Копія
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 жовтня 2020 року Справа № 160/12016/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Кальника В.В.
за участі:
секретаря судового засідання Туренко К.М.
представника позивача Большешапова О.В.
представника відповідача Погорілого А.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Дніпропетровської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" до Жовтоводської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
О 13 годині 50 хвилин 29 вересня 2020 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов Дніпропетровської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" до Жовтоводської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області, в якому позивач просить суд:
- визнати протиправною та скасувати постанову № 36 від 27 вересня 2020 року Жовтоводської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області про реєстрацію кандидатів у депутати Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на перших виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ ;
- зобов`язати Жовтоводську міську територіальну виборчу комісію Кам`янського району Дніпропетровської області здійснити реєстрацію всіх кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, шляхом винесення відповідної Постанови про реєстрацію кандидатів у депутати Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на найближчому засіданні Жовтоводської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що із змісту прийнятого рішення вбачається, що підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати визначено ту обставину, що всупереч положенням ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, при формуванні виборчого списку по територіальному виборчому округу № 2 не дотримано вимог гендерного представництва, оскільки у вказаному списку з № 5 по № 6 включені виключно жінки.
Позивачем звернуто увагу на те, що у наданому відповідачу територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, висунутих Дніпропетровською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ , у територіальному виборчому окрузі №2 немає порушень, оскільки в останній частині списку включено тільки 1-го, а не від 2-х до 4-х кандидатів. При цьому, Кодексом не встановлено, яким чином повинно здійснюватися розміщення кандидатів у списках, якщо їх кількість не кратна п`яти та відрізняється від 4-х (від 1 до 4) та вказано, що яким би чином позивач не розмістив саме 1-го кандидата у виборчому списку, представництво осіб однієї статі саме на останній - шостій - позиції кандидатів не зміниться - за будь-якого розміщення на кожного припаде 100 %.
Дніпропетровська обласна організація політичної партії "НАШ КРАЙ" вважає, що прийняте рішення не відповідає вимогам чинного виборчого законодавства, а тому підлягає скасуванню.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.09.2020 року відкрито провадження в адміністративній справі та ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
01.10.2020 відповідачем надано відзив та пояснення на позов, в яких він просив в задоволенні позову відмовити, мотивуючи тим, що Дніпропетровською обласною організацією політичної партії "НАШ КРАЙ" не дотримано вимог частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу щодо почергового включення до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) кандидатів різної статі у разі формування організацією партії єдиного та територіальних списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, під час формування відповідних списків кандидатів у депутати Жовтоводської міської ради, висунутих Дніпропетровською обласною організацією політичної партії "НАШ КРАЙ" в територіальному виборчому окрузі № 2 на зборах цієї організації політичної партії, що відбулися 18 вересня 2020 року.
Зазначив, що як вбачається з територіального виборчого списку кандидатів у депутати Жовтоводської міської ради, висунутих Дніпропетровською обласною організацією політичної партії "НАШ КРАЙ" в територіальному виборчому окрузі № 2 на зборах цієї організації політичної партії, що відбулися 18 вересня 2020 року, кількість кандидатів у депутати згідно вказаного списку становить 7 кандидатів, що не є кратним п`яти, при цьому, останніми двома кандидатами відповідно до зазначеного списку є: ОСОБА_1 та ОСОБА_2 . Таким чином, два підряд кандидати є кандидати жіночої статі.
Вказана обставина, на думку відповідача, є порушенням визначених ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу правил включення у списки кандидатів у депутати, що не є помилками в розумінні ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу, а є саме порушенням встановленого Виборчим кодексом порядку висування кандидатів, як наслідок отримавши виборчі списки, які складено з порушенням порядку висування кандидатів, територіальна виборча комісія мала прийняти рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до таких виборчих списків.
Крім того, відповідачем зазначено, що Дніпропетровська обласна організація політичної партії НАШ КРАЙ свідомо порушувала вимоги Виборчого кодексу України при поданні документів для реєстрації організації партії.
Так, постановою Жовтоводської міської територіальної виборчої комісії від 25.09.2020 № 33, зареєстровано кандидатів в депутати Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на перших виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ .
За порядковим номером 10 в єдиному виборчому списку кандидатів в депутати Жовтоводської міської ради, зареєстровано ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1 .
При цьому, за порядковим номером 1 в єдиному виборчому списку кандидатів в депутати Жовтоводської міської ради від Дніпропетровської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ , також зареєстровано ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Таким чином, на думку відповідача, Дніпропетровська обласна організація політичної партії НАШ КРАЙ системно порушує вимоги виборчого законодаства України, безпідставно перекладаючи провину за відмову у реєстрації організації партії на Відповідача.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив задовольнити позов з підстав, наведених у позові та відповіді на відзив.
Представник відповідача в судовому засіданні обставини, викладені у відзиві на позов підтримав, проти задоволення позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні в повному обсязі.
Дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, заслухавши пояснення представників сторін, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що відповідно до п.1 Постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 р. № 795-ІХ Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році , призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських селищних та міських голів (крім визначених у п.2 та 3 цієї постанови) на неділю 25 жовтня 2020 р.
На підставі вказаної Постанови Центральною виборчою комісією прийнято Постанову від 08.08.2020 року № 160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 р. , згідно п.1 якої призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.
24.09.2020 р. о 21:49 год. Дніпропетровська обласна організація політичної партії НАШ КРАЙ в особі уповноваженої на підставі довіреності особи ОСОБА_4 надала до Жовтоводської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області документи для реєстрації кандидатів у депутати Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області.
Документи були прийняті відповідачем на підставі Довідки №8 про прийняття територіальною виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
26.09.2020 р. о 20 годині 10 хвилин позивач отримав повідомлення про виявлені недоліки в поданих документах (вх.№80), в якому Жовтоводською міською територіальною виборчою комісією було повідомлено про виявлені недоліки в поданих документах, а саме:
- виявлені неточності згідно п.3 ч.1 ст.222 Виборчого Кодексу України, у єдиному виборчому списку відсутні підпис, прізвище та ініціали керівника організації партії;
- виявлені неточності згідно п.1 ст.222 Виборчого Кодексу України громадянами: ОСОБА_5 , ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_8 - надано фотографії кандидатів в депутати розміром, який не відповідає встановленим вимогам (вимога 4*6 см);
- виявлені неточності згідно п.6 ст.219 Виборчого Кодексу України в Територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Жовтоводської міської ради, висунутих Дніпропетровською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ у територіальному окрузі №2 на зборах цієї організації політичної партії, що відбулися 18 вересня 2020 року.
27.09.2020 року позивачем до Жовтоводської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області (вх.№47) було надано з супровідним листом наступні документи:
- єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів в депутати від Дніпропетровської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ на 15 аркушах;
- фото кандидатів в депутати від Дніпропетровської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ - 10 штук;
- копію заяви про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та бути кандидатом у депутати в територіальному виборчому окрузі №2 ОСОБА_9 .
За результатами розгляду поданих позивачем документів, Жовтоводська міська територіальна виборча комісія Кам`янського району Дніпропетровської області 27.09.2020 р. о 20:00 годині прийняла постанову № 36 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на перших виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ .
Із змісту вказаної постанови №36 вбачається, що підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати визначено ту обставину, що в територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, висунутих Дніпропетровською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ , у територіальному виборчому окрузі №2, вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до останніх в списку не дотримана; за порядковим номером 5 знаходиться ОСОБА_1 , а за порядковим номером 6 знаходиться ОСОБА_2 , що є порушенням порядку висування кандидатів в депутати та підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу.
Позивач вважає таку постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи заявлений спір по суті, суд зазначає наступне.
Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України, виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Частиною 2 ст. 216 ВК України передбачено, що право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Згідно ч.3 ст. 216 ВК України, організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку.
У відповідності до ч.1 ст. 217 ВК України, висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.
Частиною 2 ст.217 ВК України передбачено, що організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.
Згідно ч.4 ст.217 ВК України, обласна організація партії, зокрема, може висунути кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм);
У відповідності до ст. 218 ВК України, висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Статтею 219 ВК України передбачений порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше), зокрема:
1. Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
2. Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.
3. Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.
4. Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.
5. У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.
6. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.
7. Особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії.
8. Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.
9. Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
10. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.
11. Форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу.
Згідно ч.1 ст.222 ВК України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) передбачений у ст. 227 ВК України, який серед іншого, передбачає, що:
1. Кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
2. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
3. Особа, включена організацією партії до єдиного та/або до єдиного та відповідного територіального виборчих списків, яка на день подання заяви організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати до територіальної виборчої комісії не подала заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї організації партії, вважається виключеною з виборчого списку (виборчих списків) організації партії з дня подання заяви організацією партії. Заява такої особи про згоду балотуватися, подана після подання організацією партії заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, не приймається.
4. Особа, включена організацією партії до єдиного та/або єдиного та відповідного територіального виборчих списків, має право до дня реєстрації її кандидатом відкликати свою заяву про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії. Заява про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або особисто подана відповідною особою до територіальної виборчої комісії. З моменту отримання територіальною виборчою комісією заяви про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною із виборчого списку (виборчих списків) цієї організації партії, що враховується при прийнятті територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів, включених до виборчих списків. Про отримання такої заяви відповідна виборча комісія письмово повідомляє організацію партії не пізніше наступного дня після отримання заяви. Повторна заява особи про її згоду балотуватися від організації партії не приймається.
5. У разі виявлення факту включення особи до виборчих списків кількох організацій партій уповноважений член територіальної виборчої комісії не пізніше наступного дня звертається до зазначеної особи з вимогою подати до комісії заяву про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати лише від однієї організації партії, яка може бути подана до комісії особисто або засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат".
У разі подання особою заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною з виборчих списків решти організацій партій.
У разі неподання особою такої заяви протягом двох днів з дня отримання відповідного звернення така особа рішенням територіальної виборчої комісії виключається з виборчих списків усіх організацій партій, до яких вона була включена.
6. Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
7. Список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.
8. У разі реєстрації кандидатів у депутати представнику організації партії у територіальній виборчій комісії разом з копією рішення про реєстрацію кандидатів у депутати у триденний строк з дня його прийняття видаються посвідчення кандидатів у депутати за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Рішення про реєстрацію кандидатів у депутати в триденний строк з дня його прийняття розміщується відповідною виборчою комісією на її офіційному веб-сайті (за наявності), веб-сайтах відповідних місцевих рад (за наявності) або в інший визначений цими комісіями спосіб та/або на стенді офіційних матеріалів комісії.
Частиною 1 ст. 230 ВК України передбачено, що територіальна виборча комісія відмовляє у реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій на місцевих виборах у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Дослідивши зміст спірної постанови, суд не погоджується з твердженням Позивача, що фактичною підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати визначено ту обставину, що всупереч положенням ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, при формуванні виборчого списку по територіальному виборчому округу № 2 не дотримано вимог гендерного представництва, оскільки у вказаному списку з № 5 по № 6 включені виключно жінки, що в свою чергу не може бути підставою для відмови в реєстрації кандидатів в депутати, з огляду на те, що частиною 1 статті 230 ВК України визначені виключні підстави для відмови в реєстрації кандидата в депутати, серед яких порушення ч. 9 ст. 219 ВК України відсутнє.
Як вбачається зі змісту оспорюваної постанови Відповідач під час ухвалення оскаржуваного рішення посилався саме на п. 1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу, яка передбачає відмову в реєстрації кандидатів у разі порушення встановленого порядку висування кандидатів.
Так, у списку, поданому Відповідачу 24.09.2020 року Дніпропетровською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ було розташовано кандидатів в депутати у територіальному виборчому окрузі № 2 за наступними порядковими номерами:
1. ОСОБА_10 ;
2. ОСОБА_11 ;
3. ОСОБА_12 ;
4. ОСОБА_6 ;
5. ОСОБА_13 ;
6. ОСОБА_1 ;
7. ОСОБА_2 .
Тобто, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) дійсно не було застосовано вимогу щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку, а навпаки включено кандидатів однієї статі.
Однак 27.09.2020 року Позивачем до Жовтоводської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області (вх.№47) було надано з супровідним листом зокрема копію заяви про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та бути кандидатом у депутати в територіальному виборчому окрузі №2 ОСОБА_9 , внаслідок чого, в силу приписів ч. 4 ст. 227 Виборчого кодексу з цього моменту вказана особа вважалась виключеною із відповідного виборчого списку, та ця обставина повинна була бути врахована під час прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів.
Після виключення ОСОБА_9 , список повинен був мати наступний вигляд:
1. ОСОБА_10 ;
2. ОСОБА_12 ;
3. ОСОБА_6 ;
4. ОСОБА_13 ;
5. ОСОБА_1 ;
6. ОСОБА_2 .
З наведеного списку і порядку розміщення в ньому кандидатів, порушення приписів ст. 219 Виборчого кодексу не вбачається, оскільки в останній частині списку, на позиції 6, включено лише одного кандидата, тому вимога щодо почергового включення до списку кандидатів різної статі не могла бути виконана в будь якому випадку, як наслідок на думку суду обставини викладені Відповідачем в Постанові від 27.09.2020 року дійсності не відповідають, постанова винесена всупереч приписам чинного законодавства та підлягає скасуванню.
Щодо твердження Відповідача, що Позивач порушив приписи чинного законодавства в тому числі шляхом включення за порядковим номером 1 в єдиному виборчому списку кандидатів в депутати Жовтоводської міської ради ОСОБА_3 , яка вже зареєстрована в якості кандидата від іншої політичної партії, суд не приймає його з огляду на відсутність такої підстави відмови реєстрації кандидатів у депутати Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на перших виборах 25 жовтня 2020 року в оскаржуваній Постанові.
Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням вищевикладеного, суд приходить до висновку, що доводи позивача знайшли своє підтвердження при розгляді справи по суті та ґрунтуються на вимогах закону.
В зв`язку із тим, що постанова № 36 від 27 вересня 2020 винесена всупереч вимогам чинного законодавства, суд вважає її такою, що підлягає скасуванню, а позовні вимоги в цій частині задоволенню в повному обсязі.
Разом з тим, враховуючи, що визнання протиправною та скасування оскаржуваної постанови не призведе до повного захисту порушеного права позивача, оскільки реєстрація кандидатів закінчилась, суд приходить до висновку про необхідність задоволення вимоги Позивача щодо зобов`язання здійснити реєстрацію всіх кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, шляхом винесення відповідної Постанови про реєстрацію кандидатів у депутати Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на найближчому засіданні Жовтоводської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області, як найфективнішого способу відновлення порушених прав.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Дніпропетровської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" до Жовтоводської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправною та скасувати Постанову № 36 від 27 вересня 2020 року Жовтоводської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області про реєстрацію кандидатів у депутати Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ .
Зобов`язати Жовтоводську міську територіальну виборчу комісію Кам`янського району Дніпропетровської області здійснити реєстрацію всіх кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, шляхом винесення відповідної Постанови про реєстрацію кандидатів у депутати Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на найближчому засіданні Жовтоводської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Жовтоводської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 43771575) на користь Дніпропетровської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" (код ЄДРПОУ 39984037) судовий збір у розмірі 2102,00 грн.
Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими частиною 2 статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом двох днів з дня його проголошення.
Суддя (підпис) В.В. Кальник
Виготовлено з автоматизованої системи документообігу суду
Суддя В.В.Кальник
01.10.2020
Рішення не набрало законної сили 01 жовтня 2020 р.
Суддя В.В.Кальник
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2020 |
Оприлюднено | 01.10.2020 |
Номер документу | 91907800 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кальник Віталій Валерійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кальник Віталій Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні