Рішення
від 01.10.2020 по справі 380/8018/20
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №380/8018/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 жовтня 2020 року

зал судових засідань № 12

Львівський окружний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого судді Кузана Р.І.,

судді Костецького Н.В.,

судді Кухар Н.А.,

секретар судового засідання Красневич Ю.Б.,

за участю:

представників позивача Беня Б.З., Астаповича О.В.,

представника відповідача Прохоренко Ю.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові в порядку загального позовного провадження справу за позовом Львівської обласної організації політичної партії Сила і Честь до Славської селищної територіальної виборчої комісії Стрийського району Львівської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії, -

в с т а н о в и в :

29.09.2020 о 15:20 год. Львівська обласна організація політичної партії Сила і Честь (місцезнаходження: 79060, м.Львів, вул.Наукова, буд.23, кв.37, код ЄДРПОУ 33981638) (далі - позивач, ЛООПП Сила і Честь ) звернулася до суду з позовом до Славської селищної територіальної виборчої комісії Стрийського району Львівської області (місцезнаходження: 82660, Львівська область, Сколівський район, смт. Славське, вул. Шептицького, буд. 3, код ЄДРПОУ 43778036) (далі - відповідач, Славська селищна ТВК, Комісія), в якому просить суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову Славської селищної територіальної виборчої комісії Стрийського району Львівської області від 27 вересня 2020 року №26 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків ЛООПП Сила і Честь , на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ;

- зобов`язати Славську селищну територіальну виборчу комісію Стрийського району Львівської області зареєструвати всіх кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків ЛООПП Сила і Честь , на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач посилається на те, що оскаржуваною постановою Славської селищної ТВК від 27.09.2020 №26 відповідач відмовив ЛООПП Сила і Честь в реєстрації всіх кандидатів у депутати, висунутих 16.09.2020 на зборах цієї організації політичної партії та включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати на перших виборах Славської селищної ради Стрийського району Львівської області 25.10.2020. Підставою, що слугувала для прийняття такої постанови, зазначено те, що позивачем порушено встановлений частиною дев`ятою статті 219 Виборчого кодексу України порядок висування кандидатів під час формування єдиного виборчого списку кандидатів у депутати. Втім, позивач не погоджується з даною постановою, вважає таку незаконною та необґрунтованою.

Позивач зазначає, що в єдиному виборчому списку кандидатів в депутати, який був поданий до відповідача для реєстрації кандидатів у депутати до Славської селищної ради Стрийського району Львівської області, на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року було допущено технічну помилку щодо визначення черговості кандидатів та їх порядкових номерів у списку. Вказує, що загальними зборами ЛООПП Сила і Честь затверджено у єдиному виборчому списку під №8 ОСОБА_1 (у поданому 23.09.2020 списку невірно зазначено ОСОБА_2 ) та під №15 ОСОБА_2 (у поданому 23.09.2020 списку невірно зазначено ОСОБА_1 ). На засіданні Славської селищної ТВК 25.09.2020, результати якого оформлено протоколом №7, Комісією надано позивачу час для усунення недоліків у поданому єдиному виборчому списку кандидатів. Вказані Комісією недоліки були усунені позивачем шляхом подання до Комісії уточненого виборчого списку кандидатів, відповідно до правил гендерної рівності. Проте, Комісія проголосувала проти реєстрації вказаних кандидатів у депутати селищної ради.

Позивач звертає увагу на те, що незважаючи на допущену ним помилку в єдиному виборчому списку кандидатів, розуміння змісту виборчих списків не змінилось, до списку не потрапили зайві особи, кандидатури яких не підтримувались голосуванням на зборах ЛООПП Сила і Честь . Відповідач, надавши можливість ЛООПП Сила і Честь усунути недоліки у єдиному виборчому списку кандидатів в депутати щодо визначення їх порядкових номерів у списку, та відмовивши в подальшому в реєстрації таких кандидатів з мотивів порушення порядку їх висування, не дотримався принципу належного урядування.

З урахуванням викладеного, позивач вважає, що приймаючи оскаржувану постанову Славська селищна ТВК у незаконний спосіб перешкодила реалізації законних прав кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків ЛООПП Сила і Честь , на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. Вважаючи у зв`язку з цим свої права порушеними, позивач звернувся до суду за судовим захистом.

Відповідач заяву про визнання позову чи відзив на позовну заяву до суду не надав.

Суд ухвалою від 29.09.2020 прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі. Справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 13 год. 00 хв. 30.09.2020.

Ухвалою суду від 30.09.2020 оголошено перерву в підготовчому засіданні до 17 год. 00 хв. 30.09.2020 за клопотанням представника відповідача.

Ухвалою суду від 30.09.2020 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду. Судове засідання призначено на 30.09.2020 о 19:00 год.

Ухвалою суду від 30.09.2020 оголошено перерву в судовому засіданні до 12 год. 00 хв. 01.10.2020 для долучення додаткових доказів та з`ясування додаткових обставин.

01.10.2020 від представника відповідача надійшли пояснення, зміст яких полягає в наступному.

Відповідач зазначає, що 23.09.2020 ЛООПП Сила і Честь подала до Славської селищної ТВК заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської області на перших місцевих виборах 25.10.2020, висунутих 16.09.2020 на загальних зборах цієї організації політичної партії та включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської області ЛОО ПП Сила і Честь у територіальних виборчих округах №1, №2, №3. Під час дослідження цих документів, Комісією було виявлено невідповідність поданих ЛОО ПП Сила і Честь документів вимогам Виборчого кодексу України щодо дотримання гендерної рівності усіх кандидатів у депутати. Повідомленням № 11 від 25.09.2020 Комісією вказано позивачу на необхідність вжиття заходів для усунення відповідних недоліків.

У зв`язку з цим, 26.09.2020 представником ЛОО ПП Сила і Честь був поданий уточнений єдиний виборчий список кандидатів, який, як зазначено у ньому, також затверджений рішенням зборів ЛОО ПП Сила і Честь № 1 від 16.09.2020, тобто первісним рішенням, яке подавалось разом з первісною редакцією виборчих списків. Інше рішення не надавалось.

Представник відповідача звертає увагу, що позивач не надав жодних доказів, у яких зафіксовано, що на зборах була проголосована інша черговість (визначено порядкові номери) кандидатів у депутати, порівняно з тією, яка подана Комісії 23.09.2020.

Крім цього, відповідач вказує на необґрунтованість жодними доказами доводів позивача про те, що на зборах було затверджено іншу черговість кандидатів у списках, а помилку допущено відповідальним працівником. Єдиний виборчий список кандидатів у депутати було подано позивачем 23.09.2020 відповідачу за підписом голови ЛОО ПП Сила і Честь , уповноваженої посадової особи позивача, яка своїм підписом засвідчила відповідність викладеної у виборчих списках черговості кандидатів тій, що була затверджена рішенням зборів.

Таким чином, відповідач вважає, що подання нового єдиного виборчого списку кандидатів у депутати зі зміненими порядковими номерами кандидатів не засвідчує того, що під час проведення зборів було дотримано встановлених Виборчим кодексом України вимог щодо співвідношення і черговості розміщення кандидатів у депутати різної статі у виборчих списках. Крім цього, у новому виборчому списку позивачем після подачі документів до Славської селищної ТВК змінено порядкові номери частини кандидатів у депутати, що заборонено частиною 7 ст. 227 Виборчого кодексу України. З цих підстав представник відповідача вважає, що оскаржувана постанова прийнята з дотриманням положень Виборчого кодексу України, а тому не підлягає скасуванню.

Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали з підстав, викладених в позовній заяві. Просили суд позов задовольнити повністю.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечила з підстав наведених у поясненнях. Просила суд у задоволенні позову відмовити повністю.

Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини.

Рішенням про висування кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської області від 16.09.2020 (а.с.10), збори ЛООПП Сила і Честь вирішили висунути кандидатами в депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської області та затвердили єдині територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від ЛООПП Сила і Честь на перших місцевих виборах 25.10.2020, що додаються. Вказане рішення підписане головою правління ЛООПП Сила і Честь Візняком Ю.Я. та погоджено Рішенням Політичної Ради Політичної Партії Сила і Честь № 22/09-л від 22.09.2020 (а.с.39).

Позивачем 23.09.2020 подано до Славської селищної ТВК заяву від 17.09.2020 про реєстрацію кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської області на перших виборах депутатів 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від ЛООПП Сила і Честь , сформованих та затверджених на зборах ЛООПП Сила і Честь , що відбулись 16.09.2020.

До заяви додано:

-рішення зборів про висунення кандидатів у депутати ЛООПП Сила і Честь на 1 арк.;

- єдиний виборчий список кандидатів у депутати від ЛООПП Сила і Честь на 5 арк. та електронному носії;

- територіальні виборчі списки кандидатів у депутати ЛООПП Сила і Честь на 6 арк. та електронному носії;

- заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від ЛООПП Сила і Честь про згоду балотуватися кандидатами в депутати від цієї організації політичної партії на 16 арк.;

- автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від ЛООПП Сила і Честь на 16 арк. та електронному носії;

- заяви про відсутність заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати на 16 арк.;

- документ про внесення грошової застави на 1 арк.;

- фотографії кандидатів на 16 арк. та електронному носії;

- копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України на 45 арк.;

- передвиборна програма партії на 2 арк. та електронному носії.

Вказане підтверджується довідкою №16 від 23.09.2020 Славської селищної ТВК про прийняття територіальною виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови на місцевих виборах 25.10.2020.

В поданому позивачем для реєстрації єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської області, висунутих ЛООПП Сила і Честь , під порядковими номерами з 6 по 16 зазначені наступні кандидати: №6 ОСОБА_3 , №7 ОСОБА_4 , №8 ОСОБА_2 , №9 ОСОБА_5 , №10 ОСОБА_6 , №11 ОСОБА_7 , №12 ОСОБА_8 , №13 ОСОБА_9 , № 14 ОСОБА_10 , №15 ОСОБА_1 , №16 ОСОБА_11 .

На засіданні Славської селищної ТВК 25.09.2020 при розгляді цих документів встановлено, що єдиний виборчий список кандидатів у депутати включає в себе 16 кандидатів. Кандидати із єдиного виборчого списку кандидатів у депутати під номерами 6-10 зазначені в наступному порядку: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 . Комісія вирішила надати можливість ЛООПП Сила і Честь усунути зазначені недоліки, шляхом надання уточненого єдиного виборчого списку кандидатів у депутати протягом одного календарного дня (протокол № 7 від 25.09.2020) (а.с.14).

Повідомленням № 11 від 25.09.2020 Славська селищна ТВК вказала на порушення позивачем вимог частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України щодо необхідності дотримання гендерної квоти та повідомила про необхідність вжиття заходів для усунення відповідних недоліків (а.с. 15).

На підставі повідомлення № 11 від 25.09.2020 представником позивача 26.09.2020 о 12:32 год подано відповідачу інший єдиний виборчий список кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської області, висунутих ЛООПП Сила і Честь , який позивач вважає правильним та таким, що сформований з дотриманням правил гендерної рівності. Вказане підтверджується довідкою №27 про прийняття ТВК документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (а.с.16).

Судом встановлено, що в уточненому єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської області, висунутих ЛООПП Сила і Честь , під порядковими номерами з 6 по 16 зазначені наступні кандидати: №6 ОСОБА_3 , №7 ОСОБА_4 , №8 ОСОБА_1 , №9 ОСОБА_5 , №10 ОСОБА_6 , №11 ОСОБА_7 , №12 ОСОБА_11 , № 13 ОСОБА_10 , №14 ОСОБА_9 , №15 ОСОБА_2 , №16 ОСОБА_8 .

Таким чином, в уточненому єдиному виборчому списку кандидатів у депутати, позивачем змінено порядкові номери шести кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської області, а саме: ОСОБА_2 , ОСОБА_11 , ОСОБА_10 , ОСОБА_9 , ОСОБА_8 та ОСОБА_1 .

27.10.2020 о 20:10 год. Славською селищною ТВК прийнято постанову №26 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків ЛООПП Сила і Честь , на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (далі - Постанова №26).

Зі змісту Постанови № 26 та Протоколу засідання Славської ТВК № 8 від 27.09.2020 судом встановлено, що підставою для прийняття оскаржуваної постанови слугувало виявлене Комісією порушення позивачем встановленого частиною 9 статті 219 Виборчого кодексу України порядку висування кандидатів під час формування єдиного виборчого списку ЛООПП Сила і Честь , що згідно з пунктом 1 частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України є підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати включених до виборчих списків ЛООПП Сила і Честь .

Комісією не взято до уваги поданий позивачем уточнений єдиний виборчий список кандидатів у депутати, оскільки відповідно до положень частини 7 статті 227 Виборчого кодексу України черговість кандидатів у єдиному виборчому списку, які визначені організацією партії, не може бути змінена після подання документів для реєстрації такого списку територіальною виборчою комісією.

ЛООПП Сила і Честь вважає Постанову №26 безпідставною та прийнятою з порушенням вимог Виборчого кодексу України, а тому звернулась до суду з даним позовом.

При вирішенні спору суд керувався таким.

Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-ІХ (далі - ВК України) визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів .

Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 3 ВК України, в Україні проводяться такі типи виборів: місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).

Центральна виборча комісія 30.08.2020 прийняла Постанову №208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року , якою постановила: оголосити з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Згідно з частиною 1 статті 20 ВК України, виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Частиною 1 статті 22 ВК України визначено, що суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до частини 1 статті 64 ВК України, суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Згідно з пунктом 1-1 частини 2 статті 64 ВК України, виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків.

Дана стаття кореспондується з положеннями частини 1 статті 273 КАС України, якою встановлено право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Згідно з частиною 1 статті 196 ВК України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначено статтею 219 ВК України.

Відповідно до частини 1 вказаної статті, висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Згідно з частиною 8 статті 219 ВК України, черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.

Відповідно до частини 9 статті 219 ВК України , під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

З наявних у справі письмових доказів суд встановив, що питання висування кандидатів у депутати по округах Львівської області від ЛООПП Сила і Честь на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року було предметом розгляду на загальних зборах ЛООПП Сила і Честь 16.09.2020. На вказаних зборах було прийнято, зокрема, рішення про висування кандидатами в депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської області та затвердження єдиного виборчого списку кандидатів від ЛООПП Сила і Честь .

На вимогу суду позивачем подано витяг з протоколу №18 зборів Львівської обласної організації Сила і Честь від 16.09.2020 (а.с.40) (далі - витяг з протоколу). Згідно з вказаним витягом, на зборах вирішено затвердити список кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської області у такому складі: ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_1 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_11 , ОСОБА_10 , ОСОБА_9 , ОСОБА_2 , ОСОБА_8 .

При цьому, згідно з цим витягом з протоколу, порядкові номери вказаних кандидатів у депутати для формування єдиного виборчого списку не визначені.

З метою дослідження обставин обговорення на зборах питання висування кандидатів та визначення їх порядкових номерів у єдиному виборчому списку, суд в судовому засіданні зобов`язав представників позивача надати весь протокол зборів від 16.09.2020.

З долученого до матеріалів справи Протоколу №1 загальних зборів ЛООПП Сила і Честь від 16.09.2020 (далі - Протокол) суд встановив, що зміст попередньо поданого витягу з протоколу не відповідає повному тексту Протоколу. Зокрема, в Протоколі зазначено, що по шостому питанню порядку денного (про висування кандидатів у депутати Львівської обласної ради згідно з єдиним виборчим списком кандидатів та виборчого списку кандидатів у депутати по округах від ЛООПП Сила і Честь на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та їх затвердження) виступив ОСОБА_17 та запропонував висунути кандидатів у депутати по районах, містах, селищах та селах Львівської області від ЛООПП Сила і Честь згідно з єдиними виборчими списками та їх затвердження (див. дод. до протоколу) . За це проголосували всі присутні делегати. Цей Протокол підписаний головуючим на конференції ОСОБА_18 та секретарем конференції ОСОБА_19 .

Тобто, безпосередньо в Протоколі прізвища кандидатів у депутати до Славської селищної ради Стрийського району Львівської області від ЛООПП Сила і Честь не вказані.

З огляду на суперечливість вказаних доказів та виявлені в них неточності, суд не бере їх до уваги та надає перевагу письмовим доказам, які подані позивачем комісії для реєстрації кандидатів у депутати до Славської селищної ради Стрийського району Львівської області від ЛООПП Сила і Честь , а саме рішенню про висування кандидатів у депутати від 16.10.2020 з додатком, оскільки єдиний виборчий список кандидатів обговорюється на зборах, однак затверджується рішенням, яке підписується керівником організації партії, погоджується центральним керівним органом партії та засвідчується печаткою партії.

Отже, лише належним чином оформлене рішення зборів чи конференції підтверджує результат висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного виборчого списку кандидатів та є підставою для їх реєстрації територіальною виборчою комісією.

Суд враховує, що позивачем подано до Славської селищної ТВК лише одне рішення зборів про висування кандидатів та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів, яке підписане керівником ЛООПП Сила і Честь та 22.09.2020 погоджено Політичною Радою Політичної Партії Сила і Честь . І додатком до цього рішення був первинно поданий позивачем єдиний виборчий список кандидатів. Тобто, додатково поданий 26.09.2020 позивачем уточнений єдиний виборчий список кандидатів не був погоджений центральним керівним органом партії, не відповідає вимогам ВК України, а тому не міг братись до уваги відповідачем.

Статтею 222 ВК України визначено умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).

Згідно з частиною 1 статті 227 ВК України , кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Відповідно до частини 1 статті 222 ВК України , виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею вичерпного переліку документів.

В частині 6 статті 227 ВК України зазначено, що територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Згідно з частиною 7 статті 227 ВК України, список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.

Довідкою № 27 про прийняття ТВК документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати від 26.09.2020, підтверджується подання позивачем додаткових документів на підставі повідомлення №11 від 25.09.2020.

Відповідно до повідомлення Славської селищної ТВК №11 від 25.09.2020 комісія, проаналізувавши подані 23.09.2020 позивачем документи, дійшла висновку про наявність у них певних недоліків (не дотримання гендерного критерію - частина 9 статті 219 ВК України) та, відповідно, про необхідність вжиття заходів для усунення таких недоліків.

Тому, суд не бере до уваги доводи позивача про те, що саме на вимогу Комісії ним подано уточнюючий єдиний виборчий список кандидатів у депутати, оскільки лише повідомлення №11 від 25.09.2020 слід вважати таким, що носить зобов`язальний характер згідно з частиною 3 статті 230 ВК України, а цим повідомленням не вказувалось позивачу на необхідність подання уточнюючого виборчого списку.

Таким чином, на переконання суду відповідачем правомірно не взято до уваги поданий позивачем 26.09.2020 новий єдиний виборчий список кандидатів у депутати, оскільки при його складенні позивачем змінено черговість кандидатів у депутати після подання документів для реєстрації, що є порушенням частини 7 статті 227 ВК України.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 230 ВК України , територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій .

Згідно з частини 3 статті 230 ВК України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Відповідно до частини 4 статті 230 ВК України, рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

З урахуванням вказаних положень законодавства, суд зазначає, що нормами ВК України передбачено правило, що недотримання гендерної рівності у списках свідчить про порушення порядку висування кандидатів у депутати та є самостійною підставою для відмови в їх реєстрації. Таким чином, всім учасникам виборчого процесу відомо, що недотримання гендерного представництва у списках кандидатів в депутати від партійних організацій може стати підставою для недопущення їх до участі в виборах.

Отже, недотримання позивачем вимог частини 9 статті 219 ВК України щодо гендерної рівності не вважається незначною помилкою чи неточністю в документах, в розумінні частини 3 статті 230 ВК України.

Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Зібрані ж і досліджені у цій справі докази не підтверджують і не обґрунтовують позовні вимоги з якими до суду звернувся позивач.

З огляду на викладене, оцінюючи зібрані по справі докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позову повністю.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає, що відповідно до частини 3 статті 160 КАС України, до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.

Відповідно до частини 9 статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Згідно з частиною 1 статті 3, частини 1 статті 4 Закону України Про судовий збір від 08.07.2011 №3674-VI судовий збір справляється: за подання до суду позовної заяви та іншої заяви, передбаченої процесуальним законодавством. Судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до абз.4 статті 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік від 14.11.2019 №2629-VIII у 2020 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць, для працездатних осіб, станом на 01.01.2020 встановлено у розмірі - 2102,00 грн.

Згідно з підп.1 пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою-підприємцем, ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до абз.2 частини 3 статті 6 Закону України Про судовий збір у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

Як слідує зі змісту позовної заяви, позивачем заявлено дві вимоги немайнового характеру, кожна з яких у розумінні Закону України Про судовий збір є окремим об`єктом справляння судового збору.

Враховуючи, що при поданні адміністративного позову судовий збір позивачем не було сплачено, а у задоволенні адміністративного позову відмовлено у повному обсязі, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з позивача до спеціального фонду Державного бюджету України судового збору за подання даної позовної заяви в розмірі 4204,00 грн. (2102,00 грн.*2).

Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, 271, 272, 273, 278, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

у задоволенні позову Львівської обласної організації політичної партії Сила і Честь до Славської селищної територіальної виборчої комісії Стрийського району Львівської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії - відмовити повністю.

Стягнути з Львівської обласної організації політичної партії Сила і Честь (місцезнаходження: 79060, м.Львів, вул.Наукова, буд.23, кв.37, код ЄДРПОУ 33981638) до спеціального фонду Державного бюджету України (отримувач коштів: УДКСУ у Залізничному районі м.Львова; код отримувача: 38007594; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО): 899998; рахунок отримувача: UA978999980313101206084013003, код класифікації доходів бюджету: 22030101) судовий збір за подання адміністративного позову у сумі 4204 (чотири тисячі двісті дві) грн. 00 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення суду складене та підписане 01.10.2020

Головуючий суддя Р.І. Кузан

Суддя Н.В. Костецький

Суддя Н.А. Кухар

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91951437
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/8018/20

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Рішення від 01.10.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кузан Ростислав Ігорович

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кузан Ростислав Ігорович

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кузан Ростислав Ігорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні