Рішення
від 01.10.2020 по справі 320/8856/20
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 жовтня 2020 року № 320/8856/20

Суддя Київського окружного адміністративного суду Брагіна О.Є.;

при секретарі судового засідання - Чорнобровенко Ю.В.;

за участі представника позивача - Запаскіна М.Р.;

представника відповідача - Федоренка В.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні, в порядку загального позовного провадження, адміністративну справу за позовом Київської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Свобода" до Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

у с т а н о в и в:

до суду звернулась Київська обласна організація ВО "Свобода" з позовом про визнання протиправною та скасування постанови Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області від 24.09.2020 № 40 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчих списків кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією ВО "Свобода" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах", з одночасним зобов`язанням відповідача повторно розглянути питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією ВО "Свобода", включених до єдиного та територіальних виборчих списків, що були подані позивачем 24.09.2020.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначив, що 19.09.2020 на виборчій конференції Київської обласної організації ВО Свобода було оголошено подання на 35 членів організації щодо їх висування кандидатами у депутати Узинської міської ради на місцевих виборах 25.10.2020. Після обговорення поданих кандидатур, позивачем було висунуто та затверджено єдиний і територіальні списки кандидатів від обласної організації ВО Свобода до Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області загальною кількістю 26 кандидатур.

Однак, під час оформлення списків секретарем обласної організації ВО Свободи була допущена технічна помилка, внаслідок якої до складу списків помилково були включені члени організації у кількості 35 членів, а не 26, списки яких затверджено відповідним рішенням конференції та подані 23.09.2020 до відповідача.

Після виявлення цієї помилки, позивач, 24.09.2020, звернувся до Узинської міської територіальної виборчої комісії із заявою, яка була зареєстрована відповідачем за №93 24.09.2020, о 15:53 год., в якій зазначив про самостійне виявлення технічних помилок у єдиному виборчому списку та територіальних виборчих списках кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області від Київської обласної організації ВО Свобода у складі документації на реєстрацію кандидатів від цієї партії вх. №84 від 23.09.2020 та про невідповідність змісту списків кандидатів рішенню конференції від 19.09.2020, у зв`язку з чим відкликав вищевказані списки та подав на їх заміну інші: єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Узинської міської ради, висунутих Київською обласною організацією ВО Свобода 19.09.2020 на конференції. Також позивач просив при розгляді питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Узинської міської ради розглядати нові списки, які були додані до заяви. Незважаючи на вищевказане, 24.09.2020,Узинська міська територіальна виборча комісія, після оголошення заяви, одержала пропозицію від одного із членів комісії про підтримку заяви та її задоволення, натомість ця пропозиція не набрала необхідної кількості голосів та рішення за результатом розгляду заяви за вх. №93 прийнято не було. При цьому, члени комісії, присутні на засіданні 23,09.2020, були повідомлені про невідповідність списків кандидатів в депутати ВО Свобода рішенню конференції позивача.

За результатом розгляду всієї поданої документації відповідачем була винесена постанова №40 24.09.2020 о 21:55 год. Про відмову в реєстрації кандидатів в депутати, включених

до виборчих списків кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією ВО "Свобода" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах", що і стало підставою звернення позивача до суду з адміністративним позовом.

Ухвалою від 29.09.2020 було відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі, з повідомленням (викликом) сторін у судове засідання з врахуванням вимог положень ст.273 КАСУ.

У судовому засіданні представник позивача Запаскін М.Р. підтримав заявлені вимоги та пояснив, що спеціальною нормою, яка регулює порядок висування кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад, є норма ст. 219 ВК України. У свою чергу, ст. 230 ВК України передбачено відмову у реєстрації кандидатів у зв`язку з порушенням порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів ВР АРК, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Проте, жодного порушення, як на його думку, порядку висування кандидатів у депутати Узинської міської ради позивачем допущено не було; процедура висування кандидатів в депутати до місцевих рад відбувалась у відповідності до статуту політичної партії ВО "Свободи" та у спосіб і порядок, визначений ст.ст. 217-219 ВК України.

Водночас ч.3 ст. 230 ВК України передбачено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати. У зв`язку з чим, позивач, після виявлення відповідної помилки, у встановлений ВК України строк, усунув виявлені недоліки та звернувся до відповідача з відповідною заявою про прийняття нових (виправлених) списків та прийняття рішення про реєстрацію не 35 кандидатів в депутати місцевих, а 26, як це передбачено законом. Оскільки, відповідач безпідставно ухвалив рішення про відмову у реєстрації кандидатів в депутати,

включених до виборчих списків кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією ВО "Свобода" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах", вважає, що у нього виникло право на звернення до суду з даним позовом.

Представник відповідача позовні вимоги не визнав та наполягав на тому, що відповідач діяв в межах повноважень та у спосіб, передбачений Виборчим кодексом України і порушень виборчого законодавства під час ухваленні постанови №40, не допускав.

Також представник відповідача пояснив, що 23.09.2020, представником місцевої організації партії ВО Свобода до Узинської міської територіальної виборчої комісії було подано заяву про реєстрацію кандидатів у депутати, підписану керівником організації партії та скріпленої печаткою організації партії разом з пакетом документів, необхідних для реєстрації кандидатів у депутати на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

24.09.2020, до Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області було подано заяву про відкликання єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів в депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією ВО "Свобода" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах та подано нові списки: єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки, в яких кількість кандидатів в депутати становила 26 осіб замість 35, які було зазначено у попередніх списках.

Обидві заяви Узинською територіальною виборчою комісією були розглянуті та, за наслідком розгляду, прийняті постанови №39-40 від 24.09.2020 о 21:48 год та о 21:55 год відповідно, якими відмовлено у задоволенні заяви Київської обласної організації ВО Свобода про відкликання списків кандидатів в депутати Узинської міської ради Київської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах та реєстрацію кандидатів в депутати на місцевих виборах 25 жовтня 2020.

В обґрунтування прийнятих рішень, послався на положення ч.3 ст.230 ВК України, де вказано, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах не можуть бути підставою для відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей. В той же час, виявлені відповідачем помилки у поданих на реєстрацію документах, утворили для відповідача перешкоду для розуміння викладених відомостей. З одного боку до рішення конференції Київської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Свобода" про висування кандидатів у депутати від організації були подані списки кандидатів у депутати місцевих рад у кількості 35 осіб, з іншого- подані списки кандидатів у депутати до того самого рішення у кількості 26 осіб, відтак такі розбіжності для відповідача стали незрозумілими.

Крім того, Виборчим кодексом України не передбачена процедура зміни списків кандидатів у депутати місцевих рад на стадії вирішення питання територіальною виборчою комісією щодо їх реєстрації. Відповідач також наполягав, що фактично на конференції були затверджені списки висуванців у депутати місцевих рад від ВО Свобода із 35 чоловік, але в подальшому, виявивши порушення закону про вибори, позивач змінив виборчі списки під рішення конференції від 19.09.2020 та подав інші списки, ніж були затвердженні на її засіданні.

Допитаний у якості свідка під присягою голова Київської обласної організації ВО Свобода ОСОБА_1 надав пояснення, у яких повідомив суд, що 19.09.2020 на конференції Київської обласної організації ВО Свобода серед представлених на розгляд конференції 35 кандидатів в депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах та реєстрацію кандидатів в депутати на місцевих виборах 25 жовтня 2020 було обрано 26 осіб, одначе при виготовленні документації була допущена технічна помилка та зазначено 35 кандидатів. Ця помилка була виправлена шляхом подання нових списків.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши подані документи та матеріали, встановивши зміст та характер спірних правовідносин у співставленні з нормами виборчого законодавства, якими вони врегульовані, суд встановив таке:

28.08.2020, на з`їзді політичної партії ВО Свобода було прийнято рішення про участь у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Вказане рішення було подано до ЦВК 02.09.2020, на підставі якого політичну партію ВО Свобода було включено до переліку партій, якими прийнято рішення про її участь у місцевих виборах 25.10.2020.

17.09.2020, Київська обласна організація ВО Свобода повідомила Узинську міську територіальну виборчу комісію Білоцерківського району Київської області про те, що 19.09.2020 у приміщенні за адресою: м. Київ, вул. Тургенєвська, 71 відбудеться конференція обласної організації ВО Свобода щодо висування кандидатів до Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області та кандидата на посаду Узинського міського голови на місцевих виборах 25.10.2020.

19.09.2020, відбулась виборча конференція КОО ВО Свобода без представників Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області.

Під час конференції було оголошено подання на 35 членів організації щодо їх висування кандидатами у депутати Узинської міської ради на місцевих виборах 25.10.2020 року.

Після обговорення поданих кандидатур та, ураховуючи чисельність Узинської міської ради, позивачем було висунуто та затверджено єдиний і територіальні списки кандидатів від КОО ВО Свобода до Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області загальною кількістю 26 кандидатур. Також було прийнято рішення оформити затверджені єдиний і територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області як додатки до даного рішення відповідно до форм Центральної виборчої комісії.

23.09.2020, представником КОО ВО Свобода списки у складі документації на реєстрацію кандидатів від позивача були подані до Узинської міської територіальної виборчої комісії.

У той же день юридичною службою позивача була виявлені технічні помилки, допущені під час оформлення єдиного та територіальних списків кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області замість 26 кандидатів у депутати помилково було зазначено 35 осіб.

24.09.2020, позивач звернувся до Узинської міської територіальної виборчої комісії із заявою, якою повідомив про помилковість поданих списків кандидатів у депутати місцевих рад та подав нові офіційні списки кандидатів, які й просив розглянути Узинською міською ТВК та зареєструвати цих кандидатів.

Цього ж дня, відповідач залишив вищезазначену заяву без розгляд та розглянув списки, що були подані до ТВК 23.08.2020.

За результатом розгляду зазначеної документації, відповідачем була винесена постанова №40 від 24.09.2020 про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчих списків кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківської району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах , згідно якою позивачеві було відмовлено у реєстрації всіх його кандидатів у депутати Узинської міської ради в єдиному багатомандатному та територіальних виборчих округах на місцевих виборах 25.10.2020.

Надаючи правової оцінки спірним відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого:

15 липня 2020 року Верховною Радою України прийнято постанову №795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році", якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25 жовтня 2020 року.

Пунктом 20 ч.1 ст.92 Конституції України передбачено, що виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.

Особливості судового провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені ст.273 КАС України.

Відповідно до ч.1 ст.273 КАС України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Частиною четвертою статті 273 КАС України передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.

Спеціальним нормативно-правовим актом, що відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є ВК України від 19 грудня 2019 року № 396-IX.

Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, Законами України Про Центральну виборчу комісію , Про Державний реєстр виборців , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (ст.2 Виборчого кодексу України).

За приписами ч. 1 ст. 1 ВК України вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 3 ВК України відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів: місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).

Приписами ч. 1 ст. 20 ВК України передбачено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Частина 1 статті 22 ВК України містить перелік суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Частиною третьою статті 22 ВК України передбачено, що партія (організація партії), якій відмовлено у реєстрації усіх висунутих нею кандидатів або у якої скасовано реєстрацію усіх висунутих нею кандидатів на відповідних виборах з підстав і в порядку, встановлених цим Кодексом, втрачає статус суб`єкта виборчого процесу відповідних виборів з дня, наступного за днем закінчення строку оскарження рішення про відмову в реєстрації (скасування реєстрації) усього списку або останнього кандидата зі списку або, у разі оскарження, з дня, наступного за днем набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Частиною першою статті 64 ВК України унормовано, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Статтею 195 цього ж Кодексу визначені строки призначення місцевих виборів та оголошення виборчого процесу, частиною першою якої передбачено, що чергові місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за дев`яносто днів до дня виборів, позачергові місцеві вибори - не пізніше ніж за шістдесят днів до дня виборів.

Виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня чергових, позачергових місцевих виборів.

Згідно ч.5 ст.19 ВК України, перші місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за сімдесят днів до дня виборів, а виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня перших місцевих виборів.

Згідно з частиною 1 статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

З аналізу правових норм суд робить висновок, що під виборчим процесом необхідно розуміти здійснення суб`єктами виборчого процесу виборчих процедур щодо підготовки та проведення відповідних виборів у строки, передбачені законодавством, які починаються у законодавчо визначений термін та закінчуються офіційним оприлюдненням результатів виборів.

Висування та реєстрація кандидатів є одним із етапів виборчого процесу місцевих виборів у 2020 році.

Висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів, - частина перша статті 217 ВК України.

За приписами частини першої статті 218 ВК України, висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Так само у частині першої ст. 219 ВК України зазначено, що висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Відповідно до ч. З ст. 219 ВК України, організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

Згідно з ч. 4 ст. 219 ВК України, кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.

Згідно з ч. 10 ст. 219 ВК України, рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною.

Як вже зазначалося, постановою Узинської міської ТВК № 40 від 24.09.2020 відмовлено в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків кандидатів від КОО ВО Свобода у депутати Узинської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах на підставі п. 1 ч. 1 ст. 230 ВК України.

Так, відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі: порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Водночас частиною третьою наведеної вище статі ВК України передбачено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

З наданого витягу з протоколу №1 конференції Київської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода від 19.09.2020 року, рішенням конференції було висунуто кандидатами у депутати Узинської міської ради 26 осіб в єдиному списку та 25 осіб у територіальних списках. Вказані кандидати обирались з числа 35 членів партії, щодо яких надійшло подання від місцевої організації. Одночасно дані списки були затверджені рішенням конференції.

Водночас, вимогами п. З ч. 1 ст. 222 ВК України встановлено, що умовою реєстрації кандидатів є подача до територіальної виборчої комісії списків за формами, затвердженими Центральною виборчою комісією. Вказані списки були виготовлені, як додатки до відповідного рішення конференції згідно форми ЦВК. При виготовлені додатків секретаріатом була допущена технічна помилка, про яку наголошувалось в описі фактичних обставин справи. А саме, секретаріат включив до списків перелік кандидатур, які подавались Узинською міською організацією, а не тих, хто був офіційно висунутий кандидатом відповідним рішенням конференції 19.09.2020 року.

Оскільки КОО ВО Свобода належним чином до розгляду поданих документів та прийняття відповідного рішення повідомило відповідача та надало належним чином оформлені списки, що відповідали рішенню конференції та вимогам ВК України, останній не мав права розглядати списки, що не були затверджені конференцією та приймати рішення щодо порушення порядку висування кандидатів позивачем. Тим більше, що інших аргументів або доказів щодо порушення позивачем порядку висування кандидатів або інших підстав для відмови у реєстрації не було.

Щодо заперечень відповідача про те, що при ухваленні рішення він керувався положеннями ч.3 ст.230 ВК України, яка встановлює, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, не є перешкодою для реєстрації кандидатів у депутати, якщо їх наявність не утворює нерозуміння змісту викладених відомостей, а позивач таку перешкоду утворив, то суд констатує факт відсутності такого нерозуміння, оскільки відповідачем були подані уточнені списки кандидатів у депутати на місцевих виборах 25 жовтня 2020 з поясненням таких уточнень, у зв`язку з чим будь-яке нерозуміння змісту цих документів виключається.

До того ж, суд зауважує, що Конституція України гарантує пріоритетність захисту виборчих прав громадян. Саме в результатах виборів матеріалізується волевиявлення громадян, і саме вони є кінцевим продуктом реалізації їх виборчих прав. Якщо такі гарантії не сформульовані в законі й не дотримуються судами та виборчими комісіями, то неминуче складаються механізми, які дозволяють маніпулювати результатами виборів всупереч волевиявленню виборців. Реалізація суб`єктивних виборчих прав має найважливішу особливість. Здійснюючи своє конституційне право обирати до органів державної влади та місцевого самоврядування, а в більш широкому сенсі - брати участь в управлінні державою, громадянин сприяє реалізації конституційного права іншого громадянина або самого себе бути обраним. Опускаючи бюлетень в урну для голосування, громадянин тим самим виписує довіреність або відмовляє певній особі, яка балотується на посаду кандидата, управляти державою від його імені.

Реалізація прав і свобод може виражатися у формі фактичного правовласництва, користування, розпорядження ними або захисті відновленні прав у випадку їх порушення.

Отже, забезпечення реалізації виборчих прав, у тому числі їх захист, є змістом діяльності органів державної влади, їх посадових осіб, інших уповноважених законом або міжнародним договором організацій щодо створення умов для реалізації громадянами наявних у них прав обирати й бути обраними.

Таким чином, суд переконаний, що неврегулювання Виборчим кодексом України процедури уточнення списків кандидатів у депутати місцевих рад не може переважати над гарантованим Конституцією України правом громадян обирати та бути обраним до складу місцевих рад. У даному випадку, на переконання суду, відповідач допустився надмірного формалізму, тому прийняте ним рішення про відмову у реєстрації кандидатів у депутати до місцевих виборів від Київської обласної організації ВО Свобода , яке оформлено постановою №40 від 24.09.2020, підлягає скасуванню.

Виборчим кодексом України допускаються технічні помилки суб`єктами виборчого процесу та передбачений порядок їх виправлення - шляхом подання уточнених або інших документів (ч. З ст. 230 ВК України). Вказані помилки мають бути усунуті на вимогу територіальної виборчої комісії, водночас це не позбавляє права суб`єкта виборчого процесу самостійно виявляти допущені помилки та виправляти їх у передбачений ВК України спосіб.

За приписами частини третьої статті 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Згідно вимог ч. 1 ст. 278 КАС України, суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.

З огляду на викладене, з метою відновлення порушених прав, суд вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги КОО ВО Свобода та, крім скасування постанови відповідача, зобов`язати його повторно розглянути заяву КОО ВО Свобода про реєстрацію кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією ВО "Свобода" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах.

Згідно із частиною першою статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Статтею 72 КАС України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Відповідно до статті 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частин 1-5 статті 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи, що при поданні адміністративного позову судовий збір позивачем не було сплачено, а адміністративний позов підлягає задоволено повністю, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з відповідача до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Київського окружного адміністративного суду судового збору за подання позовної заяви в розмірі 4 204 (чотирьох тисяч двохсот чотирьох) грн.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255, 273-277 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

адміністративний позов Київської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода (код ЄДРПОУ - 36282647, Київська область, м.Біла Церква, вул.Леваневського, 87-Г), - задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області (код ЄДРПОУ - 43756248, Київська область, Білоцерківський район, м.Узин, вул.І.Богуна, 1) від 24.09.2020 №40 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчих списків кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківської району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах .

Зобов`язати Узинську міську територіальну виборчу комісію Білоцерківського району Київської області повторно розглянути питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківської району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода , включених до єдиного та територіальних виборчих списків, що були подані позивачем 24.09.2020 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області (код ЄДРПОУ - 43756248, Київська область, Білоцерківський район, м.Узин, вул.І.Богуна, 1) на користь Державного бюджету України (Отримувач коштів - ГУК у Київ. обл./м.Київ/22030101, Код отримувача - (код за ЄДРПОУ) 37955989, Банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), Код банку отримувача (МФО) 899998, Рахунок отримувача UA718999980313151206084010001, Код класифікації доходів бюджету 22030101) несплачений судовий збір у розмірі 4 204 (чотирьох тисяч двохсот чотирьох) грн

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судове рішення, ухвалене до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування..

Суддя Брагіна О.Є.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.10.2020
Оприлюднено04.10.2020
Номер документу91951190
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/8856/20

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Брагіна О.Є.

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Брагіна О.Є.

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Брагіна О.Є.

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Рішення від 01.10.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Брагіна О.Є.

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Брагіна О.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні