РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 вересня 2020 року справа № 580/4161/20
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у одноособово в складі головуючого судді - Бабич А.М.,
за участю:
секретаря судового засідання - Виноградової А.С.
позивача - ОСОБА_1 ,
представника позивача - Кулика В.Б. (згідно з ордером),
представників відповідача - Карташева С.С. (згідно з посадою), Олексюка Н.М. (згідно з ордером),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду правилами загального позовного (термінового) провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області про визнання протиправними дій, визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити дії та винести рішення,
УСТАНОВИВ:
28.09.2020 ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) (далі - позивач) подала у Черкаський окружний адміністративний суд позов до Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області (20631, Черкаська обл., Звенигородський р-н., с.Матусів, вул.Кравченка, буд.7; код ЄДРПОУ 43797499) (далі - відповідач) про:
визнання дій посадових осіб відповідача щодо відмови в прийнятті, реєстрації заяви від 24.09.2020 та CD-носія з електронною версією автобіографії та фото позивача незаконними та скасування постанови від 27.09.2020 №62;
зобов`язання відповідача прийняти від позивача заяву від 24.09.2020 та вказаний носій з електронною версією автобіографії, фото та винести рішення про реєстрацію позивача кандидатом в депутати Матусівської сільської ради.
Додатково просила вирішити питання розподілу судових витрат.
В обґрунтування позову зазначено, що позивач 22.09.2020 подала до відповідача заяву про самовисування в депутати Матусівської сільської ради Звенигородського району Черкаської області з визначеним законом пакетом документів, окрім електронної версії автобіографії та фото кандидата на CD-диску. 24.09.2020 позивач мала намір подати такі документи, але відповідач їх не прийняв, не вніс про це запис до журналу реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії, про що складено акт від 24.09.2020. Як наслідок, позивача позбавлено пасивного виборчого права.
Ухвалою суду від 28.09.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати розгляд прави одноособово за правилами загального позовного (термінового) провадження. Призначено підготовче засідання на 29.09.2020 о 12год.00хв. Надано відповідачу строк до 11 год.00хв. 29.09.2020 для надання до суду відзиву на позовну заяву та всіх письмових і електронних доказів. Вказану ухвалу позивач отримала 28.09.2020, що підтверджується даними розписки про особисте вручення, а відповідачу копія ухвали разом із позовною заявою та додатками направлена на електронну адресу 28.09.2020, що підтверджується даними роздруківки з електронної пошти. Додатково відповідач отримав вказану ухвалу 29.09.2020, що підтверджується даними розписки про особисте вручення. Крім того, ухвала направлена на електронну адресу ЦВК 28.09.2020, що також підтверджується даними роздруківки з електронної пошти.
29.09.2020 відповідач подав до суду відзив на позовну заяву (вх.№25612/20), в якому просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. В обґрунтування зазначив, що спірне рішення прийняв з дотриманням вимог закону.
Позивач 29.09.2020 подала суду клопотання (вх.№25644/20) про долучення до матеріалів справи скріншоту направлення відповідачу 22.09.2020 копій документів у електронному вигляді.
Під час підготовчого провадження суд задовольнив всі клопотання учасників щодо долучення доказів, допиту в якості свідка голови Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області.
Заслухавши учасників, дослідивши письмові докази, допитавши свідка, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову з огляду на таке.
Відповідно до додатку №9 до постанови Звенигородської районної територіальної виборчої комісії Черкаської області від 09.09.2020 №13 відповідач діє в складі 18 осіб: голова комісії - ОСОБА_2 , заступник голови комісії - ОСОБА_31 секретар комісії - ОСОБА_3 ; члени комісії: ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18
22.09.2020 позивач подала відповідачу заяву з додатками для реєстрації її кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі №7 з виборів депутатів сільської ради Матусівської ОТГ Звенигородського району Черкаської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року.
Відповідач 22.09.2020 о 15 год 55 хв. склав та надав позивачу довідку №28 про прийняття територіальною виборчою комісією в особі секретаря ОСОБА_3 від неї документів для реєстрації таким кандидатом: заяви про реєстрацію кандидата (1арк), автобіографію (1арк.), одну фотографію кандидата розміром 4х6 см (1арк), копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспорту книжечки (1 арк), квитанцію про сплату грошової застави на 1 арк.
22.09.2020 з електронної пошти ОСОБА_20 ІНФОРМАЦІЯ_2 відправлено о 15год 47хв на електронну пошту відповідача - ІНФОРМАЦІЯ_1 автобіографію файлом Word та фото позивача (формат jpg) (без накладення цифрового підпису), що підтверджується скриншотом.
24.09.2020 фізичні особи в кількості 27 осіб, у т.ч. позивач і член комісії ОСОБА_13 склали акт про те, що відповідач не прийняв заяви громадян та електронні носії з фотокартками 4*6 та автобіографії в кандидатів у депутати Матусівської сільської ради Звенигородського району Черкаської області, серед яких 21 особа, у т.ч. ОСОБА_20 та позивача.
З даних протоколу №8 засідання відповідача від 24.09.2020 о 21 год 30 хв. за участю 13 членів комісії суд встановив розгляд ним порядку денного: прийняття присяги ОСОБА_21 , реєстрація кандидата на посаду сільського голови ОСОБА_22 , реєстрація кандидатів у депутати Матусівської сільської ОТГ Звенигородського району Черкаської області: ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , - реєстрація Черкаської обласної організації Всеукраїнське об`єднання Черкащани , різне.
27.09.2020 відповідач прийняв постанову №62, якою відмовив позивачу у реєстрації кандидатом в депутати Матусівської сільської ради Звенигородського району Черкаської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року у зв`язку зі встановленням відсутності в пакеті документів і ненадання особисто позивачем електронних версій автобіографії та фотографії кандидата на цифровому носії CD-диску.
Тому позивач звернулася з вищевказаним позовом до суду.
Для вирішення спору суд врахував.
Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Верховна Рада України постановою від 15.07.2020 №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовка та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-IX (далі - ВК України) .
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.1 ВК України встановлено, що вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (ч.1 ст.2 ВК України).
Частиною першою статті 11 ВК України визначено, що громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до ч.1 ст.32 ВК України визначено, що в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Частиною другою статті 32 ВК України визначено перелік виборчих комісій:
Центральна виборча комісія;
окружні виборчі комісії;
територіальні виборчі комісії;
дільничні виборчі комісії.
Повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів визначені ст.206 ВК України.
Згідно з п.4 ч.2 ст.206 ВК України вона реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.
Зважаючи, що спірні правовідносини стосуються реєстрації позивача, як кандидата в депутати сільської ради, суд врахував абзац другий ч.2 ст.216 ВК України, згідно з яким право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.
Відповідно до ч.1 ст.220 ВК України право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.
Згідно з ч.11 вказаної статті громадянин України, який відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути кандидатом на місцевих виборах, може самовисунутися кандидатом у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) шляхом подачі заяви про самовисування до відповідної територіальної виборчої комісії. До заяви про самовисування додаються документи, передбачені частиною другою статті 223 цього Кодексу. Особа може бути висунута кандидатом у депутати шляхом самовисування лише в одному виборчому окрузі.
Порядок реєстрації кандидатів у депутати сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) врегульований ст.228 ВК України.
Так, відповідно до норм ч.ч.1-2 сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії в багатомандатному виборчому окрузі, або кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування, за умови подання до відповідної комісії документів, передбачених статтею 223 цього Кодексу. Подання документів до виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Отже, особа, яка має намір балотуватися у виборах на 25.10.2020, має право подати пакет документів для реєстрації її кандидатом до 25.09.2020.
Згідно з ч.6 ст.228 ВК України територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Отже, прийнявши 22.09.2020 заяву позивача з документами, у відповідача виник обов`язок прийняти рішення з питання реєстрації її, як кандидата в депутати, до 27.09.2020 включно. Спірним рішенням підтверджується дотримання відповідачем такого строку.
Умови реєстрації кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч осіб) визначені в ст.223 ВК України.
Зокрема, відповідно до ч.1 вказаної статті відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії у багатомандатних виборчих округах, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення конференції, зборів організації партії, зазначеного у частині восьмій статті 220 цього Кодексу, про висування кандидатів у депутати від організації партії та затвердженого переліку кандидатів у депутати відповідної ради, який додається до такого рішення і є його невід`ємною частиною, за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, який обов`язково повинен містити відомості, зазначені у частині десятій статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
3) заяв осіб, включених до переліку кандидатів у депутати відповідної ради від організації партії про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії (в тому числі у відповідному багатомандатному виборчому окрузі), які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата у депутати, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності мандата - зазначити про його відсутність);
4) документ про внесення організацією партії або кандидатом грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
5) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді , що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом у депутати змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
6) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між переліком кандидатів до відповідної ради від організації партії, наданим на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.
Подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, висунутих організацією партії в багатомандатних округах, здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
Представнику організації партії, уповноваженому на підставі довіреності від організації партії, який подав передбачені цією частиною документи, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів.
Отже, вказаний перелік документів містить вимоги щодо обов`язкової форми: паперовий носій та електронна форма.
Відповідно до ч.5 ст.223 ВК України документи для реєстрації кандидатів у депутати можуть подаватися до відповідної виборчої комісії за допомогою електронних сервісів в порядку, встановленому Центральною виборчою комісію.
У такому разі документи, передбачені частиною першою цієї статті, можуть подаватися у вигляді електронних копій, вірність яких засвідчується керівником відповідної організації партії та/або відповідним кандидатом у депутати з урахуванням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".
У разі прийняття Центральною виборчою комісією рішення про застосування електронних сервісів для реєстрації кандидатів у депутати положення частини другої цієї статті щодо особистого пред`явлення документа, передбаченого частиною першою статті 8 цього Кодексу, кандидатом, який балотується шляхом самовисування, не застосовуються. В такому разі документи, передбачені пунктами 4 - 7 частини першої та частиною другою цієї статті, підписуються (засвідчуються) відповідним кандидатом з урахуванням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".
Суд встановив, що позивач не має цифрового підпису та не скористалася правом надати документи для реєстрації її кандидатом у депутати з урахуванням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".
Як зазначено вище, поданий позивачем 22.09.2020 пакет документів не був повний, оскільки не містив електронної форми автобіографії позивача та фотокартки, що визнається позивачем, підтверджується довідкою №28 відповідача та свідчить про порушення позивачем вимог пунктів 5,6 ч.1 ст.223 ВК України.
Згідно з ч.2 ст.223 ВК України відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування , за умови особистого пред`явлення ним документа, передбаченого частиною першою статті 8 цього Кодексу, та подання ним документів, передбачених пунктами 4 - 7 частини першої цієї статті, а також особисто підписаної ним заяви про самовисування кандидатом у депутати із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних у зв`язку з участю у виборах до сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч).
Кандидату у депутати, який подав документи про самовисування, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів.
Частиною 1 ст.8 ВК України передбачено, що документом, який підтверджує особу та громадянство України виборця, є паспорт громадянина України (у вигляді паспортної книжечки або картки).
Оскільки матеріали позивача свідчать про її намір балотуватися в депутати в порядку самовисування, позивач має обов`язок виключно особисто подавати свої документи відповідачу для відповідної реєстрації її кандидатом до 25.09.2020.
Відповідальність за достовірність та точність відомостей у документах, зазначених у пункті 5 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати (ч.4 ст.223 ВК України).
Згаданим вище скріншотом підтверджується, що в спірних правовідносинах частину документів в електронній формі, які позивач не додала до заяви від 22.09.2020, направляла інша, аніж позивач, фізична особа. Належні, допустимі та достовірні докази особистого пред`явлення позивачем електронних версій документів, обов`язок щодо чого передбачений ч.2 ст.223 ВК України, відсутні.
Відповідно до ч.1 ст.72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Належними згідно з ч.1 ст.73 КАС України є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Достовірними відповідно до ч.1 ст.72 КАС України є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
Згідно з ч.1 ст.76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Наданий позивачем диск в обґрунтування доводів не прийняття відповідачем її документів не відповідає вказаним вище ознакам доказу.
Зокрема, відсутні будь-які відомості щодо особи, часу та дати створення відеофайлу, що на ньому міститься, що має особливе значення, враховуючи, що згідно з ч.3 ст.223 ВК України відповідна територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені у частинах першій та другій цієї статті, якщо вони подані з порушенням строків , передбачених частиною другою статті 228 цього Кодексу, про що повідомляється суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії.
Також зафіксована на ньому інформація не містить: зображень особисто позивача, будь-яких фактів як щодо її наміру та спроб подати заяву від 24.09.2020 з документами, так і відмови їй у прийнятті документів, про які стверджується в позові. Спроби позивача особисто подати документи відповідачу заявою від 24.09.2020 не доведені жодним доказом, у т.ч. допитом свідка ( ОСОБА_2 - голови комісії).
Наданий позивачем акт від 24.09.2020 щодо обставин не прийняття відповідачем окремих документів від 21 особи також не є достатнім доказом доводів позивача, оскільки у ньому не зазначено часу та місця його складання, особи, що його безпосередньо створила, а інформація викладена загально без наведення конкретних дат, часу, фактів щодо конкретних кандидатів.
Крім того, відсутні будь-які особисті скарги, у т.ч. позивача, як кандидата у депутати, до дати прийняття спірного рішення (до 27.09.2020) для їх розгляду відповідачем на засіданні в порядку, визначеному ВК України, у порядку його поточної діяльності. Зокрема, суд врахував.
Згідно з ч.ч.3, 4 ст.32 ВК України встановлено, що виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України. Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом.
Виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства (ч.1 ст.33 ВК України).
Відповідно до ч.4 ст.33 ВК України територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.
Центральна виборча комісія організовує свою роботу відповідно до Закону України "Про Центральну виборчу комісію" та Регламенту Центральної виборчої комісії. Порядок організації роботи виборчих комісій нижчого рівня визначається Центральною виборчою комісією відповідно до цього Кодексу.
Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги (ч.1 ст.36 ВК України).
Відповідно до ч.4 ст.36 ВК України засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу.
Документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією (ч.1 ст.37 ВК України)
Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів затверджений постановою ЦВК від 10.08.2020 №173 (далі - Порядок №173).
Відповідно до п. 1.17 Порядку №173 кожна виборча комісія здійснює документування своєї діяльності, що полягає в підготовці відповідно до встановленого порядку документів на паперових та електронних носіях, що фіксують прийняття рішень та здійснення іншої діяльності комісії в межах повноважень, передбачених Кодексом та законами України.
Згідно з п.13.3 Порядку №173 документи та звернення до виборчої комісії надсилаються поштою чи подаються до комісії особисто або через уповноважену особу, якщо її повноваження підтверджені відповідно до законодавства України.
Відповідно до п.13.4 Порядку №173 встановлено, що документи, звернення реєструються в день їх надходження в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії (додаток 5).
Заяви виборців про бажання голосувати за місцем перебування реєструються дільничною виборчою комісією в окремому журналі, форму якого встановлено постановою Центральної виборчої комісії від 8 липня 2020 року № 134. Особа, яка подає документи, звернення до виборчої комісії, пише опис, в якому вказує своє прізвище, ім`я, по батькові, короткий опис поданих документів із зазначенням кількості аркушів, дати та часу їх подання. Опис зберігається разом із поданими документами. Документи, що надходять до виборчої комісії факсимільним зв`язком або електронною поштою, також реєструються (п.п.13.5-13.7 Порядку №173).
Згідно з п.13.8 Порядку №173 не реєструються у виборчій комісії анонімні, вітальні листи, запрошення, що надходять на адресу комісії.
Відповідно до п.13.9 Порядку №173 встановлено, що реєстраційний (вхідний) номер, що відповідає порядковому номеру запису в журналі реєстрації документів, заяв і скарг, та дата надходження зазначаються у правій нижній частині першого аркуша документа, звернення або на іншому вільному від тексту місці цього аркуша (крім місця, визначеного для підшивки).
У разі повторного надходження документа, звернення після присвоєння чергового реєстраційного номера у правій верхній частині їх першого аркуша робиться напис "повторно" (п. 13.10. Порядку №173).
Згідно з п.13.11. Порядку №173 визначено, що якщо під час розпечатування конверта з документом, зверненням виявлено відсутність чи пошкодження документа, звернення або їх окремих частин, невідповідність номера документа, звернення номеру, зазначеному на конверті, особа, яка приймає документ, звернення складає акт у двох примірниках, один з яких надсилається відправнику, другий долучається до документа, звернення, що залишаються у виборчій комісії. Конверти, в яких надійшли документи, додаються до звернення.
Зареєстровані документи, звернення в день їх реєстрації подаються голові комісії (в разі відсутності голови комісії - заступнику голови), який дає відповідні доручення членам комісії та залученим спеціалістам, експертам щодо їх попереднього розгляду та підготовки відповіді. За підсумками попереднього розгляду документа, звернення член комісії у разі необхідності розгляду питання на засіданні комісії готує проєкт постанови відповідно до пункту 4.7 цього Порядку, про що інформує голову комісії (у разі його відсутності - заступника голови комісії). Якщо звернення не потребує прийняття рішення виборчою комісією, суб`єкту звернення може бути надана відповідь за підписом голови комісії (заступника голови) (п.п. 13.12-13.13 Порядку №173).
Відповідно до п.13.14. Порядку №173 встановлено, що строки та порядок розгляду документів, звернень, що надійшли до виборчої комісії під час виборчого процесу, встановлено Кодексом, іншими законами України та відповідними актами Центральної виборчої комісії. Документи, звернення, які надійшли до територіальної виборчої комісії поза межами виборчого процесу, розглядаються у строки, встановлені законодавством України для розгляду відповідних документів, звернень. Якщо законодавством відповідні строки не встановлені, документи, звернення мають бути розглянутими не більше ніж упродовж 30 днів з дня надходження.
Суд встановив, що постановою Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області від 22.08.2020 №1 встановлено порядок прийняття електронних документів лише на цифрових носіях у вигляді CD-R диску, що обґрунтоване метою запобігти можливості зміни записаних на них даних та із-за технічної неможливості перевірки дійсності електронних документів цифровими підписами. Це рішення чинне та не скасоване на час судового вирішення спору.
Згідно з ч.2 ст.36 ВК України на засіданні виборчої комісії протокол засідання веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.
Рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити:
1) найменування комісії;
2) найменування постанови;
3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер;
4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії;
5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови;
6) резолютивну частину.
Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання) (ч.3 ст.36 ВК України).
Відповідно до абз.3 ч.4 ст.36 ВК України встановлено, що копія постанови, прийнятої виборчою комісією, засвідчена головою виборчої комісії чи його заступником і секретарем виборчої комісії та скріплена печаткою виборчої комісії, видається суб`єкту виборчого процесу, якого вона стосується, на його вимогу не пізніше ніж через чотири години після її прийняття, а копія постанови, прийнятої напередодні дня голосування та в день голосування, - невідкладно.
З питань поточної діяльності виборча комісія може приймати протокольні рішення , зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом. Виборча комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або певну подію, виявлену і визнану комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією. Акти і протоколи виборчої комісії складаються у випадках, передбачених цим Кодексом, за формами, затвердженими Центральною виборчою комісією, та у кількості примірників, встановленій цим Кодексом. Акт або протокол комісії підписується всіма присутніми на засіданні членами виборчої комісії, підписи яких скріплюються печаткою виборчої комісії. Перший примірник акта чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати, їх довірені особи, уповноважені представники партій (місцевих організацій партій), кандидатів, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі (ч.ч.5, 6 ВК України).
Згідно з ч.1 ст.63 ВК України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
Відповідно до ст.70 ВК України скарга, оформлена з додержанням вимог цього Кодексу, розглядається відповідною виборчою комісією на її засіданні.
На засідання виборчої комісії з розгляду скарги обов`язково запрошується суб`єкт звернення зі скаргою, суб`єкт оскарження, заінтересовані особи, зазначені у скарзі.
Про місце, день і час проведення засідання комісії, на якому передбачається розгляд скарги, виборча комісія повідомляє осіб, вказаних у частині другій цієї статті, рекомендованою телеграмою, факсимільним повідомленням, засобами електронної пошти, по телефону (телефонограмою, SMS-повідомленням). Докази повідомлення зазначених осіб додаються до протоколу засідання виборчої комісії, на якому відбувався розгляд скарги.
Неприбуття на засідання виборчої комісії осіб, які були належним чином повідомлені про нього, не перешкоджає розгляду скарги.
Копії скарги та доданих до неї документів надаються суб`єкту оскарження та заінтересованим особам заздалегідь, а у разі неможливості - не пізніше початку розгляду скарги. Суб`єкт оскарження має право подати письмові пояснення по суті скарги, які беруться до розгляду виборчою комісією.
Як встановлено вище, вказаним порядком позивач не скористалася.
Відповідно до п.20 ч.2 ст.206 ВК України розглядає звернення, заяви і скарги стосовно підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, приймає щодо них рішення.
Суд врахував, що у спірних правовідносинах відповідачу не подавалися скарги щодо підготовки та проведення місцевих виборів у частині нерозгляду будь-яких документів безпосередньо позивача для реєстрації її кандидатом у депутати сільської ради. Як наслідок, відповідач на засіданнях не розглядав такі питання, відсутні будь-які рішення з цього приводу. Не доведено відмови будь-яких посадових осіб відповідача у прийнятті заяви позивача від 24.09.2020.
Пунктом першим ч.2 ст.230 ВК України визначено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови).
Відповідно до ч.3 ст.230 ВК України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Абзацом 3 ч.3 ст.230 ВК України передбачено, що виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Як зазначено вище, відсутність окремих документів позивача підтверджена, а його аргументи щодо відмови відповідача прийняти додатково - не доведені сукупністю належних, допустимих і достовірних доказів. Неточності у поданих документах позивача не виявлені.
Отже, відповідач у межах заявлених спірних правовідносинах діяв з дотриманням вимог закону щодо порядку, меж, строків і способу дій, а спірне рішення виніс правомірно.
Згідно з ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Врахувавши викладене суд дійшов висновку, що позовні вимоги не обґрунтовані, доводи позовної заяви не підтверджені сукупністю належних, допустимих і достовірних доказів. Тому позов не підлягає задоволенню.
Розподіл судових витрат здійснюється у порядку визначеному ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України). Відповідно до ч.1 вказаної статті при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Докази сплати позивачем судового збору підтверджені квитанцією від 28.09.2020 №0.0.1851304972.1 у сумі 1681,60грн. Однак, зважаючи на результат вирішеного спору, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись ст.ст.2-20 72-78, 132-139, 268, 272, 273, 275, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
1. Відмовити повністю в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області (20631, Черкаська обл., Звенигородський р-н., с.Матусів, вул.Кравченка, буд.7; код ЄДРПОУ 43797499) про:
визнання дій посадових осіб щодо відмови в прийнятті, реєстрації заяви від 24.09.2020 та CD-носія з електронною версією автобіографії та фото незаконними та скасування постанови від 27.09.2020 №62;
зобов`язання прийняти заяву від 24.09.2020 та вказаний носій з електронною версією автобіографії, фото та винести рішення про реєстрацію її кандидатом в депутати Матусівської сільської ради.
2. Судові витрати розподілу не підлягають.
3. Копію рішення направити учасникам справи.
4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня проголошення рішення.
Суддя А.М. Бабич
Рішення ухвалене, складене у повному обсязі, проголошене та підписане 30.09.2020.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2020 |
Оприлюднено | 30.09.2020 |
Номер документу | 91876985 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
А.М. Бабич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні