Постанова
від 02.10.2020 по справі 580/4137/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 580/4137/20 Суддя (судді) першої інстанції: П.Г. Паламар

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 жовтня 2020 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючий суддя: Черпіцька Л.Т. Пилипенко О.Є. судді:Собків Я.М.

за участю секретаря: Зуєнко Д.П.

за участю:

позивача ОСОБА_1

представника позивача Кулик В.Б.

представника відповідача Олексюк Н.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 28.09.20 у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області про визнання дій незаконними та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії ,

В С Т А Н О В И Л А:

26.09.2020 до Черкаського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 )(далі - позивач) з позовом до Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області (Черкаська область, Звенигородський район, с. Матусів, вул. Кравченка, 9, код ЄДРПОУ 43797499)(далі -Матусівська СТВК), в якому з урахуванням уточнень просить:

- визнати дії посадових осіб Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області щодо відмови в прийнятті, реєстрації заяви від 24.09.2020 року та СД-носія з електронною версією автобіографії та фото ОСОБА_1 незаконними та скасувати постанову № 41 від 24.09.2020 року.

- зобов`язати Матусівську сільську територіальну виборчу комісію Звенигородського району Черкаської області прийняти від ОСОБА_1 заяву від 24.09.2020 року та СД-носія з електронною версією автобіографії, фото та прийняти рішення про реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом в депутати Матусівської сільської ради Звенигородського району Черкаської області.

- вирішити питання з судовими витратами. В обґрунтування позову зазначив, що відповідачем з порушенням вимог виборчого законодавства України вчинено бездіяльність - не долучено до заяви позивача СД-носій електронної версії автобіографії та фото кандидата та протиправно відмовлено у реєстрації, як кандидата в депутати ОСОБА_1 , на підставі п.1 ч.2 ст. 230 Виборчого кодексу України до настання граничного строку.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 28 вересня 2020 року адміністративний позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії посадових осіб Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області щодо відмови в прийнятті, реєстрації заяви від 24.09.2020 року та СД-носія з електронною версією автобіографії та фото ОСОБА_1 та прийняття постанови від 24.09.2020 № 41.

Скасовано постанову Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області від 24.09.2020 № 41.

Зобов`язано Матусівську сільську територіальну виборчу комісію Звенигородського району Черкаської області (ЄДРПОУ 43797499) прийняти у ОСОБА_1 АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) електронний носій СД диск, на якому знаходиться автобіографія та фото 4х6.

Зобов`язано Матусівську сільську територіальну виборчу комісію Звенигородського району Черкаської області (ЄДРПОУ 43797499) зареєструвати кандидатом в депутати сільської ради Матусівської об`єднаної територіальної громади Звенигородського району Черкаської області ОСОБА_1 АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ).

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області (ЄДРПОУ 43797499) на користь ОСОБА_1 АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір у сумі 1681(одна тисяча шістсот вісімдесят одна) грн 60 коп.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись із рішенням суду, Матусівська сільська територіальна виборча комісія Звенигородського району Черкаської області подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю. В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що відсутні докази того, що позивачем 24 вересня 2020 року надано відповідачеві компакт-диск з електронними версіями автобіографії та фото. Крім того, зазначено, що судом першої інстанції не надано оцінки акту від 24 вересня 2020 року, який надано позивачем. Вважає, що даний акт не може бути визнаний належним доказом, оскільки відсутнє джерело його походження, створення та виникнення. Надана копія акту відповідачу не складалась та не надсилалась, а також не вказано де він складався і ким підписаний, окрім переліку підписів та прізвищ.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить постановити ухвалу, якою закрити провадження у розгляді апеляційної скарги на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 28.09.2020 року через відсутність у адвоката Олексюка Н.М. адміністративної дієздатності.

У судовому засіданні представник відповідача підтримав апеляційну скаргу.

Представник позивача в судовому засіданні просив рішення суду першої інстанції залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення, з наступних підстав.

Судом встановлено, що Верховна Рада України постановою від 15.07.2020 року №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

Центральна виборча комісія постановою від 8 серпня 2020 року №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14 серпня 2020 року №176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.

17.09.2020 ОСОБА_1 подав до Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області:

1. заяву про реєстрацію шляхом самовисування кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі № 3 з виборів депутатів Матусівської сільської ради об`єднаної територіальної громади Звенигородського району Черкаської області на перших виборах депутатів сільської ради Матусівської об`єднаної територіальної громади, із вказівкою про надання згоди на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних у зв`язку з участю у виборах;

2. автобіографію кандидата;

3. одну фотографію кандидата розміром 4х6 см.;

4. копію першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки;

5. квитанцію про внесення застави в сумі 1000 грн.

Постановою Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області від 22.09.2020 № 21 постановлено повідомити ОСОБА_1 про недоліки у заяві про самовисування від 17.09.2020 та роз`яснено про можливість подання виправленої заяви відповідно до встановленого зразка у одноденний строк з моменту отримання відповідного рішення.

Згідно довідки № 36 від 23.09.2020 позивач подав до Матусівської СТВК заяву про самовисування з виконання вимог усунення недоліків.

Постановою Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області від 24.09.2020 № 41 відмовлено у реєстрації кандидатом в депутати Матусівської сільської ради Звенигородського району Черкаської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_1 , позаяк ОСОБА_1 не подано особисто електронні версії автобіографії та фото кандидата у спосіб, що визначено комісією.

Позивач стверджує, що 24.09.2020 Матусівською сільською територіальною виборчою комісією Звенигородського району Черкаської області не прийнято у нього та не долучено до раніше поданих документів електронний носій - СД-диск, на якому знаходиться автобіографія та фото 4х6. На підтвердження вказаного факту позивачем долучено копію заяви від 24.09.2020, електронний носій - СД-диск та акт від 24.09.2020 про неприйняття Матусівською СТВК - електронного носія - СД-диск, що підписано іншими багатьма особами у цей же день.

Не погоджуючись з оскаржуваною постановою, позивач звернувся до суду.

Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач передчасно прийняв оспорюване рішення без дотримання вимог ст. 223, 228 Виборчого кодексу України.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів приходить до наступного.

Відповідно до положень статті 69 Конституції України народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Пунктом 20 частини 1 статті 92 Основного Закону визначено, що виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.

Верховна Рада України постановою від 15.07.2020 №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

Центральна виборча комісія постановою від 08.08.2020 №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14.08.2020 №176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.

Основним нормативно-правовим актом, що визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів є Виборчий кодекс України у редакції на час виникнення спірних правовідносин (далі - ВК України).

Згідно пункту 4 частини 2 статті 206 ВК України відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.

Згідно з ч. 2 ст. 223 ВК України відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування, за умови особистого пред`явлення ним документа, передбаченого частиною першою статті 8 цього Кодексу, та подання ним документів, передбачених пунктами 4-7 частини першої цієї статті, а також особисто підписаної ним заяви про самовисування кандидатом у депутати із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних у зв`язку з участю у виборах до сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч).

Частиною 1 ст. 8 ВК України передбачено, що документом, який підтверджує особу та громадянство України виборця, є: паспорт громадянина України (у вигляді паспортної книжечки або картки).

Пунктами 4-7 ч. 1 ст. 223 ВК України передбачений такий перелік документів:

- документ про внесення організацією партії або кандидатом грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

- автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом у депутати змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

- по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

- копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Таким чином, підставою для реєстрації виборчою комісією кандидатів у депутати, висунутих шляхом самовисування є, зокрема, подання автобіографії та фотографії кандитата у депутати на паперових носіях та в електронному вигляді.

Кандидату у депутати, який подав документи про самовисування, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів.

Відповідно до частини 1 статті 228 ВК України сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії в багатомандатному виборчому окрузі, або кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування, за умови подання до відповідної комісії документів, передбачених статтею 223 цього Кодексу.

Згідно з частиною 6 статті 228 ВК України територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Колегія суддів зазначає, що 17.09.2020 ОСОБА_1 подав до Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області:

1. заяву про реєстрацію шляхом самовисування кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі № 3 з виборів депутатів Матусівської сільської ради об`єднаної територіальної громади Звенигородського району Черкаської області на перших виборах депутатів сільської ради Матусівської об`єднаної територіальної громади, із вказівкою про надання згоди на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних у зв`язку з участю у виборах;

2. автобіографію кандидата;

3. одну фотографію кандидата розміром 4х6 см.;

4. копію першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки;

5. квитанцію про внесення застави в сумі 1000 грн.

Постановою від 22.09.2020 №21 повідомлено позивача про недоліки у поданих документах про самовисування від 17.09.2020, а саме: відсутність дати подання заяви про самовисування та документів кандидатом.

Інші порушення чи недоліки станом на 22.09.2020 у поданих документах не виявлені.

Однак, підставою прийняття спірного рішення відповідач вказав ненадання позивачем особисто електронної версії автобіографії та фотографії кандидата, що не було визначено недоліком під час огляду відповідачем документів та виявлення їх недоліків, зазначених у постанові від 22.09.2020 №21.

Як вже зазначалось, згідно з приписами ч. 6 ст. 228 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

При цьому, з матеріалів справи слідує, що з дати подання позивачем документів 17.09.2020 до 22.09.2020 минуло п`ять днів, тобто, відповідач не вжив невідкладних заходів для повідомлення позивача про наявні недоліки у поданих документах, крім того, саме рішення про відмову у реєстрації позивача кандидатом прийнято 24.09.2020, що є порушенням вимог ч. 6 ст. 228 Виборчого кодексу України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАС України, передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Частиною 2 ст.228 Виборчого кодексу України визначено, що подання документів до виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Отже, позивач мав право подати документи про реєстрацію кандидатом у депутати до 24 години 24.09.2020.

Водночас, згідно з протоколом засідання відповідача за наслідками розгляду питання реєстрації позивача кандидатом у депутати Матусівської сільської ОТГ оскаржуване у цій справі рішення прийняте 24.09.2020 о 21 год. 30 хв. Тобто, до часу спливу встановленого Виборчим кодексом України кінцевого терміну подання відповідних документів.

Отже, спірне рішення прийняте відповідачем передчасно та без дотримання вимог ст.ст.223, 228 Виборчого кодексу України.

Наведене стверджує, що відповідач діяв не у спосіб, передбачений законодавством.

Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку. Тобто йдеться про принципи дотримання процедур і строків, яких повинна дотримуватися комісія під час ухвалення власних рішень.

Згідно з ч.1 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Колегія суддів враховує правові висновки Європейського суду з прав людини, викладені в п.п. 70, 71 рішення у справі RYSOVSKYY v. UKRAINE ( Рисовський проти України ) заява № 29979/04 Європейським судом з прав людини підкреслено особливу важливість принципу належного урядування , відповідно до якого, в разі, коли йдеться про питання загального інтересу, державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовніший спосіб (див. рішення у справах Беєлер проти Італії [ВП] (Beyeler v. Italy [GC]), заява № 33202/96, п. 120, ECHR 2000-I, Онер`їлдіз проти Туреччини [ВП] (Oneryildiz v. Turkey [GC]), заява № 48939/99, п. 128, ECHR 2004-XII, Megadat.com S.r.l. проти Молдови (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), заява № 21151/04, п. 72, від 8 квітня 2008 року, і Москаль проти Польщі (Moskal v. Poland), заява № 10373/05, п. 51, від 15 вересня 2009 року).

Крім того, в рішеннях у справах Лелас проти Хорватії (Lelas v. Croatia), заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року, і Тошкуце та інші проти Румунії (Toscuta and Others v. Romania), заява № 36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року Європейський суд з прав людини наголосив, що саме на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій та мінімізують ризик помилок.

Згідно зі ст. 6 КАС України та ст. 17 Закон України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Згідно з ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст.308, 309, 310, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області залишити без задоволення, а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 28.09.20 - без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя: Л.Т. Черпіцька судді:О.Є. Пилипенко Я.М. Собків

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91957431
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/4137/20

Постанова від 02.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Рішення від 28.09.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні