Справа № 344/18210/19
Провадження № 22-ц/4808/1016/20
Головуючий у 1 інстанції Бабій О. М.
Суддя-доповідач Пнівчук
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 вересня 2020 року м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючої Пнівчук О.В.
суддів: Мелінишин Г.П., Томин О.О.,
з участю секретаря Маслей А.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю Евробуд ІФ на рішення Івано-Франківського міського суду від 15 червня 2020 року, вскладі судді Бабій О.М. , у справі за позовом Фінансового управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради, до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , товариства з обмеженою відповідальністю Євробуд ІФ та товариства з обмеженою відповідальністю Евробуд ІФ про спонукання до укладення договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Івано-Франківська ,-
в с т а н о в и в:
У жовтні 2019 року позивач звернувся в суд із позовом до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ТОВ Євробуд ІФ та ТОВ Евробуд ІФ про спонукання до укладення договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Івано-Франківська.
Свої вимоги мотивував тим, що відповідно до містобудівних умов та обмеження для проектування об`єкта будівництва від 06 серпня 2018 року за № 95-31.2.1-01 ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ТОВ Євробуд ІФ та ТОВ Евробуд ІФ є замовниками будівництва багатоквартирного житлового будинку з приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом для зберігання автомобілів на АДРЕСА_1 . Фінансовим управлінням здійснено розрахунок розміру пайового внеску, підготовлено проект договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста та разом з пропозицією № 447/16.5-15/35в направлено замовнику будівництва для підписання. Однак договір підписаний не був. Позивач вважає, що відповідачі зобов`язані укласти даний договір. Просив постановити рішення, яким визнати укладеним договір про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Івано-Франківська в редакції фінансового управління.
Рішенням Івано-Франківського міського суду від 15 червня 2020 року позов Фінансового управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради задоволено. Визнано укладеним договір про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури місті Івано-Франківська між виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради, Фінансовим управлінням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ТОВ Євробуд ІФ , ТОВ Евробуд ІФ в редакції фінансового управління.
Не погоджуючись з рішенням суду, ТОВ Евробуд ІФ подало апеляційну скаргу, вважає що суд першої інстанції неправильно застосував норми матеріального права.
Апелянт зазначив, що як на підставу свого позову Фінансове управління виконкому послалось на отримання ТОВ Евробуд ІФ містобудівних умов та обмежень на будівництво багатоквартирного житлового будинку в м. Івано-Франківську. Однак суд не взяв до уваги, що укладення договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста є передчасними. З 01.01.2020 року набули чинності норми Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні , відповідно до якого ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності виключено.
Відповідно до п.п.3 п.2 Прикінцевих та перехідних положень вказаного Закону замовник будівництва зобов`язаний протягом 10 робочих днів після початку будівництва об`єкта звернутися до відповідного органу місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва, до якої додаються документи, які підтверджують вартість будівництва об`єкта. Орган місцевого самоврядування протягом 15 робочих днів з дня отримання зазначених документів надає замовнику будівництва розрахунок пайової участі щодо об`єкта будівництва.
Апелянт зазначає, що роботи по будівництву замовником до цього часу не розпочаті, заява про початок будівельних робіт не подавалась, проектна документація на будівництво не розроблялась, а термін виконання зобов`язання не настав, замовники вправі виконати зобов`язання по укладенню договору про пайову участь у будь який час до моменту здачі об`єкта в експлуатацію або протягом 10 робочих днів після початку будівництва об`єкта.
Просить скасувати рішення суду та постановити нове рішення яким у задоволенні позову Фінансового управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради відмовити.
Фінансове управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради подало відзив на апеляційну скаргу. Зазначає, що до спірних правовідносин мають застосовуватись тільки ті нормативні акти, які були чинними на момент їх виникнення. Тобто обов`язок укладання договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста настає з моменту наміру забудови земельної ділянки, а отримавши містобудівні умови та обмеження на проектування об`єкта будівництва від 06.08.2018 року за №95-31.2.1-01 багатоквартирний житловий будинок з приміщеннями громадського призначення на підземним паркінгом для зберігання автомобілів на АДРЕСА_1 замовники будівництва підтвердили свій намір забудови земельної ділянки. При цьому на лист щодо необхідності укладення договору від 05.11.2018 року №447/16.5-15/18в та пропозицію про укладення договору від 04.10.2019 року за №389/16.5-15/18в замовники будівництва належним чином не прореагували.
Просить рішення суду залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.
У судовому засіданні апеляційного суду представники ТОВ Евробуд ІФ Чорний О.Л., ОСОБА_3 підтримали доводи апеляційної скарги з наведених у ній мотивів.
Представник позивача Фінансового управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради Чекайло В.М. та третьої особи - Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради Мигович І.В. заперечили вимоги апеляційної скарги, посилаючись на обґрунтованість висновків суду обставинам справи, просив у задоволенні апеляційної скарги відмовити, а рішення суду залишити без змін.
Інші сторони у судове засідання не з`явилися, про час та місце розгляду справи повідомлені у встановленому законом порядку.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення сторін, перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судове рішення, згідно ст. 263 ЦПК України, повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Ухвалюючи рішення про відмову в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що ухилення відповідачів від укладення договору про пайову участь є порушенням зобов`язання, прямо передбаченого чинним законодавством, невиконання такого зобов`язання не звільняє відповідачів від обов`язку укласти договір про пайову участь. Такою відмовою відповідачі порушують права та інтереси територіальної громади міста Івано-Франківська на отримання коштів пайової участі на створення і розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Івано-Франківська.
Однак, такі висновки суду не відповідають обставинам справ, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що наказом Департаменту містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міської ради № 108 від 06 серпня 2018 року затверджено містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ТОВ Євробуд ІФ та ТОВ Евробуд ІФ для будівництва багатоквартирного житлового будинку з приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом для зберігання автомобілів на АДРЕСА_1 (а.с.8-10).
23 вересня 2019 року та 04 жовтня 2019 року Фінансове управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради надіслало відповідачам для розгляду та підписання 2 примірники проекту договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста.
На вказану вище пропозицію позивач відповіді не отримав, що зумовило останнього звернутися за захистом порушеного права до суду.
Згідно зі ст. 143 Конституції України органи місцевого самоврядування вирішують питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції.
Згідно ст. 4 Закону України Про архітектурну діяльність для створення об`єкта архітектури виконується комплекс робіт, який включає, зокрема, підготовку містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки у випадках і порядку, передбачених законодавством; будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) та знесення об`єкта архітектури.
Відповідно до ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції, чинній на момент звернення з позовом до суду) замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.
Статтею 1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що замовником є фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву.
Частиною 1 статті 40 вищевказаного закону передбачено, що порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи з місцевого самоврядування відповідно до цього Закону. Тобто органам місцевого самоврядування надано право конкретизувати норми Закону і самостійно встановити, зокрема, порядок залучення коштів, в тому числі і порядок укладення договору про пайову участь.
Рішенням Івано-Франківської міської ради від 18.10.2013 року №1231-38 на виконання Закону України Про регулювання містобудівної діяльності затверджено Положення Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста .
Відповідно до ч. 9 ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції, чинній на момент звернення до суду) договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію. Істотними умовами договору є: 1) розмір пайової участі; 2) строк (графік) сплати пайової участі; 3) відповідальність сторін. Невід`ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту. Кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту сплачуються в повному обсязі до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію єдиним платежем або частинами за графіком, що визначається договором.
Разом з тим, п.п.3 п.13 розділу І Закону України від Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні , статтю 40 виключено у Законі України Про регулювання містобудівної діяльності .
Згідно п.п.2 п.1 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України від Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні пункти 10-13розділу I цього Закону, набирають чинності з 1 січня 2020 року.
Таким чином, з 1 січня 2020 року (тобто станом на час розгляду справи судом) стаття 40 у Законі України Про регулювання містобудівної діяльності виключена.
Відповідно до ст. 5 ЦК України акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності. Акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом`якшує або скасовує цивільну відповідальність особи. Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.
Отже, за загальним правилом про дію цивільно-правових актів у часі, закріпленим в ч. 1 ст. 5 ЦК України, акти цивільного законодавства регулюють відповідні цивільно-правові відносини з дня набрання ними чинності.
Разом з цим, відповідно до ч. 3 ст. 5 ЦК України, якщо акт цивільного законодавства, що регулював цивільні відносини, втратив чинність, новий нормативно-правовий акт з моменту набрання ним чинності застосовується до юридичних фактів цивільного права та породжуваних ними цивільних прав і обов`язків.
Згідно пункту 2 прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні , що набрав законної сили 01.01.2020 року, встановлено, що договори про сплату пайової участі, укладені до 1 січня 2020 року, є дійсними та продовжують свою дію до моменту їх повного виконання.
Відповідно до п.п.3 п.2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні замовник будівництва зобов`язаний протягом 10 робочих днів після початку будівництва об`єкта звернутися до відповідного органу місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва, до якої додаються документи, які підтверджують вартість будівництва об`єкта. Орган місцевого самоврядування протягом 15 робочих днів з дня отримання зазначених документів надає замовнику будівництва розрахунок пайової участі щодо об`єкта будівництва.
В матеріалах справи відсутні та в засіданні апеляційного суду позивачем не надано суду доказів, що відповідачі, станом на момент винесення рішення у справі, розпочали будівництво об`єкта, отримали дозвільні документи на початок будівництва.
Відповідно до ст. 648 ЦК України зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту. Особливості укладення договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства.
Розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування та в інших випадках, встановлених законом, вирішуються судом, ч. 1 ст. 649 ЦК України.
Згідно ст. 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною. Якщо у пропозиції укласти договір вказаний строк для відповіді, договір є укладеним, коли особа, яка зробила пропозицію, одержала відповідь про прийняття пропозиції протягом цього строку, ч. 1 ст. 643 ЦК України.
Відповідачі не прийняли пропозицію позивача укласти договір на запропонованих умовах протягом двох робочих днів після отримання цієї пропозиції та проекту договору. Оскільки договір є укладеним з дня набрання чинності рішення суду, а спірні правовідносини тривали на день набрання Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні , яким стаття 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності виключена та яким змінено порядок укладення договору про пайову участь та розмір пайового внеску, то відповідно до ч.3 ст. 5 ЦК України до спірних правовідносин на день розгляду справи судом застосовується новий акт цивільного законодавства, а не положення закону, що діяли на момент звернення з позовом до суду.
Таким чином, виходячи з принципу верховенства права, з урахуванням того, що на час розгляду справи норми ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності виключено, суд першої інстанції необґрунтовано застосував її до спірних правовідносин.
Оскільки суд першої інстанції ухвалив рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, то відповідно до вимог ст. 376 ЦПК України, рішення суду підлягає скасуванню з постановленням нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимогпро спонукання до укладення та визнання укладеним договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Івано-Франківська між виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради, фінансовим управлінням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ТОВ Євробуд ІФ та ТОВ Евробуд ІФ в редакції фінансового управління .
Керуючись ст. ст. 374, 376, 381-384, 389, 390 ЦПК України, суд
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю Евробуд ІФ задовольнити.
Рішення Івано-Франківського міського суду від 15 червня 2020 року скасувати та постановити нове рішення.
У задоволенні позову Фінансового управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради, до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , товариства з обмеженою відповідальністю Євробуд ІФ та товариства з обмеженою відповідальністю Евробуд ІФ про спонукання до укладення договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Івано-Франківська - відмовити.
Постанова набирає законної сили з дня прийняття, однак може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови складено 01 жовтня 2020 року.
Головуюча О.В. Пнівчук
Судді: Г.П. Мелінишин
О.О. Томин
Суд | Івано-Франківський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91929187 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Івано-Франківський апеляційний суд
Пнівчук О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні