РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 вересня 2020 року справа № 580/467/20
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Руденко А.В.,
за участю:
секретаря судового засідання - Сачинської В.С.,
позивача - ОСОБА_1 ,
представника позивача - Герасименка Г.П. (за довіреністю),
представників відповідача - Зварики Н.І. (за посадою), Миронюк Н.Г. (за довіреністю),
представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області -т Шпильової І.О. (за довіреністю),
розглянувши у відкритому судовому засіданні у спрощеному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Яснозірської сільської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області та Черкаська районна державна адміністрація Черкаської області про визнання протиправним та скасування рішення про відмову у наданні у власність земельної ділянки, зобов`язати надати земельну ділянку, -
ВСТАНОВИВ:
6 лютого 2020 року до Черкаського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 з позовом до Яснозірської сільської ради, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Яснозірської сільської ради від 24.01.2020 №09-40/V11 Про розгляд заяви гр. ОСОБА_1 та зобов`язати надати земельну ділянку із земель запасу чи резервного фонду у розмірі відповідної земельної частки (паю).
Обгрунтовуючи позовні вимоги, зазначає, що рішенням Черкаського районного суду Черкаської області від 06.08.2019 у справі №707/874/19 за нею визнано право власності в порядку спадкування за законом на земельну частку (пай) після смерті матері ОСОБА_2 . З метою реалізації права на спадкування позивач звернулась до відповідача із заявою від 21.01.2020 про надання земельної ділянки із земель запасу чи резервного фонду Яснозірської сільської ради у розмірі відповідної земельної частки (паю ). Рішенням відповідача від 24.01.2020 №09/40/V11 у задоволенні заяви відмовлено, оскільки всі землі колишнього колективного господарства ім. Крупської, що знаходяться за межами населеного пункту, не передані відповідачу у встановленому законом порядку, тому відповідач не є їх розпорядником; рекомендовано звернутись із відповідною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області.
Позивач не погоджується з вказаним рішенням, оскільки до повноважень відповідача відноситься надання земельних ділянок за рахунок земель запасу, створеного місцевою радою під час передачі землі у колективну власність.
Ухвалою судді від 10.02.2020 відкрито спрощене провадження у справі без виклику сторін та залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області. Ухвалено розгляд справи розпочати з 11.03.2020.
134.05.2020 відповідач подав до суду пояснення, у яких зазначив, що землі запасу (31,42 га) та резервного фонду знаходяться у приватній власності учасників АТО. землі запасу (31,42 га) розділені на 15 земельних ділянок, яким присвоєні кадастрові номери.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області 26.02.2020 надало пояснення, у яких зазначило, що у разі відсутності земель сільськогосподарських угідь колективної власності земельна ділянка (пай) може бути виділена в натурі (на місцевості) за рахунок земель запасу комунальної власності відповідної територіальної громади (за наявності таких земель). Згідно ст. 5 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) уповноваженими органамищодо виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних паїв визначено органи місцевого самоврядування. Також згідно п. 21 перехідних положень Земельного кодексу України установлено, що з дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений закон є підставою для реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.
Ухвалою суду від 21.04.2020 вирішено здійснити розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням учасників справи.
Ухвалами суду від 13.05.2020 та 09.06.2020 у Головного управління Держгеокадастру були витребувані додаткові докази.
Ухвалою суду від 22.06.2020 до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача була залучена Черкаська районна державна адміністрація Черкаської області, та витребувано додаткові докази у останньої.
Ухвалами суду від 14.07.2020 та від 12.08.2020 у Черкаської районної державної адміністрації Черкаської області повторно витребувані додаткові докази.
01.09.2020 третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Черкаська районна державна адміністрація Черкаської області надала письмові пояснення, у яких зазначила, що відповідно до статті 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) до 1 січня 2019 року районні державні адміністрації були повноважними органами щодо передачі в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, що зазначалось у договорах оренди земельних ділянок. Після внесення відповідних змін у зв`язку з прийняттям Верховною Радою України Закону Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні від 10.07.2018 №2498-V111, який набрав чинності з 01.01.2019, райдержадміністрація не є повноважним органом щодо виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, та не є розпорядником земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв).
Заслухавши пояснення позивача та представника позивача, представників відповідача та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, дослідивши докази, які містяться в матеріалах справи, суд встановив наступне.
Згідно з Державним актом на право колективної власності на землю серії ЧР 17-8 від 31.03.1994, виданим Черкаською районною державною адміністрацією Черкаської області та зареєстрованим в книзі записів державних актів на право колективної власності на землю агрофірмі Яснозір`я , с. Яснозір`я, передано у колективну власність для ведення сільськогосподарського виробництва 4144,4 гектарів землі в межах згідно плану.
Додатком до Державного акту на право колективної власності на землю серії ЧР 17-8 від 31.03.1994 визначено список працівників і пенсіонерів агрофірми Яснозір`я для паювання землі.
У 2004 році Черкаським районним відділом регіональної філії ДП Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах була розроблена технічна документація по передачі у власність земельних ділянок власникам сертифікатів на земельну частку (пай) в адмінмежах Яснозірської сільської ради Черкаського району Черкаської області.
Згідно з пояснювальною запискою технічної документації по передачі у власність земельних ділянок власникам сертифікатів на земельну частку (пай) в адмінмежах Яснозірської сільської ради Черкаського району Черкаської області загальна площа земельних масивів, що підлягають передачі у приватну власність, складає 3444,06 га, з них ріллі - 2897,74 га, сіножаті - 546,32 га.
Згідно витягу з публічної кадастрової карти станом на 12.05.2020 землі запасу Яснозірської сільської ради складають 31,42 га (а.с. 53).
Заявою від 27.05.2020 Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області повідомило суд, що землі запасу площею 31,42 га розділені на 15 земельних ділянок з кадастровими номерами 7124989500:03:004:0243; 7124989500:03:004:0236; 7124989500:03:004:0239; 7124989500:03:004:0228; 7124989500:03:004:0242; 7124989500:03:004:0233; 7124989500:03:004:0230; 7124989500:03:004:0231; 7124989500:03:004:0234; 7124989500:03:004:0229; 7124989500:03:004:0240; 7124989500:03:004:0241; 7124989500:03:004:0235; 7124989500:03:004:0237; 7124989500:03:004:0232.
Згідно з наказами Головного управління Держгеокадастру від 07.11.2019 №23-4900/14-19-СГ, 21.12.2018 №23-5209/14-18-СГ, від 21.12.2018 №23-5213/14-18-СГ, від 21.122018 №23-5211/14-18-СГ, від 21.12.2018 №23-5212/14-18-СГ, від 20.02.2019 №23-457/14-19-СГ, від 21.12.2018 №23-5203/14-18-СГ, від 21.12.2018 №23-5204/14-18-СГ, від 21.12.2018 №23-5205/14-18-СГ, від 21.12.2018 №23-5206/14-18-СГ, від 21.12.2018 №23-5210/14-18-СГ, від 21.12.2018 №23-5207/14-18-СГ та від 21.12.2018 №23-5208/14-18-СГ (а.с. 67-79) 13 земельних ділянок надані у власність громадянам-учасникам АТО.
Згідно з наказом Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 23.04.2018 №23-1817/14-18-СГ (а.с. 189) надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки з кадастровим номером 7124989500:03:004:0235.
Відповідно до заяви Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 18.06.2020 №9-23-0.6-4606/2-20 наказ про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки з кадастровим номером 7124989500:03:004:0232 не видавався.
Згідно витягу з публічної кадастрової карти станом на 12.05.2020 землі резерву Яснозірської сільської ради складають 4,91 га (а.с. 52).
Відповідно до заяви Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 18.06.2020 №9-23-0.6-4606/2-20 землі резерву площею 4,91 га надані в оренду.
Згідно з договором оренди землі від 18.12.2018, укладеним між Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області (орендодавець) та ТОВ Агропромпосів (орендар) в оренду передана земельна ділянка державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 7124989500:01:001:737, яка розташована за межами населених пунктів на території Яснозірської сільської ради Черкаського району Черкаської області, площею 4,91 га.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 21.05.2018 у справі №823/574/18, яке набрало законної сили, зобов`язано Яснозірську сільську раду включити ОСОБА_2 в списки осіб, які мають право на земельну частку (пай).
Рішенням Яснозірської сільської ради від 20.06.20-18 №10-23/V11 ОСОБА_2 була включена в списки осіб, які мають право на земельну частку (пай).
Заочним рішенням від 06.08.2019 у справі №707/874/19 за позивачем у справі ОСОБА_1 визнано право власності в порядку спадкування за законом на земельну частку (пай) після смерті ОСОБА_2 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 .
21.01.2020 позивач звернулась із заявою до Яснозірської сільської ради, якою просила надати земельну ділянку із земель запасу чи резервного фонду Яснозірської сільської ради у розмірі відповідної земельної частки (паю).
Розглянувши вказану заяву, Яснозірська сільська рада прийняла рішення від 24.01.2020 №09-40/V11, яким рекомендувала позивачу звернутись з відповідною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області про виділення земельної ділянки (паю) із земель запасу або резервного фонду, оскільки всі землі (в тому числі землі запасу і резервного фонду) колишнього колективного сільськогосподарського господарства ім. Крупської, що знаходяться за межами населеного пункту, не передані у відповідному законодавчому порядку, Яснозірська сільська рада не є розпорядником даних земель.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач звернулась до суду.
Надаючи правову оцінку встановленим фактичним обставинам у справі, суд виходить з наступного.
Згідно частини першої статті 1 Закону України Про колективне сільськогосподарське підприємство від 14.02.1992 №2114-Х11 (далі - Закон №2114) колективне сільськогосподарське підприємство (надалі - підприємство) є добровільним об`єднанням громадян у самостійне підприємство для спільного виробництва сільськогосподарської продукції та товарів і діє на засадах підприємництва та самоврядування.
Стаття 10 Закону №2114 передбачає, що земля може належати підприємству на праві колективної власності, а також може бути надана у тимчасове користування, у тому числі на умовах оренди. Право підприємства на земельну ділянку або її частину може бути припинено в порядку і на підставах, встановлених Земельним кодексом України, Законом України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)". Члену підприємства, який побажав вийти з його складу, земельна ділянка надається із земель сільськогосподарських угідь підприємства, придатних для сільськогосподарського виробництва, в частині, що припадає на одного члена підприємства. Розподіл земель колективної власності підприємства здійснюється відповідно до Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)".
Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками, особливості розпорядження землями та використання земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) визначаються Законом України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) від 05.06.1993 №899-1V (далі - Закон №899).
Згідно статті 1 Закону №899 право на земельну частку (пай) мають, зокрема, колишні члени колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, у тому числі створених на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, а також пенсіонери з їх числа, які отримали сертифікати на право на земельну частку (пай) у встановленому законодавством порядку; громадяни - спадкоємці права на земельну частку (пай), посвідченого сертифікатом. Право особи на земельну частку (пай) може бути встановлено в судовому порядку.
Згідно ст. 2 Закону №899 основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією. Документами, що посвідчують право на земельну частку (пай), також є: свідоцтво про право на спадщину; рішення суду про визнання права на земельну частку (пай).
Стаття 3 Закону №899 передбачає, що підставами для виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради. Особи, власники сертифікатів на право на земельну частку (пай), які виявили бажання одержати належну їм земельну частку (пай) в натурі (на місцевості), подають до відповідної сільської, селищної, міської ради заяву про виділення їм земельної частки (паю) в натурі (на місцевості). У разі подання заяв про виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) більшістю власників земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства відповідна сільська, селищна, міська рада приймає рішення про розробку проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Згідно статті 5 Закону №889 сільські, селищні, міські ради в межах їх повноважень щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості): розглядають заяви власників земельних часток (паїв) щодо виділення їм в натурі (на місцевості) земельних ділянок; приймають рішення щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості); уточняють списки осіб, які мають право на земельну частку (пай); уточняють місце розташування, межі і площі сільськогосподарських угідь, які підлягають розподілу між власниками земельних часток (паїв); укладають із землевпорядними організаціями договори на виконання робіт із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) та виготовлення відповідної документації із землеустрою, якщо такі роботи виконуються за рахунок місцевого бюджету; сприяють в укладанні договорів на виконання землевпорядними організаціями робіт із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), якщо такі роботи виконуються за рахунок осіб, які мають право на земельну частку (пай), або за рахунок коштів підприємств, установ та організацій, що орендують земельні частки (паї), проектів технічної допомоги тощо; надають землевпорядним організаціям уточнені списки осіб, які мають право на земельну частку (пай); розглядають та погоджують проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); організовують проведення розподілу земельних ділянок між особами, які мають право на виділення їм земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), та земель, що залишилися у колективній власності, в порядку, визначеному цим Законом; оформляють матеріали обміну земельними частками (паями), проведеного за бажанням їх власників до моменту державної реєстрації права власності на земельну ділянку.
Отже повноваження щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) відносяться до компетенції сільських, селищних, міських рад, а у справі, що розглядається - до компетенції Яснозірської сільської ради.
Судом встановлено, що заочним рішенням від 06.08.2019 у справі №707/874/19 за позивачем у справі ОСОБА_1 визнано право власності в порядку спадкування за законом на земельну частку (пай) після смерті ОСОБА_2 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 . Отже, позивач має право на виділ в натурі земельної частки (паю) із земель агрофірми Яснозір`я .
При цьому у 2004 році Черкаським районним відділом регіональної філії ДП Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах була розроблена технічна документація по передачі у власність земельних ділянок власникам сертифікатів на земельну частку (пай) в адмінмежах Яснозірської сільської ради Черкаського району Черкаської області, які вказані у списку працівників і пенсіонерів агрофірми Яснозір`я для паювання землі, який є додатком до Державного акту на право колективної власності на землю серії ЧР 17-8 від 31.03.1994 про передачу у колективну власність агрофірмі Яснозір`я 4144,4 гектарів землі для ведення сільськогосподарського виробництва.
Разом з цим, згідно з пунктом 3 Порядку організації робіт та методика розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 лютого 2004 №122 у разі виявлення після розробки проекту факту невключення одного чи кількох громадян, які отримали сертифікати на право на земельну частку (пай) у встановленому законодавством порядку, спадкоємців права на земельну частку (пай), посвідченого сертифікатом, інших громадян та юридичних осіб України, які відповідно до законодавства набули право на земельну частку (пай), до списку власників земельних часток (паїв), на підставі якого був складений проект, сільська, селищна, міська рада може прийняти рішення про: внесення змін до проекту розробником документації із землеустрою з метою забезпечення громадян необхідною кількістю земельних ділянок (на підставі відповідного договору); надання зазначеним громадянам земельних ділянок із земель запасу чи резервного фонду у розмірі відповідної земельної частки (паю).
Судом встановлено, що відповідно до витягу з публічної кадастрової карти станом на 12.05.2020 із земель запасу Яснозірської сільської ради дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки з кадастровим номером 7124989500:03:004:0232 не видавався.
Також відповідно до заяви Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 18.06.2020 №9-23-0.6-4606/2-20 землі резерву площею 4,91 га надані в оренду ТОВ Агропромпосів відповідно до договору оренди землі від 18.12.2018.
Отже на час прийняття відповідачем рішення від 24.01.2020 №09-40/V11 про відмову позивачу у виділенні в натурі (на місцевості) земельної частки (паю) та на час розгляду справи наявні земельні ділянки запасу та резервного фонду, за рахунок яких позивачу має бути виділена в натурі (на місцевості) земельна частка (пай).
Враховуючи викладене, рішення відповідача від 24.01.2020 №09-40/V11 про відмову позивачу у виділенні в натурі (на місцевості) земельної частки (паю) є протиправним і підлягає скасуванню.
Суд не погоджується з доводами відповідача про те, що землі запасу та резервного фонду не передані у комунальну власність Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області з таких підстав.
Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні від 10.07.2018 №2498-V111, який набрав чинності з 01.01.2019, внесені зміни до Закону №899.
Так, відповідно до частини четвертої статті 7 Закону №899 із площі земельних ділянок, що підлягають розподілу між власниками земельних часток (паїв), виключаються землі, що підлягають передачі у комунальну власність територіальної громади села, селища, міста, на території якої вони розташовані, зокрема, землі, які передаються до запасу та резервного фонду.
Стаття 14 1 Закону №899 визначає особливості використання та розпорядження землями, що залишилися у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства.
Так, згідно частин 1-6 статті 14 1 Закону №899 у разі якщо власники земельних часток (паїв) після розподілу земельних ділянок, що підлягали паюванню, до 1 січня 2019 року не прийняли рішення про розподіл інших земель, що залишилися у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, що не було припинено як юридична особа, та якщо такі землі не передані у власність у порядку, визначеному законом, розподіл таких земель проводиться згідно з вимогами цієї статті за згодою більшості осіб, визначених абзацами другим - четвертим частини першої статті 1 цього Закону, яким були виділені земельні ділянки в розмірі земельної частки (паю). Організація розподілу земель, що залишилися у колективній власності, здійснюється сільською, селищною, міською радою, на території якої такі землі розташовані.
З метою інформування осіб, зазначених у частині першій цієї статті, про проведення розподілу земель, що залишилися у колективній власності, сільська, селищна, міська рада розміщує у загальнодоступних місцях відповідних населених пунктів, публікує у друкованих засобах масової інформації районної державної адміністрації або районної ради та оприлюднює на власному офіційному веб-сайті (за наявності) оголошення про проведення зборів осіб, визначених абзацами другим - четвертим частини першої статті 1 цього Закону, яким були виділені земельні ділянки в розмірі земельної частки (паю).
В оголошенні повідомляються: мета, дата, місце і час проведення зборів; прізвище, номер службового телефону особи, в якої можна отримати інформацію щодо проведення зборів.
Розподіл земельних ділянок проводиться за умови реєстрації більшості осіб, визначених в абзацах другому - четвертому частини першої статті 1 цього Закону, яким були виділені земельні ділянки в розмірі земельної частки (паю).
Збори веде сільський, селищний, міський голова або уповноважена відповідною радою особа.
Згідно частини 7 статті 14 1 Закону №899 землі, зазначені у частині четвертій статті 7 цього Закону, які залишилися у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, підлягають безоплатній передачі до комунальної власності територіальної громади, на території якої вони розташовані.
Сільськогосподарські угіддя, які підлягали паюванню, однак не були передані до приватної, державної або комунальної власності у порядку, визначеному законом, за рішенням зборів осіб, визначених абзацами другим - четвертим частини першої статті 1 цього Закону, яким були виділені земельні ділянки в розмірі земельної частки (паю), можуть бути розпайовані у порядку, встановленому цим Законом (частина 8 статті 14 1 Закону №899).
Згідно частин 9 - 13 статті 14 1 Закону №899 у разі якщо земельні ділянки, зазначені у частинах сьомій - восьмій цієї статті, не були сформовані як об`єкти цивільних прав, їх формування може здійснюватися за проектом землеустрою щодо відведення земельних ділянок або технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель. Визначення меж земельних ділянок, зазначених у абзаці дев`ятому частини четвертої статті 7 цього Закону, здійснюється з урахуванням будівельних норм, державних стандартів і норм.
За результатами розподілу оформляється протокол, що підписується особами, які брали участь у зборах, головуючим та секретарем зборів.
До протоколу додається список реєстрації учасників зборів, засвідчений їхніми підписами. Кожен аркуш зазначеного списку підписується головуючим та секретарем зборів і скріплюється печаткою сільської, селищної, міської ради
Секретар зборів у дводенний строк після закінчення зборів подає протокол сільській, селищній, міській раді.
Після отримання протоколу зборів сільська, селищна, міська рада протягом місяця приймає рішення про затвердження протоколу розподілу земельних ділянок та прийняття у комунальну власність відповідних земель. Це рішення та протокол зборів є підставою для державної реєстрації права власності територіальної громади та/або громадян на відповідні земельні ділянки.
Крім цього, Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні від 10.07.2018 №2498-V111 розділ X "Перехідні положення" Земельного кодексу України доповнено пунктом 21 такого змісту: Установити, що з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності".
Отже за змістом вказаних норм у разі, коли КСП Агрофірма Яснозір`я не припинено, передача земель запасу та резерву до комунальної власності здійснюється у порядку, визначеному статтею 14 1 Закону №899, а у разі її припинення - з 01.01.2019 вказані землі є комунальною власністю і підставою для державної реєстрації права комунальної власності є Закон №899, а не акт передачі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області.
Крім цього, пункт 21 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України передбачає передачу земель у комунальну власність всіх територіальних громад, а не лише об`єднаних територіальних громад.
З огляду на вказане відповідач з метою виділення в натурі земельної частки (паю) позивача повинен вчинити дії, передбачені статтею 14 1 Закону №899 чи пунктом 21 розділу Х Перехідні положення Земельного кодексу України щодо державної реєстрації права комунальної власності на землі запасу та резерву, тому його заперечення є необгрунтованими.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з частиною 2 статті 77 КАС України в справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За встановлених обставин суд, за правилами статті 90 КАС України, перевіривши наявні у справі докази, вважає, що відповідач не довів правомірність рішення від 24 січня 2020 року №09-40/V11, тому заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до задоволення.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 241-246, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Яснозірської сільської ради від 24 січня 2020 року №09-40/V11.
Зобов`язати Яснозірську сільську раду (с. Яснозір`я, Черкаський район, Черкаська область, 19616, код ЄДРПОУ 26358331) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , паспорт НОМЕР_1 , виданий Черкаським РВ УМВС України в черкаській області 21 серпня 1997 року) про надання земельної ділянки (паю) за рахунок земель запасу чи резервного фонду від 21 січня 2020 року та прийняти рішення про надання ОСОБА_1 земельної ділянки (паю) за рахунок земель запасу чи резервного фонду колективного сільськогосподарського підприємства Агрофірма Яснозір`я у розмірі відповідної земельної частки (паю).
Стягнути з виконавчого комітету Яснозірської сільської ради (с. Яснозір`я, Черкаський район, Черкаська область, 19616, код ЄДРПОУ 26358331) за рахунок коштів місцевого бюджету на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , паспорт НОМЕР_1 , виданий Черкаським РВ УМВС України в черкаській області 21 серпня 1997 року) витрати зі сплати судового збору у сумі 1047 (одна тисяча сорок сім) грн. 45 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення виготовлений 29 вересня 2020 року.
Головуючий суддя А.В. Руденко
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.09.2020 |
Оприлюднено | 30.09.2020 |
Номер документу | 91845300 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
А.В. Руденко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні