Постанова
від 05.10.2020 по справі 320/8856/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/8856/20 Прізвище судді (суддів) першої інстанції:

Брагіна О.Є.

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 жовтня 2020 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Костюк Л.О.;

суддів: Кобаля М.І., Мєзєнцева Є.І.;

за участю секретаря: Несін К.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду апеляційну скаргу Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року (розглянута у відкритому судовому засіданні, в порядку загального позовного провадження, м. Київ, дата складання повного тексту рішення - відсутня) у справі за адміністративним позовом Київської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода до Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И Л А:

У вересні 2020 року, Київська обласна організація Всеукраїнського об`єднання Свобода (далі - позивач, Київська обласна організація ВО Свобода ) звернулась до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області (далі - відповідач) про визнання протиправною та скасування постанови Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області від 24.09.2020 № 40 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчих списків кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією ВО Свобода в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах , з одночасним зобов`язанням відповідача повторно розглянути питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією ВО Свобода , включених до єдиного та територіальних виборчих списків, що були подані позивачем 24.09.2020.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначив, що 19.09.2020 на виборчій конференції Київської обласної організації ВО Свобода було оголошено подання на 35 членів організації щодо їх висування кандидатами у депутати Узинської міської ради на місцевих виборах 25.10.2020. Після обговорення поданих кандидатур, позивачем було висунуто та затверджено єдиний і територіальні списки кандидатів від обласної організації ВО Свобода до Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області загальною кількістю 26 кандидатур.

Однак, під час оформлення списків секретарем обласної організації ВО Свободи була допущена технічна помилка, внаслідок якої до складу списків помилково були включені члени організації у кількості 35 членів, а не 26, списки яких затверджено відповідним рішенням конференції та подані 23.09.2020 до відповідача.

Після виявлення цієї помилки, позивач, 24.09.2020, звернувся до Узинської міської територіальної виборчої комісії із заявою, яка була зареєстрована відповідачем за №93 24.09.2020, о 15:53 год., в якій зазначив про самостійне виявлення технічних помилок у єдиному виборчому списку та територіальних виборчих списках кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області від Київської обласної організації ВО Свобода у складі документації на реєстрацію кандидатів від цієї партії вх. №84 від 23.09.2020 та про невідповідність змісту списків кандидатів рішенню конференції від 19.09.2020, у зв`язку з чим відкликав вищевказані списки та подав на їх заміну інші: єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Узинської міської ради, висунутих Київською обласною організацією ВО Свобода 19.09.2020 на конференції. Також позивач просив при розгляді питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Узинської міської ради розглядати нові списки, які були додані до заяви. Незважаючи на вищевказане, 24.09.2020,Узинська міська територіальна виборча комісія, після оголошення заяви, одержала пропозицію від одного із членів комісії про підтримку заяви та її задоволення, натомість ця пропозиція не набрала необхідної кількості голосів та рішення за результатом розгляду заяви за вх. №93 прийнято не було. При цьому, члени комісії, присутні на засіданні 23,09.2020, були повідомлені про невідповідність списків кандидатів в депутати ВО Свобода рішенню конференції позивача.

За результатом розгляду всієї поданої документації відповідачем була винесена постанова №40 24.09.2020 о 21:55 год. Про відмову в реєстрації кандидатів в депутати, включених до виборчих списків кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією ВО Свобода в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах , що і стало підставою звернення позивача до суду з адміністративним позовом.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року адміністративний позов Київської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода - задоволено.

Визнано протиправною та скасовано постанову Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області (код ЄДРПОУ - 43756248, Київська область, Білоцерківський район, м.Узин, вул.І.Богуна, 1) від 24.09.2020 №40 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчих списків кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківської району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах .

Зобов`язано Узинську міську територіальну виборчу комісію Білоцерківського району Київської області повторно розглянути питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківської району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода , включених до єдиного та територіальних виборчих списків, що були подані позивачем 24.09.2020 року.

Стягнено за рахунок бюджетних асигнувань Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області (код ЄДРПОУ - 43756248, Київська область, Білоцерківський район, м. Узин, вул. І.Богуна, 1) на користь Державного бюджету України (Отримувач коштів - ГУК у Київ. обл./м.Київ/22030101, Код отримувача - (код за ЄДРПОУ) 37955989, Банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), Код банку отримувача (МФО) 899998, Рахунок отримувача UA718999980313151206084010001, Код класифікації доходів бюджету 22030101) несплачений судовий збір у розмірі 4 204 (чотирьох тисяч двохсот чотирьох) грн.

Не погоджуючись з вказаною постановою, відповідачем у справі подано апеляційну скаргу, в якій просить суд скасувати рішення з мотивів неповного з`ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи, невідповідності висновків суду першої інстанції обставинам справи, порушення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи та прийняти нове судове рішення про відмову у задоволенні адміністративного позову.

Заслухавши суддю - доповідача, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню та погоджується з висновком суду першої інстанції щодо задоволення позовних вимог, з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції, що 28.08.2020, на з`їзді політичної партії ВО Свобода було прийнято рішення про участь у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Вказане рішення було подано до ЦВК 02.09.2020, на підставі якого політичну партію ВО Свобода було включено до переліку партій, якими прийнято рішення про її участь у місцевих виборах 25.10.2020.

17.09.2020, Київська обласна організація ВО Свобода повідомила Узинську міську територіальну виборчу комісію Білоцерківського району Київської області про те, що 19.09.2020 у приміщенні за адресою: м. Київ, вул. Тургенєвська, 71 відбудеться конференція обласної організації ВО Свобода щодо висування кандидатів до Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області та кандидата на посаду Узинського міського голови на місцевих виборах 25.10.2020.

19.09.2020, відбулась виборча конференція КОО ВО Свобода без представників Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області.

Під час конференції було оголошено подання на 35 членів організації щодо їх висування кандидатами у депутати Узинської міської ради на місцевих виборах 25.10.2020 року.

Після обговорення поданих кандидатур та, ураховуючи чисельність Узинської міської ради, позивачем було висунуто та затверджено єдиний і територіальні списки кандидатів від КОО ВО Свобода до Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області загальною кількістю 26 кандидатур. Також, було прийнято рішення оформити затверджені єдиний і територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області як додатки до даного рішення відповідно до форм Центральної виборчої комісії.

23.09.2020, представником КОО ВО Свобода списки у складі документації на реєстрацію кандидатів від позивача були подані до Узинської міської територіальної виборчої комісії.

У той же день юридичною службою позивача була виявлені технічні помилки, допущені під час оформлення єдиного та територіальних списків кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області замість 26 кандидатів у депутати помилково було зазначено 35 осіб.

24.09.2020, позивач звернувся до Узинської міської територіальної виборчої комісії із заявою, якою повідомив про помилковість поданих списків кандидатів у депутати місцевих рад та подав нові офіційні списки кандидатів, які й просив розглянути Узинською міською ТВК та зареєструвати цих кандидатів.

Цього ж дня, відповідач залишив вищезазначену заяву без розгляд та розглянув списки, що були подані до ТВК 23.08.2020.

За результатом розгляду зазначеної документації, відповідачем була винесена постанова №40 від 24.09.2020 про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчих списків кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківської району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах , згідно якою позивачеві було відмовлено у реєстрації всіх його кандидатів у депутати Узинської міської ради в єдиному багатомандатному та територіальних виборчих округах на місцевих виборах 25.10.2020.

Надаючи правову оцінку матеріалам та обставинам справи, а також наданим додатковим поясненням та запереченням сторін, колегія суддів зазначає наступне.

Щодо нормативно правового регулювання правовідносин, які склались між сторонами, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

15 липня 2020 року Верховною Радою України прийнято постанову №795-ІХ Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році , якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25 жовтня 2020 року.

Пунктом 20 ч.1 ст.92 Конституції України передбачено, що виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.

Особливості судового провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені ст.273 КАС України.

Відповідно до ч.1 ст.273 КАС України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Частиною 4 ст. 273 КАС України передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.

Спеціальним нормативно-правовим актом, що відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є ВК України від 19 грудня 2019 року № 396-IX.

Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, Законами України Про Центральну виборчу комісію , Про Державний реєстр виборців , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (ст.2 Виборчого кодексу України).

За приписами ч. 1 ст. 1 ВК України вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 3 ВК України відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів: місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).

Приписами ч. 1 ст. 20 ВК України передбачено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Частина 1 ст. 22 ВК України містить перелік суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Частиною 3 ст. 22 ВК України передбачено, що партія (організація партії), якій відмовлено у реєстрації усіх висунутих нею кандидатів або у якої скасовано реєстрацію усіх висунутих нею кандидатів на відповідних виборах з підстав і в порядку, встановлених цим Кодексом, втрачає статус суб`єкта виборчого процесу відповідних виборів з дня, наступного за днем закінчення строку оскарження рішення про відмову в реєстрації (скасування реєстрації) усього списку або останнього кандидата зі списку або, у разі оскарження, з дня, наступного за днем набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Частиною 1 ст. 64 ВК України унормовано, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Статтею 195 цього ж Кодексу визначені строки призначення місцевих виборів та оголошення виборчого процесу, частиною першою якої передбачено, що чергові місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за дев`яносто днів до дня виборів, позачергові місцеві вибори - не пізніше ніж за шістдесят днів до дня виборів.

Виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня чергових, позачергових місцевих виборів.

Згідно ч.5 ст.19 ВК України, перші місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за сімдесят днів до дня виборів, а виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня перших місцевих виборів.

Згідно з ч. 1 ст. 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

На підставі вище зазначеного, колегія суддів зазначає, що під виборчим процесом необхідно розуміти здійснення суб`єктами виборчого процесу виборчих процедур щодо підготовки та проведення відповідних виборів у строки, передбачені законодавством, які починаються у законодавчо визначений термін та закінчуються офіційним оприлюдненням результатів виборів.

Висування та реєстрація кандидатів є одним із етапів виборчого процесу місцевих виборів у 2020 році.

Висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів, - частина перша статті 217 ВК України.

За приписами ч. 1 ст. 218 ВК України, висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Так само у ч. 1 ст. 219 ВК України зазначено, що висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Відповідно до ч. 3 ст. 219 ВК України, організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

Згідно з ч. 4 ст. 219 ВК України, кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.

Відповідно до ч. 10 ст. 219 ВК України, рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною.

Щодо нормативно правового обґрунтування правомірності прийняття рішення про відмову у реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчих списків кандидатів від КОО ВО Свобода у депутати Узинської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах, колегія суддів зазначає наступне.

Так, суд апеляційної інстанції, звертає увагу на те, що 23.09.2020, представником місцевої організації партії ВО Свобода до Узинської міської територіальної виборчої комісії було подано заяву про реєстрацію кандидатів у депутати, підписану керівником організації партії та скріпленої печаткою організації партії разом з пакетом документів, необхідних для реєстрації кандидатів у депутати на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

24.09.2020, до Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області було подано заяву про відкликання єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів в депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією ВО Свобода в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах та подано нові списки: єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки, в яких кількість кандидатів в депутати становила 26 осіб замість 35, які було зазначено у попередніх списках.

Обидві заяви Узинською територіальною виборчою комісією були розглянуті відповідно до протоколу №8 від 24.09.2020 о 18:30 (а.с.46-74) та, за наслідком розгляду, прийняті постанови №№39, 40 від 24.09.2020 о 21:48 год та о 21:55 год.

Колегія суддів звертає увагу на те, що судом апеляційної інстанції встановлено, що з протоколу №8 від 24.09.2020, на підставі якого прийнято постанову №39 (а.с.41-42) не можливо встановити, за яке рішення проголосували під час слухання (абз. 12 а.с. 72).

Крім вище зазначеного, представником позивача звернуто увагу на те, що грошову заставу за кандидатів в депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією ВО Свобода , останнім було сплачено за 26 кандидатів, а не за 35, чого не зміг під час судового засідання в суді апеляційної інстанції заперечити та спростувати представник відповідача.

Постановою Узинської міської ТВК № 40 від 24.09.2020 відмовлено в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків кандидатів від КОО ВО Свобода у депутати Узинської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах на підставі п. 1 ч. 1 ст. 230 ВК України.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі: порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Проте, ч. 3 наведеної вище статі ВК України передбачено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

З наданого витягу з протоколу №1 конференції Київської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода від 19.09.2020 року, рішенням конференції було висунуто кандидатами у депутати Узинської міської ради 26 осіб в єдиному списку та 25 осіб у територіальних списках. Вказані кандидати обирались з числа 35 членів партії, щодо яких надійшло подання від місцевої організації. Одночасно дані списки були затверджені рішенням конференції.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 222 ВК України встановлено, що умовою реєстрації кандидатів є подача до територіальної виборчої комісії списків за формами, затвердженими Центральною виборчою комісією.

Так, вказані списки були виготовлені, як додатки до відповідного рішення конференції згідно форми ЦВК.

Проте, при виготовлені додатків секретаріатом була допущена технічна помилка, про яку наголошувалось в описі фактичних обставин справи. А саме, секретаріат включив до списків перелік кандидатур, які подавались Узинською міською організацією, а не тих, хто був офіційно висунутий кандидатом відповідним рішенням конференції 19.09.2020 року.

Тому, оскільки КОО ВО Свобода належним чином до розгляду поданих документів та прийняття відповідного рішення повідомило відповідача та надало належним чином оформлені списки, що відповідали рішенню конференції та вимогам ВК України, останній не мав права розглядати списки, що не були затверджені конференцією та приймати рішення щодо порушення порядку висування кандидатів позивачем. Тим більше, що інших аргументів або доказів щодо порушення позивачем порядку висування кандидатів або інших підстав для відмови у реєстрації не було.

Щодо заперечень відповідача про те, що при ухваленні рішення він керувався положеннями ч.3 ст.230 ВК України, яка встановлює, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, не є перешкодою для реєстрації кандидатів у депутати, якщо їх наявність не утворює нерозуміння змісту викладених відомостей, а позивач таку перешкоду утворив, колегія суддів зазначає наступне.

Так, суд погоджується із висновками суду першої інстанції та підтверджує факт відсутності такого нерозуміння, оскільки відповідачем були подані уточнені списки кандидатів у депутати на місцевих виборах 25 жовтня 2020 з поясненням таких уточнень, у зв`язку з чим будь-яке нерозуміння змісту цих документів виключається.

Окрім зазначеного, звертає увагу на те, що Конституція України гарантує пріоритетність захисту виборчих прав громадян. Саме в результатах виборів матеріалізується волевиявлення громадян, і саме вони є кінцевим продуктом реалізації їх виборчих прав. Якщо такі гарантії не сформульовані в законі й не дотримуються судами та виборчими комісіями, то неминуче складаються механізми, які дозволяють маніпулювати результатами виборів всупереч волевиявленню виборців. Реалізація суб`єктивних виборчих прав має найважливішу особливість. Здійснюючи своє конституційне право обирати до органів державної влади та місцевого самоврядування, а в більш широкому сенсі - брати участь в управлінні державою, громадянин сприяє реалізації конституційного права іншого громадянина або самого себе бути обраним. Опускаючи бюлетень в урну для голосування, громадянин тим самим виписує довіреність або відмовляє певній особі, яка балотується на посаду кандидата, управляти державою від його імені.

Реалізація прав і свобод може виражатися у формі фактичного правовласництва, користування, розпорядження ними або захисті відновленні прав у випадку їх порушення.

Отже, забезпечення реалізації виборчих прав, у тому числі їх захист, є змістом діяльності органів державної влади, їх посадових осіб, інших уповноважених законом або міжнародним договором організацій щодо створення умов для реалізації громадянами наявних у них прав обирати й бути обраними.

На підставі вище зазначеного, колегія суддів приходить до висновку, що не врегулювання Виборчим кодексом України процедури уточнення списків кандидатів у депутати місцевих рад не може переважати над гарантованим Конституцією України правом громадян обирати та бути обраним до складу місцевих рад. У даному випадку, на переконання суду, відповідач допустився надмірного формалізму, тому прийняте ним рішення про відмову у реєстрації кандидатів у депутати до місцевих виборів від Київської обласної організації ВО Свобода , яке оформлено постановою №40 від 24.09.2020, підлягає скасуванню.

Виборчим кодексом України допускаються технічні помилки суб`єктами виборчого процесу та передбачений порядок їх виправлення - шляхом подання уточнених або інших документів (ч. З ст. 230 ВК України). Вказані помилки мають бути усунуті на вимогу територіальної виборчої комісії, водночас це не позбавляє права суб`єкта виборчого процесу самостійно виявляти допущені помилки та виправляти їх у передбачений ВК України спосіб.

За приписами ч. 3 ст. 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Згідно вимог ч. 1 ст. 278 КАС України, суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції в повній мірі досліджено обставини справи на підставі яких суд першої інстанції прийшов до правильного висновку щодо задоволення позовних вимог КОО ВО Свобода та, крім скасування постанови відповідача, зобов`язання його повторно розглянути заяву КОО ВО Свобода про реєстрацію кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією ВО Свобода в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах.

Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Відповідач по справі, як суб`єкт владних повноважень, не виконав покладений на нього обов`язок щодо доказування правомірності вчинених ним дій та прийняття оскаржуваного рішення.

Натомість, позивачем надано достатньо доказів в підтвердження обставин, якими обґрунтовує позовні вимоги.

Зі змісту частин 1-4 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Згідно з п.1 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З урахуванням вище викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається, апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а постанова суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст.ст. 2, 10, 11, 241, 242, 243, 250, 251, 272, 273, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області - залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення і не може бути оскаржена.

(Повний текст виготовлено - 05 жовтня 2020 року).

Головуючий суддя: Л.О. Костюк

Судді: М.І. Кобаль,

Є.І. Мєзєнцев

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.10.2020
Оприлюднено06.10.2020
Номер документу91989284
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/8856/20

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Брагіна О.Є.

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Брагіна О.Є.

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Брагіна О.Є.

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Рішення від 01.10.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Брагіна О.Є.

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Брагіна О.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні