Постанова
від 05.10.2020 по справі 380/8018/20
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 жовтня 2020 рокуЛьвівСправа № 380/8018/20 пров. № А/857/11731/20

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого судді Шавеля Р.М.,

суддів Улицького В.З. та Кузьмича С.М.,

з участю секретаря судового засідання - Мельничук Б.Б.,

а також сторін (їх представників):

від позивача - Астапович О.О., Бень Б.З.;

від відповідача - Прохоренко Ю.О.;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові апеляційну скаргу Львівської обласної організації політичної партії Сила і Честь на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 01.10.2020р. в адміністративній справі за позовом Львівської обласної організації політичної партії Сила і Честь до Славської селищної територіальної виборчої комісії Стрийського району Львівської обл. про визнання протиправною та скасування постанови про відмову в реєстрації кандидатів у депутати селищної ради, зобов`язання вчинити певні дії (колегія суддів суду І інстанції: Кузан Р.І., Костецький Н.В., Кухар Н.А.; час та місце ухвалення рішення суду І інстанції: 22 год. 55 хв. 01.10.2020р., м.Львів; дата складання повного тексту рішення суду І інстанції: 01.10.2020р.),-

В С Т А Н О В И В:

29.09.2020р. Львівська обласна організація політичної партії Сила і Честь (надалі - позивач, Львівська ООПП Сила і Честь ) звернулася до суду з адміністративним позовом, в якому просила визнати протиправною та скасувати постанову Славської селищної територіальної виборчої комісії Стрийського району Львівської обл. № 26 від 27.09.2020р. Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Львівської обласної організації політичної партії Сила і Честь , на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ; зобов`язати Славську селищну територіальну виборчу комісію Стрийського району Львівської обл. (надалі - відповідач, виборча комісія, Славська СТВК) зареєструвати всіх кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської обл., включених до єдиного та територіальних виборчих списків Львівської ООПП Сила і Честь , на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (Т.1, а.с.1-3).

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що під час формування виборчих списків кандидатів до територіальних виборчих комісій у Львівській обл. допущена відповідальним працівником технічна помилка щодо черговості кандидатів у єдиному виборчому списку, що був поданий відповідачу. Незважаючи на здійснену помилку розуміння змісту виборчих списків не змінилося.

За рішенням відповідача № 7 від 25.09.2020р. позивачем 26.09.2020р. були подані до виборчої комісії виправлені виборчі списки, тобто, затверджені Львівською ООПП Сила і Честь списки депутатів були сформовані відповідно до правил гендерної рівності, а допущена помилка - виправлена. Однак, у подальшому відповідач змінив свою позицію та застосував інші положення виборчого законодавства, почав трактувати виправлення недоліків виборчого списку як його зміну.

Разом з тим, виходячи із змісту ч.1 ст.206, ч.2 ст.230, ч.2 ст.231 Виборчого кодексу /ВК/ України до повноважень територіальної виборчої комісії входить виключно перевірка документів формальним вимогам без застосування надмірного формалізму. Звідси, твердження позивача про уточнення виборчих списків у зв`язку технічною помилкою повинно сприйматися виборчою комісією саме як виправлення технічних помилок.

Окрім цього, єдиним критерієм виправлення документа від помилок і неточностей в порядку ч.3 ст.230 ВК України є те, що їх наявність не має бути перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей.

Також позиція відповідача ґрунтується на невірному застосуванні положень ч.7 ст.227 ВК України (замість вірного ч.3 ст.230 ВК України).

З урахуванням наведеного, оскаржувана відмова відповідача у незаконний спосіб перешкодила реалізації законних прав кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської обл., включених до єдиного та територіальних виборчих списків Львівської обласної організації політичної партії Сила і Честь , на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 01.10.2020р. в задоволенні позову відмовлено (Т.1, а.с.230-244).

Не погодившись із винесеним судовим рішенням, його оскаржив позивач Львівська ООПП Сила і Честь , яка в поданій апеляційній скарзі, покликаючись на невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що в своїй сукупності призвело до невірного вирішення спору, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою заявлені позовні вимоги задовольнити (Т.2, а.с.2-6).

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що під час розгляду справи суд повинен не формально констатувати наявність двох редакцій виборчого списку із різними порядковими номерами окремих кандидатів, а встановити дійсне волевиявлення партійної конференції, а також чи була допущена описка і на якому етапі.

Повторно наголошуючи на підставах заявленого позову та фактичних обставинах справи, апелянт звертає увагу апеляційного суду на те, що допущена під час формування виборчих списків кандидатів до територіальних виборчих комісій у Львівській обл. відповідальним працівником технічна помилка щодо черговості кандидатів у єдиному виборчому списку не змінила розуміння змісту виборчих списків.

Зміна виборчих списків можлива виключно у спосіб та в порядку, передбаченому виборчим законодавством та статутом Політичної партії Сила і Честь , шляхом відповідного голосування під час Зборів політичної партії чи її львівського осередку. Після 16.09.2020р. збори не відбувалися, а тому зміни до виборчих списків не затверджувалися.

Також підстави для відмови у реєстрації всіх кандидатів із поданих виборчих списків згідно ч.1 ст.230 ВК України є відсутніми. У даному випадку виборча комісія помилково трактує виправлення недоліків виборчого списку як його зміну.

Окрім цього, судом не надано правової оцінки рішенню відповідача, яке зафіксовано у протоколі засідання № 7 від 25.09.2020р. та листі виборчої комісії № 11 від 25.09.2020р., про надання можливості позивачу усунути недоліки щодо порушення правил гендерної рівності, які передбачені ч.9 ст.219 ВК України, шляхом подання уточнених списків. Приймаючи у подальшому постанову № 26 від 27.09.2020р., відповідач не дотримався принципу належного врядування та вимог критеріям, визначеним в ч.2 ст.2 КАС України. Своїм рішенням відповідач створив внутрішній прецедент, і тепер повинен застосувати принцип належного врядування - не може відмовити у виправленні технічних помилок, що мали місце під час затвердження вірних списків кандидатів партійними органами. Суд першої інстанції взагалі усунувся від оцінки даного доказу та мотивації позивача в цій частині.

Водночас, на момент прийняття відповідачем спірної постанови були чинними роз`яснення Центральної виборчої комісії /ЦВК/, затверджені постановою № 362 від 23.09.2015р., згідно яких недотримання вимог закону щодо представництва осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах не може слугувати підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів ВР АР Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад.

Відповідачем Славською СТВК скеровано до апеляційного суду відзив на апеляційну скаргу, в якому останній вважає її безпідставною, необґрунтованою і такою, що не підлягає до задоволення. Наголошує на тому, що суд першої інстанції правильно застосував норми матеріального та процесуального законодавства, ухвалив законне і справедливе судове рішення (Т.2, а.с.23-29).

Заслухавши суддю-доповідача по справі, представників позивача на підтримання поданої скарги, заперечення представника відповідача, перевіривши матеріали справи та апеляційну скаргу в межах наведених у ній доводів, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення, з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, рішенням зборів Львівської ООПП Сила і Честь від 16.09.2020р. про висування кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської обл. вирішено висунути кандидатами в депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської обл. та затвердити єдині територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Львівської ООПП Сила і Честь на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. Вказане рішення підписане головою правління Львівської ООПП Сила і Честь Візняком Ю.Я. та погоджено Рішенням Політичної Ради Політичної Партії Сила і Честь № 22/09-л від 22.09.2020р. (Т.1, а.с.10, 39).

23.09.2020р. позивачем подано до Славської СТВК заяву від 17.09.2020р. про реєстрацію кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської обл. на перших виборах депутатів 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Львівської ООПП Сила і Честь , сформованих та затверджених на зборах Львівської ООПП Сила і Честь , що відбулись 16.09.2020р. (Т.1, а.с.9).

До цієї заяви були додані рішення зборів про висунення кандидатів у депутати Львівської ООПП Сила і Честь ; єдиний виборчий список кандидатів у депутати від Львівської ООПП Сила і Честь (в паперовій формі та на електронному носії); територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Львівської ООПП Сила і Честь (в паперовій формі та на електронному носії); заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Львівської ООПП Сила і Честь про згоду балотуватися кандидатами в депутати від цієї організації політичної партії; автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Львівської ООПП Сила і Честь (в паперовій формі та на електронному носії); заяви про відсутність заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати; документ про внесення грошової застави; фотографії кандидатів (в паперовій формі та на електронному носії); копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України; передвиборна програма партії (в паперовій формі та на електронному носії).

Факт подачі вказаних документів стверджується довідкою Славської СТВК № 16 від 23.09.2020р. про прийняття територіальною виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (Т.1. а.с.8).

У поданому позивачем для реєстрації єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської обл., висунутих Львівською ООПП Сила і Честь , під порядковими номерами з 6 по 16 зазначені наступні кандидати:

№ 6 ОСОБА_1 ;

№ 7 ОСОБА_2 ;

№ 8 ОСОБА_3 ;

№ 9 ОСОБА_4 ;

№ 10 ОСОБА_5 ;

№ 11 ОСОБА_6 ;

№ 12 ОСОБА_7 ;

№ 13 ОСОБА_8 ;

№ 14 ОСОБА_9 ;

№ 15 ОСОБА_10 ;

№ 16 ОСОБА_11 (Т.1, а.с.11-13).

На засіданні Славської СТВК від 25.09.2020р. під час розгляду наданих документів встановлено, що єдиний виборчий список кандидатів у депутати включає в себе 16 кандидатів. Кандидати із єдиного виборчого списку кандидатів у депутати під номерами 6-10 зазначені в наступному порядку: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 . Комісія вирішила надати можливість Львівській ООПП Сила і Честь усунути зазначені недоліки шляхом надання уточненого єдиного виборчого списку кандидатів у депутати протягом одного календарного дня (протокол № 7 від 25.09.2020р.) (Т.1, а.с.14).

Повідомленням № 11 від 25.09.2020р. відповідач вказав на порушення позивачем вимог ч.9 ст.219 ВК України щодо необхідності дотримання гендерної квоти та повідомив про необхідність вжиття заходів для усунення відповідних недоліків (Т.1, а.с.15).

26.09.2020р. о 12 год. 32 хв. представником позивача подано відповідачу інший єдиний виборчий список кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської обл., висунутих Львівською ООПП Сила і Честь , що підтверджується довідкою відповідача № 27 про прийняття територіальною виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (Т.1, а.с.16).

В уточненому єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської обл., висунутих Львівською ООПП Сила і Честь , під порядковими номерами з 6 по 16 зазначені наступні кандидати:

№ 6 ОСОБА_1 ;

№ 7 ОСОБА_2 ;

№ 8 ОСОБА_10 (у попередньому списку була під № 15);

№ 9 ОСОБА_4 ;

№ 10 ОСОБА_5 ;

№ 11 ОСОБА_6 ;

№ 12 ОСОБА_11 (у попередньому списку була під № 16);

№ 13 ОСОБА_9 (у попередньому списку був під № 14);

№ 14 ОСОБА_8 (у попередньому списку була під № 13);

№ 15 ОСОБА_3 (у попередньому списку був під № 8);

№ 16 ОСОБА_7 (у попередньому списку був під № 12) (Т.1, а.с.16-19).

Таким чином, в уточненому єдиному виборчому списку кандидатів у депутати, позивачем змінено порядкові номери шести кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської області, а саме: ОСОБА_3 , ОСОБА_11 , ОСОБА_9 , ОСОБА_8 , ОСОБА_7 та ОСОБА_10 .

27.10.2020р. о 20 год. 10 хв. Славською СТВК прийнято постанову № 26 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Львівської ООПП Сила і Честь , на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (Т.1, а.с.124-125).

Підставою для прийняття оскаржуваної постанови слугувало виявлене виборчою комісією порушення позивачем встановленого ч.9 ст.219 ВК України порядку висування кандидатів під час формування єдиного виборчого списку Львівської ООПП Сила і Честь , що згідно з п.1 ч.1 ст.230 ВК України є підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати включених до виборчих списків Львівської ООПП Сила і Честь .

Відповідачем не взято до уваги поданий позивачем уточнений єдиний виборчий список кандидатів у депутати, оскільки відповідно до положень ч.7 ст.227 ВК України черговість кандидатів у єдиному виборчому списку, які визначені організацією партії, не може бути змінена після подання документів для реєстрації такого списку територіальною виборчою комісією.

Приймаючи рішення та відмовляючи в задоволенні заявленого позову, суд першої інстанції виходив з того, що питання висування кандидатів у депутати по округах Львівської області від Львівської ООПП Сила і Честь на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року було предметом розгляду на загальних зборах Львівської ООПП Сила і Честь 16.09.2020р. На вказаних зборах прийнято, зокрема, рішення про висування кандидатами в депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської обл. та про затвердження єдиного виборчого списку кандидатів від Львівської ООПП Сила і Честь .

Згідно з витягом з протоколу № 18 Зборів Львівської ООПП Сила і Честь від 16.09.2020р. на зборах вирішено затвердити список кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської обл. у такому складі: ОСОБА_12 , ОСОБА_13 ОСОБА_14 ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_10 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_11 , ОСОБА_9 , ОСОБА_8 , ОСОБА_3 , ОСОБА_7 , при цьому порядкові номери вказаних кандидатів у депутати для формування єдиного виборчого списку не визначені (Т.1, а.с.40).

З долученого до матеріалів справи протоколу № 1 загальних зборів Львівської ООПП Сила і Честь від 16.09.2020р. установлено, що зміст попередньо поданого витягу з протоколу не відповідає повному тексту протоколу. Зокрема, у протоколі зазначено, що по шостому питанню порядку денного (про висування кандидатів у депутати Львівської обласної ради згідно з єдиним виборчим списком кандидатів та виборчого списку кандидатів у депутати по округах від Львівської ООПП Сила і Честь на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та їх затвердження) виступив ОСОБА_17 та запропонував висунути кандидатів у депутати по районах, містах, селищах та селах Львівської області від Львівської ООПП Сила і Честь згідно з єдиними виборчими списками та їх затвердження (див. дод. до протоколу) . За це проголосували всі присутні делегати. Цей Протокол підписаний головуючим на конференції ОСОБА_18 та секретарем конференції ОСОБА_19 (Т.1, а.с.220-222).

Тобто, безпосередньо в протоколі прізвища кандидатів у депутати до Славської селищної ради Стрийського району Львівської обл. від Львівської ООПП Сила і Честь не вказані.

З огляду на суперечливість вказаних доказів та виявлені в них неточності, судом останні не взяті до уваги та надано перевагу письмовим доказам, які первинно подані позивачем для реєстрації кандидатів у депутати до Славської селищної ради Стрийського району Львівської обл.

При цьому зазначив, що лише належним чином оформлене рішення зборів чи конференції підтверджує результат висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного виборчого списку кандидатів та є підставою для їх реєстрації територіальною виборчою комісією.

Таким чином, на переконання суду, відповідачем правомірно не взято до уваги поданий позивачем 26.09.2020р. новий єдиний виборчий список кандидатів у депутати, оскільки при його складенні позивачем змінено черговість кандидатів у депутати після подання документів для реєстрації, що є порушенням ч.7 ст.227 ВК України.

Нормами ВК України передбачено правило, згідно якого недотримання гендерної рівності у списках свідчить про порушення порядку висування кандидатів у депутати та є самостійною підставою для відмови в їх реєстрації. Таким чином, всім учасникам виборчого процесу відомо, що недотримання гендерного представництва у списках кандидатів в депутати від партійних організацій може стати підставою для недопущення їх до участі в виборах.

Отже, недотримання позивачем вимог ч.9 ст.219 ВК України щодо гендерної рівності не вважається незначною помилкою чи неточністю в документах, в розумінні ч.3 ст.230 ВК України.

Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції прийшов до вірних та обґрунтованих висновків, з огляду на наступне.

30.08.2020р. ЦВК прийняла постанову № 208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року , якою постановила оголосити з 05.09.2020р. початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Порядок підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначені нормами ВК України (№ 396-IX від 19.12.2019р.).

Згідно з ч.1 ст.20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Відповідно до ч.1 ст.196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначено приписами ст.219 ВК України.

Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом (ч.1 вказаної статті).

Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків (ч.8 цієї статті).

Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку (ч.9 зазначеної статті).

Як слідує з абз.9-11 п.8 Роз`яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах, затв. постановою ЦВК № 249 від 11.09.2020р., під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі); у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку (частина дев`ята статті 219 Кодексу).

Наведена норма Кодексу обумовлює необхідність забезпечення присутності визначеної кількості осіб різної статі як у єдиному, так і в територіальних виборчих списках.

Так, якщо місцева організація партії сформувала територіальний виборчий список у кількості 7 кандидатів у депутати, то в першій п`ятірці (місцях з першого по п`яте) має бути не менше двох кандидатів однієї статі, а також шостий та сьомий кандидати в депутати мають бути особами різної статі.

На засіданні Славської СТВК від 25.09.2020р. встановлено, що наданий позивачем єдиний виборчий список кандидатів у депутати включає в себе 16 кандидатів. Кандидати із єдиного виборчого списку кандидатів у депутати під номерами 6-10 зазначені в наступному порядку: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 .

Таким чином, під час формування вказаного єдиного списку кандидатів у депутати відповідачем не дотримано гендерного критерію, передбаченого ч.9 ст.219 ВК України, а саме не забезпечено присутність у кожній п`ятірці (у розглядуваному випадку - в місцях з шостого по десяте) виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

Також виборча комісія вирішила надати можливість Львівській ООПП Сила і Честь усунути зазначені недоліки шляхом надання уточненого єдиного виборчого списку кандидатів у депутати протягом одного календарного дня.

В уточненому єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської обл. позивачем змінено порядкові номери шести кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської обл.

Відповідно до ч.7 ст.227 ВК України список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.

З урахуванням вимог ч.7 ст.227 ВК України виборча комісія не мала правових підстав для врахування нового єдиного виборчого списку кандидатів у депутати, оскільки при його складенні позивачем змінено черговість кандидатів у депутати після подання документів для реєстрації.

Також додатково поданий 26.09.2020р. позивачем уточнений єдиний виборчий список кандидатів не був погоджений центральним керівним органом партії, а відтак не відповідає наведеним вимогам ВК України.

Щодо доводів апелянта про допущену під час формування виборчих списків кандидатів до територіальних виборчих комісій у Львівській обл. відповідальним працівником технічної помилки щодо черговості кандидатів у єдиному виборчому списку колегія суддів враховує, що для підтвердження таких тверджень судом першої інстанції були витребовувані та досліджені витяг з протоколу № 18 зборів Львівської обласної організації Сила і Честь від 16.09.2020р. (Т.1, а.с.40) та протокол № 1 загальних зборів Львівської ООПП Сила і Честь від 16.09.2020р. (т.1, а.с.220-222).

Разом з тим, зміст попередньо поданого витягу з протоколу не відповідав положенням повного тексту протоколу, оскільки у протоколі прізвища кандидатів у депутати до Славської селищної ради Стрийського району Львівської обл. від Львівської ООПП Сила і Честь не наведені. Також у самому витязі з протоколу порядкові номери кандидатів у депутати для формування єдиного виборчого списку не визначені.

З огляду на викладене, зміст представлених документів, пояснень представників позивача, не доводять наявності саме технічної помилки щодо черговості кандидатів у єдиному виборчому списку.

Колегія суддів наголошує, що під час судового розгляду були вжиті заходи для встановлення дійсного волевиявлення партійної конференції, а також чи була допущена описка і на якому етапі. На вимогу суду позивачем були надані документи, із змісту яких не слідує конкретний та очевидно-логічний висновок про допущену технічну описку, яку можна розцінювати в контексті ч.3 ст.230 ВК України як помилки і неточності у поданих на реєстрацію документах, наявність яких не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати тощо.

Колегія суддів вважає прийнятними доводи апелянта про те, що зміна виборчих списків можлива виключно у спосіб та в порядку, передбаченому виборчим законодавством та статутом Політичної партії Сила і Честь , шляхом відповідного голосування під час Зборів політичної партії чи її львівського осередку. Після 16.09.2020р. збори не відбувалися, а тому зміни до виборчих списків не затверджувалися.

Такі твердження додатково підтверджують висновок суду першої інстанції про правильність дій відповідача по неврахуванню додатково поданого 26.09.2020р. позивачем уточненого єдиного виборчого списку кандидатів.

Стосовно правильності застосування вимог ч.1 ст.230 ВК України колегія суддів враховує, що вказана норма передбачає обов`язок територіальної виборчої комісії відмовити в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначено приписами ст.219 ВК України, а ч.9 цієї статті закріплений гендерний критерій формування списків.

Таким чином, недотримання вимог ч.9 ст.219 ВК України правомірно покладено відповідачем в основу прийняття в порядку ч.1 ст.230 ВК України постанови № 26 від 27.09.2020р. Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Славської селищної ради Стрийського району Львівської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Львівської обласної організації політичної партії Сила і Честь , на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року .

Аналогічні положення наведені в абз.2 п.8 Роз`яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах, затв. постановою ЦВК № 249 від 11.09.2020р.

Зокрема, Кодексом визначено чіткі вимоги щодо формування єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, недотримання яких може свідчити про порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів та є підставою для відмови в реєстрації кандидатів (пункт 1 частини першої статті 230 Кодексу).

Надаючи правову оцінку рішенню відповідача, яке зафіксовано у протоколі засідання № 7 від 25.09.2020р. та листі виборчої комісії № 11 від 25.09.2020р., про надання можливості позивачу усунути недоліки щодо порушення правил гендерної рівності, які передбачені ч.9 ст.219 ВК України, шляхом подання уточнених списків, дотримання відповідачем в подальшому принципу належного врядування, колегія суддів наголошує на наступному.

Протокол засідання № 7 від 25.09.2020р. та лист виборчої комісії № 11 від 25.09.2020р. не є предметом оскарження в розглядуваному спорі, однак такі дії відповідача, на думку позивача, призвели до невірної відмови у виправленні технічних помилок, що мали місце під час затвердження вірних списків кандидатів партійними органами.

Аналіз вказаного протоколу та листа не свідчить про будь-яке порушення прав позивача; своїми діями виборча комісія надала можливість усунути недоліки (а не технічної помилки) документів шляхом подання уточнених документів для реєстрації кандидатів у депутати, а саме уточненого єдиного виборчого списку.

Такі дії відповідача відповідають за своїм змістом нормі ч.3 ст.230 ВК України.

Водночас, під час визначення порядку усунення виявлених недоліків позивач повинен керуватися вимогами діючого виборчого законодавства.

Із врахуванням наведеного, доводи апелянта про недотримання відповідачем принципу належного врядування колегія суддів вважає необґрунтованими.

Щодо покликань апелянта на Роз`яснення ЦВК, затверджені постановою № 362 від 23.09.2015р., то такі стосувалися норм попереднього законодавства, якими було передбачено інше правове регулювання питання представництва осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах.

Водночас, під час вирішення наведеного спору колегія суддів вважає за необхідне надати перевагу Роз`ясненням щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах, затв. постановою ЦВК № 249 від 11.09.2020р., оскільки такі ґрунтуються на нормах діючого ВК України.

Оцінюючи наведені сторонами доводи, апеляційний суд виходить з того, що всі конкретні, доречні та важливі доводи позивача, наведені в позовній заяві, були перевірені та проаналізовані судом першої інстанції, та їм було надано належну правову оцінку.

Право на вмотивованість судового рішення є складовою права на справедливий суд, гарантованого ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Як неодноразово вказував Європейський суд з прав людини, право на вмотивованість судового рішення сягає своїм корінням більш загального принципу, втіленого у Конвенції, який захищає особу від сваволі; рішення національного суду повинно містити мотиви, які достатні для того, щоб відповісти на істотні аспекти доводів сторони (рішення у справі Руїз Торія проти Іспанії , параграфи 29 - 30). Це право не вимагає детальної відповіді на кожен аргумент, використаний стороною; більше того, воно дозволяє судам вищих інстанцій просто підтримати мотиви, наведені судами нижчих інстанцій, без того, щоб повторювати їх.

У рішенні Петриченко проти України (параграф 13) Європейський суд з прав людини вказував на те, що національні суди не надали достатнього обґрунтування своїх рішень, та не розглянули відповідні доводи заявника, навіть коли ці доводи були конкретними, доречними та важливими.

Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості у рамках відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.

Інші зазначені позивачем в апеляційній скарзі обставини, окрім вищеописаних обставин, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин і норм матеріального права, цитуванні положень Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та висновків Європейського Суду з прав людини, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.

Враховуючи наведене, суд апеляційної інстанції не встановив неправильного застосування норм матеріального права, порушень норм процесуального права при ухваленні судового рішення і погоджується з висновками суду першої інстанції у справі, якими доводи позивача відхилено.

Оцінюючи в сукупності наведені обставини справи, виходячи з вищевказаних положень нормативно-правових актів, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції прийшов до вірного висновку про безпідставність заявленого позову та відсутність правових підстав для його задоволення, із вищевказаних мотивів.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, колегія суддів враховує, що відповідно до п.1 ч.5 ст.296 КАС України до апеляційної скарги додається документ про сплату судового збору.

Відповідно до ч.9 ст.273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Згідно з ч.1 ст.3, ч.1 ст.4 Закону України № 3674-VI від 08.07.2011р. Про судовий збір судовий збір справляється: за подання до суду позовної заяви та іншої заяви, передбаченої процесуальним законодавством. Судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до абз.4 ст.7 Закону України № 2629-VIII від 14.11.2019р. Про Державний бюджет України на 2020 рік у 2020 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць, для працездатних осіб, станом на 01.01.2020р. встановлено у розмірі 2102 грн.

Згідно з пп.1 п.3 ч.2 ст.4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою-підприємцем, ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до абз.2 ч.3 ст.6 вказаного Закону у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

Як слідує зі змісту позовної заяви, позивачем заявлено дві вимоги немайнового характеру, кожна з яких у розумінні Закону України Про судовий збір є окремим об`єктом справляння судового збору.

Враховуючи наведене, судом першої інстанції вірно стягнуто з позивача до спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір за подання даної позовної заяви в розмірі 4204 грн. (2102,00 грн. х 2).

Згідно з пп.2 п.3 ч.2 ст.4 Закону України Про судовий збір за подання апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору складає 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви.

За правилами ст.139 КАС України та з огляду на результат апеляційного оскарження рішення суду, підлягає стягненню з апелянта (позивача) до спеціального фонду Державного бюджету України сума судового збору за подання апеляційної скарги в розмірі 6306 грн. (4204 грн. х 150 %).

З огляду на викладене, суд першої інстанції правильно та повно встановив обставини справи, ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків судового рішення, а тому підстав для скасування рішення суду колегія суддів не вбачає і вважає, що апеляційну скаргу на нього слід залишити без задоволення.

Керуючись ст.ст.139, 243, 310, 272, 273, 278, п.1 ч.1 ст.315, ст.316, ч.1 ст.321, ст.ст.322, 325 КАС України, апеляційний суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Львівської обласної організації політичної партії Сила і Честь на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 01.10.2020р. в адміністративній справі № 380/8018/20 залишити без задоволення, а вказане рішення суду - без змін.

Стягнути з Львівської обласної організації політичної партії Сила і Честь (79060, м.Львів, вул.Наукова, буд.23, кв.37; код ЄДРПОУ 33981638) до спеціального фонду Державного бюджету України (отримувач коштів - УК у Галицькому районі м.Львова; код отримувача 38007573; банк отримувача Казначейство України (ел.адм.подат.); код банку отримувача (МФО) 899998; рахунок отримувача № UA218999980313161206081013004, код класифікації доходів бюджету 22030101) суму несплаченого судового збору за подання апеляційної скарги в розмірі 6306 (шість тисяч триста шість) грн.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення і не може бути оскаржена до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя Р. М. Шавель судді В. З. Улицький С. М. Кузьмич Дата складення повного тексту судового рішення: 05.10.2020р.

Дата ухвалення рішення05.10.2020
Оприлюднено06.10.2020
Номер документу91989683
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/8018/20

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Рішення від 01.10.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кузан Ростислав Ігорович

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кузан Ростислав Ігорович

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кузан Ростислав Ігорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні