ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 жовтня 2020 рокуЛьвівСправа № 500/2834/20 пров. № А/857/11727/20 Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
Головуючого судді Сеника Р.П.,
суддів Судової-Хомюк Н.М., Шинкар Т.І.,
з участю секретаря судового засідання Смолинця А.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Львові апеляційну скаргу Лановецької міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року у справі № 500/2834/20 за адміністративним позовом Тернопільської регіональної організації Політичної Партії "Сила і Честь" до Лановецької міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області про зобов`язання вчинити дії,-
суддя в 1-й інстанції - Баранюк А.З.,
час ухвалення рішення - 30.09.2020 року,
місце ухвалення рішення - м. Тернопіль,
дата складання повного тексту рішення - 30.09.2020 року,
В С Т А Н О В И В :
До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулася Тернопільська регіональна організація політичної партії «Сила і Честь» із адміністративним позовом до Лановецької міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області про зобов`язання вчинити дії щодо прийняття від Тернопільської регіональної організації політичної партії «Сила і Честь» заяви з пакетом документів для проведення реєстрації кандидатів в депутати до Лановецької міської ради Кременецького району Тернопільської області на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів в депутати від Тернопільської регіональної організації політичної партії «Сила і Честь» та провести їхню реєстрацію.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що представник Тернопільської регіональної організації політичної партії «Сила і Честь» ОСОБА_1 не зміг 24 вересня 2020 року в 23 год. 45 хв. надати відповідачу документи для реєстрації кандидатів в депутати на місцевих виборах, які повинні відбутись 25.10.2020 року у зв`язку із відсутністю членів ТВК за місцем знаходження ТВК за адресою м. Ланівці вул. Незалежності, 34.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року позовні вимоги задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Лановецької міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області щодо неприйняття від Тернопільської регіональної організації політичної партії «Сила і Честь» заяви з документами для проведення реєстрації кандидатів в депутати на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Зобов`язано Лановецьку міську територіальну виборчу комісію Кременецького району Тернопільської області прийняти від Тернопільської регіональної організації політичної партії «Сила і Честь» заяву з документами для проведення реєстрації кандидатів в депутати на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та прийняти відповідне рішення.
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Із таким судовим рішенням не погодилася Лановецька міська територіальна виборча комісія Кременецького району Тернопільської області та подала апеляційну скаргу, в якій, просила скасувати рішення і постановити нове - про відмову в позові. Апелянт, зокрема, зауважив, що позивачем порушено вимоги статті 218 Виборчого кодексу України, оскільки останній день повідомлення про проведення конференції був 23.09.2020 року.
24.09.2020 року комісія працювала з дотримання норм виборчого законодавства і дана політична партія не зверталася до МВК по питанню реєстрації кандидатів, а 25.09.2020 року о 01.30 ночі в Лановецькому районному відділі поліції представником позивача була зареєстрована заява про відмову в реєстрації трьох кандидатів Політичної партії Сила і Честь .
Якщо політична партія не висуває кандидатів хоча б по одному з округів, або висуває в кількості меншій, ніж 5 кандидатів на округ, це є порушенням порядку висування кандидатів та підставою для відмови у реєстрації такого списку кандидатів.
Позивачем відзив на апеляційну скаргу не подавався.
Представники позивача та відповідача у судове засідання не з`явилися, хоча належним чином були повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, їх участь в судовому засіданні обов`язковою не визнавалась. Відповідно до ч. 3 ст. 268 КАС України їх неявка не перешкоджає апеляційному розгляду справи, а тому, суд апеляційної інстанції, відповідно до ч. 4 ст. 229, п.2 ч. 1 ст. 311 та ч. 2 ст. 313 КАС України, вважає можливим проведення розгляду справи за їхньої відсутності без здійснення фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Восьмий апеляційний адміністративний суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги та докази, наявні в матеріалах справи, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги з таких мотивів.
Судом встановлено і підтверджено матеріалами справи, що 24 вересня 2020 року в 23 год. 45 хв. представник Тернопільської регіональної організації політичної партії «Сила і Честь» Неручок Василь Петрович, з метою подання документів для реєстрації кандидатів в депутати до Лановецької міської ради з`явився до приміщення Лановецької міської ради за адресою м. Ланівці вул. Незалежності, 34, по місцю знаходження Лановецької міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області, однак вхідні двері у приміщення були зачинені, а члени ТВК були відсутні. Не заставши жодного із членів Лановецької міської ТВК представник Тернопільської регіональної організації політичної партії «Сила і Честь» ОСОБА_1 , з метою фіксації відсутності членів Лановецької міської ТВК за місцем їхньої діяльності звернувся у Лановецьке відділення поліції Кременецького відділу ГУНП в Тернопільській області із письмовою заявою, яку зареєстровано у журналі єдиного обліку за № 2925.
В наслідок відсутності членів Лановецької міської ТВК позивач не зміг подати документи для проведення реєстрації кандидатів в депутати до Лановецької міської ради Кременецького району Тернопільської області на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, а тому звернувся до суду.
Апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції про протиправність бездіяльності відповідача з таких підстав.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Постановою Верховної Ради України «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році» від 15.07.2020 №795 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020.
Постановою Центральної виборчої комісії «Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій» від 10.08.2020 №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Тернопільської області, серед яких - Лановецька міська територіальна виборча комісія Кременецького району Тернопільської області.
Згідно з частинами першою, другою статті 63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму. (частина перша статті 273 КАС України)
Дана стаття кореспондується з положеннями Виборчого кодексу України, а саме статтею 64 частиною першою, в якій зазначено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Приписами частини першої статті 20 Виборчого кодексу України передбачено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Частина перша статті 22 Виборчого кодексу України містить перелік суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Статтею 196 Виборчого кодексу України визначено, що виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом (частина перша статті 219 Виборчого кодексу України).
За нормами частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
Статтею 222 Виборчого кодексу України визначено умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).
Згідно частини першої статті 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
За нормами частини першої статті 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею вичерпного переліку документів.
Територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи. (частина друга статті 222 Виборчого кодексу України)
У частині шостій статті 227 Виборчого кодексу України зазначено, що територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
За нормами частини першої статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
За змістом частини третьої статті 230 Виборчого кодексу України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
З матеріалів справи слідує, що представник позивача 24 вересня 2020 року о 23 год. 45 хв. прибув до приміщення Лановецької міської ради за адресою м. Ланівці вул. Незалежності № 34, по місцю знаходження Лановецької міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області, з метою подачі документів для проведення реєстрації кандидатів в депутати на місцевих виборах, однак не зміг цього здійснити у зв`язку із відсутністю членів ТВК.
З приводу цього він звернувся у Лановецьке відділення поліції Кременецького відділу ГУНП в Тернопільській області із письмовою заявою, яку зареєстровано у журналі єдиного обліку за № 2925.
Відповідно до ст. 24 Виборчого кодексу України виборчі комісії організовують свою роботу під час виборчого процесу, в тому числі у вихідні дні та в день голосування, таким чином, щоб забезпечити прийом і розгляд документів щодо підготовки та проведення виборів, здійснення відповідних реєстраційних дій у строки та спосіб, установлені цим Кодексом.
Календарним планом основних організаційних заходів з підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 8 серпня 2020 року № 163 встановлено, що подання до відповідної територіальної виборчої комісії документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського здійснюється до 24 вересня 2020 року включно.
Таким чином, останнім днем коли позивач міг подати для проведення реєстрації кандидатів в депутати було 24 вересня 2020 року.
Враховуючи викладене, апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що позивач не зміг скористатися своїм правом на подання документів для проведення реєстрації кандидатів в депутати на місцевих виборах з вини відповідача, а тому слід визнати противною бездіяльність відповідача щодо неприйняття вказаних документів. Доводи апелянта про те, що позивачем порушено вимоги частини 2 статті 218 Виборчого кодексу України, оскільки останній день повідомлення про проведення конференції був 23.09.2020 року, не спростовують цих висновків суду першої інстанції.
Апеляційний суд відхиляє доводи апелянта про те, що 24.09.2020 року комісія працювала з дотримання норм виборчого законодавства і дана політична партія не зверталася до МВК по питанню реєстрації кандидатів, а 25.09.2020 року о 01.30 ночі в Лановецькому районному відділі поліції представником позивача була зареєстрована заява про відмову в реєстрації трьох кандидатів Політичної партії Сила і Честь , оскільки відповідач не надав суду доказів для підтвердження даної обставини.
Згідно частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Щодо посилань апелянта на те, що якщо політична партія не висуває кандидатів хоча б по одному з округів, або висуває в кількості меншій, ніж 5 кандидатів на округ, це є порушенням порядку висування кандидатів та підставою для відмови у реєстрації такого списку кандидатів.
Право бути обраним до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (пасивне виборче право) гарантоване статтею 38 Конституції України.
Верховний Суд в своєму рішенні від 28 червня 2019 року у справі №855/157/19 зазначив, що відповідно до параграфа 24 Документа Копенгагенської наради Конференції щодо людського виміру ОБСЄ від 29 червня 1990 року наведене право особи може бути обмеженим, якщо це передбачено законом і таке обмеження є розумним і співрозмірним цілям й завданням закону.
Проте, у відповідності з пунктом 7.5 названого Документа Копенгагенської наради ОБСЄ, процедури реєстрації кандидатів не повинні бути дискримінаційними. Отож підстави для відмови в реєстрації мають бути засновані на об`єктивних критеріях і чітко визначені в законі.
Відповідно до ч. 6 ст. 227 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Підстави для відмови територіальною виборчою комісією в реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій визначенні статтею 230 Виборчого кодексу України.
Тобто, виборча комісія може прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати на місцевих виборах лише за відсутності передбачених законом підстав для відмови у такій реєстрації.
При цьому колегія суддів звертає увагу, що відповідач не отримав вказані документи та не приймав рішення про реєстрацію кандидатів у депутати чи відмову у такій реєстрації.
Відповідно до частини 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи істотно порушено норми процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Як неодноразово вказував Європейський суд з прав людини, право на вмотивованість судового рішення сягає своїм корінням більш загального принципу, втіленого у Конвенції, який захищає особу від сваволі; рішення національного суду повинно містити мотиви, які достатні для того, щоб відповісти на істотні аспекти доводів сторони (рішення у справі РуїзТорія проти Іспанії , параграфи 29 - 30). Це право не вимагає детальної відповіді на кожен аргумент, використаний стороною; більше того, воно дозволяє судам вищих інстанцій просто підтримати мотиви, наведені судами нижчих інстанцій, без того, щоб повторювати їх.
У рішенні Петриченко проти України (параграф 13) Європейський суд з прав людини вказував на те, що національні суди не надали достатнього обґрунтування своїх рішень, та не розглянули відповідні доводи заявника, навіть коли ці доводи були конкретними, доречними та важливими.
Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості у рамках відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.
Інші зазначені відповідачем в апеляційній скарзі обставини, окрім вищеописаних обставин, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.
З огляду на викладене суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що суд першої інстанції, вирішуючи даний публічно-правовий спір, правильно встановив фактичні обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а відтак апеляційну скаргу слід залишити без задоволення.
З урахуванням вищевикладеного, підстави для скасування оскаржуваного рішення суду відсутні.
Апелянтом при зверненні з апеляційною скаргою не було сплачено судовий збір.
Частиною дев`ятою статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» передбачено, що з 1 січня 2020 року установлено прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць у розмірі 2102 грн.
Отже за подання апеляційної скарги судовий збір становить 3153 грн і підлягає стягненню з відповідача.
Керуючись ст. ст. 242, 243, 251, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Лановецької міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області залишити без задоволення, а рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року у справі № 500/2834/20 - без змін.
Стягнути з Лановецької міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області (ЄДРПОУ 43765163)до спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 3153 (три тисячі сто п`ятдесят три) грн за наступними реквізитами «Отримувач коштів - УК у Галицькому районі м.Львова; код отримувача за ЄДРПОУ - 38007573; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); МФО - 899998; рахунок отримувача - UA218999980313161206081013004; код класифікації доходів бюджету - 22030101; Восьмий апеляційний адміністративний суд» .
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя Р. П. Сеник судді Н. М. Судова-Хомюк Т. І. Шинкар Повне судове рішення складено 03.10.2020 року
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91957954 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Сеник Роман Петрович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні