ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
01 жовтня 2020 року м. Дніпросправа № 160/426/20
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),
суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,
за участю секретаря судового засідання: Комар Н.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Дніпро апеляційну скаргу Комунального закладу Першотравенський будинок культури молоді Україна на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 березня 2020 року в справі №160/426/20 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Комунального закладу Першотравенський будинок культури молоді Україна про застосування заходів реагування,-
в с т а н о в и в:
14.01.2020 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (далі по тексту - позивач) звернулось до суду з позовом до КЗ Першотравенський будинок культури молоді Україна (далі по тексту - відповідач), з вимогами про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкта, а саме: будівлі за адресою: Дніпропетровська область, Першотравенськ, вул. Кобзаря, буд. 8 Комунального закладу Першотравенський будинок культури молоді Україна , до повного усунення порушень; встановити у судовому рішенні спосіб і порядок його виконання шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію об`єктів, а саме: будівлі за адресою: Дніпропетровська область, Першотравенськ, вул. Кобзаря, буд. 8 Комунального закладу Першотравенський будинок культури молоді Україна , до повного усунення порушень
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.03.2020 року позовні вимоги задоволено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, КЗ Першотравенський будинок культури молоді Україна подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення та прийняти нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити. Свої вимоги обґрунтував тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянтом зазначено, що на час подання апеляційної скарги усунуто значну частину порушень, що виявлені під час перевірки, інші порушення потребують значного фінансування. Проведено роботи по ремонту внутрішнього протипожежного водопостачання, укладено договір на виготовлення проектно-кошторисної документації пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу від 12.05.2020 року. Незначна кількість порушень не є критичними та не становлять загрозу життю та здоров`ю громадянам. Заклад будинок культури молоді Україна перебуває у комунальній власності територіальної громади Першотравенська, фінансується з місцевого бюджету, тобто виявлені під час перевірки недоліки у повному обсязі забезпечення пожежної безпеки, заклад не може здійснити власними силами, необхідне залучення додаткового фінансування. Такий засіб реагування на виявлені порушення пожежної та техногенної безпеки, як зупинення експлуатації будівлі буде мати негативні наслідки, апелянт вважає, що за виявлені порушення можливо застосувати інші заходи належного забезпечення безпеки для життя та здоров`я людей.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що за результатами перевірки встановлено низку порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, а також особам, які будуть здійснювати ліквідацію надзвичайної ситуації (пожежі), в разі її виникнення. Держава, через наділені повноваженнями органи, вживає заходи для забезпечення безпеки людей, до таких заходів відноситься, в тому числі, і встановлення на законодавчому рівні вимог до будівель та споруд у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, такі вимоги є обов`язковими для встановленого законодавством кола суб`єктів, зокрема, підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, котрі є власниками будівель та споруд, де постійно перебуває велика кількість людей. Не дотримання вимог робить неможливим експлуатацію будівель та споруд як таких, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Суд першої інстанції вказував, що доказів усунення виявлених в ході позапланової перевірки порушень, в тому числі частково, відповідачем надано не було.
Відповідно до матеріалів справи, у період з 17.12.2019 року по 20.12.2019 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , уповноваженими особами Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області проведено позапланову перевірку КЗ Першотравенський будинок культури молоді Україна з питань дотримання вимог пожежної та техногенної безпеки. За результатами перевірки складено акт щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту від 20.12.2019 року №85, в якому зафіксовано порушення Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року № 1417, Правил улаштування електроустановок, Правил будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок, Правил техногенної безпеки, затверджених наказом МВС України від 05.11.2018 року № 879. У висновках акту вказано, що КЗ Першотравенський будинок культури молоді Україна допущено наступні порушення: керівник об`єкту не забезпечив утримання у працездатному стані засобів протипожежного захисту та їх технічне обслуговування, а саме: внутрішнє протипожежне водопостачання знаходиться в непрацездатному стані, чим порушено п. 2.2 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні; у глядацькому залі опорядження (облицювання) стін виконано з матеріалів з вищою пожежною небезпекою (матеріал типу деревини). Облицювання стін танцювального залу виконано з матеріалів з вищою пожежною. Небезпекою (матеріал типу пластик). Г2, В2, Д2, Т2 - для приміщень, у яких можливе перебування до 1500 осіб, чим порушено п. 2.17, п. 2.3 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні; не оброблені вогнезахисними засобами горючі декорації та сценічне оформлення, чим порушено п. 2.3 глави 2 розділу VI Правил пожежної безпеки в Україні; не проводиться миття планшета сцени водним розчином, що містить вогнезахисну речовину, чим порушено п. 2.3 глави 2 розділу VI Правил пожежної безпеки в Україні; допущено улаштування порогу на шляху евакуації, а саме на першому поверсі коридору. Другий евакуаційний вихід з глядацького залу захаращено обладнанням та іншими матеріалами, чим порушено п. 2.37 глави 2 розділу ІІI Правил пожежної безпеки в Україні; допущено з`єднання жил електричних проводів без застосування опресування, зварювання, паяння або затискачів, приміщення (вбиральні та костюмерної на другому поверсі), чим порушено п. 1.6 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні; електророзетка встановлена на горючу основу (матеріал типу деревини) в глядацькому залі, чим порушено п. 1.17 глави 1 розділу розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні; відсутній захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд , чим порушено п. 1.21 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні; електрощит на першому поверсі (в холі) не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту, чим порушено п. 1.6 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні; допущено експлуатацію електросвітильника зі знятим ковпаком (розсіювачем), підсобне приміщення другий поверх, чим порушено п. 1.18 абз. 8 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні; приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме система пожежної сигналізації, чим порушено п. 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні; приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме, відсутня система оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей, чим порушено п. 1.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні; на другому та третьому поверхах пожежні кран-комплект № 3; 4 не укомплектовано пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, а також важелем для полегшення відкривання вентиля, чим порушено пп. 2 п. 2.2 глави 2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні; пожежні кран-комплекти № 3; 4 на другому та третьому поверсі не працездатні, чим порушено пп. 9 п. 2.2 глави 2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні; не забезпечено робочий персонал засобами індивідуального захисту органів дихання, (розраховується від кількості працюючого персоналу), чим порушено п. 2.29 глави 2 розділу VІ Правил пожежної безпеки в Україні; не забезпечено відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту 102% від кількості працюючого персоналу, чим порушено пп. 3 п. 2 розділу ІІІ Правил техногенної безпеки, п. 2 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України. Примірник акту від 20.12.2019 року № 85 вручено в.о. директору Л.Л. Сисолятіній 20.12.2019 року, що підтверджується підписами та відмітками у копії акту.
У відзиві на позов та в апеляційній скарзі КЗ Першотравенський будинок культури молоді Україна вказував, що закладом була проведена відповідна робота та здійснено ряд інших заходів спрямованих на усунення порушень. Надано лист від Vodafone від 21.01.2020 року щодо встановлення захисту від блискавок у КЗ Першотравенський будинок культури молоді Україна . Надано акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) № 331 від 13.02.2020 року на підтвердження виконання вогнезахисту тканинних реквізитів сцени просочувальною речовиною ФСГ-1 та акт здачі-приймання робіт (надання послуг) № 330 від 11.02.2020 року на підтвердження виконання роботи по проектуванню вогнезахисної обробки дерев`яних конструкцій сцени, дахових приміщень та реквізиту із застосуванням просочувальної рідини. Відповідно до договорів № ПВ-26-РТ від 11.02.2020 року, № ПВ-28-РТ/20 від 11.02.2020 року ТОВ Дніпропетровське спеціалізоване протипожежне підприємство та Міський відділ культури виконавчого комітету Першотравенської міської ради домовились про поставку рукавів пожежних, кранів, вогнезахисної речовини для деревини тощо.
До матеріалів справи долучено договір № ПВ-39-ПР від 12.05.2020 року про виготовлення проектно-кошторисної документації пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу, укладений між ПП Пожцентр та Міським відділом культури виконавчого комітету Першотравенської міської ради. Відповідно до акту № 1 від 03.03.2020 року про виконання проекту з вогнезахисту конструкцій, замовлено та отримано послуги з вогнезахисту тканини (куліси, занавіс) у КЗ Першотравенський будинок культури молоді Україна .
Відповідно до акту № 1 від 12.03.2020 року ПП Пожцентр здійснено перевірку роботи та технічне обслуговування пожежних кран-комплектів у тому числі у КЗ Першотравенський будинок культури молоді Україна .
В судовому засіданні 01.10.2020 року до суду було надано примірник акту № 27 від 18.09.2020 року складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Встановлено, що у період з 16.09.2020 року по 18.09.2020 року, фахівцем Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області проведено перевірку КЗ Першотравенський будинок культури молоді Україна з питань дотримання вимог пожежної та техногенної безпеки. За результатами перевірки складено акт № 27 від 18.09.2020 року, в якому зафіксовано порушення Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року № 1417, Правил улаштування електроустановок, Правил будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок, Правил техногенної безпеки, затверджених наказом МВС України від 05.11.2018 року № 879. У висновках акту вказано, що КЗ Першотравенський будинок культури молоді Україна допущено наступні порушення: керівник об`єкту не забезпечив утримання у працездатному стані засобів протипожежного захисту та їх технічне обслуговування, а саме: у глядацькому залі опорядження (облицювання) стін виконано з матеріалів з вищою пожежною небезпекою (матеріал типу деревини). Облицювання стін танцювального залу виконано з матеріалів з вищою пожежною. Небезпекою (матеріал типу пластик). Г2, В2, Д2, Т2 - для приміщень, у яких можливе перебування до 1500 осіб, чим порушено п. 2.17, п. 2.3 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні; не оброблені вогнезахисними засобами горючі декорації та сценічне оформлення, чим порушено п. 2.3 глави 2 розділу VI Правил пожежної безпеки в Україні; допущено улаштування порогу на шляху евакуації, а саме на першому поверсі коридору, чим порушено п. 2.37 глави 2 розділу ІІI Правил пожежної безпеки в Україні; відсутній захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд , чим порушено п. 1.21 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні; приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме система пожежної сигналізації, чим порушено п. 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні; приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме, відсутня система оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей, чим порушено п. 1.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні; не забезпечено робочий персонал засобами індивідуального захисту органів дихання, (розраховується від кількості працюючого персоналу), чим порушено п. 2.29 глави 2 розділу VІ Правил пожежної безпеки в Україні.
КЗ Першотравенський будинок культури молоді Україна вказує та надає підтвердження усунення частини недоліків у дотриманні вимог пожежної та техногенної безпеки. Однак, існують не усунуті порушення, зафіксовані актом від 18.09.2020 року № 27.
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області заперечує проти повного усунення КЗ Першотравенський будинок культури молоді Україна виявлених порушень, вказує, що неусунуті порушення унеможливлюють експлуатацію будівлі за адресою: Дніпропетровська область, Першотравенськ, вул. Кобзаря, буд. 8, створюють загрозу життю та здоров`ю працівників відповідача та відвідувачів закладу.
Згідно ч. 1 ст. 3 Закону України Про об`єкти підвищеної небезпеки державний нагляд та контроль у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки, здійснюють уповноважені законами органи влади, в тому числі центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи (у разі утворення), до відання яких відповідно до закону віднесені питання: державного нагляду (контролю) у сферах пожежної і техногенної безпеки.
Згідно ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України Про об`єкти підвищеної небезпеки , суб`єкт господарської діяльності зобов`язаний вживати заходів, направлених на запобігання аваріям, обмеження і ліквідацію їх наслідків та захист людей і довкілля від їх впливу.
Відповідно до ст. 2 Кодексу цивільного захисту України запобігання виникненню надзвичайних ситуацій - комплекс правових, соціально-економічних, політичних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних та інших заходів, спрямованих на регулювання техногенної та природної безпеки, проведення оцінки рівнів ризику, завчасне реагування на загрозу виникнення надзвичайної ситуації на основі даних моніторингу, експертизи, досліджень та прогнозів щодо можливого перебігу подій з метою недопущення їх переростання у надзвичайну ситуацію або пом`якшення її можливих наслідків. Засоби протипожежного захисту - технічні засоби, призначені для запобігання, виявлення, локалізації та ліквідації пожеж, захисту людей, матеріальних цінностей та довкілля від впливу небезпечних факторів пожежі. Засоби цивільного захисту - протипожежна, аварійно-рятувальна та інша спеціальна техніка, обладнання, механізми, прилади, інструменти, вироби медичного призначення, лікарські засоби, засоби колективного та індивідуального захисту, які призначені та використовуються під час виконання завдань цивільного захисту.
Пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.
Відповідно до ч. 1 ст. 20, ч. 1, ч. 6 ст. 55, ч. 2 ст. 58 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить, зокрема: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики. Забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб`єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів. Обов`язок із забезпечення пожежної безпеки в жилих приміщеннях державного, комунального, громадського житлового фонду, фонду житлово-будівельних кооперативів покладається на квартиронаймачів і власників квартир, а в жилих приміщеннях приватного житлового фонду та інших спорудах, приватних житлових будинках садибного типу, дачних і садових будинках з господарськими спорудами та будівлями - на їх власників або наймачів, якщо це обумовлено договором найму. Основними завданнями пожежної охорони є: 1) забезпечення пожежної безпеки; 2) запобігання виникненню пожеж та нещасним випадкам під час пожеж; 3) гасіння пожеж, рятування населення, а також надання допомоги у ліквідації наслідків інших надзвичайних ситуацій.
Згідно ст. 66, ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону. У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Поряд з тим, згідно пунктів 11, 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Згідно ст. 70 вищевказаного Кодексу, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів зокрема є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення. Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Актом від 20.12.2019 року №85 після проведення перевірки КЗ Першотравенський будинок культури молоді Україна зафіксовано порушення в організації пожежної, техногенної та цивільної безпеки та виявлено, що будівля експлуатується без дотримання пожежної та техногенної безпеки. Порушення мають триваючий характер, та варто вказувати, що порушення існують станом на момент проведення повторної перевірки 18.09.2020 року.
Згідно п. 2 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту.
Згідно пунктів 2, 4 розділу І, пунктів 1, 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року № 1417, Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах. Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж. Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів. Керівник підприємства повинен визначити обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту. Обов`язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту передбачаються у посадових інструкціях, обов`язках, положеннях про підрозділ.
Згідно п. 2.2, п. 2.5, п. 2.17, п. 2.37 розділу ІІІ, п. 1.6, п. 1.16, п. 1.17, п. 1.18 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року № 1417, керівники об`єктів, підприємств повинні забезпечити утримання засобів протипожежного захисту у працездатному стані та забезпечити їх технічне обслуговування. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків. У приміщеннях громадського призначення (крім приміщень, розташованих у будинках V ступеня вогнестійкості), в яких можливе перебування 50 та більше осіб, опорядження (облицювання) стін та стель забороняється з матеріалів з вищою пожежною небезпекою, ніж: Г2, В2, Д2, Т2 - для приміщень, у яких можливе перебування до 1500 осіб; Г1, В1, Д1, Т2 - для приміщень, у яких можливе перебування 1500 та більше осіб. Не допускається: улаштовувати на шляхах евакуації пороги, виступи, турнікети, двері розсувні, підйомні, такі, що обертаються, та інші пристрої, які перешкоджають вільній евакуації людей; захаращувати шляхи евакуації меблями, обладнанням, різними матеріалами; забивати, заварювати, замикати на замки, болтові з`єднання та інші запори, що важко відчиняються зсередини, двері на шляхах евакуації та евакуаційних виходах; розташовувати у тамбурах виходів, за винятком квартир та індивідуальних житлових будинків, гардероби, вішалки для одягу, сушарні, пристосовувати їх для торгівлі, а також зберігання, у тому числі тимчасового, будь-якого інвентарю та матеріалу; захаращувати меблями, устаткуванням та іншими предметами двері, люки на балконах і лоджіях, переходи в суміжні секції та виходи на зовнішні евакуаційні драбини, евакуаційні площадки квартир житлових будинків; знімати встановлені на балконах (лоджіях) драбини; улаштовувати у сходових клітках приміщення будь-якого призначення (кіоски), обладнання; улаштовувати у загальних коридорах комори і вбудовані шафи, за винятком шаф для інженерних комунікацій; зберігати в шафах (нішах) для інженерних комунікацій горючі матеріали; розташовувати в ліфтових холах приміщення різного призначення; робити засклення або закладання жалюзі і отворів повітряних зон у незадимлюваних сходових клітках; знімати двері вестибюлів, холів, тамбурів і сходових кліток; заміняти скло, що не дає скалок при руйнуванні, на звичайне у дверях; знімати пристрої для самозачинення дверей сходових кліток, коридорів, холів, тамбурів, а також фіксувати самозакривні двері у відчиненому положенні; зменшувати нормативну площу фрамуг у зовнішніх стінах сходових кліток або закладати їх; розвішувати у сходових клітках на стінах дзеркала, стенди, панно, інші горючі матеріали. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів мають здійснюватися за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів. Місця з`єднання жил проводів і кабелів, а також з`єднувальні та відгалужувальні затискачі повинні мати мінімальний перехідний опір, щоб уникнути їх перегрівання і пошкодження ізоляції стиків. Електрощити, групові електрощитки повинні оснащуватися схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки). Електророзетки, вимикачі, перемикачі та інші подібні апарати повинні встановлюватися на не горючі основи (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра. Забороняється: проходження повітряних ліній електропередач та зовнішніх електропроводок над горючими покрівлями, навісами, штабелями лісу, складами пально-мастильних матеріалів, торфу, дров та інших горючих матеріалів; відкрите прокладання електропроводів і кабелів транзитом через пожежонебезпечні і вибухонебезпечні зони будь-якого класу і ближче 1 м і 5 м від них відповідно, а також у сходових клітках; експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією; застосування саморобних подовжувачів, які не відповідають вимогам ПУЕ, що пред`являються до переносних (пересувних) електропроводок; застосування для опалення приміщення нестандартного (саморобного) електронагрівального обладнання; користування пошкодженими розетками, відгалужувальними та з`єднувальними коробками, вимикачами та іншими електровиробами; підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи, обгортання електроламп і світильників папером, тканиною та іншими горючими матеріалами, експлуатація їх зі знятими ковпаками (розсіювачами); використання в пожежонебезпечних зонах світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків), а також з відбивачами і розсіювачами, виготовленими з горючих матеріалів; складування горючих матеріалів на відстані менше 1 м від електроустаткування та під електрощитами; використання побутових електронагрівальних приладів з порушенням встановлених їх виробником правил експлуатації та в місцях (приміщеннях), де їх застосування заборонено; прокладання в сходових клітках електропроводів і кабелів незалежно від їх напруги, крім електропроводки для освітлення звичайних сходових кліток; розміщення в кабельних спорудах будь-яких тимчасових пристроїв, зберігання в них матеріалів та устаткування.
Згідно п. 1.21 розділу IV, п. 1.2, п. 2.2. розділу V, п. 2.3, п. 2.29 розділу VI Правил пожежної безпеки в Україні, захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку необхідно виконувати відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд . Будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту . Система внутрішнього протипожежного водопроводу повинна відповідати таким вимогам: зокрема, внутрішні пожежні кран-комплекти слід установлювати в доступних місцях. При цьому їх розміщення не повинно заважати евакуації людей; кожен пожежний кран-комплект має бути укомплектований пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за наявності таких насосів), а також важелем для полегшення відкривання вентиля. Елементи з`єднання пожежного крана, рукавів та ручного пожежного ствола мають бути однотипними; пожежні кран-комплекти повинні розміщуватись у вбудованих або навісних шафках, які мають отвори для провітрювання і пристосовані для опломбування та візуального огляду їх без розкривання. При виготовленні шаф рекомендується передбачати в них місце для зберігання двох вогнегасників. На дверцята шаф, в яких знаходяться вогнегасники, мають бути нанесені відповідні покажчики за ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности ; спосіб установлення пожежного кран-комплекту повинен забезпечувати зручність повертання вентиля та приєднання рукава. Напрямок осі вихідного отвору патрубка пожежного крана повинен виключати різкий залом пожежного рукава у місці його приєднання; пожежні кран-комплекти не рідше одного разу на рік підлягають технічному обслуговуванню і перевірці на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування. Пожежні кран-комплекти повинні постійно бути справними і доступними для використання.
Усі горючі декорації, сценічне оформлення, драпірування в залах для глядачів та експозиційних залах, фойє мають бути важкозаймистими або обробленими вогнезахисними засобами. Дерев`яні конструкції сценічної коробки повинні бути оброблені вогнезахисними засобами, що забезпечують І групу вогнезахисної ефективності. У всіх культурно-видовищних та дозвіллєвих закладах слід влаштовувати шафи для зберігання засобів індивідуального захисту органів дихання для саморятування людей під час пожежі. Кількість засобів індивідуального захисту органів дихання визначається за кількістю обслуговувального персоналу.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що вищевказані порушення є недоліками в організації експлуатації будівлі КЗ Першотравенський будинок культури молоді Україна , такі виявлені недоліки є підставою для звернення уповноваженого органу до суду з позовом про застосування заходів реагування.
На час розгляду апеляційної скарги, частина виявлених недоліків в організації експлуатації будівлі усунуто, проте частина порушень у роботі залишається не усунутими, доказів повного забезпечення пожежної та техногенної безпеки у роботі будівлі відповідачем не надано, це також заперечує позивач.
Суд апеляційної інстанції вважає, що зупинення експлуатації будівлі відповідача є пропорційною та повною мірою реагування з огляду на виявлені порушення, за для збереження безпеки та здоров`я людей, відвідувачів закладу культурного дозвілля, працівників.
Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Не передбачено повернення судових витрат у разі відмови у задоволенні апеляційної скарги.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід залишити без змін, як таке, що прийняте з додержанням вимог матеріального та процесуального права.
Керуючись ст.ст. 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Комунального закладу Першотравенський будинок культури молоді Україна - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 березня 2020 року в справі №160/426/20 - залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів, відповідно до ст., ст. 328, 329 КАС України.
Головуючий - суддя О.М. Лукманова
суддя Л.А. Божко
суддя Ю. В. Дурасова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91956795 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Луніна Олена Станіславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Луніна Олена Станіславівна
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Луніна Олена Станіславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Луніна Олена Станіславівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні