Рішення
від 28.09.2020 по справі 910/3904/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

28.09.2020Справа № 910/3904/20 Господарський суд міста Києва у складі судді Полякової К.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження матеріали справи

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Донарготранс"

до Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі філії "Центр транспортної логістики" акціонерного товариства "Українська залізниця"

про стягнення 55908,48 грн.

без виклику представників сторін (без проведення судового засідання).

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Донарготранс" звернулося до Господарського суду міста Києва із позовною заявою до Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі філії "Центр транспортної логістики" акціонерного товариства "Українська залізниця" про стягнення 55908,48 грн. безпідставно списаних грошових коштів за надані послуги, зокрема, збір за зберігання вантажу у вагонах за договором з надання послуг по накопиченню вагонів на станційних коліях для формування маршруту № ПЗ/М-175394/НЮ від 08.12.2017 року.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 20.03.2020 вказану позовну заяву залишено без руху та надано строк на усунення її недоліків.

15.04.2019 через відділ діловодства та документообігу суду від позивача надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою суду від 21.04.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження та встановлено, зокрема, відповідачу строк для подання відзиву на позов протягом 15 днів з дня вручення даної ухвали.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 20.05.2020 задоволено клопотання Акціонерного товариства "Українська залізниця" та продовжено процесуальний строк для подання відзиву на позов до 05.06.2020 року.

15.09.2020 через відділ діловодства та документообігу суду від відповідача надійшло клопотання про поновлення строку на подання відзиву та відзив на позов.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 28.09.2020 у задоволенні клопотання Акціонерного товариства "Українська залізниця" про поновлення процесуального строку для подання відзиву на позовну заяву відмовлено, відзив на позовну заяву залишено без розгляду.

За частиною 2 статті 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи. Аналогічна норма міститься у частині 9 статті 165 ГПК України.

Таким чином справа розглядається за наявними матеріалами у відповідності до приписів частини 9 статті 165 та частини 2 статті 178 ГПК України.

Розгляд даної справи здійснювався судом з урахуванням пункту 4 розділу Х прикінцевих положень ГПК України у редакції, чинній до 17.07.2020 року.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

14.02.2018 між відповідачем (перевізник) та позивачем (замовник) укладено договір № договір про надання послуг № 09692/ЦТЛ-2018, предметом якого є здійснення перевезення вантажів, надання вантажних вагонів для перевезення та надавання інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародних сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника і проведення розрахунків за ці послуги.

Відповідно до пункту 1.2 договору перевезення - це послуга, в процесі надання якої перевізник зобов`язаний доставити довірений замовником вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а замовник зобов`язується оплатити послуги у передбаченому цим договором порядку. Перевезення оформлюється залізничною накладною відповідно до цього договору, Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457 із змінами та доповненнями (далі - Статут), Збірника Тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за № 340/16356 (далі - Збірник Тарифів), Правил перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 09.12.2002 № 873, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2009 за № 1030/7318, Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення (далі - УМВС), Конвенції про міжнародні залізничні перевезення (далі - КОТІФ) відповідно.

Згідно з пунктом 1.3 договору надання послуг за цим договором може підтверджуватись залізничною накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю та іншими документами.

Відповідно до пункту 2.3.2 договору перевізник зобов`язаний приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) замовника або перевізника, надавати вагони (контейнери) перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками замовника згідно з інформацією АС Месплан , доставляти вантаж до станції призначення та видавати його одержувачу, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначено в додатках до цього договору.

Пунктом 2.3.3. договору передбачено, що перевізник відкриває для замовника особовий рахунок з наданням коду платника № 8210946 та присвоєнням коду вантажовідправника/вантажоодержувача № 8995.

За умовами пункту 2.1.6 договору замовник прийняв на себе зобов`язання оплачувати перевізнику послуги, пов`язані з організацією та перевезенням вантажів та інші надані послуги з сум внесеної передплати за кодом платника.

Сторони домовились, що розрахунки за цим договором здійснюються через Філію Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень ПАТ Укрзалізниця (далі - філія ЄРЦ ). При цьому, оплата здійснюється у національній валюті на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок із спеціальним режимом використання перевізника, з якого грошові кошти зараховуються на особовий рахунок замовника. По мірі виконання перевезень та надання послуг перевізником відображається в особовому рахунку використання замовником коштів за добу для оплати: вартості послуг за перевезення, зазначених в накладній; додаткових зборів (плату за користування вагонами (контейнерами), подавання, забирання вагонів, маневрову роботу, зберігання вантажів, інших додаткових послуг); додаткових послуг за вільними тарифами; штрафів та пені на підставі відповідних перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами (контейнерами) (пункти 4.1-4.3, 4.5 договору).

Пунктом 12.1 договору визначено, що договір вступає в силу з моменту одностороннього підписання замовником договору в електронному вигляді з накладенням ЕЦП в АС Месплан або АС Клієнт УЗ , або вчинення замовником будь-якої дії на виконання цього договору і діє з 20.02.2018 до 31.12.2018 року. Якщо жодна із сторін не звернеться письмово за один місяць до закінчення дії договору з пропозицією до іншої сторони про припинення його дії, то цей договір діє до надходження такої пропозиції і здійснення всіх розрахунків за виконані перевезення та надані послуги.

Також, 08.12.2017 між відповідачем (залізниця) та позивачем (відправник) укладено договір № ПЗ/М-175394/НЮ про надання послуг по накопиченню вагонів на станційних коліях для формування маршруту (далі - договір № ПЗ/М-175394/НЮ), предметом якого є надання залізницею за рахунок відправника послуг, пов`язаних з накопиченням рухомого складу зерновози (надалі - вагони) під навантаження, формування відправницьких маршрутів з вантажем відправника по станціям: на станції Кролевець Південно-Західної залізниці, код 327805, на станції Мар`янівка Південно-Західної залізниці, код 323202, на станції Бобровиця Південно-Західної залізниці, код 323607, на станції Попільня Південно-Західної залізниці, код 343102, на станції Вороновиця Південно-Західної залізниці, код 335905, на станції Жмеринка Південно-Західної залізниці, код 330009, на станції Ярошенка Південно-Західної залізниці, код 333707, на станції Переяславська Південно-Західної залізниці, код 322905 (пункт 1.1 договору в редакції додаткової угоди від 19.08.2019 № 10).

Відповідно до пункту 2.1.3 договору № ПЗ/М-175394/НЮ у редакції додаткової угоди № 10 залізниця прийняла на себе зобов`язання здійснювати в інтересах відправника послуги, пов`язані з накопиченням рухомого складу, перелік та оплата яких визначена окремо по кожній станції у додатках № 1 - № 8 до даного договору.

Сторони домовились, що розмір оплати визначається виходячи із фактичних послуг, наданих залізницею відправнику, перелік яких визначено у додатках № 1 - № 8 до даного договору. У разі не навантаження з вини відправника маршруту (вагони) за час, визначений у додатках до даного договору, подальші розрахунки проводяться згідно з Тарифного керівництва № 1. Кількість вагонів у маршруті визначається додатками № 1 - № 8 до даного договору (пункти 3.1, 3.3 договору в редакції додаткової угоди № 10).

Відповідно до пункту 3.4 договору № ПЗ/М-175394/НЮ облік часу на навантаження маршруту починається з фактичної подачі вагонів на під`їзну колію та закінчується часом оформлення перевізних документів.

Пунктом 3.7 договору № ПЗ/М-175394/НЮ в редакції додаткової угоди № 10 встановлено, що вартість послуг, наданих залізницею відправнику, узгоджується сторонами шляхом підписання Протоколу про узгодження договірної вартості послуг, який є невід`ємною частиною даного договору (додатки № 1 - № 8).

Згідно з додатком № 8 до додаткової угоди від 19.08.2019 № 10 до договору вартість послуг по накопиченню вагонів на станційних коліях складає 687,22 грн./вагон (824,66 грн. з ПДВ); кількість вагонів у групі відповідно до договору про експлуатацію залізничної під`їзної колії ПАТ Переяславський ЕКХП від 01.03.2014 № 1094 при станції Переяславська становить 10 вагонів; кількість вагонів у маршруті - 54 вагони; час на навантаження маршруту складає 48 годин.

Пунктом 8.1 договору № ПЗ/М-175394/НЮ визначено, що він є укладеним з моменту його підписання сторонами і діє до 31.12.2017 включно. У випадку, коли за 30 календарних днів до закінчення терміну дії договору жодна із сторін не заявила про припинення відносин, він вважається щорічно пролонгованим (пункт 8.3 договору).

Як слідує із накладної від 29.08.2019 № 34769984, позивач відправив маршрутом у складі 51-го вагону вантаж - насіння олійних культур, загальною вагою 3037420 кг зі станції Переяславська Південно-Західної залізниці на станцію Одеса-Порт (експ.) Одеської залізниці.

При цьому, із відомості № 29080027 плати за користування вагонами вбачається, що подача вагонів під навантаження відбувалася групами, перша з яких подана о 14 год. 30 хв. 27.08.2019, а остання - о 14 год. 20 хв. 29.08.2019 року.

Згідно з накопичувальною карткою від 28.10.2019 № 28100937 станції Переяславська Південно-Західної залізниці нарахована до сплати 46590,40 грн. збору за зберігання вантажів; перевірка фінансовими ревізорами; вантажі, крім тварин. Підставою для справляння платежів зазначено збірник тарифів Р.3 п. 2.1. У примітках також зазначено, що складено акти форми ГУ-23 № 4306 від 29.10.2019 року.

Відповідно до переліку від 29.10.2019 № 20191029, наданого філією Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень АТ Укрзалізниця з рахунку позивача № НОМЕР_1 відповідач списав 55908,48 грн. (у т.ч. ПДВ 9318,08 грн.) за надані послуги, зокрема, за зберігання вантажу у вагонах.

Вважаючи нарахування та списання вказаної суми неправомірною, позивач звертався до відповідача з претензією від 04.12.2019 № 239/12/2019, в якій просив повернути на особовий рахунок позивача списані 55908,48 грн. (у т.ч. ПДВ 9318,08 грн.).

Згідно з пунктом 1 частини 2 статті 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини.

Відповідно до частини 1 статті 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

За умовами статті 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Частина 1 статті 626 ЦК України передбачає, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно зі статтею 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Статтею 306 Господарського кодексу України (далі - ГК України) встановлено, що перевезенням вантажів визнається господарська діяльність, пов`язана з переміщенням продукції виробничо-технічного призначення та виробів народного споживання залізницями, автомобільними дорогами, водними та повітряними шляхами, а також транспортування продукції трубопроводами.

Відповідно до статті 307 ГК України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

У відповідності до статті 3 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998, дія Статуту поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування.

Пунктом 6 Статуту визначено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Згідно з пунктом 62 Статуту та пункту 1.1 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 року № 644 (далі - Правила), порядок розрахунків за перевезення і послуги встановлюється Залізницею згідно з чинним законодавством. Платежі за перевезення вантажів і надання додаткових послуг можуть уноситися готівкою, чеками, безготівково, якщо інше не передбачено законодавством, на станціях або передоплатою через розрахункові підрозділи залізниць.

Відповідно до пункту 2.6 Правил розрахунковий підрозділ веде облік надходження коштів на особовий рахунок платника і використання їх платником для оплати перевезень та наданих залізницею послуг.

Облік витрачених коштів здійснюється на підставі перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу, які можуть бути оформлені в електронному вигляді (з накладенням електронного цифрового підпису).

Усі належні Залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.

Відповідно до умов пунктів 3.3, 3.4 договору № ПЗ/М-175394/НЮ облік часу на навантаження маршруту починається з фактичної подачі вагонів на під`їзну колію та закінчується часом оформлення перевізних документів. У разі ненавантаження з вини відправника маршруту вагонів за час, визначений в додатку до даного договору, подальші розрахунки проводяться згідно з Тарифним керівництвом № 1.

Судом встановлено, що додатком № 8 до додаткової угоди від 19.08.2019 № 10 до договору № ПЗ/М-175394/НЮ сторонами визначено граничний час на навантаження маршруту - 48 годин.

Як слідує із відомості № 29080027 плати за користування вагонами, час навантаження відправлених позивачем вагонів не перевищував обумовлений договором 48 годинний строк.

Таким чином, навантаження позивачем вагонів за залізничною накладною від 29.08.2019 № 34769984 не перевищувало погодженого між сторонами часу такого навантаження в 48 годин, у зв`язку з чим відповідачем безпідставно списано з особового рахунку позивача 55908,48 грн. Доказів протилежного матеріали справи не містять та відповідачем не доведено.

При цьому, пунктом 3.4 договору № ПЗ/М-175394/НЮ передбачено, що проведення подальших розрахунків між сторонами згідно з Тарифним керівництвом № 1 відбувається лише за умови ненавантаження маршруту вагонів з вини відправника, чого судом у межах даної справи не встановлено.

Відповідно до частин 1, 2 статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Беручи до уваги, що матеріали справи не містять доказів прострочення позивачем встановленого договором 48 годинного строку для навантаження вагонів, правові підстави для нарахування відповідачем плати за зберігання вантажу відсутні, а відтак списані з позивача грошові кошти в розмірі 55908,48 грн. за зберігання вантажу підлягають поверненню.

Відповідно до частини 1 статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно з частиною 1 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до частини 1 статті 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

За приписами частини 1 статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Судові витрати, які складаються зі сплаченої позивачем суми судового збору, відповідно до статті 129 ГПК України покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 86, 129, 232, 236-241, 252 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Донарготранс" задовольнити повністю.

Стягнути з Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, 5; ідентифікаційний код 40075815) в особі філії "Центр транспортної логістики" акціонерного товариства "Українська залізниця" (03150, м. Київ, вул. Федорова, 32; ідентифікаційний код 40123465) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Донарготранс" (01133, м. Київ, провулок Лабораторний, 1; ідентифікаційний код 38650614) 55908 (п`ятдесят п`ять тисяч дев`ятсот вісім) грн. 48 коп. безпідставно набутих коштів, а також 2102 (дві тисячі сто дві) грн. витрат зі сплати судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Північного апеляційного господарського суду через Господарський суд міста Києва (пункт 17.5 частини 1 Перехідних положень ГПК України) протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя К.В. Полякова

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення28.09.2020
Оприлюднено29.09.2020
Номер документу91840614
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/3904/20

Ухвала від 19.04.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кролевець О.А.

Постанова від 15.02.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Євсіков О.О.

Ухвала від 07.12.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Євсіков О.О.

Ухвала від 17.11.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Євсіков О.О.

Рішення від 28.09.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Полякова К.В.

Ухвала від 28.09.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Полякова К.В.

Ухвала від 20.05.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Полякова К.В.

Ухвала від 21.04.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Полякова К.В.

Ухвала від 20.03.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Полякова К.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні