 2020 року №176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.
17.09.2020 ОСОБА_1 подав до Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області:
1. заяву про реєстрацію шляхом самовисування кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі № 3 з виборів депутатів Матусівської сільської ради об`єднаної територіальної громади Звенигородського району Черкаської області на перших виборах депутатів сільської ради Матусівської об`єднаної територіальної громади, із вказівкою про надання згоди на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних у зв`язку з участю у виборах;
2. автобіографію кандидата;
3. одну фотографію кандидата розміром 4х6 см.;
4. копію першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки;
5. квитанцію про внесення застави в сумі 1000 грн.
Постановою Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області від 22.09.2020 № 21 постановлено повідомити ОСОБА_1 про недоліки у заяві про самовисування від 17.09.2020 та роз`яснено про можливість подання виправленої заяви відповідно до встановленого зразка у одноденний строк з моменту отримання відповідного рішення.
Згідно довідки № 36 від 23.09.2020 позивач подав до Матусівської СТВК заяву про самовисування з виконання вимог усуненння недоліків.
Постановою Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області від 24.09.2020 № 41 відмовлено у реєстрації кандидатом в депутати Матусівської сільської ради Звенигородського району Черкаської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_1 , позаяк ОСОБА_1 не подано особисто електронні версії автобіографії та фото кандидата у спосіб, що визначено комісією.
Позивач стверджує, що 24.09.2020 Матусівською сільською територіальною виборчою комісією Звенигородського району Черкаської області не прийнято у нього та не долучено до раніше поданих документів електронний носій - СД-диск, на якому знаходиться автобіографія та фото 4х6. На підтвердження вказаного факту позивачем долучено копію заяви від 24.09.2020, електронний носій - СД-диск та акт від 24.09.2020 про неприйняття Матусівською СТВК - електронного носія - СД-диск, що підписано іншими багатьма особами у цей же день.
Не погоджуючись з оскаржуваною постановою, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку встановленим фактичним обставинам, суд зазначає, що гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-IX (далі - ВК України).
Відповідно до ч. 2 ст. 223 ВК України відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування, за умови особистого пред`явлення ним документа, передбаченого частиною першою статті 8 цього Кодексу, та подання ним документів, передбачених пунктами 4-7 частини першої цієї статті, а також особисто підписаної ним заяви про самовисування кандидатом у депутати із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних у зв`язку з участю у виборах до сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч).
Пунктами 4-7 ч. 1 ст.223 ВК України визначено, що відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії у багатомандатних виборчих округах, за умови отримання нею таких документів:
- документ про внесення організацією партії або кандидатом грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
- автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом у депутати змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
- по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
- копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Дослідивши зміст поданих 17.09.2020 документів, суд встановив, що позивачем подано у паперовому вигляді документи, що передбачені ч. 2 ст. 223 Виборчого кодексу України щодо кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування.
Надаючи оцінку твердженню щодо неподання автобіографії та фотокарточки у електронному вигляді, суд зазначає таке.
Відповідно до ч. 5 ст. 223 Виборчого кодексу України документи для реєстрації кандидатів у депутати можуть подаватися до відповідної виборчої комісії за допомогою електронних сервісів в порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.
Постановою Центральної виборчої комісії №173 від 10.08.2020 затверджено Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (далі - Порядок №173).
Відповідно до п. 1.17 Порядку №173 кожна виборча комісія здійснює документування своєї діяльності, що полягає в підготовці відповідно до встановленого порядку документів на паперових та електронних носіях, що фіксують прийняття рішень та здійснення іншої діяльності комісії в межах повноважень, передбачених Кодексом та законами України.
Згідно з п. 13.3 Порядку №173 документи та звернення до виборчої комісії надсилаються поштою чи подаються до комісії особисто або через уповноважену особу, якщо її повноваження підтверджені відповідно до законодавства України.
Документи, передбачені Кодексом, можуть подаватися до виборчої комісії у формі електронного документа з урахуванням особливостей, передбачених Кодексом. У такому разі документи повинні відповідати вимогам Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".
Відповідно до ч. 1 ст. 228 Виборчого кодексу України сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії в багатомандатному виборчому окрузі, або кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування, за умови подання до відповідної комісії документів, передбачених статтею 223 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 228 Виборчого кодексу України визначено, що подання документів до виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Згідно ч. 6 ст. 228 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Суд зазначає, що позивачем заява про реєстрацію кандидатом у депутати та додані до неї необхідні документи подані 17.09.2020.
Постановою Матусівської СТВК від 22.09.2020 № 21 у документах позивача виявлено відсутність дати подання заяви про самовисування та документів кандидатом.
Інші порушення чи недоліки станом на 22.09.2020 у поданих документах не виявлені.
Останній день подання документів про реєстрацію кандидатом у депутати законом визначено 24.09.2020.
Позивач згідно наданих ним документів 24.09.2020 до 24 год. 00 хв. звернувся до відповідача із заявою про долучення до документів електронного носія, проте заява не була відповідачем прийнята.
Пунктом 1 ч. 2 ст. 230 Виборчого кодексу України визначено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі відсутності хоча б одного з документів зазначених зокрема в пунктах 3-7 частини першої статті 223 цього Кодексу.
Суд зазначає, що відповідач передчасно прийняв оспорюване рішення без дотримання вимог ст. 223, 228 Виборчого кодексу України.
Як наслідок, наявні підстави для зобов`язання Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області до вчинення дій щодо реєстрації ОСОБА_1 кандидатом в депутати сільської ради Матусівської об`єднаної територіальної громади Звенигородського району Черкаської області.
Виборчим комісіям, як спеціальним органам державної влади, притаманні певні принципи діяльності, дотримання яких перевіряє суд через алгоритм закладений у ч.2 ст.2 КАС України, з`ясовуючи чи прийнято оскаржуване рішення: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку. Тобто йдеться про принципи дотримання процедур і строків, яких повинна дотримуватися комісія під час ухвалення власних рішень.
Відповідно до ст. 33 Виборчого кодексу України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. Згідно із ч. 3 ст. 32 Виборчого кодексу України, виборчі комісії діють на підставі, у межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.
Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку про задоволення позову частково з огляду на неправильно визначену позивачем назву ОТГ.
Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем відзив не надано, доказів повернення документів позивачеві не надано, участь у судовому засіданні представника відповідача не забезпечено.
У зв`язку із задоволенням позову судові витрат (судовий збір) відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства належать стягненню із відповідача.
Керуючись статтями 6, 14, 242-245, 255, 268, 272, 273, 275 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправними дії посадових осіб Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області щодо відмови в прийнятті, реєстрації заяви від 24.09.2020 року та СД-носія з електронною версією автобіографії та фото ОСОБА_1 незаконними та прийняття постанови від 24.09.2020 № 41.
Скасувати постанову Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області від 24.09.2020 № 41.
Зобов`язати Матусівську сільську територіальну виборчу комісію Звенигородського району Черкаської області (ЄДРПОУ 43797499) прийняти у ОСОБА_1 АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) електронний носій СД диск, на якому знаходиться автобіографія та фото 4х6.
Зобов`язати Матусівську сільську територіальну виборчу комісію Звенигородського району Черкаської області (ЄДРПОУ 43797499) зареєструвати кандидатом в депутати сільської ради Матусівської об`єднаної територіальної громади Звенигородського району Черкаської області ОСОБА_1 АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області (ЄДРПОУ 43797499) на користь ОСОБА_1 АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір у сумі 1681(одна тисяча шістсот вісімдесят одна) грн 60 коп.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня проголошення рішення.
Суддя П.Г. Паламар
Суддя В.П. Тимошенко
Суддя Л.В. Трофімова
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2020 |
Оприлюднено | 29.09.2020 |
Номер документу | 91816221 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
П.Г. Паламар
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні