Рішення
від 30.09.2020 по справі 340/4104/20
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 вересня 2020 року м. Кропивницький Справа № 340/4104/20

21:30

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.,

за участю секретаря судового засідання Ярошук Т.О.,

розглянувши у судовому засіданні за правилами спрощеного провадження

адміністративну справу

позивач: Кіровоградська територіальна організація Політичної партії "Європейська Солідарність" (25006, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 3/5, кв. 24, код ЄДРПОУ 39697790)

представник: Васильєв Д.О.

відповідач: Добровеличківська селищна територіальна виборча комісія Новоукраїнського району Кіровоградської області (27000, Кіровоградська область, Добровеличківський район, смт. Добровеличківка, вул. Незалежності, 112, код ЄДРПОУ 43780197)

про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Кіровоградська територіальна організація Політичної партії "Європейська Солідарність" 29.09.2020 року звернулася до суду з позовом до Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області (надалі - Добровеличківська СТВК) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії.

Позов мотивовано тим, що 24.09.2020 року позивачем подано до Добровеличківської СТВК пакет документів для реєстрації кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Кіровоградської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність". Вказані документи були прийняті відповідачем, про що ним видано довідку №24 від 24.09.2020 року. Проте 25.09.2020 року відповідач прийняв рішення про відмову у прийнятті документів відповідно до статті 230 Виборчого кодексу України, оформивши це рішення постановою №6 від 25.09.2020 року. Позивач стверджує, що відповідач цим рішенням фактично відмовив у реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків позивача, за відсутності підстав, передбачених законом, та поза межами його повноважень. Позивач наполягає, що ним для реєстрації кандидатів у депутати подані усі необхідні документи та просить суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області №6 від 25.09.2020 року.

- зобов`язати Добровеличківську селищну територіальну виборчу комісію Новоукраїнського району Кіровоградської області прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати до Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Кіровоградської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність".

Ухвалою суду від 29.09.2020 року відкрито провадження у справі, вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження, призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 30.09.2020 року.

У судове засідання 30.09.2020 року відповідач не прибув, його неявка відповідно до частини 3 статті 268 КАС України не перешкоджає розгляду справи. У встановлений строк відповідач відзив на позовну заяву до суду не подав.

Ухвалою від 30.09.2020 року суд повернув без розгляду заяву позивача про зміну предмету позову.

Розглянувши справу в порядку спрощеного провадження, дослідивши надані докази, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.

Постановою Центральної виборчої комісії №160 від 08.08.2020 року "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Постановою Центральної виборчої комісії №208 від 30.08.2020 року "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року" оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Конференцією Кіровоградської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" прийнято рішення №21 від 18.09.2020 року "Про висування кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області". (а.с. 6)

До Добровеличківської СТВК 24.09.2020 року від Кіровоградської територіальної організації політичної партії "Європейська Солідарність" надійшли документи для реєстрації кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області.

Про прийняття документів Добровеличківською СТВК видано довідку №24 від 24.09.2020 року. (а.с. 7)

На засіданні Добровеличківської СТВК, яке відбулося 25.09.2020 року, прийнято постанову №6 від 25.09.2020 року "Про відмову в отриманні документів для реєстрації кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради включених до Єдиного та територіальних виборчих списків списків Кіровоградської обласної організації політичної партії "Європейська Солідарність". (а.с. 8 - 12)

Не погоджуючись з даною постановою, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи спір, суд виходив з того, що підготовку та проведення виборів депутатів сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів регулює Виборчий кодекс України.

Відповідно до частин 1, 2, 3, 4 статті 32 Виборчого кодексу України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

До виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.

Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом.

Згідно з частинами 1, 4 статті 33 Виборчого кодексу України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Відповідно до частин 1, 2, 3 статті 36 Виборчого кодексу України документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.

На засіданні виборчої комісії протокол засідання веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.

Рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: 1) найменування комісії; 2) найменування постанови; 3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; 4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; 6) резолютивну частину.

Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).

Порядок проведення місцевих виборів урегульований у Книзі четвертій Виборчого кодексу України.

Частиною 2 статті 192 Виборчого кодексу України передбачено, що вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) проводяться за системою пропорційного представництва за відкритими виборчими списками місцевих організацій політичних партій (далі - виборчі списки) у територіальних виборчих округах, на які поділяється єдиний багатомандатний виборчий округ, що збігається з територією відповідно Автономної Республіки Крим, області, району, міста, району в місті, села, селища згідно з адміністративно-територіальним устроєм або територією міської, сільської, селищної територіальної громади.

Відповідно до частини 1 статті 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Згідно з пунктом 2 частини 2 статті 202 Виборчого кодексу України повноваження територіальної виборчої комісії щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів.

Статтею 206 Виборчого кодексу України передбачені повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів.

Згідно з частинами 1, 2 статті 206 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови: 1) забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів; 4) реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.

Частиною 1 статті 216 Виборчого кодексу України установлено, що висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч) визначені у статті 222 Виборчого кодексу України.

Відповідно до частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.

Відповідно до частини 2 статті 222 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.

Згідно з частиною 3 статті 222 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені у частині першій цієї статті, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 цього Кодексу, про що повідомляється суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії.

Частиною 4 статті 222 Виборчого кодексу України передбачено, що відповідальність за достовірність і точність відомостей у документах, зазначених у пунктах 6, 7, 8 та 10 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати.

Відповідно до частини 5 статті 222 Виборчого кодексу України документи для реєстрації кандидатів у депутати можуть подаватися до відповідної виборчої комісії за допомогою електронних сервісів в порядку, встановленому Центральною виборчою комісію.

У такому разі документи, передбачені частиною першою цієї статті, можуть подаватися у вигляді електронних копій, вірність яких засвідчується керівником відповідної організації партії та/або відповідним кандидатом у депутати з урахуванням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) унормований статтею 227 Виборчого кодексу України.

Відповідно до частин 1, 2 статті 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Частиною 3 статті 227 Виборчого кодексу України передбачено, що особа, включена організацією партії до єдиного та/або до єдиного та відповідного територіального виборчих списків, яка на день подання заяви організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати до територіальної виборчої комісії не подала заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї організації партії, вважається виключеною з виборчого списку (виборчих списків) організації партії з дня подання заяви організацією партії. Заява такої особи про згоду балотуватися, подана після подання організацією партії заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, не приймається.

Згідно з частиною 6 статті 227 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

У статті 230 Виборчого кодексу України передбачені підстави відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Так, відповідно до частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1 - 5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);

3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Відповідно до частини 2 статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі:

1) відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5 - 12 частини першої статті 222, пунктах 3 - 7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови);

1-1) порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216 - 221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування;

2) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України особою, висунутою кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови;

3) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, за межі України для постійного проживання;

4) отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, визнано недієздатною;

5) наявності в особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку;

6) виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом.

Частиною 3 статті 230 Виборчого кодексу України передбачено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Згідно з частиною 4 статті 230 Виборчого кодексу України рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Аналіз цих законодавчих норм свідчить, що етап висування кандидатів у депутати місцевих рад розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування. Згідно з частиною 2 статті 227 Виборчого кодексу України подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування. У цей строк до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати селищної ради (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше), включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, мають бути подані документи, перелік яких наведений у пунктах 1 - 12 частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України. Територіальна виборча комісія не розглядає ці документи, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною 2 статті 227 Виборчого кодексу України, про що повідомляє суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії. Натомість у разі прийняття документів територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, довідку про їх прийняття. За правилами частини 2 статті 230 Виборчого кодексу України у разі виявлення у поданих документах помилок і неточностей, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів, який має право не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення усунути виявлені недоліки шляхом подання уточнених або інших документів. Якщо ж уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми. Згідно з частиною 6 статті 227 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів повинна прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації. При цьому згідно з пунктом 2 частини 1, пунктом 1-1 частини 2 статті 230 Виборчого кодексу України підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів чи окремого кандидата може бути відсутність хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1 - 5 частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України, або невідповідність таких документів вимогам цього Кодексу. Право територіальної виборчої комісії приймати рішення про відмову в отриманні документів, поданих для реєстрації кандидатів, з будь-яких підстав, Виборчий кодекс України не передбачає.

З`ясовуючи фактичні обставини та справи щодо дотримання позивачем строку та порядку подання документів для реєстрації кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області, суд допитав у судовому засіданні як свідка ОСОБА_1 .

Свідок ОСОБА_1 дала показання, що вона як уповноважена особа Кіровоградської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" 24 вересня 2020 року подала до Добровеличківської СТВК документи для реєстрації 24 кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Кіровоградської територіальної організації політичної партії "Європейська Солідарність". Голова Добровеличківської СТВК ОСОБА_2 , яка прийняла у неї ці документи, видала їй довідку №24 від 24.09.2020 року про прийняття документів. При цьому вказала на окремі помилки у поданих документах, а саме у заяві однієї із осіб, включених до виборчого списку організації партії, про згоду балотуватися кандидатом у депутати, а також на неналежну якість копій окремих сторінок паспортів та фотокарток. У зв`язку з цим ОСОБА_2 повідомила їй, ОСОБА_1 , про необхідність подання упродовж доби до комісії виправлених документів. Коли вона, ОСОБА_1 , наступного дня 25.09.2020 року прибула до комісії з виправленими документами для передачі їх голові Добровеличківської СТВК ОСОБА_2 , то дізналася, що на засіданні комісії вирішується питання про відмову у прийнятті документів. У судовому засідання свідок ОСОБА_1 наполягала на тому, що нею 24.09.2020 року до комісії були подані усі документи, зазначені у частині 1 статті 222 Виборчого кодексу України, зокрема у пунктах 1-5 цієї норми, необхідні для реєстрації кандидатів у депутати селищної ради, і зауважень до цих документів у комісії не було.

Як свідчить зміст довідки голови Добровеличківської СТВК №24 від 24.09.2020 року, у ній міститься такий перелік документів, прийнятих від Кіровоградської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність": 1. Заява про реєстрацію кандидатів у депутати - 2 стор. 2. Рішення зборів з переліком кандидатів у депутати (додаток) - 1 док. 3. Єдиний виборчий список - 1 док. 4. Територіальний список - 4 док. 5. Передвиборна програма - 1 док. 6. Документ про внесення грошової застави - 1 док. 7. Заява про згоду балотуватися - 24 док. 8. Автобіографія - 24 док. 9. Довідки про наявність чи відсутність судимості - 10. Заяви про відсутність або наявність аліментів - 24 док. 11. Одна фотографія 4 х 6 на паперовому та і електронному вигляді - 24. 12. Копії першої та другої сторінок паспорта - 24. 13. Декларація -.

З пояснень представника позивача та показань свідка суд установив, що документи, подані для реєстрації кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради, їм не поверталися та наразі знаходяться в Добровеличківській СТВК.

На виконання ухали суду від 29.09.2020 року відповідач не подав до суду ці документи та не повідомив суд про неможливість їх подання.

Тож суд на підставі наданих доказів установив, що уповноважена особа позивача 24.09.2020 року - у встановлений частиною 2 статті 227 Виборчого кодексу України строк, а саме за 31 день до дня голосування, подала до Добровеличківської СТВК документи, зазначені у пунктах 1-6, 8-12 частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України, необхідні для реєстрації кандидатів у депутати селищної ради, про що їй було видано довідку, передбачену частиною 2 статті 222 Виборчого кодексу України. Доказів того, що подані на реєстрацію документи містили помилки і неточності, або у них була відсутня обов`язкова інформація, про що за правилами частини 3 статті 230 Виборчого кодексу України суб`єкту подання документів мало б бути невідкладно направлено відповідне повідомлення, відповідач суду не надав. З пояснень свідка установлено, що на окремі недоліки у поданих документах їй усно було вказано головою комісії при прийнятті документів, а тому вона наступного дня подала до комісії уточнені документи, як це передбачено частиною 3 статті 230 Виборчого кодексу України.

Доказів того, що документи для реєстрації кандидатів у депутати були подані позивачем до комісії з закінченням строків, передбачених частиною 2 статті 227 Виборчого кодексу України, що б давало комісії право їх не розглядати, суду також не надано, оскільки відсутній лист за підписом голови комісії, який мав би у такому разі направлятися суб`єкту звернення, як це передбачено частиною 3 статті 222 Виборчого кодексу України.

Як установлено судом, вказані документи були розглянуті та прийняті комісією, про що свідчить довідка №24 від 24.09.2020 року.

Натомість, вже 25.09.2020 року відповідач прийняв спірну постанову №6 від 25.09.2020 року, якою на підставі частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України вирішив відмовити в отриманні документів позивача для реєстрації кандидатів у депутати, пославшись на те, що документи подані не в повному обсязі відповідно до частини 3 статті 227, частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України та на невідповідність таких документів Виборчому кодексу України.

Суд зазначає, що частина 1 статті 230 Виборчого кодексу України, на яку посилався відповідач, передбачає підстави, за яких територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах. Вказана норма не надає право територіальній виборчій комісії приймати рішення про відмову в отриманні документів, поданих для реєстрації кандидатів у депутати.

У ході розгляду справи відповідач не надав пояснень з приводу того, які саме документи не були подані позивачем чи були подані не у повному обсязі, а які з поданих документів не відповідали Виборчому кодексу України, на що він посилався у спірній постанові.

Тож суд прийшов до висновку, що спірна постанова не відповідає принципам управлінської діяльності, закріпленим у частині 2 статті 2 КАС України, позаяк прийнята відповідачем безпідставно та недобросовісно, поза межами наданих повноважень, є необґрунтованою, суперечить нормам законодавства про вибори та порушує права позивача як суб`єкта виборчого процесу на етапі висування та реєстрації кандидатів у депутати. Отже, ця постанова є протиправною та її слід скасувати.

Неподання відповідачем відзиву на позов суд розцінює як визнання позову.

У ході судового розгляду справи з електронної адреси відповідача до суду надійшла копія постанови Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області №10 від 29.09.2020 року "Про скасування постанови №6 Добровеличківської СТВК від 25.09.2020 року відповідно до п.223 ч.2 ст.206 ввиборчого кодексу України та ст.227 виборчого кодексу України". (а.с. 34)

Суд зазначає, що відповідно до частин 1, 2, 3 статті 63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до відповідної виборчої комісії, а також розгляд скарг та прийняття рішення виборчою комісією здійснюються в порядку, визначеному цим Кодексом.

Згідно з пунктом 1-1 частини 2 статті 63 Виборчого кодексу України виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків.

Суд зазначає, що територіальна виборча комісія не вправі скасовувати власні рішення ні за скаргами суб`єктів виборчого процесу, ні за власною ініціативою. Тож суд не приймає надану відповідачем копію постанови №10 від 29.09.2020 року як доказ того, що оскаржувані порушення виправлені відповідачем, оскільки цей документ не є належним та допустимим доказом.

Частиною 1 статті 278 КАС України передбачено, що суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.

Згідно з частою 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 10) інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Відповідно до частини 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

За правилами частини 4 статі 245 КАС України суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Вирішуючи похідну позову вимогу, суд не вбачає підстав для зобов`язання відповідача прийняти конкретне рішення про реєстрацію кандидатів у депутати до Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Кіровоградської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", про що просить позивач, з огляду на те, що у матеріалах справи відсутні докази того, що документи, подані позивачем для реєстрації кандидатів у депутати, розглядалися відповідачем на предмет відсутності підстав для відмови у реєстрації кандидатів у депутати, що передбачені пунктами 1, 3, 4 частини 1, пунктами 1-1- 6 частини 2 статті 230 Виборчого кодексу України. До матеріалів справи ці документи не долучені, що також позбавляє суд можливості перевірити доводи позивача про виконання ним усіх умов для реєстрації кандидатів у депутати селищної ради та дотримання встановленого порядку висування кандидатів. Тому суд відмовляє у задоволенні позову у цій частині вимог.

З`ясувавши характер спірних правовідносин сторін, характер порушеного права позивача та можливість його захисту в обраний ним спосіб, дійшов до висновку, що з огляду на скасування спірного рішення, належним способом захисту та відновлення прав позивача у цій справі, передбаченим частиною 3 статті 245 КАС України, буде зобов`язання відповідача розглянути подані документи та прийняти рішення відповідно до вимог виборчого законодавства та з урахування висновків суду.

Суд вважає за доцільне на підставі частини 6 статті 245 КАС України визначити відповідачу розумний строк виконання рішення суду в цій частині - не пізніше 2 днів з дня набрання ним законної сили.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходив з того, що відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Цей позов був прийнятий судом до розгляду без сплати позивачем судового збору. Відтак, підстави для стягнення на користь позивача судових витрат у зв`язку з задоволенням його позову відсутні.

Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 268, 269, 272, 273, 278 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Кіровоградської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" (25006, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 3/5, кв. 24, код ЄДРПОУ 39697790) до Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області (27000, Кіровоградська область, Добровеличківський район, смт. Добровеличківка, вул. Незалежності, 112, код ЄДРПОУ 43780197) задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати постанову Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області №6 від 25.09.2020 року "Про відмову в отриманні документів для реєстрації кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради включених до Єдиного та територіальних виборчих списків списків Кіровоградської обласної організації політичної партії "Європейська Солідарність".

Зобов`язати Добровеличківську селищну територіальну виборчу комісію Новоукраїнського району Кіровоградської області не пізніше 2 днів від дня набрання цим рішенням законної сили розглянути документи, подані уповноваженим представником Кіровоградської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" для реєстрації кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Кіровоградської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", та прийняти рішення, з урахуванням висновків суду.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 2-денний строк, установлений статтею 278 КАС України.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду О.А. Черниш

Дата ухвалення рішення30.09.2020
Оприлюднено01.10.2020
Номер документу91908504
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/4104/20

Рішення від 01.10.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Рішення від 30.09.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні