П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 жовтня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/9763/20
Головуючий в 1 інстанції: Стефанов С.О.
рішення суду першої інстанції прийнято у м. Одеса
01 жовтня 2020 року
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача: Танасогло Т.М.,
суддів: Єщенка О.В.
Шляхтицького О.І.
секретар судового засідання Колесніков-Горобець І.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року у справі за позовом Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови № 56 від 28.09.2020 року Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією Української морської партії Сергія Ківалова та зобов`язання зареєструвати кандидатів у депутати,-
В С Т А Н О В И В :
29 вересня 2020року Одеська обласна організація Української морської партії ОСОБА_1 звернулась до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 28.09.2020 року №56 (22 год. 32 хв.) «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією Української морської партії Сергія Ківалова» ; зобов`язання Одеську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області зареєструвати кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, висунутих Одеською обласною організацією Української морської партії Сергія Ківалова на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, за виключенням осіб, що помилково внесені до єдиного виборчого списку під номерами 52 ( ОСОБА_2 ) та 50 ( ОСОБА_3 ) та територіальних виборчих списків №2 ( ОСОБА_2 ) та №1 ( ОСОБА_3 ).
В обґрунтування позову зазначено, що технічні помилки, що були допущені у поданому єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку №1 та №2, а саме помилково внесено до єдиного багатомандатного виборчого списку під номерами 52 ( ОСОБА_2 ) та 50 ( ОСОБА_3 ) та територіальних виборчих списків №2 ( ОСОБА_2 ) та №1 ( ОСОБА_3 ) з урахуванням заяв поданих позивачем до розгляду рішення про відмову в реєстрації кандидатів, не дозволяють їх кваліфікувати як такі, що визначені п. 1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України та такі, що не усувають порушення ч.9 ст. 219 Виборчого кодексу України. Отже, позивач вважає, що вказані технічні помилки не можуть слугувати підставою для відмови у реєстрації кандидатів в депутати Одеської міської ради від Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова.
Також, позивач зауважував, що у повідомленні № 24 від 27.09.2020 року, всупереч принципу належного урядування, Одеська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області за 5 днів розгляду заяви позивача не повідомила про наявність помилок, які стали в подальшому підставою для відмови в реєстрації кандидатів позивача.
Позивач в тому числі зазначив, що дізнавшись про наявність технічних помилок, громадяни ОСОБА_2 та ОСОБА_3 особисто з`явились до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області із особистими заявами про відмову від балотування та відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатами у депутати від Одеської обласної організації Української морської партії ОСОБА_1 на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. На думку позивача, з моменту подання ОСОБА_2 та ОСОБА_3 заяв від 28.09.2020 року, наступають наслідки, передбачені частиною четвертою статті 227 Виборчого кодексу України, а саме ОСОБА_2 та ОСОБА_3 вважаються автоматично виключеними із виборчих списків (єдиному та територіальному). При цьому, реалізація зазначеного припису частини четвертої статті 227 Виборчого кодексу України не вимагає прийняття рішень відповідною територіальною виборчою комісією.
Позивач наголошував, що враховуючи імперативний припис частини четвертої статті 227 Виборчого кодексу України, виключення кандидатів у такому випадку має враховуватись територіальною виборчою комісією при прийнятті рішення про реєстрацію кандидатів. Однак, зазначені обставини, що самі по собі усувають порушення тендерних квот не були враховані Одеською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області при прийнятті оскаржуваної постанови від 28.09.2020 року № 56, що суперечить вимогам ч. 4 ст. 227 Виборчого кодексу України та не узгоджується з чинними роз`ясненнями ЦВК від 23.09.2015 року № 362, зі змінами від 28.09.2020 року № 56.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року адміністративний позов Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова задоволено:
-визнано протиправною та скасовано постанову Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 28.09.2020 року №56 (22 год. 32 хв.) «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією Української морської партії Сергія Ківалова» ;
-зобов`язано Одеську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області зареєструвати кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, висунутих Одеською обласною організацією Української морської партії Сергія Ківалова на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, за виключенням осіб, що помилково внесені до єдиного виборчого списку під номерами 52 ( ОСОБА_2 ) та 50 ( ОСОБА_3 ) та територіальних виборчих списків №2 ( ОСОБА_2 ) та №1 ( ОСОБА_3 ).
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, Одеською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області подано до суду апеляційну скаргу у якій зазначено про порушення норм матеріального права, неповне з`ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи, ненадання оцінки всім аргументам учасників справи та невідповідність висновків суду обставинам справи.
В обґрунтування апеляційної скарги вказано, що згідно вимог Виборчого кодексу України, обов`язковою складовою порядку висування кандидатів є вимоги до організації партії щодо забезпечення присутності у кожній п`ятірці (місця з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожного статі), а також щодо почергового включення до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) кандидатів різної статі у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти. Кодексом не передбачено права організації партії відступу від вказаних правил. Позивач обґрунтовує свою позицію технічними помилками при формуванні єдиного та територіального виборчих списків, проте до документів, поданих 23.09.2020 року представником позивача до виборчої комісії були додані необхідні документи стосовно кандидатів ОСОБА_3 та ОСОБА_2 . Тобто, Одеською обласною організацією Української морської партії Сергія Ківалова не дотримано вимог ч. 9 ст. 222 Виборчого кодексу України щодо почергового включення до останніх у списку кандидатів. На думку апелянта, доводи позивача про те, що питання про включення зазначених вище осіб до єдиного та територіального виборчих списків на Позачерговій конференції Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова не розглядалось та не приймалось, спростовуються поданими особисто заявами ОСОБА_3 та ОСОБА_2 про про згоду балотуватись кандидатами в депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області.
Також, на думку апелянта, рішення суду в частині зобов`язання Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області зареєструвати кандидатів у депутати Одеської міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією Української морської партії Сергія Ківалова, є втручанням у дискреційні повноваження комісії, в той час як адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питання, які законодавством віднесені до компетенції цього органу, яким у даному випадку є апелянт.
Крім того, Одеська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області вказує на безпідставність не врахування судом першої інстанції обґрунтованих обставин про неможливість розгляду справи у даному складі суду та застосування наслідків, передбачених ст. 36 КАС України, в частині відводу судді. При цьому, апелянт посилається на те, що за даними Єдиного державного реєстру судових рішень у справі за №815/409/18 суддею ОСОБА_4 було задоволено заяву про самовідвід з заявлених представником відповідача підстав.
04.10.2020 року (11:52 год.) через канцелярію суду за вхід. № 19241/20 від позивача у справі надійшов відзив на апеляційну скаргу, у якому позивач у справі вважає доводи апеляційної скарги необґрунтованими та просить залишити скаргу відповідача у справі без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, зазначаючи при цьому, що в цілому в діях відповідача у справі вбачається упередженість та надмірний формалізм при прийнятті рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, висунутих Одеською обласною організацією Української морської партії Сергія Ківалова.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, Постановою Верховної Ради України №795-ІХ від 15 липня 2020 року Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році на неділю 25 жовтня 2020 року, призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 1 і 3 цієї Постанови).
08 серпня 2020 року Центральною виборчою комісією прийнято постанову №160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідна сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року , якою призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Одеська обласна організація Української морської партії Сергія Ківалова є політичною партією (код ЄДРПОУ 26052916) та зареєстрована 27.07.2001 року за номером 15561200000017600 (т.1 а.с.40-45).
На підставі прийнятих вище рішень, з метою участі у виборчому процесі, Одеською обласною організацією Української морської партії Сергія Ківалова, 19.09.2020 року було проведено Позачергову конференцію з метою висування кандидатів у депутати.
Рішенням Позачергової конференції Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова від 19.09.2020 року №5, висунуто кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області та затверджено єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки, що підтверджується дослідженими в судовому засіданні Витягом №1 з протоколу та оригіналом протоколу Позачергової конференції Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова від 19.09.2020 року (т.1 а.с.49-59).
23.09.2020 року представником Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова за довіреністю - ОСОБА_5 було подано до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області від Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова, з додатками (т.1 а.с. 186-187), а саме:
-рішення Позачергової конференції Одеської обласної організації Української морськ партії Сергія Ківалова про висування кандидатів у депутати на 1 арк. (т.1 а.с. 182);
-єдиний виборчий список кандидатів у депутати на 12 арк. та електронному носії (т а.с.60-71);
-територіальні виборчі списки кандидатів у депутати на 22 арк. та електронному носії (т а.с.72-77);
-заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласні організації Української морської партії ОСОБА_1 про згоду балотуватись кандидатами депутати від цієї організації політичної партії на 52 арк.;
автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати на 52 арк. л електронному носії;
заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати на 52 арк.;
-документ про внесення грошової застави на 1 арк.;
-фотографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати розміром 4x6 см (по 1 фотографії кожного із кандидатів) на 52 арк. та електронному носії;
-копії першої та другої сторінки паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копія лицьової та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати на 74 арк.;
-передвиборна програма на 3 арк. та електронному носії;
-заява про реєстрацію представника місцевої організації у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу з копією паспорта громадянина України запропонованої особи;
-копія рішення керівного органу місцевої організації партії про затвердження кандидатури представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу.
Вищевказані документи були отримані секретарем Одеської міської територіальної виборчої комісії ОСОБА_6 23 вересня 2020 року о 17 год. 00 хв., що підтверджується довідкою про отримання документів (т.1 а.с.79).
27.09.2020 року позивачем отримано від Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області повідомлення №24 від 27.09.2020 року про виявлені помилки та неточності під час проведення перевірки поданих Одеською обласною організацією Української морської партії ОСОБА_1 документів разом з заявою про реєстрацію кандидатів в депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області (т. 1 а.с.78), а саме:
-розбіжність інформації наведеної про посаду (заняття) та місце роботи в єдиному виборчому списку та автобіографії кандидата ОСОБА_7 ;
-розбіжність інформації наведеної про посаду (заняття) та місце роботи в єдиному виборчому списку та автобіографії кандидата ОСОБА_8 ;
-розбіжність інформації наведеної про посаду (заняття) та місце роботи в єдиному виборчому списку та автобіографії кандидата ОСОБА_9 ;
-розбіжність інформації наведеної про посаду (заняття) та місце роботи в єдиному виборчому списку та автобіографії кандидата ОСОБА_10 ;
-розбіжність інформації наведеної про дату народження в єдиному виборчому списку автобіографії кандидата ОСОБА_11 .
У зазначеному повідомленні, керуючись ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України запропоновано усунути їх шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати.
З метою усунення недоліків зазначених у повідомленні №24 від 27.09.2020 року представник Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова Негара Р.В. звернувся до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області з листом від 27.09.2020 року, в якому просив врахувати виправлені варіанти автобіографій кандидатів під час прийняття рішення про реєстрацію кандидатів, та описом документів на 6 арк., який було прийнято секретарем Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області Карташовою В.О. 27.09.2020 року за вх. №252 (т.1 а.с.80. 81).
28.09.2020 року представник Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова В.В., Яцишин В.В. звернувся до голови Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова, В.М. Підгородинського з доповідною запискою, в якій зазначив, що 28.09.2020 року було виявлено допущення технічної помилки у документах про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, а саме: в єдиному територіальному виборчому списку за порядковими номерами 50, 52, включено ОСОБА_3 та ОСОБА_2 . Рішення стосовно висування зазначених осіб на Позачерговій конференції Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова, 19 вересня 2020 року, не приймалось. Також в територіальний виборчий список №1 під №5 внаслідок технічної помилки включено ОСОБА_3 та в територіальний виборчий список №2 під №4 внаслідок технічної помилки включено ОСОБА_2 . Вказана технічна помилка допущена при технічному перенесенні текстових даних до відповідної форми встановленої Центральною виборчою комісією з файлу, який містив неузгоджений проект відповідних списків, що на розгляд Позачергової Конференції Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова 19 вересня 2020 року не виносився (т.1 а.с.86).
У зв`язку з наведеним ОСОБА_12 зазначив про необхідність звернення до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області щодо повідомлення про технічну помилку та її виправлення.
28.09.2020 року за вх. №267 позивачем до Одеської міської територіальної виборчої Одеського району Одеської області подано заяву про виключення із списків кандидатів у єдиному та територіальному виборчому окрузі №2 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області ОСОБА_2 , як такого, що помилково внесений до списків та рішення про висування кандидатури якого не приймалось Позачерговою Конференцією Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова 19 вересня 202 (т.1 а.с.82).
Заява від 28.09.2020 року за вх. №267 отримана ОСОБА_13 28.09.2020 року.
28.09.2020 року за вх. №277 позивачем до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області подано заяву про виключення із списків кандидатів у єдиному багатомандатному та територіальному виборчому окрузі №1 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області ОСОБА_3 , як такого, що помилково внесений до списків та рішення про висування кандидатури якого не приймалось Позачерговою Конференцією Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова 19 вересня 2020 року (т.1 а.с.85).
Заява від 28.09.2020 року за вх. №277 отримана ОСОБА_13 28.09.2020 року.
Також судом встановлено, що 28.09.2020 року ОСОБА_3 особисто звернувся до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області з заявою про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом в депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальному виборчому окрузі №1 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області від Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (т.1 а.с.83).
Заява ОСОБА_3 від 28.09.2020 року отримана секретарем Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області в середині дня ОСОБА_13 28.09.2020 року та зареєстрована за вх. №276.
Судом встановлено, що 28.09.2020 року ОСОБА_14 особисто звернувся до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області з заявою про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом в депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальному виборчому окрузі №2 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області від Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (т.1 а.с.84).
Заява ОСОБА_14 від 28.09.2020 року отримана секретарем Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області в середині дня ОСОБА_13 28.09.2020 року та зареєстрована за вх. №271.
28 вересня 2020 року о 22 год. 32 хв. Одеською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області, керуючись ч.3 ст.22. ч.2 ст.206. ч.9 ст.219, ч.4 ст.225, п.1 ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України, прийнято постанову №56 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією Української морської партії Сергія Ківалова у зв`язку з порушенням порядку висування кандидатів (т.1 а.с.46- 48).
Позивач, не погоджуючись з прийнятою постановою, вважаючи її протиправною та такою що підлягає скасуванню звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що при затвердженні Позачерговою Конференцією єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків територіального виборчого округу № 1 та № 2 Одеською обласною організацією Української морської партії Сергія Ківалова було дотримано вимог ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України. До тогож враховуючи наявність відповідних заяв від Одесскої обласної організації Української морської партії ОСОБА_15 про виключення із списків кандидатів у єдиному та територіальних виборчих округах №1 та №2 ОСОБА_3 та ОСОБА_2 , а також звернення вказаних осіб із заявами про відмову балотуватися кандидатами в депутати Одеської міської ради, суд вважав що вказані невідповідності (технічні помилки), враховуючи принцип розсудливості та пропорційності, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія) не можуть бути підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати у відповідності до вимог п.1ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає їх обґрунтованими, виходячи з наступного.
Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, Виборчим кодексом України, законами України «Про Центральну виборчу комісію» , «Про Державний реєстр виборців» , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (ст.2 Кодексу).
Виборчий процес, у розумінні ч.1 статті 20 Виборчого кодексу України, - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Відповідно до ч. 1 статті 22 Виборчого кодексу України, суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
За приписами ч.1 ст.32 Виборчого кодексу України, в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України (ч.3 ст.32 Виборчого кодексу України).
Виборчі комісії, у розумінні ч.1 ст.33 Виборчого кодексу України, є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Частинами 1 та 2 ст.63 Виборчого кодексу України визначено, що рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
У відповідності з ч.1 ст.216 Виборчого кодексу України, висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Вимогами ч.2 ст.216 Виборчого кодексу України передбачено, що право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку (ч.3 ст.216 Виборчого кодексу України).
Згідно ч.1 ст.217 Виборчого кодексу України, висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.
У разі прийняття політичною партією рішення про участь її місцевих організацій у виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у містах рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч та більше), виборах міських голів у такому рішенні також зазначаються найменування центрального керівного органу партії, який погоджуватиме рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії, а також прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) керівників партії, уповноважених посвідчувати своїм підписом копії рішень зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії.
Копія рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах, засвідчена підписом керівника та печаткою партії, не пізніш як за 48 днів до дня голосування подається до Центральної виборчої комісії.
Центральна виборча комісія не пізніш як за 45 днів до дня голосування оприлюднює перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, на своєму офіційному веб-сайті.
У відповідності до ч.ч. 2,4 ст.217 Виборчого кодексу України, організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.
Обласна організація партії, зокрема, може висунути кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм).
Статтею 218 Виборчого кодексу України передбачено, що висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше), встановлений ст.219 Виборчого кодексу України, та передбачає, зокрема:
1. Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
2. Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.
3. Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.
4. Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.
5. У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.
6. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.
7. Особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії.
8. Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.
9. Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
10. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.
11. Форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу.
Як встановлено ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) передбачений у ст.227 Кодексу, який серед іншого, передбачає, що :
1. Кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
2. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
3. Особа, включена організацією партії до єдиного та/або до єдиного та відповідного територіального виборчих списків, яка на день подання заяви організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати до територіальної виборчої комісії не подала заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї організації партії, вважається виключеною з виборчого списку (виборчих списків) організації партії з дня подання заяви організацією партії. Заява такої особи про згоду балотуватися, подана після подання організацією партії заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, не приймається.
4. Особа, включена організацією партії до єдиного та/або єдиного та відповідного територіального виборчих списків, має право до дня реєстрації її кандидатом відкликати свою заяву про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії. Заява про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або особисто подана відповідною особою до територіальної виборчої комісії. З моменту отримання територіальною виборчою комісією заяви про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною із виборчого списку (виборчих списків) цієї організації партії, що враховується при прийнятті територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів, включених до виборчих списків. Про отримання такої заяви відповідна виборча комісія письмово повідомляє організацію партії не пізніше наступного дня після отримання заяви. Повторна заява особи про її згоду балотуватися від організації партії не приймається.
5. У разі виявлення факту включення особи до виборчих списків кількох організацій партій уповноважений член територіальної виборчої комісії не пізніше наступного дня звертається до зазначеної особи з вимогою подати до комісії заяву про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати лише від однієї організації партії, яка може бути подана до комісії особисто або засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат".
У разі подання особою заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною з виборчих списків решти організацій партій.
У разі неподання особою такої заяви протягом двох днів з дня отримання відповідного звернення така особа рішенням територіальної виборчої комісії виключається з виборчих списків усіх організацій партій, до яких вона була включена.
6. Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
7. Список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.
8. У разі реєстрації кандидатів у депутати представнику організації партії у територіальній виборчій комісії разом з копією рішення про реєстрацію кандидатів у депутати у триденний строк з дня його прийняття видаються посвідчення кандидатів у депутати за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Рішення про реєстрацію кандидатів у депутати в триденний строк з дня його прийняття розміщується відповідною виборчою комісією на її офіційному веб-сайті (за наявності), веб-сайтах відповідних місцевих рад (за наявності) або в інший визначений цими комісіями спосіб та/або на стенді офіційних матеріалів комісії. Відомості про реєстрацію кандидатів у депутати в єдиному виборчому окрузі із зазначенням суб`єкта висування, порядкового номера кандидата, прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), числа, місяця, року народження, відомостей про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання, наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, номера територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата, та порядкового номера кандидата у відповідному територіальному виборчому списку кожного кандидата в депутати (крім першого кандидата) передаються для оприлюднення на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку.
За приписами ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія відмовляє у реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій на місцевих виборах у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Згідно з ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Під час вирішення спору по суті судом першої інстанції вірно встановлено, що підставою для прийняття оспорюваної постанови та відмови у реєстрації кандидатів у депутати Одеській обласній організації Української морської партії ОСОБА_1 стали висновки Комісії про недотримання партією ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, а саме при формуванні єдиного виборчого списку не забезпечено під час формування єдиного та територіальних виборчих списків присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
Так, Комісія зазначає, що не було виконано зазначеної вимоги при формуванні десятої п`ятірки, місця з 46 по 50 (46. ОСОБА_16 ; 47. ОСОБА_17 ; 48. ОСОБА_18 ; 49. ОСОБА_19 ; 50. ОСОБА_20 ), тобто до зазначеної п`ятірки включено чотирьох осіб однієї статі.
Натомість, як свідчать матеріали справи, рішенням Позачергової конференції Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова від 19.09.2020 року №5 висунуто кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області та затверджено єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки, що підтверджується Витягом №1 з протоколу та протоколом Позачергової конференції Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова від 19.09.2020 року (т.1 а.с.49-59, т.3 а.с.44-59).
Згідно вказаного Витягу №1 та протоколу, вирішено висунути кандидатами у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року - 50 осіб. Остання п`ятірка (з 46 по 50) складається з таких кандидатів: 46. ОСОБА_16 ; 47. ОСОБА_17 ; 48. ОСОБА_18 ; 49. ОСОБА_19 ; 50. ОСОБА_21 .
Зазначена п`ятірка кандидатів також була затверджена рішенням позачергової конференції Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова про висування кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області від 19 вересня 2020 року в єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
До територіального виборчого списку територіального виборчого округу №1 кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року увійшли 6 кандидатів, а саме: 1. ОСОБА_22 ; 2. ОСОБА_23 ; 3. ОСОБА_24 ; 4. ОСОБА_21 ; 5. ОСОБА_10 ; 6. ОСОБА_25 .
До територіального виборчого списку територіального виборчого округу №2 кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року увійшли 6 кандидатів, а саме: 1. ОСОБА_26 ; 2. ОСОБА_27 ; 3. ОСОБА_28 ; 4. ОСОБА_8 ; 5. ОСОБА_29 ; 6. ОСОБА_9 .
В подальшому, 23.09.2020 року представником Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова за довіреністю ОСОБА_5 було подано до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області від Одеської обласної організації Української морської партії ОСОБА_1 з додатками, в якому, зокрема, було рішення Позачергової конференції Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова про висування кандидатів у депутати на 1 арк.
Вищевказана заява та рішення були отримані секретарем Одеської міської територіальної виборчої комісії ОСОБА_6 23 вересня 2020 року о 17 год. 00 хв., що підтверджується довідкою про отримання документів (а.с.79) та не заперечувалось представником відповідача в судовому засіданні під час розгляду даної справи.
Як вбачається з матеріалів справи, 28.09.2020 року позивачем самостійно було виявлено допущення невідповідностей у документах про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, а саме: в єдиному територіальному виборчому списку за порядковими номерами 50, 52, включено ОСОБА_3 та ОСОБА_2 .
Проте наявними в матеріалах справи письмовими доказами підтверджується,що рішення стосовно висування зазначених осіб на Позачерговій конференції Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова 19 вересня 2020 року не приймалось.
Таким чином, є ґрунтовними доводи позивача про допущення технічних помилок під час включення в територіальний виборчий список №1 під №5 ОСОБА_3 та в територіальний виборчий список №2 під №4 ОСОБА_2 .
Водночас позивач пояснив, що вказана невідповідність допущена внаслідок технічної помилки при перенесенні текстових даних до відповідної форми встановленої Центральною виборчою комісією з файлу, який містив неузгоджений проект відповідних списків, що на розгляд Позачергової Конференції Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова 19 вересня 2020 року не виносився.
Разом з цим, з метою усунення таких невідповідностей позивачем самостійно було надано до відповідача заяви про виключення із списків кандидатів у єдиному та територіальних виборчих округах №1 та №2 ОСОБА_3 та ОСОБА_2 .
У тому числі ОСОБА_3 та ОСОБА_2 особисто подали заяви про відмову балотуватися кандидатами в депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, які отримані секретарем Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області Карташовою В.О. 28.09.2020 року.
Вказані заяви були прийняті Комісією, але не були враховані при вирішення питання щодо реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчих списків, що прямо суперечить ч. 4 ст. 227 ВК України.
Таким чином, колегія суддів вважає, що з урахуванням положень ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, за наявності відповідних заяв від Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова про виключення із списків кандидатів у єдиному та територіальних виборчих округах №1 та №2 ОСОБА_3 та ОСОБА_2 , а також звернення вказаних осіб із заявами про відмову балотуватися кандидатами в депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області до Одеської міської ради Одеського району Одеської області, у Комісії не виникло перешкод у прийнятті рішення про реєстрацію кандидатів, включених до виборчих списків Одеської обласної організації Української морської партії ОСОБА_1 .
Враховуючи принципи розсудливості та пропорційності, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія) (п.6, 8 ч.2 ст.2 КАС України), суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що вказані невідповідності (технічні помилки) не можуть бути підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати у відповідності до вимог п.1 ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України.
Водночас, апеляційний суд зауважує, що наявними в матеріалах справи доказами, а саме рішенням Позачергової конференції Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова підтверджується факт висування кандидатів у депутати від Одеської обласної організації Української морської партії ОСОБА_1 без помилково зазначених кандидатів ОСОБА_3 та ОСОБА_2 .
Разом з цим, колегія суддів звертає увагу, що за приписами ст. 1 ст. 218 Виборчого кодексу України визначено, що висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Тобто, Одеська обласна організація Української морської партії Сергія Ківалова, сформувала та затвердила на зборах, конференції один єдиний виборчий список з виборів депутатів місцевої ради та вісім територіальних виборчих списків з дотриманням вимог Кодексу щодо кількості кандидатів у депутати в кожному такому списку та забезпечила відповідно до частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі),що підтверджується зазначеними вище матеріалами справи.
Частиною 1 статтею 230 Виборчого кодексу України визначені виключні підстави для відмови у реєстрації кандидата у депутати, тому посилання відповідача на неможливість зміни черговості кандидатів в депутати в єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку, визначені організацією партії з посиланням на ч. 7 ст. 227 Виборчого кодексу України є у даному випадку недоречними та як вірно зазначив суд першої інстанції, не можуть бути підставою для відмови у реєстрації кандидатів в депутати.
Згідно з ч.1 ст. 231 Виборчого кодексу України. кандидат у депутати, кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови не пізніш як за 19 днів до дня голосування може звернутись із заявою про відмову від балотування, тоді як місцева організація партії, яка висунула кандидата на виборах, у той самий строк може звернутись до територіальної виборчої комісії із зверненням щодо скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови відповідно до рішення, прийнятого у порядку, передбаченому статутом партії, яке додається до такого звернення. У разі надходження відповідної заяви кандидата або звернення місцевої організації партії, територіальна виборча комісія повинна прийняти рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, кандидата у депутати у триденний строк з дня надходження звернення, але не пізніш як за 18 днів до дня голосування.
Статтею 11 Виборчого кодексу України встановлено, що громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.
Згідно постанови Центральної виборчої комісієї №316 від 29 вересня 2020 року «Про скаргу Черкаської обласної організації політичної партії «Пропозиція» , зареєстровану в Центральній виборчій комісії 26 вересня 2020 року за №21-34-13125» , комісія бере до уваги, що за положеннями частини восьмої статті 7 Виборчого кодексу України не допускаються обмеження стосовно участі громадян України у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та Кодексом.
Таким чином, наявність фактично поданих особисто заяв ОСОБА_3 та ОСОБА_2 про їх відмову балотуватися кандидатами в депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, виключають порушення позивачем встановленого Виборчим кодексом України порядку висування кандидатів на час прийняття спірної постанови за гендерним критерієм.
До того ж, на переконання апеляційного суду, наявним в матеріалах справи рішенням Позачергової конференції Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова підтверджується дотримання позивачем у даній справі порядку висування кандидатів за гендерним критерієм.
Статтею 3 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, ратифікованої Україною 17.07.1997 року задекларовано право на вільні вибори. Відповідно до цієї статті Високі Договірні Сторони зобов`язуються проводити вільні вибори з розумною періодичністю шляхом таємного голосування в умовах, які забезпечуватимуть вільне вираження думки народу у виборі законодавчого органу.
Як вірно зауважив суд першої інстанції, стаття 3 Першого протоколу, до тлумачення якої на сьогодні Європейський суд уже виробив певний підхід, гарантує права особи, включаючи право голосу та право балотуватися на виборах, а також право громадянина висувати свою кандидатуру на виборах і, в разі обрання, обіймати посаду народного депутата.
У цій області в цих держав значні межі розсуду, але остаточне рішення про дотримання вимог Першого протоколу приймає Суд. Він повинен упевнитися, що такі обмеження не обмежують ці права до такої міри, що вони втрачають реальний зміст, що ці обмеження переслідують правомірну мету і що використовувані засоби є співмірними (див., зокрема, mutatis mutandis Рішення від 8 липня 1986 року у справі Літгоу, рішення від 2 вересня 1998 року у справі Ахмед та інші проти Сполученого Королівства; рішення від 30 березня 2004 року у справі Херст проти Сполученого Королівства). Головне - обмеження не повинні перешкоджати «вільному волевиявленню народу під час вибору законодавчої влади» .
Також, Європейський суд з прав людини вказав, що на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності. Принцип "належного урядування", як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість (див. зазначене вище рішення у справі "Москаль проти Польщі" (Moskalv. Poland), п. 73). Будь-яка інша позиція була б рівнозначною, interalia, санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. З іншого боку, потреба виправити минулу "помилку" не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу (див., mutatismutandis, рішення у справі "Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки" (PincovaandPincv. TheCzechRepublic), заява № 36548/97, п. 58, ECHR 2002-VIII). Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (див. зазначене вище рішення у справі "Лелас проти Хорватії" (Lelasv. Croatia), п. 74).
У рішенні Європейського суду з прав людини від 20 січня 2012 року у справі «Рисовський проти України» підкреслено особливу важливість принципу «належного урядування» . Він передбачає,що в разі коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема якщо справа впливає на основоположні права людини, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. При цьому на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах (параграф 70).
Враховуючи правові висновки Європейського суду з прав людини, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що приймаючи спірну постанову відповідач у справі фактично обмежує волевиявлення народу під час вибору представницького органу держави, а саме Одеської міської ради, шляхом відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією Української морської партії Сергія Ківалова, позаяк виявлені порушення не можуть впливати на рішення громадян членів Одеської обласної організації Української морської партії ОСОБА_1 , які висловили свою довіру кандидатам у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області та є суто технічними.
Апеляційний суд, перевіряючи обґрунтованість та законність прийняття спірної постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 56 від 28.09.2020 року дійшов висновку про прийняття цієї постанови без дотримання принципу рівності перед законом запобігаючи всім формам дискримінації та без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).
Враховуючи вищевикладене, на переконання колегії суддів, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про протиправність постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №56 від 28.09.2020 року «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією Української морської партії Сергія Ківалова, у зв`язку із чим вказана постанова підлягає скасуванню.
Відповідно до ч.1 ст. 278 КАС України, суд установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.
Апеляційний суд зазначає, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення, що відповідає правовим висновкам Верховного Суду України, викладеним зокрема у постанові від 16.09.2015 року у справі №826/4418/14.
Оскільки, за наслідками апеляційного перегляду рішення суду першої інстанції у даній справі, судова колегія підтверджує протиправність спірної постанови про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, без спонукання відповідача виконати вимоги законодавства відновлення порушених прав позивача не відбудеться.
Таким чином, доводи апеляційної скарги про дискреційність повноважень у даному випадку Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області відхиляються апеляційним судом за необґрунтованістю, адже єдиним вірним способом захисту прав позивача в даному випадку, як вірно вказав суд першої інстанції у своєму рішенні, є зобов`язання відповідача зареєструвати кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, висунутих Одеською обласною організацією Української морської партії Сергія Ківалова на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, за виключенням осіб, що помилково внесені до єдиного виборчого списку під номерами 52 ( ОСОБА_2 ) та 50 ( ОСОБА_3 ) та територіальних виборчих списків №2 ( ОСОБА_2 ) та №1 ( ОСОБА_3 ) наданих відповідачу 23 вересня 2020 року.
Колегія суддів підтверджує, що такий спосіб відновлення порушеного права не суперечить приписам ст.ст. 5, 245 КАС України.
Разом з цим, колегія суддів встановила, що підстави відводу головуючого судді суду першої інстанції у цій справі та підстави для відводу судді у справі №815/409/18 виникли за інших обставин та причин, а тому є необґрунтованими доводи апелянта про порушення судом норм процесуального права під час вирішення заяви про відвід.
З урахуванням викладено, підстави для застосування п. 2 ч. 3 ст. 317 КАС України та скасування судового рішення за наведених обставин відсутні.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки при розгляді справи судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, вірно застосовано норми матеріального та процесуального права, на підставі ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.
При поданні апеляційної скарги в цій справі апелянтом не додано документу про сплату судового збору, тому з урахуванням вимог частини дев`ятої статті 273 КАС України питання про його стягнення суд вирішує цією постановою.
Згідно з частиною першою статті 4 Закону України «Про судовий збір» судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Законом України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» встановлено розмір прожиткового мінімуму на одну працездатну особу в розрахунку на місяць станом на 1 січня 2020 року - 2102, 00 грн.
Відповідно до підпункту 1 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України «Про судовий збір» за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем, ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Згідно пп. 2 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду розмір судового збору складає 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги.
В даному випадку, розмір судового збору, який підлягає сплаті за подання даної апеляційної скарги, становить 3153,00 грн.
Враховуючи, що при поданні апеляційної скарги апелянт не сплатив судовий збір, колегія суддів, відповідно до приписів статті 139 КАС України, дійшла висновку про необхідність стягнення його в судовому порядку.
Відповідно до приписів ч. 3 ст. 272 КАС України, судові рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справ, визначених статтями 273-277, 282-286 цього Кодексу, набирають законної сили з моменту проголошення і не можуть бути оскаржені.
Керуючись ст. ст. 139, 272, 273, 278, 308, 311, 313, 315, 316, 321, 322, 325, 326 КАС України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області - залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року у справі за позовом Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови № 56 від 28.09.2020 року Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією Української морської партії Сергія Ківалова та зобов`язання зареєструвати кандидатів у депутати - залишити без змін.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 43757959) на користь Державної судової адміністрації України (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код ЄДРПОУ: 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106) судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 3153 (три тисячі сто п`ятдесят три) гривні 00 коп.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.
Головуючий суддя Танасогло Т.М. Судді Єщенко О.В. Шляхтицький О.І.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91969560 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Танасогло Т.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні