Рішення
від 02.10.2020 по справі 460/7214/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

02 жовтня 2020 року м. Рівне №460/7214/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді О.М. Дудар, за участю секретаря судового засідання А.М. Юрчук, сторін та інших осіб, які беруть участь у справі

позивача: представник Луцюк М.П.,

відповідача: представники Сенчук В.П., Вітошко Ю.Г.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" доКостопільської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, В С Т А Н О В И В:

Рівненська обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" (далі - позивач) звернулася з позовом до Костопільської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області (далі - відповідач) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії.

Позивач просив суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову від 27 вересня 2020 року №9, прийняту Костопільською міською територіальною виборчою комісією Рівненського району Рівненської області, якою ОСОБА_1 відмовлено в реєстрації кандидатом на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області, висунутого Рівненською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року;

- зобов`язати Костопільську міську територіальну виборчу комісію Рівненського району Рівненської області зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідачем протиправно прийнято рішення про відмову в реєстрації кандидатом на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області ОСОБА_1 , не виконано обов`язок щодо надання інформації суб`єкту про недоліки у поданих документах та не надано часу для їх усунення.

Ухвалою суду від 01.10.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено провести розгляд справи за правилами статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву, призначено судове засідання на 20.00год. 1 жовтня 2020 року.

У встановлений судом строк відповідачем подано відзив на позовну заяву, за змістом якого позовні вимоги є необґрунтованими, а рішення відповідача ґрунтується на вимогах чинного законодавства.

Ухвалою суду від 01.10.2020 відмовлено в задоволенні заяви позивача про забезпечення позову.

У судовому засіданні представник позивача позов підтримав та суду пояснив, що спірною постановою Костопільської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області було протиправно відмовлено в реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області, висунутого Рівненською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Вказав, що висновок відповідача про відсутність у рішенні конференції організації партії відомостей щодо представницького мандата кандидата не відповідає дійсності, оскільки там зазначено, що ОСОБА_1 обіймає посаду голови Костопільської районної ради. Зазначену посаду в силу вимог ст.55 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" може обіймати лише особа, що є депутатом відповідної районної ради, тобто має відповідний представницький мандат.

Зазначив, що порушення вимог ч.3 ст.218 Виборчого кодексу України не може бути підставою для відмови у реєстрації кандидатів, на що вказано у п.7 Роз`яснень щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах, затверджених постановою Центральної виборчої комісії від 11.09.2020 №249.

Звернув увагу суду на те, що заява ОСОБА_1 від 19.09.2020 містить зобов`язання щодо складання представницького мандата та відомості щодо діяльності, несумісної з посадою голови, що спростовує висновки відповідача у цій частині.

Визнав, що ОСОБА_1 є власником корпоративних прав у Приватному акціонерному товаристві "Родина", але зазначив, що останній не входить до складу керівних органів товариства, не володіє голосуючими акціями. Володіння корпоративними правами не є заняттям підприємницькою діяльністю. Пояснив, що Закон України "Про запобігання корупції" не обмежує права посадовців на володіння корпоративними правами.

Зауважив, що відповідач, в порушення вимог ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України, не повідомив позивача про помилки та неточності в документах, поданих на реєстрацію кандидата на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області, що позбавило можливості такі помилки й неточності усунути.

Просив задовольнити позовні вимоги повністю.

Представники відповідача заперечили проти позову та пояснили суду, що спірна постанова комісії прийнята на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Зазначили, що Рівненською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" було порушено порядок висування кандидата на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області, а саме: не повідомлено у встановлений ч.3 ст.218 Виборчого кодексу України строк про проведення конференції організації партії, на якій відбудеться висування кандидата.

Крім того, рішення конференції Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" від 19.09.2020 про висування кандидата на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області не містить інформації про представницький мандат кандидата ОСОБА_1 .

Звернули увагу суду на те, що заява кандидата на посаду голови ОСОБА_1 від 19.09.2020 не містить зобов`язань в разі обрання передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність) та припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції та законів України несумісні з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності чи такого мандата - зазначити про їх відсутність).

Вказали, що ОСОБА_1 є власником корпоративних прав у Приватному акціонерному товаристві "Родина", проте про наявність таких останній не повідомив у встановлений п.3 ч.1 ст.224 Виборчого кодексу України спосіб.

Звернули увагу суду на те, що подані Рівненською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" документи для реєстрації кандидатом на посаду міського голови ОСОБА_1 не містили помилок чи неточностей, а тому комісія не мала обов`язку повідомляти про них суб`єкта подання, як це передбачено ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України.

Зазначені порушення зумовили прийняття комісією рішення про відмову в реєстрації кандидатом на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області ОСОБА_1 .

Просили у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши у судовому засіданні долучені до матеріалів справи письмові докази, суд встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.

Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" від 15.07.2020 №795-IX призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року. Цією ж Постановою визначено, що чергові місцеві вибори не проводяться у разі призначення перших виборів депутатів відповідних місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2020 року.

З урахуванням постанови Верховної Ради України "Про утворення та ліквідацію районів" №807-IX від 17.07.2020 та розпоряджень Кабінету Міністрів України від 12.06.2020, якими визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад областей, Центральна виборча комісія постановою від 08.08.2020 №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

За даними офіційного сайту Центральної виборчої комісії політична партія Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" включена до Переліку політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (https://www.cvk. gov.ua/vibory_category/mistsevi-vibori/vibori-deputativ-verhovnoi-radi-avtonomnoi-respubliki-krim-oblasnih-rayonnih-miskih-rayonnih-silskih-selishhnih-rad-25-10-2020.html).

Рівненська обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" включена до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 14.02.2000 (а.с.22).

Постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій.

Додаток 349 до цієї постанови містить інформацію про склад Костопільської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області (а.а.с.117-118).

Згідно з постановою Центральної виборчої комісії від 01.09.2020 №216 "Про зміни в складі територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів", головою Костопільської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області є ОСОБА_2 (а.с.60).

19 вересня 2020 року було проведено конференцію Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина", на якій прийнято рішення про висування ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , кандидатом на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області (а.с.27).

23 вересня 2020 року Рівненська обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" в особі представника Оніщука П.Ю., повноваження якого підтверджуються довіреністю від 20.09.2020 (а.с.33), звернулася до Костопільської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області із заявою від 19 вересня 2020 року про реєстрацію кандидата на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_1 , висунутого на конференції Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина", що відбулася 19 вересня 2020 року (а.с.26).

До заяви було додано:

- рішення конференції місцевої організації партії про висування кандидата у депутати (на 1 аркуші);

- заява особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду (на 1 аркуші);

- автобіографія кандидата на посаду голови (на 1 аркуші);

- документ про внесення грошової застави (на 1 аркуші);

- фотографія кандидата на посаду голови, розміром 4х6см (на 1 аркуші та електронному носії);

- копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки (на 2 аркушах).

Подання зазначеної заяви на реєстрацію 23 вересня 2020 року підтверджується копією журналу реєстрації документів, заяв і скарг у Костопільській міській територіальній виборчій комісії - запис за порядковим номером 33 (а.а.с.129-135).

Подані Рівненською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" заява про реєстрацію кандидата на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області та додані документи були прийняті Костопільською міською територіальною виборчою комісією Рівненського району Рівненської області 23 вересня 2020 року о 10год. 20хв., що підтверджується довідкою №11 про прийняття територіальною комісією документів (а.с.32).

27 вересня 2020 року о 19год. 40хв. Костопільською міською територіальною виборчою комісією Рівненського району Рівненської області прийнято постанову №9 "Про відмову в реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року", якою відмовлено ОСОБА_1 в реєстрації його кандидатом на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (а.с.25).

За змістом зазначеного рішення, комісія встановила невідповідність поданих документів вимогам Виборчого кодексу України, а саме:

- встановлено порушення вимоги ч.3 ст.218 Виборчого кодексу України загального порядку висування, щодо розміщення про час і місце проведення зборів, конференції організації партії з метою висування кандидата на посаду голови, порядок акредитації на таких зборах, конференції представників засобів масової інформації, визначений його організаторами не пізніш як за п`ять днів до дня проведення зборів, конференції, які в даному випадку датовані 14.09.2020 - за 4 дні до 19.09.2020;

- при перевірці документів, що обов`язково додаються кандидатом відповідно до вимог ст.224 Виборчого кодексу України, встановлено:

- а) порушення п.9 ч.5 ст.221 Виборчого кодексу України, зокрема, у рішенні конференції Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" про висування кандидата на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області від 19.09.2020, погодженого рішенням Президії Політичної ради партії Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" №06-11-160-170 від 21.09.2020, відсутні відомості про наявність чи відсутність представницького мандата, оскільки у вказаному рішенні замість даних відомостей зазначено посаду, яку займає заявник;

- б) порушення п.3 ч.1 ст.224 - відсутність у заяві ОСОБА_1 від 19.09.2020 зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність), натомість в ній зазначено "належних мені підприємств та корпоративних прав не маю", не зважаючи на те, що згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, заявнику належать корпоративні права в АТ "Родина" (код ЄДРПОУ 00375987); - відсутність зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, яка відповідно до Конституції та законів України несумісна з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність).

Невідповідність таких документів вимогам Виборчого кодексу України полягає у відсутності у них відомостей, передбачених п.9 ч.5 ст.221 та п.3 ч.1 ст.224 Виборчого кодексу України - є також підставою відмови в реєстрації кандидата на посаду міського голови.

Вважаючи постанову Костопільської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області від 27 вересня 2020 року №9 про відмову в реєстрації кандидатом на посаду міського голови протиправною, Рівненська обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" звернулась з даним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовка та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-IX (далі - Виборчий кодекс України).

Відповідно до ст.1 Виборчого кодексу України, вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (ч.1 ст.2 Виборчого кодексу України).

Частиною першою статті 11 Виборчого кодексу України встановлено, що громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до ч.1 ст.32 Виборчого кодексу України, в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

Частиною другою статті 32 Виборчого кодексу України визначено перелік виборчих комісій: Центральна виборча комісія; окружні виборчі комісії; територіальні виборчі комісії; дільничні виборчі комісії.

Повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів визначені ст.206 Виборчого кодексу України.

Згідно з п.4 ч.2 ст.206 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.

За приписами статті 6 Виборчого кодексу України, виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні.

Основні виборчі права громадян України включають: 1) право вільно обирати (право голосу на виборах); 2) право бути обраним. Громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов`язані з їхніми основними виборчими правами.

Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством.

Відповідно до статті 11 Виборчого кодексу України, громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Пунктом 2 частини першої статті 12 Закону України "Про політичні партії в Україні" від 05.04.2001 №2365-III передбачено, що політичні партії мають право, зокрема, брати участь у виборах до органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у порядку, встановленому відповідними законами України.

Загальний порядок висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови встановлений положеннями статті 216 Виборчого кодексу України.

Відповідно до ч.2 ст.216 Виборчого кодексу України, право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Згідно з ч.2 ст.221 Виборчого кодексу України, висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі організацією партії відбувається на її конференції, зборах у порядку, встановленому статутом партії та цією статтею.

Порядок реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови встановлено ст.229 Виборчого кодексу України.

Частиною першою зазначеної статті передбачено, що кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови реєструється відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією, за умови подання їй документів, передбачених статтею 224 цього Кодексу.

Згідно з ч.1 ст.224 Виборчого кодексу України, відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою організації партії або організації відповідної партії вищого рівня, або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яке має бути підписане керівником організації партії та засвідчене печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня, а у разі висування місцевою організацією партії кандидата на посаду міського голови - також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яка повинна також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність), а також зобов`язання в разі обрання припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції та законів України несумісні з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності чи такого мандата - зазначити про їх відсутність);

4) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

5) автобіографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (складається у друкованому вигляді);

6) однієї фотографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.

Подання документів до сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, здійснюється представником відповідної організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

Судом встановлено, що представником Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" 23 вересня 2020 року було подано відповідачу для реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області документи згідно з переліком, визначеним ч.1 ст.224 Виборчого кодексу України.

Частиною другою статті 230 Виборчого кодексу України передбачено підстави для відмови в реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного міського голови, зокрема встановлено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі:

1) відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови)";

1-1) порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216-221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування.

Спірне рішення прийнято відповідачем саме відповідно до наведених пунктів 1 та 1-1 частини 2 статті 230 Виборчого кодексу України.

Що стосується порушення порядку висування окремого кандидата на посаду міського голови, суд зазначає наступне.

Як вбачається зі спірної постанови від 27.09.2020 №9 та підтверджено представниками відповідача у судовому засіданні, підставою для зазначеного висновку комісії стала відсутність у рішенні конференції організації партії відомостей про наявність представницького мандата у ОСОБА_1 , а також порушення строку повідомлення про час і місце проведення конференції організації партії.

Порядок висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови передбачено ст.221 Виборчого кодексу України.

Відповідно до ч.5 ст.221 Виборчого кодексу України, у рішенні зборів, конференції організації партії зазначаються відомості про особу, висунуту кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови: 1) прізвище, ім`я (усі власні імена), по батькові (за наявності) кандидата; 2) число, місяць і рік народження; 3) громадянство; 4) відомості про освіту; 5) посада (заняття), місце роботи; 6) партійність; 7) адреса місця проживання; 8) відомості про наявність чи відсутність судимості; 9) відомості про наявність чи відсутність представницького мандата; 10) дата прийняття такого рішення.

Суд зазначає, що рішення конференції Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" про висування кандидата на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області від 19 вересня 2020 року містить таблицю з відомостями про особу, висунуту кандидатом, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с.27).

У графі десятій зазначеної таблиці, що має назву "відомості про наявність чи відсутність представницького мандата" зазначено наступне: голова Костопільської районної ради.

Згідно з ч.ч.1, 2 ст.55 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №80/97-ВР, голова районної, обласної, районної у місті (у разі її створення) ради обирається відповідною радою шляхом таємного голосування з числа її депутатів на строк повноважень ради.

Голова ради здійснює свої повноваження до припинення ним повноважень депутата ради відповідного скликання, крім випадків, передбачених частинами четвертою та п`ятою цієї статті. Голова ради вважається звільненим з посади з дня припинення ним депутатських повноважень або повноважень голови.

Отже, посаду голови районної ради може обіймати лише особа, що є депутатом відповідної районної ради, тобто має відповідний представницький мандат.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що зазначення у рішенні конференції у графі "відомості про наявність чи відсутність представницького мандата" посади кандидата, якою є голова Костопільської районної ради, є виконанням вимог п.9 ч.5 ст.221 Виборчого кодексу України.

Таким чином, порушення наведеної норми позивачем допущено не було.

Загальний порядок висування кандидатів організацією партії встановлено статтею 218 Виборчого кодексу України.

Відповідно до частини третьої зазначеної статті, повідомлення про час і місце проведення зборів, конференції організації партії з метою висування кандидатів у депутати, порядок акредитації на таких зборах, конференції представників засобів масової інформації, визначений його організаторами, не пізніш як за п`ять днів до дня проведення зборів, конференції розміщується на офіційному веб-сайті організації партії, а у разі його відсутності - на офіційному веб-сайті партії.

Судом встановлено, що повідомлення про проведення Рівненською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" конференції 19 вересня 2020 року з метою висування кандидата було розміщено на офіційному веб-сайті 14 вересня 2020 року, тобто з порушенням вимог ч.3 ст.218 Виборчого кодексу України.

Зазначена обставина визнається учасниками справи, а тому не підлягає доказуванню, як це передбачено ст.78 КАС України.

Поряд з цим, відповідно до п.7 Роз`яснень щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах, затверджених постановою Центральної виборчої комісії від 11.09.2020 №249 вимоги частин третьої та четвертої статті 218 Кодексу, що передбачають порядок акредитації засобів масової інформації та їх повідомлення місцевими організаціями партій про проведення зборів, конференцій організацій партій з метою висування кандидатів, стосуються інформаційного забезпечення виборчого процесу місцевих виборів, а не безпосередньо висування кандидатів на місцевих виборах. Тому недотримання цих вимог не може слугувати підставою для відмови в реєстрації кандидатів через порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів.

У силу положень п.5 ст.17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" від 30.06.2004 №1932-IV, Центральна виборча комісія здійснює консультативно-методичне забезпечення діяльності виборчих комісій та комісій з референдумів, приймає обов`язкові для використання в роботі виборчих комісій та комісій з референдумів роз`яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми.

Тобто, наведені роз`яснення Центральної виборчої комісії щодо застосування положень, зокрема, ч.3 ст.218 Виборчого кодексу України, є обов`язковими для використання в роботі усіма виборчими комісіями.

Таким чином, встановлене судом та визнане позивачем порушення порядку повідомлення про проведення конференції не може слугувати підставою для відмови в реєстрації кандидатів у зв`язку з порушенням порядку висування кандидатів, що спростовує обґрунтування спірної постанови у цій частині.

Що стосується встановленої відповідачем відсутності у заяві ОСОБА_1 зобов`язань в разі обрання передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність) та припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції та законів України несумісні з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності чи такого мандата - зазначити про їх відсутність), суд зазначає таке.

За приписами п.3 ч.1 ст.224 Виборчого кодексу України, заява особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від організації партії повинна містити, серед іншого:

- зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

- зобов`язання в разі обрання припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції та законів України несумісні з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності чи такого мандата - зазначити про їх відсутність).

У судовому засідання досліджена заява ОСОБА_1 від 19.09.2020 (а.с.30), яка містить зобов`язання у разі обрання його головою скласти представницький мандат, який відповідно до Конституції України та законів України несумісний з посадою голови.

У заяві також міститься інформація про те, що діяльністю, яка відповідно до Конституції України та законів України несумісна з посадою голови, ОСОБА_1 не займається.

Поряд з цим, у вказаній заяві ОСОБА_1 зазначив: "Належних мені підприємств та корпоративних прав не маю".

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 02.10.2020, ОСОБА_1 є одним із засновників юридичної особи, Приватного акціонерного товариства "Родина" (код за ЄДРПОУ 00375987) (а.а.с.120- 128).

Отже, в силу вимог ст.167 Господарського кодексу України від 16.01.2002 №436- IV, ОСОБА_1 володіє корпоративними правами.

З наданої позивачем довідки Приватного акціонерного товариства "Родина" від 29.09.2020 №211 вбачається, що ОСОБА_1 не входить до складу органів управління АТ "Родина", є акціонером АТ "Родина"- володіє 431 акцією, номінальна вартість кожної 52грн, що становить 2,26% від загальної кількості акцій. Голосуючими акціями не володіє (а.с.35).

Суд зазначає, що посилання представника позивача на відомості, зазначені у цій довідці, а також на норми п.8 ч.1 ст.2 Закону України "Про акціонерні товариства" від 17.09.2008 №514-VI, ч.2 ст.167 Господарського кодексу України від 16.01.2002 №436- IV, ст.25 Закону України "Про запобігання корупції" від 14.10.2014 №1700-VII є неспроможними, оскільки невходження ОСОБА_1 до складу правління чи інших виконавчих органів товариства та неволодіння ним голосуючими акціями не звільняє його від обов`язку повідомити про наявність корпоративних прав у заяві про згоду балотуватися кандидатом на посаду міського голови від організації партії.

Натомість, ОСОБА_1 , володіючи корпоративними правами, у відповідній заяві відомості про це не зазначив, вимоги п.3 ч.1 ст.224 Виборчого кодексу України - не виконав.

Таким чином, заява кандидата на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області ОСОБА_1 не відповідає вимогам ч.1 ст.224 Виборчого кодексу України, що в силу п.1 ч.2 ст.230 цього ж Кодексу є підставою для відмови у реєстрації кандидата.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, представник позивача посилається на ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України.

У силу приписів ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Суд зазначає, що вказані у заяві кандидата на посаду міського голови неправдиві відомості про відсутність корпоративних прав не можуть вважатися помилкою чи недоліком у розумінні ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України, наявність яких не є підставою для відмови в реєстрації кандидата у депутати.

При цьому, суд враховує висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 18.06.2016 у справі №855/150/19, за якими якщо у документі пропущена буква або слово, використано невдалий чи неточний термін, словосполучення, або не тотожне речення, це не є перешкодою для розуміння змісту викладених даних, але викладена інформація спрямована на виконання норми законодавства, тоді це має вважатися помилкою, що підлягає виправленню або уточненню. Якщо ж документ оформлено не належним чином, тобто у ньому містяться не всі необхідні та важливі дані, що за Законом повинні бути вказані, або відсутні підпис, печатка та інші необхідні реквізити, тоді слід вважати, що документ відсутній.

У даному випадку, викладені у заяві ОСОБА_1 від 19.09.2020 відомості про відсутність корпоративних прав не спрямовані на виконання вимог норми законодавства. Зазначена заява оформлена належним чином, проте в ній відсутні важливі дані щодо корпоративних прав.

Крім того, суд зазначає, що ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України зобов`язує комісію повідомляти суб`єкта подання також про відсутність у поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу.

У заяві ОСОБА_1 від 19.09.2020 інформація щодо корпоративних прав була зазначена наступним чином: "належних мені підприємств та корпоративних прав не маю".

За таких обставин у Костопільської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області був відсутнім обов`язок повідомити відповідного суб`єкта подання документів у порядку, передбаченому ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України, про виявлені помилки чи неточності, а також про відсутність інформації, що спростовує твердження позивача про зворотнє.

У сукупності викладеного, суд дійшов висновку, що постанова Костопільської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області від 27 вересня 2020 року №9 "Про відмову в реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" прийнята згідно з вимогами Виборчого кодексу України та відповідає встановленим у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, а відтак підстави для її скасування відсутні.

Таким чином, позовні вимоги до задоволення не підлягають.

Керуючись статтями 241-246, 255, 272-273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

У задоволенні позовних вимог Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" (вул.Симона Петлюри, буд.1, м.Рівне, 33013, код за ЄДРПОУ 25797672) до Костопільської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області (вул.1 Травня, буд.3, м.Костопіль, Рівненська область, 35000, код за ЄДРПОУ 43762665) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судове рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справи набирає законної сили з моменту проголошення і не може бути оскаржене.

Апеляційна скарга на рішення суду подається у дводенний строк з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Суддя О.М. Дудар

Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91952128
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/7214/20

Постанова від 06.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні