Рішення
від 30.09.2020 по справі 300/2480/20
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"30" вересня 2020 р. справа № 300/2480/20

19:12

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Микитин Н.М.,

при секретарі судового засідання Маковійчук С.М.,

за участю: представника позивача Малетина А.Я.

представника відповідача - Дронь А.В.

свідків: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Івано-Франківської обласної організації політичної партії "Пропозиція" до Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Івано-Франківська обласна організація політичної партії "Пропозиція" (надалі - позивач, ІФ ОО ПП "Пропозиція") о 12:08 28.09.2020 звернулася в суд з адміністративним позовом до Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії (надалі - відповідач, ТВК, Івано-Франківська обласна ТВК), згідно якого просить суд:

- визнати протиправними дії, що виявились у створенні перешкод для подачі документів для реєстрації висунутих кандидатів у вигляді зачинених дверей до 24 години 24 вересня 2020 року та висуванні необґрунтованих вимог щодо необхідності доопрацювання документів;

- зобов`язати відповідача прийняти пакет документів для реєстрації кандидатів у депутати до Івано-Франківської обласної ради висунутих 22 вересня 2020 року та зареєструвати документи згідно з переліком вказаним в заяві про висування кандидатів у депутати підписаної керівником організації та скріпленою печаткою відповідної організації партії.

Позовні вимоги мотивовані тим, що, 24.09.2020 о 23:22 представники Івано-Франківської обласної організації політичної партії "Пропозиція" ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , прибули до відповідача, з метою подати наявні документи для реєстрації кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради, однак, у зв`язку із наявністю недоліків в таких документах, членом виборчої комісії вказано про необхідність негайного їх доопрацювання. Як наслідок, представник позивача ОСОБА_2 покинула приміщення ТВК із частиною документів для усунення недоліків, тоді як другий представник позивача Івасюк Ю.Ю. залишився в приміщені та запропонував члену виборчої комісії почати процедуру реєстрації документів для реєстрації кандидатів у депутати, в ході якої решту документів буде долучено ОСОБА_2 , на що отримав відмову. В подальшому, о 23:58 24.09.2020 представник позивача ОСОБА_2 повернулась до приміщення ТВК, однак, оскільки двері входу у приміщення були зачинені, вони не змогла потрапити до ТВК та передати доопрацьовану частину документів представнику партії ОСОБА_1 . На вимоги представника позивача Редчук О.І. та кандидата в депутати Івано-Франківської обласної ради ОСОБА_3 відчинити двері та впустити їх всередину працівники і члени відповідача не реагували. Вважаючи такі дії відповідача протиправними та з метою припинення вчинюваного службовими особами відповідача правопорушення ОСОБА_3 о 00:28 25.09.2020 здійснив виклик поліції за номером 102, однак, незважаючи на перебування ОСОБА_1 в приміщенні відповідача та прибуття поліції, документи не було зібрано в один пакет і не було подано для реєстрації. Так, на думку позивача, відповідач, в порушення норм виборчого законодавства, штучно створивши перешкоди в поданні документів для реєстрації кандидатів позивача чим не виконав обов`язку, передбаченого законодавством щодо належної організації процесу прийняття документів для реєстрації кандидатів та порушив право позивача закріплене статтею 38 Конституції України бути обраним осіб, висунутих в якості кандидатів Івано-Франківською обласною організацією політичної партії "Пропозиція". З огляду на викладені обставини позивач просить суд позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 28.09.2020 о 17:36 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами загального позовного провадження без проведення підготовчого засідання з урахуванням положень статей 268-273 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) та призначено судове засідання у справі на 30.09.2020 о 10:00 год (а.с.1-2).

Учасники справи про дату, час та місце проведення судового розгляду справи повідомлені завчасно та належним чином, шляхом направлення на їх електронні адреси повістки про виклик до суду, копій ухвали про відкриття провадження та позовної заяви, разом з доданими до неї матеріалами, а також, за допомогою телефонограм.

Івано-Франківська обласна територіальна виборча комісія скористалась правом на подання відзиву на позов, який надійшов на адресу суд о 13:25 29.09.2020, відповідно до якого відповідач щодо заявлених позовних вимог заперечив, вважає заявлені вимоги безпідставними та надуманими з огляду на наступне. Так, робота Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії була організована до 24:00 24 вересня 2020 року включно, а комісія в цей час здійснювала прийом документів для реєстрації кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради на місцеві вибори 25 жовтня 2020. При цьому невідома особа, з обґрунтування позову можна зрозуміти, що ОСОБА_1 , прибув у приміщення ТВК за декілька хвилин до 24:00 24.09.2020, та на пропозицію подати документи комісії, яка працює, як йому повідомлено до 24:00 24.09.2020, такий зазначив, що документів у нього немає, однак такі йому будуть доставлені пізніше. Після 24:00 24.09.2020 Івано-Франківська обласна територіальна виборча комісія припинила свою роботу та зачинила приміщення, однак ОСОБА_1 відмовився покидати приміщення та погрожував членам комісії. Після вимкнення комп`ютерів, опломбовування комп`ютерів та сейфів, перед виходом з приміщення почувся стукіт, на що ОСОБА_1 повідомив про ймовірну доставку йому документів, однак члени комісії вказали на припинення роботи ТВК, та її початок о 09:00 25.09.2020. Після словесних суперечок та погроз така особа покинула приміщення комісії, що надало змогу членам комісії зачинити та опломбувати двері. Вказує, що членами Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії не було відмовлено в реєстрації документів кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради від Івано-Франківської обласної організації політичної партії "Пропозиція" станом на 24.00 год. 24.09.2020, оскільки таких документів у приміщенні Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії не було. Вважає, що відповідач неухильно дотримувався законодавства України, не допускаючи його порушення в тому числі і Виборчого кодексу України, натомість перешкоди щодо реєстрації кандидатів у депутати допустив представник позивача, не зумівши вчасно зібрати та оформити необхідний пакет документів. В зв`язку із наведеним просить суд в задоволенні позову відмовити (а.с.101-103).

У судовому засіданні 30.09.2020 представник позивача позовні вимоги підтримав, додатково зазначив, з посиланням на покази свідків ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , що такі особи перебували в адміністративній будівлі Івано-Франківської ОДА, де знаходиться приміщення відповідача близько 23:57 24.09.2020, що підтверджує подання представниками позивача пакету документів необхідний для реєстрації кандидатів у депутати, однак такі не було прийнято відповідачем, оскільки двері до кабінету 100, де перебувала комісія, були зачинені. Наведене, на думку представника позивача свідчить про протиправні дії відповідача щодо створення перешкод у поданні вказаних документів. Звернув увагу суду на не виконання відповідачем вимог ухвали суду про відкриття провадження в частині направлення копії відзиву з додатками стороні позивача, що вказує на недопустимість відзиву як доказу у справі. З огляду на вказане та підстави викладені у позовній заяві просив позов задоволити.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав та надав суду пояснення, які ґрунтувалися на доводах наведених у відзиві на позовну заяву. Зазначив, що відповідач керувався виключно вимогами закону, та його дії відповідають повністю виборчому законодавству України. Просив у задоволенні позову відмовити.

Свідок ОСОБА_1 під присягою (а.с. 106) надав свідчення, зазначивши, як представник позивача - уповноважений на подання документів до ТВК для реєстрації кандидатів, близько 23:22 24.09.2020 у приміщенні ТВК з`ясував у невідомої особи чи можна подати документи до реєстрації кандидатів у депутати. На що отримав відповідь, про те, що комісія приймає документи для реєстрації до 24:00 24.09.2020, також невідома особа повідомила про необхідність подання примірника документів у електронній формі на флешці , тоді як такі були на диску. З метою усунення вказаного недоліку, він надав частину документів іншому представнику ІФ ОО ПП "Пропозиція" ОСОБА_2 , яка покинула приміщення ТВК. При цьому він залишився в приміщенні з частиною документів та у період 23:40-23:56 час від часу виходив на вулицю очікуючи ОСОБА_2 . Вказав, що члени комісії о 24:00 24.09.2020 зачинили двері до приміщення комісії, яке знаходиться в кабінеті 100 першого поверху будинку Івано-Франківської обласної ради, та в подальшому його не випускали, аж до виходу всіх членів комісії близько 00:20 25.09.2020. У зв`язку з неможливість покинути приміщення ТВК, він звернувся за допомогою до ОСОБА_3 в телефонному режимі, який викликав поліцію.

Свідок ОСОБА_4 зазначила, що є представником Івано-Франківської обласної організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Платформа громад" в Івано-Франківській обласній територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу, що підтверджується постановою Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії № 29 від 16:18 23.09.2020 та посвідчення № 3/85 від 24.09.2020(а.с.110-111). Під присягою свідок (а.с.109) надала свідчення, що перебувала у приміщенні ТВК, яке знаходиться у кабінеті 100 адміністративної будівлі Івано-Франківської обласної ради за адресою вул. Грушевського, 21 з близько 21:00 до 00:20 25.09.2020 та спостерігала за прийомом документів членами комісії для реєстрації кандидатів в депутати від партій з метою недопущення порушень виборчого законодавства членами ТВК. Так, зазначила, що після 23:30 24.09.2020 у приміщення комісії прибув невідомий, якого вона ідентифікувала в судовому засіданні із присутнім в залі судового засідання свідком ОСОБА_1 , що спершу спілкувався з головою ТВК Дронь А.В. , після чого така особа, з`ясувала до якого часу комісією приймаються документи для реєстрації кандидатів. В подальшому вона почула телефону розмову ОСОБА_1 (свідка присутнього в залі), з якої їй стало відомо про те, що інші представники проїжджали смт. Отинію. Звернула увагу на те, що інший кандидат в депутати проводив відео зйомку на мобільний телефон дії по перерахуванню комісією документів поданих партією Сила та Честь до 24:00 24.09.2020, та оголосив про те, що наступила 24:00 24.09.2020. Посвідчила, що у ОСОБА_1 в наявності був тільки файл з незначною кількістю документів, та чула як такий сказав, що в нього є один документ, а решту довезуть. Свідок посвідчила, що від такої особи не поступало вимоги про здійснення реєстрації кандидатів. Також, о 24:00 24.09.2020 голова комісії усно надав вказівку члену комісії зачинити двері в приміщення комісії. ОСОБА_4 попрямувала до дверей разом із членом комісії, а остання їх зачинила о 00:07 25.09.2020, при цьому жодних осіб біля таких дверей не було. Після проведення дій щодо організації завершення роботи комісії, близько 00:20 25.09.2020 ОСОБА_4 разом з іншими покинула приміщення ТВК.

Свідок ОСОБА_2 під присягою (а.с.115) надала свідчення, що як уповноважений довіреністю позивача представник на подання документів до ТВК для реєстрації кандидатів зустрілася із ОСОБА_1 у приміщенні адміністративного будинку Івано-Франкіської ОДА, який вручив їй частину документів для належного оформлення. ОСОБА_3 надав їй допомогу щодо усунення недоліків, а саме автомобілем привіз до офісу де нею було усунуто недоліки, відтак вказані документи близько 24:00 24.09.2020 вона та ОСОБА_3 занесли до адміністративної будівлі, однак надати такі ОСОБА_1 та відповідачу не мали можливості, оскільки двері до кабінету ТВК, були зачинені. З огляду на терміновість точного часу вчинення тих чи інших дій назвати не може, однак пригадала, що виходила із автомобіля ОСОБА_3 , яка була запаркована біля будівлі Івано-Франківської ОДА, із частиною документів для подання відповідачу, то на панелі машини було 23:55 24.09.2020.

Свідок ОСОБА_3 під присягою (а.с.119) вказав, що 24.09.2020 близько 23:30 йому зателефонували ОСОБА_1 та ОСОБА_2 для надання допомоги по дооформленню документів. Прибувши автомобілем за кілька хвилин до приміщення ТВК він разом із ОСОБА_2 направився до офісу друзів, де остання виправила недоліки в документах. Однак, адреси та точного місця розташування офісу пригадати не може, оскільки не місцевий. Усунувши виявлені неточності, вони о п`ятдесятих хвилинах двадцять третьої години 24.09.2020 прибули до приміщення в якому знаходиться ТВК, та зайшли до адміністративної будівлі Івано-Франківської ОДА, однак в приміщення ТВК не потрапили, оскільки двері до кабінету були зачинені. Близько 00:20 викликали поліцію для повідомлення про вчинення правопорушення що виявилося у неможливості ОСОБА_1 покинути приміщення ТВК та неможливості подання документів. Після чого, о 00:20-00:25 25.09.2020 з приміщення ТВК вийшли члени Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії та ОСОБА_1 . Зазначив, про те, що частина документів, яка знаходилась у ОСОБА_1 складалась із довіреності від позивача на подання документів для реєстрації кандидатів та єдиний територіальний список висунутих кандидатів. При цьому, у ОСОБА_3 в руках була папка з документами та диски, які необхідно було подати до ТВК. Перелік документів, які знаходились у папці, свідок не міг назвати, оскільки такий йому невідомий.

Розглянувши матеріали адміністративної справи за правилами загального позовного провадження з урахуванням положень статей 268 - 273 Кодексу адміністративного судочинства України, заслухавши пояснення представників сторін, покази свідків, дослідивши в сукупності письмові докази, якими обґрунтовуються позовні вимоги, суд зазначає наступне.

Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020.

Згідно постанови Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020" №160 від 08.08.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Так, 10.08.2020 Центральною виборчою комісією постановою "Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій" від 10.08.2020 №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Івано-Франківської області, серед яких Івано-Франківська обласна територіальна виборча комісія.

Відповідно до інформації розміщеної на офіційному сайті Центральної виборчої комісії місцезнаходженням Івано-Франківська обласної ТВК є вул. Грушевського, 21, м. Івано-Франківськ, приміщення Івано-Франківської обласної ради (https://www.cvk.gov.ua/pls/vm2020/pvm108pt001f01=695pt00_t001f01=695pid100=26pid102=5937pf7691=5937par1=1rej=0.html. )

30.08.2020 Центральною виборчою комісією прийнято постанову № 208 "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року", якою оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Відповідно до статей 217-219 Виборчого кодексу України, рішенням Івано-Франківської обласної організації політичної партії "Пропозиція" від 22.09.2020 № 22/09-1 про висування кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради, (надалі, також - ВК України) висунуто кандидатів в депутати Івано-Франківської обласної ради та затверджено єдині і територіальні виборчі списки кандидатів від Івано-Франківської обласної організації політичної партії "Пропозиція" на чергові місцеві вибори, що відбудуться 25 жовтня 2020 року (а.с.10).

Суд зазначає, що Івано-Франківська обласна організація політичної партії "Пропозиція" довіреністю від 07.09.2020, в особі голови організації - ОСОБА_6 , яка діє на підставі статуту партії уповноважила ОСОБА_2 та Івасюка Юрія Юрійовича представляли Івано-Франківську обласну організацію політичної партії "Пропозиція" перед Івано-Франківською обласною територіальною виборчою комісією щодо подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати висунутих організацією партії до Івано-Франківської обласної ради (а.с.11).

Також, Івано-Франківською обласною організацією політичної партії "Пропозиція", за підписом голови організації - Корабльової Т. О. складено заяву адресовану відповідачу про реєстрацію кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради, на чергові місцеві вибори 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Івано-Франківської обласної організації політичної партії "Пропозиція", сформованих та затверджених на зборах Івано-Франківської обласної організації політичної партії "Пропозиція", що відбулися 22 вересня 2020 року із зазначенням переліку документів, які додаються.

Вважаючи протиправними дії відповідача щодо штучного створення перешкод у вигляді передчасного завершення роботи ТВК та висуненні необґрунтованих вимог щодо необхідності доопрацювання документів і, як наслідок, неможливість подання представниками партії документів для реєстрації кандидатів позивача у депутати Івано-Франківської обласної ради, позивач звернувся до суду з відповідними позовними вимогами.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд керується положеннями Конституції України, Кодексу адміністративного судочинства України та Виборчим кодексом України від 19.12.2019 №396-IX (далі - ВК України), яким затверджено гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Статтею 38 Конституції України встановлено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 71 Конституції України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення.

Згідно з частинами першою, другою статті 63 ВК України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Частиною першою статті 64 ВК України встановлено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому КАС України.

Відповідно до частини першої статті 273 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Таким чином, правом щодо оскарження рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій наділені суб`єкти виборчого процесу, якими відповідно до статті 22 Виборчого кодексу України є: виборець, який має право голосу на відповідних виборах; виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом. При цьому таке право на оскарження стосується рішення, дії чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу.

Судом встановлено, що місцеві організації політичної партії "Пропозиція" беруть участь у місцевих виборах 25.10.2020 відповідно до рішення прийнятого на VI позачерговому з`їзді політичної партії "Пропозиція" від 04.09.2020 р. № 1 "Про участь місцевих організацій Партії у всіх місцевих виборах, призначених на 25 жовтня 2020 року." (https://www.cvk.gov.ua/vibory_category/mistsevi-vibori/vibori-deputativ-verhovnoi-radi-avtonomnoi-respubliki-krim-oblasnih-rayonnih-miskih-rayonnih-silskih-selishhnih-rad-25-10-2020.html ).

Згідно частини 1 статті 216 ВК України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

З врахуванням дати виборів 25.10.2020, період висування кандидатів тривав з 15.09.2020 по 24:00 24.09.2020.

Так, 22.09.2020 позивач висунув кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради, що підтверджується рішенням № 22/09-1, яке погоджено рішенням головної ради політичної партії "Пропозиція" від 22.09.2020 № 22/09/20-35(а.с.10).

Відтак, згідно пункту 3 частини 1 статті 22 ВК України позивач є суб`єктом виборчого процесу.

У розумінні частини першої статті 20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Частиною першої статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Згідно зі статтею 32 ВК України територіальні виборчі комісії діють як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, Кодексом та законами України.

Відповідно до частини четвертої статті 33 ВК України територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Згідно з пунктом 4 частини 2 статті 206 ВК України до повноважень відповідної територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів належить реєстрація кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.

Так положенням частини першої статті 195 ВК України регламентовано, що чергові місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за дев`яносто днів до дня виборів, позачергові місцеві вибори - не пізніше ніж за шістдесят днів до дня виборів.

Виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня чергових, позачергових місцевих виборів.

Отже, виборчий процес чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року розпочався 05 вересня 2020 року.

Частиною 2 статті 216 ВК України передбачено, що право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Як зазначено вище судом, позивач скористався наданим йому правом та прийняв рішення від 22.09.2020 № 22/09-1 про висунення кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради у встановлений ВК України строк (а.с.10).

Стаття 222 ВК України встановлює умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).

Так, частиною першою вказаної статті ВК України регламентовано, що виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.

Відтак, вказаною нормою ВК України встановлено, що обов`язку ТВК щодо реєстрації кандидатів у депутати передує обов`язок представника організації партії, уповноваженого на це довіреністю від організації партії, подати документи визначені ч. 1 ст. 222 ВК України до відповідної виборчої комісії.

Також частиною 2 статті 227 Виборчого кодексу України встановлено, що подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

З огляду на наведені приписи, враховуючи, що днем проведення місцевих виборів визначено 25.10.2020, то представники Івано-Франківської обласної організація політичної партії "Пропозиція" у строк до 24:00 24.09.2020 включно повинні були подати документи до територіальних виборчих комісій для реєстрації кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови.

Однак позивачем не надано доказів того, що у нього був належно сформований пакет документів для реєстрації кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради, визначених частиною 1 статті 222 ВК України, до 24:00 год 24.09.2020. Натомість, з обґрунтування позову вбачається, що такі документи не були сформовані, а поділені між обома представниками партії - ОСОБА_2 , яка передала такі в подальшому ОСОБА_3 , та ОСОБА_1 , наведене вказує на неможливість їх подання - Івано-Франківській обласній територіальній виборчій комісії для вчинення дії щодо їхнього прийняття та реєстрації.

Водночас, надаючи оцінку заяві Івано-Франківської обласної організації політичної партії "Пропозиція", адресованій відповідачу про реєстрацію кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради, суд звертає увагу на те, що така підписана головою ОСОБА_6 , однак без зазначення дати її складення (а.с.41).

Крім того, суд бере до уваги і ту обставину, що вказані документи не подавалися представниками позивача і в подальшому, тобто з 09:00 год 25.09.2020.

Також, суд зазначає, що представник позивача ОСОБА_1 , перебуваючи у приміщенні ТВК до закінчення її роботи - тобто 24:00 год 24.09.2020, а отже мав можливість подати документи для реєстрації кандидатів, однак, з огляду на відсутність таких, ним відповідних дій не було вчинено.

Щодо посилання сторони позивача про те, що двері ТВК були зачинені до закінчення її роботи, а саме 23:58 24.09.2020, то суд оцінює такі критично, оскільки наведена обставина спростовується показаннями свідка ОСОБА_4 , а також перебуванням представника ОСОБА_1 у приміщенні ТВК станом на 24:00 24.09.2020.

Водночас, судом встановлено, що ОСОБА_3 , включено до територіального виборчого списку ІФ ОО ПП "Пропозиція" кандидатом в депутати Івано-Франківської обласної ради під № 1 у територіальному виборчому окрузі № 8, ОСОБА_2 , включена до територіального виборчого списку ІФ ОО ПП "Пропозиція" кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради під № 1 у територіальному виборчому окрузі № 9, ОСОБА_1 , включено до територіального виборчого списку ІФ ОО ПП "Пропозиція" кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради під № 1 у територіальному виборчому окрузі № 3. Також, ОСОБА_3 , ОСОБА_1 та ОСОБА_2 включені до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради під №№ 2,3,4 відповідно у єдиному багатомандатному окрузі (а.с.16-32).

З огляду на встановлені обставини справи, суд звертає увагу на те, що свідки ОСОБА_2 , ОСОБА_1 та ОСОБА_3 , як кандидати в депутати ІФ ОО ПП "Пропозиція" до Івано-Франківської обласної ради відповідно до вищенаведених списків, реєстрацію яких відповідачем не проведено, безпосередньо зацікавлені у задоволенні цього позову зокрема шляхом зобов`язання ТВК здійснити їх реєстрацію як кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради від ІФ ОО ПП "Пропозиція".

Тільки з огляду на своє нейтральне становище фізична особа, як свідок, здатна об`єктивно та правильно засвідчити події і факти так, як вони дійсно відбувалися.

Відтак, з огляду на зацікавленість вказаних свідків у результаті розгляду цієї справи, та безпосередню участь ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , як представників ІВ ОО ПП "Пропозиція" уповноважених на подання документів для реєстрації кандидатів у депутати, в спірних правовідносинах, що мали місце 24.09.2020 в приміщенні ТВК, суд критично оцінює об`єктивність наданих ними свідчень.

Інших доказів про зачинення дверей приміщення ТВК до 24:00 24.09.2020 та вимог щодо необхідності доопрацювання документів стороною позивача надано не було.

Оцінюючи вищевикладені обставини та покази свідків, суд враховує, що свідок ОСОБА_4 вільно оперувала фактами, говорила конкретно і по суті. Було цілком очевидно, що свідок, який виступав, усвідомлював серйозність присяги, яку він дав, та що на карту поставлено надто серйозні інтереси, пов`язані із виконанням її повноважень як представника Івано-Франківської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Платформа Громад . Спокійна, урівноважена манера, в якій вказаний свідок розповідав про події 24.09.2020 вразила своєю деталізованістю і переконала в цілковитій відсутності будь-якої упередженості до позивача. Якщо зіставити всі покази свідка - вони не дають підстав сумніватися стосовно його надійності.

В процесі доказування можуть бути використані лише визнані достовірними показання свідка та інші відомості, адже це пов`язано із встановленням істини у справі, що не може ґрунтуватися на хибних, недостовірних відомостях.

Термін достовірний означає який не викликає сумніву, цілком правильний, точний . Оцінка достовірності показань полягає в тому, що: 1) вивчається особа, яка володіє відомостями про подію з точки зору її здатності дати правдиві і повні показання (висновок); 2) вивчається характер і умови виявлення матеріального об`єкта - носія інформації (предмет, який має ознаки речового доказу, документ); 3) аналізується зміст відомостей (послідовність і повнота викладення, наявність суперечностей, неточностей, упущень, обґрунтованості висновків, зроблених за даними науки, тощо); 4) інформація, яка одержана з певного процесуального джерела, порівнюється з інформацією, що отримана з інших процесуальних джерел.

Оцінка достовірності показань свідка залежить від характеру показань свідка. Для цього необхідно з`ясувати, джерелом якої життєвої обставини є ці показання, чи достатньо повно підтверджуються ці факти в показаннях, чи відноситься подія до обставин, що підлягають доказуванню, умови сприйняття обставин, прогалин в обґрунтуванні, логічність викладу показань тощо.

Насамкінець, оцінка достовірності залежить від співвідношення показань свідка з іншими доказами у провадженні з метою з`ясування суперечностей або узгодженостей між ними.

На підставі викладеного, суд відхиляє зауваження представника позивача щодо допущення зачинення дверей відповідачем до 24:00 24.09.2020 та вимог ТВК про доопрацювання документів як безпідставні.

Таким чином, оцінюючи покликання сторони позивача на вчинення відповідачем перешкод у формуванні комплекту документів та їх подачі шляхом зачинення дверей до 24:00 24.09.2020 а також висунення вимог про доопрацювання документів, суд вважає, такі не доведені жодними належними та допустимими доказами, натомість відповідачем організовано роботу комісії 24.09.2020 до 24:00 відповідно до ч.2 ст. 227 ВК України.

В зв`язку із вищенаведеним, суд дійшов висновку, що ознак порушення прав позивача та вчинення відповідачем протиправних дій, у межах заявлених позовних вимог не встановлено.

В частині заперечень представника позивача про не виконання відповідачем обов`язку щодо направлення відзиву, то суд бере до уваги ту обставину, що представник позивача ознайомився зі змістом такого перед проведенням судового засідання під час ознайомлення з матеріалами справи о 09:50 30.09.2020.

Також, суд зазначає, що друга позовна вимога про зобов`язання Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії прийняти пакет документів для реєстрації кандидатів у депутати до Івано-Франківської обласної ради висунутих 22 вересня 2020 року та зареєструвати документи згідно з переліком вказаним в заяві про висування кандидатів у депутати підписаної керівником організації та скріпленою печаткою відповідної організації партії, є похідною в розумінні пункту 23 частини 1 статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України, задоволення якої залежить від першої вимоги, підстави до задоволення якої у суду відсутні, а отже позов не підлягає задоволенню в цілому.

Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на вищезазначені висновки суду, з урахуванням усіх доказів у справі в їх сукупності, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, довів суду відсутність вчинення протиправних дій щодо зачинення дверей о 23:58 24.09.2020, що вказує на необґрунтованість позовних вимог та відсутність підстав для їх задоволення.

В даному випадку представниками позивача не доведено дійсність обставин, якими позивач обґрунтовує свої позовні вимоги.

Щодо здійснення розподілу судових витрат суд зазначає наступне.

Частиною дев`ятою статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Судом встановлено, що позивачем при зверненні до суду з даною позовною заявою, доказів сплати судового збору не надано.

Відповідно до частини другої статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначає Закон України "Про судовий збір" від 08.07.2011 №3674-VI (надалі, також - Закон №3674-VI).

Частиною 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до підпункту 1 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", який вступив в дію з 01.01.2020, встановлено, що прожитковий мінімум для працездатних осіб в розрахунку на місяць з 1 січня 2020 року складає 2 102,00 грн.

Суд звертає увагу на те, що абзацом 2 частини 3 статті 6 Закону України "Про судовий збір" передбачено, що у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

Як слідує зі змісту позовних вимог, позивачем заявлено дві самостійні позовні вимоги немайнового характеру, кожна з яких є об`єктом сплати судового збору, а відтак при зверненні до адміністративного суду з даним позовом підлягав до сплати судовий збір у розмірі 4204,00 грн.

За таких обставин, враховуючи, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, доказів на підтвердження звільнення позивача від сплати судового збору суду не надано, суд приходить до висновку про необхідність стягнення до Державного бюджету України з позивача судового збору в розмірі по 4204,00 грн.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 295, 271, 272, 273, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Стягнути з Івано-Франківської обласної організації політичної партії "Пропозиція" (код ЄДРПОУ 43660561, вул. Незалежності, 71-А, м. Івано-Франківськ, 76018) до Державного бюджету України (рахунок отримувача: UA698999980313111206084009612, код класифікації доходів бюджету: 22030101, отримувач коштів: УК у м.Ів.-Фр./ОТГ м.Ів.-Фр./ 22030101, код отримувача: 37952250, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП) , код банку отримувача(МФО): 899998) судовий збір у розмірі 4204,00 (чотири тисячі двісті чотири) гривні.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів, з дня його проголошення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Строк на апеляційне оскарження, відповідно до частини 5 статті 270 КАС України, не може бути поновлено.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення судом апеляційної інстанції.

Учасники справи:

позивач - Івано-Франківська обласна організація політичної партії "Пропозиція" (код ЄДРПОУ 43660561, вул. Незалежності, 71-А, м. Івано-Франківськ, 76018);

відповідач - Івано-Франківська обласна територіальна виборча комісія (код ЄДРПОУ 43758470, вул. Грушевського, 21, м. Івано-Франківськ, 76000).

Суддя /підпис/ Микитин Н.М.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.09.2020
Оприлюднено01.10.2020
Номер документу91908351
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/2480/20

Постанова від 03.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Рішення від 30.09.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

Ухвала від 28.09.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні