Постанова
від 05.10.2020 по справі 420/9855/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 жовтня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/9855/20

Час і місце ухвалення рішення суду 1 інстанції:

14:06, м. Одеса;

Дата складання повного тексту рішення суду 1 інстанції:

02.10.2020 року;

Головуючий в 1 інстанції: Глуханчук О.В.

П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:

Головуючого судді - Єщенка О.В.

суддів - Танасогло Т.М.

- Шляхтицького О.І.

За участю: секретаря - Колесніков-Горобець І.О.

представника апелянта - Циби О.В.

представника відповідача - Іщенка О.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Регіональної організації Політичної Партії "НАРОД" в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 2 жовтня 2020 року по справі за адміністративним позовом Регіональної організації Політичної Партії "НАРОД" в Одеській області до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

Регіональна організація Політична Партія "НАРОД" в Одеській області звернулась до суду першої інстанції з позовом, в якому, з урахуванням уточнень позову, просила визнати протиправною та скасувати постанову Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №52 від 28.09.2020 року о 22:15 "Про відмову в реєстрації всіх кандидатів Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного багатомандатного та територіальних виборчих списків, висунутих Регіональною організацією Політичної Партії "НАРОД" в Одеській області"; зобов`язати Таїровську селищну територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області протягом 12 (дванадцяти) годин з моменту набрання рішенням законної сили зареєструвати кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області від Регіональної організації Політичної Партії "НАРОД" в Одеській області.

В обґрунтування позову зазначено, що 25.09.2020 року о 17:08 год. на підставі рішення Конференції Регіональної організації Політичної Партії "НАРОД" в Одеській області від 23.09.2020 року, погодженого з Вищою радою Політичної партії "НАРОД", представником за довіреністю подано заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Регіональної організації Політичної Партії "НАРОД" в Одеській області, з пакетом документів, відповідно та на підставі Розділу ХХХVII Виборчого кодексу України. Комплектність та повнота поданих документів підтверджується Довідкою про їх отримання Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області. Таким чином, є необґрунтованими посилання Комісії на відсутність та не пред`явлення повного пакету документів, а саме не подання Партією передвиборної програми Регіональної організації Політичної Партії "НАРОД" в Одеській області в електронному вигляді на диску для зчитування лазерних систем "RIDATA 16x dvd-r data 4.7 gb/Video 120 min". У тому числі, є безпідставними та такими, що не ґрунтуються на нормах чинного законодавства посилання відповідача, як на підставу у відмові в реєстрації кандидатів, на невідповідність фотографій всіх кандидатів "загальновизнаним вимогам", а також на недійсність номерів телефонів кандидатів у депутати від партії. Водночас, в порушення вимог ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України відповідачем не вжито заходів щодо невідкладного повідомлення позивача про необхідність усунення недоліків документів, у разі їх виявлення, шляхом подання заявником уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати. Позивач зазначає, що відповідачем жодним чином не повідомлено позивача про відсутність або втрату виборчою комісією необхідної інформації та було одразу прийнято рішення про відмову у реєстрації кандидатів. Зазначені обставини у сукупності свідчать про невідповідність рішення Комісії критерію обґрунтованості і правомірності, що є безумовною підставою для його скасування із зобов`язанням відповідача вчинити дії з реєстрації кандидатів у депутати в судовому порядку.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 2 жовтня 2020 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції виходив з того, що Виборчим кодексом України та постановою ЦВК №173 "Про Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів" не визначено обов`язку членів комісії перевіряти достовірність внесеної інформації поданих документів, а також вмісту електронних носіїв, оскільки комісія лише встановлює їх наявність за переліком. Відповідальність за достовірність і точність відомостей у відповідних документах, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати.

З огляду на те, що не надання передвиборної програми в електронному вигляді та надання фотографій кандидатів у депутати, які не відповідають загальновизнаним вимогам, не є помилкою, неточністю або недоліком, який може бути усунутий шляхом подання уточненого або іншого документа в порядку, встановленому ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, а відповідачем вжито усіх можливих заходів щодо доведення заявнику змісту виявлених помилок та неточностей, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що під час прийняття оспорюваного рішення комісія діяла правомірно та обґрунтовано, а тому підстави для задоволення адміністративного позову відсутні.

В апеляційній скарзі Регіональна організація Політичної Партії "НАРОД" в Одеській області, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи, просить судове рішення скасувати та прийняти нове про задоволення позову у повному обсязі.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги апелянт посилається на те, що судом першої інстанції не надано належної правової оцінки нормам законодавства, що регулює спірні правовідносини, та обставинам справи і помилково не враховано, що позивач під час формування пакету документів для реєстрації кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків, дотримано єдину технічну вимогу до фотографій, що подаються до заяв про реєстрацію кандидатів у депутати, а саме згідно із п. 6 ч. 223 Виборчого кодексу України додано по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4х6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді. При цьому, апелянт зазначає, що Виборчим кодексом України та будь-яким іншим нормативно-правовим актом держави України не передбачено вимог щодо виготовлення для подачі до юридичних осіб публічного права (виборчих комісій) фотографій саме на фотографічному папері. Також, апелянт вказує на не надання судом першої інстанції належної правової оцінки довідці від ТВК про прийняття документів у повному обсязі згідно опису, що свідчить про звільнення заявника від відповідальності за подальше проходження цих матеріалів та відповідно спростовує висновок комісії про відсутність на момент їх подання передвиборної програми політичної партії. З огляду на те, що відповідач мав можливість пересвідчитись у повноті поданих на реєстрацію матеріалів, у тому числі у разі встановлення помилок і неточностей, виявлених в поданих на реєстрацію документах - повідомити позивача про відсутність або втрату необхідної інформації, але відповідних дій комісія не вчинила та одразу прийняла рішення про відмову у задоволенні вимог заявника, у позивача є всі законні очікування на захист порушених прав та інтересів в судовому порядку, а тому у суду були всі правові підстави для задоволення позову у повному обсязі.

У відзиві на апеляційну скаргу Таїровська селищна територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області посилається на необґрунтованість доводів апелянта, правильність висновків суду першої інстанції та відсутність обставин для скасування судового рішення.

Судом першої інстанції з`ясовано, що 27.07.2016 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис за №15561020000059385 про реєстрацію юридичної особи: Регіональна організація політичної партії "НАРОД" в Одеській області. Основним видом діяльності позивача є: 94.92 Діяльність політичних організацій.

25.09.2020 року уповноважений представник Регіональної організації політичної партії "НАРОД" звернувся до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області із заявою (від 24.09.2020 року) про реєстрацію кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Регіональної організації політичної партії "НАРОД", сформованих та затверджених на Конференції регіональної організації Політичної партії "НАРОД" в Одеській області, що відбулась 23.09.2020 року.

До заяви позивачем додано:

1) Рішення Конференції регіональної організації Політичної партії "НАРОД" в Одеській області про висування кандидатів у депутати на 1 арк.;

2) Єдиний виборчий список кандидатів у депутати від Регіональної організації Політичної партії "НАРОД" в Одеській області на 3 арк. та електронному носії;

3) Територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Регіональної організації Політичної партії "НАРОД" в Одеській області на 6 арк. та електронному носії;

4) Заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від регіональної організації Політичної партії "НАРОД" в Одеській області про згоду балотуватися кандидатами в депутати від цієї організації політичної партії на 16 арк.;

5) Автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Регіональної організації Політичної партії "НАРОД" в Одеській області на 16 арк. та електронному носії;

6) Заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати на 16 арк.;

7) Документ про внесення грошової застави на 1 арк.;

8) Фотографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від регіональної організації Політичної партії "НАРОД" в Одеській області розміром 4 х 6 см (по 1 фотографії кожного з кандидатів) на 16 арк. та електронному носії;

9) Копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки коленого кандидата в депутати на 16 арк.;

10) Передвиборна програма Регіональної організації Політичної партії "НАРОД" в Одеській області на 1 арк. та електронному носії;

11) Заява про реєстрацію представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу разом з копією паспорта громадянина У країни запропонованої особи на 1 арк.;

12) Копія рішення керівного органу місцевої організації політичної партії про затвердження кандидатури представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу на 1 арк.

Про прийняття 25.09.2020 року о 17 год. 08 хв. Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області виборчих документів на реєстрацію від Регіональної організації політичної партії "НАРОД" в Одеській області в кількості 95 арк. згідно заяви від 24.09.2020 року та додатків до заяви черговий член Таїровської СТВК ОСОБА_1 видала представнику партії відповідну Довідку.

28.09.2020 року на засіданні, оформлене протоколом за №10, Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області, розглянуто питання за №8 про реєстрацію кандидатів в депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області від регіональної організації політичної партії "НАРОД" в Одеській області.

За результатом розгляду вказаного питання Таїровською селищною радою Одеського району Одеської області відмовлено в реєстрації кандидатів в депутати від Регіональної організації політичної партії "НАРОД" в Одеській області, про що прийнято постанову від 28.09.2020 року №52.

Вказане рішення мотивовано тим, що розглянувши документи, подані до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від Регіональної організації політичної партії "НАРОД" для реєстрації кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та в територіальних виборчих округах №№1,2,3, висунутих цією місцевою організацією політичної партії, ТСТВК встановила, що на оптичному носії інформації - диску "RIDATA 16Х DVD - R Data 4.7 GB / Video 120 min", який доданий до заяви для реєстрації кандидатів у депутати, відсутня передвиборна програма організації партії в електронному вигляді.

Також, виборчою комісією встановлено, що фотографії кандидатів у депутати не відповідають вимогам, які встановлені для фотографій на документи. Невідповідність таких документів установленим вимогам полягає у тому, що фотографії всіх 16-ти кандидатів у депутати, включених до виборчих списків, виготовлені на звичайному, а не на фотографічному папері, мають ознаки сканування зображень за допомогою програмного забезпечення. При цьому, Комісія зазначила, що вибірковій перевірці номерів контактних телефонів кандидатів у депутати було встановлено, що жоден з цих номерів не є дійсним.

При цьому, Комісією враховано, що відповідно до приписів ч. 1 ст. 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

До переліку документів, за умови отримання яких територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, встановленого ст. 222 Виборчого кодексу України, включено передвиборну програму організації партії, викладену державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затверджену зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідчену підписом керівника організації партії і скріплену печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді (п. 4 ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України).

Також, Комісією враховано, що переважна більшість місцевих організацій, політичних партій, які подали до ТСТВК документи для реєстрації кандидатів у депутати та кандидатів на посаду селищного голови, надали фотографії кандидатів встановленого зразка, виготовлені за допомогою фотографічної техніки, роздруковані на фотографічному папері.

Зазначене зумовлює виборчу комісію керуватись дотримання принципу рівності прав і можливостей кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу брати участь у виборчому процесі, який гарантований Конституцією України та вимогами ч. 5 ст. 12 Виборчого кодексу України.

У тому числі, під час прийняття рішення Комісією враховано положення п. 2 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України, згідно яких територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, зокрема у разі: відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).

Обставини щодо не надання передвиборної програми в електронному вигляді та надання фотографій кандидатів у депутати, які не відповідають загальновизнаним вимогам, виборча комісія вважала такими, що не є помилкою, неточністю або недоліком, виявленими виборчою комісією в поданих на реєстрацією документах, які можуть бути усунуті шляхом подання уточненого або іншого документа в порядку, встановленому ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України.

У тому числі, виборча комісія врахувала положення Виборчого кодексу України, зокрема ст. 230, які не передбачають надання місцевій організації партії, що подала документи для реєстрації кандидатів у депутати, можливості додаткового подання документів, що були відсутніми у переліку документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, на день їх первісного подання до комісії.

Не погоджуючись і висновками виборчої комісії, посилаючись на їх необґрунтованість та неправомірність, позивач звернувся до суду із цим позовом, в якому ставиться питання про скасування рішення комісії із зобов`язанням вчинити дії по реєстрації кандидатів у депутати від партії.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснень сторін, апеляційний суд виходить з наступного.

Постановою Центральної виборчої комісії від 8 серпня 2020 року №160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" (зі змінами згідно з Постановою Центральної виборчої комісії №181 від 18.08.2020 року), призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.

Згідно офіційної інформації ЦВК про кількість виборців, які мають право голосу на виборах депутатів міської, сільської, селищної ради, та про виборчу систему, за якою проводяться відповідні місцеві вибори 25 жовтня 2020 року, станом на 01.08.2020 року Таїровська селищна рада включає територіальну громаду із кількістю виборців у 13811 осіб.

Відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 92 Конституції України виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.

Так, умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч) визначені статтею 222 Виборчого кодексу України.

Відповідно до ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.

Згідно із ч.ч. 2, 3, 4 ст. 222 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.

Територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені у частині першій цієї статті, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 цього Кодексу, про що повідомляється суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії.

Відповідальність за достовірність і точність відомостей у документах, зазначених у пунктах 6, 7, 8 та 10 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати.

За правилами ч.ч. 1, 2, 6 ст. 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Відповідно до ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, зокрема, у разі: 2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1 - 5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).

Згідно із ч.ч. 3, 4 ст. 230 Виборчого кодексу України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Під час вирішення спору по суті судом першої інстанції вірно встановлено, що підставою для відмови позивачу у реєстрації кандидатів у депутати від Партії стали висновки Комісії про неподання позивачем повного пакету документів, а також подання на реєстрацію документів, що не відповідають загальновизнаним вимогам.

Підстави для прийняття оспорюваного рішення відповідач обґрунтовує тим, що на засіданні з вирішення питання щодо реєстрації, зокрема, кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Регіональної організації політичної партії "НАРОД", встановлена відсутність на оптичному носії інформації - диску "RIDATA 16Х DVD - R Data 4.7 GB / Video 120 min", передвиборної програми організації партії в електронному вигляді.

Водночас, апеляційний суд враховує, що за змістом п. 4 ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею передвиборної програми організації партії на паперових носіях, засвідченої в установленому порядку, та в електронному вигляді.

Факт подання документів, зазначених у ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України, підтверджується довідкою про їх прийняття із зазначенням переліку прийнятих документів, дати та часу їх прийняття, посади і прізвища особи, яка прийняла документи.

Як свідчать матеріали справи, у переліку документів, доданих до заяви від 24.09.2020 року та поданих 25.09.2020 року до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області уповноваженим представником Регіональної організації політичної партії "НАРОД" для проведення реєстрації кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Регіональної організації політичної партії "НАРОД", сформованих та затверджених на Конференції регіональної організації Політичної партії "НАРОД" в Одеській області, що відбулась 23.09.2020 року, містяться дані про подачу передвиборної програми Регіональної організації Політичної партії "НАРОД" в Одеській області на 1 арк. та електронному носії.

Одержання передвиборної програми організації партії на паперових носіях та в електронному вигляді підтверджено довідкою про прийняття документів 25.09.2020 року о 17 год. 08 хв., підписаною черговим членом Таїровської СТВК Циганковою О.Р.

Перевіривши наведені обставини у сукупності, з огляду на приписи ч.ч. 1, 2 ст. 222 Виборчого кодексу України, що стосуються вичерпного переліку документів для реєстрації кандидатів у депутати та порядку підтвердження прийняття цих матеріалів, колегія суддів доходить висновку про те, що фактичне подання партією та одержання селищною комісію передвиборної програми у паперовому та електронному вигляді підтверджено належними доказами - заявою уповноваженого представника Регіональної організації політичної партії "НАРОД" та довідкою Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області.

Таким чином, колегія суддів вважає ґрунтовними доводи апелянта про те, що відповідач у такому випадку позбавлений можливості стверджувати про відсутність цих документів, а також поширювати на позивача негативні наслідки під час прийняття рішення, що стосується питання реєстрації кандидатів у депутати від партії.

Водночас, колегія суддів враховує, що серед вичерпного переліку документів, які є підставою для прийняття селищною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів у депутати, передбачається подання комісії по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді (п. 11 ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України.

При цьому, колегія суддів вважає, що вимоги, передбачені п. 11 ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України, не зумовлюють іншого розуміння до порядку оформлення фотокарток кандидатів у депутати від партії, а отже під час підготовки та подачі документів Комісії заявник має діяти у порядку, прямо передбаченому нормами Виборчого кодексу України.

Також, спростовуючи доводи апелянта про не визначення жодним нормативним актом вимог до оформлення фотографії осіб, колегія суддів зазначає, що відповідно до п.п. 4, 5, 6, 7, 8 Розділу ІІ наказу Міністерства внутрішніх справ України від 18.10.2019 року №875 "Про затвердження Вимог до відцифрованого образу обличчя особи, фотокарток, що подаються для оформлення або обміну документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, та фотографічного зображення на них" фотокартка виготовляється на щільному фотографічному папері без відміток чорнилом, зламів, подряпин, ум`ятин, плям будь-якого кольору, ряботиння, без сірої фрикційної або будь-якої іншої вуалі, пухирців емульсійного шару, зморщок, складок, затікання, смуг.

Не допускаються ретуш, редагування, корегування, попередня обробка фотозображення.

Зворотний бік фотокартки має бути чистим, без написів і слідів забруднення.

Сторони фотокартки після обрізування мають бути рівними і гладкими.

Зображення голови має займати від 70 до 80 % фотокартки, надпліччя - від 20 до 30 %.

Згідно із п.п. 2, 3, 4, 7 Розділу ІІІ наказу Міністерства внутрішніх справ України від 18.10.2019 року №875 відцифрований образ обличчя особи та фотографічне зображення особи на фотокартках, що подаються для оформлення або обміну документів, мають бути чіткими. Не допускаються тіні, плями, відблиски на обличчі особи та/або фоні для фотографування, а також ефект червоних очей або слід від спалаху. Для фотографування особи використовується однорідне освітлення.

Фон для фотографування особи має бути однорідним, світлим (білим або світло-сірим) та контрастувати з обличчям особи, одягом, волоссям (за наявності).

Положення особи, що фотографується,- вертикальне.

Обличчя особи відображається крупним планом в анфас із фронтальним положенням надпліччя. Особа повинна дивитися прямо, очі - відкриті (очі вважаються відкритими, якщо райдужна оболонка та зіниця ока розрізняються чітко), вираз обличчя - нейтральний, рот - закритий, голова та шия - без повороту та нахилу.

Обидві сторони обличчя мають бути чітко видимі. Зображення обличчя особи має бути у фокусі від маківки (верхня частина голови без урахування волосся) до підборіддя і від носа до вух.

Як вірно встановлено судом першої інстанції, позивачем для реєстрації кандидатів від партії подано фотографії усіх 16-ти кандидатів у депутати, які виготовлені на звичайному, а не на фотографічному папері, мають ознаки сканування зображень за допомогою програмного забезпечення.

Виготовлення фото у такий спосіб не заперечується апелянтом.

У тому числі, судом першої інстанції вірно враховано ту обставину, що зображення на більшості фото, поданих позивачем в Комісію, не відповідають обов`язковим вимогам, а саме ці зображення не були виготовлені на щільному фотографічному папері, зображення осіб не чіткими та допускається ефект червоних очей , не дотримано особами на зображеннях вертикального положення тощо.

Таким чином, на думку колегії суддів, з огляду на пряме визначення вимог до оформлення документів, за сукупністю даних яких встановлюється особа кандидатів у депутати від партії, а також не подання заявником саме фотографій кандидатів, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що дотримання заявником вимог стосовно розмірів документів не є підставою вважати про додання уповноваженою особою документів, прямо передбачених п. 11 ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України.

Водночас, обізнаність заявника про пряме недотримання наведених вимог свідчить і про обізнаність позивача про можливі зауваження Комісії до поданих документів.

Разом з цим, апеляційний суд враховує, що особи, висунуті кандидатами у депутати, несуть відповідальність за достовірність і точність відомостей у документах, зазначених у пунктах 6, 7, 8 та 10 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати (ч. 4 ст. 222 Виборчого кодексу України).

Водночас, підставою для відмови територіальною виборчою комісією в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій, є, зокрема, відсутність хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1 - 5 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України (п. 2 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України).

За правилами ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Слід зазначити, що за змістом п. 4 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України відсутність фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді не є підставою для відмови територіальною виборчою комісією в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій.

У тому числі, колегія суддів зазначає про неможливість поширення на спірні правовідносини положень ст. 223 Виборчого кодексу України, з огляду на те, що питання про реєстрацію не вирішувалось за умовами реєстрації кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч осіб).

Таким чином, враховуючи положення ст. 222 у взаємозв`язку із приписами ст. 230 Виборчого кодексу України, сукупність обставини свідчить про те, що на розгляд Комісії заявником подано на реєстрацію документи, а саме фотографії кандидатів, оформлені у не передбачений цим Кодексом спосіб, що свідчать про відсутність інформації стосовно кандидатів у депутати, яка є обов`язковою відповідно до вимог Виборчого кодексу України.

У зв`язку із чим, на думку колегії суддів, в силу приписів ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України у Комісії виникли обставини щодо обов`язкового невідкладного повідомлення суб`єкта подання документів - Регіональної організації Політичної Партії "НАРОД" в Одеській області, про відсутність в поданих на реєстрацію документах інформації, а також можливість усунення виявлених недоліків у матеріалах шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати.

Апеляційний суд зазначає, що лише у тому разі, якщо уточнені або інші документи не надійшли у встановлений строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

З огляду на те, що Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області не вжито заходів щодо невідкладного повідомлення Регіональної організації Політичної Партії "НАРОД" в Одеській області про виявлені недоліки, відсутність певної інформації щодо кандидатів у депутати, чим не забезпечено заявнику можливість усунути недоліки поданих матеріалів у визначеному порядку, колегія суддів доходить висновку про передчасність висновків відповідача про наявність підстав для відмови позивачу у реєстрації кандидатів у депутати, а відтак про невідповідність прийнятого рішення критеріям обґрунтованості і правомірності.

Водночас, апеляційний суд враховує, що за правилами ч. 2 ст. 227 Виборчого кодексу України строк на подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати завершується за тридцять днів до дня голосування.

Відповідно до постанови Центральної виборчої комісії від 30.08.2020 року №212 "Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 8 серпня 2020 року №163" подання до відповідної територіальної виборчої комісії документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови

(частина друга статті 227, частина друга статті 228, частина друга статті 229 Кодексу) закінчується за тридцять днів до дня голосування, а саме до 24 вересня 2020 року включно.

За правилами ч. 3 ст. 222 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені у частині першій цієї статті, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 цього Кодексу, про що повідомляється суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії.

Так, згідно матеріалів справи, заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Регіональної організації політичної партії "НАРОД", сформованих та затверджених на Конференції регіональної організації Політичної партії "НАРОД" в Одеській області, що відбулась 23.09.2020 року, уповноваженим представником Регіональної організації політичної партії "НАРОД" подано Таїровській селищній територіальній виборчій комісії Одеського району Одеської області 25.09.2020 року.

Отже, як свідчать матеріали справи, подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати відбулось із порушенням строку, передбаченого ч. 2 ст. 227 Виборчого кодексу України.

Колегія суддів встановила, що на засіданні Комісії, що відбулось 28.09.2020 року та оформлене протоколом за №10, питання про можливість розглянути по суті заяву позивача Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області у зв`язку із пропуском строку подання документів не вирішувалось і ці обставини не були підставою для прийняття оспорюваного рішення відповідача.

При цьому, колегія суддів враховує, що відповідно до ч. 1 ст. 278 КАС України суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.

З огляду на те, що апеляційним судом встановлено не дотримання Комісією під час вирішення питання про реєстрацію кандидатів у депутати положень ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України в частині повідомлення заявника про можливість усунути виявлені недоліки поданих матеріалів, колегія суддів вважає, що належним способом порушеного права та інтересу позивача є саме висновок про скасування неправомірного рішення відповідача із його зобов`язанням вчинити дії, передбачені ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, щодо невідкладного повідомлення Регіональної організації Політичної Партії "НАРОД" в Одеській області про усунення виявлених недоліків у поданих документах шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати.

Разом з цим, колегія суддів враховує, що при поданні апеляційної скарги апелянтом не додано документ про сплату судового збору, тому з урахуванням вимог частини дев`ятої статті 273 КАС України питання про його стягнення суд вирішує цією постановою.

Слід зазначити, що згідно із п.п. 2 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України Про судовий збір від 08.07.2011 року №3674-VI за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору встановлюється у сумі 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги, але не більше 15 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Так, розмір судового збору за подання юридичною особою до адміністративного суду позову немайнового характеру становить 2 102 грн.

Таким чином, ставка судового збору за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції з урахуванням вимог п.п. 2 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України від 08.07.2011 року №3674-УІ становить 3 153 грн. (150% від 2 102 грн.).

З огляду на те, що при поданні апеляційної скарги апелянт не сплатив судовий збір та збір залишає не оплаченим за закінчення апеляційного розгляду, сума судового збору підлягає стягненню до Державного бюджету в судовому порядку.

У тому числі, з огляду на оплату позивачем судового збору при поданні позову колегія суддів вважає, що відповідно до приписів ст. 139 КАС України понесені ним судові витрати підлягає стягнення із відповідача, який приймав участь у справі.

Враховуючи викладене, оскільки висновки суду першої інстанції не у повній мірі відповідають нормам законодавства, що регулює спірні правовідносини, процесуального права та обставинам справи, колегія суддів вважає, що судове рішення відповідно до вимог ст. 317 КАС України підлягає скасуванню з прийняттям нового судового рішення про часткове задоволення позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 139, 308, 310, п. 2 ч. 1 ст. 315, 317, 321, 322, 325 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Регіональної організації Політичної Партії "НАРОД" в Одеській області - задовольнити частково.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 2 жовтня 2020 року - скасувати.

Ухвалити нове судове рішення, яким адміністративний позов Регіональної організації Політичної Партії "НАРОД" в Одеській області до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати постанову Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №52 від 28.09.2020 року о 22:15 "Про відмову в реєстрації всіх кандидатів Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного багатомандатного та територіальних виборчих списків, висунутих Регіональною організацією Політичної Партії "НАРОД" в Одеській області".

Зобов`язати Таїровську селищну територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області вчинити дії, передбачені ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, щодо невідкладного повідомлення Регіональної організації Політичної Партії "НАРОД" в Одеській області про усунення виявлених недоліків у поданих документах шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати.

В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Стягнути з Регіональної організації Політичної Партії "НАРОД" в Одеській області (м. Одеса, вул. Семена Палія, буд. 113, корп. А, кв. 29, код ЄДРПОУ 40690457) на користь Державної судової адміністрації України (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код ЄДРПОУ: 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106) судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 3 153 (три тисячі сто п`ятдесят три) грн.

Стягнути з Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (вул. Чорноморців, буд. 100, с. сухий Лиман, Одеська обл., 67821; код ЄДРПОУ 43778958) на користь Регіональної організації Політичної Партії "НАРОД" в Одеській області (м. Одеса, вул. Семена Палія, буд. 113, корп. А, кв. 29, код ЄДРПОУ 40690457) понесені витрати у вигляді сплати судового збору за подання позовної заяви у розмірі 2 102 (дві тисячі сто дві) грн.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення та оскарженню не підлягає.

Головуючий-суддя: О.В. Єщенко

Судді: Т.М. Танасогло

О.І. Шляхтицький

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.10.2020
Оприлюднено07.10.2020
Номер документу92019264
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/9855/20

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні