Рішення
від 02.10.2020 по справі 420/9856/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/9856/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 жовтня 2020 року м. Одеса

(18 година 00 хвилин)

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Токмілової Л.М.;

за участі:

секретаря судового засідання - Мунтян С.І.

представників позивача - Скиби Є.А.;

представника відповідача - Чапуріна С.І.;

представника третьої особи - Волкова О.М.

свідка - ОСОБА_1 ;

свідка - ОСОБА_2 ;

свідка - ОСОБА_3 ;

свідка - ОСОБА_4 ;

свідка - ОСОБА_5

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_6 до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача: Одеської міської організації політичної партії «Блок Дмитра Голубова» про визнання протиправною та скасування постанови,-

ВСТАНОВИВ:

30.09.2020 р. до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_6 до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача: Одеської міської організації політичної партії «Блок Дмитра Голубова» , у якому позивач просить суд визнати протиправною та скасувати Постанову Одеської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 29 вересня 2020 року №100 «Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською міською організацією політичної партії «Блок Дмитра Голубова» .

В обґрунтування позовної заяви позивачем зазначено, що всупереч ч. 3 ст. 222 Виборчого кодексу України, документи для реєстрації кандидатів у депутати Одеської обласної ради на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від Одеської міської організації політичної партії «Блок Дмитра Голубова» подано з порушенням строків. Зокрема, позивач вважає, що до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області 25 вересня 2020 року надійшла заява Одеської міської організації Політичної Партії «Блок Дмитра Голубова» разом з іншими документами про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською міською організацією Політичної Партії «Блок Дмитра Голубова» , включених до єдиного та територіальних виборчих списків Одеської міської організації Політичної Партії «Блок Дмитра Голубова» , про що зроблено відповідний запис у журналі реєстрації вхідної кореспонденції № 238 від 25 вересня 2020 року о 20 годині 54 хвилин, а отже з порушенням строків, передбачених ч. 2 ст. 227 цього Кодексу. Також, позивач зазначає, щодо невідповідності вимогам закону порядок внесення грошової застави організацією партії. Також, на думку позивача має місце порушення законодавства щодо відсутності реєстрації Одеської міської організації політичної партії «Блок Дмитра Голубова» як юридичної особи. Від так, позивач вважає, що Одеською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області не досліджено вказаних обставин та не в повній мірі встановлено порушення виборчого законодавства під час подачі та реєстрації документів.

Ухвалою суду від 30.09.2020 року о 23 годині 57 хвилин відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи на 01 жовтня о 17 годині 00 хвилин та витребувано у Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області надати засвідчені надати належним чином засвідчені копії матеріалів, які стали підставою для прийняття оскаржуваної постанови, а також довідку про надходження грошових коштів від Одеської міської організації політичної партії Блок Дмитра Голубова та виписку зі спеціального рахунку Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області та засвідчену копію журналу вхідної кореспонденції Одеської міської територіальної комісії Одеського району Одеської області.

01.10.2020 р. о 17 годині 02 хвилин від відповідача на виконання вимог ухвали суду від 01.10.2020 р. надано належним чином витребовувані документи.

01.10.2020 р. о 17 годині 02 хвилин за вх. № 40437/20 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в обґрунтування якого представник відповідача зазначає, що постанова Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №100 від 29.09.2020 р. «Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською міською організацією політичної партії «Блок Дмитра Голубова» прийнята з дотриманням норм виборчого законодавства. Відповідачем також зазначено, що під час засідання членами комісії досліджено подані документи на предмет відповідності законодавству, про що відповідно Одеською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області прийнято постанову про реєстрацію Одеської міської організації політичної партії «Блок Дмитра Голубова» .

01.10.2020 представником третьої особи без самостійних вимог подано пояснення на позовну заяву, в обґрунтування якого зазначено, що 24.09.2020 р. близько 23 год. 30 хв. представник Одеської міської організації партії Блок Дмитра Голубова з`явився до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області з пакетом документів, необхідних для реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року для подання цих документів у комісію. Представником третьої особи зазначено, що довіреною особою Одеської міської організації Політичної партії Блок Дмитра Голубова ОСОБА_7 - передано, а член комісії ОСОБА_8 , прийняла документи 25.09.2020 о 01 год. 50 хв. На думку представника третьої особи документ про внесення грошової застави та всі інші передбачені ст. 222 ВК України документи були подані до Одеської міської ТВК Одеського району Одеської області, тому жодних порушень ані з боку відповідача, ані з боку третьої особи допущено не було.

В судовому засіданні 01.10.2020 р. задоволено клопотання представника позивача про надання документів та зобов`язано відповідача надати витяг з протоколу засідання Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 28-29 вересня 2020 р. з розгляду питання реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською міською організацією політичної партії «Блок Дмитра Голубова» у строк до 01.10.2020 р. 23 години 59 хвилин.

Також, судом задоволено клопотання представника позивача та викликано у якості свідка голову Одеської міської ТВК Одеського району Одеської області ОСОБА_1 .

В судовому засіданні 01.10.2020 р. задоволено клопотання представника третьої особи та допитано свідків ОСОБА_7 , ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_9

01.10.2020 р. судом оголошено перерву до 02.10.2020 р. до 11 години 30 хвилин.

В судовому засіданні 02 жовтня 2020 р. представник позивача позовні вимоги із викладених вище підстав підтримав у повному обсязі та просив задовольнити позов, представник відповідача проти позову заперечувала та просила відмовити в задоволенні з підстав викладених у відзиві на позовну заяву, представник третьої особи в судовому засіданні позовні вимоги не визнав у повному обсязі, в задоволенні позову просив відмовити, зважаючи на правомірність оскаржуваної постанови.

Заслухавши пояснення представників сторін та свідків, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Кандидат на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_6 є суб`єктом виборчого процесу відповідно до постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №22 від 20 вересня 2020 року про реєстрацію кандидатів на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

15 липня 2020 року Верховною Радою України прийнято постанову №795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році", якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25 жовтня 2020 року.

24.09.2020 р. до 23 годин 59 хвилин відповідно до наданих повноважень Одеською міською територіальною виборчою комісією здійснювався прийом та реєстрація документів кандидатів у депутати Одеської міської ради на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та кандидатів на посаду міського голови.

Відповідно до журналу реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії Одеського району Одеської області 25 вересня 2020 року о 20 годині 54 хвилин до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області надійшли документи Одеської міської організації партії Блок Дмитра Голубова , про що зроблено відповідний запис у журналі реєстрації №238.

29.09.2020 р. о 03 годині 50 хвилин відбулось засідання Одеської міської ТВК Одеського району Одеської області щодо прийняття рішень за результатами поданих 25.09.2020 р. документів, за результатами якого складено відповідний протокол №19.

Відповідно до вказаного протоколу, головою Одеської міської ТВК Одеського району Одеської області ОСОБА_1 відкрито засідання комісії зазначивши, що присутні 18 членів виборчої комісії. При цьому вказавши, що засідання комісії є повноважним та оголошено про початок засідання ТВК.

Відповідно до протоколу № 19 засідання Одеської міської ТВК Одеського району Одеської області від 28 вересня 2020 року питання №46 про розгляд заяви про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеської міської організації партії Блок Дмитра Голубова .

По сорок шостому питанню:

Слухали: голову комісії ОСОБА_1 , яка повідомила, що на розгляд Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області 25 вересня 2020 року, надійшла заява про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого Одеської міської організації партії Блок ОСОБА_10 разом з іншими додатками. Голова комісії повідомила, що документи були подані членом комісії ОСОБА_8 о 20 год 45 хв. 25 вересня 2020 року. До 24 год. 00 хв. 24 вересня 2020 року зазначені документи до комісії не надходили. У зв`язку з чим голова комісії запропонувала не розглядати подані документи та поставила пропозицію на голосування.

За цю пропозицію проголосували:

За - 6 (шість)

Проти - 12 (дванадцять)

Утрималися - 0 (нуль)

Рішення не прийнято.

Голова комісії ОСОБА_1 поставила на голосування проект постанови Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеської міської організації партії Блок Дмитра Голубова підготований членами комісії Горжеєвою О., ОСОБА_11 - ОСОБА_12 , ОСОБА_13 .

За це рішення проголосували:

За - 12 (дванадцять)

Проти - 0 (нуль)

Утрималися - 6 (шість).

Вирішили: прийняти постанову Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА .

Рішення прийнято. Постанова № 100 додається.

По сорок шостому питанню додаються окремі думки членів комісії: ОСОБА_14 , В.Карташової.

28.09.2020 р. головою Одеської міської ТВК Одеського району Одеської області ОСОБА_1 висловлено окрему думку до протоколу № 19 від 29.09.2020 р. та постанови №100 від 29.09.2020 р., відповідно до якої зазначено, що До Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області 25 вересня 2020 року надійшла заява Одеської міської організації партії Блок Дмитра Голубова разом з іншими документами про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеської міської організації партії Блок Дмитра Голубова , включених до єдиного та територіальних виборчих списків Одеської міської організації партії Блок Дмитра Голубова разом з іншими документами, про що зроблено відповідний запис у журналі реєстрації вхідної кореспонденції № 238 від 25 вересня 2020 року о 20 годині 54 хвилин, а отже з порушенням строків, передбачених ч. 2 ст. 227 цього Кодексу. Враховуючи вищевикладене, Одеська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області не мала законного права розглядати зазначені документи та, тим більше, приймати рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеської міської організації партії Блок Дмитра Голубова . Крім того, вивчивши вказані документи, вважаю, що вони не відповідають вимогам Виборчого кодексу України та не можуть бути підставою для прийняття рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеської міської організації партії Блок Дмитра Голубова з огляду на те, що документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 Виборчого кодексу України Одеської міської організації партії Блок Дмитра Голубова до Комісії не подано. Від так вважаю, що вказане рішення прийнято з порушення вимог виборчого законодавства.

29.09.2020 р. членом Одеської міської ТВК Одеського району Одеської області В.Карташовим висловлено окрему думку до протоколу №19 засідання, у якій зазначено: До Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області 25 вересня 2020 року надійшла заява Одеської міської організації партії Блок Дмитра Голубова разом з іншими документами про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеської міської організації партії Блок Дмитра Голубова , включених до єдиного та територіальних виборчих списків Одеської міської організації партії ОСОБА_15 з іншими документами, про що зроблено відповідний запис у журналі реєстрації вхідної кореспонденції № 238 від 25 вересня 2020 року о 20 годині 54 хвилин, з порушенням строків визначених ч. 2 ст. 227 Виборчого Кодексу. До заяви Одеської міської організації партії Блок Дмитра Голубова разом з іншими документами про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеської міської організації партії Блок Дмитра Голубова , включених до єдиного та територіальних виборчих списків Одеської міської організації партії Блок Дмитра Голубова додано квитанцію №СВ03939880 від 23 вересня 2020 року про переказ у безготівковому порядку на спеціальний рахунок ТВК коштів у розмірі 153 372 грн., відповідно до якої в графі Платник значиться ОДЕСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ через ОСОБА_16 . Враховуючи вищевикладене, грошова застава Одеської міської організації партії Блок Дмитра Голубова , яка висунула кандидата на посаду Одеського міського голови повинна була б бути внесена з рахунку Одеської міської організації партії Блок Дмитра Голубова , або місцевої організації цієї партії вищого рівня. Таким чином, передбаченого пунктом 4 частини першої статті 224 Виборчого кодексу України документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 Виборчого кодексу України Одеської міської організації партії Блок Дмитра Голубова до Комісії не подано.

Відповідно до пункту 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.

Спеціальним нормативно-правовим актом, що відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є ВК України від 19 грудня 2019 року № 396-IX.

За приписами ч. 1 ст. 1 ВК України вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 3 ВК України відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів: місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).

Приписами ч. 1 ст. 20 ВК України передбачено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Частина 1 статті 22 ВК України містить перелік суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з частиною 1 статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

З аналізу правових норм суд дійшов висновку, що під виборчим процесом необхідно розуміти здійснення суб`єктами виборчого процесу виборчих процедур щодо підготовки та проведення відповідних виборів у строки, передбачені законодавством, які починаються у законодавчо визначений термін та закінчуються офіційним оприлюдненням результатів виборів.

Так, в судовому засіданні свідок ОСОБА_1 зазначила, що є головою Одеської міської ТВК Одеського району Одеської області. Свідок вказала що до 23 години 59 хвилин 24 вересня 2020 р. здійснювався прийом документів та реєстрація документів. Свідок повідомила суду, що о 23 годині 45 хвилин 24.09.2020 р. в приміщені ТВК перебував представник кандидата на посаду міського голови ОСОБА_17 - Григорьєв ОСОБА_18 , який прибув до приміщення ТВК з метою реєстрації документів кандидата на посаду міського голови ОСОБА_17 . При цьому, свідок наголосила на тому, що інших документів ОСОБА_19 при собі не мав та запевнив її, що ще документів для подачі у нього немає, і перебував в приміщенні, де здійснювалась реєстрація один. ОСОБА_1 зазначила, що після закінчення прийому та реєстрації документів, пересвідчившись, що в приміщенні залишились лише члени ТВК попрямувала додому, однак забувши зарядний пристрій до свого телефону повернулась до приміщення ТВК після першої години ночі 25.09.2020 р. Прибувши до приміщення ТВК близько о пів на другу ночі 25.09.2020 р. побачила в приміщенні ТВК представника кандидата на посаду міського голови ОСОБА_17 - ОСОБА_20 , який при собі мав папку та об`ємний пакет документів. Виявивши, що після закінчення прийому документів в приміщенні ТВК Григор`єва Д.С. свідком ОСОБА_1 викликано поліцію з метою фіксування по сторонніх осіб з документами в приміщенні після закінчення часу прийому документів. Свідок повідомила суду, що правоохоронними органами зареєстровано кримінальне провадження та розпочато досудове розслідування з даного приводу. Також, свідок ОСОБА_1 зазначила, що документи Одеської міської організації політичної партії «Блок Дмитра Голубова» подано членом Одеської міської ТВК Одеського району Одеської області Богацькою-Блохіною Д.О. 25 вересня 2020 року о 20 годині 54 хвилин. При цьому, під час засідання 29.09.2020 р. нею винесено на розгляд пропозицію, щодо залишення вказаних документів без розгляду, оскільки вони подані з пропуском строку, однак, за висловлену пропозицію не проголосовано членами ТВК.

В судовому засіданні свідок ОСОБА_7 зазначив до прибув до Одеської міської ТВК Одеського району Одеської області о 23 годині 30 хвилин 24.09.2020 р. Свідок зазначив о 23 годині 40 хвилин 24.09.2020 р. подав пакет документів щодо реєстрація ОСОБА_17 кандидатом на посаду міського голови, а потім і щодо реєстрації кандидатів у депутати Одеської обласної ради на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від Одеської міської організації політичної партії «Блок Дмитра Голубова» . При цьому свідок зазначив, що в приміщенні де він подавав документи перебувало 7-8 членів міської ТВК, чи можливо 10-12 членів ТВК. ОСОБА_7 вказав, що у нього приймали документи жінка віком приблизно 25 років та чоловік. Також, свідок зазначив, що у нього виник словесний конфлікт з головою міського ТВК Чернишенко Н.С. щодо часу подачі документів, та зазначив, що йому зроблено зауваження від голови ТВК Чернишенко Н.С. щодо того, що ним запізно здійснюється подача документів. Далі, свідок повідомив, що надійшло повідомлення про мінування приміщення ТВК, тому подачу документів на реєстрацію ним продовжено о 01 годині 30 хвилин 25 вересня 2020 р.

При цьому, суд зазначає, що при наданні пояснень свідок ОСОБА_7 зазначав різний кількісний склад членів ТВК, що приймали у нього документи відносно кандидата на посаду міського голови ОСОБА_17 зокрема: свідок спочатку зазначив, що в приміщенні де відбувався прийом документів перебувало 7-8 чоловік, після уточнюючого питання судді зокрема щодо конкретизації особи - члена ТВК який приймав документи у ОСОБА_21 , останній зазначив, що в приміщенні перебувало не 7-8 членів як він зазначив раніше, а 10-12 членів, які здійснювали прийом його документів. На уточнююче питання судді, щодо зовнішнього вигляду, віку чи статі особи члена ТВК, що приймав документи, свідок повідомив що в приміщенні перебувало 8-10 чоловік, а приймали у нього документи чоловік та жінка віком близько 25 років.

Під час судового засідання свідком ОСОБА_3 повідомлено, що нею та членом комісії ОСОБА_22 здійснювався прийом документів від ОСОБА_7 щодо реєстрація ОСОБА_17 кандидатом на посаду міського голови. ОСОБА_3 повідомила, що ОСОБА_7 подано лише пакет документів щодо реєстрації ОСОБА_17 кандидатом на посаду міського голови. Свідок зазначила, що після 23 години 59 хвилин 24.09.2020 р. голова комісії повідомила про припинення прийому документів після 00 годин 00 хвилин 25.09.2020 р. оскільки сплинув строк на подачу документів та взяла журнал реєстрації документів, печатки та закрила їх у сейфі, а можливість відкрити сейф з`явилась лише ввечері 25.09.2020 р. Свідок вказала, що саме тоді, нею було зроблено запис про подачу документів Одеської міської організації партії Блок ОСОБА_10 . Свідок вказала, що після того, як голова оголосила про завершення подачі документів, вона та інші члени ТВК порадились та прийняли рішення про продовження роботи комісії щодо прийняття та реєстрації документів.

Свідок ОСОБА_2 повідомив суду, що він здійснював прийом та реєстрацію документів з 15 вересня по 24 вересня 2020 р. Свідок зауважив, що 24.09.2020 відбулась зміна секретаря комісії з ОСОБА_23 на ОСОБА_24 . Крім того, свідком зазначено, що приймали та перевіряли документи члени комісії, а реєструвала документи секретар комісії ОСОБА_24 . При цьому, свідок зазначив, що документи він приймав разом з ОСОБА_3 . Також, свідок зазначив, що ОСОБА_7 прибув з метою реєстрації ОСОБА_17 кандидатом на посаду міського голови о 23 годині 50 хвилин 24.09.2020 р. ОСОБА_2 вказав, що документи представників, які потрапили до комісії до 23 години 59 хвилин 24.09.2020 р. були зареєстровані комісією.

Під час судового засідання свідок ОСОБА_4 зазначив, що 24.09.2020 р. було змінено секретаря комісії на ОСОБА_24 , яка досить повільно, на думку свідка, здійснювала реєстрацію документів. Також, в цей день 24.09.2020 р. документи ним не приймались та не реєструвались. Свідок вказує, що о 23 годині 40 хвилин ОСОБА_7 зайшов до приміщення комісії з метою подання документів для реєстрації ОСОБА_17 кандидатом на посаду міського голови. Також, свідок зазначив, що в територіальній комісії існує можливість щодо одночасного подання документів на реєстрацію кандидатів на посаду міського голови та кандидатів у депутати до Одеської міської ради.

Свідок ОСОБА_5 зазначив, що ОСОБА_7 з`явився до приміщення ТВК о 23 годині 40 хвилин для подачі документів щодо реєстрація ОСОБА_17 кандидатом на посаду міського голови, при цьому зазначивши, що ОСОБА_7 при собі мав дві довіреності. Також, свідок вказав, що після 23 години 59 хвилин члени комісії усно порадились та вирішили продовжувати засідання після 00 годин 00 хвилин 25 вересня 2020 р.

З матеріалів справи вбачається, що до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області 25 вересня 2020 року надійшла заява Одеської міської організації партії Блок Дмитра Голубова про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською міською організацією Політичної Партії Блок Дмитра Голубова , включених до єдиного та територіальних виборчих списків Одеської міської організації Політичної Партії Блок Дмитра Голубова разом з іншими документами, про що зроблено відповідний запис у журналі реєстрації вхідної кореспонденції № 238 від 25 вересня 2020 року о 01 годині 54 хвилин, а отже з порушенням строків, передбачених ч. 2 ст. 227 цього Кодексу.

Розглянувши зазначені документи, Одеська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області, у супереч вимог чинного виборчого законодавства, встановила їх відповідність вимогам Виборчого кодексу України та постановою від 29 вересня 2020 року № 100 Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших виборах 25 жовтня 2020, висунутих Одеською міською організацією партії Блок Дмитра Голубова .

Внесення у встановленому Виборчим Кодексом України розмірі та порядку грошової застави є однією з умов реєстрації особи кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі.

Приписи ч. 2 ст. 225 Виборчого кодексу України містять певні імперативні вимоги до грошової застави, а саме: Організація партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної у місті, а також міської, селищної, сільської (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) ради, кандидати на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) або організація відповідної партії вищого рівня, а також особа, яка висувається кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) шляхом самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати та на посаду міського голови вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі чотирьох мінімальних заробітних плат у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу, на кожні 90 тисяч виборців відповідного єдиного територіального виборчого округу для кожного виду виборів окремо.

Грошові кошти має бути внесено у розмірі 153 372 гривні, що відповідає встановленому частиною 2 статті 225 Виборчого кодексу України розміру. Необхідність внесення грошової застави саме організацією партії, що висунула кандидата на посаду міського голови ( списку кандидатів у депутати) також підтверджується і частиною 4 статті 225 Виборчого кодексу, згідно з якою у разі прийняття Територіальною виборчою комісією рішення про відмову в реєстрації кандидата у депутати та/або кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутих організацією партії або шляхом самовисування, внесена грошова застава у п`ятиденний строк після прийняття такого рішення перераховується на рахунок організації партії або на рахунок, вказаний у заяві, поданій до відповідної виборчої комісії особою, висунутою шляхом самовисування.

Частиною 7 статті 225 Виборчого кодексу України визначено, що Порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави встановлюється Центральною виборчою комісією спільно з Міністерством фінансів України не пізніш як за шістдесят днів до дня голосування.

Так спосіб та порядок внесення грошової застави було встановлено Центральною Виборчою Комісією Постановою №193 від 21 серпня 2020 року.

У відповідності до п.2 цього порядку грошова застава вноситься після початку виборчого процесу та до подання документів для реєстрації кандидата (кандидатів) на відповідних місцевих виборах територіальній виборчій комісії одним платежем у безготівковій формі на спеціальний (депозитний) рахунок відповідної територіальної виборчої комісії для внесення грошової застави.

У відповідності до пункту 3 цього порядку грошова застава вноситься такими суб`єктами:

- місцевою організацією політичної партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня;

- місцевою організацією політичної партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної в місті, а також міської, селищної, сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня;

- місцевою організацією політичної партії, яка висунула кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) у багатомандатному виборчому окрузі, або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня;

- особою, яка висувається кандидатом у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) шляхом самовисування в багатомандатному виборчому окрузі;

- місцевою організацією політичної партії, яка висунула кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня;

- особою, яка висувається кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови шляхом самовисування в єдиному одномандатному виборчому окрузі.

Таким чином внесення в установленому порядку грошової застави є однією з умов реєстрації особи кандидатом на посаду міського голови ( списку кандидатів).

У відповідності до п. 1.32 ст. 1 Закону України Про платіжні системи та переказ коштів в Україні платник - особа, з рахунка якої ініціюється переказ коштів або яка ініціює переказ шляхом подання/формування документа на переказ готівки разом із відповідною сумою коштів.

До заяви про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською міською організацією політичної партії «Блок Дмитра Голубова» додано квитанцію від 23 вересня 2020 року про переказ у безготівковому порядку на спеціальний рахунок Одеської міської територіальної виборчої комісії коштів у розмірі 153 372 грн., відповідно до якої в графі Платник значиться ОДЕСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ через ОСОБА_16 , код платника 40338700. При цьому в графі Код платника зазначено номер 40338700 - код ЄДРПОУ політичної партії Блок Дмитра Голубова , що свідчить про факт внесення грошової застави фізичною особою, з зазначенням коду іншої юридичної особи - Політичної партії Блок Дмитра Голубова , а не місцевою організацією політичної партії, як це визначено Виборчим Кодексом України та Порядком.

Судом встановлено, що Постановою КМУ від 24.12.2019 №1113 було запроваджено експериментальний проект щодо спрощення процесу перевірки факту оплати адміністративних та інших послуг з використанням програмного продукту check . Таким чином, за допомогою даного ресурсу можливо додатково ідентифікувати здійснений третьою особою платіж у вигляді сплати грошової застави.

Шляхом перевірки наданої квитанції за кодом, зазначеним в квитанції (А730- 01CC-773D-31A9), на Державному сервісі перевірки квитанцій (http://check.gov.ua) було встановлено, що в графі код платника вказано: НОМЕР_1 , тобто індивідуальний податковий номер фізичної особи - ОСОБА_16 .

Таким чином, у квитанції про внесення грошової застави від 23.09.2020 року в графі код платника зазначено код юридичної особи - Політичної Партії Блок Дмитра Голубова , а на Держаному сервісі перевірки квитанцій в графі код платника вказаний індивідуальний податковий номер фізичної особи - ОСОБА_16 , що на переконання суду свідчить про те, що грошова застава внесена неналежною особою, що суперечить вимогам абз. 4 ч. 2 ст. 225 Виборчого кодексу України.

Крім того, у відповідності до ст.14 Закону України Про політичні партії політична партія, а також місцева організація політичної партії, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи, зобов`язані відкрити рахунки в установах банків України, на які перераховуватимуться всі кошти у безготівковій формі, які набуватимуться політичною партією чи її місцевою організацією.

Враховуючи вказану норму Закону, а також імперативні норми Виборчого кодексу України, місцева організація політичної партії для перерахування грошової застави має використовувати власний розрахунковий рахунок, обов`язково відкритий у встановленому порядку у відповідності до вимог Закону України Про політичні партії .

Таким чином, передбаченого пунктом 4 частини першої статті 224 Виборчого кодексу України документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 Виборчого кодексу України Одеською міською організацією Політичної Партії Блок Дмитра Голубова або місцевої організації цієї партії вищого рівня до Одеської міської територіальної виборчої комісії не подано.

Відповідно до частини четвертою статті 225 Виборчого кодексу України, у разі надходження на спеціальний рахунок відповідної територіальної виборчої комісії для внесення грошової застави коштів у меншому розмірі, ніж визначено частинами першою, другою цієї статті, та/або коштів, які внесені із порушенням вимог, встановлених цією статтею, такі кошти поверненню не підлягають та у восьмиденний строк після закінчення строку реєстрації кандидатів.

Вказане вище свідчить про порушення Одеською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області при прийнятті постанови від 29 вересня 2020 року № 100 Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших виборах 25 жовтня 2020, висунутих Одеською міською організацією Політичної Партії Блок Дмитра Голубова вимог статей 222, 225 Виборчого кодексу України, що було підставою для відмови у реєстрації єдиного та територіального списків кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеської міської організації Політичної Партії Блок Дмитра Голубова .

Разом з тим, суд звертає увагу, на те, що документи для реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області були подані Одеською міською організацією Політичної Партії Блок Дмитра Голубова з порушенням строків, визначених ч. 2 ст. 227 Виборчого кодексу України, а саме: дані Журналу вхідної кореспонденції Одеської міської територіальної виборчої комісії, засвічена копія якого була витребувана за клопотанням позивача ухвалою суду до матеріалів справи, свідчать про те, що заява Одеської міської організації Політичної Партії Блок Дмитра Голубова разом з іншими документами була подана 25 вересня 2020 року о 20 годині 54 хвилин про що зроблено запис № 238.

У відповідності до ч. 3 ст. 222 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені у частині першій цієї статті, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених ч. 2 ст. 227 цього Кодексу, про що повідомляє суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної комісії.

Враховуючи вищевикладене, Одеська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області не мала законного права розглядати зазначені документи та, приймати рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською міською організацією Політичної Партії " Блок Дмитра Голубова .

Суд звертає увагу, що під час допиту свідків та офіційного з`ясування обставин справи свідкам зазначено абсолютно різні покази стосовно одних тих же фактів.

Крім іншого, судом під час розгляду справи встановлено, що відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, така юридична особа як Одеська міська організація Політичної Партії Блок Дмитра Голубова взагалі відсутня, що є порушенням норм виборчого законодавства.

Будь-який пропуск строку не може бути виправлений, адже перебіг часу вже відбувся і не залежить від будь-чиєї волі. Однак лише у разі, якщо внаслідок недотримання такого строку порушення прав, свобод чи інтересів особи продовжується, тільки тоді таке порушення є реальним.

Встановивши зазначені вище обставини, які підтверджуються належними і допустимими доказами, наявними у матеріалах справи, суд вважає, прийняття відповідачем постанови № 35 від 27 вересня 2020 року «Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської обласної ради на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією Політичної партії «Блок Дмитра Голубова» є таким, що прийняте всупереч ч.1 ст. 216 ВК України.

Згідно зі статтею 32 ВК України територіальні виборчі комісії діють як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, Кодексом та законами України.

Відповідно до частини четвертої статті 33 ВК України територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Згідно з пунктом 2 частини другої статті 206 ВК України до повноважень відповідної територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів належить утворення територіальних, багатомандатних виборчих округів відповідно до Кодексу, встановлення їх меж та єдиної нумерації.

Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В даному випадку позивачем доведено правомірність обставин, якими позивачі обґрунтовують свої позовні вимоги.

На підставі викладеного суд вважає, що адміністративний позов підлягає задоволенню в повному обсязі, а належним способом захисту порушених прав позивача у даних правовідносинах буде зобов`язати Одеську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області скасувати Постанову Одеської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 29 вересня 2020 року №100 «Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською міською організацією політичної партії «Блок Дмитра Голубова» .

На момент вирішення справи доказів сплати судового збору до суду не надходило.

Згідно з пп.1 п.3 ч.2 ст.4 Закону України «Про судовий збір» за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою встановлюється ставка судового збору у сумі 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до ст.7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» з 01.01.2020 року розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб становить 2102,00 грн.

Таким чином, суд вважає за необхідне стягнути з Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області на користь Державного бюджету України судовий збір за подання позову в розмірі 2102,00 грн.

Керуючись ст. ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 242, 243, 245, 246, 250, 257, 262, 268-273, 278, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_6 до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача: Одеської міської організації політичної партії «Блок Дмитра Голубова» про скасування постанови - задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Одеської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 29 вересня 2020 року №100 «Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською міською організацією політичної партії «Блок Дмитра Голубова»

Стягнути з Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області на користь Державного бюджету України судовий збір за подання позову в розмірі 2102,00 грн.: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на судове рішення може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня його проголошення.

Суддя: Л.М. Токмілова

.

Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91951889
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною та скасування постанови

Судовий реєстр по справі —420/9856/20

Ухвала від 14.01.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 11.01.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 22.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Постанова від 23.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 23.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 23.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 23.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Постанова від 06.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Постанова від 06.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні