ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 580/4161/20 Суддя (судді) першої інстанції: А.М. Бабич
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 жовтня 2020 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді Кучми А.Ю.,
суддів Аліменка В.О., Безименної Н.В.
за участю секретаря Островської О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року (м. Черкаси, дата складання повного тексту - 30.09.2020) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області про визнання протиправними дій, визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити дії та винести рішення,-
В С Т А Н О В И Л А :
ОСОБА_1 звернулася з позовом до суду, в якому просить:
- визнати дій посадових осіб відповідача щодо відмови в прийнятті, реєстрації заяви від 24.09.2020 та CD-носія з електронною версією автобіографії та фото позивача незаконними та скасувати постанову від 27.09.2020 №62;
- зобов`язати відповідача прийняти заяву позивача від 24.09.2020 та вказаний носій з електронною версією автобіографії, фото та винести рішення про реєстрацію позивача кандидатом в депутати Матусівської сільської ради.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 22.09.2020 позивач подала до відповідача заяву про самовисування в депутати Матусівської сільської ради Звенигородського району Черкаської області з визначеним законом пакетом документів, окрім електронної версії автобіографії та фото кандидата на CD-диску, однак 24.09.2020 позивач мала намір подати такі документи, але відповідач їх не прийняв, не вніс про це запис до журналу реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії, про що складено акт від 24.09.2020, таким чином позивач позбавлена пасивного виборчого права.
Відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому вказано, що спірне рішення прийняв з дотриманням вимог закону та положень Виборчого кодексу України.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погоджуючись з судовим рішенням, позивач подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги повністю.
Апеляційні скарги обґрунтовано тим, що рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, без повного з`ясування усіх фактичних обставин у справі. Зазначено, що позивачем було вчинено дії направленні на подачу відповідних документів, однак відповідачем такі документи прийнято не було, що підтверджується актом та відеозаписом.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду - скасуванню.
Згідно з ст. 317 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції скасовує його та ухвалює нове рішення, якщо визнає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 22.09.2020 позивач подала відповідачу заяву з додатками для реєстрації її кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі №7 з виборів депутатів сільської ради Матусівської ОТГ Звенигородського району Черкаської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року.
Відповідач 22.09.2020 о 15 год 55 хв. склав та надав позивачу довідку №28 про прийняття територіальною виборчою комісією в особі секретаря ОСОБА_2 від неї документів для реєстрації таким кандидатом: заяви про реєстрацію кандидата (1 арк), автобіографію (1 арк.), одну фотографію кандидата розміром 4х6 см (1 арк), копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспорту книжечки (1 арк), квитанцію про сплату грошової застави на 1 арк.
22.09.2020 з електронної пошти ОСОБА_3 відправлено о 15 год. 47 хв. на електронну пошту відповідача - ІНФОРМАЦІЯ_1 автобіографію файлом Word та фото позивача (формат jpg) (без накладення цифрового підпису), що підтверджується скриншотом.
24.09.2020 фізичні особи в кількості 27 осіб, у т.ч. позивач і член комісії ОСОБА_4 склали акт про те, що відповідач не прийняв заяви громадян та електронні носії з фотокартками 4*6 та автобіографії в кандидатів у депутати Матусівської сільської ради Звенигородського району Черкаської області, серед яких 21 особа, у т.ч. позивач.
27.09.2020 відповідач прийняв постанову №62, якою відмовив позивачу у реєстрації кандидатом в депутати Матусівської сільської ради Звенигородського району Черкаської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року у зв`язку зі встановленням відсутності в пакеті документів і ненадання особисто позивачем електронних версій автобіографії та фотографії кандидата на цифровому носії CD-диску.
Позивач вважаючи, що оскаржувані дії відповідача порушують її права та інтереси, звернулася до суду з даним адміністративним позовом.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що відсутність окремих документів позивача підтверджена, а її аргументи щодо відмови відповідача прийняти додатково не доведені сукупністю належних, допустимих і достовірних доказів, тому відповідач у межах заявлених спірних правовідносинах діяв з дотриманням вимог закону щодо порядку, меж, строків і способу дій, а спірне рішення виніс правомірно.
Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Верховна Рада України постановою від 15.07.2020 №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовка та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-IX (далі - ВК України).
Частиною першою статті 11 ВК України визначено, що громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до ч.1 ст.32 ВК України визначено, що в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів визначені ст.206 ВК України.
Згідно з п.4 ч.2 ст.206 ВК України територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.
Відповідно до абзацу другого ч.2 ст.216 ВК України право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.
Згідно ч.1 ст.220 ВК України право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.
Згідно з ч.11 вказаної статті громадянин України, який відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути кандидатом на місцевих виборах, може самовисунутися кандидатом у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) шляхом подачі заяви про самовисування до відповідної територіальної виборчої комісії. До заяви про самовисування додаються документи, передбачені частиною другою статті 223 цього Кодексу. Особа може бути висунута кандидатом у депутати шляхом самовисування лише в одному виборчому окрузі.
Порядок реєстрації кандидатів у депутати сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) врегульований ст.228 ВК України.
Так, відповідно до норм ч.ч.1-2 сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії в багатомандатному виборчому окрузі, або кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування, за умови подання до відповідної комісії документів, передбачених статтею 223 цього Кодексу. Подання документів до виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Отже, особа, яка має намір балотуватися у виборах на 25.10.2020, має право подати пакет документів для реєстрації її кандидатом до 25.09.2020.
Згідно з ч.6 ст.228 ВК України територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Умови реєстрації кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч осіб) визначені в ст.223 ВК України.
Зокрема, відповідно до ч.1 вказаної статті відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії у багатомандатних виборчих округах, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення конференції, зборів організації партії, зазначеного у частині восьмій статті 220 цього Кодексу, про висування кандидатів у депутати від організації партії та затвердженого переліку кандидатів у депутати відповідної ради, який додається до такого рішення і є його невід`ємною частиною, за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, який обов`язково повинен містити відомості, зазначені у частині десятій статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
3) заяв осіб, включених до переліку кандидатів у депутати відповідної ради від організації партії про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії (в тому числі у відповідному багатомандатному виборчому окрузі), які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата у депутати, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності мандата - зазначити про його відсутність);
4) документ про внесення організацією партії або кандидатом грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
5) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом у депутати змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
6) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Пунктом першим ч.2 ст.230 ВК України визначено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови).
Відповідно до ч.3 ст.230 ВК України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Абзацом 3 ч.3 ст.230 ВК України передбачено, що виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Абзацом 4 ч.3 ст.230 ВК України передбачено, що якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Разом із тим, відповідачем не надано доказів на підтвердження повідомлення позивача про відсутність в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог Виборчого кодексу України, тобто недотримано приписи ст.230 даного Кодексу.
Натомість позивачем вчинялися дії направленні на усунення відповідних недоліків, а саме подавалась заява з відповідними додатками, однак з незрозумілих причин прийнята відповідачем не була. Дані обставини підтверджені актом (а.с.9) та відеозаписом (а.с.15).
Колегія суддів звертає увагу, що у заяві позивача від 22.09.2020 (а.с.67) поданій до Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області, в додатках вказано, що документи подаються на паперовому та електронному носії.
Разом із тим, у довідці №28 від 22.09.2020 про прийняття територіальною виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови на місцевих виборах 25.10.2020, не зазначено про жодні недоліки поданих документів чи про їх відсутність, зокрема, що стосується документів на електронних носіях, тобто фактично такі документи було подано але проігноровано відповідачем.
Крім того, враховуючи приписи норм Виборчого кодексу України документи для реєстрації кандидатів та доповнення до них повинні бути подані до 23 год. 59 хв. 24.09.2020, тому враховуючи наявні в матеріалах справи докази активної поведінки позивача щодо подання документів та подальшого подання доповнень, колегія суддів вважає, що позивачем виконано свій обов`язок щодо подачі таких документів своєчасно та у межах встановленого строку.
Так само, колегія суддів критично оцінює доводи відповідача, щодо встановленого часу з 09:00 до 17:00 години для подання документів, скільки в даному випадку подавалися документи чи то доповнення до раніше поданих документів з приводу реєстрації кандидата у депутати відповідної ради, а тому вони не могли бути визначені, як окреме звернення із заявою і обмежені робочім часом, встановленим комісією.
Крім того, колегія суддів критично оцінює доводи відповідача, що Виборчим кодексом України не передбачено можливості повторного чи додаткового подання документів щодо реєстрації кандидатом, після прийняття таких документів комісією, оскільки дані твердження повністю спростовуються приписами ст.230 ВК України.
Таким чином, твердження відповідача, що позивачем було подано саме окреме звернення а не доповнення не заслуговують на увагу, оскільки позивач скористався своїм правом та подав доповнення (уточнення) до раніше поданих документів, що узгоджується з положеннями ст.230 ВК України.
Враховуючи відсутність підстав для відмови позивачу у реєстрації кандидатом в депутати Матусівської сільської ради та протиправність такої відмови з огляду на встановленні під час розгляду справи обставини, колегія суддів дійшла до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27 вересня 2001 року, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .
Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі Ruiz Torija v. Spain від 9 грудня 1994 року, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи
Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів приходить до висновку про задоволення позовних вимог.
При цьому, враховуючи задоволення позовних вимог, колегія судді дійшла до висновку про стягнення на користь позивача суму сплаченого судового збору за подання позовної заяви та апеляційної скарги відповідно до приписів ст.139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 33, 34, 243, 272, 278, 310, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити .
Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року - скасувати та прийняти постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 - задовольнити.
Визнання дії посадових осіб Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області щодо відмови в прийнятті, реєстрації заяви від 24.09.2020 та CD-носія з електронною версією автобіографії та фото ОСОБА_1 незаконними.
Скасувати постанову Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області від 27.09.2020 №62.
Зобов`язати Матусівську сільську територіальну виборчу комісію Звенигородського району Черкаської області прийняти CD-носій з електронною версією автобіографії та фото ОСОБА_1 відповідно до заяви від 24.09.2020 та винести рішення про реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом в депутати Матусівської сільської ради.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області (20631, Черкаська обл., Звенигородський район, с.Матусів, вул. Кравченка, 7, код ЄДРПОУ 43797499) судовий збір за подання позовної заяви та апеляційної скарги у розмірі 4204,60 грн (чотири тисячі чотириста чотири гривні 60 коп.) сплачений відповідно до квитанцій №0.0.1851304972.1 від 28.09.2020, №50 від 01.10.2020.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та оскарженню не підлягає.
Повний текст постанови виготовлено 05.10.2020.
Головуючий суддя: А.Ю. Кучма
В.О. Аліменко
Н.В. Безименна
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2020 |
Оприлюднено | 06.10.2020 |
Номер документу | 91989361 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кучма Андрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні