Справа № 420/9855/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 жовтня 2020 року 14 год. 10 хв. м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Глуханчука О.В.,
секретар судового засідання - Любімова О.Є.
за участі сторін:
представник позивача - Циба О.В. (за довіреністю)
представник позивача - Довженко О.Ю. (адвокат, за ордером)
представник відповідача - Іщенко О.В. (адвокат, за ордером)
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом регіональної організації політичної партії «НАРОД» в Одеській області до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
30 вересня 2020 року о 22 год. 05 хв. до суду надійшов адміністративний позов регіональної організації політичної партії «НАРОД» в Одеській області до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, у якому позивач, з урахуванням заяви про уточнення від 02 жовтня 2020 року, просить суд:
визнати протиправною та скасувати постанову Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 52 від 28.09.2020 року о 22 год. 15 хв. «Про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного багатомандатного та територіальних виборчих списків, висунутих регіональною організацією політичної партії «НАРОД» в Одеській області» ;
зобов`язати Таїровську селищну територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області протягом 12 (дванадцяти) годин з моменту набрання рішенням законної сили зареєструвати кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного багатомандатного округу та територіальних виборчих списків, висунутих регіональною організацією політичної партії «НАРОД» в Одеській області;
стягнути з відповідача судові витрати.
Позов надійшов за підписом представника регіональної організації політичної партії «НАРОД» в Одеській області Циба О.В., повноваження якої підтверджені довіреністю від 23 вересня 2020 року, виданою регіональною організацією політичної партії «НАРОД» в Одеській області в особі голови Векли Аліни Олексіївни (керівник згідно Витягу з ЄДРЮО ФОП та ГО). Довіреність видана на представництво інтересів регіональної організації політичної партії «НАРОД» в Одеській області у т.ч. в суді, та дійсна до 20 грудня 2021 року.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що Постановою Центральної виборчої комісії від 30 серпня 2020 року № 208 оголошено з 05 вересня 2020 року про початок виборчого процесу місцевих виборів депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року.
Відповідно до частини першої статті 216 Виборчого кодексу України, висування кандидатів у депутати розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування, у зв`язку із чим представником регіональної організації політичної партії «НАРОД» за довіреністю 25 вересня 2020 року о 17 год. 08 хв. на підставі рішення Конференції регіональної організації політичної партії «НАРОД» , погодженого з Вищою радою політичної партії «НАРОД» , було подано до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області заяву про реєстрацію кандидатів до Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного багатомандатного та територіальних виборчих списків партії.
Як стверджує позивач, разом із заявою було подано повний пакет документів, передбачений розділом ХХХVІІ Виборчого кодексу України.
На підтвердження прийняття у позивача документів для реєстрації, відповідачем видано довідку про прийняття документів, у якій відсутні зауваження щодо недоліків або неповноти поданих документів.
Проте, Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області на засіданні 28 вересня 2020 року о 22 год. 15 хв. за відсутності підстав та без належного обґрунтування було відмовлено у реєстрації всіх кандидатів у депутати до Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного багатомандатного та територіальних виборчих списків, висунутих регіональною організацією політичної партії «НАРОД» в Одеській області.
Вважаючи протиправною постанову Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 52 від 28.09.2020 року. «Про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати до Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного багатомандатного та територіальних виборчих списків, висунутих регіональною організацією політичної партії «НАРОД» в Одеській області» , позивач звернувся до суду про її скасування з наступних підстав.
Так, позивач вказує, що першою підставою для відмови у реєстрації кандидатів в оскарженій постанові зазначено відсутність передвиборної програми організації партії в електронному вигляді на диску для зчитування лазерних систем.
Всупереч наведеному аргументу відповідача, позивач вказав, що 25 вересня 2020 року при прийомі пакету документів, який подавався представником партії особисто та переданий члену Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області Циганковій О.Р. в присутності другого члена виборчої комісії, було перевірено повний комплект документів згідно з заявою від 24 вересня 2020 року та видано довідку про прийняття документів на реєстрацію у повній комплектності.
Посилаючись на те, що відповідачем не було повідомлено позивачу про відсутність та втрату виборчою комісією поданих документів та інформації, позивач заперечує проти доводів щодо відсутності передвиборної програми організації партії в електронному вигляді на диску.
Додатково як на підставу для відмови у реєстрації кандидатів у депутати до Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, висунутих регіональною організацією політичної партії «НАРОД» в Одеській області» , відповідач вказав на те, що додані до заяви фотографії всіх кандидатів виготовлені на звичайному, а не фотографічному папері, що на думку виборчої комісії не відповідає загальновизнаним вимогам .
Всупереч наведеному аргументу відповідача, позивач вказав, що стаття 223 Виборчого кодексу передбачає подання по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4х6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді. Однак, Виборчим кодексом чи жодним іншим нормативно-правовим актом не передбачено вимоги щодо виготовлення для подачі до виборчої комісії фотографій саме на фотографічному папері.
Отже, позивач вважає таку підставу для відмови у реєстрації кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області протиправною.
Також позивач послався на те, що виборчою комісією не було повідомлено позивачу про необхідність подання фотографій на фотографічному папері, чим порушено вимоги ст. 230 ВК України.
Позивач заперечує також з приводу доводів відповідача про недійсність номерів телефонів кандидатів у депутати, вказаних у заяві, оскільки зазначені у заявах, автобіографіях та єдиних і територіальних виборчих списках телефонні номери є дійсними та належать відповідним кандидатам.
У зв`язку з вищезазначеним, позивач наполягає на відсутності законних підстав для відмови в реєстрації всіх кандидатів, висунутих Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області, до Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області.
Ухвалою суду від 01 жовтня 2020 року відкрито провадження у справі. Встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.
У судовому засіданні, 01 жовтня 2020 року представником відповідача подано відзив на позовну заяву.
Відповідно до відзиву, відповідач проти задоволення позову заперечує, з позовними вимогами не погоджується, вважає їх безпідставними, з огляду на наступне.
Так, відповідач зазначає, що до переліку документів, за умови отримання яких територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, встановленого ст. 222 Виборчого кодексу України, включено передвиборну програму організації партії, викладену державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затверджену зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідчену підписом керівника організації партії і скріплену печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді (п. 4 ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України).
Натомість, розглянувши документи, подані 24.09.2020 р. до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області РЕГІОНАЛЬНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ НАРОД В ОДЕСЬКІЙ ОБЛАСТІ для реєстрації кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та в територіальних виборчих округах №№1,2,3, виборча комісія встановила, що на оптичному носії інформації - диску RIDATA 16Х DVD - R Data 4. GB Video 120 min , який було подано до виборчої комісії разом з іншими документами, відсутня передвиборна програма організації партії в електронному вигляді.
Також виборчою комісією встановлено, що фотографії кандидатів у депутати не відповідають вимогам, які встановлені для фотографій на документи. Так, фотографії всіх 16-ти кандидатів у депутати, включених до виборчих списків, виготовлені на звичайному, а не на фотографічному папері, мають ознаки сканування зображень за допомогою програмного забезпечення.
При вибірковій перевірці номерів контактних телефонів кандидатів у депутати було встановлено, що жоден з цих номерів не є дійсним.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, зокрема у разі: відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1 -5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).
Виборча комісія вважає, що не надання передвиборної програми в електронному вигляді, та надання фотографій кандидатів у депутати, які не відповідають загальновизнаним вимогам, не є помилкою, неточністю або недоліком, виявленим виборчою комісією в поданих на реєстрацію документах, який може бути усунутий шляхом подання уточненого або іншого документа в порядку, встановленому ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України.
Відповідач стверджує, що положення Виборчого кодексу України, зокрема ст. 230, не передбачають надання місцевій організації партії, що подала документи для реєстрації кандидатів у депутати, можливості додаткового подання документів, що були відсутніми у переліку документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, на день їх первісного подання до комісії.
Також позивач заперечив щодо задоволення позовних вимог про зобов`язання Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області протягом 12 год. з моменту ухвалення судом рішення зареєструвати кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного багатомандатного округу та територіальних виборчих списків, висунутих регіональною організацією політичної партії «НАРОД» в Одеській області, посилаючись на те, що реєстрація кандидатів є дискреційними повноваженням виборчої комісії, а рішення суду першої інстанції не набирає законної сили протягом 12 годин з моменту його ухвалення.
За таких обставин, на переконання відповідача, підстави для задоволення цього позову відсутні.
На виконання ухвали суду про витребування доказів, відповідачем надано до суду повний пакет документів поданих регіональною організацією політичної партії «НАРОД» в Одеській області для реєстрації кандидатів в депутати до Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та в територіальних виборчих округах №№1, 2, 3, висунутих регіональною організацією політичної партії «НАРОД» в Одеській області; протокол засідання Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, на якому відбувалось голосування щодо реєстрації кандидатів у депутати до Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та в територіальних виборчих округах №№1, 2, 3, висунутих регіональною організацією політичної партії «НАРОД» в Одеській області.
Інші заяви по суті справи сторонами не надавались, додаткові докази не надходили.
Під час судового розгляду справи сторони надали свої пояснення щодо змісту та підстав своїх вимог і заперечень щодо предмета позову.
Представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити.
Представник відповідача проти задоволення позову заперечував.
У судовому засіданні 01 жовтня 2020 року було оголошено перерву до 02 жовтня 2020 року - 12 год. 00 хв.
02 жовтня 2020 року об 11 год. 18 хв. позивачем до суду засобами електронної пошти подано заяву про уточнення позовних вимог.
У судовому засіданні 02 жовтня 2020 року судом залучено до матеріалів справи та прийнято до розгляду заяву позивача про уточнення позовних вимог
Заслухавши пояснення сторін, розглянувши подані учасниками справи заяви по суті справи та докази для їх обґрунтування, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, судом встановлено наступні обставини та факти.
Позивач - Регіональна організація політичної партії «НАРОД» в Одеській області, згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зареєстрована 27.07.2016, номер запису про державну реєстрацію юридичної особи: 15561020000059385.
Основний вид діяльності: 94.92 Діяльність політичних організацій.
25 вересня 2020 року уповноважений представник регіональної організації політичної партії «НАРОД» звернувся до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від регіональної організації політичної партії «НАРОД» , сформованих та затверджених на Конференції регіональної організації Політичної партії НАРОД в Одеській області, що відбулася 23 вересня 2020 року.
До заяви позивачем додано:
Рішення Конференції регіональної організації Політичної партії НАРОД в Одеській області про висування кандидатів у депутати на 1 арк;
Єдиний виборчий список кандидатів у депутати від регіональної організації Політичної партії НАРОД в Одеській області на 3 арк. та електронному носії;
Територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від регіональної організації Політичної партії НАРОД в Одеській області на 6 арк. та електронному носії;
Заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від регіональної організації Політичної партії НАРОД в Одеській області про згоду балотуватися кандидатами в депутати від цієї організації політичної партії на 16 арк.;
Автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від регіональної організації Політичної партії НАРОД в Одеській області на 16 арк. та електронному носії;
Заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати на 16 арк.;
Документ про внесення грошової застави на 1 арк.;
Фотографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від регіональної організації Політичної партії НАРОД в Одеській області розміром 4 х 6 см (по 1 фотографії кожного з кандидатів) на 16 арк. та електронному носії;
Копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати на 16 арк.;
Передвиборна програма регіональної організації Політичної партії НАРОД в Одеській області на 1 арк. та електронному носії;
Заява про реєстрацію представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу разом з копією паспорта громадянина У країни запропонованої особи на 1 арк.;
Копія рішення керівного органу місцевої організації політичної партії про затвердження кандидатури представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу на 1 арк.
Про прийняття Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області виборчих документів на реєстрацію від регіональної організації політичної партії «НАРОД» в Одеській області в кількості 95 арк. згідно заяви від 24 вересня 2020 року та додаткам до заяви черговий член Таїровської СТВК ОСОБА_1 видала представнику партії довідку.
Дата та час прийняття документів: 25.09.2020 року - 17 год. 08 хв.
На засіданні Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, яке відбулось 28 вересня 2020 року та оформлене протоколом № 10, за номером вісім розглядалась питання про реєстрацію кандидатів в депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області від регіональної організації політичної партії «НАРОД» в Одеській області. Постановили: відмовити в реєстрації кандидатів в депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області від регіональної організації політичної партії «НАРОД» в Одеській області.
Відповідно до змісту прийнятої Постанови від 28 вересня 2020 року № 52, розглянувши документи, подані до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від регіональної організації політичної партії «НАРОД» для реєстрації кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та в територіальних виборчих округах №№1,2,3, висунутих цією місцевою організацією політичної партії, ТСТВК встановила, що на оптичному носії інформації - диску RIDATA 16Х DVD - R Data 4.7 GB / Video 120 min , який було подано до виборчої комісії разом з іншими документами для реєстрації кандидатів у депутати відсутня передвиборна програма організації партії в електронному вигляді.
Також виборчою комісією встановлено, що фотографії кандидатів у депутати не відповідають вимогам, які встановлені для фотографій на документи. Так, фотографії всіх 16-ти кандидатів у депутати, включених до виборчих списків, виготовлені на звичайному, а не на фотографічному папері, мають ознаки сканування зображень за допомогою програмного забезпечення. При вибірковій перевірці номерів контактних телефонів кандидатів у депутати було встановлено, що жоден з цих номерів не є дійсним.
Відповідно до ч. 1 ст. 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
До переліку документів, за умови отримання яких територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, встановленого ст. 222 Виборчого кодексу України, включено передвиборну програму організації партії, викладену державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затверджену зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідчену підписом керівника організації партії і скріплену печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді (п. 4 ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України).
Переважна більшість місцевих організацій, політичних партій, які подали до ТСТВК документи для реєстрації кандидатів у депутати та кандидатів на посаду селищного голови, надали фотографії кандидатів встановленого зразка, виготовлені за допомогою фотографічної техніки, роздруковані на фотографічному папері.
Таким чином, розглядаючи зазначене питання, виборча комісія керувалась також необхідністю дотримання принципу рівності прав і можливостей кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу брати участь у виборчому процесі, який гарантований Конституцією України та вимогами ч. 5 ст. 12 Виборчого кодексу України.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, зокрема у разі: відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).
Виборча комісія вважала, що не надання передвиборної програми в електронному вигляді, та надання фотографій кандидатів у депутати, які не відповідають загальновизнаним вимогам, не є помилкою, неточністю або недоліком, виявленим виборчою комісією в поданих на реєстрацією документах, який може бути усунутий шляхом подання уточненого або іншого документа в порядку, встановленому ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України.
Положення Виборчого кодексу України, зокрема ст. 230, не передбачають надання місцевій організації партії, що подала документи для реєстрації кандидатів у депутати, можливості додаткового подання документів, що були відсутніми у переліку документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, на день їх первісного подання до комісії.
Отже, за таких обставин, Таїровська селищна територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області відмовила у реєстрації всіх кандидатів у депутати до Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, висунутих від регіональної організації політичної партії «НАРОД» в Одеській області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та в територіальних виборчих округах №№1,2,3.
Вважаючи своє право порушеним постановою Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 52 від 28.09.2020 року, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Вирішуючи спірні правовідносини, надаючи юридичну кваліфікацію встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 38 Конституції України, громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Постановою Центральної виборчої комісії від 8 серпня 2020 року № 160 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року» (зі змінами згідно з Постановою Центральної виборчої комісії № 181 від 18.08.2020), призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.
Додатки 1-24 до постанови Центральної виборчої комісії від 8 серпня 2020 року № 160 містять переліки сільських, селищних, міських територіальних громад по областям, у яких призначаються перші місцеві вибори 25 жовтня 2020 року.
Частиною третьої статті 77 Конституції України визначено, що порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.
Пунктом 20 ч. 1 ст. 92 Конституції України передбачено, що виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.
01.01.2020 року набув чинності Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Згідно з ч. 2 ст. 6 Виборчого кодексу України, основні виборчі права громадян України включають:
1) право вільно обирати (право голосу на виборах);
2) право бути обраним.
Вимоги до кандидатів встановлюються Конституцією України та цим Кодексом.
Статтею 193 Виборчого кодексу України передбачено, що депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України. Депутатом, сільським, селищним, міським головою не може бути обраний громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.
Відповідно до ч.ч. 1-4 ст. 220 Виборчого кодексу України, право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.
Висування кандидатів у депутати організацією партії у кожному багатомандатному виборчому окрузі відбувається на її конференції, зборах у порядку, встановленому статутом партії та цією статтею.
Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.
Організація партії висуває кандидатів із числа осіб, зазначених у частині третій цієї статті, у вигляді переліку кандидатів до відповідної ради (із зазначенням номера багатомандатного виборчого округу, в якому висувається кожен кандидат у депутати), який формується та затверджується на конференції, зборах організації партії.
Умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч) визначені статтею 222 Виборчого кодексу України.
Відповідно до ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.
У відповідності з ч. 2 ст. 222 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.
Згідно з ч. 3 ст. 222 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені у частині першій цієї статті, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 цього Кодексу, про що повідомляється суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії.
Частиною четвертою статті 222 Виборчого кодексу України передбачено, що відповідальність за достовірність і точність відомостей у документах, зазначених у пунктах 6, 7, 8 та 10 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати.
Підстави для відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови визначені статтею 230 Виборчого кодексу України.
Відповідно до ч. 1 цієї статті, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Водночас, частиною 3 статті 230 Виборчого кодексу України визначено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Зі спірної постанови Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 52 від 28.09.2020 року судом встановлено та сторонами підтверджено, що підставами для відмови позивачу у реєстрації кандидатів у депутати до Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, стали такі обставини:
1) відсутність на оптичному носії інформації - диску RIDATA 16Х DVD - R Data 4. GB Video 120 min , який було подано до виборчої комісії разом з іншими документами для реєстрації кандидатів у депутати, передвиборної програми організації партії в електронному вигляді;
2) не відповідність фотографій кандидатів у депутати, що виготовлені на звичайному, а не на фотографічному папері, мають ознаки сканування зображень за допомогою програмного забезпечення;
3) недійсність номерів контактних телефонів кандидатів у депутати.
Щодо першої підстави під час судового розгляду встановлено наступне.
Позивач стверджує, що оскільки пакет поданих для реєстрації документів був прийнятий під розписку члена виборчої комісії без зауважень, а в заяві про реєстрацію вказано, що надана передвиборна програма регіональної організації Політичної партії НАРОД в Одеській області на 1 арк. та електронному носії, доводи відповідача про відсутність програми організації партії в електронному вигляді є безпідставними.
У свою чергу, відповідач зазначив, що у паперовому вигляді передвиборна програма партії наявна, однак під час розгляду документів позивача, поданих для реєстрації, на засіданні ТВК було виявлено, що на диску в електронному вигляді передвиборної програми організації партії не виявилось. Тобто, в електронному вигляді передвиборна програма партії не надана.
Також всупереч доводам позивача, відповідач заявив, що прийняття під розписку документів не свідчить про наявність усіх документів в електронному вигляді, оскільки на момент прийняття членом виборчої комісії документів диск не перевіряється.
Крім того, відповідач повідомив, що робоче місце, виділене для прийняття черговим членом Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області документів для реєстрації від кандидатів, не обладнане оргтехнікою, не має ПК, або будь-яких пристроїв для зчитування електронних носіїв інформації. На практиці кандидати під час подання документів, у разі якщо бажають зафіксувати факт наявності цих документів та інформації в електронному вигляді, приходять з власними переносними пристроями.
Суд приймає вказані доводи відповідача та звертає увагу на те, що Виборчим кодексом України та Постановою ЦВК № 173 Про Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів не визначено обов`язку членів комісії перевіряти достовірність внесеної інформації поданих документів, а також вмісту електронних носіїв, а лише встановлює їх наявність за переліком, зокрема наявність диску.
Крім того, відповідно до ч. 4 ст. 222 Виборчого кодексу України, відповідальність за достовірність і точність відомостей у документах, зазначених у пунктах 6, 7, 8 та 10 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати.
Суд не надає оцінку доводам позивач стосовно того, що після подання диску його вміст міг бути змінений відповідачем, оскільки будь-яких обґрунтованих підтверджень цьому у позивача не має, це є його домислами. Позивачем не надано й доказів звернення до правоохоронних органів з приводу вчинення членами Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області правопорушень.
Крім того, суд зазначає, що позивач мав право, хоч і не зобов`язаний, бути присутнім на засіданні виборчої комісії, якщо мав сумніви щодо правомірності поведінки виборчої комісії.
Щодо другої підстави, під час судового розгляду, у тому числі на підставі оглянутих у судовому засіданні 01 жовтня 2020 року оригіналів поданих для реєстрації документів, судом встановлено, що дійсно позивачем було подано фотографії усіх 16-ти кандидатів у депутати, які виготовлені на звичайному, а не на фотографічному папері, мають ознаки сканування зображень за допомогою програмного забезпечення.
Суд не заперечує щодо аргументів позивача стосовно того, що п. 11 ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України передбачено подання по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді, та не встановлено конкретних вимог щодо форми та якості цих фотографій.
Водночас, суд приймає доводи відповідача стосовно того, що надані позивачем фотографії кандидатів у депутати не відповідають загальновизнаним вимогам, зокрема щодо друкування не на фотопапері, а також тим, які за зазвичай пред`являються до фотографій на офіційні документи (наприклад положення особи повинно бути вертикальним, фотографуватися на документи потрібно з нейтральним образом обличчя, закритим ротом, без повороту або нахилу голови і шиї).
Як встановлено під час судового розгляду справи, а саме у своїх поясненнях представник відповідача та голова ТВК повідомили, що з метою усунення вказаного недоліку щодо фотографій членами виборчої комісії було вжито заходів щодо повідомлення кандидатів, а саме здійснені намагання зателефонувати кандидатам за номерами, вказаними в автобіографіях та заявах. Однак, ці номери виявились недійсними, що стало третім зауваження відповідача (недійсність номерів телефонів кандидатів).
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі: відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).
Суд погоджується з доводами відповідача, покладені в обґрунтування спірної постанови Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 52 від 28.09.2020 року «Про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного багатомандатного та територіальних виборчих списків, висунутих регіональною організацією політичної партії «НАРОД» в Одеській області» , а саме, що не надання передвиборної програми в електронному вигляді та надання фотографій кандидатів у депутати, які не відповідають загальновизнаним вимогам (роздруковані на звичайному папері), не є помилкою, неточністю або недоліком, виявленим виборчою комісією в поданих на реєстрацією документах, який може бути усунутий шляхом подання уточненого або іншого документа в порядку, встановленому ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України.
Інших підстав для скасування спірної постанови позивачем не зазначено та судом не встановлено.
Положення Виборчого кодексу України, зокрема стаття 230, не передбачають надання місцевій організації партії, що подала документи для реєстрації кандидатів у депутати, можливості додаткового подання документів, що були відсутніми у переліку документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, на день їх первісного подання до комісії.
Виборчий кодекс надає можливість суб`єкту подання документів надати уточнюючу інформацію чи документи, у разі якщо виявлено перешкоди для розуміння змісту викладених відомостей.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що недоліки та неповнота поданих позивачем для реєстрації кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного багатомандатного округу та територіальних виборчих списків, висунутих регіональною організацією політичної партії «НАРОД» в Одеській області, підтверджуються матеріалами справи, не підпадають під дію положень ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, відтак Таїровська селищна територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області під час прийняття постанови № 52 від 28.09.2020 року «Про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного багатомандатного та територіальних виборчих списків, висунутих регіональною організацією політичної партії «НАРОД» в Одеській області» діяла обґрунтовано та правомірно та підстави для скасування її рішення відсутні.
З цих підстав суд також відмовляє у задоволенні похідної позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного багатомандатного округу та територіальних виборчих списків, висунутих регіональною організацією політичної партії «НАРОД» в Одеській області.
Відповідно до ч. 1 ст. 63 Виборчого кодексу України, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
При цьому, рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків оскаржуються виключно до суду шляхом подання позовної заяви (пункт 1-1 частини 2 статті 64 Виборчого кодексу України).
Згідно з ч. 1 ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
У відповідності з ч. 2 ст. 74 КАС України, обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Відповідно до ст. 76 КАС України, достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Беручи до уваги викладене, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог та відсутність підстав для їх задоволення.
Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
У зв`язку з відмовою у задоволенні адміністративного позову, розподіл судових витрат зі сплати судового збору на користь позивача не здійснюється.
Керуючись ст.ст. 2, 5-9, 72, 74, 76-77, 80, 90, 139, 162, 194, 205, 243-246, 255, 268-273 Кодексу адміністративного судочинства України,
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову регіональної організації політичної партії «НАРОД» в Одеській області до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 273-277 цього Кодексу, можуть бути подані у дводенний строк з дня їх проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Рішення суду може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Позивач - Регіональна організації політичної партії «НАРОД» в Одеській області (код ЄДРПОУ 40690457; 65123, м. Одеса, вул. Семена Палія, 113, корп. А, кв. 29).
Відповідач - Таїровська селищна територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 43778958; 67821, Одеська область, с. Сухий лиман, вул. Чорноморців, 100).
Суддя О.В. Глуханчук
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91951827 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Глуханчук О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні