Постанова
від 02.10.2020 по справі 400/4192/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 жовтня 2020 р.м.ОдесаСправа № 400/4192/20

Категорія: 101030200

Головуючий в 1 інстанції: Устинов І. А.

Час і місце ухвалення: 10:30 год., м. Миколаїв

Дата складання повного тексту: 01.10.2020 р.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого - Лук`янчук О.В.

суддів - Бітова А. І.

- Ступакової І. Г.

при секретарі - Черкасовій Є. А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Офіційного спостерігача від громадської організації "Всеукраїнська правозахисна група" Верховенство права" ОСОБА_1 на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року по справі за позовом Офіційного спостерігача від громадської організації "Всеукраїнська правозахисна група" Верховенство права" ОСОБА_1 до Миколаївської міської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області, за участю 3-ої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Обласної організації Політичної партії "Миколаївці" в Миколаївській області про визнання протиправною та скасування постанови,-

В С Т А Н О В И Л А :

29 вересня 2020 року Офіційний спостерігач від громадської організації "Всеукраїнська правозахисна група" Верховенство права" ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Миколаївської міської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області, за участю 3-ої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Обласної організації Політичної партії "Миколаївці" в Миколаївській області в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову Миколаївської міської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області "Про реєстрацію кандидатів в депутати Миколаївської міської ради Миколаївського району Миколаївської області, включених до єдиного виборчого списку обласної організації Політичної партії "Миколаївці" в Миколаївській області" № 48 від 27.09.2020 року.

В обґрунтування позовних вимог зазначається, що з оскаржуваної постанови вбачається те, що кандидати в депутати Миколаївської міської ради Миколаївського району Миколаївської області обласною організацією Поличної партії "Миколаївці" в Миколаївській області висунуті 20.09.2020р. При цьому, обласна організація Політична партія "Миколаївці" в Миколаївській області була створена лише 22.09.2020р. Отже, позивач вважає, що третьою особою порушено порядок висування кандидатів, що є підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати, а відповідачем в свою чергу не було перевірено дотримання порядку висування кандидатів у депутати та ухвалено незаконне рішення про їх реєстрацію.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року в задоволенні позову Офіційного спостерігача від громадської організації "Всеукраїнська правозахисна група "Верховенство права" ОСОБА_1 до Миколаївської міської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області відмовлено.

Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням позивач по справі подав апеляційну скаргу, в якій ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального права, з порушенням норм процесуального права, з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, а також у зв`язку з тим, що висновки суду не відповідають обставинам справи.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначається, що при прийнятті оскаржуваної постанови, відповідачем порушено ч. 1 ст. 230 Виборчого Кодексу України, оскільки станом на дату висування кандидатів обласна організація Політичної партії Миколаївці в Миколаївській області не була зареєстрована у встановленому законом порядку.

Від офіційного спостерігача громадської організації "Всеукраїнська правозахисна група" Верховенство права" ОСОБА_1 надійшла телефонограма, згідно якої просить перенести розгляд справи на ранок 03.10.2020 року, у зв`язку з неможливістю прибути до суду на час встановлений судом.

Колегія суддів, розглянувши дане клопотання приходить до висновку, що воно задоволенню не підлягає, оскільки законодавець відніс провадження щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій до категорій термінових адміністративних справ.

В свою чергу, відповідачем до суду надано клопотання про розгляд справи без його участі.

Від третьої особи, через канцелярію суду надійшло клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Колегія суддів зазначає, що відповідно до частини третьої статті 268 КАС України неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого про час і місце судового розгляду відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.

Враховуючи, що сторони належним чином повідомлено про дату, час і місце розгляду справи, суд апеляційної інстанції вважає за можливе розглянути справу за їх відсутності.

Згідно ч. 4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що відповідно до п.1 Постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 р. № 795-ІХ «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році» призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських селищних та міських голів (крім визначених у п.2 та 3 цієї постанови) на неділю 25 жовтня 2020 р.

На підставі вказаної Постанови Центральною виборчою комісією прийнято Постанову від 08.08.2020 року № 160 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 р.» , згідно п.1 якої призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.

27 вересня 2020 року Миколаївська міська територіальна виборча комісія Миколаївського району Миколаївської області з перших виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року прийняла постанову № 48 «Про реєстрацію кандидатів в депутати Миколаївської міської ради Миколаївського району Миколаївської області, включених до єдиного виборчого списку обласної організації політична партії "Миколаївці" в Миколаївській області.

Позивач вважає, що відповідачем не було перевірено дотримання порядку висування кандидатів у депутати та ухвалено незаконне рішення про їх реєстрацію, в зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходи з того, що ООПП "Миколаївці" набула статусу організації політичної партії "Миколаївці" з 16 вересня 2020 року, а тому будь-якого порядку висування кандидатів на місцевих виборах встановленого ст.216-218 Виборчим кодексом України ООПП "Миколаївці" не порушувала, а отже прийшов до висновку, що відповідачем правомірно прийнято оскаржувану постанову.

Справу розглянуто за правилами встановленими ст.ст. 268-273 КАС України.

Надаючи правову оцінку законності і обґрунтованості рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає наступне.

Загальний порядок висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови регулюється ст. 216 Виборчого кодексу України.

Відповідно до ч.1 ст. 216 ВК України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Частиною 2 ст. 216 ВК України передбачено, що право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Згідно ч.3 ст. 216 ВК України організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку.

Загальні засади висування кандидатів організацією партії встановлені статтею 217 ВК України.

У відповідності до ч.1 ст. 217 ВК України висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.

У разі прийняття політичною партією рішення про участь її місцевих організацій у виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у містах рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч та більше), виборах міських голів у такому рішенні також зазначаються найменування центрального керівного органу партії, який погоджуватиме рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії, а також прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) керівників партії, уповноважених посвідчувати своїм підписом копії рішень зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії.

Копія рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах, засвідчена підписом керівника та печаткою партії, не пізніш як за 48 днів до дня голосування подається до Центральної виборчої комісії.

Центральна виборча комісія не пізніш як за 45 днів до дня голосування оприлюднює перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, на своєму офіційному веб-сайті.

Частиною 2 ст.217 ВК України передбачено, що організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.

Згідно ч.4 ст.217 ВК України обласна організація партії, зокрема, може висунути кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм);

У відповідності до ст. 218 ВК України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Ч. 1 ст. 222 ВК України передбачено реєстрацію виборчою комісією кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею відповідних документів передбачених п.1-12 ч.1 цієї статті.

Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) передбачений у ст. 227 ВК України.

Частиною 1 ст. 230 ВК України передбачено, що територіальна виборча комісія відмовляє у реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій на місцевих виборах у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

Доводи апелянта про протиправність спірної постанови, у зв`язку з порушенням третьою особою ч. 1 ст. 230 Виборчого Кодексу України, оскільки станом на дату висування кандидатів обласна організація Політичної партії Миколаївці в Миколаївській області не була зареєстрована у встановленому законом порядку, колегія суддів вважає помилковими.

Так, пунктом 2 частини 1 статті 12 Закону України "Про політичні партії в Україні" передбачено, що політичні партії мають право: брати участь у виборах Президента України, до Верховної Ради України, до інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у порядку, встановленому відповідними законами України.

Відповідно до ч.8, 9 ст.11 Закону України "Про політичні партії в Україні" обласні, міські, районні організації, первинні осередки політичної партії або інші структурні утворення, передбачені статутом партії, утворюються в порядку, визначеному статутом партії. Рішення про утворення обласної, міської, районної організації, первинного осередку політичної партії та іншого структурного утворення, передбаченого статутом партії, приймається на установчих зборах (конференції) обласної, міської, районної організації, первинного осередку політичної партії або іншого структурного утворення, передбаченого статутом партії, оформляється протоколом, який підписують головуючий та секретар.

Як вбачається з матеріалів справи, черговим з`їздом політичної партії Блок Геннадія Чекіти За справедливість , протоколом № 1 від 16 серпня 2020 року затвердженого Статут політичної партії "Миколаївці".

Пунктом 5.2.2. Статуту встановлено, що обласна, республіканська в Автономній Республіці Крим, Київська та Севастопольська міські організації Партії набувають статусу організації Партії після затвердження рішення її установчої Конференції і взяття її на облік Президією Вищої ради Партії. Обласна, республіканська в Автономній Республіці Крим, Київська та Севастопольська міські організації Партії реєструються у встановленому законодавством порядку.

Рішення про утворення ООПП "Миколаївці" було прийнято на установчій конференції, яка оформлена протоколом від 15 вересня 2020 року.

Рішенням Президії Вищої ради політичної партії "Миколаївці" від 16 вересня 2020 року затверджено рішення Установчої Конференції Обласної організації політичної партії "Миколаївці" в Миколаївській області.

Таким чином, ООПП "Миколаївці" набула статусу організації політичної партії "Миколаївці" з 16 вересня 2020 року.

Відповідно до ч.3, 9 ст.11 Закону України "Про політичні партії в Україні" про утворення обласних, міських, районних організацій або інших структурних утворень політичної партії, передбачених статутом партії, повідомляється суб`єкт державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань у 10- денний строк з дня їх утворення. Політична партія забезпечує внесення змін до відомостей про політичну партію, її обласні, міські і районні організації або інші структурні утворення, передбачені статутом партії, а також про первинні осередки політичної партії, що містяться в Єдиному державному реєстрі, в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", у 10- денний строк після прийняття рішень з цих питань.

Закон України "Про політичні партії в Україні" є спеціальним законом у сфері створення та діяльності політичних партій, яким передбачено саме повідомлення суб`єкта державної реєстрації про утворення обласних організацій політичних партій протягом 10- ти днів з дня їх утворення.

Про утворення ООПП "Миколаївці" в десятиденний строк було повідомлено суб`єкт державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що відповідає вимогам вищезазначеного Закону та не суперечить Постанові Центральної виборчої комісії від 11.09.2020 за №249 Про Роз`яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах , на яку в свою чергу, як на підставу для скасування оскаржуваної постанови посилається апелянт, а отже доводи апелянта в цій частині є безпідставними.

Враховуючи зазначене, станом на 20 вересня 2020 року ООПП "Миколаївці" набула статусу організації політичної партії ""Миколаївці"" та мало право висувати кандидатів.

При цьому, судом першої інстанції правомірно зазначено, що рішення про утворення обласної організації приймалось в межах внутрішньо-організаційної діяльності партії, водночас частиною 3 статті 4 Закону України "Про політичні партії в Україні" встановлено, що, втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється, за винятком випадків, передбачених цим Законом.

Разом з цим, колегія суддів зазначає, що ч.3 ст.216 ВК України є вимогою, що адресована політичним партіям, механізм реалізації та відповідальність за невиконання якої передбачено Законом України "Про політичні партії в Україні".

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що третя особа будь-якого порядку встановленого ст.216-218 Виборчим кодексом України щодо висування кандидатів на місцевих виборах ООПП "Миколаївці" не порушувала, а відтак відповідачем оскаржувана постанова № 48 від 27.09.2020 року прийнята правомірно. Обставини ж на які посилається апелянт не можна вважати порушеннями вимог ст.ст.216, 217, 218 Виборчого кодексу України.

Крім того, колегія суддів звертає увагу, що термін "порядок висування кандидатів" застосований у виборчому кодексі у п.1 ч.1 ст. 230 ВК не має вичерпного переліку дій, однак і не має конкретного алгоритму дій.

Так само, ВК не містить диспозиції того, які саме дії є порушенням "порядку висування кандидатів".

Тому колегія суддів виходить з вимоги забезпечення основних принципів виборчого права, закріплених у Виборчому кодексі, а саме у ст. 6, 10, 11 ВК: право бути обраним та право висувати кандидатів на вибори.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, що відповідно до приписів ст.316 КАС України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду без змін

Крім того, судом апеляційної інстанції встановлено, що при поданні апеляційної скарги апелянтом не сплачено судовий збір.

Згідно до вимог ч.2 ст.4 Закону України «Про судовий збір» , за подання суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою-підприємцем до адміністративного суду позову немайнового характеру ставка судового збору складає 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до вимог п.2 ч.3 ст.4 Закону, за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду судовий збір справляється в розмірі 150 відсотків ставки, що підлягав сплаті при поданні позовної заяви.

Враховуючи відсутність сплати апелянтом судового збору за подання апеляційної скарги, є підстави, відповідно до частини 9 статті 273 КАС України, для його стягнення в сумі 1261,20 грн.

Керуючись статтями, 268, 278, 308, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Офіційного спостерігача від громадської організації "Всеукраїнська правозахисна група" Верховенство права" ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року - залишити без змін.

Стягнути з Офіційного спостерігача від громадської організації "Всеукраїнська правозахисна група "Верховенство права" ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) на користь Держави (отримувач коштів ГУК у м. Києві/м.Київ/22030106; код отримувача (ЄДРПОУ) 37993783; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача UA9089 9998 03131 1125 60000 26001; код класифікації доходів бюджету 22030106) судовий збір у сумі 1 261 (одна тисяча двісті шістдесят одна) грн. 20 коп.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя: О.В. Лук`янчук

Суддя: А. І. Бітов

Суддя: І. Г. Ступакова

Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено05.10.2020

Судовий реєстр по справі —400/4192/20

Постанова від 02.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Устинов І. А.

Рішення від 01.10.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Устинов І. А.

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Устинов І. А.

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Устинов І. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні