Рішення
від 30.09.2020 по справі 540/2792/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 вересня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2792/20

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Варняка С.О.,

при секретарі: Нікітенко А.В.,

за участю:

представника позивача - Одарченка Ю.В.,

представника третьої особи - Оніщенко В.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Херсонської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" до Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області, треті особи: Херсонська обласна організація політичної партії "НАШ КРАЙ", Херсонська обласна організація політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", Херсонська регіональна організація Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Звернувшись до суду, позивач зазначає, що 25 вересня 2020 року Великолепетиською селищною територіальною виборчою комісією Каховського району Херсонської області прийнято постанову № 8 "Про реєстрацію кандидатів в депутати, включених до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів № 1, 2, 3, 4 на перших місцевих виборах депутатів Великолепетиської селищної ради".

На підставі п.1 постанови №8 від 25.09.2020 року Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області зареєстровано кандидатів у депутати згідно єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів № 1, 2, 3, 4 з виборів депутатів Великолепетиської селищної ради 25 жовтня 2020 року включених до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів № 1, 2, 3, 4 від: Херсонської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ"; Херсонської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ"; Херсонської регіональної організації Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!"; Херсонської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина"; Херсонської територіальної організації політичної партії "Європейська Солідарність"; Херсонської Обласної організації Політичної Партії "СЛУГА НАРОДУ"; Херсонської регіональної організації Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".

Позивач вважає, що з боку відповідача було допущено протиправну бездіяльність, а спірна постанова, в тому числі, додатки до неї, частково не відповідає вимогам виборчого законодавства, за наступних обставин.

Позивач вказує на те, що при вивченні єдиних та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Великолепетиської селищної ради Каховського району Херсонської області, висунутих Херсонською обласною організацією політичної партії "НАШ КРАЙ", Херсонською обласною організацією політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", Херсонською регіональною організацією Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!", на підставі яких Великолепетиською селищною територіальною виборчою комісією Каховського району Херсонської області зареєстровано кандидатів у депутати, встановлено, що зазначеними організаціями політичних партій грубо порушено вимоги ч. 9 ст. 219 ВК України щодо присутності у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

Позивач вважає, що суб`єкт виборчого процесу - Великолепетиська селищна територіальна виборча комісія Каховського району Херсонської області грубо порушує вимоги Закону щодо пропорційного представлення у виборчих списках кандидатів різних статей.

Позивач просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність суб`єкта владних повноважень - Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області, яка виражена в утриманні від прийняття рішення про відмову у реєстрації кандидатів у депутати згідно єдиних виборчих списків та територіальних виборчих списків виборчих округів № 1, 2, 3, 4 з виборів депутатів Великолепетиської селищної ради Каховського району Херсонської області 25 жовтня 2020 року, висунутих Херсонською обласною організацією політичної партії "НАШ КРАЙ", Херсонською обласною організацією політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", Херсонською регіональною організацією Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!";

- визнати протиправною та скасувати постанову Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області №8 від 25 вересня 2020 року "Про реєстрацію кандидатів в депутати, включених до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів № 1, 2, 3, 4 на перших місцевих виборах депутатів Великолепетиської селищної ради" в частині реєстрації кандидатів у депутати згідно єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів №1, 2, 3, 4 з виборів депутатів Великолепетиської селищної ради 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів № 1, 2, 3, 4, висунутих Херсонською обласною організацією політичної партії "НАШ КРАЙ", Херсонською обласною організацією політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", Херсонською регіональною організацією Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!".

Ухвалою від 29.09.2020 року відкрито спрощене провадження в адміністративній справі та призначено судове засідання на 30.09.2020 року.

29.09.2020 року до суду від третьої особи - Херсонською обласною організацією політичної партії "НАШ КРАЙ" надійшло пояснення. Представник третьої особи зазначає, що відповідно до пункту 4 Роз`яснень про застосування деяких положень Закону України "Про місцеві вибори" недотримання гендерних квот не є наслідком відмови у реєстрації кандидатів у депутати. При цьому, абз. 3 вказаного пункту Роз`яснення в імперативній формі забороняє відмову у реєстрації з підстав недотримання гендерних квот. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Ухвалою суду від 30.09.2020 року у задоволенні клопотання Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області про залишення позовної заяви без розгляду відмовлено.

У судовому засіданні представник позивача наполягав на позовних вимогах, просив суд задовольнити позов. Представник позивача вказав на те, що скасування оскаржуваної постанови не відновлює його законних прав та інтересів, оскільки спірна постанова була скасована з причини порушення кворуму, передбаченого ч.12 ст.36 ВКУ. Представник наполягає на задоволенні його позову з інших підстав, а саме з причини порушення гендерної квоти, на яку не звернув уваги відповідач, при реєстрації кандидатів у депутати.

Представник третьої особи Херсонської регіональної організації Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" у судовому засіданні по суті позову заперечувала, просила у задоволенні позову відмовити.

Представник відповідача просила розглядати справу без її участі.

Представники третіх осіб - Херсонської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ", Херсонської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" у судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце слухання справи повідомлені належним чином.

Заслухавши сторони та дослідивши докази у справі, суд встановив такі обставини.

Відповідно до Єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Великолепетиської селищної ради Каховського району Херсонської області, висунутих Херсонською обласною організацією політичної партії "НАШ КРАЙ" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції цієї організації політичної партії, що відбулася 15.09.2020 року, міститься всього 26 осіб.

Місця з першого по п`яте займають 3 чоловіка та 2 жінки, з шостого по десяте - 1 чоловік та 4 жінки, з одинадцятого по п`ятнадцяте - 2 чоловіка та 3 жінки, місця з шістнадцятого по двадцяте - 2 чоловіка та 3 жінки, з двадцять першого по двадцять п`яте - 2 чоловіка та 3 жінки , двадцять шосте місце - жінка.

Відповідно до Єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Великолепетиської селищної ради Каховського району Херсонської області, висунутих Херсонською обласною організацією політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на Загальних зборах цієї організації політичної партії, що відбулися 18.09.2020 року, міститься всього 26 осіб.

Місця з першого по п`яте займають 3 чоловіка та 2 жінки, з шостого по десяте - 1 жінка та 4 чоловіка, з одинадцятого по п`ятнадцяте - 3 чоловіка та 2 жінки, місця з шістнадцятого по двадцяте - 2 чоловіка та 3 жінки, з двадцять першого по двадцять п`яте - 2 чоловіка та 3 жінки, двадцять шосте місце - чоловік.

Відповідно до територіального виборчого списку кандидатів у депутати Великолепетиської селищної ради Каховського району Херсонської області, висунутих Херсонською обласною організацією політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" в територіальному виборчому окрузі № 4 на Загальних зборах цієї організації політичної партії, що відбулася 18.09.2020 року, міститься всього 6 осіб. До першої п`ятірки увійшли 4 чоловіка та 1 жінка.

Відповідно до Єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Великолепетиської селищної ради Каховського району Херсонської області, висунутих Херсонською регіональною організацією Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на Конференції цієї організації політичної партії, що відбулася 19.09.2020 року, міститься всього 22 особи.

Місця з першого по п`яте займають 3 чоловіка та 2 жінки, з шостого по десяте - 1 жінка та 4 чоловіка, з одинадцятого по п`ятнадцяте - 4 чоловіка та 1 жінка, місця з шістнадцятого по двадцяте - 2 чоловіка та 3 жінки, з двадцять першого по двадцять друге займають жінка та чоловік.

25 вересня 2020 року Великолепетиською селищною територіальною виборчою комісією Каховського району Херсонської області прийнято постанову № 8 "Про реєстрацію кандидатів в депутати, включених до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів № 1, 2, 3, 4 на перших місцевих виборах депутатів Великолепетиської селищної ради", відповідно до якої постановлено зареєструвати кандидатів у депутати згідно єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів № 1, 2, 3, 4 з виборів депутатів Великолепетиської селищної ради 25 жовтня 2020 року включених до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів №1, 2, 3, 4 від:

1) Херсонської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ";

2) Херсонської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ";

3) Херсонської регіональної організації Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!";

4) Херсонської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина";

5) Херсонської територіальної організації політичної партії "Європейська Солідарність";

6) Херсонської Обласної організації Політичної Партії "СЛУГА НАРОДУ";

7) Херсонської регіональної організації Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", згідно Додатку.

Постановою Каховської районної територіальної виборчої комісії Херсонської області від 29.09.2020 року № 26 "Про скасування постанови Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області № 8 від 25.09.2020 року" вирішено:

1. Визнати постанову Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області №8 від 25.09.2020 року такою, що не відповідає вимогам виборчого законодавства а зокрема п.12 ст.36 Виборчого Кодексу України: рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених Виборчим Кодексом України.

2. Скасувати постанову Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області №8 від 25.09.2020 року.

3. Зобов`язати Великолепетиську селищну територіальну виборчу комісію Каховського району Херсонської області провести нове засідання з додержанням виборчого законодавства у строки передбачені п. 6 ст. 227 Виборчого Кодексу України та Додатком до постанови Центральної виборчої комісії від 08 серпня 2020 року №163 у редакції від 30 серпня 2020 року № 212 (Календарного плану основних організаційних заходів з підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року).

Згідно частини дванадцятої статті 36 Виборчого кодексу України та постанови Каховської районної ТВК Херсонської області від 29.09.2020 року № 26 Великолепетиська селищна територіальна виборча комісія прийняла постанову від 29.09.2020 року № 9, відповідно до якої скасувала рішення Великолепетиської селищної територіальної. виборчої комісії Каховського району Херсонської області від 25.09.2020 року № 8 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Великолепетиської ради", як неправомірне, прийняте з порушенням кворуму відповідно до частини дванадцятої статті 36 Виборчого Кодексу України.

Вирішуючи спір, суд застосовує такі норми права.

Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з частиною 1 статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з частиною 1 статті 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Частиною 3 ст. 196 ВК України виборчий процес завершується через 15 днів після офіційного оприлюднення результатів виборів у порядку, передбаченого цим Кодексом.

Відповідно до ч.1 ст. 216 ВК України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Частиною 2 ст. 216 ВК України передбачено, що право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Згідно ч.3 ст. 216 ВК України організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку.

У відповідності до ч.1 ст. 217 ВК України висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.

У разі прийняття політичною партією рішення про участь її місцевих організацій у виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у містах рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч та більше), виборах міських голів у такому рішенні також зазначаються найменування центрального керівного органу партії, який погоджуватиме рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії, а також прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) керівників партії, уповноважених посвідчувати своїм підписом копії рішень зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії.

Копія рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах, засвідчена підписом керівника та печаткою партії, не пізніш як за 48 днів до дня голосування подається до Центральної виборчої комісії.

Центральна виборча комісія не пізніш як за 45 днів до дня голосування оприлюднює перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, на своєму офіційному веб-сайті.

Частиною 2 ст.217 ВК України передбачено, що організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.

Згідно ч.4 ст.217 ВК України обласна організація партії, зокрема, може висунути кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм);

У відповідності до ст. 218 ВК України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Статтею 219 ВК України передбачений порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше), зокрема:

1. Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

2. Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.

3. Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

4. Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.

5. У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.

6. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.

7. Особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії.

8. Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.

9. Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

10. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.

11. Форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу.

Згідно ч.1 ст.222 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) передбачений у ст. 227 ВК України, який серед іншого, передбачає, що :

1. Кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

2. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

3. Особа, включена організацією партії до єдиного та/або до єдиного та відповідного територіального виборчих списків, яка на день подання заяви організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати до територіальної виборчої комісії не подала заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї організації партії, вважається виключеною з виборчого списку (виборчих списків) організації партії з дня подання заяви організацією партії. Заява такої особи про згоду балотуватися, подана після подання організацією партії заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, не приймається.

4. Особа, включена організацією партії до єдиного та/або єдиного та відповідного територіального виборчих списків, має право до дня реєстрації її кандидатом відкликати свою заяву про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії. Заява про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або особисто подана відповідною особою до територіальної виборчої комісії. З моменту отримання територіальною виборчою комісією заяви про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною із виборчого списку (виборчих списків) цієї організації партії, що враховується при прийнятті територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів, включених до виборчих списків. Про отримання такої заяви відповідна виборча комісія письмово повідомляє організацію партії не пізніше наступного дня після отримання заяви. Повторна заява особи про її згоду балотуватися від організації партії не приймається.

5. У разі виявлення факту включення особи до виборчих списків кількох організацій партій уповноважений член територіальної виборчої комісії не пізніше наступного дня звертається до зазначеної особи з вимогою подати до комісії заяву про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати лише від однієї організації партії, яка може бути подана до комісії особисто або засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат".

У разі подання особою заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною з виборчих списків решти організацій партій.

У разі неподання особою такої заяви протягом двох днів з дня отримання відповідного звернення така особа рішенням територіальної виборчої комісії виключається з виборчих списків усіх організацій партій, до яких вона була включена.

6. Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

7. Список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.

8. У разі реєстрації кандидатів у депутати представнику організації партії у територіальній виборчій комісії разом з копією рішення про реєстрацію кандидатів у депутати у триденний строк з дня його прийняття видаються посвідчення кандидатів у депутати за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Рішення про реєстрацію кандидатів у депутати в триденний строк з дня його прийняття розміщується відповідною виборчою комісією на її офіційному веб-сайті (за наявності), веб-сайтах відповідних місцевих рад (за наявності) або в інший визначений цими комісіями спосіб та/або на стенді офіційних матеріалів комісії. Відомості про реєстрацію кандидатів у депутати в єдиному виборчому окрузі із зазначенням суб`єкта висування, порядкового номера кандидата, прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), числа, місяця, року народження, відомостей про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання, наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, номера територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата, та порядкового номера кандидата у відповідному територіальному виборчому списку кожного кандидата в депутати (крім першого кандидата) передаються для оприлюднення на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку.

Пунктом 1 ч.1 ст.230 ВК України передбачено, що територіальна виборча комісія відмовляє у реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій на місцевих виборах у разі:

порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Термін "порядок висування кандидатів" застосований у виборчому кодексі у п.1 ч.1 ст. 230 ВК не має вичерпного переліку дій, однак і не має конкретного алгоритму дій.

Так само, ВК не містить диспозиції того, які саме дії є порушенням "порядку висування кандидатів".

Тому суд виходить з вимоги забезпечення основних принципів виборчого права, закріплених у Виборчому кодексі а саме у ст. 6, 10, 11 ВК: право бути обраним та право висувати кандидатів на вибори.

Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.

У даному випадку перевищення дискреції суб`єктом владних повноважень у вигляді відмови у реєстрації кандидатів у депутати за недодержанням гендерної квоти, призведе до порушення право бути обраним та права громадян на висування кандидатів на вибори.

При цьому, слід зазначити, що ч. 9 ст. 219 ВК є вимогою, що адресована політичним партіям, механізм реалізації та відповідальність за невиконання якої передбачено Законом України "Про політичні партії в Україні".

Згідно пункту 10 частини першої статті 8 Закону України "Про політичні партії в Україні" передбачено обов`язок політичних партій у статуті передбачити розмір гендерних квот у виборчому списку кандидатів у депутати місцевих рад в багатомандатних виборчих округах.

Отже, недотримання вказаних вимог не може розглядатись як підстава для відмови реєстрації кандидата у депутати. Тому, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Згідно з ч.1 ст.4 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 р. № 3674-VI (далі - Закон № 3674-VI) судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Ставка за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем, становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб (пп. 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону № 3674-VI).

Стаття 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" передбачає встановлення станом на 1 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб у сумі 2102 грн.

Позивачем заявлено дві вимоги немайнового характеру.

Відповідно до ч. 3 ст. 6 Закону України "Про судовий збір" у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

При зверненні до суду позивачем судовий збір за подання адміністративного позову не сплачено.

Враховуючи те, що суд відмовив у задоволенні позовних вимог, то судовий збір у сумі 4204 грн. 00 коп. підлягає стягненню з позивача у дохід Державного бюджету України.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 242 - 246, 250, 255, 268 - 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив :

У задоволенні позовних вимог Херсонської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" (код ЄДРПОУ 25801864, вул. 200 років Херсону, 31, м. Херсон, 73000) відмовити.

Стягнути з Херсонської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" (код ЄДРПОУ 25801864, вул. 200 років Херсону, 31, м. Херсон, 73000) у дохід Державного бюджету України судовий збір у сумі 4204 (чотири тисячі двісті чотири) грн. 00 коп.

Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими частиною 2 статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом двох днів з дня його проголошення.

Суддя С.О. Варняк

кат. 101030200

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.09.2020
Оприлюднено01.10.2020
Номер документу91876789
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2792/20

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Рішення від 30.09.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні