ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 жовтня 2020 року Справа № 160/12060/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Віхрової В.С.,
при секретарі судового засідання Піддубцеві О.В.
за участю:
представника позивача Поставця О.О.,
представника позивача Шкуро М.О.
представника відповідача Ефа Л.М.
представника відповідача Медяник І.Ф.
представника третьої особи Шваб О.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою Марганецького міського осередку Партії захисників Вітчизни до Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області, третя особа: Дніпропетровська регіональна організація політичної партії Опозиційна платформа - за життя про визнаття протиправною, незаконною та скасування постанови №39 від 26.09.2020 р., -
ВСТАНОВИВ:
30.09.2020 р. о 08:01 год. до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Марганецького міського осередку Партії захисників Вітчизни (надалі - позивач) до Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (надалі - відповідач), в якій позивач просить суд:
визнати протиправною та незаконною і скасувати постанову №39 від 26.09.2020 року (11 год. 20 хв.) Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області Про реєстрацію кандидатів у депутати Марганецької міської ради включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року .
В обґрунтування позову позивач вказує, що Марганецький міський осередок Партії захисників Вітчизни є суб`єктом виборчого процесу на перших виборах Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області 25 жовтня 2020 року. На думку позивача, постанова, яка звернена до оскарження, є противоправною, незаконною та підлягає скасуванню, оскільки єдиний та територіальні списки не відповідають вимогам ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України. Позивач вважає, що Марганецька МТВК порушила вимоги Виборчого кодексу України, оскільки нею не забезпечено належної та повної перевірки виборчих списків.
За результатами автоматизованого розподілу справ між суддями Дніпропетровського окружного адміністративного суду справа №160/12060/20 передана до розгляду судді Віхровій В.С.
У відповідності до ч.1 ст.173 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) підготовку справи до судового розгляду здійснює суддя адміністративного суду, який відкрив провадження в адміністративній справі.
Стаття 174 КАС України визначає, що ухвала про відкриття провадження у справі надсилається учасникам справи, а також іншим особам, якщо від них витребовуються докази, в порядку, встановленому статтею 251 цього Кодексу. Одночасно з копією ухвали про відкриття провадження у справі учасникам справи надсилається копія позовної заяви з копіями доданих до неї документів.
Згідно положень ст.ст.175, 182 КАС України у строк, встановлений судом в ухвалі про відкриття провадження у справі, відповідач має право надіслати суду - відзив на позовну заяву і всі письмові та електронні докази (які можливо доставити до суду), висновки експертів і заяви свідків, що підтверджують заперечення проти позову; позивачу, іншим відповідачам, третім особам - копію відзиву та доданих до нього документів. У строк, встановлений судом, позивач має право подати відповідь на відзив, а відповідач - заперечення.
Завданням розгляду справи по суті є розгляд та вирішення спору на підставі зібраних у підготовчому провадженні матеріалів, а також розподіл судових витрат (ст.192 КАС України).
Спеціальною нормою, що регулює особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені в статті 273 КАС України.
Відповідно до ч. 11 ст. 273 КАС України, суд вирішує адміністративні справи, визначені цією статтею, у дводенний строк після надходження позовної заяви.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.09.2020 р. відкрито загальне позовне провадження у справі з призначенням підготовчого судового засідання на 01.10.2020 р. о 08:00 год.
Даною ухвалою до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги залучено Дніпропетровську регіональну організацію політичної партії Опозиційна платформа - за життя .
01.10.2020 р. до початку судового засідання відповідачем подано відзив на позовну заяву, згідно якого повідомлено суд, що з боку Марганецької ТВК не було виявлено будь-яких порушень при реєстрації кандидатів у депутати Марганецької міської ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків у депутати від Дніпропетровської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя на перших виборах депутатів міських рад територіальних громад 25 жовтня 2020 р. та партією не було допущено порушень ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, а також будь-яких інших порушень виборчого законодавства, тому даний позов не визнає та просить у його задоволенні відмовити.
Також до початку судового засідання від третьої особи надійшли письмові пояснення, згідно яких повідомлено суд про незгоду з вимогами позову. Дніпропетровська регіональна організація політичної партії Опозиційна платформа - за життя вважає, що виконала всі вимоги, які передбачені нормами Виборчого кодексу України (ч.9 ст. 219) та Додатку до Постанови ЦВК від 11.09.2020 р. №249.
У підготовче судове засідання 01.10.2020 р. о 08:00 год. прибули уповноважені представники сторін та третьої особи.
У судовому засіданні представником позивача заявлено клопотання про доповнення підстав звернення до суду з даним позовом. Позивач вказує, що Рішення (протокол №2) про висунення кандидатів не погоджено в повному обсязі до вимог Виборчого кодексу України, зокрема ст. 219, а саме відсутні дані та підпис керівників політичної партії, уповноважених посвідчувати своїми підписами рішення про висунення кандидатів від місцевих організацій політичної партії. Тобто, таке рішення, на переконання позивача, є нечинним, оскільки його не посвідчено підписом згідно переліку політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 25.10.2020 р.
На питання суду в чому полягають порушення прав позивача, останнім вказано, що на його думку, відповідачем не дотримано рівності учасників виборчого процесу, оскільки Марганецької ТВК допустила привілеї до третьої особи.
Для надання представниками відповідача та третьої особи пояснень відносно вказаного питання, у судовому засіданні оголошено перерву до 13:00 год. 01.10.2020 р.
У підготовче судове засідання 01.10.2020 р. о 13:00 год. прибули уповноважені представники сторін та третьої особи.
Позивачем надані пояснення щодо порушень відповідачем норм 217, 219 Виборчого кодексу України при прийнятті оскаржуваної постанови та з приводу доповнених підстав позову у минулому судовому засіданні.
Третьою особою надані додаткові пояснення, згідно яких наполягає на дотриманні норм виборчого законодавства при формуванні списків виборців та погодження рішення про висунення кандидатів від місцевих організацій політичної партії.
Суд ухвалив закінчити підготовче провадження у справі та за згодою учасників справи перейти до розгляду справи по суті у той же день.
Представник позивача просив вимоги позову задовольнити.
Представник відповідача та третьої особи просили у задоволенні позову відмовити.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
Постановою Верховної Ради України Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році №795-IX від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
З урахуванням Постанови Верховної Ради України "Про утворення та ліквідацію районів" №807-IX від 17.07.2020 та розпоряджень Кабінету Міністрів України від 12.06.2020, якими визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад областей, Центральна виборча комісія постановою №160 від 08.08.2020 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою №176 від 14.08.2020 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.
Розглянувши заяву та інші документи передбачені частиною 1 статті 222 Виборчого кодексу України для реєстрації кандидатів у депутати Марганецької міської ради на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати сформованих та затверджених на конференції Дніпропетровської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя , Марганецька міська територіальна виборча комісія Нікопольського району Дніпропетровської області встановила їх відповідність вимогам Виборчого кодексу України та керуючись частиною 1 статтею 222, статтями 216-219, статтею 227 Виборчого кодексу Украйни, постановила зареєструвати кандидатів у депутати Марганецької міської ради включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, про що 26.09.2020 р. об 11 год. 20 хв. складено постанову №39.
В якості додатків до вказаної постанови зазначені:
Додаток 1 - єдиний виборчий список кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя ;
Додаток 2 - територіальний виборчий список кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя .
Перевіряючи дану постанову на предмет її відповідності закону суд виходить з наступного.
Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Згідно з частиною першою статті 1 Виборчого кодексу України, вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 3 Виборчого кодексу України, відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів: місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).
Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму (частина перша статті 273 КАС України).
Дана стаття кореспондується з положеннями Виборчого кодексу України, а саме статтею 64 частиною першою, в якій зазначено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Частина перша статті 22 Виборчого кодексу України містить перелік суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Статтею 196 Виборчого кодексу України визначено, що виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Статтею 222 Виборчого кодексу України визначено умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).
Згідно частини першої статті 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
За нормами частини першої статті 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею вичерпного переліку документів, зокрема, рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається).
Територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи (частина друга статті 222 Виборчого кодексу України).
В частині шостій статті 227 Виборчого кодексу України зазначено, що територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначено в статті 219 Виборчого кодексу України.
Так, висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом (ч.1).
Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом (ч.2).
Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії (ч.3).
Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради (ч.4).
У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати (ч.5).
Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків (ч.6).
Особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії (ч.7).
Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків (ч.8).
Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку (ч.9).
Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії (ч.10).
Форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу (ч.11).
У єдиному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначаються:
1) порядковий номер кандидата у єдиному виборчому списку;
2) прізвище, ім`я (усі імена), по батькові (за наявності) кандидата;
3) число, місяць і рік народження;
4) громадянство;
5) відомості про освіту;
6) посада (заняття), місце роботи;
7) партійність;
8) адреса місця проживання;
9) відомості про наявність чи відсутність судимості;
10) відомості про наявність чи відсутність представницького мандата;
11) номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата (крім першого кандидата);
12) порядковий номер кандидата у відповідному територіальному виборчому списку (крім першого кандидата) (ч.12).
У кожному територіальному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначаються його порядковий номер у цьому списку та відомості, передбачені пунктами 2-10 частини дванадцятої цієї статті (ч.13).
Відповідно до п. 8 Додатку до постанови Центральної виборчої комісії від 11 вересня 2020 року №249 Роз`яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі); у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (віл 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку (частина дев`ята статті 219 Кодексу).
Наведена норма Кодексу обумовлює необхідність забезпечення присутності визначеної кількості осіб різної статі як у єдиному, так і в територіальних виборчих списках.
Так, з наданих позивачем пояснень вбачається, що однією з підстав для скасування спірної постанови останній вважає недотримання відповідачем вимог гендерного представництва, що визначено положеннями ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України при формуванні виборчого списку по територіальному виборчому округу.
Натомість досліджуючи спірні списки, судом встановлено наступний порядок формування кандидатів у виборці:
1.Єдиний виборчий список кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя :
1. ОСОБА_1 (чоловік);
2. ОСОБА_2 (чоловік);
3. ОСОБА_3 (чоловік);
4. ОСОБА_4 (жінка);
5. ОСОБА_5 (жінка);
6. ОСОБА_6 (жінка);
7. ОСОБА_7 (чоловік);
8. ОСОБА_8 (чоловік);
9. ОСОБА_9 (чоловік);
10. ОСОБА_10 (жінка);
11. ОСОБА_11 (чоловік);
12. ОСОБА_12 (жінка);
13. ОСОБА_13 (чоловік);
14. ОСОБА_14 (чоловік);
15. ОСОБА_15 (жінка);
16. ОСОБА_16 (чоловік);
17. ОСОБА_17 (жінка);
18. ОСОБА_18 (чоловік);
19. ОСОБА_19 (чоловік);
20. ОСОБА_20 (жінка);
21. ОСОБА_21 (чоловік);
22. ОСОБА_22 (жінка);
23. ОСОБА_23 (жінка);
24. ОСОБА_24 (чоловік);
25. ОСОБА_25 (чоловік);
26. ОСОБА_26 (чоловік);
27. ОСОБА_27 (жінка);
28. ОСОБА_28 (жінка);
29. ОСОБА_29 (чоловік);
30. ОСОБА_30 (чоловік);
31. ОСОБА_31 (жінка);
32. ОСОБА_32 (чоловік);
33. ОСОБА_33 (жінка);
34. ОСОБА_34 (чоловік).
2. Територіальний виборчий список у виборчому окрузі №1 кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя .
1. ОСОБА_2 (чоловік);
2. ОСОБА_4 (жінка);
3. ОСОБА_19 (чоловік);
4. ОСОБА_11 (чоловік);
5. ОСОБА_23 (жінка);
6. ОСОБА_25 (чоловік);
7. ОСОБА_28 (жінка);
8. ОСОБА_22 (жінка);
9. ОСОБА_27 (жінка);
10. ОСОБА_35 (чоловік);
11. ОСОБА_29 (чоловік).
3. Територіальний виборчий список у виборчому окрузі №2 кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя :
1. ОСОБА_3 (чоловік);
2. ОСОБА_8 (чоловік);
3. ОСОБА_5 (жінка);
4. ОСОБА_6 (жінка);
5. ОСОБА_10 (жінка);
6. ОСОБА_13 (чоловік);
7. ОСОБА_17 (жінка);
8. ОСОБА_32 (чоловік);
9. ОСОБА_33 (жінка);
10. ОСОБА_34 (чоловік);
11. ОСОБА_21 (чоловік).
4. Територіальний виборчий список у виборчому окрузі №3 кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя :
1. ОСОБА_14 (чоловік);
2. ОСОБА_7 (чоловік);
3. ОСОБА_9 (чоловік);
4. ОСОБА_31 (жінка);
5. ОСОБА_12 (жінка);
6. ОСОБА_30 (чоловік);
7. ОСОБА_16 (чоловік);
8. ОСОБА_18 (чоловік);
9. ОСОБА_15 (жінка);
10. ОСОБА_20 (жінка);
11. ОСОБА_24 (чоловік).
Таким чином, Єдиний виборчий список містить 34 кандидати у депутати, у кожній із шести п`ятірок не менше двох кандидатів кожної статі, кандидати з 31 по 34 чергуються наступним чином 31 - жінка, 32 - чоловік, 33 - жінка, 34 чоловік у відповідності до вимог ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України.
Територіальні виборчі списки у виборчих округах №1, №2, №3 містять по 11 кандидатів у депутати, у кожній із двох п`ятірок не менше двох кандидатів кожної статі, відповідно до одинадцятого кандидата черговість не застосовується у відповідності до вимог ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України.
Вищенаведеним спростовані доводи позивача про порушення відповідачем норм ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України при винесенні спірної постанови.
Відносно рішення (протокол №2) конференції Дніпропетровської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя про висування кандидатів у депутати Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області від 17.09.2020 р. судом встановлено, що воно повністю відповідає вимогам Виборчого кодексу України, а саме: підписано керівником організації партії і скріплено печаткою цієї місцевої організації партії, а також погоджене центральним керівним органом партії із засвідченням печаткою партії, що передбачено ч. 10 ст. 219, ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України.
Крім того, судом встановлено, що вказане рішення (протокол) відповідає Додатку №4 до постанови Центральної виборчої комісії від 14.08.2020 р. №177, згідно якого рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії має бути:
підписано керівником місцевої організації партії;
засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня;
погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається).
Позивач під час судового розгляду справи наголошував, що у відповідності до вимог статей 217-219 Виборчого кодексу України, рішення вищого керівного органу політичної партії про участь в місцевих організацій у місцевих виборах повинно містити також прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) керівників партії, уповноважених посвідчувати своїм підписом копії рішень зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії. Центральна виборча комісія не пізніше як за 45 днів до дня голосування оприлюднює перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах на офіційному веб сайті.
Судом встановлено, що згідно такого переліку (п.152) відносно третьої особи вказана наступна інформація: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) керівників політичної партії, уповноважених посвідчувати своїми підписами рішення зборів (конференцій) місцевих організацій політичної партії про висування кандидатів у депутати місцевих рад, кандидатів на посади міських голів від місцевих організацій політичної партії - ОСОБА_36 , ОСОБА_37 .
Проте нормами Виборчого кодексу України не встановлені вимоги, які зобов`язують погоджувати рішення конференцій про висування кандидатів у депутати центральним керівним органом партії із зазначенням прізвищ, власних імен та по батькові (за наявності) керівників політичної партії та наведеним позивачем переліком такого обов`язку на місцеві організації партії не покладаються.
Крім того, положення абз. 2 ч. 1 ст. 217 Виборчого кодексу України, які цитує позивач, не містять імперативних норм щодо погодження рішень (протоколів) конференцій місцевих організацій партій про висування кандидатів у депутати шляхом проставлення власних імен та по батькові керівників партії, на це уповноважених.
За таких обставин, судом не встановлено недоліків оформлення рішення (протокол №2) конференції Дніпропетровської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя про висування кандидатів у депутати Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області від 17.09.2020 р., які б свідчили б про наявність підстав для скасування постанови №39 від 26.09.2020 року (11 год. 20 хв.) Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області Про реєстрацію кандидатів у депутати Марганецької міської ради включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року .
Підсумовуючи викладене, суд дійшов висновку, що відповідачем не були порушені норми виборчого законодавства при винесенні спірної постанови, у зв`язку із чим підстави для задоволення позову відсутні.
Решта доводів сторін висновків суду по суті спору не спростовують.
Таке рішення, на переконання суду, суду матиме наслідком дотримання судом основних принципів здійснення судочинства.
Приписами ч. 2 ст. 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі РуїсТоріха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п.29).
Згідно ч. ч. 1-3 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
У відповідності до ч.9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Враховуючи наведену норму, а також те, що при зверненні до суду з даним позовом позивачем не було сплачено судовий збір, за наслідками розгляду даної справи судовий збір у розмірі 2102,00 грн. підлягає стягненню з позивача до Державного бюджету України.
Керуючись ст.ст. 9, 137, 139, 242-246, 250, 255, 273, 278 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовної заяви Марганецького міського осередку Партії захисників Вітчизни до Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області, третя особа: Дніпропетровська регіональна організація політичної партії Опозиційна платформа - за життя про визнаття протиправною, незаконною та скасування постанови №39 від 26.09.2020 р., - відмовити.
Стягнути з Марганецького міського осередку Партії захисників Вітчизни до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Дніпропетровського окружного адміністративного суду суму судового збору у розмірі 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні 00 копійок).
Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими частиною 2 статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом двох днів з дня його проголошення.
Повний текст рішення суду складений 01 жовтня 2020 року.
Суддя В.С. Віхрова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2020 |
Оприлюднено | 01.10.2020 |
Номер документу | 91907795 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Віхрова Вікторія Станіславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Віхрова Вікторія Станіславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Віхрова Вікторія Станіславівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні