Постанова
від 06.10.2020 по справі 460/7214/20
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 жовтня 2020 рокуЛьвівСправа № 460/7214/20 пров. № А/857/11784/20

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді - Макарика В.Я.

суддів - Матковської З.М., Шавеля Р.М.

за участю секретаря судового засідання - Волошин М.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року (головуючий суддя в суді першої інстанції - Дудар О.М., м. Рівне) у справі № 460/7214/20 за адміністративним позовом Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" до Костопільської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

30 вересня 2020 року Рівненська обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" звернулася з адміністративним позовом до Костопільської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області в якому просила визнати протиправною та скасувати постанову від 27 вересня 2020 року №9, прийняту Костопільською міською територіальною виборчою комісією Рівненського району Рівненської області, якою ОСОБА_1 відмовлено в реєстрації кандидатом на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області, висунутого Рівненською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. Зобов`язати Костопільську міську територіальну виборчу комісію Рівненського району Рівненської області зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року у задоволенні позовних вимог Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" (вул. Симона Петлюри, буд.1, м. Рівне, 33013, код за ЄДРПОУ 25797672) до Костопільської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області (вул.1 Травня, буд.3, м. Костопіль, Рівненська область, 35000, код за ЄДРПОУ 43762665) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії відмовлено повністю.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач Рівненська обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" подала апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати, прийняти постанову, якою задовольнити позовні вимоги повністю.

Апелянт вважає, що суд першої інстанції неправильно встановив обставини справи, неповно з`ясував обставини, що мають значення для справи, висновки викладені у рішенні суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, суд неправильно застосував норми матеріального права, рішення прийняте з порушенням норм процесуального права, без врахування принципу верховенства права з підстав викладених в апеляційній скарзі.

Апелянт зазначає, що зазначення у рішенні конференції у графі "відомості про наявність чи відсутність представницького мандата" посади кандидата, якою є голова Костопільської районної ради, є виконанням вимог п. 9 ч. 5 ст. 221 Виборчого кодексу України, оскільки рішення конференції Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" про висування кандидата на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області від 19 вересня 2020 року містить таблицю з відомостями про особу, висунуту кандидатом, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , де у графі десятій вказаної таблиці зазначено "відомості про наявність чи відсутність представницького мандата", а саме голова Костопільської районної ради.

Також апелянт вказує на те, що відмова міської ТВК у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Костопільського міського голови з посиланням на порушення частини третьої статті 218 ВК України є також незаконною та протиправною, оскільки пунктом 7 постанови Центральної виборчої комісії від 11 вересня 2020 року № 249 регламентовано те, що вимоги частин третьої та четвертої статті 218 ВК України, що передбачають порядок акредитації засобів масової інформації та їх повідомлення місцевими організаціями партій про проведення зборів, конференцій організацій партій з метою висування кандидатів, стосуються інформаційного забезпечення виборчого процесу місцевих виборів, а не безпосередньо висування кандидатів на місцевих виборах, тому недотримання цих вимог не може слугувати підставою для відмови в реєстрації кандидатів через порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів.

Щодо неточності у формулюванні ОСОБА_1 відомостей щодо наявних у нього корпоративних прав, апелянт зазначає, що дана неточність могла бути усунена в порядку частини 3 статті 230 ВК України, згідно з положеннями якої помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Апелянт вважає, що міська ТВК своїми діями щодо прийняття постанови №9 позбавила ОСОБА_1 конституційного права бути обраним згідно статті 10 ВК України, а Рівненську обласну організацію ВО Батьківщина права закріпленого частиною першою статті 11 ВК України на висування кандидата на вибори через політичну партію на посаду Костопільського міського голови.

Суд апеляційної інстанції заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши матеріали справи, обговоривши підстави в межах апеляційної скарги, вважає, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, виходячи з наступного.

Особливості судового провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені статтею 273 КАС України.

Відповідно до частини 1 статті 273 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Частиною 4 статті 273 КАС України передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.

Згідно преамбули Виборчого кодексу України №396-IX від 19.12.2019 року цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно ч.1 ст.64 Кодексу суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" від 15.07.2020 №795-IX призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року. Цією ж Постановою визначено, що чергові місцеві вибори не проводяться у разі призначення перших виборів депутатів відповідних місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2020 року.

З урахуванням постанови Верховної Ради України "Про утворення та ліквідацію районів" №807-IX від 17.07.2020 та розпоряджень Кабінету Міністрів України від 12.06.2020, якими визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад областей, Центральна виборча комісія постановою від 08.08.2020 №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

За даними офіційного сайту Центральної виборчої комісії політична партія Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" включена до Переліку політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (https://www.cvk. gov.ua/vibory_category/mistsevi-vibori/vibori-deputativ-verhovnoi-radi-avtonomnoi-respubliki-krim-oblasnih-rayonnih-miskih-rayonnih-silskih-selishhnih-rad-25-10-2020.html).

Рівненська обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" включена до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 14.02.2000 (а.с.22).

Постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій.

Додаток 349 до цієї постанови містить інформацію про склад Костопільської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області (а.а.с.117-118).

19 вересня 2020 року було проведено конференцію Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина", на якій прийнято рішення про висування ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , кандидатом на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області (а.с.27).

Судом першої інстанції встановлено, що 23 вересня 2020 року Рівненська обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" в особі представника Оніщука П.Ю., повноваження якого підтверджуються довіреністю від 20.09.2020 (а.с.33), звернулася до Костопільської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області із заявою від 19 вересня 2020 року про реєстрацію кандидата на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_1 , висунутого на конференції Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина", що відбулася 19 вересня 2020 року (а.с.26).

До заяви було додано:

- рішення конференції місцевої організації партії про висування кандидата у депутати (на 1 аркуші);

- заява особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду (на 1 аркуші);

- автобіографія кандидата на посаду голови (на 1 аркуші);

- документ про внесення грошової застави (на 1 аркуші);

- фотографія кандидата на посаду голови, розміром 4х6см (на 1 аркуші та електронному носії);

- копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки (на 2 аркушах).

Подання зазначеної заяви на реєстрацію 23 вересня 2020 року підтверджується копією журналу реєстрації документів, заяв і скарг у Костопільській міській територіальній виборчій комісії - запис за порядковим номером 33 (а.а.с.129-135).

27 вересня 2020 року о 19год. 40хв. Костопільською міською територіальною виборчою комісією Рівненського району Рівненської області прийнято постанову №9 "Про відмову в реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року", якою відмовлено ОСОБА_1 в реєстрації його кандидатом на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та вказано, що встановлено порушення вимоги ч.3 ст.218 Виборчого кодексу України загального порядку висування, щодо розміщення про час і місце проведення зборів, конференції організації партії з метою висування кандидата на посаду голови, порядок акредитації на таких зборах, конференції представників засобів масової інформації, визначений його організаторами не пізніш як за п`ять днів до дня проведення зборів, конференції, які в даному випадку датовані 14.09.2020 - за 4 дні до 19.09.2020. При перевірці документів, що обов`язково додаються кандидатом відповідно до вимог ст.224 Виборчого кодексу України, встановлено:

- а) порушення п.9 ч.5 ст.221 Виборчого кодексу України, зокрема, у рішенні конференції Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" про висування кандидата на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області від 19.09.2020, погодженого рішенням Президії Політичної ради партії Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" №06-11-160-170 від 21.09.2020, відсутні відомості про наявність чи відсутність представницького мандата, оскільки у вказаному рішенні замість даних відомостей зазначено посаду, яку займає заявник;

- б) порушення п.3 ч.1 ст.224 - відсутність у заяві ОСОБА_1 від 19.09.2020 зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність), натомість в ній зазначено "належних мені підприємств та корпоративних прав не маю", не зважаючи на те, що згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, заявнику належать корпоративні права в АТ "Родина" (код ЄДРПОУ 00375987); - відсутність зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, яка відповідно до Конституції та законів України несумісна з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність).

Невідповідність таких документів вимогам Виборчого кодексу України полягає у відсутності у них відомостей, передбачених п.9 ч.5 ст.221 та п.3 ч.1 ст.224 Виборчого кодексу України - є також підставою відмови в реєстрації кандидата на посаду міського голови.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовка та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-IX (далі - Виборчий кодекс України).

Відповідно до ст.1 Виборчого кодексу України, вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Частиною першою статті 11 Виборчого кодексу України встановлено, що громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до ч.1 ст.32 Виборчого кодексу України, в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

Частиною другою статті 32 Виборчого кодексу України визначено перелік виборчих комісій: Центральна виборча комісія; окружні виборчі комісії; територіальні виборчі комісії; дільничні виборчі комісії.

Повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів визначені ст.206 Виборчого кодексу України.

Згідно з п.4 ч.2 ст.206 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.

За приписами статті 6 Виборчого кодексу України, виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні.

Основні виборчі права громадян України включають: 1) право вільно обирати (право голосу на виборах); 2) право бути обраним. Громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов`язані з їхніми основними виборчими правами.

Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством.

Відповідно до статті 11 Виборчого кодексу України, громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Пунктом 2 частини першої статті 12 Закону України "Про політичні партії в Україні" від 05.04.2001 №2365-III передбачено, що політичні партії мають право, зокрема, брати участь у виборах до органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у порядку, встановленому відповідними законами України.

Відповідно до ч.2 ст.216 Виборчого кодексу України, право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Згідно з ч.2 ст.221 Виборчого кодексу України, висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі організацією партії відбувається на її конференції, зборах у порядку, встановленому статутом партії та цією статтею.

Порядок реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови встановлено ст.229 Виборчого кодексу України.

Частиною першою зазначеної статті передбачено, що кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови реєструється відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією, за умови подання їй документів, передбачених статтею 224 цього Кодексу.

Згідно з ч.1 ст.224 Виборчого кодексу України, відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою організації партії або організації відповідної партії вищого рівня, або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яке має бути підписане керівником організації партії та засвідчене печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня, а у разі висування місцевою організацією партії кандидата на посаду міського голови - також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яка повинна також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність), а також зобов`язання в разі обрання припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції та законів України несумісні з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності чи такого мандата - зазначити про їх відсутність);

4) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

5) автобіографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (складається у друкованому вигляді);

6) однієї фотографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.

Подання документів до сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, здійснюється представником відповідної організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

Частиною другою статті 230 Виборчого кодексу України передбачено підстави для відмови в реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного міського голови, зокрема встановлено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі:

1) відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови)";

1-1) порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216-221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування.

Порядок висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови передбачено ст.221 Виборчого кодексу України.

Відповідно до ч.5 ст.221 Виборчого кодексу України, у рішенні зборів, конференції організації партії зазначаються відомості про особу, висунуту кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови: 1) прізвище, ім`я (усі власні імена), по батькові (за наявності) кандидата; 2) число, місяць і рік народження; 3) громадянство; 4) відомості про освіту; 5) посада (заняття), місце роботи; 6) партійність; 7) адреса місця проживання; 8) відомості про наявність чи відсутність судимості; 9) відомості про наявність чи відсутність представницького мандата; 10) дата прийняття такого рішення.

Щодо покликання апелянта на виконанням вимог п. 9 ч. 5 ст. 221 та ч. 3 ст. 218 Виборчого кодексу України, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції, що рішення конференції Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" про висування кандидата на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області від 19 вересня 2020 року містить таблицю з відомостями про особу, висунуту кандидатом, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , де у графі десятій таблиці, що має назву "відомості про наявність чи відсутність представницького мандата" зазначено голова Костопільської районної ради .

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 55 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №80/97-ВР, голова районної, обласної, районної у місті (у разі її створення) ради обирається відповідною радою шляхом таємного голосування з числа її депутатів на строк повноважень ради.

Голова ради здійснює свої повноваження до припинення ним повноважень депутата ради відповідного скликання, крім випадків, передбачених частинами четвертою та п`ятою цієї статті. Отже, посаду голови районної ради може обіймати лише особа, що є депутатом відповідної районної ради, тобто має відповідний представницький мандат, що судом першої інстанції було встановлено.

Відповідно до частини третьої статті 218 ВК України повідомлення про час і місце проведення зборів, конференції організації партії з метою висування кандидатів у депутати, порядок акредитації на таких зборах, конференції представників засобів масової інформації, визначений його організаторами, не пізніш як за п`ять днів до дня проведення зборів, конференції розміщується на офіційному веб-сайті організації партії, а у разі його відсутності - на офіційному веб-сайті партії.

Судом першої інстанції встановлено, що повідомлення про проведення Рівненською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" конференції 19 вересня 2020 року з метою висування кандидата було розміщено на офіційному веб-сайті 14 вересня 2020 року, тобто з порушенням вимог ч.3 ст.218 Виборчого кодексу України.

Відповідно до п.7 Роз`яснень щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах, затверджених постановою Центральної виборчої комісії від 11.09.2020 №249 вимоги частин третьої та четвертої статті 218 Кодексу, що передбачають порядок акредитації засобів масової інформації та їх повідомлення місцевими організаціями партій про проведення зборів, конференцій організацій партій з метою висування кандидатів, стосуються інформаційного забезпечення виборчого процесу місцевих виборів, а не безпосередньо висування кандидатів на місцевих виборах. Тому недотримання цих вимог не може слугувати підставою для відмови в реєстрації кандидатів через порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів.

Відповідно до п.5 ст.17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" від 30.06.2004 №1932-IV, Центральна виборча комісія здійснює консультативно-методичне забезпечення діяльності виборчих комісій та комісій з референдумів, приймає обов`язкові для використання в роботі виборчих комісій та комісій з референдумів роз`яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми.

Наведені роз`яснення Центральної виборчої комісії щодо застосування положень, зокрема, ч.3 ст.218 Виборчого кодексу України, є обов`язковими для використання в роботі усіма виборчими комісіями.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що встановлене судом порушення порядку повідомлення про проведення конференції не може слугувати підставою для відмови в реєстрації кандидатів у зв`язку з порушенням порядку висування кандидатів, що спростовує обґрунтування спірної постанови у цій частині.

Однак, щодо відсутності у заяві ОСОБА_1 зобов`язань в разі обрання передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність) та припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції та законів України несумісні з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності чи такого мандата - зазначити про їх відсутність) суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що в цій частині постанова №9 Костопільської міської ТВК Рівненського району Рівненської області від 27 вересня 2020 року є правомірною та не підлягає скасуванню з наступних мотивів.

За приписами п.3 ч.1 ст.224 Виборчого кодексу України, заява особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від організації партії повинна містити, серед іншого:

- зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

- зобов`язання в разі обрання припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції та законів України несумісні з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності чи такого мандата - зазначити про їх відсутність).

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 02.10.2020, ОСОБА_1 є одним із засновників юридичної особи, Приватного акціонерного товариства "Родина" (код за ЄДРПОУ 00375987) (а.а.с.120- 128).

З матеріалів справи судом апеляційної інстанції встановлено, що у заяві міститься інформація про те, що діяльністю, яка відповідно до Конституції України та законів України несумісна з посадою голови, ОСОБА_1 не займається. Також, у вказаній заяві ОСОБА_1 зазначив: "Належних мені підприємств та корпоративних прав не маю".

Відповідно до вимог ст.167 Господарського кодексу України від 16.01.2002 №436- IV, ОСОБА_1 володіє корпоративними правами.

Щодо посилання позивача на довідку Приватного акціонерного товариства "Родина" від 29.09.2020 №211 з якої видно, що ОСОБА_1 не входить до складу органів управління АТ "Родина", є акціонером АТ "Родина"- володіє 431 акцією, номінальна вартість кожної 52грн, що становить 2,26% від загальної кількості акцій, голосуючими акціями не володіє, суд першої інстанції вірно зазначив, що відповідно до п.8 ч.1 ст.2 Закону України "Про акціонерні товариства" від 17.09.2008 №514-VI, ч.2 ст.167 Господарського кодексу України від 16.01.2002 №436- IV, ст.25 Закону України "Про запобігання корупції" від 14.10.2014 №1700-VII не входження ОСОБА_1 до складу правління чи інших виконавчих органів товариства та не володіння ним голосуючими акціями не звільняє його від обов`язку повідомити про наявність корпоративних прав у заяві про згоду балотуватися кандидатом на посаду міського голови від організації партії.

Суд апеляційної інстанції погоджується з судом першої інстанції про те, що ОСОБА_1 , володіючи корпоративними правами, у відповідній заяві відомості про це не зазначив, вимоги п.3 ч.1 ст.224 Виборчого кодексу України - не виконав.

Таким чином, заява кандидата на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області ОСОБА_1 не відповідає вимогам ч.1 ст.224 Виборчого кодексу України, що в силу п.1 ч.2 ст.230 цього ж Кодексу є підставою для відмови у реєстрації кандидата.

Апелянт посилається на ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України та зазначає, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Суд апеляційної інстанції дослідивши матеріали справи вважає, що вказані у заяві кандидата на посаду міського голови неправдиві відомості про відсутність корпоративних прав не можуть вважатися помилкою чи недоліком у розумінні ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України, наявність яких не є підставою для відмови в реєстрації кандидата у депутати.

Суд першої інстанції вірно врахував висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 18.06.2016 у справі №855/150/19, за якими якщо у документі пропущена буква або слово, використано невдалий чи неточний термін, словосполучення, або не тотожне речення, це не є перешкодою для розуміння змісту викладених даних, але викладена інформація спрямована на виконання норми законодавства, тоді це має вважатися помилкою, що підлягає виправленню або уточненню. Якщо ж документ оформлено не належним чином, тобто у ньому містяться не всі необхідні та важливі дані, що за Законом повинні бути вказані, або відсутні підпис, печатка та інші необхідні реквізити, тоді слід вважати, що документ відсутній.

З матеріалів справи видно, що у заяві ОСОБА_1 від 19.09.2020 інформація щодо корпоративних прав була зазначена наступним чином: "належних мені підприємств та корпоративних прав не маю".

Суд апеляційної інстанції дослідивши матеріали справи та наведені аргументи апелянта щодо відсутності корпоративних прав на момент подачі документів ОСОБА_1 вважає, що на момент подачі документів на реєстрацію ОСОБА_1 до міської ТВК кандидатом на посаду Костопільського міського голови він володів корпоративними правами, так як реєстрацію корпоративних прав не було здійснено (завершено), оскільки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видно, що ОСОБА_1 далі володіє такими правами.

Також суд апеляційної інстанції звертає увагу на те, що разом з апеляційною скаргою апелянт подав копію договору дарування цінних паперів від 10 вересня 2020 року, заява б/н від 30 вересня 2020 року та лист-відповідь ТзОВ Бенефіт Брок вих. №02102020-1 від 02.10.2020 року та в судовому засіданні апеляційного суду подав клопотання про долучення до матеріалів справи копію виписки про операції з цінними паперами за період з 05 жовтня 2020 року по 05 жовтня 2020 року, копію виписки про стан рахунку в цінних паперах від 05 жовтня 2020 року, однак суд апеляційної інстанції вказані документи не бере до уваги, оскільки такі не були предметом дослідження у суді першої інстанції.

Врахувавши наведене вище, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що постанова Костопільської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області від 27 вересня 2020 року №9 "Про відмову в реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Костопільського міського голови Рівненського району Рівненської області від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" прийнята згідно з вимогами Виборчого кодексу України.

З огляду на наведене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків рішення суду, а тому підстав для скасування рішення колегія суддів не знаходить і вважає, що апеляційну скаргу на нього слід залишити без задоволення.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Керуючись ст. ст. 272, 273, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року у справі № 460/7214/20 - без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя В. Я. Макарик судді З. М. Матковська Р. М. Шавель

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.10.2020
Оприлюднено07.10.2020
Номер документу92020314
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/7214/20

Постанова від 06.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні