ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа №500/2793/20
29 вересня 2020 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючого судді Мартиць О.І. , судді Баб`юка П.М. , судді Баранюка А.З.
за участю:
секретаря судового засідання Куриляк М.Г.
представника позивача адвоката Подковського А.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Тернопільської обласної організації політичної партії "Громадянська позиція" до Збаразької міської територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області про скасування постанови та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
28 вересня 2020 року до Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Тернопільської обласної організації політичної партії "Громадянська позиція" до Збаразької міської територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області про скасування постанови та зобов`язання вчинити певні дії, в якій позивач просить:
- скасувати постанову Збаразької міської територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області від 25 вересня 2020 року №10, якою відмовлено в реєстрації всіх кандидатів у депутати Збаразької міської ради Тернопільського району Тернопільської області, включених до виборчих списків (єдиного та територіальних) Тернопільською обласною організацією політичної партії "Громадянська позиція" на перших виборах депутатів Збаразької міської ради Тернопільського району Тернопільської області 25 жовтня 2020 року,
- зобов`язати Збаразьку міську територіальну виборчу комісію Тернопільського району Тернопільської області зареєструвати всіх кандидатів у депутати Збаразької міської ради Тернопільського району Тернопільської області, включених до виборчих списків (єдиного та територіальних) Тернопільською обласною організацією політичної партії "Громадянська позиція" на перших виборах депутатів Збаразької міської ради Тернопільського району Тернопільської області 25 жовтня 2020 року.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що постановою Збаразької міської територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області від 25 вересня 2020 року №10 відмовлено в реєстрації всіх кандидатів у депутати Збаразької міської ради Тернопільського району Тернопільської області, включених до виборчих списків (єдиного та територіальних) Тернопільською обласною організацією політичної партії "Громадянська позиція" на перших виборах депутатів Збаразької міської ради Тернопільського району Тернопільської області 25 жовтня 2020 року.
Позивач вважає спірну постанову незаконною, такою що винесена з порушенням вимог статей 6, 11, 230 Виборчого Кодексу України, статті 38 Конституції України.
Зазначає, що відповідачем прийнято пакет документів Тернопільської обласної організації політичної партії "Громадянська позиція" з грубим порушенням виборчого законодавства, а саме не повідомлено про наявність помилок та неточностей, чим позбавлено права позивача на усунення недоліків відповідно до частини третьої статті 230 Виборчого кодексу України.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 28.09.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі з урахуванням вимог статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
У справі призначено судове засідання на 28 вересня 2020 року о 17:00 год.
В судовому засіданні 28.09.2020 розгляд справи відкладено до 29.09.2020 о 12:30 год., в подальшому до 29.09.2020 о 19:00 год. за клопотаннями представника відповідача.
В поданому відзиві відповідач просить відмовити в задоволенні позову Тернопільській обласній організації політичної партії "Громадянська позиція", оскільки спірне рішення прийнято відповідно до положень Виборчого кодексу України та скасуванню не підлягає.
Під час судового засідання 29.09.2020 представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві та просив задовольнити.
Представник відповідача в судове засідання не з`явилася, про день, час і місце розгляду справи була повідомлена своєчасно і належним чином, що не перешкоджає розгляду справи.
Заслухавши пояснення позивача, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.
24.09.2020 Тернопільська обласна організація політичної партії "Громадянська позиція" подала до Збаразької міської територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області пакет документів для реєстрації кандидатів у депутати до Збаразької міської ради Тернопільського району Тернопільської області на перших виборах депутатів Збаразької міської ради Тернопільського району Тернопільської області 25 жовтня 2020 року, що підтверджується довідкою про здачу комплекту документів для реєстрації кандидатів у депутати (ст.222).
Згідно протоколу засідання Збаразької міської територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області від 25.09.2020 при перевірці документів політичної партії "Громадська позиція" було виявлено, що відсутня печатка партії на передвиборчій програмі, що є порушенням пункту 4 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України та невідповідність в списку територіального виборчого округу №2 вимогам частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України.
25.09.2020 о 17 год. 40 хв. відповідачем прийнято постанову "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Збаразької міської ради Тернопільського району Тернопільської області, висунутих та включених до виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії "Громадянська позиція" на перших виборах депутатів Збаразької міської ради Тернопільського району Тернопільської області 25 жовтня 2020 року", якою відмовлено в реєстрації всіх кандидатів у депутати Збаразької міської ради Тернопільського району Тернопільської області, включених до виборчих списків (єдиного та територіальних) Тернопільською обласною організацією політичної партії "Громадянська позиція" на перших виборах депутатів Збаразької міської ради Тернопільського району Тернопільської області 25 жовтня 2020 року.
Не погоджуючись з таким рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд вказує наступне.
Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Згідно з частиною першою статті 1 Виборчого кодексу України вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 3 Виборчого кодексу України відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів: місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).
Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму. (частина перша статті 273 КАС України)
Дана стаття кореспондується з положеннями Виборчого кодексу України, а саме статтею 64 частиною першою, в якій зазначено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
30 серпня 2020 року Центральна виборча комісія прийняла Постанову №208 "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року", якою постановила: оголосити з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
Приписами частини першої статті 20 Виборчого кодексу України передбачено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом. (частина перша статті 219 Виборчого кодексу України).
За нормами частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
Статтею 222 Виборчого кодексу України визначено умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).
Згідно частини першої статті 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
За нормами частини першої статті 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею вичерпного переліку документів.
Територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи. (частина друга статті 222 Виборчого кодексу України)
В частині шостій статті 227 Виборчого кодексу України зазначено, що територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
За нормами частини першої статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
За змістом частини третьої статті 230 Виборчого кодексу України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування). (частина четверта статті 230 Виборчого кодексу України)
Суд зазначає, що згідно протоколу засідання Збаразької міської територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області від 25.09.2020 при перевірці документів політичної партії "Громадська позиція" виявлено відсутність печатки партії на передвиборчій програмі, що є порушенням пункту 4 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України, а також невідповідність в списку територіального виборчого округу №2 вимогам частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України.
Відповідно до пункту 4 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею, зокрема передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді.
Однак, передвиборна програма позивача не містила обов`язкового реквізиту - печатки.
Суд бере до уваги пояснення представника позивача, що зазначений недолік міг бути виправлений в порядку частини третьої статті 230 Виборчого кодексу України.
Разом з тим згідно досліджених судом рішення конференції Тернопільської обласної організації політичної партії "Громадянська позиція" від 20.09.2020, яким затверджено єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Тернопільської обласної організації політичної партії "Громадянська позиція" на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, додатку до рішення конференції Тернопільської обласної організації політичної партії "Громадянська позиція" від 20.09.2020 №4 (єдиний виборчий список), додатку до рішення конференції Тернопільської обласної організації політичної партії "Громадянська позиція" від 20.09.2020 №4 (територіальний виборчий список), які скріплені печаткою Тернопільської обласної організації політичної партії "Громадянська позиція" та особистим підписом голови Солтис Р.В., позивачем Тернопільською обласною організацією політичної партії "Громадянська позиція" порушено вимоги частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України.
Частиною другою статті 220 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати організацією партії у кожному багатомандатному виборчому окрузі відбувається на її конференції, зборах у порядку, встановленому статутом партії та цією статтею.
Рішення конференції, зборів організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії приймається шляхом затвердження переліку кандидатів у депутати відповідної ради (із зазначенням номера багатомандатного виборчого округу, в якому висувається кожен кандидат у депутати), який додається до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником відповідної організації партії і скріплюється печаткою відповідної організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії. (частина восьма статті 220 Виборчого кодексу України)
Так, територіальний виборчий список кандидатів у депутати Збаразької міської ради Тернопільського району Тернопільської області, висунутих Тернопільською обласною організацією політичної партії "Громадянська позиція" у територіальному виборчому окрузі №2 включає:
1. ОСОБА_1
2. ОСОБА_2
3. ОСОБА_3
4. ОСОБА_4
5. ОСОБА_5
6. ОСОБА_6
7. ОСОБА_7
8. ОСОБА_8 , що відповідає також єдиному виборчому списку.
За нормами частини сьомої статті 227 Виборчого кодексу України список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.
Таким чином, Тернопільською обласною організацією політичної партії "Громадянська позиція" порушено встановлений статтею 219 Виборчого кодексу України порядок висування кандидатів.
Щодо посилання представника позивача на Роз`яснення затверджене постановою Центральної виборчої комісії від 23 вересня 2015 року №362 та ухвалу Вищого адміністративного суду України від 02 жовтня 2015 року у справі №875/37/15, суд зазначає наступне.
Пунктом 4 цього роз`яснення ЦВК вказала, що згідно з частиною третьою статті 4 Закону України "Про місцеві вибори" від 14 липня 2015 року №595-VIII представництво осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах має становити не менше 30 відсотків загальної кількості кандидатів у виборчому списку.
Разом з тим, серед передбачених частиною першою статті 46 цього Закону підстав для відмови в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища, висунутих на місцевих виборах, указане положення відсутнє.
З огляду на це ЦВК дійшла висновку, що відмова в реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад з підстав недотримання положення Закону щодо представництва осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах на підставі пункту 1 частини першої статті 46 Закону не допускається.
Розглядаючи справу №875/37/15 про оскарження, зокрема пункту 4 вказаного роз`яснення Вищий адміністративний суд України в ухвалі від 02 жовтня 2015 року зазначив про відповідність цього пункту Закону України "Про місцеві вибори" від 14 липня 2015 року №595-VIII, оскільки вичерпний перелік дій які мають бути вчинені в межах висування кандидатів у депутати, чітко регламентовано статтями 35-37 Закону, і такі вимоги не передбачають врахування гендерних квот, як не передбачать цього і інші спеціальні норми Закону, які визначають обов`язкові умови висування кандидатів місцевими організаціями партій.
З прийняттям Виборчого кодексу України Закон України "Про місцеві вибори" від 14 липня 2015 року №595-VIII втратив чинність.
Натомість статтею 219 Виборчого кодексу України, яка визначає порядок висування кандидатів у депутати, передбачено спеціальну норму щодо обов`язкового застосування вимоги про почергове включення кандидатів різної статі до списку.
Крім того суд звертає увагу, що роз`яснення ЦВК та висновки ВАСУ стосуються виключно тридцяти-відсоткової квоти та не стосуються вимоги щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
З урахуванням наведеного, суд дійшов до висновку про відсутність підстав для скасування постанови Збаразької міської територіальної виборчої комісії Тернопільського району, Тернопільської області від 25 вересня 2020 року №10, якою відмовлено в реєстрації всіх кандидатів у депутати Збаразької міської ради Тернопільського району Тернопільської області, включених до виборчих списків (єдиного та територіальних) Тернопільської обласної організації політичної партії "Громадянська позиція" на перших виборах депутатів Збаразької міської ради Тернопільського району Тернопільської області 25 жовтня 2020 року.
Інші доводи позивача не спростовують висновків суду щодо правомірності дій відповідача.
Виходячи з наведеного суд вважає, що позовні вимоги до задоволення не підлягають, так як при прийнятті спірної постанови відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснюється.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позовних вимог Тернопільської обласної організації політичної партії "Громадянська позиція" до Збаразької міської територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області про скасування постанови Збаразької міської територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області від 25 вересня 2020 року №10 та зобов`язання зареєструвати всіх кандидатів у депутати Збаразької міської ради Тернопільського району Тернопільської області, включених до виборчих списків (єдиного та територіальних) Тернопільською обласною організацією політичної партії "Громадянська позиція" на перших виборах депутатів Збаразької міської ради Тернопільського району Тернопільської області 25 жовтня 2020 року відмовити в повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня проголошення судового рішення.
Повне судове рішення складено 29 вересня 2020 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- Тернопільська обласна організація політичної партії "Громадянська позиція" місцезнаходження: вул. Майдан Волі, 1, м. Тернопіль, 46001 код ЄДРПОУ 37016189
відповідач:
- Збаразька міська територіальна виборча комісія Тернопільського району Тернопільської області місцезнаходження: вул. Незалежності, 8, м. Збараж, Збаразький район, Тернопільська область, 47302 код ЄДРПОУ 43757917;
Головуючий суддя Мартиць О.І.
Суддя Баб`юк П.М.
Суддя Баранюк А.З.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2020 |
Оприлюднено | 30.09.2020 |
Номер документу | 91876617 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні